האם נתגלתה סוף סוף ההוכחה ליהדותו של גרגמל? ולמה מתעקשים שנפתח את התריס בחלון המטוס לקראת הנחיתה? תוספות והשלמות לכמה מפרקי "התשובה" האחרונים.
תאריך עליית הפרק לאוויר: 26/09/2023.
רשת עושים היסטוריה.
אהלן זה דורון.
לפני כמה פרקים אני דיברתי על יונתן הקטן אתם בטוח זוכרים את זה אם אתם שומעים את הפודקאסט ואני השמעתי כמה גרסאות פחות ידועות של השיר כולל הגירסה הזאת ביידיש.
- יונתן הקטן באידיש-
שזה חמוד כי ביידיש כמובן הכל הרבה יותר מצחיק אבל זה לא שאני בעצמי הבנתי את המילים של זה כי אני לא מבין הרבה יידיש אבל, יש מאזינה קבועה של הפודקאסט שמבינה בזה קצת יותר שקוראים לה אמא שלי והיא מסרה לי דבר מעניין בקשר לגרסה הזאת מתברר שזאת הגרסה היחידה של יונתן הקטן שבה יונתן הוא חילזון.
עכשיו, היא בהחלט מבינה יותר ביידיש ממני אבל זה עדיין קצת משונה למה שיונתן יהיה חילזון? למה שהילד בשיר יהיה איך זה קשור לשיר? מה זה? מה זה מוסיף לשיר? אבל כן, ליונתן כאן אני קוראים שמוליק והשורה הראשונה היא 'שמוליק שנק', שזה, אני חשבתי כמו יונתן הקטן, הקט, או הנס הקטן או מה שזה לא יהיה ואני חשבתי אוקיי אז אולי בהקשרים מסוימים אומרים כאילו חילזון צ'יק זה כמו קטנצ'יק זה כמו יונתן החמוד או מה שזה לא יהיה אבל, חיפשתי וככל שאני יכולתי למצוא לא, שנק זה פשוט חילזון. זה לא, אין לזה הקשר אחר או איזה משהו הגיוני אז, כן זאת מתברר גרסה של יונתן הקטן שעוסקת בחילזון למרות שכל היתר, הוא אותם המילים כמו של האנס זאת אומרת פשוט אם הוא יוצא לדרך ועוזב ואז אמא שלו בוכה ואומרת תשמור על עצמך ותחזור בקרוב.
זאת גרסה שפרסומה ב-1935 הקרדיט לטקסט הוא לר' צרפת, אוקיי, אה, אז, כן אם למישהו יש איזה שהוא הסבר ללמה שמוליק צריך להיות חילזון. אם יש לזה איזושהי משמעות אחרת אז תגידו לי אבל בינתיים זה העניין.
בכל מקרה, זה דבר שקורה הרבה כי אני כל פעם מנסה לאגור כמה שיותר מידע ולספר הרבה מאוד דברים על מה שזה לא יהיה שאני מדבר עליו באותו פרק אבל ברגע שהפרק יוצא אז מגיעים אנשים, וחלקם אפילו לא קרובי משפחה שלי מדרגה ראשונה ומוסיפים עוד מידע מעניין על מה שסיפרתי עליו אז פעם בכמה זמן אני עושה פרק כזה, השלמות ותיקונים לכמה מהפרקים האחרונים והפעם יש לי השלמות על…
חלונות של מטוסים והאם אנשים גבוהים הם יותר גבוהים? ותגלית חשובה בקשר לזהות של גרגמל.
כמו תמיד אלה תוספות לפרקים אז מאוד מאוד כדאי לשמוע את הפרקים האלה לפני שאתם שומעים את התיקונים שלהם אז הפרקים שאני מדבר עליהם הם 'האם גרגמל יהודי' 'מה הקטע עם הוראות הבטיחות לפוליטיקאים גבוהים' ו'מאיפה בא יונתן הקטן' אבל אני כבר דיברתי על זה אז זה כבר לא משנה תלכו לשמוע את זה בכל מקרה זה היה פרק נורא נחמד בכל מקרה, אני דורון פישלר זאת התשובה תכף מתחילים.
