top of page

התשובה עם דורון פישלר - איך ליפול ממטוס ולהישאר בחיים

הפרק לשמוע אם אתם ממש ברגע זה נופלים ממטוס בלי מצנח. כמו כן: מה קורה לנמלה שנופלת ממגדל אייפל, מה קורה ללווייתן שנופל ממגדל אייפל, ואיך לפרוץ את תקרת הזכוכית.


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 01/02/2021.

[פתיח] רשת "עושים היסטוריה".

שאלה מספר 10,459 - פישון דורלר שאל, "אם היית חיה, איזה ביסלי היית אוהב? מ-1 עד 10". התשובה, וזה עשוי להפתיע אותך, היא - לא.

זאת "התשובה", אנחנו תיכף, אחרי הפרסומת, אנחנו נתחיל באופן קצת יותר רציני.

[חסות]

[מוזיקת פתיחה]

היי, אני דורון פישלר, זאת "התשובה".

פול מקרטני שלח לי שאלה… אה, פול? [מגחך] חשבתי שאתה מת, מה קורה? הממ… בכל אופן, פול שאל שאלה, "אם אני נופל ממטוס, איך לשרוד? ועד איזה גובה זה אפשרי בכלל?"

לעומת זאת, אופיר שלח לי את השאלה, "מה יקרה לנמלה אם היא תיפול ממגדל אייפל?"

עכשיו, שתיהם שאלות בנושאים די דומים, כן? זה עוסק בדברים שנופלים, אבל מבין שתיהם, נדמה לי שהשאלה של פול היא יותר דחופה. כלומר, הוא אמר "אם אני נופל ממטוס", נכון? הוא לא אמר שהוא עכשיו נופל ממטוס… אבל אני לא יודע אם זה מן… נימוס, זאת אומרת, זה יכול להיות שזה דבר שקורה לו, והוא פשוט לא רצה להישמע יותר מדי בפאניקה. יכול להיות שפול שלח את השאלה בזמן שהוא נופל מהמטוס? אז, פול, קודם כל, דבר ראשון, במקרה שאתה נופל ברגע זה ממטוס, [רוח נושבת] קודם כל… סחטיין, אני מאוד מעריך את זה שאתה בחרת לשמוע אותי עכשיו, כי, הממ… תשמע, פול, אני אהיה גלוי איתך, יש סיכוי טוב שלא נשאר לך הרבה זמן לחיות. כלומר, נפילה ממטוס לוקחת כמה דקות, לא הרבה, וצריך למצות כל רגע בחיים, כן? ליהנות ממנו כמה שאפשר לפני המוות הבלתי נמנע. זה תמיד נכון, אבל זה נכון במיוחד כשאתה נופל ממטוס. אז אם אתה כבר נופל ממטוס עם אוזניות שמחוברות לטלפון שלך, אתה יכולת לבחור לנצל את הרגעים האחרונים שלך כדי לשמוע את השיר שאתה הכי אוהב בעולם. "Total Eclipse of the Heart", כמובן. אבל במקום זה, אתה בחרת לשמוע אותי. אני לא יודע אם זאת בחירה כזאת חכמה, אם זה מה שאתה רוצה לשמוע בדקות האחרונות שלך, אבל אוקיי, בסדר, תודה! כלומר… תודה. מה שכן, ייקח לי אולי קצת זמן להגיע לעניין, כרגיל, ולך אין המון זמן, אז אני לא יודע, אולי כדאי שתקפוץ קצת קדימה, לפעמים.

בכל מקרה… יש משפט ידוע שאומר ככה: "זאת לא הנפילה שהורגת אותך, זאת העצירה הפתאומית". [קול התרסקות] וזה נכון. לרוב האנשים שנופלים, הנפילה לא עושה להם שום דבר, זה המפגש עם הרצפה שמזיק לבריאות.

והשאלה היא, באיזו מהירות אתם נפגשים איתה?

[מוזיקת רקע]

כמה שאתם נעים יותר מהר, המפגש יהיה יותר טראומטי.

עכשיו, טיפה פיזיקה של כיתה י'. אנחנו חיים על פלנטה עם כבידה, גרביטציה, שמושכת אותנו למטה. היא מושכת אותנו בקצב של 9.8, כלומר כמעט עשרה מטרים בשנייה בשנייה. לא עשרה מטרים בשנייה, אלא עשרה מטרים בשנייה בשנייה.

