top of page

מסע אל גוף האדם - עונה 4, פרק 51 - קארולוס ליניאוס

מי המציא את השמות של הצמחים ובעלי החיים? למה פרת ים ואנחנו קצת קרובי משפחה? ומה זה גאלוס גאלוס? אנחנו פוגשים את המלומד השבדי קארולוס ליניאוס לשיחה על מינים, סוגים ומשפחות. וגם שימו לב לפינה החדשה: משימת מחקר! זה הזמן של המאזינים הצעירים שלנו להיכנס לפעולה :)

 

פרק51 – קארולוס ליניאוס

מסע אל גוף האדם – פודקאסט לילדים.

כותב ומגיש: ד"ר יאיר פוזניאק. משתתפים: דניאל, יואב ואילת פוזניאק.

יאיר: בפרקים הקודמים של מסע אל גוף האדם, יצאנו ציף ציף ואני למסע בזמן אל ראשית החיים. ביקרנו במרק הקדמון של כדור הארץ וצפינו בהיווצרות של התאים החיים האמיתיים הראשונים - החיידקים. ראינו איך לאורך מיליארדים של שנים התפתחו אצל החיידקים תכונות שמאפשרות להם להשתמש במקורות אנרגיה כמו למשל השמש שלנו. חלק מהחיידקים הגדולים יותר בלעו חיידקים קטנים שייצרו עבורם אנרגיה, וזה עזר להם להפוך לצורות חיים מעט יותר מורכבות. ואז-

[טוק טוק טוק]

יאיר: כן?

ליניאוס: [מבטא שוודי] שלום לך.

יאיר: מי אתה?

ליניאוס: קארולוס לינאוס, הידוע גם בשם קארל פון לינה. אני… מאוט מאוכזף שלא הזמנת אותי לפוטקאסט.

יאיר: למה הייתי צריך להזמין אותך לפודקאסט?

ליניאוס: כי אינני רואה כל היגיון בלדבר על התפתחות החיים המורכפים בלי לראיין אותי! אני קארולוס לינאוס!

(חצוצרה)

יאיר: סליחה מר קארלולוס, וסליחה גם מהבנאדם עם החצוצרה, אבל אתה צריך להסביר לי מה אתה עושה כאן.

ליניאוס: קארולוס! לא קארלולוס! ופכן, אני מלומד שוודי מהמאה ה-18. ואני מתנצל אלף אלפי התנצלויות ובו בזמן לא מתנצל על כלום, אבל אם אתה כבר מדבר בפודקאסט על התפתחות היצורים החיים, שתדע לך שבלעדיי הכל היה ברדק! אז באתי לפקח על הדיווחים שלך ולוודא שאיננך טועה. אני קארולוס לינאוס!

(חצוצרה)

ליניאוס: מה השם שלך בקשה ולאיזה מין אתה משתייך?

יאיר: יאיר פוזניאק, המין האנושי. אממ… מה הקטע עם החצוצרה?

ליניאוס: פעם כשהייתי הולך עם התלמידים שלי ביער והיינו מגלים מין חדש של צמח או בעל חיים, הייתי קורא לכולם להתאסף סביבי, היינו תוקעים בחצוצרה ומכריזים מה השם של היצור החדש. עד אז, לכל יצור קראו בשם שמתאר אותו, ולפעמים היו שמות שונים ליצורים שונים, תלוי מי תיאר אותם. אז בלעדיי, לך היו בטח קוראים 'האדם הקירח בעל תואר הדוקטור שמתלבש בחולצות שכל הזמן נקרעות בקו של החגורה וחושב שהוא יודע לנגן בגיטרה אבל האמת שהוא לא כל כך טוב בזה'.

יאיר: הי! אני באמת טוב בגיטרה!

ליניאוס: מה שאני מתכוון הוא, שאני המצאתי הרבה מאוד מהשמות של בעלי החיים והצמחים שיש בעולם שלנו. אבל יותר חשוב מזה, אני המצאתי שיטה מאוד טובה לסווג אותם, כלומר להגיד מי קשור למי ובאיזה הקשר קשור מי שקשור למה שקשור.