כן, אז אחד מהפרקים האחרונים היה פרק על הוראות הבטיחות של המטוס ובפרק הזה אני הסברתי את ההיגיון או את חוסר ההיגיון בכל הדברים האלה שאומרים לכם לפני כל טיסה העניין של לכבות את הטלפונים או לשים אותם על מצב טיסה בשביל מה זה טוב, והחגורות הצלה מתחת למושב ולמה להגביה את הכיסאות וכל העניינים האלה.
היה לי חשוב שכל הדברים האלה יהיו נכונים אבל זה בסדר שמעו את הפרק הזה כמה אנשים כולל טייסים שאישרו לי שזה היה, בייסיקלי, נכון ועדיין יש כמה דברים שאנשים רצו להוסיף.
קודם כל, בעניין טלפונים למה צריך לכבות את הטלפונים בהמראה, עכשיו אני אמרתי שזה נחשב פעם למשהו שעלול לפגוע במערכות תקשורת של המטוס עצמו למרות שזה לא באמת רלוונטי היום אבל הרבה אנשים ידעו משהו אחר והם ידוע את זה משום שיש סרטון שעלה לאינטרנט משהו כמו שבוע לפני הפרק בתזמון מפתיע שאומר דבר מעניין שהצורך לכבות טלפונים בטיסה לא קשור בשום צורה לטיסה או למטוס עצמו.
זה פשוט האנטנות הסלולריות, המגדלים הסלולריים, כל פעם שאתם נודדים ביניהם אז לא צריך אתם לא צריכים לדבר בטלפון כדי שהם יתאמו עמדות איתם ז"א שהם יקצו לכם לכל טלפון שנמצא בסביבה איזה שהוא תדר. וכשאתם טסים אתם מן הסתם עוברים מאוד מאוד מהר ליד הרבה אנטנות אז זה עושה עבודה קשה לאנטנות כלומר זה מאוד מעמיס על הרשת כשנכנסים כל פעם חבורה של אנשים עם טלפונים חדשים שנמצאים רחוק ולכן הם עובדים קשה אז כל פעם מחדש זה זה מקצה איזה שהוא תדר וזו בעיה זה מקשה זה מעמיס על הרשת אז למענם בבקשה תכבו את הטלפונים.
עכשיו, האם זה נכון כנראה כנראה שכן אני לא אומר, שלא אבל מה שכן לפני שאתם מספרים לכולם שזאת בעצם הסיבה האמתית שמבקשים מכם לעבות טלפונים, יש לי שאלה למה מצב טיסה מכבה לי גם את הבלוטוס? אני יכול אחר כך להדליק אותו בנפרד אבל כשאני לוחץ על מצב טיסה זה מכבה לי את האפשרות לעשות שיחות זה מכבה לי את ה DATA וזה מכבה לי את הבלוטוס.
בלוטוס לא עושה עומס על שום אנטנות סלולריות או משהו כזה אז מה הקשר בין טיסה לבלוטוס? הקשר הוא שפעם חששו שקרינות למיניהן הטלפונים יפריעו למערכת התקשורת במטוס.
וזה לא שהסיבה האחרת לא נכונה זאת פשוט לא הייתה הסיבה המקורית שבגלל המבקשים לכם לכבות טלפונים בטיסה.
וכן זה נכון גם שהטלפונים יש את הטלפון שלכם בטיסה עובד מאוד קשה ולא מראה הרבה תוצאות כי אתם לא באמת מדברים בטלפון תוך כדי טיסה בדרך כלל. אז עדיף כבר לכבות אותו אם לא מכל סיבה אחרת אז זה יעזור לבטרייה שלו.
אבל זה לא היה דבר העיקרי שאנשים שאלו לגבי הפרק עם ההוראות בטיחות הדבר שהכי הרבה אנשים דיברו עליו בגדול בלי שום תחרות, היה עניין עם התריס עם החלונות.
