top of page

התשובה עם דורון פישלר - מה הסיפור עם משולש ברמודה?

אי שם בלב האוקיינוס האטלנטי שוכן אזור מסתורי שכל מי שמגיע אליו נעלם. או שלא. אז מה בעצם הסיפור עם משולש ברמודה, והאם הסיכוי להיתקל שם בחייזרים גדול יותר מבכל משולש אחר?


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 02/12/2019.

[פתיח] רשת "עושים היסטוריה".

דורון: אנונימי שלח לי את השאלה: "האם נכון שרן לוי הוא רובוט?" גם לי היו חשדות בעניין, אז בקשה, רן, מה אתה אומר על השאלה הזאת?

רן: החוק הראשון של הרובוטיקה [צוחק] אומר ש… סתם.

דורון: אני לא שומע הכחשה. [צוחקים]

רן: תראה, אני לא יכול לאשר או להכחיש, אבל אילו הייתי רובוט, איזה אינטרס יש לי לספר לך את זה?

דורון: הממ… אוקיי. תגיד, אתה ראית את "לשבור את הקרח"?

רן: כן.

דורון: בקטע של… של "את רוצה לבנות איש שלג?", בכית?

רן: לא.

דורון: אתה רואה.

רן: נהפוכו.

דורון: הוא רובוט. [צוחקים]

זאת "התשובה", אנחנו תיכף מתחילים.

[חסות]

[מוזיקת פתיחה]

היי אני דורון פישלר וזאת "התשובה".

איטן, עם ט', שלח לי את השאלה: "היי דורון, יהיה ממש מגניב אם תעשה פרק על משולש ברמודה?" עם סימן שאלה בסוף. אז… הממ… אני חושב שהתשובה היא כן? בואו נבדוק?

האמת שקיבלתי עוד שאלות על משולש ברמודה. איציק ותום והנעלם ורב פקד גרחץ…? כולם שאלו בגדול מה הקטע עם משולש ברמודה, ורועי ואיתן ושליו שאלו "אם אני אשחה במשולש ברמודה, האם אני אעלם?"

זה נושא מעניין, משולש ברמודה. זה נושא מעניין, אבל אם שאלתם את השאלה הזאת, זה כנראה לא מעניין מהסיבות שאתם חושבים.

ברמודה היא קבוצת איים באוקיינוס האטלנטי שמפורסמת בעיקר בשני דברים: מכנסיים ומשולש.

לא הרבה אנשים יודעים הרבה על ברמודה, חוץ מעניין המשולש והמכנסיים, ועל המכנסיים אף אחד לא שואל. אף אחד לא אומר לי "אולי תקדיש פרק למכנסי ברמודה", אולי בגלל שזה לא דבר כל כך מסתורי… אנשים מתעניינים רק במשולש.

משולש ברמודה, אני זוכר את זה מהילדות, מפינות "מוזר ומעניין", ו"הסיפורים המוזרים ביותר בעולם", דברים כאלה, אבל האמת קצת הפתיע אותי לגלות שזה עדיין דבר, שאנשים עדיין מדברים על זה. חשבתי שהדיבור על תופעות מוזרות כבר עבר לעניינים אחרים, אבל מתברר שכן, יש עדיין המון סרטוני יוטיוב על מסתרי משולש ברמודה, ופעם בכמה זמן יש כותרות באתרים שאומרות [בטון דרמטי עם מוזיקת רקע] "האם נמצא פתרון לתעלומת משולש ברמודה? מדען אוסטרלי טוען שהוא מצא פתרון לתעלומה שמסעירה את העולם כבר מאות שנים". מתברר שזה קורה עדיין כל הזמן. עכשיו, כל הסרטונים והתיעודים על משולש ברמודה מתחילים פחות או יותר באותה צורה, אז גם אני צריך להתחיל ככה. אז…

[מוזיקה דרמטית, מדבר בטון נמוך ודרמטי]

היו אלה אחר הצהריים סגרירים בחמישי בדצמבר 1945, כשקבוצה של חמישה מפציצים אמריקאיים מדגם Avenger יצאה למשימת אימון שגרתית מבסיס הצי האמריקאי בפורט לודרדייל בפלורידה.

לפי דיווחים בקשר שנקלטו במגדל הפיקוח, נראה שהאימון התחיל כמתוכנן. שעתיים אחר כך התקבלה בקשר הודעה ממפקד האימון שנשמע מבוהל, טען שהמצפנים שלו לא עובדים ושהוא לא יודע איפה הוא נמצא. [רעשים סטטיים]

טייס אחר ששוחח איתו בקשר ניסה לכוון אותו חזרה לפלורידה, אבל הוא נשמע מבולבל וטען שהוא רואה אי במקום שבו… לא היה אמור להימצא אי.

במשך כמה שעות הוא ניסה בעזרת הקשר המקוטע לנסות לברר איפה הוא נמצא ואיך לחזור, אבל מזג האוויר השתנה, סערה פרצה ותנאי הקשר הפכו לגרועים יותר ויותר.

רק קרעי משפטים שהטייסים החליפו זה עם זה עוד נשמעו.

