top of page

התשובה עם דורון פישלר - האם גרגמל יהודי?

בטח גם אליכם הגיעה השמועה הזאת: גרגמל, זה ששונא דרדסים, הוא בעצם קריקטורה אנטישמית מוסווית. אבל האם זה באמת נכון? ועל מה אפשר להסתמך, בקביעת מוצאו של גרגמל? ומה הסיפור של הדרדסים בכלל, ולמה הם כל כך פופולריים בארץ דווקא?


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 22/05/2023.

[חסות]

[פתיח] רשת "עושים היסטוריה".

היי, זה דורון, אתם מאזינים לאחד מהפרקים האבודים של "התשובה".

למי שלא מכיר, אלה פרקים ישנים של "התשובה", כמה מהפרקים הראשונים, פחות או יותר, שירדו מהאוויר, או מ… מאגר הפודקאסטים של אפּל או איך שהדברים האלה עובדים, ואנחנו מעלים אותם מחדש לאט לאט, עם עדכונים איפה שצריך.

הפרק הזה, הפרק על גרגמל, זה הפרק שאנשים ביקשו הכי הרבה. קרה לי כמה פעמים שאנשים, אנשים יודעים שהיה את הפרק הזה, אבל ששאלו מה קורה איתו ומתי הוא עולה מחדש. אז התשובה היא: עכשיו, [צוחק] הנה הוא עולה מחדש.

לא חושב שהיה הרבה מה לעדכן אותו. אני האזנתי לו שוב… הרבה פעמים אני, כשאני שומע את הפרקים הישנים אז אני צועק על דורון של העבר "יא טמבל, למה אתה לא אומר את זה?" אבל כאן הוא די בסדר, דורון של העבר, לדעתי לפחות, אני לא הרגשתי שיש איזשהו משהו שצריך לעדכן. אז אין עדכונים מיוחדים בפרק הזה. אז זהו, אין לי, אין לי עוד הרבה מה להוסיף על זה.

יש… בזמנו אנחנו עשינו את הקטע הזה שבתחילת הפרק אני עונה על שאלה קצרה מאוד שלא קשורה לשאר הפרק, אז אם אתם תשמעו אותי עוד מעט, כלומר את דורון של העבר, מדבר על תרנגולות וביצים וכאלה, זה לא קשור לגרגמל. הקטע על גרגמל [צוחק] יגיע מיד אחר כך.

אוקיי? אהמ… זה הכל. האזנה נעימה, כמו שאומרים בפודקאסטים.

[מוזיקת פתיחה]

קיבלתי את השאלה "מה בא קודם, הביצה או התרנגולת?", וואי, איזו שאלה קשה, כולם תמיד עושים "וואי, איזו שאלה קשה", לא, זאת לא שאלה קשה, זאת שאלה קלה מאד. רבותיי, הביצים המוקדמות ביותר שידוע עליהן הן ביצים של דינוזאור שחי לפני כ-190 מיליון שנה. תרנגולות הן מין ביולוגי חדש יחסית, שהופיע לראשונה לפני לא יותר מ-60 אלף שנה. הביצה באה קודם!

זאת התשובה, אנחנו תיכף נתחיל.

[מוזיקת רקע]

היי אני דורון פישלר וזאת "התשובה".

יש טופס באתר של הפודקאסט הזה שבו אפשר לשלוח לי שאלות, ובן שלח לי לשם שאלה של שלוש מילים, אבל נפיצות. השאלה היא זאת: גרגמל באמת יהודי?

[מוזיקת רקע, מדקלם את הפתיח של הסדרה "הדרדסים"]

לפני הרבה הרבה שנים, בתוך יער עבות, היה כפר נסתר שבו חיו יצורים כחולים קטנטנים. קראו להם דרדסים.

למעשה זה לא באמת מדויק. במקור קראו להם שטרומפים, ובאנגלית קראו להם סמרפים, אבל בעברית תרגמו את השם שלהם לדרדסים.

לא רחוק משם חי גרגמל, המכשף הנורא. הוא היה רשע.

ובאמת קראו לו גרגמל, ככה קראו לו גם במקור.

היער עדיין קיים, ואם תקשיבו היטב, אולי תצליחו לשמוע את צעקותיו של גרגמל.

אם כי זה לא ממש סביר, כי הרגע אמרנו שזה היה לפני הרבה הרבה שנים, וגרגמל לא נראה כל כך צעיר כבר אז, אז רוב הסיכויים שהוא לא חי היום.

ואם תהיו טובים, אולי תצליחו לראות את הדרדסים.

כאן השאלה היא למה הכוונה בטובים? כי המושג טוב ורע זה מושגים סובייקטיביים ונתונים להרבה פרשנות. מה זה בדיוק ערך הטוב שלו צריך לציית כדי להביא את הדרדסים לתוך הספקטרום הנראה? ואיך זה בדיוק עובד? העברתי זקנה את הכביש ואז פתאום אני רואה דרדס? או שזאת בכלל מן… הבטחת בחירות, כלומר אם תהיו טובים אז… נלך לקחת אתכם לראות את הדרדסים?

