top of page

פשוט AI - השילוב של בינה מלאכותית בעסקים שלנו, איך עושים את זה נכון (עם אורי אשר) | פרק 5

אוקיי סבבה המידג'רני זה כלי מגניב והChatGPT זה בכלל כבר ליגה אחרת, אבל מה עושים איתם באמת וכיצד משלבים אותם בעסקים שלנו? בפרק הזה נפגשתי עם אורי אשר לדבר יותר פרקטיקה ותכלס על כיצד לשלב כלי בינה מלאכותית נכון בעסקים. תכינו דף ועט ;)

דוברים: בני פרבר ואורי אשר.


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 10/04/2023.

[טיזר מהפודקאסט]

בני: אתה מפחד?

אורי: מכל המהפכה?

בני: מכל המהפכה.

אורי: אילון מאסק מפחד, אני לא מפחד.

[מוזיקת פתיחה]

בני: אהלן חברים, טוב, אז AI זה מגניב, זה אפילו מגניב מאוד. לא סתם יש לי על זה פודקאסט, לא סתם יש לי על זה קהילת פייסבוק מאוד גדולה, לא סתם אני עוסק בזה כמעט כל היום שלי.

אבל מה עושים עם זה בתכלס? כאילו, מה עושים עם זה בפועל? סבבה, זה מגניב, יצרתי איזו תמונה, או דיברתי עם הצ'אט על לא יודע מה, נתן לי רעיונות לטייל איפשהו, וואטאבר, אבל מה אני עושה עם זה פרקטית? איך זה תורם לי לחיים? איך זה תורם לי לעסק?

זה בדיוק מה שאנחנו הולכים לדבר היום עם אוֹרי אשר האלוף. אהלן אורי, בוקר טוב, מה קורה?

אורי: אהלן בני, אני ברוך השם טוב, מה שלומך?

בני: תודה רבה, כיף גדול שבאת. ממש תודה שהגעת בזמן, ו…

אורי: מדהים להיות פה, מדהים.

בני: ובאת לתל אביב, לאולפן השקוף שלנו, כאן ב-ThinkUp.

אורי: תל אביב הרחוקה, כן.

בני: לגמרי, למה, מאיפה אתה?

אורי: אני מגיע מברוכין מהשומרון, זה ליד אריאל.

בני: אה, אין לי מושג איפה זה, אבל זה נשמע רחוק.

אורי: [צוחק קצת] מבחינתי תל אביב זה חד משמעית העיר הגדולה, אחי, זה mind shift רציני.

בני: לגמרי, אז קודם כל, וולקאם לעיר הגדולה.

אורי: תודה רבה.

בני: בוא נדבר. ספר לי קצת עליך, ספר לי קצת איך הגעת לעולם הזה של AI, מה אתה עושה ביום-יום.

אורי: טוב, תראה, אני נכנסתי לעולם ה-AI כבר לפני כמה שנים, אני אספר את הסיפור בפירוט קצת אחרי, אבל כבר מ-2016…

בני: וואלה.

אורי: בזמן ש-AlphaGo של DeepMind…

בני: שמה זה?

אורי: מי שמכיר את זה, זה תוכנה שבעצם הצליחה להביס את אלוף העולם באחד המשחקים, משחקי הלוח, הכי קשים שקיימים על כדור הארץ, אם לא הכי קשה.

בני: מה זה, שחמט?

אורי: יש לו המון המון… זה לא שחמט, זה Go.

בני: אה, לא? אה, Go.

אורי: זה משחק, כן, זה משחק סיני…

בני: וואלה.

אורי: …שהוא, יש לו הרבה יותר משתנים, יש לו יותר משתנים ממה שיש ב… אטומים בכל כדור הארץ. לא בכל כדור הארץ, בכל היקום הנצפה, סליחה.

בני: אז מה קרה בעצם ב-2016?

אורי: אז ב-2016 בעצם DeepMind הצליחו ליצור תוכנה שניצחה את אלוף העולם. אני חושב שזה היה, אם אני לא טועה תשע-אפס או חמש-אפס, בקיצור, משהו-אפס. בסדר? [מגחך]

בני: אוקיי.

אורי: ניצחה אותו המון המון המון פעמים. וזאת תוכנה שבעצם ההבדל היא שאי אפשר לחשב, אתה יודע, בשחמט אתה גם יכול לחשב שישים, שבעים, מאה מהלכים קדימה, על ידי תוכנה שזה כאילו brute force חישובי, וככה לנצח כל בן אדם. ב-Go אי אפשר לעשות את זה. אתה לא יכול לחשב מספיק מהלכים קדימה, זה דורש אינטואיציה. ו-DeepMind בעצם הצליחו לבנות תוכנה שיש לה, כמו אינטואיציה אנושית, והיא משחקת יותר טוב מאלוף העולם, וזה היה פריצת דרך ראשונה באמת בתחום הזה ב-2016. ומשמה הייתי מרותק, אחי. כן.

בני: אוקיי, אז שם בעצם נחשפת פעם ראשונה ל-AI?

אורי: שם פעם ראשונה נחשפתי ל-AI, כן. 2016.

בני: מה חשבת, שראית?