בשעה שמונה עשרה ועשרים נשמע בקשר קולו של המפקד אומר "היצמדו, אנחנו נצטרך לנטוש, אלא אם אנחנו נאתר יבשה. כשאחד מאיתנו יורד למתחת לעשרה גלונים דלק, כולנו יורדים יחד".

זו הייתה ההודעה האחרונה שנשמעה מטיסה 19.

טיסה 19 לא חזרה, אף אחד מחמשת המטוסים לא שב לבסיס, ולא נראה עוד.

יצאו, כמובן, משלחות חיפוש כדי לנסות לגלות מה קרה להם, ואולי לחלץ אותם, אבל דבר לא נמצא, לא מטוס ולא שברי מטוס.

הטרגדיה התעצמה כשאחד ממטוסי החילוץ שיצא לחפש את טיסה 19 התפוצץ, ו-13 אנשי צוות שהיו עליו נהרגו.

טיסה 19 כולה נעלמה כאילו בלע אותה האוקיינוס.

המקרה הזה הוא רק אחד מבין עשרות מקרים של התרסקויות מטוסים, טביעות ספינות והיעלמויות מסתוריות, שהתרחשו כולם באותו האזור, החלק של האוקיינוס האטלנטי הידוע בכינויו "משולש ברמודה".

המדע עדיין לא מצא הסבר לאותו כוח מסתורי ונעלם החב…

[מדבר רגיל] זה לא, זה לא מספיק דרמטי. צריך עוד יותר. אפשר להגביר את הדרמטיות?

[מוזיקה דרמטית חזקה יותר, מדבר שוב בקול דרמטי]

המדע עדיין לא מצא הסבר לאותו כוח מסתורי ונעלם החבוי מתחת לגלי האוקיינוס האטלנטי.

[מדבר רגיל] זה היה מספיק דרמטי? אוקיי. ככה עושים את זה. כל סיפור על משולש ברמודה מתחיל ככה.

אבל בואו נדבר על זה שנייה ברצינות.

ההיעלמות של טיסה 19 והתאונה של טיסת החילוץ שיצאה לחפש אותם, זה כמובן מקרה טרגי, וזה מקרה שקרה, אבל כשלעצמו הוא לא מקרה סופר מסתורי. כי בגדול מה שקרה שם היה די ברור. המפקד של הטיסה טעה בדרך, כנראה הייתה לו איזה תקלה במכשירי הניווט, במקום לפנות ליבשה הוא הפנה אותם אל תוך האוקיינוס, ועד שהם גילו את הטעות ופנו לכיוון הנכון, פשוט לא נשאר להם מספיק דלק לחזור הביתה, והם התרסקו בים. ולמה שום חלק מהמטוסים לא נמצא? אהמ… טוב, האוקיינוס הוא גדול. ומאוד קשה למצוא [צוחק] שרידים כשאין לכם מושג איפה לחפש, כי גם הטייסים עצמם לא ידעו איפה הם נמצאים. והייתה סערה, והם היו באזור של זרם הגולף, שיכול לקחת דברים מאוד מהר ממקום למקום.

אז ההיעלמות הזאת היא בהחלט טרגית, ובהחלט לא לגמרי ברורה. יש פרטים בנושא הזה שלא ידועים, וכנראה אף פעם לא יהיו ידועים, אבל זה לא מסתורין שמחייב חייזרים או שדות מגנטיים מוזרים כדי להסביר אותו.

וכן, אני יודע ש"הם נחטפו על ידי חייזרים" זה הסבר יותר מעניין מ"נגמר להם הדלק". אבל… זה מה שקרה.

וכשהאירוע הזה קרה ב-1945, היו כותרות על זה בעיתון, אנשים כתבו על זה, אנשים דיברו על זה, אבל אף אחד לא דיבר על משולשים. אף אחד לא הזכיר אז את משולש ברמודה. זה כי עוד לא המציאו אז את משולש ברמודה.

משולש ברמודה אולי נשמע כמו משהו עתיק, כמו איזה אגדה שכבר מאות שנים נלחשת מדור לדור, זה לא. המושג "משולש ברמודה" הומצא ב-1964. ולאיש שהמציא אותו קוראים וינסנט גדיס.

[מוזיקת רקע]

הוא הזכיר את המושג הזה בפעם הראשונה במאמר שהוא כתב במגזין שנקרא "ארגוסי". "ארגוסי" היה מגזין Pulp, כלומר, מגזין מסוג שלא ממש קיים היום. זה סוג של מגזין לגברים, אבל במקום תמונה של דוגמנית בבגד ים על העטיפה, אז הייתה שם בדרך כלל תמונה של גבר שרירי באיזו הרפתקה. או צוללן נאבק בקרוקודיל, או בן אדם בחליפת עסקים באמצע צניחה חופשית, או קאובוי באמצע רודיאו. כלומר, זה מן… המגזין לגברים שהם ג'יימס בונד.