מה זה אומר? זה אומר שאם אתם מפילים משהו מאוד מגבוה, אחרי שנייה אחת של נפילה, המהירות שלו כלפי מטה תהיה עשרה מטרים בשנייה. אחרי שתי שניות של נפילה, המהירות שלו תהיה עשרים מטר בשנייה, ואחרי שלוש שניות של נפילה, היא תהיה שלושים מטר בשנייה, וככה זה הלאה והלאה והלאה. כלומר, ככל שהוא נופל יותר מגבוה, המהירות שבה הוא יפגוש את האדמה בסופו של דבר תהיה גבוהה יותר, ולכן המפגש צפוי להיות טראומטי יותר. [רוח נושבת] וזאת הסיבה שליפול מגבוה [אדם צועק אז קול התרסקות] זה יותר קטלני מאשר ליפול מנמוך. [קול חבטה קלה, ואחריה "איי!"]

אם אתם נופלים שנייה אחת, אתם תפגשו את הרצפה במהירות של עשרה מטר לשנייה, שזה, במונחים שרובנו מכירים טוב יותר, 36 קמ"ש. כלומר, זה אותו הדבר כמו לנסוע במהירות של 36 קמ"ש לתוך קיר.

[מוזיקת רקע]

שזה כבר לא מומלץ, כן? אבל אם אתם נופלים במשך חמש שניות, אתם תפגשו את האדמה במהירות של 180 קמ"ש. וזה כמובן הרבה הרבה יותר גרוע. [צוחק]

בעיקרון זה היה אמור להמשיך ככה לנצח. כלומר, כמה שאתם נופלים יותר מגבוה, אתם נופלים יותר מהר. אני חושב שבשביל הבגרות בפיזיקה זה מספיק, אתם לא צריכים לדעת יותר מזה, אבל במציאות זה לא באמת ככה.

זה היה ככה אם היינו נופלים בוואקום, אבל אנחנו לא. אצלנו בכדור הארץ יש אוויר. ואוויר הוא דבר, הוא דבר שנמצא מסביבנו כל הזמן. כשאנחנו זזים, הוא מפעיל עלינו התנגדות. עכשיו, זה לא דבר שאתם ממש מתייחסים אליו ביום-יום, אני יכול ללכת חופשי, ההתנגדות של האוויר לא מזיזה לי בכלל. אני מרגיש מה זה בריון על האוויר. [רוח נושבת] אבל כשנעים במהירות גבוהה, ההתנגדות של האוויר הופכת להיות דבר שמרגישים. האוויר הוא בין השאר הסיבה שמכוניות נראות כמו מכוניות, ולא כמו קופסאות מרובעות על גלגלים. זה כדי להפחית את ההתנגדות של האוויר, לגרום לאוויר לזרום מסביב למכוניות בצורה יותר טובה. וזה משנה, זה משנה הרבה. האוויר משפיע בהרבה על המהירות של המכונית.

אז כשאני נופל, הכבידה מושכת אותי למטה, אבל האוויר מתנגד, אז הוא קצת מאט את הנפילה. בהתחלה של הנפילה אני זז לאט יחסית, ולכן האוויר לא משפיע עליי הרבה, אבל ככל שאני נופל יותר מהר, גם ההתנגדות של האוויר נהיית יותר ויותר חזקה. הוא מפעיל עליי יותר ויותר כוח, עד שאני מגיע למצב שבו הכוח שהכבידה מפעילה עליי שמושך אותי למטה, והכוח שהאוויר מפעיל עליי שדוחף אותי למעלה, משתווים. יש איזון מוחלט ביניהם.

[מוזיקת רקע]

עכשיו, זה נשמע כאילו בשלב הזה אני פשוט עוצר באוויר. אני לא, אני עדיין נופל. [רוח נושבת] אבל מה שקורה זה שבשלב הזה אני לא מאיץ יותר. אני ממשיך ליפול בדיוק באותה המהירות, לא משנה כמה עוד אני אפול, אני אמשיך ליפול באותה מהירות.

למהירות הזאת קוראים בעברית מהירות גבולית, או לפעמים מהירות סופית. הביטוי באנגלית כמובן הוא הרבה יותר מגניב, הוא Terminal velocity. מה שנשמע בדיוק כמו סרט אקשן מהניינטיז. זה נשמע ממש כמו סרט אקשן מהניינ… רגע, שנייה, תנו לי נבדוק את זה. הממ… [תקתוק מקלדת] כן, אהמ… מתברר שבאמת יש סרט אקשן מהניינטיז שקוראים לו "Terminal Velocity". עם צ'רלי שין. אה… הוא אפילו הופץ בארץ, קראו לו בעברית "סחרור בשחקים". למה לא ראיתי את זה? אוקיי, זה תיאור העלילה:

[מוזיקת רקע דרמטית]

[מקריא בדרמטיות] דיץ' ברודי הוא מדריך צניחה חופשית.

[מתפקע מצחוק] קוראים לו דיץ' ברודי. וואי. כמובן שקוראים לו דיץ' ברודי, כי איך יקראו לגיבור של סרט אקשן מהניינטיז אם לא דיץ' ברודי? אוקיי.