אורי: תראה, אני הבנתי שיש פה משהו גדול. בסדר? כלומר, אתה מסתכל ואתה אומר, "טוב, בסדר, אז תוכנה ניצחה במשחק, זה מגניב, זה מדהים". התחלתי לראות כל מיני סרטונים שמסבירים על זה, ואז הבנתי כמה יש פה משהו באמת באמת עוצמתי. כאילו, זה אשכרה מכונה שחושבת כמו בן אדם, ומחקה התנהגות אנושית ובינה אנושית. זה לא משהו שיודע, אתה יודע, יש לנו כבר מכונות שיודעות לחקות התנהגות אנושית כבר עשרות שנים, שזה רובוטים שעושים פעולה רפטטיבית וחוסכים לנו המון המון זמן במפעלים, אבל פה ספציפית, יש משהו שיודע להתמודד עם סיטואציות חדשות. הוא יודע להמציא תוך כדי, הוא יודע להבין מה עומד מולו, וכל פעם להתנהג אחרת בהתאם למה שמוצג. זה מבחינתי, הבנתי שיש פה משהו מהפכני, שיקח כמה שנים עד שהוא באמת יפרוץ את התודעה. אני בחיים לא חשבתי שזה יהיה כל כך מעט זמן עד שזה יהיה משהו כזה מטורף כמו שיש לנו היום, אבל הנה אנחנו כאן.

בני: רגע, אז מה אתה עושה היום בעצם שקשור ל-AI?

אורי: אז אני מגיע בעצם מעולם הבניית אתרים, יזמות אינטרנט בכללי, בניית אתרים, e-commerce, זה שני הדברים שאני מתעסק בהם, FBA באמזון, למי שמכיר.

בני: הממ.

אורי: ותמיד גם עקבתי, אתה יודע, כתחביב, אחרי עולם הבינה המלאכותית, וראיתי את כל ההתפתחויות לאורך השנים, שאנשים בעצמם ניסו לעשות כל מיני דברים, וגוגל פתחו ספריה שנקראת WebFlow, אני חושב שזה היה ב-2017, אם אני לא טועה, 16' אולי.

בני: שמה זה בעצם?

אורי: שזה בעצם ספרייה שעליה אתה יכול לבנות ולאמן בינה מלאכותית משלך, מודלים משלך.

בני: וואלה.

אורי: ואנשים בנו כל מיני מודלים שלמדו ללכת, למשל, הם בנו stickman כזה, איש ממקלות, שיכול להזיז את השרירים בצורה רנדומלית, ולא אמרו לבינה המלאכותית איך, ועם הזמן היא פשוט לימדה את הבן אדם הזה ללכת, מניסיונה האישי. שוב ושוב נתנו לה לרוץ, עוד פעם ועוד פעם…

בני: [צוחק] אשכרה.

אורי: זה תהליכים שאנשים היו עושים ממש על ספריית WebFlow שגוגל הביאו להם. ואני הבנתי שהולך להיות פה איזשהו שיפט רציני, שוב, כמו שאמרתי, לא ידעתי מתי זה הולך להגיע, אבל כשזה הגיע, שנה שעברה כש-DALL-E2 יצא לאוויר, הבנתי שהנה התחלנו. [צוחק]

בני: שמה זה DALL-E2?

אורי: DALL-E2 זאת בעצם תוכנה שכשאתה כותב לה טקסט, היא יוצרת לך תמונה.

בני: זה בעצם מידג'רני כזה, פשוט שם אחר?

אורי: כן, זה ממש כמו מידג'רני, מידג'רני גרסה 1 האמת יצאה לפני DALL-E2, אבל DALL-E1 יצאה לפני מידג'רני, קיצור, אתה יודע, זו מין מלחמה כזאת בין OpenAI למידג'רני על התחום הזה. כרגע, כמובן שמידג'רני מנצחים בגדול, אבל DALL-E2 כשהיא יצאה, היא הייתה באמת המובילה, ושמה היא ממש פרצה לתודעה, וכל עולם הבינה המלאכותית פרץ לתודעה, וזה לא משהו ממש ממש חדש. כלומר, כבר 3, 4, אפילו 5 שנים אחורה תסתכל על חברות גדולות, יש להן בינה מלאכותית בעסק. הם משתמשים בזה בשביל לקחת ביג דאטה, המון המון המון מידע, ולהבין ממנו, ולהסיק ממנו מסקנות קדימה, ולהשתמש בו, והם עושים את זה על ידי בינה מלאכותית, ויש להם יועצי בינה מלאכותית, שנמצאים כבר כמה שנים בחברות האלה.

הבעיה זה שזה תמיד היה אצל "החברות האלה", כלומר, זה לא היה אצלנו, בעלי עסקים, האנשים הקטנים במרכאות, שאין להם…

בני: האדם הפשוט.

אורי: בדיוק, האדם הפשוט, AI, שאין להם… אין להם גישה, אין להם את המשאבים בשביל להריץ תוכנות כאלה כבדות על המחשבים שלהם.

בני: הממ.

אורי: עכשיו יש, וזה בדיוק המהפכה שעליה אנחנו הולכים לדבר היום.

בני: מדהים. אז… אז אוקיי, אתה מכיר את הבינה המלאכותית הרבה לפני שאני מכיר, זאת אומרת, בדרך שהיא קיימת היום, והיום, לפי מה שאני מבין, אתה בעצם עוזר לבעלי עסקים באמת להטמיע כלים כאלה ואחרים של בינה מלאכותית בשביל לייעל את העסק בעצם.

אורי: נכון. יש לי משהו שאני קורא לו תאוריית ה-90%.

בני: וואלה. מה זה?