כאילו, אוקיי רשימה חלקית אבירם, יונה, יעל, סבסטיאן, תמיר, יפתח, עמנואל, נעמה ועוד אנשים, כולם אמרו כן, אבל מה עם החלון מה עם התריס של החלון למה מבקשים לפתוח אותו לפני ההמראה ולפני הנחיתה למה אני לא יכול להשאיר סגור?
זה דבר שלא דיברתי עליו בפרק בכלל ובאמת שהסיבה שאני לא דיברתי עליו זה שאני לא ידעתי שזה דבר. לא שמתי לב אף פעם שמבקשים לפתוח את התריס לפני הנחיתה כנראה משום שבשום טיסה שהייתי בה לא סגרתי את התריס.
למה לסגור את התריס? מי סוגר את התריס בהמראה? אתם נמצאים בתוך מכונה שנוסעת במהירות עצומה, עולה לאוויר ותוך שניות בודדות אתם נמצאים בגובה של מאות מטרים. ואם יש לכם מספיק מזל לשבת ליד חלון אתם יכולים לצפות על העולם מזווית שבמצב רגיל אתם אף פעם לא ראיתם אתם ליטרלי עפים באוויר!
למה לסגור את החלון?? מי עושה את זה?
נכון שבמשך הטיסה אז חלק מהזמן, אוקיי, אנחנו תלויים באוויר בגובה קילומטרים באמצעות נס טכנולוגי אבל לא כל כך רואים כלום כי רואים שמיים ריקים וזה לא תמיד כזה מעניין אז אם אתם רוצים לישון או משהו אז אולי עדיף לסגור את התריס אוקיי, בשביל זה הוא שם אבל בזמן הנחיתה וההמראה?
מה יותר מעניין מלהסתכל דרך החלון? מה אתם רוצים? מעניין אתכם לראות מה מישהו כתב בטוויטר?
אני לא מבין למה שמישהו יסגור את החלון אבל, אוקיי זה קורה, ומתברר שהדיילים והדיילות דורשים מכם לפתוח את התריס לפני שנוחתים זה דבר שלא מוזכר בהוראות הבטיחות לכן אני לא דיברתי עליו אבל הם כן מקפידים על זה והשאלה היא למה.
והתשובה היא די צפויה הרבה אנשים ניחשו את התשובה זה אותו דבר בערך כמו הקטע הזה של להגביה את הכיסאות.
העניין הוא כזה, המטוס שלכם לא הולך להתרסק, אבל במקרים שבהם כן יש תקלה במטוס אז היא קורית כמעט תמיד בזמן ההמראה או הנחיתה אלה הזמנים הכי רגישים. עכשיו אם יקרה מצב כזה שיש תקלה במטוס וצריך לפנות אותו מאוד מאוד מהר אז אולי התאורה במטוס תתקלקל וצריך אור כדי שאנשים יראו לאן הם הולכים כשהם ייצאו החוצה אם יש צוות חילוץ אז הם צריכים לראות מה קורה בפנים.
אבל עוד יותר מזה, צריך שאנשים שהעיניים שלהם יהיו רגילות למצב בחוץ, זאת אומרת אם בחוץ לילה אז אתם צריכים שהעיניים שלכם יהיו מורגלות בחושך אחרת כשאתם יוצאים החוצה מהמטוס לא תראו שום דבר ואז היא תתעכב ואתם צריכים לצאת מהמטוס מהר או להפך, אם בחוץ יש אור חזק אבל אתם בפנים כל החלונות סגורים ומאוד חושך אז כל בן אדם שיוצא אז הוא יסתנוור ויעמוד ואנחנו לא צריכים את זה אנחנו רוצים שאנשים יצאו כמה שיותר מהר לכן המצב בפנים, מצב התאורה בפנים צריך להיות אותו דבר כמו המצב תאורה בחוץ ולכן חשוב שחלונות יהיו פתוחים בזמנים מסוכנים או רגישים בטיסה.