דיץ' ברודי הוא מדריך צניחה חופשית. בתחילת הסרט מגיעה אל ברודי לקוחה חדשה שבמהלך הקפיצה הראשונה שלה לא פותחת את המצנח ולכאורה נהרגת. ברודי מגלה…

זהירות, ספוילרים.

שהלקוחה זייפה את מותה וכי היא למעשה מרגלת רוסיה שמנסה לגנוב משלוח זהב.

מה?!

ברודי נאלץ כעת להשתמש בכישורי הצניחה שלו…

סליחה? איך?

על מנת להערים על הנבלים ולהישאר בחיים.

[מוזיקת רקע דרמטית מסתיימת]

וואו! זה נשמע אידיוטי לגמרי. [צוחק] למה לא ראיתי את זה?! אני חייב לראות את הסרט הזה בהזדמנות. בכל מקרה…

מה זה הטרמינל ולוסיטי? לא הסרט, המושג האמיתי. מה המהירות הזאת? כמה קמ"ש? התשובה היא - תלוי.

[מוזיקת רקע]

זה תלוי בשני דברים בעיקר. זה תלוי במשקל של הדבר שנופל ובשטח הפנים שלו. כלומר, בכמה אוויר הוא נוגע במהלך התנועה כלפי מטה. ככל שאני יותר גדול, אני מתנגש ביותר אוויר בדרך למטה, ככה הוא יאט אותי יותר, והמהירות הגבולית שלי תהיה נמוכה יותר. כלומר, אני אפול לאט יותר.

ודרך אגב, ככה עובד מצנח. מה מצנח עושה? מצנח זה לא מכונה מאוד מתוחכמת. זה פשוט דבר שמאוד מאוד מגדיל את שטח הפנים שלך. הוא לא מוסיף הרבה למשקל של הבן אדם שנופל, אבל הוא מאוד מגדיל את שטח הפנים שלו. לכן, אם אני פותח מצנח, אני עדיין נופל, אני פשוט נופל הרבה יותר לאט. המהירות הגבולית שלי היא הרבה הרבה יותר איטית.

עכשיו, מה אם אין לי מצנח? ופול, דרך אגב, אם אתה עדיין שם ועדיין נופל, אז זה הקטע שתתחיל להקשיב, כי זאת עצה מעשית - תעשה חיקוי של מצנח. כלומר, תתפוס כמה שיותר שטח שאתה יכול. או בקיצור, תשכב. כלומר תיפול במצב שאתה כאילו שוכב על האוויר, כאילו, ידיים ורגליים פרושות לצדדים. השטח של הגוף שלך שנתקל באוויר הוא הכי גדול שהוא יכול להיות. לעומת זאת, אם אתה נופל בעמידה, כלומר כאילו כשהרגליים שלך פשוט פונות למטה, או הראש למטה, זה לא משנה, אז השטח שאתה תופס הוא הרבה יותר קטן. אז ליפול בשכיבה זה יותר לאט מאשר ליפול בעמידה. זה לא משפיע באותה מידה כמו מצנח, וחבל, אבל זה משפיע.

המהירות הגבולית של בן אדם במשקל ממוצע, שכאילו, שוכב על הבטן, היא איפשהו באזור של 195 קמ"ש. עכשיו, קילומטרים לשעה זה לא מדד מאוד פרקטי במה שנוגע למהירות נפילה, כי אף אחד לא נופל במשך שעה, אז במונחים פרקטיים יותר זה בערך 54 מטרים לשנייה. לעומת זאת, אם אתם צונחים פשוט באופן מאונך, עם הראש ישר למטה, אתם יכולים להגיע ל-150 מטר בשנייה, שזה בעברית 530 קמ"ש. זה הרבה הרבה יותר מהר. אז פול, בהנחה שאתה לא ממהר להגיע למטה, תשכב.

בן אדם שנופל במצב של שכיבה, מגיע למהירות הגבולית שלו אחרי בערך, ואני אגיד את זה יותר באנגלית כי זה יותר מגניב, הוא יגיע לטרמינל ולוסיטי שלו אחרי בערך 12 שניות של נפילה, שבהם הוא מספיק ליפול בערך 450 מטר. כלומר אחרי 450 מטר, הוא לא מאיץ יותר. מה שזה אומר זה שאם אתם נופלים מגובה של 450 מטר או מגובה של 900 מטר או מגובה של 9,000 מטר, בכל אחד מהמקרים האלה אתם תגיעו לרצפה בדיוק באותה מהירות. לכן, בעיקרון, הסיכויים שלכם לשרוד את זה הם אותו הדבר. החל מ-450 מטר, זה לא משנה מאיזה גובה אתם נופלים. אתם לא חייבים אפילו מטוס, יש בניינים בגובה הזה. בורג' חליפה, כמובן, זאת אפשרות, אבל אפילו לא חייבים, יש גם אחרים. מרכז הסחר הבינלאומי בהונג קונג, גם הוא בניין בגובה של יותר מ-450 מטר. אז אם אתם נופלים מהגג של הבניין הזה, או שאתם נופלים ממטוס שטס בגובה של עשרה קילומטר, אתם פוגעים באדמה בדיוק באותה מהירות.