אורי: שזה בעצם תיאוריה שעוד לא בחנתי אותה כי אין עוד מספיק מידע בתחום הזה. יכול מאוד להיות שאם אני אלך לחברות גדולות אני כן אוכל לקבל מהם מידע על העניין, אם הם יסכימו לחשוף אותו. אבל אני חושב, ומניסיוני האישי, שוב, הוא עדיין לא ניסיון רב כל כך, כי התחום הזה לא זמין לכולנו כל כך הרבה זמן או מספיק זמן בשביל באמת להתנסות מספיק פעמים. אבל אם אתה יודע באיזה תוכנות להשתמש, ויש לך היכרות עם עולם ה-AI, ואתה יודע איזה תהליכים אתה רוצה לעשות קדימה ואיך להטמיע את המערכות, אתה יכול להגיע למצב שבו יהיו תהליכים - לא כל התהליכים שלך, צריך לדעת למה לצפות - אבל יהיו תהליכים שאתה תייעל בעד 90%. שזה טירוף. זה כבר הבדל שהוא כמותית הוא כל כך גדול שהוא כבר איכותי. זה משנה לך את כל העסק. זה יכול מאוד להיות שהשירות הלקוחות שלך מיום בשבוע יהפוך להיות שעה-שעתיים בשבוע. זה טירוף. זה אומר שאתה כמעט לא צריך להתעסק עם שירות לקוחות כי אתה בנית ממשק עם ChatGPT שהוא זה שעושה את רוב שירות הלקוחות שלך. זה מהפכני לחלוטין.

הבעיה היא שצריך לדעת באיזה תוכנות להשתמש ואיך להתאים אותם לעסק שלך ספציפית, ואת זה, זאת משימה קצת יותר מורכבת.

בני: אתה חושב ש… קודם כל מה שאתה אומר זה מטורף. זאת אומרת לייעל תהליכים בעסק ב-90% זה כמו כאילו להקים עסק מחדש. וזה מטורף. זה כאילו מספרים מדהימים. אתה חושב שזה מתאים לכל עסק?

אורי: תראה, כמו בכל דבר, יש יותר ויש פחות. כלומר, לך שנייה לעולם האוטומציות. בסדר? עולם האוטומציות, בעצם מי שלא יודע, עולם האוטומציות זה אפשרויות לשים בתוך העסק שלך דברים שיקרו לבד. למשל, שליחת מיילים כאלה ואחרים לבד, פרסומים, זה בעיקר לעולם הפרסומי הרבה פעמים. אתה יודע, הודעות בוואטסאפ שנשלחות לבד, כל מיני דברים כאלה, וזה יכול לחסוך המון המון המון זמן. גם בעולם האוטומציות, יש עסקים שזה יותר רלוונטי אליהם ויש עסקים שזה פחות רלוונטי אליהם. כנראה שמוכר שווארמה ברחוב איפשהו בתל אביב…

בני: המסגר.

אורי: [בחיוך] המסגר, 42, הוא כנראה יצטרך פחות בינה מלאכותית בעסק שלו, מאשר עסקים אחרים, מאשר מעצבת גרפית. בסדר? שבוודאי שהיא תצטרך להשתמש הרבה יותר. אז זה נכון שלא כל העסקים צריכים את זה באותה מידה, אבל אני לא חושב שיש עסק שלא יכול להרוויח מזה המון.

בני: וואלה?

אורי: כי אם יודעים להשתמש נכון ב-ChatGPT, ולשאול אותו שאלות, אתה זוכר שדיברת איתי למשל על בניית המודל העסקי?

בני: הממ.

אורי: זה כל עסק צריך, בניית מודל עסקי. אז אם אתה יכול לעשות סיעור מוחות עם ChatGPT, אתה יכול לעשות את זה עם כל עסק. זה לא משנה אם אתה מעצב גרפי או מוכר שווארמה.

בני: אוקיי, מדהים. אז בוא נעשה דוגמה רגע. בוא ניקח שנייה עסק, נגיד, הזכרת מעצבת גרפית. אז בוא ניקח מעצבת גרפית, ונחשוב איך באמת אפשר להכניס לה כל מיני כלים כאלה ואחרים על מנת לייעל את התהליכים שלה בעסק.

אורי: אוקיי, אין בעיה. אז אנחנו צריכים להתחיל פה איזשהו תהליך שמורכב משישה שלבים. בסדר? השלבים האלה בגדול, הם גם מסתכלים על בעל העסק עצמו, כי זה קריטי, חשוב לדעת מי זה, כי יהיה בעלי עסקים שיצטרכו משהו אחד, ויהיה בעלי עסקים שהם עושים את אותו מקצוע, עוסקים, שניהם מעצבים גרפיים, אבל הם יצטרכו משהו אחר לחלוטין.

בני: וואלה.

אורי: עכשיו, השלב השישי הוא באמת באמת הכי חשוב, אני מדגיש את זה מעכשיו ואני אדגיש את זה אז. זה לא, אתה יודע, זה לא כמו כל הסרטוני טראש האלה שאומרים לך "25 טיפים ליום טוב יותר, הטיפ ה-25 הוא הכי טוב", כדי שתשאר עד הסוף. הוא באמת הטיפ הכי חשוב, ואנחנו נדבר עליו, הוא הכי הכי קריטי.

אבל תראה, מדובר באמת בתהליך של שישה שלבים, שאני קורא לו תהליך הטמעה, או מפת האוצר בשביל להטמיע כלים בעסק. האמת שזה לא נכון רק לכלי AI, זה נכון בכללי לתוכנות, להטמעת תוכנות בתוך העסק, גם אוטומציות או דברים אחרים, וגם הרגלים בתוך העסק.

אגב, אתה יכול להשליך מזה הרבה להטמעה בתוך החיים שלך. בסדר? זה לא יהיה אחד לאחד, דברים לתוך החיים, אבל...

בני: חיים בלי קשר לעסק?

אורי: בלי קשר לעסק. אתה יכול להטמיע הרגלים לפי הדברים האלה.

בני: וואלה.

אורי: יש פה כל מיני מסקנות שאתה יכול לקחת גם לחיי היומיום שלך.

בני: הממ.

אורי: אז בוא נתחיל.