בכל מקרה…

את השטרומפים, כלומר דרדסים, יצר צייר קומיקס בלגי שקראו לו פייר קוליפורד, אבל הוא פרסם תחת השם פיו. כי גם אז אנשים השתמשו בשמות בדויים קליטים כאילו הם DJs. [תקליט שרוט, מתנגן הרמיקס של הדרדסים: "דרדסים, אני שונא דרדסים"].

הוא המציא ב-1958 את השטרומפים, או יותר נכון, הוא המציא את השם שלהם לפני שהוא המציא אותם.

הסיפור שהוא סיפר על זה, זה שהוא אכל עם חבר שלו והוא רצה לבקש ממנו את… את זה, נו, ה… נו, מלח. אבל היה לו את אחד הקטעים המוזרים האלה שהמוח פתאום שוכח מילה, אתם מכירים את זה, נכון? אז הוא אמר לו "תעביר לי את… ה… שטרומף". אז חבר שלו אמר לו "בבקשה, קח את השטרומף ותשתרמפף לך, ואז תשתרמפף אותו בחזרה". ואז הם בילו את כל סוף השבוע בלהגיד אחד לשני שטרומף על דברים - 'בא לך לצאת לאיזה שטרומף?', 'נהה, עזוב אותך, אני משתרומפף לגמרי עוד ממקודם'. זה נשמע כמו סוף שבוע ממש ממש כיפי דרך אגב, [צוחק] זה באמת הקטעים הכי מגניבים.

בארץ, הרבה יותר מאוחר, נבחר להם השם "דרדסים", שזה מן שילוב של דרדקים וננסים, ואפשר להשתמש בו באותה צורה, כלומר 'תדרדס לי איזה חומוס', ו'אבא שלך מדורדס?' ו… שזה נחמד, אבל פחות מצחיק משטרומף לדעתי, הוא פחות… שטרומפי.

[מוזיקת רקע]

איפה הייתי? אז השטרומפים, דרדסים, התחילו בתור דמויות משנה בקומיקס אחר של פיו, אבל אנשים אהבו אותם ולכן הם קיבלו מהר מאוד קומיקס משל עצמם.

ובמשך די הרבה שנים הם רצו בקומיקס. בבלגיה. והם הופיעו אפילו בסרטי קולנוע. בבלגיה. והם היו מאוד פופולריים. בבלגיה. אף אחד בארץ לא שמע עליהם. בשנות ה-80 הייתה סדרת הטלוויזיה.

"האנה-ברברה", אולפן האנימציה האמריקאי, הפיק סדרת טלוויזיה על פי הדרדסים, וככה גם הקהל בארצות הברית, ובהרבה מאוד מקומות אחרים בעולם שהסדרה הזאת יובאה אליהם, הכיר אותם. והסדרה הזאת הוקרנה, בין השאר, בטלוויזיה בארץ.

עכשיו צריך להבהיר שכשאני אומר שזה הוקרן בטלוויזיה בארץ בשנות ה-80, זה אומר שהיא הוקרנה בערוץ היחיד שהיה בטלוויזיה. לא הייתה אז אפשרות אחרת. זה לא שאתם אומרים כמו היום, בא לי לראות משהו, אז אני אפתח נטפליקס או כבלים ואבחר מה לראות מבין אלפיים אפשרויות. לא, זה העידן שלפני הבחירה. היה ערוץ אחד בטלוויזיה. מה שהוקרן באותו רגע זה מה שראיתם. אז לכל דבר שהוקרן שם היה 100% רייטינג.

ו"הדרדסים" הוקרנה בטלוויזיה, והייתה פיצוץ. זה היה להיט ענק! הפופולריות של הדרדסים בארץ הייתה מטורפת. זאת הייתה גם אחת הפעמים הראשונות בארץ שתוכנית טלוויזיה קיבלה שיווק של ממש, עם מרצ'נדייז והכל. כלומר, היו תיקי דרדסים וצעצועי דרדסים ומצעי דרדסים ושוקו דרדסים וכל העסק הזה.

היום זה די ברור שזה מגיע עם כל סדרה, אבל אז זה לא היה ככה, זו הייתה באמת אחת הפעמים הראשונות שישראלים הכירו את זה. ועד היום, הדרדסים פופולריים בארץ יותר מבכל מקום אחר. הם מוכרים בכל העולם, אבל בארץ - יותר. ואת זה אני אומר באופן בדוק ומדוד.

איך אני יודע את זה? כי הרבה שנים אחר כך, כשיצאו סרטי הקולנוע של הדרדסים, הם הצליחו בארץ, ביחס לגודל האוכלוסייה, יותר מבכל מקום אחר בעולם. סרט הדרדסים הראשון היה שובר הקופות הכי גדול של אותה שנה בארץ! יותר מ"הארי פוטר", יותר מ"מהיר ועצבני", יותר מהכל. זה לא היה ככה בשום מקום אחר בעולם, כולל בבלגיה, איפה שהמציאו אותם! וצריך גם לציין שאלה סרטים ממש ממש גרועים. אלה סרטי בית שימוש, כן? אלה שהבדיחות בהם זה שדרדס נופל לאסלה. גיחי. זה לא שהסדרה המקורית הייתה מבחר יצירותיו של טולסטוי בהקראת דן כנר, כן? אבל לא על הומור כזה היא הייתה בנויה.