אז פול, אם אתה נופל ממטוס, אתה יכול קצת אולי להתנחם בזה שהבעיה שלך כרגע למעשה לא יותר חמורה מבעיה של בן אדם שנפל רק מבניין. זאת עדיין בעיה, אני לא אומר שלא, אבל… כן, קצת פרופורציות.

כאן מגיעה גם השאלה מה קורה לנמלה שנופלת ממרכז הסחר הבינלאומי בהונג קונג, או ממגדל אייפל. כאן גם מגיעה השאלה… הממ… איך בדיוק קרה שנמלה נפלה ממגדל אייפל. אני חושב שזה היה משהו כזה:

[המולת אנשים]

- וואו, אני במגדל אייפל! איזה מגניב פה! אני במגדל אייפל! שיואו, זה גבוה פה! קלוט, קלוט את זה! האנשים נראים כמו נמלים!

- לא יא טמבל, אלה באמת נמלים.

- אה, נכון. טוב, בוא נעיף אותם למטה, בוא. פוו!

אוקיי, אז מה יקרה לנמלה שנפלה ממגדל אייפל? נמלה היא מאוד מאוד קלה. היא לא שוקלת כמעט כלום. [צוחק] ולכן הטרמינל ולוסיטי שלה היא מהירות מאוד נמוכה. אם אתם זורקים אותה אפילו מגובה מטר, זה מאוד גבוה בשביל נמלה, היא כבר תגיע למהירות הגבולית שלה. כלומר, אם אתם זורקים אותה מגובה מטר או ממגדל אייפל או ממטוס, מבחינתה זה די אותו דבר, כי המהירות הגבולית של נמלה היא משהו באזור של שני מטר לשנייה. או שבעה וחצי קמ"ש, בערך. וגם זה משתנה אם יהיה איזשהו משב רוח חזק, או משהו. זה פשוט לא מאוד מהר.

שבעה וחצי קמ"ש זאת מהירות של הליכה קצת מהירה. כלומר, המכה שהנמלה תקבל מהרצפה, זה כמו המכה שאתם תקבלו אם תלכו לתוך קיר. אז כאילו… [קול חבטה קלה] אאוץ', אבל אתם לא הולכים למות מזה, נכון? ולכם אפילו אין שלד חיצוני שמגן על הגוף שלכם, לנמלה יש. אז זה… פשוט לא מאוד יהיה אכפת לה. מה שיקרה לנמלה שתיפול ממגדל אייפל זה שום דבר.

[המולת אנשים]

לעומת זאת, אם תזרקו לוויתן כחול ממגדל אייפל…

- אוקיי, בוא, תפוס את הזנב, תדחוף. שלוש, ארבע, ו…

[רעש של חפץ נופל]

[שר]

Soon may the Wellerman come

To bring us sugar and tea and rum

One day, when the tonguing is done

We'll take our leave and go

[צרחות ורעש התרסקות]

זה יהיה די שונה, כי לוויתן כחול שוקל בערך פי שלושים מיליארד מנמלה. עכשיו, הוא גם גדול יותר, כלומר, הוא תופס יותר שטח על האוויר, אבל זה לא ממש מאזן את זה, ככה שזה אומר שהמהירות הגבולית שלו תהיה… אה… אהמ… בערך שלושה קילומטר לשנייה. אהמ… כן, זה די הרבה. הוא אפילו לא יצליח להגיע למהירות הגבולית שלו בנפילה ממגדל אייפל, אבל כשהוא יגיע לרצפה, הוא לא סתם ימות, הוא יתפוצץ. לכן זה כנראה לא מקרי שלא ידוע על אף מקרה של לוויתן שנפל ממטוס ושרד.

[מוזיקת רקע]

אז בואו נחזור לדבר על בני אדם. האם בני אדם יכולים לשרוד נפילה מ-450 מטר ומעלה? כן. אבל זה לא סביר. רוב מי שנופל מגובה כזה מת. אל תקפצו ממטוסים בלי מצנח, אוקיי? אתם כנראה תמותו.

אבל יש יוצאים מהכלל.

ישנם מקרים, נדירים, של אנשים שנפלו מגבהים מאוד גדולים ולא מתו מזה.