קודם כל, השלב הראשון, הוא נקרא הכנת הציוד. מה זה אומר הכנת הציוד? אנחנו צריכים לוודא בעצם שכל הדברים שנמצאים אצל בעל העסק, גם הדברים הפרקטיים, טכנולוגית, וגם המיינדסט, וגם ההבנה שלו הבסיסית בעולם ה-AI, שהכל מוכן לקבל את שאר התהליך.

כלומר, אם אנחנו עכשיו, אתה יודע, יכולים להיות לך אנשים, אני אתן לך, אתה רוצה שניתן דוגמה על מעצבת גרפית, שעברה אצלי תהליך. מעצבת גרפית, אישה בת 40, 50, אני לא יודע את הגיל המדויק, היא עושה עבודה טובה, בסדר? העיצובים הגרפיים שלה טובים, אבל היא לא האישה הכי טכנולוגית, כלומר, היא יודעת להשתמש טוב בכלים שהיא למדה, כי זה מה שהיא למדה, אבל הגישה הטכנולוגית שלה, גם מפאת הגיל, וגם מפאת האישיות, היא פחות פחות, אתה יודע, לא משהו הכי משופשף.

בני: הממ.

אורי: אז בסוף אתה צריך להעביר אותה איזשהו תהליך שהיא תהיה מוכנה גם ברמה…

בני: המנטלית.

אורי: …ברמה הטכנולוגית שלה, לאמץ את הדברים, אבל גם ברמה המנטלית, בדיוק. אז הכנת הציוד בעצם, אצלי ספציפית בתהליך, זה מורכב מסדנת מתחילים, סדנת מתקדמים, ששם אנחנו עוברים גם על הפן התיאורטי. מי שלא ראה עדיין את הלייב בקבוצה "ChatGPT ישראל", מוזמן גם להצטרף לקבוצה וגם לראות את הלייב שבו אני מסביר…

בני: בסוף נדבר על זה.

אורי: [צוחק קצת] כן, את הפן התיאורטי. ואחרי שהיא מבינה את הפן התיאורטי, רק עכשיו בעצם יש לה את הכלים להכיל את הפן הפרקטי, כי אחר כך, אחרת זה מבלבל מדי. "מה, אבל למה אם אני כותבת משפט אז הוא מבין מה אני רוצה, אבל אם אני כותבת משפט אחר הוא פתאום לא מבין מה אני רוצה?" לא מבינה את הראש של מידג'רני. אבל אחרי שהעברת אותה את הפן התיאורטי והסברת לה מה זה בכלל בינה מלאכותית ואיך היא עובדת, היא מבינה שהיא לא יכולה לדבר איתה כמו בן אדם. היא צריכה לדבר איתה כמו בשפה של מידג'רני. זה שהיא כותבת מילים זה נחמד, אבל צריך לדעת איך לעשות את זה.

בני: הממ.

אורי: אז זה ממש התהליך שעוברים בהתחלה, ויש לנו גם מיקום ותדירות. כלומר צריך לבוא ולהחליט איפה אנחנו מטמיעים בתוך העסק את המערכות האלה, ובמשך כמה זמן וכמה ימים או כמה שעות בשבוע אנחנו נותנים לזה.

בני: זה בעצם השלב השלישי, מיקום ותדירות?

אורי: לא לא לא, זה עדיין, אנחנו עדיין בהכנת הציוד.

בני: כל זה שלב ראשון?

אורי: כן, אנחנו עדיין בהכנת הציוד. וצריך לוודא גם את תקינות המערכות. בעצם אתה יודע, אם למשל אנחנו רוצים להתקין איזושהי תוכנה שהיא כבדה יותר, כמו Stable Diffusion, שזאת תוכנה שרצה לך על המחשב - כמו מידג'רני, רק שרצה לך על המחשב - צריך לוודא שהמחשב מתאים.

בני: אוקיי.

אורי: השלב השני שלנו זה ה-Kick-off, שזה בעצם תיאום ציפיות. אתה יודע, אנשים יכולים לבוא ולהגיד "אני רוצה שתהיה לי תוכנה שעושה הכל בשבילי בעסק". זה נחמד, אתה יכול לקוות את זה, אבל…

בני: אין כזה?

אורי: אולי יהיה בעתיד, אולי.

בני: חבל.

אורי: [צוחק קצת] לא אם אילון מאסק יעצור הכל, אבל אולי אם יהיה עוד כמה חודשים. אבל בינתיים, בינתיים, אין לנו את זה. אז צריך לבוא ולהגיד - שנייה, זאת ציפייה נחמדה, היא מדהימה, כולנו רוצים שהעסק שלנו ירוץ לבד ויעשה הכל בשבילנו ואנחנו נשכב על החוף, אבל זה לא ריאלי. אנחנו צריכים להבין מה כן אפשר ומה לא אפשר.

אגב, זה יכול לעבוד גם הפוך, בן אדם יכול לבוא ולהגיד "אני רוצה תוכנה שתעזור לי לייעל את השירות הלקוחות שלי בחמישה אחוזים". ואני בא ואני אומר לו "תקשיב, אנחנו בונים לך API עם ChatGPT. זה מייעל לך בהרבה יותר אחוזים את השירות הלקוחות שלך". כלומר, בואו נתאם ציפיות גם למעלה.

ואחר כך עוברים על התוכנית המלאה ונכנסים ביחד לאיזה מיינדסט של מה כן אפשרי ומה לא אפשרי.

זה מביא אותנו לשלב השלישי.

עד עכשיו דיברנו בעצם רק על בעל העסק. שמת לב, לא ישבנו דווקא על העסק עצמו.

בני: נכון.

אורי: עד עכשיו זה שלבים שהם היו רק על בעל העסק. עכשיו אנחנו מתחילים להתעסק עם הביזנס. ופה אנחנו עושים איתור תהליכים וסיעור מוחות. זה השלב השלישי, איתור תהליכים וסיעור מוחות.

