The Community Factor- קהילות שעושות הבדל - קהילת מטופלי אימונותרפיה ומשפחותיהם.ן של חברת MSD/Beyond the Pill
- נחמה אריאלי
- Apr 17
- 15 min read
בפרק זה רות עדן, מנכ"לית ומייסדת שותפה בקומיוניטי פורוורד, מראיינת את יעל שוורצברט, מנהלת שיווק ופתרונות דיגיטליים בחברת MSD ישראל. יחד הן מדברות על תהליך הקמת הקהילה עבור מטופלי אימונותרפיה בישראל ותרומתה הרבה של הקהילה הן למטופלים והן לחברת MSD שבזכות הקהילה הפכו להיות הרבה יותר יצרתיים ורספונסיבים למטופלים שבקצה.
תאריך עליית הפרק לאוויר: 02/03/2025.
[צלילי פתיחה]
רות: "The Community Factor - קהילות שעושות הבדל". הפודקאסט מבית "Community Forward".
[מוזיקה]
רות: היי לכולם, אתם מאזינים לפודקאסט שלנו, "The Community Factor". הפודקאסט שייקח אתכם למאחורי הקלעים של קהילות בחברות. מה שאנחנו בעצם עושות בפודקאסט הזה, זה שואלות את השאלה - איך קהילה משפיעה על הביזנס שהקים אותה? איך קהילת מותג, או קהילת מוצר, או קהילת עובדים, עוזרת לארגון להשיג את היעדים שהוא הציב לעצמו. היום נמצאת איתנו יעל שוורצברט, מנהלת שיווק ופתרונות דיגיטליים בחברת MSD ישראל. היי.
יעל: היי רות, ואני רוצה קודם כל לברך אותך שאמרת את שם המשפחה שלי, ללא רבב, פשוט ללא רבב.
רות: [צוחקת] תודה רבה. היו כמה ניסיונות והתארגנויות לפני, אבל תודה על המחמאה. לפני שנתחיל, אני רוצה רגע לספר למאזינים שלנו, למי שלא יודע ומכיר, שלפני שלוש שנים בערך, אנחנו קיבלנו פנייה מחברת MSD, שאמרה לנו, "אנחנו שוקלים להקים קהילה למטופלי אימונותרפיה", שתכף נדבר מה זה, "ובני משפחותיהם". ומאז במשך שלוש שנים, [צוחקת] עברנו חתיכת דרך של בניית אסטרטגיה ואישורים רגולטוריים, א… ופרזנטציות ותיקונים ואלף ואחד דברים עד שהגענו לרגע המיוחל, שבעצם הקהילה היום כבר באוויר, עם כמעט 400 חברים וחבַרות, אה… חברים וחבֶרות, פוסטים ותגובות ואלף ואחד דברים. אז שיהיה כיף שאנחנו רגע לוקחות את הדקה הזאתי, וחוזרות אחורנית כדי לדבר על כל התהליך, ואני מקווה מאוד שהפרק הזה יהיה לו ערך לכל מי שישמע אותנו. אבל לפני שנתחיל, בואי רגע נעשה הקדמה, וספרי למי שלא עשה דוקטורט בנושא, מה זה אימונותרפיה.
יעל: אז כן, הבטחתי שזה יהיה 60 שניות קלילות על אימונותרפיה, למי שלא נמצא בעולם הזה, וטוב שהוא לא נמצא בעולם הזה.
רות: נכון.