והוא פרסם באופן קבוע כל מיני סיפורי הרפתקאות אמיתיים, יותר או פחות, דגש על פחות, מרחבי העולם. היו כל מיני סיפורים על עב"מים ועל איך להתעשר ממכירת זהב שתמצאו בתוך ספינות טרופות באוקיינוס השקט. בקיצור, הוא אף פעם לא היה המגזין הכי אמין בעולם.

בגיליון אוגוסט 1964 תמונת השער הייתה של גולגולת בתוך משולש אדום, ומעליה הכותרת [מוזיקה דרמטית] "משולש ברמודה הקטלני".

זאת הפעם הראשונה שהופיע המושג "משולש ברמודה". ומתחת לזה [מוזיקה דרמטית] "מי יהיה הקורבן הבא שלו? עב"מים? צלחות מעופפות? תופעות טבעיות? מה ההסבר לאזור הקטלני שבו נעלמו כבר צוללת, עשר ספינות ו-12 מטוסים?"

ובמאמר, שכל הגולגולת הזאת התייחסה אליו, הוא דיבר על טיסה 19, כן, וגם על עוד מקרים של היעלמויות וטביעות שקרו באותו האזור. גדיס חיבר את המקרים האלה וגילה שכולם קרו באזור שלו הוא קרא משולש ברמודה.

טיסה 19 היא אולי לא כל כך מקרה מסתורי בפני עצמה, אבל כשכל כך הרבה מקרים מוזרים אחרים קורים באותו אזור, זה כבר לא יכול להיות מקרי, נכון? אין ספק שמשהו מוזר קורה באזור הזה.

בעקבות ההצלחה של המאמר הזה, המחבר שלו, גדיס, הרחיב אותו לספר שלם, שיצא שנה מאוחר יותר, וקוראים לו "Invisible Horizons: True Mysteries of the Sea" - "מסתרי הים". ושם הוא מרחיב בהרבה את הסיפור של משולש ברמודה. העשר ספינות ו-12 מטוסים שהוא דיבר עליהם במאמר? נו באמת, זה כלום. כאן הוא מדבר כבר על יותר מ-50 מקרים של היעלמויות מסתוריות שהתרחשו במשולש, או מסביב למשולש. וזה נראה כמו עדות שקשה להתווכח איתה, רשימה כל כך ארוכה של מקרים של אנשים שטבעו או נעלמו באזור הזה.

אז קודם כל, משולש ברמודה… הוא דיבר… על איפה זה, משום שגדיס היה הראשון שכתב על זה, אז מן הסתם הוא זה שיודע איפה זה. אז בספר הוא מגדיר את האזור הזה ככה, הוא אומר:

קריין: ציירו קו ישר מפלורידה לברמודה, קו נוסף מברמודה לפורטו ריקו, וקו שלישי חזרה לפלורידה דרך איי בהאמה. בתוך האזור הבערך משולש הזה, הידוע כ"משולש ברמודה", רוב ההיעלמויות התרחשו. אחרות קרו באזורים סמוכים - בצפון ומזרח האוקיינס האטלנטי, מדרום בקריביים, וממערב במפרץ מקסיקו.

דורון: אוקיי, אז מה היה לנו פה?

[מוזיקת רקע]

קודם כל, המשולש עצמו, הצורה שלו לא ממש ברורה, כי הוא אומר לסמן קו מפלורידה לברמודה. אבל פלורידה זה מקום גדול. איפה בפלורידה? איפה שאתם שמים בפלורידה את הקודקוד של המשולש, זה מאוד משנה את הצורה של המשולש ואת השטח שאנחנו מתייחסים אליו. בכל מקרה, אם משרטטים את המשולש בערך לפי ההוראות שלו, מקבלים שטח לא קטן.

זה שטח של בערך מיליון ק"מ מרובע, או שני מיליון ק"מ משולש. זה הרבה. זה 50 פעם השטח של מדינת ישראל, זה אזור לא קטן בכלל.

והגבולות שלו מאוד מעורפלים, כי כן, הוא אמר, "רוב ההיעלמויות קרו במשולש הזה, או באזורים סמוכים למשולש", וההגדרה שלו ל"סמוכים" מאוד רחבה, כי הוא כולל את הים הקריבי ומפרץ מקסיקו וצפון האוקיינס האטלנטי, כלומר בערך חצי מהאוקיינוס נכנס לתוך ההגדרה שלו של "משולש ברמודה". אז כבר העובדה שהרבה דברים קרו בשטח הזה היא קצת פחות מפתיעה.

עכשיו, בעקבות המאמר והספר הזה, הנושא של משולש ברמודה תפס. אנשים התחילו להתעניין בנושא. כשכבר באותה שנה, ב-1965, התרסק עוד מטוס של הצי האמריקאי באזור שכלול במשולש, אז זה כבר היה "וואו, המשולש תבע קורבן נוסף! מה קורה פה?!"

ב-1976, כשספינה טבעה מזרחית לברמודה, שזה לא באמת בתוך המשולש, אבל זה קרוב, אז גם עיתונים רציניים כתבו כותרות כמו "ספינה נוספת טבעה במשולש ברמודה". המושג הפך למאוד נפוץ, כולם כבר הכירו אותו. היום זה כבר ביטוי בשפה. משולש ברמודה זה מקום שדברים נעלמים בו. כלומר, כידוע, קיים בכל מכונת כביסה משולש ברמודה של גרביים, נכון? המקום הזה שכולם נעלמים בהם ואי אפשר למצוא את הבני זוג שלהם? אז זה זה. כולם מכירים את משולש ברמודה.