אנחנו בעצם יושבים ומזהים נקודות תורפה. בדרך כלל בעל העסק יידע מה הנקודות תורפה שלו, ואם לא, אפשר לעזור לו, להכווין אותו, ולהגיד מה אנחנו חושבים שיכולות להיות נקודות התורפה. ופה, נקודת המפתח בשלב השלישי של איתור תהליכים וסיעור מוחות היא חוסר שפיטה. לא לשפוט. בוא נציף רעיונות, זרקו רעיונות. מקסימום, לא נעשה אותם. אפס שפיטה, "זה רעיון גרוע, זה…" כלום.

בני: רעיונות בעצם לייעול התהליכים.

אורי: רעיונות לייעול התהליכים, או רעיונות למה היית רוצה שיהיה. אני קורא לזה חזון אידיאלי. דווקא הוא יכול לבוא בעיקר אחרי שעשינו תיאום ציפיות.

בני: יפה.

אורי: כלומר, ברגע שעשינו תיאום ציפיות, אתה מבין שהבן אדם, אם הוא מתאר את החזון האידיאלי שלו זה לא באמת מה שהוא רוצה, אלא זה מה שמאפשר לנו לעבוד אחורה. יש לנו איזשהו חזון אידיאלי, אנחנו יודעים שהוא לא יקרה, שנינו בתיאום ציפיות על זה, אבל ממנו אנחנו בעצם רוצים להגיע כמה שיותר קרוב.

בני: הממ.

אורי: זה מביא אותנו לשלב הרביעי. השלב הרביעי הוא סדר עדיפויות.

בסדר העדיפויות, אנחנו נעשה, נחלק את זה בעצם לשלושה חלקים: שיפורים קריטיים, שיפורים כדאיים ושיפורי מותרות.

בני: יפה.

אורי: שיפורים קריטיים זה שיפורים שאנחנו נרצה לעשות אותם עכשיו, כמה שיותר מהר וכמה שיותר ביעילות. כלומר, אני אתן דוגמה על אותה מעצבת פנים שדיברתי איתה. היא אמרה לי, "תקשיב, השימור לקוחות שלי, או היצירת קשר עם הלקוחות שלי, או לוודא שהם נשארים בתוך הדף נחיתה שלי, הוא נראה לי החולשה המרכזית שיש לי בעסק". ואני רושם את זה, אני כמובן לוקח את זה לתשומת ליבי. ואז היא אומרת לי, "תקשיב, זה מה שאני רוצה שהוא יהיה שיפור קריטי". ואני אגיד לה, "יודעת מה? אני שומע את מה שאת אומרת, אבל אני חושב שדווקא בגלל שאת מעצבת גרפית, אנחנו צריכים לוודא, קודם כל, שאת יודעת להשתמש במידג'רני וב-Firefly", שזאת הגרסה של Adobe, החברה של פוטושופ, של כל המעצבים, שהיא כמו מידג'רני, היא יוצרת תמונות מטקסט, רק ב… אתה יודע, עם אפשרות לעריכה מאוד מאוד נוחה, שמותאמת למעצבים גרפיים, בתוך הכלים של Adobe. אז אני אוודא שהיא קודם כל מאמצת את זה. זה מבחינתי קריטי יותר. אני אגיד לה, "תקשיבי, אנחנו נעביר את השירות לקוחות מ'קריטי', לדעתי כדאי להעביר אותו ל'כדאי'. אנחנו נתעסק איתו, אבל הוא לא הדבר הראשון שאנחנו נתעסק איתו. קודם כל נוודא שאת יודעת איך משתמשים בתוכנות העיצוביות. זה הכי קריטי, כי אחרת לא יהיה לך לקוחות".

בני: ואז מה עושים? מלמדים אותה בעצם? איך להשתמש ב-Stable וכולי?

אורי: בדיוק. זה מביא אותנו ממש לשלב החמישי, אבל שנייה לפני, אני אגע רק בשיפורי מותרות.

שיפורי מותרות יכול מאוד להיות שאנחנו בכלל לא ניגע בהם בתהליך. כלומר, גם אם תדברו עם חברות מאוד מאוד גדולות, תראו שהן מחלקות את זה בעצם לשלושה דברים. הדברים הקריטיים, הדברים שכדאי לעשות, והדברים שבמידה וסיימנו את הדברים הקריטיים, את הדברים שכדאי, אנחנו ניגע בהם. אבל אני מבטיח לכם שברוב החברות שתלכו אליהם, אתם תראו שתמיד יש להם איזשהו שיפורי מותרות שנמצאים בתחתית הרשימה כבר כמה שנים.

בני: כגון, תן דוגמה?

אורי: [נאנח] תחשוב שנייה על חברות… הייטק שהן רק בתחילת דרכן, בסדר? כל מיני סטארטאפים כאלה ואחרים. בגוגל יש לך פופים, בסדר? והם אומרים שהפופים עוזרים ליצירתיות וכולי, ושם העובדים יושבים, ויש לך חדרים כאלה ואחרים, ומקרר גלידות.

בני: ברור, חייב.

אורי: חד משמעית, אחרת איך נלך להייטק. וזה שיפורי מותרות. כלומר, אתה יודע, המקרר גלידות לא יהיה לך את זה בסטארטאפ מתחיל. גם בשלוש, ארבע שנים הראשונות שלו. זה שיפור. זה שיפור, זה עוזר, זה כיף יותר לעובדים לבוא. אבל זה שיפור מותרות. הוא יהיה בתחתית הרשימה בסטארטאפ מתחיל. בסדר?

בני: רגע, אז איך זה באמת בא לידי ביטוי בעסק כמו מעצבת גרפית?