בכל מקרה, ישראלים, וזה בדוק, מאוד אוהבים את הדרדסים.

אבל… יש צל כבד שמעיב על האהבה הזאת - העניין של האנטישמיות.

[מוזיקת רקע]

אתם שמעתם את הסיפורים האלה, נכון? אני חושב שרוב האנשים בארץ שמעו על זה, זה לא עניין חדש. אצלי בבית ספר ילדים סיפרו את זה אחד לשני, היום בפייסבוק אנשים מספרים את זה. זאת שמועה מאוד ידועה, הרעיון ש"הדרדסים" היא בעצם סדרה אנטישמית.

למה? בעיקר כי גרגמל, המכשף הנורא, הוא היה רשע וכל זה…

אח, אני שונא דרדסים!

גרגמל הוא יהודי. הוא מעוצב בתור קריקטורה אנטישמית של יהודי, ולכן "הדרדסים" בעצם מחנכת ילדים לשנוא יהודים. ולאורך השנים, הרעיון הזה נהיה יותר ויותר מורכב, נוספו לו עוד כל מיני דברים. זאת שמועה או תיאוריה מאוד נפוצה, כמו שאמרתי. אני לא יודע איפה היא הופיעה בפעם הראשונה, אבל שאני אספר לכם פשוט שיש אנשים שאומרים ככה, זה לא נשמע כל כך אמין. אני צריך איזה מקור, איזה טקסט לצטט.

אז מצאתי את הטקסט הזה, זה מאמר מלומד שפורסם בפורום FXP. מי שכתב את זה לא המציא את זה, כן? זה לא המקור, זאת פשוט דוגמה מרוכזת של התיאוריה הזאת.

וזה הולך ככה - הכותרת היא: "הדרדסים - נאצים?"

[מקריא] "בין אם גדלנו עליהם בשנות ה-90 או לא, כמעט כולם מכירים את הדרדסים, היצורים החמודים והזעירים בצבעם הכחול וכובעם הלבן. אבל בן אדם גדול-ממדים הנקרא גרגמל מאיים לחטוף את הדרדסים ולהפר את השקט והשלווה.

אך מה אם אותו רשע לכאורה הוא בעצם… יהודי… כמוני וכמוך? [סאונד דרמטי]

הסיבות -

[מוזיקת רקע דרמטית]

1. גרגמל, אותו בן אדם אשר מנסה לחטוף את הדרדסים, הוא מכוער, בעל אף גדול, מוזנח, ושיער שחור - כולם סטריאוטיפים נאצים על היהודים.

2. למה בעצם גרגמל רוצה לחטוף את הדרדסים? לפי מתכון שנמצא בספר מיוחד, שאותו אפשר להשוות גם אל התנ"ך, נכתב כי ניתן להפוך את הדרדסים לזהב. זוהי בעצם סיבה כפולה, גם הקשר לתנ"ך וגם חמדנותם של היהודים, גם היא סטריאוטיפ ידוע על היהודים.

3. לגרגמל חיית מחמד - חתול, הנקרא בגרסה העברית "חתחתול", אך בגרסה המקורית של הדרדסים נקרא חתחתול "עזראל" - שם יהודי מובהק.

4. בתחילת הסדרה, דרדסית, אשר נוצרה על ידי גרגמל כדי לפתות את הדרדסים, הייתה מרושעת. צבע שערה היה שחור. לאחר כמה פרקים, דרדסבא שליט הדרדסים שינה אותה לטובה, בדרך זו או אחרת, וצבע שיערה שונה לבלונדיני, אשר נחשב לצבע ארי, לעומת השחור אשר נחשב ליהודי.

5. רוב תושבי הדרדסים לובשים מצנפות לבנות, אשר דומות מאוד לכובעם של הקו קלוקס קלאן, אשר דוגל בעליונות הגזע הלבן ואנטישמיות.

אלה הן חמש סיבות שלדעתי הופכות את הדרדסים מסדרה ידידותית לילדים ונערצת, לאנטישמית ובעלת ערכים מטעים.

יום טוב לכולם, I rest my case."

וכמובן, אחרי שמישהו כותב "I rest my case", אי אפשר להתווכח איתו יותר, ובכל זאת אני הולך להתייחס לזה קצת.

בואו נדבר על כל הטיעונים האלה אחד אחרי השני.