זאת הסיבה. אני מתנצל על כל הפעמים שבהם העירו אתכם מהשינה בשביל לפתוח את החלון או משהו כזה אבל זה עניין של בטיחות זה פחות טיפשי מהחגורות.
עוד פרק שהיה בזמן האחרון הוא הפרק למה פוליטיקאים גבוהים. שבו אני דיברתי על זה שבאופן מפתיע מתברר שיש קשר בין הגובה של בן אדם לבין העמדה שהוא נמצא בה בחיים. אנשים עם סמכות אנשים עשירים יותר או חזקים יותר פוליטית נוטים להיות גבוהים יותר ויש לזה כל מיני הסברים פסיכולוגיים וכל זה. עכשיו, זה לא טעות שהייתה כאן אלא פשוט אני קצת אחר כך אני הגעתי יידעו אותי על נתון כל כך מדהים שהיה חייב להיות בפרק הזה. אז אני חייב להגיד אותו עכשיו כדי להשלים את זה וזה הולך ככה.
אבישי בר נוי שלח לצה"ל בקשה לפי חוק חופש המידע שאומר שרשות ישראלית צריכה לספק מידע אם אין מניעה לתת אותו.
הוא ביקש את הגובה הממוצע של חיילי צה"ל מחולק לפי דרגות.
למה למה זה חשוב? לא יודע אבל הוא שאל את זה הוא ביקש את זה מצה"ל וצה"ל ענה שזה קודם כל מדהים בגלל שאני הרבה פעמים רציתי מידע והאמת שלא כל כך עלה בדעתי פשוט לשאול. לא ידעתי שיש מישהו שיעשה את העבודה הזאת ובכל אופן הנתונים שהוא קיבל מדהימים בתחום הזה מדהימים זה ככה, חיילים בנים בדרגת טוראי עד סמל ראשון הגובה הממוצע שלהם הוא 174.858 סנטימטר.
בדרגות סגן, סרן קאב וקמ"ש אפילו לא יודע מה זה קמ"ש שזאת קילומטר לשעה? לא יודע מה זה
אז הגובה שלהם הוא 175.7 משהו רס"ן סע"ל 176 ואל"מ עד רב אלוף משנה עד רב אלוף הגובה הממוצע שלהם הוא 177.7
בקיצור, אתם לא צריכים לזכור את כל המספרים שאמרתי אבל ככל שהדרגה עולה האנשים גבוהים יותר
באופן מובהק, בלי טעויות ואני בטוח שזה מובהק גם סטטיסטית כמה שהקבוצה היא של האנשים בדרגה גבוהה יותר הם יותר גבוהים.
זה מדהים!
זה פשוט בהנחה שהמידע הזה מדויק זה פשוט הביטוי הכי מובהק של התופעה הזאת שראיתי אי פעם זה נכון גם אצל נשים, דרך אגב, ההפרש הוא יותר קטן.
כלומר שוב, אם את רוצה להגיע להיות רב אלוף אז כנראה שכדאי שתהיי גבוהה יחסית.
עכשיו, יש כמה שאלות בכל זאת שעולות לגבי הנתונים האלה קודם כל למה כולם נמוכים? משום שבמקומות אחרים מופיע נתון שהגובה של הגבר הממוצע בארץ הוא 176 נקודה משהו או סנטימטר וכאן רוב האנשים נמוכים יותר זאת אומרת רק האל"ם ומעלה הגיעו לגובה של 177 אז מה כאילו צריך, כל החיילים נמוכים? כאילו רק הרמטכ"ל הוא בין הבינוניים איפה כל האנשים הגבוהים יותר? מה הם לא התגייסו?
אז לזה אנשים הסבירו את זה אנשים בדיון בפייסבוק הסבירו את זה אז אני לא אני לא חשבתי על זה לבד.
הם כתבו כאן במכתב מצה"ל, כתוב ש"לרוב הגבהים נלקחו מהמדידה הנעשית בלשכת הגיוס ביתר המקרים מדובר במדידה העדכנית ביותר שנעשתה".
אז ככה, המדידה בלשכת הגיוס נעשית בצו ראשון זה אומר בגיל 16.