אורי: בשיפורי מותרות?

בני: כן.

אורי: תראה. אצלה ספציפית, לא נגענו כמעט בשיפורי מותרות. זה באמת שיפורי מותרות, זאת שאלה מצוינת. שיפורי מותרות הם פחות פחות שייכים לעסקים מאוד מאוד קטנים. כי עסקים קטנים, הם בכלל לא חושבים על זה. בן אדם שהוא, יש לו את העסק שלו, והוא, אתה יודע, יש לו גג שניים-שלושה עובדים מתחתיו, הוא לא מחפש יותר מדי איפה הוא יכול להנעים את האווירה. בסדר? זה יותר, איפה אני מקדם, איפה אני מכניס יותר כסף. וכל הדברים האלה הם באמת נכנסים הרבה יותר לשיפורים כדאיים.

אז, האם יש משהו שהוא נכנס ספציפית, אצלה, לשיפורים, לשיפורי מותרות? לא היה לנו. היא לא העלתה. אם היא הייתה מעלה, יכול להיות שהיה משהו שהייתי אומר לה, תקשיבי, זה שיפורי מותרות.

בני: אוקיי.

אורי: אתה רוצה דוגמה, דוגמה אחרת?

בני: לא, סבבה. אז בעצם שלב ארבע, סיימנו.

אורי: כן, זה סדר עדיפויות.

בני: סדר עדיפויות. אחרי שבעצם סידרנו, עשינו רשימה של מה כדאי לי כרגע לייעל, מה כדאי לי אולי פחות לייעל, מה כדאי לי בכלל לא לגעת כרגע מבחינת ייעול תהליכים, וזה מביא אותנו לשלב חמש.

אורי: כן, השלב החמישי הוא שלב החניכה. כלומר, אחרי שכבר אנחנו יודעים איזה כלים אנחנו רוצים להשתמש, החלטנו כבר מה אנחנו עושים, ומה התהליך שיש לפנינו, וסיכמנו מה הנקודות שבהן ניגע, ומה הנקודות שניגע אחרי זה, ומה הנקודות שאולי אפילו לא ניגע. עכשיו הגיע הזמן באמת להטמיע את הכלים.

השלב הזה, הוא גם מורכב משלושה שלבים.

הראשון נקרא עשייה-צפייה. מה זה עשייה-צפייה? בעצם המטמיע, במקרה הזה - אני, יושב, ולידו נמצא החניך או בעל העסק. ויושבים ועושים… אתה יודע, אני קודם כל מתעסק עם הדברים עצמם, ורק אחרי זה הוא מתחיל לשאול שאלות. כלומר, אני יושב ובונה תמונה קודם כל במידג'רני, נגיד, נניח שוב איתה, אני בונה תמונה במידג'רני, והיא יושבת לידי, ורואה את התהליך, ותוך כדי אני מסביר לה. זה בעצם העשייה-צפייה. אני יושב, עושה, ואני מסביר לה על הסבלנ… קודם כל יש המון סבלנות בבניית תמונה במידג'רני, ואני מסביר לה על התהליך, ועל בניית הפרומפט. כמובן שאם היא הייתה בסדנאות הראשונות אז היא מכירה גם כבר איך בונים קצת פרומפט, ומה זה הכלים, אבל יושבים יותר לעומק על כל התהליך עצמו, ועל כל מיני, אתה יודע, תוספים שיכולים להיות, ועבודה ביחד עם ChatGPT בשביל מידג'רני, לכתוב פרומפטים ב-ChatGPT למידג'רני, ודברים כאלה. וזה הדברים שאנחנו יושבים, ואני קודם כל עושה, ומראה לה, ומראה לה, ומראה לה, והיא שואלת שאלות.

אחרי זה מתחלפים. זה שלב הצפייה-עשייה. אני בעצם צופה מהצד, והיא יושבת ועושה.

כמובן שכל הדברים האלה אפשר לעשות אותם גם בזום - אין תחליף לפרונטלי. אין תחליף לפרונטלי, זה תמיד תמיד הכי טוב.

בני: אוקיי. אני לא חושב שכדאי, אני לא חושב שניכנס באמת לעומק איך אתה מלמד, אבל בעצם שלב חמש הוא יותר שלב של לימודי. איך אתה בעצם חונך ומלמד.

אורי: השלב הלימודי, לגמרי, והמטרה שלו בסופו של דבר להגיע למצב שנקרא "טיסת סולו".

בני: שיודעים לעבוד עם הכלים לבד.

אורי: בדיוק, טיסת הסולו, שזה סוף השלב החמישי, והוא ממש ממש מגיע לשלב שישי, שהוא באמת הנקודה.

בני: יאללה, סוף סוף, שלב שישי.

אורי: [בחיוך] שלב שישי, שכולם חיכו לו. הטמעה סופית, או וידוא. וידוא זאת המילה הכי קריטית פה. תראה, אני אדבר שנייה מדם ליבי.

בני: כן.

אורי: כולנו, כבני אדם, מתים מתים מתים לשינויים. מתים, אלופים בהתחלות. כן? כל ה-New Year's Resolution. השנה, אני מפסיק ככה, ונגמל מזה, ומתחיל כושר. כולנו אלופים בזה. מה שעושה את כל ההבדל, את כל ההבדל, זה הוידוא והטמעה לטווח ארוך. האם הדבר הזה הופך להרגל…

בני: יפה.