נתחיל מהחתול. לגרגמל יש חתול, ובעברית קוראים לו חתחתול, במקור קוראים לחתול עזראל. וזה נכון שעזראל הוא שם מהתנ"ך. כן. מוזכרים בתנ"ך כמה אנשים בשם עזראל. אתם יודעים אגב שלא רק יהודים קוראים את התנ"ך, כן? גם נוצרים וגם מוסלמים קוראים את התנ"ך, ולפי המסורת הנוצרית, עזראל הוא השם של מלאך המוות. שזה שם הגיוני לחתול מרושע. זה לא מגיע מהמסורת היהודית, זה מהמסורת הנוצרית.

גרגמל, דרך אגב, זה לא שם מהתנ"ך, למרות שזה קצת נשמע ככה, כאילו "גר-גם-אל", גר עמנו גם אל? אבל זה לא, זה לא שם שהופיע בתנ"ך.

בהמשך, למה גרגמל רוצה לחטוף את הדרדסים? האמת שהסדרה לא עקבית בזה, כי לפעמים הוא רוצה לאכול אותם, לפעמים הוא רוצה להפוך אותם לזהב. בקומיקס, דרך אגב, הוא ניסה ליצור את אבן החכמים, אותה אחת מ"הארי פוטר", ואחד מהמצרכים היה דרדס, והיא הופכת דברים לזהב. אבל לצורך העניין, נגיד שהוא רוצה להפוך אותם לזהב בגלל מה שהוא קורא בספר אחד, ואת הספר הזה אפשר להשוות לתנ"ך. עכשיו, הנה העניין - אפשר גם לא. זה ספר כשפים. אין שום דבר בסדרה שאומר שהספר של גרגמל, שאומר איך להפוך דרדסים לזהב, הוא התנ"ך.

אפילו אם אתם משום מה מחליטים שזה ספר דתי, עדיין אין סיבה מיוחדת לחשוב שזה התנ"ך. זה יכול להיות התנ"ך, זה יכול להיות הברית החדשה, זה יכול להיות הקוראן, וזה יכול להיות "חמישים גוונים של אפור", ואז לכו תדעו מה הוא רוצה לעשות לדרדסים… זה שיש בסדרה ספר, [צוחק] זה לא הופך אותה לאנטישמית.

אוקיי, הלאה. הדרדסים חובשים מצנפות לבנות, כמו הקו קלוקס קלאן, שחובשים מצנפות לבנות. זה נכון. אתם יודעים מי עוד חובש מצנפות לבנות? טבחים. מכאן נובע שכל הטבחים אנטישמיים! או זה, או שמותר לחבוש כובע לבן, ולא כל מי ששם על הראש משהו בצבע לבן הוא אנטישמי. המצנפות של הדרדסים לא דומות לאלה של הקו קלוקס קלאן, הן לא מחודדות, הן רק באותו צבע - לבן. יש עוד דברים לבנים בעולם.

אבל כל אלה הם שוליים. לדעתי, אלה פרטים שמישהו ליקט בכוונה כדי לנסות לשכנע בתיאוריה המרכזית.

הסיפור מתחיל מגרגמל בעצמו. גרגמל, כמו שנאמר במאמר, הוא אדם מכוער, מרושע, חמדן, ועם אף ארוך. וזה נכון שכל אלה הם דברים שהנאצים ועוזריהם, ובאופן כללי אנשים שלא אוהבים יהודים, אמרו על היהודים - מכוערים, מרושעים, חמדנים, ועם אף ארוך. דמיון מצמרר.

אבל… מכוער, מרושע וחמדן, זה לא ממש תיאור ייחודי לאנטישמים, זה פשוט תיאור של איש רע.

[מוזיקת רקע]

אף פעם לא הייתה שום קבוצה של אנשים שלא אהבה קבוצה אחרת של אנשים, שלא אמרה עליה שהם מכוערים ומרושעים וחמדנים. אף אחד לא אומר, "האנשים האלה, האויבים שלנו, הם כאלה יפים ונדיבים ונחמדים, איך שאני שונא אותם". לא. אנשים רעים מתוארים כמכוערים, מרושעים וחמדנים, וגרגמל הוא איש רע בסדרה מצוירת, זאת הגדרת התפקיד שלו. אז כל התכונות הרעות האלה הן לא יהודיות במיוחד.

נשאר… האף. עכשיו, זה נכון שלגרגמל יש אף ארוך. כלומר, בסטנדרטים של בני אדם אמיתיים, כן? לא ממש בסטנדרטים של דמויות מצוירות. האף שלו יותר קצר משל פינוקיו, אפילו כשהוא אומר אמת. פינוקיו היה יהודי? צריך לבדוק את זה…

בכל מקרה, אם אתם מכירים את הקריקטורות האנטישמיות, במיוחד אלה שהתפרסמו בעיתונים גרמנים בשנות ה-30, אתם יודעים איך הם ציירו יהודים. ליהודי בקריקטורות האלה הייתה צורה מאוד ברורה - הוא היה שמן, כי הוא כמובן לקח את כל האוכל מהארים הטהורים והתמימים, הוא עשיר, הוא לבוש יפה, יש לו שפתיים עבות ועיניים בולטות, ויש לו אף ארוך. אבל לא סתם אף ארוך, יש לו אף יהודי. שזה אף נשרי כזה, עקום, שיורד מעל הפה, מתעקל, מהצד הוא נראה קצת כמו מן ספרת שש. וזה מאוד מאוד ברור איך אמור להיראות אף יהודי, לפי הסטריאוטיפ הנאצי. יש ספר ילדים נאצי שבו מתואר שיעור בבית ספר, איך לזהות יהודי. הנס הקטן נקרא אל הלוח בבית הספר, ומצייר את הסימנים המזהים של יהודי, שזה מגן דוד, פנים נפוחים ואף בצורת שש, אף יהודי.