יעל: אנחנו מדברים בעצם על המוצר, מוצר הדגל של MSD. זה תרופה פורצת דרך לטיפול בסרטן, שבעצם מה שהיא עושה, בניגוד לתרופות אחרות, היא מגייסת את מערכת החיסון של המטופל או המטופלת להילחם בתאים הסרטניים. לא אכנס יותר מדי למנגנון מאחוריה, [רות מהמהמת] כי זה לא הנקודה, אבל בגדול, מה שזה מאפשר, וזה מאוד מאוד מתקשר לנושא שלנו היום, מה שזה מאפשר לנו זה לדבר, ברגע שהמטופל מגיב לטיפול, זה מאפשר לנו לדבר על… לא רק על שרידות, [רות מהמהמת] בנושא של סרטן. אני יודעת שמי שלא נמצא בעולם הזה חושב שברגע שאתה מקבל את הבשורה שחלית בסרטן, זה גזר דין מוות. אז היום זה כבר לא ככה. כבר יש המון המון המון אופציות טיפוליות מאוד מתקדמות למחלה הזאת, והיא מאפשרת, בעצם, לאנשים שמגיבים לטיפולים, לא להסתכל רק על השרידות ולצאת מזה בחיים, אלא פתאום אנחנו מדברים על הארכת חיים, על אנשים שחיים שנים ארוכות וצריכים בעצם להתייחס לאיזה חיים הם חיים, לאיכות חיים שלהם. וזאת הנקודה. עכשיו, את הזכרת בהתחלה את ה…
רות: תאריך.
יעל: …מערכת היחסים הארוכה שפיתחנו בעקבות הרעיון הזה. אני רוצה לקחת אותך לחלק שאת פחות מכירה, חלק של מאחורי הקלעים [רות מהמהמת] שהיה בחברה. בגדול, הימים הם ימי הסגר השני…
רות: נכון.
יעל: …של הקורונה.
רות: נכון, וואו.
יעל: מנהרת הזמן.
רות: כן.
יעל: ומה שקורה אצלנו בחברה, שאנחנו מתחילים לקבל שדרים שהמטופלים שלנו לא באים לאשפוז יום בבתי חולים, מפחדים להגיע. זה אנשים עם מערכת חיסונית מדוכאת. זה כאילו היה דרמה מאוד גדולה אז, כל הסיפור הזה. ובעיקר, בעיקר, המון דיסאינפורמציה סביב כן לבוא, לא לבוא, מסוכן לי, לא מסוכן לי. ובעיקר, שמענו קולות, הרבה מאוד קולות של א… בדידות [רות מהמהמת בהסכמה] סביב הדבר הזה. של פתאום אנשים שם בבית, לא פוגשים את הרופא, לא זה, מפחדים לבוא. התחלנו ככה לחשוב. זה מה שהדליק לנו בעצם את הסיפור הזה של קהילתיות [רות מהמהמת בהקשבה] סביב מטופלי סרטן, כי… ואם את זוכרת, הפנייה הראשונה שלנו אליכם, לא הייתה להקים קהילה, אלא לבדוק.
רות: נכון.
יעל: לעשות לנו מחקר.
רות: נכון, של מה קיים בחוץ.
יעל: לבדוק מה קיים, באיזה קהילות מסתובבים חולי סרטן. ולאו דווקא קהילות שמשויכות ספציפית לעמותות, לראות מה יש לנו, מה יש על ה… על המפה הזאת. והתשובה שאתם חזרתם איתה, הייתה שיש המון קהילות.
רות: נכון.
יעל: המון קהילות, אבל כולן, מה ששמנו לב, זה היה שכולן מאוד מאוד קשורות למחלה ספציפית.
רות: נכון.
יעל: למקום הגידול הספציפי.
רות: נכון.
יעל: והרבה פעמים מאוד קטנות גם, כי… תודה לאל, כן? אין הרבה אנשים שהם סביב ה… אותו, אותה מחלה. והלכנו ועשינו עבודה, בעצם, לפגוש מטופלים שלנו ולשאול אותם. "אתם חברים בקהילות האלה? אתם נעזרים בהם? אתם א… אתם מוצאים שם מה שאתם צריכים?" ולאט לאט התחלנו לקבל, מתוך הניתוח בעצם של התשובות האלה, קבוצות המיקוד האלה מול מטופלים, הבנו שאין קבוצה, אין קהילה שהיא סביב אופי הטיפול.
רות: הטיפול, נכון.