יאיר: מה אתה קשור?!

ליניאוס: בתקופה שלי, לא היו שמות מוסכמים ליצורים בעולם. למשל, יש לך כלפ?

יאיר: לא.

ליניאוס: איך קוראים לכלפ?

יאיר: אין לי כלב.

ליניאוס: לכלפ קוראים רקסי? יופי, תסתכל על רקסי. הי רקסי כלפ טוב! אתה אולי קורא לו כלפ,

יאיר: כלב. ואני עדיין לא רואה על איזה כלב אתה מדבר.

ליניאוס: אבל אני קראתי לו קאניס פאמיליאריס. זה בעצם קצת כמו שם משפחה קאניס, שם פרטי פאמיליאריס. קאניס פאמיליאריס. בעצם, אם אנחנו רוצים לדייק מבחינה מדעית, הסוג שלו זה קאניס, והמין זה פאמיליאריס.

ובסוג קאניס יש עוד מינים. הם לא בדיוק כמו הכלפ, אבל הם מאוד דומים. למשל, קאניס לופוס גם שייך לסוג קאניס. אתם קוראים לחיה הזאת - זאפ. קאניס פאמיליאריס כלף, קאניס לופוס - זאפ.

יאיר: אז כלב וזאב הם מאותו סוג?

ליניאוס: בדיוק. הם מינים שונים באותו סוג. תשימו לב שהכלף והזאף הם מאוד דומים: יש להם מבנה פנים דומה, אוזניים מחודדות, שיניים חדות ופרווה. מצד שני יש ביניהם גם הבדלים. הרי ברור שכלף צ'יוואוה קטן לא דומה לזאף גדול, נכון? ואם אנחנו רוצים ממש לדייק, אז לכלבים יש גם גזעים וזנים שונים. בנוסף אליהם, יש גם את קאניס לטראנס, שקוראים לו גם זאפ ערפות, קאניס אווראוס, שזה תן, ועוד כמה מינים.

יאיר: אז בעצם העבודה שלך הייתה לסווג את בעלי החיים לסוגים ולמינים?

ליניאוס: לא רק את בעלי החיים. גם את הצמחים לדוגמה. אני קבעתי סדר עולמי חדש! שים לב: הדרגה הכי נמוכה היא המין. מעל המין יש סוג. את זה כבר ראינו. מעל הסוג יש משפחה. המשפחה המורחבת של הזאב והכלב נקראת קאנידה, והיא כוללת למשל גם שועלים ותנים. מעל המשפחה יש סדרה. הסדרה כוללת כבר מספר גדול מאוט של מינים. למשל, הסדרה שבתוכה נמצאת משפחת קאנידה נקראת קרניבורה, שבלועזית זה "לאכול בשר", כלומר לטרוף. בעצם אפשר לקרוא לה סדרת הטורפים. איזה עוד טורפים אתה מכיר?

יאיר: נמרים, אריות, דובים….

ליניאוס: נכון. אז כל אלה נמצאים בתוך סדרת הטורפים. אבל יש שם גם בעלי חיים שבכלל לא דמיינת שהם קשורים, כמו למשל פרת ים, בואש וחתול!

יאיר: פרת ים??

ליניאוס: כן, זה יצור מהמם. חתיך בטירוף. תסתכל בגוגל. מעל הסדרה יש מחלקה. המחלקה שאליה משתייכים הטורפים נקראת 'יונקים'.

יאיר: היי, אני מכיר את היונקים. גם אנחנו בני האדם כאלה.

ליניאוס: נכון, גם בני האדם שייכים למחלקת היונקים. תשים לב שככל שאנחנו עולים ברמת הסיווג, יש יותר ויותר בעלי חיים שנכנסים לתוך ההגדרה. במחלקת היונקים אפשר למצוא גם זברות, סנאים, פילים, עטלפים ועכברים. מה שמשותף לכולם הוא שכולם מסוגלים לייצר חלב עבור הצאצאים שלהם, לכולם יש שיער או פרווה ולכולם יש שלוש עצמות בתוך האוזן שלהם! באמת! אז מחלקת היונקים היא כבר גדולה וכוללת בערך 6400 מינים שונים. אבל לצד מחלקות היונקים מתקיימות הרבה מאוד מחלקות אחרות: מחלקת העופות, מחלקת הזוחלים, מחלקת החרקים והמון מחלקות של דגים.