עכשיו, לגרגמל יש אף ארוך, זה נכון, אבל הוא לא אף יהודי. הוא פשוט לא. מצטער, זה לא דומה. האף שלו הוא ארוך וישר קדימה. הנס הנאצי הקטן מספר הילדים לא היה מזהה את גרגמל כיהודי, כי האף שלו פשוט לא כזה. אם אני הייתי מנסה להתקבל להיות צייר קריקטורות בעיתון אנטישמי, והייתי שולח תמונה של גרגמל, היו זורקים אותי מכל המדרגות, כי היו אומרים לי "ככה לא נראה יהודי. מי לימד אותך להיות אנטישמי, תגיד לי?" איפה השפתיים הבולטות? איפה העיניים הבולטות? למה אין לו פאות? או זקן? או שטריימל? או מגן דוד? או כל דבר אחר שיסמן אותו בתור יהודי? למה הוא רזה?! היהודי הסטריאוטיפי הוא שמן, והוא לובש בגדים יקרים כי הוא מניאק [צונזר] שגונב מכולם את הכסף. זה לא יהודי.

[צחוק מרושע]

האנשים שחושבים שגרגמל הוא קריקטורה אנטישמית, לא מבינים באנטישמיות.

[מוזיקת רקע]

אוקיי, אז אם גרגמל לא יהודי, למה יש לו אף ארוך? פשוט כי הוא מכשף. תחשבו על הסטריאוטיפ של מכשפה רעה. לא סברינה, לא הרמיוני, לא מכשפות מודרניות, אלא המכשפה הרעה הקלאסית. איך היא נראית? היא זקנה, רזה, היא לובשת שחור, יש לה חתול, ויש לה אף ארוך. זה לא כי היא יהודייה, זה כי היא מכשפה. גרגמל הוא מכשף. הוא לא יהודי.

אגב, יש עוד טענה בקשר לגרגמל שאמורה להוכיח את הקשר היהודי שלו, שזה שיש לו חנוכיה בבית. באחד הפרקים רואים חנוכיה אצלו באיזשהו מקום. אני לא ראיתי את זה. האמת שאני גם לא פגשתי אף פעם מישהו שטוען שהוא ראה את זה, כולם שמעו על זה שיש את החנוכיה הזאת באיזשהו מקום. הם שמעו מחבר שלהם מוטי שראה אותה, או שאח שלהם ראה אותה. אף אחד לא ראה [צוחק] אותה בעצמו.

עכשיו, אני לא ראיתי את כל הפרקים של דרדסים, ראיתי מספר מביך שלהם, אבל לא ראיתי את כולם, ואם יש פרק של דרדסים שבו גרגמל מדליק חנוכיה, אני לא ראיתי אותו. אני נוטה לחשוב שאם היה דבר כזה, אז היו תמונות של זה באינטרנט. אבל לא, לא מצאתי שום דבר כזה, יש רק הרבה סיפורים על זה שחבר שלי מוטי ראה את זה. אז לא, אני לא מאמין שהחנוכיה הזאת באמת קיימת.

ולא, הדרדסים הם לא נאצים, וגרגמל הוא לא יהודי!

[מוזיקת רקע דרמטית]

אבל קשה לשכנע אנשים בזה, כי ברגע שאנשים מאמינים במשהו, נגיד שהדרדסים אנטישמים, אז כל דבר יראה להם כמו עדות לזה. יש בסדרה ספר? זה התנ"ך. אם יש כוכב, זה מגן דוד. יש כובע לבן, זה ה-KKK. אלה פרטים זעירים שלא קשורים לשום דבר, ובסדרה יש המון המון המון פרטים אחרים שהתיאוריה הזאת לא מתייחסת אליהם בכלל.

כשאתם לוקחים מתוך ים של נתונים רק את אלה שמתאימים לכם ומחברים אותם בקו, אפשר לצייר ככה כל תמונה שתרצו. וככה עובדות תיאוריות קונספירציה. במקרה הזה, לקחת סדרת טלוויזיה תמימה, גם אם טיפה דבילית, ולהפוך אותה לאפלה.

אבל זה מעלה שאלה אחרת. למה חושבים שגרגמל יהודי? מאיפה זה בא? למה השמועה הזאת כל כך נפוצה?