יעל: אופי הטיפול המיוחד שהאנשים האלה מקבלים וחיים איתו הרבה פעמים, שנים ארוכות.
רות: אני רוצה להוסיף גם עוד משהו, שהרבה פעמים הקהילות שכן קיימות, כמו שאמרת, באמת, לפי סוג המחלה, זה הרבה פעמים קהילות שמקימים אנשים עצמאית, ואז גם יש עניין שהם… השיח הוא, הוא א', לא תמיד מקצועי, הוא לפעמים כזה, כל אחד לפי התחושות האישיות שלו, אממ… וגם הוא לא… הוא יכול הרבה פעמים להוריד. ובמקרה שלכם, הקהילה, כמו שאמרת, המטרה הייתה - איך אני עוזר למטופל שמצד אחד מקבל את הטיפול האימונותרפי, ומצד שני, הוא לא… הוא לא לבד בתוך זה. הרי בסוף כמה אנשים אנחנו מכירים, חס וחלילה, כן? שהם חולים במחלה, אבל לא רק שהם חולים במחלה, שהם מטופלים ב… בטיפול כזה או אחר. בדרך כלל, האדם בקצה לא מכיר, והקהילה נועדה לייצר איזשהו מרחב של אנשים שכולם מבינים במה מדובר, יש להם מכנה משותפת מאוד, מאוד מהודק, הם מבינים את הקושי, את האתגר, את האיך… איך אני ממשיך לקיים אורח חיים יחסית שגרתי לצד המחלה, מה זה עושה לי על הזוגיות, מה זה עושה לי על העבודה, ופה בתוך הקהילה זה, זה קורה.
יעל: אני רק רוצה להגיד שבאמת, כמו שאמרנו, יש הרבה מאוד קהילות לחולי סרטן, כי יש קהילות גם שהעמותות הספציפיות…
רות: נכון.
יעל: …מנהלות, ובאמת, שאלנו את עצמנו לא פעם אחת, האם יש מכנה משותף לאישה בת 40 עם סרטן שד, שמקבלת אימונותרפיה, ולגבר בן 70 עם סרטן במעי הגס, שמה לעשות, גם מקבל אימונותרפיה. שאלנו את עצמנו את זה לא פעם אחת, ובאמת בסוף הלכנו ושאלנו את המטופלים, וגילינו שיש הרבה הרבה מאוד דילמות, שוב, שקשורות בעיקר, כמו שאמרת, לנושאים של איכות חיים, שמתפתחות, הדילמות האלה מתפתחות, בגלל פרופיל הטיפול והאופי המאוד מיוחד הזה של הטיפול, שבעצם מאריך חיים ופותח בעצם משהו שלא היה בשנים האחרונות.
רות: אז אני רוצה רגע לקחת את זה למקום של ניהול קהילה, כי בעצם כל מה שכרגע דיברת עליו, זה ה… זה התורה. זה האני מאמין של "Community Forward", שאנחנו מקימות קהילה. השלב הראשון בעצם היה השלב, כמו שאמרת, ש… הגדרנו את ה… את המטרות שלכם. זאת אומרת, למה MSD רוצה להקים קהילה כזאתי? אנחנו אולי גם תכף ניגע בזה, ועשינו את ה… את המחקר-שוּק של להבין מה קיים, והחלק השני, שהוא חלק שאני חייבת להגיד, מאוד מאוד גאה בו וחושבת שהוא סוּפּר נחוץ, זה השלב שבו הלכתם ושאלתם אותם, "האם הקהילה תיתן לכם ערך?" כי בסוף, זה שחברה מחליטה להקים קהילה, ותכף ניגע גם בלמה, זה סבבה, זה נחמד, זה טוב, זה ה… זה הסטרטר. אבל כדי שהקהילה באמת תהיה פעילה, ואנשים, כמו שאנחנו רואות שקורה היום בקהילה, יפנו אליה וישאלו שאלות וישתפו אחד את השני, היא חייבת לפגוש את הכאב שלהם ולתת מענה שלא קיים היום בחוץ. אז הבנו בעצם מה הצורך של… של האנשים עצמם. אני רוצה רגע שניגע בסיבה ש-MSD עושה את זה. בסוף אתם לא עמותה, אתם חברת תרופות, וצריך להגיד את זה בריש גלי, אממ… ועדיין בחרתם ללכת בדרך הזאת של הקמת קהילה. אמרת כדי להתמודד עם ה… עם הבדידות וימי הקורונה, אבל אני עדיין רגע מקשה ושואלת - אוקיי, בסדר, הם, הם חווים בדידות, אבל אתם אמונים על הצד התרופתי. למה הכנסתם את כל הסיפור של לטפל באיכות חיים שלהם?