ובגיל 16 בנים עדיין לא מגיעים לשיא הגובה שלהם. בנות כן, בנות בגיל 16 זה הגובה שלך תהיי בהמשך ובאמת הגובה של החיילות בנתונים האלה הוא גובה ממוצע של אישה בישראל אפילו קצת יותר גבוה.
אבל הבנים לא. אבל אם באמת זה נמדד בגיל 16 זה מאוד הגיוני משום שבדרך כלל בין גיל 16 ל 18 בנים נותנים איזה עוד איזה קפיצה של 2 3 סנטימטרים אז זה בהחלט מסביר את זה. ביתר המקרים מדובר במדידה העדכנית ביותר שנעשתה אז יש כאלה שאמרו אולי אנשים שנמצאים מספיק זמן בצבא מספיק שנים בשביל לעלות בסולם הדרגות אולי מודדים אותם באיזשהו שלב שוב?
ז"א מי שנהיה קצין מודדים אותו עוד פעם זה מסביר למה אנשים בדרגת קצונה הם יותר גבוהים? פשוט מודדים אותם יותר? יכול להיות? אני לא לגמרי בטוח.
אם יש איזה תהליך כזה של למדוד מישהו ומה כשמישהו נהיה רס"ל אז גם כן מודדים אותו שוב? אני לא יודע אם זה נכון אבל אבל צריך לאמת את זה בגלל ששוב, אם כן זה פשוט הנתון הכי מובהק והכי מדהים לתופעה הזאת שראיתי.
אנשים ברמת סמכות גבוהה יותר ליטרלי בדרגה גבוהה יותר הם אנשים גבוהים יותר בממוצע.
עוד דבר אחד, הפרק האם גרגמל יהודי הוא היה כמובן פרק ישן שעלה מחדש לפני כמה חודשים.
אנשים מאוד התעניינו בו גם בפעם הקודמת כי כנראה שאלת יהדותו של גרגמל היא דבר שמעסיק הרבה מאוד אנשים.
עכשיו בפרק הזה אני טוען שגרגמל לא יהודי אבל אחד מהדברים שאני אומר בפרק הזה הוא זה:
"אגב יש עוד טענה בקשר לגרגמל שמובא להוכיח את הקשר היהודי שלו שזה שיש לו חנוכייה בבית באחד הפרקים רואים חנוכייה אצלו באיזה שהוא מקום.
אני לא ראיתי את זה.
האמת שאני גם לא פגשתי אף פעם מישהו שטוען שהוא ראה את זה כולם שמעו על זה שיש את החנוכייה הזאת באיזה שהוא מקום.
שמעו מחבר שלהם מוטי שראה אותה או שאח שלהם ראה אותה אף אחד לא ראה אותה בעצמו עכשיו אני לא ראיתי את כל הפרקים של הדרדסים ראיתי מספר מביך שלהם אבל לא ראיתי את כולם ואם יש פרק של דרדסים שבו גרגמל מדליק חנוכייה אני לא ראיתי אותו.
אני נוטה לחשוב שאם היה דבר כזה אז היו תמונות של זה באינטרנט אבל לא לא מצאתי שום דבר כזה יש רק הרבה סיפורים על זה שחבר שלי מוטי ראה את זה.
אז לא אני לא מאמין שהחנוכייה הזאת באמת קיימת".
אוקיי, אז מה שקרה עכשיו אחרי שהפרק הזה שודר פעם שנייה זה שקיבלתי מייל מעמיר שאמר שהוא והילדים שלו איילה נטע ועומר רואים הרבה דרדסים והם מצאו את החנוכייה הזאת!
אמרתי שאין לזה הוכחה ושאם זה היה קיים אז מישהו היה מוצא אותה הם מצאו אותה! הוא שלח לי תמונה!
ומצאתי את הפרק עצמו הפרק הוא מהעונה השלישית של הדרדסים שהיא לא חלק מה מה ששודר בישראל בשנות ה-80 כלומר, הריצה המקורית עם הדיבוב הקלאסי של הדרדסים, אלה זה שודר בערוץ הילדים בהמשך, בשנות ה-90 והיום אפשר למצוא את זה פשוט ביו טיוב.