אורי: והוא חלק מהחיים שלי, או שהוא נשאר בשלב ההתחלה. שלבים אחד עד חמש הם שלבים של התחלה, אני עושה אותם תוך, אפשר תוך שלושה שבועות לסיים את השלב החמישי. השלב השישי, הוא מתחיל בווידוא שבועי, דו-שבועי, חודשי, כמובן שזה משתנה לפי בעל העסק, כמה הוא טכנולוגי, כמה לא, וכולי, אפשר לתת לו לעוף מהר מאוד, אבל זה השלב הכי הכי הכי חשוב. בסופו של דבר אתה רוצה שהדבר הזה, שהמערכות האלה, יהפכו להיות הרגל בעסק. כי אחרת, אז הוא למד עוד משהו חדש, ואז הוא חוזר להרגלים הישנים שלו, והוא לא יעמוד בקצב. פשוט לא יעמוד בקצב.

בני: אהבתי ממש את השלב השישי, הוא באמת הכי חשוב.

אורי: חד משמעית.

בני: אוקיי, סבבה. זהו, אז סיימת שישה שלבים, ועכשיו אני בעצם עסק שיודע לייעל תהליכים של עצמו, עד 90% אפילו.

אורי: יש מקרים שזה יהיה 90%, כן.

בני: מדהים. אז רגע, אז דיברנו על מידג'רני, דיברנו על ChatGPT, איזה עוד כלים אתה מכיר שבאמת אפשר להכניס לעסקים כאלה ואחרים בשביל לייעל את התהליכים, את השיפור הזה?

אורי: כן. אז קודם כל זה באמת באמת חשוב מאוד לדעת איזה עסק זה לפני שאנחנו נכנסים לתוך התחום. אבל אתה יודע, אנשים שיש להם סוכנות שיווק, למשל, והם מנסים להשתמש ב-ChatGPT. ChatGPT, בגלל שהוא למד המון המון המון טקסטים, אמנם אתה יכול להכווין אותו ספציפית לקחת ממאגר מסוים של, אתה יודע, אתה יכול לתת לו פרסונה, להגיד לו, "תעמיד פנים שאתה משווק עם הבנה בכך וכך וכך", ואז הוא נותן לך תשובה הרבה יותר מדויקת, אבל הוא אוּמן על מאגר מידע עצום, ולכן הוא לא בפוקוס דווקא לתוכן שיווקי.

ויש כלים כמו Jasper AI, שהם מיועדים ממש ממש לזה. ו-Jasper AI כותב תוכן שיווקי הרבה יותר טוב מ-ChatGPT.

בני: וואלה.

אורי: הוא לא כותב דברים אחרים, הוא כותב רק תוכן שיווקי, אבל הוא עושה את זה הרבה יותר טוב.

בני: זאת אומרת, הוא ממוקד במשהו ספציפי, בדוגמה הזאת - לשיווק.

אורי: בדיוק, ממש ממוקד ספציפי לתוכן בשיווק. או כמו שאמרנו מקודם על מעצבת גרפית, אתה לא תרצה בהכרח ללמד אותה מידג'רני. כלומר, מידג'רני זה מצוין, אבל אתה תרצה דווקא להכין אותה לכל השינוי שהולך לקרות ב-Adobe, עם הכלים של Adobe, ל-Firefly, כי עם זה היא תצטרך לעבוד, היא תעבוד פחות עם מידג'רני. כי Firefly בינתיים עושה עבודה מצויינת, והוא הרבה יותר נוח והוא מותאם למעצבים.

בני: וואלה.

אורי: אז אתה צריך לדעת מה העסק, ולדעת להתאים לו כלים ספציפיים. לא תמיד זה יהיה ChatGPT.

בני: אוקיי, מעניין מאוד. אה… אם נסתכל רגע טיפה יותר למבט, לעתיד, מה יהיו ההשפעות, לדעתך, על בעלי עסקים שיאמצו כלי AI חדשים וכאלה שלא?

אורי: תראה, אפשר לדעת את התשובה הקצרה…

בני: כן, נראה לי זה די…

אורי: ואת התשובה הארוכה. כן. התשובה הקצרה היא, לדעתי הם פשוט לא יהיו. כלומר, זה כמו שתבוא ותגיד, ממהפכת האינטרנט, מה יהיה עם עסקים שיאמצו את הפלטפורמה ועסקים שלא יאמצו את הפלטפורמה. לא יודע, תסתכל על הבלוקבסטר.

בני: הממ.

אורי: כל פעם שקורית מהפכה מסוימת, ולא הופכים להיות חלק מהמהפכה, לא נשארים רלוונטיים. כלומר, עדיין יצטרכו אנשי עיצוב, עדיין יצטרכו אנשי שיווק, אבל אנשי שיווק שיוכלו להוזיל את המחירים שלהם ב-90% - כולם ילכו אליהם, אם התוצרים שלהם יהיו אותו דבר. ואנשים אחרים, שהם לא יוכלו לתמחר את זה, כי התהליכים שלהם יישארו באותו אורך, הם לא ייעלו את התהליכים שלהם ב-90%, אז הם לא יכולים לגבות 10% מהמחיר הראשוני ולהישאר רווחיים.

בני: לגמרי.

אורי: הם ישארו מאחורה. לגמרי.

בני: מדהים. אתה מפחד?

אורי: [בחיוך] מכל המהפכה?

בני: מכל המהפכה.

אורי: אילון מאסק מפחד, אני לא מפחד.

בני: וואלה, יפה. [אורי צוחק קצת] זה התשובה הכי כנה שקיבלתי עד היום.

אורי: אני אגיד לך מה…

בני: האמת היא שאני לא מסתכל על זה בצורה של פחד, אבל אולי אני כן, מן זהירות כלשהי.

אורי: נכון. אתה צודק שצריך לנהוג בזהירות. פחד הוא רגש לא בהכרח רציונלי.

בני: נכון.

אורי: להגיד לך שאני לא מרגיש אותו יהיה שקר. אני מרגיש אותו. כלומר, יש פה משהו שהוא עצום. עצום. והוא מתקרב אלינו במהירות שאנחנו בכלל לא מבינים.