ולאורך הזמן התפרסמו גם הרבה הסברים לעניין הזה. אתם יכולים למצוא המון ניסיונות להסבר למסתורין של משולש ברמודה. כמו למשל, כרגיל, חייזרים. חייזרים מסבירים הכל. כל פעם שיש משהו בלתי מוסבר, אומרים חייזרים. מי מעלים ספינות בברמודה? חייזרים. מי רצח את ארלוזורוב? חייזרים. מי גנב את העוגיות שבמטבח? חייזרים. זה הפתרון להכל! למה חייזרים לוקחים אנשים בספינות ומטוסים, ולמה הם עושים את זה דווקא במשולש ברמודה ולא במקומות אחרים? לא יודע. תאשימו את ה… חייזרים. לא יודע.

יש גם את התיאוריה שיש תופעה מגנטית כלשהי במשולש. איזו תופעה מגנטית? תופעה. והיא מגנטית. אז אולי זה מה שגורם לדברים להיעלם.

ישנם הסברים יותר מדעיים, כמו גלי ענק. זאת התופעה שבה באמצע ים שקט יחסית נוצר פתאום גל בודד בגובה מטורף, כאילו גל בגובה של 30 מטר, וספינות לא בנויות להתמודד עם גלים בגובה של 30 מטר. זאת תופעה נדירה, אבל היא באמת קיימת. אבל תכלס היא לא קיימת במשולש ברמודה יותר מבמקומות אחרים, ככה שגם זה לא מסביר שום דבר.

לעיתים קרובות כשמדברים על כל מיני תופעות ימיות או תופעות של מזג אוויר, אז זה מתפרסם תחת הכותרת [מוזיקה דרמטית] "האם נמצא פתרון לתעלומת משולש ברמודה?" והתשובה היא לא, כי זה לא היה קשור למשולש ברמודה, אז אנשים חקרו כל מיני תופעות של מזג אוויר, זה לא באמת פותר שום דבר, אבל זאת כותרת שתמשוך יותר קוראים מ… אהמ… "בואו תשמעו איזה תיאוריה מעניינת על מזג אוויר".

האמת היא שאין שום הסבר טבעי למסתורין הגדול של משולש ברמודה. אין גם שום הסבר על-טבעי למסתורין הגדול של משולש ברמודה. אין שום הסבר למסתורין של משולש ברמודה, כי אין מסתורין! ושיהיה ברור, אני לא מחדש פה כלום. אני לא מביא פה איזה גילוי חדש ומדהים שאף אחד לא ידע קודם. לא! כמעט מהרגע שהומצא משולש ברמודה, היו כאלה שבדקו את הקטע כדי לראות אם יש שם משהו.

[מוזיקת רקע]

ב-1974, תשע שנים אחרי הספר המקורי על משולש ברמודה, התפרסם ספר תשובה. כתב אותו לארי קושה (Kusche), שהיה ספרן וטייס, ואנשים כל הזמן שאלו אותו על משולש ברמודה, אז הוא החליט לבדוק.

השם של הספר היה "המסתורין של משולש ברמודה נפתר". וקושה עשה עבודה מאוד יסודית. הוא פשוט עבר אחד אחד על המקרים שהוזכרו בספר המקורי, ובדק במקורות רשמיים, וכתב מכתבים לארגונים ולציים כדי לראות מה היה, למה היה, ועד כמה זה באמת מסתורי. וזאת הרבה עבודה, משום שבספר הוזכרו עשרות מקרים.

הוא מצא כל מיני דברים עליהם. למשל, בספר הוא הרחיק אחורה אפילו עד קולומבוס. מתברר שביומן של קולומבוס הוא ציין שהוא ראה כוכב נופל בשמיים, ובהזדמנות אחרת שהמצפן שלו הפסיק לעבוד. ואלה שני דברים שקרו בדיוק כשהוא עבר במשולש ברמודה.

זה נשמע מדהים, רק שקושה בספר שלו מעיר ש… מה זאת אומרת שזה קרה בדיוק כשהוא עבר שם? זה אזור ענק! קולומבוס היה שם במשך חודשים! הרבה דברים קרו במשך החודשים האלה, וכן, במשך הזמן הזה בין השאר הוא ראה כוכב נופל, והייתה לו בעיה במצפן. זה לא כזה מדהים.

הספר המקורי מזכיר גם את המקרה של "מרי סלסט". ו"מרי סלסט" זה אשכרה דבר מסתורי, כן? זה סיפור די מפורסם ומאוד מעניין, על ספינה שבאמת לא ברור מה קרה לה. היא לא נעלמה. האנשים שעליה נעלמו. אני אדבר על זה קצת יותר מאוחר. בכל אופן, באמת סיפור מסתורי. אני באמת לא יודע מה קרה ל"מרי סלסט". דבר אחד שאני כן יודע, זה שזה לא קרה במשולש ברמודה. כי היא נמצאה ליד האיים האזוריים, שזה יותר מ-4,000 ק"מ [צוחק] מברמודה. זה סמוך למשולש ברמודה, כמו שרעננה סמוכה להודו.