גרגמל מתלונן על זה שהבית שלו קטן וצפוף מדי והוא רוצה בית גדול יותר ויש לרגע אחד אפשר לראות את החדר שלו שבאמת מלא מלא בזבל בין השאר, זה זה לא היה חנוכייה שם לא ראינו שם חנוכייה? באמת לשנייה ראו חנוכייה?
אוקיי, אז רגע עכשיו מכיוון שהיום יש לנו אמרנו יו טיוב אפשר לחזור אחורה ולראות אז כשהסתכלתי על התמונה אז אז ככה.
בכל הזבל שיש לגרגמל בבית יש שם גם מנורת קנים כזאת ששמים בה נרות. זאת לא חנוכייה.
איך אני יודע שזאת לא חנוכייה כי יש בה ארבעה קנים זה מתאים לארבעה ובחנוכייה צריכים להיות תשעה אם סופרים את השמש ובמנורה צריכים להיות שבעה וכידוע ארבע ותשע זה מספר מאוד שונה זה לא חנוכייה.
אבל, כשרואים את זה רק לרגע אחד מאוד קל להתבלבל ולחשוב שזה חנוכייה זאת אומרת, גם אני ברגע שאני ראיתי את זה בהתחלה אז אמרתי חנוכייה זה מדהים כמה קל להתבלבל בין דברים שהם לא באמת דומים כלומר כן ארבע ותשע זה ממש לא אותו דבר אבל כשמסתכלים על זה לרגע אתם אומרים חנוכייה.
אז, קודם כל, האם העובדה שכן לגרגמל יש בבית וראו למשך כמה שניות בפרק אחד בעונה השלישית מנורת 'נים שהיא בהחלט לא חנוכייה האם כל זה אומר שהוא יהודי? לא ממש לא, זה עדיין לגמרי לא קשור לזה שהוא יהודי.
אבל, אני בהחלט מבין מאיפה ההשוואה הזאת הגיעה כלומר כל האנשים האלה שאמרו שכן, אני ראיתי את החנוכייה הזאת כן הם באמת ראו את זה לרגע ומכיוון שבשנות התשעים לא הייתה את האפשרות להחזיר אחורה ולבדוק בדיוק מה ראית אז מי שראה את הדבר הזה לרגע אז מאוד קל להתבלבל ולחשוב שזו חנוכייה.
אז לא, הוא לא יהודי יותר ממי שהוא היה קודם. אבל כן, אני יודע מאיפה השמועה הזאת הגיעה. שזה יפה.
אז זה היה פרק השלמות.
אם אתם רוצים לשלוח לי עוד שאלות אתם יכולים לעשות את זה בטופס בדורון פישלר נקודה קום.
פשטיינס אני יודע זה להקריא כתובות אינטרנט זה נורא מגושם אבל, זה מה שיש אתם יכולים להיכנס לעמוד דורון פישלר נגד העולם בפייסבוק ושם אני גם אפרסם כמובן את התמונה של גרגמל והחנוכייה המרשיעה.
ויש שם גם דיונים מעניינים כמו ששמעתם, הרבה דברים מעניינים קורים שם.
העורכת של הפרק הזה ושל הפודקאסט באופן כללי היא שלי נוי.
בצוות רשת עושים היסטוריה דני תימור מנהל עסקי אביב שם טוב סמנכ"ל תפעול ועמית חדד מכירות
בצוות עורכת גם הילה שמש שלי גואטה וזלאטה שבן.
אני דורון פישלר.
ביי ביי.
לפודקאסטים נוספים של רשת עושים היסטוריה ולהצטרפות לרשימת התפוצה של התוכנית בדואר האלקטרוני בקרו בעושים היסטוריה נקודה קום.
הורידו את אפליקציית עושים היסטוריה בחנות האפליקציות של אנדרואיד.
לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה
Yorumlar