אם גדלתם בארצות הברית, ראיתם את הדרדסים, אז שם אתם לא תשמעו הרבה על גרגמל היהודי, אבל יש סיכוי טוב שהייתם שומעים שם תיאוריה אחרת על הדרדסים - שהדרדסים הם בעצם קומוניסטים.

[מוזיקת רקע בסגנון רוסי]

למה? ובכן, דרדסבא, המנהיג של הדרדסים, לובש אדום…

וזהו. פחות או יותר שם התיאוריה נגמרת. אדום, קומוניסטי, זה הכול. זה באמת לא מבוסס על הרבה. לאורך הזמן כן פיתחו אותה והוסיפו לה כל מיני דברים, למשל, שהדרדסים, כמו קומוניסטים, חיים בקומונה והם לא משתמשים בכסף. זה נכון, אבל כאילו, אלו הם דמויות מצוירות בעולם פנטזיה בסדרה לילדים קטנים. הרבה מהם לא מתעסקות בכסף. אני לא ראיתי את הטלטאביז משלמים משכנתא על המנהרה שלהם אף פעם.

אומרים גם שדרדסבא לא סתם לובש אדום, אלא דומה לקרל מרקס. וכן, לשניהם היה זקן לבן. אבל הכי חשוב, השם של הדרדסים, המילה באנגלית לדרדס זה "S-M-U-R-F, "smurf, וזה בעצם, מתברר, ראשי תיבות של "socialist men under red father". גברים סוציאליסטים תחת אב אדום. ואיך אתם מסבירים את זה? שהשם הזה מסתדר בדיוק עם ראשי התיבות האלה? צירוף מקרים?! ברור שכן. [צוחק] ברור, להמציא ראשי תיבות זה ממש ממש קל, באמת שלא קשה לקחת כל דבר ולעשות ממנו ראשי תיבות מפחידים.

ידעתם למשל ש"קטקטים" זה בעצם ראשי תיבות של "קואליציה טבעונית קוריאנית טוטליטרית יותר מהיטלר"?

אז לא, העניין עם הקומוניזם הוא קלוש בדיוק כמו הקטע האנטישמי. אבל הסדרה הזאת הייתה בשנות ה-80. בשנות ה-80 הייתה המלחמה הקרה. באמריקה פחדו מקומוניסטים. בארץ מפחדים מאנטישמים. איכשהו, כל אחד מצא בסדרה את מה שמפחיד אותו. למה? כי אנשים אוהבים לספר סיפורים מפחידים. שמועות ואגדות אורבניות הן תמיד סיפורים מפחידים. אף אחד לא מספר סיפורים על כך שבקצה היער, בבקתה מבודדת, גר איש מאוד נחמד, שעוזר לילדים בשיעורי הבית. וזהו. כאן נגמר הסיפור. בגלל שאף אחד לא יעביר את הסיפור הזה, זה לא מעניין. אין שמועות על זה שאם משמיעים תקליטים אחורה, אז שומעים מסרים שתומכים באיכות הסביבה.

[הרצה לאחור של קטע, לכאורה] "שימו את הבקבוקים במיחזור".

או שיש תמונה של ילדה יפנית, שאם קיבלתם אותה באינטרנט, זה אומר שבתוך שבוע מהיום אתם… תאכלו שוקולד.

זה לא עובד. אף אחד לא יספר סיפורים כאלה, זה לא מעניין. מה שמספרים זה סיפורים מפחידים. פחד זה דבר שעובד, וליצור קשר בין משהו סופר תמים, כמו סרטים מצוירים, לבין דבר אפל ומכוער, זה הכי מעניין. ולכן יש את כל הסיפורים האלה שגרגמל הוא יהודי, ו-וולט דיסני היה אנטישמי, ויש מסרים סמויים במלך האריות, ולמומינים יש פרק מצונזר סודי שגורם לאנשים להתאבד. יש מיליון שמועות כאלה, ולא, זה לא באמת עובד ככה.

אם מישהו, משום מה, היה רוצה להכניס מסרים נאציים לדרדסים… הוא היה מכניס מסרים נאציים לדרדסים! הוא לא היה מחביא אותם באופן כזה שצריך להכפיל את צבע הכובע של דמות אחת באורך האף של דמות אחרת, כדי להבין מה הוא רוצה בכלל!

ברוב הגדול של המקרים, השמועות האלה לא באמת קשורות לשום מציאות.

[מוזיקת הפתיחה של "הדרדסים"]

אבל… יש נושא אחד שדילגתי עליו, אם שמתם לב, הסיפור של דרדסית. כי מה שכבוד המלומד כתב בהודעה ההיא היה נכון. דרדסית התחילה בתור שתולה של גרגמל. בפרק הראשון אי פעם של "הדרדסים", גרגמל יוצר את דרדסית, כדי שהיא תהיה שתולה שלו, מרגלת שלו, בכפר הדרדסים. ולדרדסית אז יש שיער שחור, והיא מרושעת.