הוא כתב גם על מקרים שקרו, אבל פשוט לא היו מסתוריים בשום צורה. ספינות ששידרו הודעה על כך שהן בסופה והן טובעות, ואז הן טבעו. זה חבל, אבל זה לא מסתורי.

והיו בספר, מתברר, מקרים שפשוט לא קרו.

כמו למשל המקרה של ספינת המשא הנורבגית "סטוונגר", שב-1931 נעלמה בלי להשאיר עקבות, שזה, מתברר, דבר שפשוט לא קרה. היו כמה ספינות נורבגיות עם השם "סטוונגר" ב-1931, אף אחת מהם לא נעלמה, כולם היו פשוט בסדר.

אז הספר המקורי על משולש ברמודה, מתברר, כולל מקרים שלא קרו, ומקרים שקרו אבל לא היו מסתוריים, ומקרים שקרו והיו מסתוריים אבל לא היו במשולש ברמודה, והיו גם מקרים שקרו והיו מסתוריים והיו במשולש ברמודה.

כמו למשל, טיסה 19, ו… את טיסה 19 הזכרתי כבר? כלומר, כן, היו כמה מקרים בלתי מוסברים שקרו במשולש ברמודה, פשוט לא כל כך הרבה מהם. זה נכון שהיו שם מקרים לא מפוענחים של היעלמויות, אבל לא זאת השאלה. השאלה היא האם ספינות טובעות או נעלמות במשולש ברמודה יותר מאשר במקומות אחרים.

והתשובה, מתברר, היא לא.

ספינות טובעות לפעמים, ומטוסים מתרסקים לפעמים, זה קורה. היום כמובן הרבה פחות קורה שהם פשוט נעלמים, כי יש GPS, יש קשר, יש הכל. עדיין, יש מקרים נדירים של דברים מסתוריים שקורים.

אתם זוכרים את טיסה 370 של מלזיה איירליינס? ב-2014 הטיסה הזאת פשוט נעלמה, וחודשים על חודשים חיפשו שרידים מהמטוס ופשוט לא מצאו כלום. בסופו של דבר, כן, מצאו כמה שרידים, אבל עד היום לא ברור מה בדיוק קרה שם. והדבר הזה קרה בדיוק בדרום מזרח אסיה, שזה בדיוק ממש ממש לא קרוב בשום צורה למשולש ברמודה. זה לא קשור. דברים קורים לפעמים.

אבל אם ספינה טובעת במקום אחר באוקיינוס, אז… ספינה טבעה. לעומת זאת, כשספינה טובעת במשולש ברמודה, אז "המשולש תובע קורבן נוסף, מי יהיה הבא בתור?" זה מקבל תשומת לב בגלל שזה קרה במשולש ברמודה.

עכשיו, אני בקלות יכול לקחת רשימה של מקרים של טביעות של ספינות, לקחת מפה, לסמן עליה את המקומות שבהם זה קרה, למצוא איזה שלוש-ארבע שקרו בערך באותו אזור, ואז לסמן מסביבם איזה צורה, ולקרוא לזה [מוזיקה דרמטית] "מקבילית סייגון", או "טרפז מאוריציוס", או "מחומש טרינידד וטובגו". ואז להגיד "איך ייתכן שכל האירועים האלה קרו בתוך המחומש?" ברור שכולם קרו בתוך המחומש, כי אני סימנתי את המחומש מסביב למקום שהם קרו!

ואם אני מצרף אז כל מיני דברים שקרו לא במחומש הזה, אלא סמוך אליו, כלומר, 3,000 ק"מ משם, אז בכלל יהיה מאוד מאוד מסתורי איך כל כך הרבה דברים שונים קורים במחומש טרינידד וטובגו!

זה נשמע אידיוטי? זה משולש ברמודה! ככה נוצר משולש ברמודה! זה בן אדם שצייר משולש מסביב לכמה אירועים, ואז התפלא שכולם קרו בתוך המשולש.

אבל נגיד ואתם עדיין לא משוכנעים, בגלל ששמעתם הרבה על משולש ברמודה, ומי אני שאגיד שבעצם זה לא נכון? עזבו חוקרים, ועזבו מדענים ועיתונאים, וכל זה, כולם לא מבינים כלום. אם אתם רוצים לדעת באמת האם משהו חריג קורה במשולש ברמודה, יש את מי לשאול.

[מוזיקת רקע]

יש קבוצה של בעלי ידע, שאם מישהו יֵדע את האמת על משולש ברמודה, זה הם.

ואלה - חברות הביטוח.