יעל: א… בהקשר של הקהילה שאנחנו מדברים עליה, זה באמת עלה א… לא מצורך עסקי גרידא. כי אם אנחנו מסתכלים בצורה הכי… לא יודעת איך להגיד את זה, כי תמיד כשאתה מתעסק עם סרטן זה הכל נורא רגיש…
רות: כן.
יעל: …אבל החבר'ה האלה כבר, כביכול, קנו את המוצר.
רות: נכון.
יעל: הם כבר, אין לי מה… אז שוב, אני אומרת את זה נורא נורא ברע, כן…
רות: ברור.
יעל: …אבל אין לי מה למכור להם.
רות: גם לא רק זה, את לא מוֹכרת להם.
יעל: מעבר לעובדה, בדיוק, מעבר לעובדה שחברת תרופות…
רות: לא מוֹכרת לצרכן.
יעל: בדיוק. אנחנו מחויבים ברגולציה, כמו שאת יודעת, [רות מהמהמת בהסכמה] מאוד מאוד, מאוד מאוד נוקשה, כן? ואנחנו נדבר על זה תכף. א… אסור לנו להיות בקשר עם לקוח הקצה. אנחנו תמיד עובדים דרך הרופאים שהם אנשי המקצוע, והם רושמים והם יודעים מה המטופל צריך, ולפי זה בוחרים מה לתת לו. זה לא קשור אלינו, אנחנו היצרן בהקשר הזה. אבל, כמו שאמרתי, התרופה הזאת היא תרופה מיוחדת. היא יצרה איזשהו שכבה חדשה של אנשים שמטופלים לאורך זמן, ויש גם שכבה פתאום גדלה והולכת של משהו שלא היה קודם, של מחלימים, [רות מהמהמת בהסכמה] של אנשים שחיים אחרי שהתרופה כבר עבדה, והם אחרי הסיפור הזה, ויש להם את הסט עניינים שלהם. ו-MSD, בתור מישהי שהיא פורצת דרך, שהיא בעצם מובילה את השוק הזה, מה שנקרא, לא יכלה להישאר כנגד.
ההחלטה פה הייתה החלטה במישור של לתת ערך למטופלים שלנו, כן, מתוך ידיעה ברורה שהדבר הזה יחזור אלינו, כן? לא… לא יהיה פה ROI מיידי…
רות: ברור.
יעל: …אנחנו לא נראה פה איזשהו… זה לא מותג ברמה של קוד קופון, [רות מהמהמת בהסכמה] אנחנו לא נמכור פה כלום בקהילה הזאת.
רות: כן.
יעל: אנחנו ניתן איזשהו ערך למטופלים, בתקווה לתת איזשהו ערך למטופלים, וללמוד משהו על התהליך שלהם שיעזור לנו אחר כך לזהות כל מיני גאפּים ב-patient journey, בחוויה שלהם, שנוכל לתת להם מענים נוספים. ויש פה גם שאלה של, מה שנקרא, לתת beyond the pill, [רות מהמהמת] שזה משהו שב-MSD הוא מאוד מאוד נוכח בכל מה שאנחנו עושים, כי הרעיון מאחורי זה, ש-profits will follow. כלומר, הדבר הזה הוא מה שנקרא, זה שלח לחמך, כן?