יאיר: מה המחלקה הכי גדולה?

ליניאוס: מחלקת החרקים, בלי ספק. החרקים מוגדרים כבעלי חיים שיש להם שלושה חלקים לגוף, ושש רגליים. היא כוללת מעל מיליון מינים שאנחנו כבר מכירים, והמדענים חושבים שיש בין פי שישה לפי עשרה מינים של חרקים שאנחנו עדיין לא מכירים.

יאיר: איך זה יכול להיות שאנחנו לא מכירים כל כך הרבה מינים?

ליניאוס: כי יש המון מקומות שעוד לא חקרנו עד הסוף. ג'ונגלים מסתוריים, מדבריות וקרחונים, ומעמקי הים. כל הזמן אנחנו מגלים מינים חדשים.

יואב: ולאיזו מחלקה משתייכים הדינוזאורים?

יאיר: יואבי, מה קורה? חזרת מבית ספר?

יואב: אבא אתה בסדר? עכשיו חופש גדול.

ליניאוס: דינוזאורים היו חלק ממחלקת הזוחלים. גם הילדים שלי מאוד אהבו דינוזאורים. תעשו על זה פרק. אז בעצם כשאנחנו מדברים על מחלקות, אנחנו מדברים על מושג שכולל בתוכו הרבה מאוד בעלי חיים עם מאפיינים מסוימים.

יואב: ומה יש מעל המחלקות?

ליניאוס: מעל המחלקות יש לנו את המערכות. מערכת של יצורים היא כבר דרגה מאוד גבוהה והיא כוללת המון בעלי חיים. המערכה שבה נמצא הכלף,

יאיר: כלב!

ליניאוס: נו זה מה שאמרתי, כלף. זאת המערכה שבה נמצאים גם כל בני האדם, הלטאות, הציפורים והדגים. היא נקראת מערכת המיתרניים. המיתר שמדובר עליו הוא למעשה חוט השדרה שנמצא אצל כל בעלי החיים האלה. זוכרים? הסגן של המוח וחלק מאוד חשוב ממערכת העצבים. אבל יש גם מערכות אחרות, של בעלי חיים שאין להם כזה. למשל: מערכת הספוגים, יצורים עתיקים שגדלים על קרקעית הים. מערכת פרוקי הרגליים, שכוללת את כל החרקים שאנחנו מכירים כמו דבורים, זבובים ופרעושים, אבל גם עכבישים, נדלים וסרטנים.

יואב: מה, הרגליים שלהם מפורקות?

ליניאוס: כן! אם תשימו לב, תראו שהרגליים שלהם מורכבות מכמה פרקים. יש גם מערכה של רַכִּיכוֹת שבדרך כלל בטעות קוראים להם רכִיכות, שכוללת חלזונות, שבלולים וחשופיות.

יואב: מממ.. תמיד חשבתי שזה אותו דבר.

ליניאוס: זה לא אותו דבר! אם זה היה אותו דבר, בשביל מה אני כאן? אני קארולוס ליניאוס!

(חצוצרה)

ליניאוס: בכל מקרה, במערכת הרכיכות יש גם יצורים ענקיים כמו הדיונון הענק, שיש לו אורך של בניין בן ארבע קומות! אז לא רק יצורים קטנים. מה עוד יש לנו במערכות? שלוש מערכות של תולעים, כל אחת שונה מהאחרת, והרבה מערכות שהן קצת יותר קטנות.

יואב: ומה מעל המערכות?

ליניאוס: אנחנו כבר מגיעים כמעט לקצה של עולם הטבע. מעל המערכות קיימות ממלכות. הממלכות הן כבר הרמה השנייה בחשיבותה בכל עולם הטבע. זה כל כך ממלכתי ומכובד, שיש רק מספר קטן של ממלכות. כל היצורים שדיברנו עליהם עד עכשיו, החל מהכלף,

יאיר: כלב!