התפקיד של חברת ביטוח זה להעריך סיכונים. כשאני מבטח את עצמי נגד משהו, אני נדרש לשלם לפי הסכנה במה שאני עושה, לפי הסיכוי שמשהו רע באמת יקרה. כמה שיש יותר סיכוי שהחברה תצטרך לשלם לי כי קרה לי משהו, המחיר שאני אשלם יהיה גבוה יותר. אז אם אני נוסע לטיול בקמבודיה, שבו אני מתכנן לשכב על החוף ולהשתזף, ואני רוצה לבטח את עצמי, אני אצטרך לשלם סכום מסוים. אם אני נוסע לטיול לקמבודיה, שבו אני מתכוון לעסוק בטיפוס צוקים, ו-base jumping, ושחיה עם כרישים, אני אצטרך לשלם סכום אחר, גבוה יותר, כי זה יותר מסוכן. ככל שהסיכון יותר גבוה, דמי הביטוח גבוהים יותר.

וחברות ביטוח זה עסק שמגלגל הרבה מאוד כסף, ככה שהערכת סיכונים זה דבר שהם עושים, ועושים טוב.

עכשיו, לבטח את הספינה שלכם לפני שאתם יוצאים למסע באוקיינוס, זה תמיד רעיון טוב, ודבר שתמיד אנשים עושים, כי שייט בים תמיד כרוך באיזושהי מידה של סיכון. יש סיכון קטן מאוד, אבל קיים, שהספינה שלך תטבע, וספינה זה לא דבר זול, אז עושים ביטוח.

השאלה היא, אם אני עובר בספינה דרך משולש ברמודה, האם אני אצטרך לשלם יותר על הביטוח?

והתשובה… היא לא.

אף חברת ביטוח לא לוקחת סכום יותר גדול על שייט דרך משולש ברמודה, מאשר על שייט בכל מקום אחר, כי שייט במשולש ברמודה לא מסוכן יותר משייט בכל מקום אחר.

הסיכויים שלך להתהפך, לשקוע, לטבוע, להיעלם, או להיחטף על ידי חייזרים בשטח הזה, לא יותר גדולים מהסיכויים שזה יקרה לך בכל מקום אחר. וזה ידוע. כי אם זה היה מקום מסוכן, אנשים לא היו טסים שם, אבל אנשים טסים ושטים שם כל הזמן!

לפי האתר Flight radar, זה אתר מגניב, Flight radar, שעוקב אחרי כל המטוסים בזמן אמת, אז ברגע זה, [רעשי מטוסים] יש באוויר מעל משולש ברמודה… 43 מטוסים. שזה הרבה. ויש שם גם הרבה ספינות, אני לא יכול אפילו לספור כמה, ממש הרבה. ספינות משא וספינות דייג וספינות נופש. הרבה ספינות נופש! המסלול מפלורידה לבהאמס זה אחד המסלולים הכי עמוסים בעולם לספינות נופש, והם עושות את זה כל הזמן. אנשים לא מפחדים להיכנס לאזור הזה, כי אין להם סיבה לפחד להיכנס לאזור הזה.

[מוזיקת רקע]

אין תשובה למסתורין הגדול של משולש ברמודה, כי אין שום מסתורין במשולש ברמודה! שום דבר מיוחד לא קורה שם.

לארי קושה, אני חושב, עשה עבודה מעולה באיסוף המחקר שלו שמפריך את כל הטענות בקשר למשולש ברמודה, אבל הוא עשה טעות אחת גדולה - השם של הספר שלו. השם היה "המסתורין של משולש ברמודה נפתר". והוא לא היה היחיד שטען שהוא פתר את המסתורין של משולש ברמודה, היו טענות אחרות של אנשים שאומרים שהם פתרו את זה עם הוריקנים מגנטיים או אטלנטיס או משהו. עכשיו, רוב האנשים מן הסתם לא קראו את הספר. יותר אנשים רואים את השם של הספר, והשם של הספר הוא "המסתורין של משולש ברמודה". אז המסר שהוא מעביר זה שיש מסתורין במשולש ברמודה. ומה לעשות? אין.

אז הנה עוד שאלה - אם שום דבר לא קורה שם, למה זה מעניין?

[מוזיקת רקע]

אני חושב שמשולש ברמודה מעניין לא בגלל שהוא איזשהו מסתורין של האוקיינוס, אבל בגלל שהוא דוגמה מעולה לתופעה שקורית במוח של בני אדם. הטייה קוגניטיבית שקוראים לה "הטיית האישור". מה זה אומר? זה אומר שאנחנו שמים לב לדברים שאנחנו רוצים לשים לב אליהם, ולא שמים לב לשאר.

במקרה הזה, זה מדגים איך שאפשר לבנות דבר, מושג, שכל העולם יכיר, מתופעה שלחלוטין לא קיימת, פשוט בזה שסופרים אירועים מסוימים, ולא סופרים אחרים.

יש הרבה מאוד מקרים של ספינות טובעות, אבל אם סופרים רק את הספינות שטובעות במשולש ברמודה, אז זה נראה נורא מסתורי.