אבל עד סוף הפרק היא מחליטה להפסיק להיות מרושעת, ואז דרדסבא עושה קסם, והיא הופכת מרעה לטובה, וגם השיער שלה הופך משחור לבלונדיני, ואז היא נשארת בכפר הדרדסים לנצח. לפני זה לא היו דרדסיות בכלל, מה שמעלה את השאלה, איך הם התרבו קודם, אבל זה עניין אחר…

עכשיו, אם אתם אומרים לי שיש איזה משהו, שאם לא אנטישמי, אז לפחות קצת גזעני, או לכל היותר תומך באידיאל היופי המערבי בזה שכשמישהי הופכת מרעה לטובה, היא הופכת גם משחורה לבלונדינית, אז הייתי אומר… וואלה, נכון. כן. זה די נכון, הרעיון שמעבר מרע לטוב הולך ביחד עם מעבר משחור לבלונדיני, זה די גזעני. זה די כאילו הרעיון שבלונדינים הם פשוט אנשים קצת יותר טובים.

אבל הנה העניין, אני לא חושב שזה נעשה בכוונה. אני לא חושב שפיו ניסה בכוונה להחדיר מסר גזעני, אלא פשוט הוא חי בעולם שהוא כולו טיפ-טיפה גזעני, וזה נראה לו פשוט טבעי לעשות את השינוי הזה בצורה כזאת. יש עוד דברים בסדרה שאפשר לראות אותם בתור לא מאוד נחמדים. כל הרעיון של דרדסית, שהיא דרדסית בודדת? לכל אחד מהדרדסים יש ייחוד. יש אחד גנדרן, ואחד חזק, ואחד חכם, ואחד מנהיג, ויש אחת שהיא אישה. הייחוד שלה זה שהיא אישה, כי להיות אישה זה הרי תכונה מיוחדת. את לא יכולה להיות חכמה, או מנהיגה, או חרוצה, כי את… אישה, את צריכה להיות עסוקה בזה. זה לא ש-50% מהאנשים בעולם הם כאלה. זה מסר די דפוק.

אז כן, זה לגמרי לגיטימי להסתכל על כל דבר, כולל סדרות לילדים, ולראות מה זה בעצם אומר על הדעות הקדומות של האנשים שיצרו אותם, והתקופה שבה הם נוצרו, כן, אבל זאת לא קונספירציה. זה לא משהו שנוצר במיוחד בשביל להחביא מסרים כדי להחדיר נאציזם לילדים.

[מוזיקת הסיום של הפודקאסט מתנגנת לאחור]

אז… אהמ… מאיפה התחלנו? מה הייתה השאלה?

האם גרגמל יהודי? לא. גרגמל הוא לא יהודי. למומינים אין פרק סודי מצונזר. המיניונים הם לא נאצים. במלך האריות אין מסרים סודיים על סקס. פול מקרטני לא מת. האלבום של הפינק פלויד לא נועד להסתנכרן עם "הקוסם מארץ עוץ". אבל זה מגניב להעלות תיאוריות כאלה בכל מקרה.

זאת התשובה.

אבל בזמן שחיפשתי את התשובה הזאת, אז מצאתי משהו אחר, עוד פרק אפל בלתי צפוי בעברם של הדרדסים, שהוא הרבה פחות ידוע והרבה יותר מפתיע.

אני אספר לכם על זה אחרי הפרסומת.

[הפסקה קלה]

היי, אני עדיין דורון, ואני עדיין מדבר על דרדסים.

[מוזיקת רקע]

את הסיפור של גרגמל האנטישמי, את זה כולם מכירים, אבל יש סיפור הרבה פחות מוכר, ולדעתי יותר מעניין, שקשור לדרדסים, שאשכרה קרה להם. הסיפור של הדרדסים השחורים.

"הדרדסים השחורים" היה אחד הסיפורים הראשונים של הדרדסים שפורסמו בכלל. זה פורסם בקומיקס של הדרדסים ב-1959, ויותר מאוחר זה גם עוּבּד לפרק של הסדרה. הסיפור של הפרק הזה הוא ככה:

הדרדסים עוסקים בענייניהם, עד שמגיע איזשהו סוג של יתוש או זבוב שחור, ועוקץ אחד מהם. ומהרגע שהוא נעקץ, הדרדס הזה משנה צבע, הוא הופך לשחור. והוא גם משנה אופי לגמרי. הוא הופך למין מרושע וחסר מוח, שרק קופץ כל הזמן ואומר רק מילה אחת, בעברית זה היה יאם יאם יאם. והוא מנסה לנשוך דרדסים אחרים. ומהרגע שהוא נושך דרדס אחר בזנב, אז גם הדרדס האחר הופך לשחור וחסר מוח ומנסה לנשוך. וככה המגפה הזאת מתפשטת.

עכשיו, דרדסבא מנסה למצוא פתרון, מנסה למצוא ריפוי לזה, והוא מוצא עלים של איזשהו צמח, שכשהוא טוחן אותם לאבקה, זה הופך לדבר שמחזיר דרדסים שחורים בחזרה לכחולים.