רות: כן.
יעל: אבל הרבה הרבה יותר חשוב ללמוד ולהבין את הכאבים של הלקוחות שלנו, כי אנחנו באמת עוסקים בתחומים מאוד, באמת, בקטסטרופות…
רות: כן.
יעל: …כאילו באמת, בתחומים הכי רגישים. וזה היה הרעיון מצד אחד, positioning מצד שני, גם מאוד חשוב בשוק תחרותי, גם מול ה… מול השותפים שלנו, הרופאים שמצפּים מאיתנו, אגב, היום…
רות: להיות מבינים.
יעל: …לתת יותר.
רות: כן.
יעל: הם ממש כבר, אנחנו לא… שנים כבר שחברות תרופות לא יושבות על הגדר בהקשר של המטופל במרכז…
רות: נכון.
יעל: …וההסתכלות על המטופל, זה כאילו, זה משהו מאוד ארכאי. הסיפור של חברות תרופות הם מאחורה וזה, חברות תרופות תומכות בהרבה מאוד פעילויות, הם מאוד מתעסקות בנושא של המטופל במרכז, בצורה עקיפה, כמו שהם יכולות. עכשיו, זה, הסיפור של הקהילה, זה הייחודיות שלה גם. שחברות תרופות, כמו שאמרתי, הם תמיד עושות מלא פעילויות למטופלים, אבל תמיד איכשהו הם מאחורי הקלעים, הם תומכות בעמותות, אנחנו גם עושים את זה, כל הזמן, כן? תומכות בפעילויות של מרכזים, לא משנה, כל הדברים האלה תמיד מגיעים אלינו.
רות: אבל זאת פעם ראשונה שחברת תרופות עושה את הצעד הזה קדימה ומקימה קהילה למטופלים. צריך להגיד את זה, זה לא היה קיים קודם לכן.
יעל: זה לא היה קיים, ולא רק זה, זה unheard-of. ו…
רות: נכון. אני יכולה להעיד על זה מחַבֵרות שעובדות בחברות תרופות אחרות ויודעות ש-"Community Forward" מנהלת את קהילת המטופלים של MSD, של אימונותרפיה, שמתקשרים אליי ואומרים what? איך הדבר הזה קרה? וזה באמת גם השאלה הבאה שלי. בסוף, אמרנו מקודם, חברת תרופות לא יכולה לדבר ישירות עם ה-patient בקצה. אז איזה חסמים אתם הת… אני לא יודעת איזה חסמים אנחנו התמודדנו איתם כשיצרנו את האסטרטגיה, אני רוצה רגע את ה… את הזווית שלך, עם איזה חסמים אתם התמודדתם ואיך, איך התגברתם על זה? איך, איך בסוף הקהילה הזאתי באמת עברה מאסטרטגיה לקבוצה בפייסבוק?
יעל: כמו שאת יודעת, קל זה לא היה. עכשיו…
רות: [בחיוך] To say the least.
יעל: To say the least. אם אני מסתכלת על החסם הכי גדול, זה בדיוק נובע מהמקום הזה שהרגולטור אומר, "אתם כחברת תרופות, אין לכם מה לחפש בקשר ישיר עם לקוח הקצה שלכם, עם המטופל". עכשיו, מי ששומעת אותנו ומנהלת שיווק, וזה הדבר הראשון, ואני עבדתי בשיווק של המון מוצרים לפני הפארמה, אחד הדברים, הנכסים הכי גדולים לכל חברה, לכל מותג, זה היכולת שלה לתקשר עם הלקוח הקצה שלה, לשמור את הפרטים שלו, לייצר רשימות תפוצה, לייצר מאגרי דאטה, זה הרי הזהב…
רות: ברור. זה האלף בית של גימל דלת.
יעל: בדיוק, זה, זה הזהב, זה הזהב. על זה, על זה עושים את כל המהלכים השיווקיים באמת.