והטיית האישור זה דבר שכולם עושים, בכל מיני הקשרים. למשל, זה עובד מעולה עם גזענות. אני, למשל, גזען נגד… אה… סלובקים. אני לא סובל סלובקים. אני לא סובל אותם, את כל, כל הסלובקיות הזאת שלהם. והדבר שאני הכי שונא בסלובקים, זה שהם לא יודעים לנהוג. סלובקים הם כאלה נהגים איומים! זה פשוט מסוכן להיות על הכביש עם סלובקים. ואני לא סתם אומר את זה, יש לי הוכחות! בבקשה, הנה ידיעה מהחודש שעבר על תאונת דרכים שקרתה, שבה הנהג היה, אלא מה? סלובקי! והיא לא היחידה. הנה עוד אחת, והנה עוד אחת. שלושה מקרים שונים, רק בשנה האחרונה, של תאונות שבהם הנהגים היו סלובקים. איזה עוד הוכחות אתם רוצים? סלובקים פשוט לא יודעים לנהוג! עובדה!

עכשיו, יכול להיות שאני משתמש במידע אמיתי על שלוש תאונות שבהם השתתפו נהגים סלובקים, אבל מה שאני מתעלם ממנו, זה כל תאונות הדרכים האחרות, שבהם לא השתתפו סלובקים. אני מתעלם מהם, כי הן לא מעניינות אותי. אני פשוט לא ספרתי אותם, אני סופר רק את מה שמתאים לי. ואז הנתונים שמתאימים למה שאני רוצה, הופכים להוכחה שמה שאני חושב זה נכון.

כדי למצוא אם זה באמת נכון, היה צריך לא לספור את תאונות הדרכים הסלובקיות, אלא למצוא האם שיעור תאונות הדרכים בהשתתפות סלובקים הוא גדול יותר מהחלק שלהם באוכלוסייה, וזה מן הסתם לא נכון. אגב, אני מתנצל בפני כל מאזיננו הסלובקים, אני בטוח שאתם אחלה ונהגים מעולים.

אבל זה מה שאנשים עושים כל הזמן. זה מאוד יעיל בגזענות, כי בכל פעם שיש קבוצה שאנשים לא אוהבים, וזה יכול להיות מהגרים, או יהודים, או ג'ינג'ים, הם תמיד ינפנפו ב"הנה עוד מקרה של פשע שביצעו האנשים האלה, זה מוכיח שהם רעים ומסוכנים". הם פשוט לא סופרים את המקרים שבהם האנשים האלה לא מעורבים.

אם אני רואה חתול שחור, ואז הקבוצה שלי בכדורגל מפסידה, אז אני יכול להגיד "זה בגלל החתול השחור", ואני לא סופר את כל הפעמים שהיא הפסידה שבהם אני לא ראיתי חתול שחור.

אם מסמנים משולש וסופרים רק את מה שקורה בתוך המשולש, אז יש לכם משולש ברמודה.

[מוזיקת סיום]

אז מה הייתה השאלה?

מה קורה במשולש ברמודה? התשובה היא… שום דבר. שום דבר מיוחד לא קורה במשולש ברמודה. היו מקרים של ספינות שטבעו ומטוסים שהתרסקו שם, בדיוק כמו שהיו מקרים כאלה בכל מקום אחר.

משולש ברמודה זה לא דבר שנמצא בים, זה נמצא במוח של האנשים.

אחרי הפרסומת אני אדבר עוד קצת על "מרי סלסט", כי זה באמת מסתורי.

[חסות]

לא באתי להרוס.

[מוזיקת רקע]

אני יודע שיש סיבה שאנשים אוהבים סיפורים כאלה, על משולש ברמודה וחייזרים וכאלה דברים. כי זה מסתורי. זה מגניב שזה מסתורי. הרעיון שיש אזור שאף אחד לא יודע מה קורה בו, ואנשים נעלמים… זה מגניב לחשוב על זה. ואז פתאום באים אנשים מעצבנים כמוני ואומרים "פחחח, אין שם כלום, בכלל אין דבר כזה".

[פיצוץ]

למה להרוס?

עכשיו, זה נכון, כן? ואני מתנצל על זה. גם אני אוהב מסתורין. גם אני אוהב סיפורים כאלה שאיש אינו יודע, אני פשוט אוהב דברים נכונים.

אז… בואו אני אספר לכם סיפור, שגם הוא די ידוע, והוא נכון. זה דבר שבאמת קרה.

[רחשי גלים ורוחות סוערות]

ב-1872 ספינה קנדית שקראו לה "דה גרטיה" עשתה את הדרך לרוחב האוקיינוס האטלנטי, לכיוון איטליה. בנקודה מסוימת באוקיינוס, ליד האיים האזוריים, אנשי הצוות של "דה גרטיה" פתאום הבחינו בספינה אחרת, עומדת באמצע האוקיינוס. עומדת. הספינה האחרת הזאת התנהגה מוזר. במקום לשוט כמו שצריך, היא פשוט התנדנדה לה שם, והמפרשים שלה היו מורדים, אבל לא הופנו לכיוון הנכון. כשהם התקרבו, הם זיהו את הספינה, השם שלה היה כתוב עליה, לספינה הזאת קראו "מרי סלסט".