ליניאוס: ועד לחלזונות, מוגדרים כחלק ממלכת בעלי החיים. הממלכה השנייה, שבכלל לא הזכרנו אותה עד עכשיו, היא ממלכת הצמחים. גם ממלכת הצמחים מחולקת למערכות, סדרות, מחלקות, משפחות, סוגים ומינים שונים של צמחים. ממלכה נוספת היא ממלכת הפטריות.

יואב: מה? לאיזה פטריות יש ממלכה?

ליניאוס: פטריות הם יצורים חשובים ומיוחדים מאוד! הן לא בעלי חיים והן לא צמחים, והן מכילות תכונות גם של זה וגם של זה וגם תכונות ייחודיות. אז מגיע להן להיות ממלכה בפני עצמה.

יאיר: יואב, אני חושב שלא תהיה לנו ברירה אלא להקדיש פרק מיוחד לכל מחלקה!

יואב: יששש! עוד זמן איכות עם אבא!

דניאל: יואב, גם לי מגיע זמן איכות עם אבא.

יאיר: דניאלי חזרת מהגן

דניאל:אבא יא גנוב, עכשיו חופש גדול. שמעתי אותך מדבר עם הקרלולוס ובאתי..

ליניאוס: קארולוס!

יאיר: יואב, דניאל, לא לריב. יש מספיק יצורים חיים בשביל שניכם.

ליניאוס: מי זה כל ההומו סאפיינס הקטנים האלה?

דניאל: המה??

ליניאוס: הומו סאפיינס. ככה קוראים למין של בני האדם. בכל מקרה, חוץ מממלכת בעלי החיים, ממלכת הצמחים וממלכת הפטריות, יש עוד כמה ממלכות של יצורים קטנים, אבל הן פחות מוגדרות טוב. אולי הילדים שמקשיבים לנו ויהיו חוקרים של עולם הטבע והם יוכלו לעזור למדענים בהגדרה של היצורים האלה.

יאיר: אז זהו? הממלכות הן הרמה הגבוהה ביותר של עולם הטבע?

ליניאוס: לא. יש עוד רמה אחת, והיא נקראת על-ממלכה, או דומיין. יש רק שתיים כאלה פלוס אחת בונוס. הדומיין הראשון הוא דומיין החיידקים. הם כל כך ייחודיים, שהם מהווים דומיין משלהם. החיידקים, כמו שראיתם ולמדתם, הם יצורים פשוטים, בלי גרעין ובלי אברונים. קוראים להם גם פרוקריוטים. בשפה שלי זה אומר 'לפני הגרעין'. זה אומר גם שהם התפתחו לפני היצורים שיש להם גרעין בתא. הדומיין השני נקרא אאוקריוטים. אלה היצורים שכן יש להם גרעינים ואברונים כמו המיטוכונדריה. הם כוללים את כל ממלכות בעלי החיים, הצמחים והפטריות, וגם את הממלכות הקטנות האחרות שדיברתי עליהן. והדומיין השלישי- דומיין הבונוס - הוא הארכיאונים, שקוראים להם גם החיידקים הקדמונים. אלה יצורים מופלאים ומיוחדים שאנחנו לא יודעים עליהם הרבה. הם גם פרוקריוטים, ולכן מאוד דומים לחיידקים, אבל מספיק שונים מהם כדי שלא נכליל אותם ביחד באותו דומיין.

זהו, אני חושב שסיימתי לסקור את כל רמות הסיווג של עולם הטבע. עכשיו תבחנו אותי.

יאיר: לבחון אותך?

ליניאוס: כן, בואו נראה אם אני זוכר את השמות המדעיים של כל המינים שתשאלו אותי. אני ממש מוצלח בטריוויה!

יאיר: אוקיי, בואו נשחק טריוויית יצורים!