רות: כן.
יעל: בחברת תרופות אין את זה. אין את זה, אין לנו שום יכולת. לא, באמת, לא להיחשף לשום פרט אישי. יש מיליוני מיליוני חוקים ותקנות על הדבר הזה, אבל יש דבר אחד שחברת תרופות כן יכולה לעשות, וזה נקרא המ"ל, העלאת מודעות למחלה. [רות מהמהמת] מותר לחברות תרופות לתת לציבור מידע על מחלה, שיש לנו תרופה לטפל בה, ולשלוח אותם…
רות: לרופא.
יעל: …לרופא, לאיש המקצוע. כן, תמיד שאומרים, אם אתם רואים פרסומות כאלה של "פנה לרופא שלך ושאל על…"
רות: ברור. תדעו.
יעל: …אז סביר להניח, כן, שחברת תרופות… גם יש גילוי נאות על זה, כן? "מוגש כשירות לציבור בחסות MSD" או בחסות כל תרופה אחרת. רואים מלא פרסומות כאלה, כי זה משהו שמותר לעשות. מותר לנו להגיד לציבור, "חבר'ה, מי שסובל מתסמינים א', ב' ו-ג', לך תשאל את הרופא שלך, כי יש לזה פתרון". זה מותר. ויש לזה, גם, כמובן, מסגרת של מיליון תקנות, כמו כל דבר בביזנס שלנו, אבל זה מותר. והסיפור פה היה בעצם לשכנע את הרגולטור, את משרד הבריאות, שלתת לאנשים במה, שבה אנחנו נדבר על איכות חיים. אנחנו לא מדברים על טיפולים רפואיים, אנחנו לא מדברים על א… אין המלצות ודיס-המלצות על רופאים, זה מאוד ברור בכללי הקהילה שזה לא השיח. [רות מהמהמת בהסכמה] יש מקומות אחרים שאתה יכול לפתוח את התיק הרפואי שלך וייתנו לך שמה דעות והמלצות מפה… זה לא המקום. אנחנו רוצים לדבר, כמו שאמרת, על איכות החיים שלך, לצד המחלה. [רות מהמהמת בהקשבה] והלכנו לרגולטור ושכנענו אותו, כאילו, הוא ראה את ה-benefit למטופל, וזה בעצם הפיל פה איזה אסימון, שזה כמו העלאת מודעות למחלה. זה כאילו ישב על אותו מקום, של בעצם יש מחלה, יש לה טיפול, יש לה השפעות על איכות החיים של האנשים שמצליחים, כאילו שמגיבים לטיפול הזה, שהטיפול הזה עובד להם, ואין טעם להשאיר אותם לבד.
רות: נכון.
יעל: והרעיון היה גם שמי יודע יותר טוב לתת טיפים על כל מיני דברים שמטרידים רק אותם…
רות: מאשר האנשים…
יעל: …מאשר ה-peers שלך שעוברים את אותה חוויה.
רות: נכון, למרות שאני רוצה להוסיף שמעבר ל-peers עצמם, שנותנים את אותה חוויה, בגלל שבסוף יש פה חברה עם… עם משאבים, אז מעבר להתייעצויות, אנחנו גם נותנים ומנגישים שם ידע מקצועי, על ידי דיאטנית, פיזיותרפיסטית, בהמשך פסיכולוגית, אנשי מקצוע, שזה דברים שבסוף…
יעל: גם היה לנו, אם את זוכרת, אירוח על נושא של מימוש זכויות.
רות: נכון.
יעל: מימוש זכויות הסוציאליות, שמגיעות לאנשים שזה… הבירוקרטיה, אגב, זה האויב הכי גדול של האנשים האלה, עוד לפני כל יתר הדברים.
רות: כן, אם אנחנו בוכות על הבירוקרטיה שהיינו צריכות לעבור כדי להוציא את הקהילה הזאתי, מה הם יגידו? אבל בסוף אתם חברת תרופות. ואנשים שומעים חברת תרופות, והגבּה מורמת, ויש, יש מה להגיד על זה. איזה פידבקים אתם קיבלתם, נגיד, כשרציתם לעשות את הקבוצות מיקוד? מה שמעתם מהשטח?