בני: כן.

אורי: ושוב, אילון מאסק, מי שלא יודע, אנחנו נמצאים עכשיו בשני לאפריל, ו...

בני: 22'.

אורי: רק עכשיו...

בני: 23'.

אורי: 23' [צוחק]. ב-22' לא היינו יכולים לדבר על כל התחום הזה. 23', ואילון מאסק ועוד בערך אלף אנשים רלוונטיים מאוד בתחום חתמו על עצומה, פשוט להשתיק את כל ההתקדמויות. לא רק לא להוציא דברים החוצה. לשתק כל התקדמות וכל מחקר לשישה חודשים, עד שיהיו רגולציות ועד ש… כי… אפילו המפתחים ב-OpenAI של ChatGPT4 אמרו שהם לא כל כך מבינים מה קורה והוא עולה מעל הציפיות שלהם ב… בטירוף. ואתה יודע, כדאי מאוד להיזהר עם העניין הזה. אילון מאסק בעצמו, זה שאמר כבר לפני לא מעט שנים, ש...

בני: בסוף אבל רגע, חשוב לדייק שאילון מאסק וכל החבר'ה, הוא לא אומר, "יאללה חבר'ה, בואו נעצור ונחזור לשנת קוקוס". הוא אומר, "בואו נעצור כדי שנייה לדייק את הדברים, להכין רגולציה כמו שצריך, שהכל יהיה תחת החוק".

אורי: נכון.

בני: כי באמת מה שקורה עכשיו אולי יכול להיות מאוד מסוכן, אבל זה לא שאילון מאסק בא ואמר, "יאללה חבר'ה, אני חוזר לנהוג על כרכרה".

אורי: ברור, ברור.

בני: ברור שהוא מבין שה-AI זה כאן בשביל להישאר, פשוט - אני חושב שזה מהלך חשוב - צריך באמת לעצור, לדייק את הדברים, ולהכניס פה רגולציה מבחינת, זאת אומרת, רגולציה הכוונה מה חוקי יותר, מה חוקי פחות, מה מסוכן יותר, מה מסוכן פחות, וזה דווקא הרשויות צריכות לעשות ולא אילון מאסק.

אורי: נכון.

בני: ויש המון דברים שצריך להכניס, אני מסכים. זה עניין של זמן בסוף, לדעתי, שהכל יבוצע בצורה יותר מדויקת ויותר חכמה. יכול להיות שאני סתם אופטימי, אבל אני, כאילו, ככה אני חושב. אז אתה מפחד, וזה טוב.

אורי: אני מפחד, מצד שני אני אופטימי כמוך.

בני: מדהים.

אורי: כלומר, אני רואה שיש פה אנשים שדואגים לנו. אנשים שאני סומך עליהם, שהם מבינים בזה יותר ממני, והם דואגים לשים את הברקסים איפה שצריך.

בני: אחלה. שאלה אחרונה, ככה לפני סוף. תן לנו איזה טיפ קטן למאזינים, למי שרוצה להכניס את ה-AI לחיים שלו, או לעסקים שלו, בצורה נכונה ומדויקת.

אורי: תרגול.

בני: תרגול…

אורי: תרגול, תרגול, תרגול.

בני: יפה.

אורי: תשבו, תתנו לעצמכם את הזמן, תבלבלו את המוח ל-ChatGPT, למידג'רני, תראו מה יוצא לכם, תנסו לטייב את זה. ולבד, הלמידה הזאת של התרגול - כמובן עם הדרכה זה, אתם תגיעו לתוצאות הרבה יותר טובות, הרבה יותר מהר, אבל גם אחרי הדרכה, תמיד יבוא התרגול. אחרת לא תהיה הטמעה.

בני: מדהים, אני מסכים לגמרי. איפה אפשר למצוא אותך?

אורי: אז, אורי אשר, באנגלית, O-R-I A-S-C-H-E-R, גם בפייסבוק, וגם באינסטגרם.

בני: מדהים.

אורי: אפשר לפנות אליי בכיף.

בני: אז אני אשים לינקים כמובן בתחתית הפרק הזה, בתיאור, לאורי, תוכלו לדבר איתו. אורי אשר, תודה רבה שבאת.

אורי: תודה לך על האירוח.

בני: אני מאוד מודה לך על הזמן שבאת להתארח.

אני רוצה גם להודות ל-ThinkUp, שמארחים אותי כל כך יפה, כבר כל כך הרבה פרקים, באולפן השקוף שלהם כאן במסגר בתל אביב, כיף גדול.

אני רוצה גם כמובן להודות לכם, מאזינים יקרים, על הפידבקים שאני מקבל ועל ההאזנות, זה כל כך לא מובן מאליו, כל כך חשוב לי להנגיש את העולם הזה לכמה שיותר אנשים. אז אם אהבתם את הפרק הזה שתפו אותו לעוד חבר, חברה, תשמיעו אותו למי שצריך לשמוע את הפרק הזה.

אתם יותר ממוזמנים לקהילת הפייסבוק שלי שנקראת "ChatGPT ישראל", כיף גדול אצלי. אנשים מדהימים כמו אורי ואחרים נמצאים שם, שמעלים המון תוכן ועוזרים אחד לשני. וכמובן להירשם לניוזלטר שלי, שם כל שבוע אני שולח למייל חדשות, עדכונים, כל מה שקשור בעולם ה-AI, תבואו, כיף גדול אצלי, אני שם קישורים להכל, בתיאור למטה.

אנחנו ניפגש בפרקים הבאים, תודה רבה על ההאזנה, ביי ביי.

[מוזיקת סיום]

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

12 views0 comments

コメント


bottom of page