(מוזיקה של שעשועון)

יאיר: אני אבקש מיואב ומדניאל לתת דוגמאות ליצורים חיים, ואתה תגיד מה הסוג ומה המין שלהם, קדימה!

יואב: האדם.

ליניאוס: הומו סאפיינס.

דניאל: עכבר.

ליניאוס: מוס מוסקולוס.

יואב: תרנגולת.

ליניאוס: גאלוס גאלוס

דניאל: דג זהב

ליניאוס: קאראסיוס אאוראטוס.

יואב: עץ אקליפטוס

ליניאוס: אוקליפטוס קאמדולנסיס.

דניאל: קוף שימפנזה

ליניאוס: פאן טרוגלדייטס

יואב: חיפושית פרת משה רבנו

ליניאוס: קוקסינלה ספטמפונקטטה.

יואב: מה באמת??

ליניאוס: נשבע לך

דניאל: ג'וק מגעיל וחום

ליניאוס: פריפלאנטה אמריקנה.

יאיר: טוב קארלולוס, אני חושב שניצחת. הפגנת ידע מרשים בשמות של מינים!

ליניאוס: כן, אמרתי לכם… לא סתם אני קארלולוס לינאוס! אה… קארולוס לינואוס!

(חצוצרה) (טריקת דלת)

יאיר: אה… ביי, קרלולוס. אתם יודעים מה, ילדים? אני חושב שזה זמן מצויין להשיק את הפינה החדשה שלנו: משימת מחקר. פתיח ונתחיל.

"משימת מחקה-אה-אר! מחקררררררררר, משימת מחקר"

[מוזיקה]

יאיר: במשימת המחקר שלנו היום, אנחנו מבקשים מכם המאזינים שלנו למצוא את השם המדעי של בעלי חיים או צמחים בסביבה שלכם או שלא. תוכלו לבחור כל בעל חיים או צמח שאתם רוצים - כמה שיותר משונה ככה יותר טוב. בעזרת מבוגר או בעצמכם אם אתם מספיק גדולים, תיכנסו לערך של היצור שבחרתם בוויקיפדיה. אם אתם לא יודעים מה זה וויקיפדיה, כדאי שתכירו אותה.. זו אנציקלופדיה ע-נ-קית עם המון מידע מעניין על כל דבר אפשרי בעולם! לרוב היצורים שתבחרו יש ערכים בוויקיפדיה העברית ולאלו שלא, נסו את וויקיפדיה באנגלית.

כשתמצאו את היצור שלכם בוויקיפדיה, חפשו בתיבה האפורה מתחת לתמונה שלו את השם המדעי. שם תמצאו לרוב שני שמות: שם הסוג ושם המין. למשל, האדם הוא הומו סאפיינס - סוג הומו, מין סאפיינס. בקשו מההורים לצלם בטלפון תמונה של היצור ולהוסיף את השם בעברית ואת השם המדעי שמצאתם. בקשו מהם להוסיף גם את השם שלכם, הגיל ומהיכן, להעלות לאינסטגרם ולתייג אותי - dryairpozniak. ואולי היצור שלכם יופיע בסטורי שלי! אל תשכחו לעקוב.

דניאל: אבא, אני חושב שאנחנו חייבים להכיר קצת יותר את הצמחים ובעלי החיים.

יואב: כן, אולי תיקח את ציף ציף ותחזרו בזמן? תוכלו ללמוד ככה איך הצמחים ובעלי החיים מתפקדים. ואל תשכחו לעצור בתקופה של הדינוזאורים, וכשאתם עושים את זה, קח אותנו איתך.

יאיר: בהחלט כן. בפרק הבא נצלול לעולם המופלא של ממלכת הצמחים ונבין את החשיבות העצומה שלהם לחיים פה על כדור הארץ. הצטרפו אלינו לפרק הבא של מסע אל גוף האדם.


9 views0 comments

אוהבים פודטקסטים? הישארו מעודכנים!

הרשמו וקבלו עדכונים לכל תמלולי הפודקאסטים

תודה שנרשמת

  • Whatsapp
  • Instagram
  • Facebook

כל הזכויות שמורות © 

bottom of page