יש בדיחה ישנה מאוד שהולכת ככה - איש אחד טס במטוס. לרוע מזלו, הוא נפל מהמטוס. למזלו, היה לו מצנח. לרוע מזלו, המצנח לא נפתח. למזלו, היה לו מצנח רזרבי. לרוע מזלו, גם המצנח הרזרבי לא נפתח. למזלו, הייתה למטה ערימת שחת. לרוע מזלו, היה קלשון בתוך השחת.

יש בן אדם שפחות או יותר חי את הבדיחה הזאת. [צוחק] קראו לו אלן מגי.

[מוזיקת רקע דרמטית]

אלן מגי שירת בחיל האוויר של ארצות הברית במלחמת העולם השנייה. הוא טס בבואינג B-17. בואינג B-17 היה מטוס מאוד מרשים. הכינוי של הסוג הזה של המטוס היה "המבצר המעופף". הכינוי של המטוס המסוים הזה שבו הוא שירת, היה "סנאפ קרקל פופ", אבל זה פחות מרשים. אחד הדברים הכי מעניינים במבצר המעופף הזה, [צוחק] היה הצריח הכדורי. מה זה צריח כדורי? זה מן כדור מזכוכית שמוחזקת במתכת, שבולט מהתחתית של המטוס, ומחוברים אליו שני מקלעים. והוא יכול להסתובב לכל הכיוונים, ולמעלה ולמטה, ונראה בדיוק כמו משהו שיצא מ"מלחמת הכוכבים". הכדור הזה הוא לא גדול. הבן אדם שהתפקיד שלו הוא להפעיל את הצריח הכדורי, יושב בתוכו, אבל זה… זה קצת כמו לשבת בתוך כדור פיזיו. כלומר, הוא נכנס דרך פתח בתחתית של המטוס ואז הוא מתיישב בתוך הכדור, כאילו חצי שוכב על הגב, כשהרגליים שלו מקופלות מורמות באוויר, והוא מסתכל על מה הוא יורה מבין הרגליים שלו. וככה הוא מסתובב ויורה על מטוסים אחרים, בשאיפה לפני שהם ירו עליו.

זה היה התפקיד של אלן מגי כשהמטוס שלו יצא להפצצה מעל צרפת הכבושה, מעל עיר שקוראים לה סן-נאזר. לרוע מזלו היו שם סוללות של תותחים גרמנים נגד מטוסים. והמטוס שלו נפגע מהם. חצי כנף שלו נפלה, והוא התחיל להסתחרר, והיה ברור שזה לא הולך להיגמר טוב. למזלו של מגי, היה לו מצנח. לרוע מזלו, המצנח שלו נפגע בהפצצה והיה קרוע. עוד לרוע מזלו, נפער חור במטוס, והוא פשוט נשאב החוצה. הוא איבד את ההכרה מיד, משום שבגובה שהוא היה בו אין הרבה חמצן, ופשוט נפל, בלי מצנח, מגובה של 6,700 מטר.

כמה מאנשי הצוות האחרים של המטוס עשו את מה שהגיוני לעשות במצב כזה, כלומר, הם קפצו החוצה עם מצנחים כשהמטוס היה מעל הים. מגי נפל בלי מצנח ובלי הכרה, ונפל לרוע מזלו מעל העיר. ועיר היא בדרך כלל דבר מוצק, לא דבר שאתם רוצים ליפול עליו.

למזלו, וזה הקטע שבו באמת היה לו מזל מטורף, בסן-נאזר הייתה תחנת רכבת. ולתחנת רכבת הזאת הייתה תקרה מזכוכית, כלומר, כזאת קשת מ… פשוט מתכת וזכוכית שבקיץ תכניס אור פנימה, ומבין כל הנקודות האפשריות שבהן הוא היה יכול לנחות, הוא נפל במקרה ישר לתוך תקרת הזכוכית הזאת. הוא ליטרלי פרץ את תקרת הזכוכית. בדרך למטה אבל.

ושוב, ליפול דרך… פיסות מתכת וזכוכית זה לא דבר חיובי בדרך כלל, ומתברר שזה יותר טוב מהאלטרנטיבה, כי התקרה בלמה כנראה חלק מהמהירות שלו. עוד דבר שסייע לו זה העובדה שבתוך מטוס בגובה כזה מאוד מאוד קר, ולכן הוא היה לבוש בהרבה שכבות של מעילים עבים אחד על השני, וזה כנראה טוב כשאתה נופל דרך זכוכית… בכל מקרה, הצירוף המאוד לא סביר הזה של הנסיבות גרם לזה שהוא הגיע לרצפה עדיין חי. לא בדיוק בריא ושלם, הוא ספג הרבה שברים וחתכים ויד אחת שלו כמעט נתלשה מהמקום, אבל הוא שרד.