ואז נהיית מלחמה בין הדרדסים הכחולים לדרדסים השחורים, והשחורים מנצחים! בשלב כלשהו כל הדרדסים הופכים לשחורים חוץ מדרדסבא, הוא האחרון שנשאר, וגם הוא ננשך בזנב והופך לשחור. אבל ברגע האחרון… הצנצנת עם האבקה נופלת לתוך האש, ויש פיצוץ גדול וענן גדול של האבקה הזאת, וכל הדרדסים הופכים בחזרה לכחולים, ו… סוף שמח.

עכשיו… כמה עניינים בקשר לפרק הזה. קודם כל זה די אפל, בשביל דרדסים. אהמ… ולא רק מבחינת הצבע. כשתרגמו את הסיפור הזה לאנגלית, וכשהפכו אותו לפרק בסדרה, אז דבר ראשון שינו את הצבע של הדרדסים הרעים, משחור לסגול. עכשיו הדרדסים הרעים הם סגולים, משום שכבר דיברנו על זה, שאנחנו יכולים להסתבך עם גזענות, ולהגיד שכל הרעים הם שחורים, זה [צוחק] סיפור שאנחנו ממש ממש לא רוצים להיכנס אליו.

דרך אגב, יש עוד דבר שמצונזר בסדרה. כל פעם שדרדס אחד נושך דרדס אחר בזנב, אף פעם לא ממש רואים אותו נושך. זאת אומרת, רואים אותו מתקרב אליו, ואז רואים את השני אומר "איי, נשכו אותי", אבל אף פעם לא ממש רואים את הנשיכה. זה דבר מוזר לצנזר, יכול להיות שבגלל שהם פחדו שיקחו תמונות בודדות של "דרדס נושך דרדס אחר בזנב", וכשמוציאים את זה מהקשר, אולי זה נראה כמו משהו אחר, ולא רצו שיעשו את זה. בכל אופן, גם העסק הזה צונזר.

אבל מה שיותר מעניין, הסיפור הזה, אם אתם כבר ראיתם יותר דברים מדרדסים, ואתם מנוסים בסוגים אחרים של סרטים, אז זה סיפור מאוד מוכר, זה פשוט סיפור זומבים.

[מוזיקת רקע אפלה]

זה אפוקליפסת זומבים בגרסת הדרדסים. כלומר, מישהו אחד נושך אחד אחר, וכל מי שננשך הופך לחסר מוח שמנסה לנשוך. זה זומבים.

עכשיו, הזומבים… מה שנחשב לסרט שהמציא את הזומבים, הוא "ליל המתים החיים", של ג'ורג' רומרו, שיצא בשנת 1968. מה שמעניין זה שהקומיקס המקורי של הדרדסים השחורים יצא תשע שנים קודם. זה היה סיפור זומבים לפני שהיו זומבים!

יכול להיות שהדרדסים הם הזומבים המקוריים?! כלומר, שג'ורג' רומרו הכיר את הסיפור הזה ולקח מהם השראה?

על פניו זה נשמע לא סביר, כי רומרו היה אמריקאי והדרדסים לא היו מאוד מוכרים באמריקה באותו זמן, אבל לכו תדעו, זה נשמע מאוד דומה. יכול להיות שהוא באופן מודע, או לא מודע, לקח השראה מהסיפור הזה. כלומר, אם "ליל המתים החיים" הוא הזומבי הראשון, או הדרדס השחור הראשון, אז הפרק הזה של הדרדסים הוא הזבוב שעקץ אותו. בעצם כל עניין הזומבים התחיל בדרדסים.

האם זה נכון? אני לא בטוח, אבל זה שווה איזה תיאוריה, שווה לפחות לכתוב על זה הודעה ב-FXP.

[מוזיקת סיום]

זה היה הפרק של "התשובה".

העיסוק הזה בתיאוריות קונספירציה על סרטים מצוירים, זה לא חדש לי, האמת. יש לי הרצאה שלמה שעוסקת בנושא הזה, וגם בפרק הסודי של המומינים ועוד כל מיני תיאוריות כאלה. כדי להתעדכן בהרצאות שלי, אתם יכולים להיכנס לעמוד הפייסבוק "דורון פישלר נגד העולם".

את הפרק הזה ערך במקור דור קומט. עורכת העדכון שלי נוי. אביב שם טוב, ייעוץ ותמיכה מורלית, יובל דרור העורך הראשי, רן לוי עורך מיתולוגי, דני טימור המנהל העסקי, בצוות התוכנית גם הילה שמש, שלי גואטה, לי קוראים דורון פישלר, ביי.

[אות התוכנית מתנגן לאחור] מיררקמ אל תמאב מיררקמ, תופרי'ג אל תמאב תומייק, אבה רותב אוה סוס, ניא יל המ דוע דיגהל הזב.

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

153 views0 comments

אוהבים פודטקסטים? הישארו מעודכנים!

הרשמו וקבלו עדכונים לכל תמלולי הפודקאסטים

תודה שנרשמת

  • Whatsapp
  • Instagram
  • Facebook

כל הזכויות שמורות © 

bottom of page