"מרי סלסט" הייתה ספינת משא, די קטנה, שגם היא הייתה במסע כזה לרוחב האוקיינוס, היא יצאה מבוסטון והייתה אמורה להגיע לגנואה באיטליה, עם מטען של 1,700 חביות של אלכוהול. קפטן בריגס, ככה קראו לקפטן שלה, הוא נחשב למאוד אמין, וחוץ מזה היו על הספינה שבעה אנשי צוות, והייתה גם אשתו של הקפטן והבת שלהם, שהייתה בת שנתיים.

כשאנשי "דה גרטיה" לא קיבלו שום תשובה מ"מרי סלסט", הם החליטו לעלות על הסיפון שלה. [עץ חורק] ושם הם מצאו ש… הכל היה בסדר. כל המפרשים היו תקינים, לא היו בה חורים, דליפות, שום דבר. הספינה הייתה לגמרי בסדר, רק שלא היה עליה אף אחד. כל עשרת האנשים שהיו עליה… נעלמו. כל החפצים שלהם היו שם, הם השאירו שם את כל המטען, הרבה מאוד אוכל, כסף, יומן הקפטן היה שם, והרישום האחרון בו היה מעשרה ימים לפני כן, והוא אמר בגדול 'הכל סבבה, מזג האוויר טוב'.

רק שני דברים היו חסרים, חוץ מהאנשים, סירת ההצלה של הספינה ומכשירי ניווט.

אוקיי, אז המסקנה היא די ברורה, כל אנשי הספינה עלו על סירת ההצלה, ירדו לים ועזבו אותה. באמצע האוקיינוס.

אבל למה?

איזה סיבה יכולה להיות לאנשים פתאום להחליט לרדת עם סירת ההצלה? להיות תקוע עם סירת הצלה קטנה באמצע האוקיינוס זה לא רעיון חכם. סיכויי ההישרדות שלך ממש לא גדולים, ובטח שאף אחד לא יעשה את זה כשהוא יכול להיות על ספינה הרבה יותר גדולה, עם מפרשים והרבה ציוד והרבה אוכל! ובטח שאף אחד לא יעשה את זה בלי לקחת את כל הדברים שלו.

משהו מאוד מאוד חריג צריך לקרות כדי שכולם ינטשו בצורה כזאת. עושים את זה, בגדול, רק אם הספינה שלך טובעת. אבל "מרי סלסט" לא טבעה. היא גם לא נראתה כאילו היא עומדת לטבוע. היא הייתה שלמה לחלוטין ותקינה לגמרי.

אז מה בדיוק גרם לכל אנשי הצוות של "מרי סלסט" פשוט… להיעלם?

יכול להיות שמשהו קרה על הסיפון שהבהיל את כולם, עד כדי כך שהם פשוט החליטו לברוח מיד? אבל מה?! משהו שלא פגע בספינה עצמה…?

אף אחד לא יודע, בגלל שאף אחד מהאנשים שהיו על "מרי סלסט" לא נמצאו אף פעם.

בקשר לספינה עצמה, היא קיבלה צוות חדש, קטן, מאנשי "דה גרטיה", והשלימה את המסע שלה והיא הגיעה לגנואה והייתה לגמרי בסדר.

עכשיו, הסיפור המוזר הזה קצת התפרסם, בעיקר כשארתור קונאן דויל, ההוא שכתב את "שרלוק הולמס" ואהב סיפורי מסתורין, כמובן. הוא שמע את הסיפור והוסיף כל מיני פרטים אה… לא בהכרח נכונים, כמו למשל שהיו שם קערות של אוכל שעדיין העלו אדים, ו… ומקטרת שעדיין העלתה עשן… זה קריפי, זה לא נכון. אבל גם בלי הפרטים הנוספים האלה, הסיפור הזה הוא מאוד מוזר, והעלו לו כל מיני אה… תיאוריות, כמו אולי אלה היו פיראטים? פיראטים ממש טיפשים, שמבריחים אנשים מספינה אבל שוכחים לקחת את הכסף ואת המטען… או שזאת הייתה מפלצת ים…? או חייזרים. חייזרים זה תמיד… תשובה להכל.

אבל מה באמת קרה ל"מרי סלסט"? אני לא יודע. אף אחד לא יודע. והאמת שאני די אוהב את זה שאף אחד לא יודע. כי זה נחמד שיש מסתורין כזה. מדי פעם.

[מוזיקת רקע]

זאת הייתה "התשובה".

אם אתם רוצים לשלוח לי עוד שאלות, אז אתם מוזמנים לעשות את זה דרך הטופס, שנמצא באתר ranlevi.com/theanswer, ואם יש לכם משהו במקרה שאתם רוצים לפרסם כדי להגיע לקהל מפולח ואינטליגנטי אתם יכולים… לפנות אלינו גם שם, בעמוד ה"צור קשר" באתר.

מפיק ועורך את הפרק הזה גיא בן נון, אביב שם טוב יעוץ ותמיכה מורלית, רן לוי העורך הראשי, דני טימור המנהל העסקי, אני עדיין דורון פישלר. ביי.

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

21 views0 comments

Comments


bottom of page