האיש הזה נפל מגובה של יותר משישה וחצי קילומטרים בלי מצנח, והלך לעולמו בסופו של דבר בשנת 2003 בגיל 84.

אז כן, מהרבה בחינות זה בן אדם שהיה לו מזל פסיכי. מצד שני, אני די בטוח שהוא לא ממש נהנה מכל החוויה הזאת. כלומר, היה לו יותר מזל אילו המטוס שלו לא היה נפגע בכלל, או יותר טוב, אילו הוא היה חי בתקופה שבה הוא לא צריך להתגייס לצבא ולצאת לגיחות מעל צבא אויב בתוך כדור מזכוכית מרחף בגובה קילומטרים, זה היה הרבה יותר נוח. אז… היה לו מזל?

דרך אגב, אלן מגי לא מחזיק בשיא העולמי של האדם שנפל הכי גבוה בלי מצנח ונשאר בחיים, אבל על מי שכן מחזיקה בו אני אדבר קצת אחר כך.

עוד דרך אגב קטן, יש אמונה, יש טענה כזאת ששמעתי, שאנשים שנופלים למעשה בדרך כלל מתים לפני שהם פוגעים בקרקע. הם מתים מהתקף לב, פשוט מהשוק של הנפילה. זה, לצערי, לא נכון. כמו שאמרתי, זה בהחלט סביר שבן אדם שנופל יאבד את ההכרה עוד כשהוא באוויר, מכל מיני סיבות, אבל… פחות סביר שהוא יקבל התקף לב. אנשים צעירים ובריאים לא מקבלים התקף לב רק כי הם מאוד מפחדים, זה פשוט לא דבר שקורה. ואפילו אם זה כן היה קורה, התקף לב זה לא דבר שלוקח שנייה אחת. לוקח זמן למות מזה. אז גם אם מישהו היה מקבל התקף לב באמצע הנפילה, סביר להניח שהוא היה מת מהפגיעה בקרקע לפני שהוא היה מספיק למות מההתקף לב.

אז מה למדנו ממגי? [רוח נושבת] שהסיכויים שלכם לשרוד תלויים בעיקר באיפה אתם נוחתים, על מה אתם נוחתים.

אז פול… פול, פול! תשים לב, תקשיב, אוקיי? אתה נופל? תסתכל למטה לבדוק איך נראית הסביבה שלך, ותנסה למצוא משהו טוב לנחות עליו. הסיכוי שלך למצוא תחנת רכבת עם תקרה מזכוכית הוא לא מאוד גדול, אז צריך למצוא מטרה קצת יותר גדולה ושיש יותר סיכוי למצוא.

דבר ראשון - מים. נכון? ראינו המון סרטים שבהם אנשים נופלים מגובה נורא נורא גבוה, ואוי אוי אוי, הם הולכים למות, אבל [ספלאש] הם נפלו למים, זה בסדר, אז לא קרה כלום. אז הם פשוט יוצאים מהמים בסצנה הבאה ואין עליהם שריטה והכל בסדר, ולכן חשבנו שאם אתם נופלים, אז חשוב ליפול לתוך מים, נכון? לא נכון!!! תשכח מזה, פול! אוקיי? אל תיפול לתוך מים! מים זה דבר ממש ממש גרוע ליפול עליו. אם אתה נופל לתוך מים, אתה מת, בלי ספק. מים זה לא דבר רך! כמו שאתה יודע, אם אי פעם קפצת למים ונחתת על הבטן. זה כואב! [צוחק] וזה כואב אפילו אם קפצת לא מגובה של 5,000 מטר, אלא פשוט ממקפצה. כשאתה מגיע למים ב-200 קמ"ש, לפגוע בהם זה לא מאוד שונה מלפגוע בקיר בטון. ומה שעוד יותר גרוע, נניח שאיכשהו בכל זאת תצליח להישאר בחיים, ברור לך שאתה לא תצא מזה לגמרי שלם, כן? כאילו, אתה הולך לשבור כמה עצמות, זה בטוח. אז עכשיו, לנסות להתחיל לשחות עם עצמות שבורות בכל הגוף? זה לא רעיון מוצלח במיוחד. אז לא. אל תיפול למים. אם אתה מסתכל מלמעלה ורואה שאתה מעל האוקיינוס, אז… היה נעים להכיר אותך, פול. אולי בכל זאת היית צריך לבחור איזה שיר במקום זה…

[מוזיקת רקע]

עכשיו, אם אתה מעל אדמה, אז לאן לכוון? תכוון למשהו שיכול לספוג את הנפילה שלך כמה שיותר. הכי טוב - שלג. שלג זה מצוין. שלג זה רך. אם אתה במקרה בצפון, במקום קר, עם שכבת שלג יפה ועבה, אז… תכוון לשם. זה הסיכוי הכי טוב שלך לשרוד, כי זה פשוט הדבר הכי רך שאתה יכול ליפול עליו.

אם אין שלג, תחפש עצים. תנסה ליפול על עצים. לנחות על ענף של עץ זה כנראה לא סימפטי, אבל זה עדיין הרבה יותר טוב מלנחות על האדמה, כי ענפים של עץ יתכופפו וישברו, וככה הם יספגו חלק מהמהירות שלך, ככה שתגיע לקרקע במהירות קצת יותר סבירה.

עכשיו, מה קורה אם אתה לא מוצא שלג ולא מוצא עצים? יש עוד עצה אחת בשבילך - אתה עכשיו במצב של שכיבה, כן? אמרנו את זה קודם, אבל ברגע האחרון, לפני הפגיעה באדמה, אז תשנה תנוחה ככה שתיפול בעמידה, ככה שתיפול על הרגליים. עכשיו אתה אומר, רגע, זה לא ישבור לי את הרגליים? אז התשובה היא בהחלט, כן, כן, זה ישבור לך את הרגליים. הרגליים שלך הולכות להישבר, פול, אבל בדרך הן קצת ירככו את המכה לכל שאר הגוף. ולחיות בלי רגליים זה אפשרי. בלי ראש, או בלי איברים פנימיים, זה הרבה יותר קשה. אז תוכל למסור לרגליים שלך שהן הוקרבו למען מטרה טובה.

עכשיו, פול, אם תמלא את כל ההוראות האלה, האם תישאר בחיים? כנראה שלא. כי פול, אתה נופל ממטוס. [צוחק] אתה כנראה הולך למות בכל מקרה. אבל יש סיכוי מסוים שלא, וסיכוי זה יותר מכלום, נכון…?

טוב, מה הייתה השאלה שלך?

[מוזיקת סיום]

אם אתה נופל ממטוס, איך לשרוד ועד איזה גובה זה אפשרי? אז ככה, בעיקרון אפשרי לשרוד נפילה מכל גובה, אבל לא מאוד סביר. אם אתם כבר נופלים, אז צריך קודם כל למצוא משהו רך ליפול עליו, ב', שיהיה לכם הרבה הרבה מזל, או ג', הכי טוב - להיות נמלה.

זאת התשובה.

אחרי הפרסומת, משהו על שיאנית העולם בנפילה מגובה, והאם השיא שלה בעצם מפוקפק קצת.

[חסות]

בשביל התחקיר של הפרק אז קראתי כמה סיפורים על אנשים ששרדו נפילות מאוד מאוד מגבוה. יש כמה כאלה, כולם מדהימים, מן הסתם. יותר מאחד כזה קרה במלחמת העולם השנייה, דרך אגב, יש סיפור אחר על מישהו שנפל ממטוס, והוא נפל בשלג, ומה שמרשים זה שהוא נקע את הרגל, [צוחק] כלומר הוא בקושי נפצע בנפילה הזאת.

בכל מקרה, אם הולכים לפי ספר השיאים של גינס, שיאנית העולם בנפילה מגובה בלי מצנח שאחריה נשארים בחיים היא וסנה וולוביץ', שהיא הייתה דיילת אוויר, סרבית, שב-1972 היא נפלה מגובה של 33 אלף רגל, שזה עשרה קילומטר, ונשארה בחיים.

[מוזיקת רקע]

המטוס שבו היא טסה התפוצץ כנראה מפצצה שהחביא שם איזשהו ארגון טרור שלחם למען איזושהי מטרה שמאוד לא רלוונטית היום. 28 אנשים היו במטוס, כולם נהרגו, חוץ ממנה. היא נמצאה בתוך שברי המטוס עם שבר בגולגולת וכמה חוליות שבורות ושתי רגליים שבורות ובלי הכרה והייתה בקומה חודש, אבל יצאה מזה בחיים.

אז קודם כל זה מדהים, בתור התחלה. אבל לגבי השיא הזה, סליחה שאני באמת מנטפק דבר כזה, [צוחק] אבל אני לא בטוח שזה צריך להיחשב… כי קודם כל, היא לא נפלה ממטוס, היא נפלה עם מטוס. המטוס התפוצץ באוויר ונבקע ולכמה חתיכות ואחת מהן נפלה עם כל מה שהיה בתוכה, כולל וסנה וולוביץ'.

הפיזיקה של ליפול בתוך חתיכה של מטוס היא יותר מורכבת, אבל בגדול יש הרבה דברים אחרים שעשויים לרכך את הנפילה שלך. זה עדיין מאוד מרשים, ליפול מגובה כזה ולהישאר בחיים, כן? אבל זה לא בדיוק אותו דבר כמו נפילה חופשית בלי מטוס.

אבל עוד דבר מעניין בקשר למקרה הזה, זה שיש אנשים שטוענים שהוא לא קרה בכלל. כלומר, לא קרה כמו שגינס טוענים שהוא קרה. כלומר, אף אחד לא קורא לוולוביץ' שקרנית. [צוחק] כלומר, אין ספק שהיא הייתה במטוס והמטוס התפוצץ וזה היה טרגי ואין ספק שהיא נפלה מגובה גבוה מאוד ושרדה, וזה מרשים. אבל יש טענות שאומרות שבעצם זה לא היה מהגובה הזה או מהסיבות האלה.

הטיסה של וולוביץ' יצאה מדנמרק והיא עברה מעל מזרח גרמניה וחצתה אל צ'כוסלובקיה בדרך ליוגוסלביה. וקודם כל, זה די מצחיק איך שהאירוע הזה קרה לא כל כך מזמן, ועדיין במשפט אחד של התיאור שלו אני הזכרתי שלוש מדינות שאף אחת מהן לא קיימת היום. מזרח גרמניה לא קיימת, צ'כוסלובקיה לא קיימת ויוגוסלביה מאוד לא קיימת. כל אחת מהן מסיבה אחרת.

בכל מקרה, ההתרסקות קרתה רגע אחרי שהמטוס עבר את הגבול ממזרח גרמניה לצ'כוסלובקיה, ולאורך השנים הופיעו כמה פעמים טענות שבעצם מה שהפיל את המטוס לא היה פצצה, אלא מיגים צ'כוסלובקיים, שחשדו שזה היה איזשהו מטוס ריגול עוין ממזרח גרמניה וברגע שהוא חצה את הגבול ירו בו, בטעות. ואחר כך, כדי להימנע משאלות מביכות, הם המציאו את הסיפור על התקפת טרור במטוס ובדו את כל שאר הפרטים.

אם זה נכון, זה אומר שהמטוס באותו זמן לא היה בגובה של עשרה קילומטר, אלא הוא טס הרבה יותר נמוך, מסיבה כלשהי, כנראה נתקל באיזושהי בעיה שגרמה לו להנמיך. ויש עדות ראייה של אישה שסיפרה שהיא ראתה את המטוס טס מתחת לעננים, כלומר, לא בגובה של עשרה קילומטר, שהוא לא מפורק לשלושה חלקים לפני שהוא התרסק.

עד כמה התיאוריה הזאת אמינה? וואלה, אני לא יודע. [צוחק] הערך בויקיפדיה על הטיסה הזאת מגדיר את הגרסה הזאת בתור תיאורית קונספירציה, וכן, לפחות טכנית, זה באמת מתאים. יש כמה דיווחים שנשמעים די אמינים שטוענים שזה מה שקרה, ויש כמה דיווחים די אמינים שמנמקים למה לא יכול להיות שזה מה שקרה, ומכיוון שאין לי השכלה בתור חוקר תאונות טיס, או בכל תחום אחר, אני לא באמת יודע להגיד איזה מהם נשמע יותר סביר.

עכשיו, פתרון אפשרי אחד היה פשוט לשאול את וסנה וולוביץ' למה המטוס התפוצץ, אבל זה לא עובד, משום שווסנה וולוביץ' פשוט לא זוכרת. לא היה לה שום זיכרון של הטיסה הזאת אחרי ההמראה, ואולי טוב שכך. היא אפילו לא קיבלה פחד מטיסות בעקבות הדבר הזה.

אז אין ספק שהמקרה טוב, אין ספק שזה מקרה מעניין, האם באמת צריך להיות לה השיא העולמי? אני לא יודע, בואו נסכם שזה סיפור טוב בכל מקרה, עם שיא או בלי.

[מוזיקת רקע]

זאת הייתה "התשובה", ועכשיו הצטרפו לפזמון החוזר: את כל הפרקים של הפודקאסט הזה אתם יכולים למצוא באתר של רשת "עושים היסטוריה", ושם אפשר גם לשלוח אליי שאלות. עדכונים על פרקים חדשים ועל הרצאות שאני עושה אפשר למצוא בעמוד הפייסבוק "דורון פישלר נגד העולם".

גיא בן נון, עורך ומפיק את הסאונד. אביב שם טוב, ייעוץ ותמיכה מורלית. שרה סילבצקי, מנהלת קהילות ומאלפת פינגווינים. דני טימור, מנהל העסקי. רן לוי, העורך הראשי של הרשת. אני דורון פישלר, ביי ביי.

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

19 views0 comments

Comments


bottom of page