יעל: א… אני חייבת להגיד שהאנשים שהיו הכי פחות חשדניים לגבי המניעים שלנו, היו המטופלים. [רות מהמהמת בהבנה] כאילו, הם ראו בזה, "תבורכו". תבורכו, וטוב שמישהו סוף סוף מדבר על זה. והם שאלו, והם שאלו בהקשר הזה, מה יהיה ואיך זה יהיה ואיך נדבר על הדברים, וקיבלו תשובות לכל דבר. מי שיותר הרימו גבּה, זה באמת יותר בפריפריה של הדברים, של כאילו, באמת, מה האינטרס של חברת תרופות עכשיו להשקיע משאבים לא מעטים?
רות: כן, נכון.
יעל: כן, ו…
רות: אנחנו לא זולות. [צוחקות]
יעל: ובאמת א… להתעסק בדבר הזה, כן? משמה הגיעו הרמות גבּה.
רות: כן.
יעל: אבל אני רוצה להגיד לך שהיום, כשאנחנו הולכים, ומדברים עם צוותים רפואיים, עם אחיות, באשפוזי יום, האנשים שנוגעים בידיים במטופלים שלנו…
רות: מברכים על זה.
יעל: …מה זה מברכים? אנחנו היינו די בשוק…
רות: כן.
יעל: מזה ש… מאיך שזה התקבל כל כך יפה. כי אני מודה, חששנו. חששנו לבוא לשותפים שלנו בצוותים הרפואיים ולהגיד שאנחנו בעצם עושים פסיליטציה, פותחים קהילה, שבה המטופלים שלהם ידברו אחד עם השני, ובמסגרת שאנחנו מחזיקים אותה. זה היה… היו לנו המון המון חששות על זה. באמת לא ידענו איך לגשת. ניגשנו נורא בעדינות, נורא בכזה… בטיפין-טיפין. היום, הפליירים שלנו תלויים בכל אשפוזי היום.
רות: וואו.
יעל: בכל המרכזים הרפואיים.
רות: איזה גאווה.
יעל: אחיות מתאמות באשפוזי יום מחלקות כרטיסי ביקור למטופלים שלהם, שיושבים עם השקיות בווריד את כל השעות שהם יושבים שם, אחת לשלושה שבועות, ואומרות להם, "תצטרפו, יש בזה ערך". אגב, הם לא יכולות להצטרף.
רות: נכון.
יעל: הקהילה מיועדת אך ורק למטופלים. אנחנו לא מאשרות…
רות: ובתור מי שעשה את האישורים, אנחנו לא מאשרות מי שלא…
יעל: אנחנו לא מאשרות מי שלא בעצם יזדהה כמטופל או caregiver, כן? לנושא האימונותרפיה. אז הם כאילו מקבלות את הפידבק בחזרה מאותם מטופלים שהם הכניסו, ואז יש להם אומץ להכניס עוד מטופלים.
רות: כן.
יעל: אני רוצה להגיד שמהבחינה הזאת הופתענו מזה שבאמת מעט מאוד חשדנות הייתה גם בקבוצות המיקוד וגם כיום, בקהילה.
רות: נכון, אני רוצה להגיד שבאמת גם מבחינת הקהילה, אני חושבת שהיה מתוך כל הפוסטים שעלו, אולי אממ… אדם אחד שהיה לו מה… מה לשאול. אגב, זה בסדר, זה בסדר, אנחנו לא מתנגדים לשאילת השאלות ויש לזה מקום, אבל בסוף הערך מדבר בקהילה, והשיח וההתייעצויות וההרצאות, וזה מבחינתי פנטסטי. אני רוצה לשאול אותך שאלה דווקא מהפן המקצועי. אם יש מתוך כל המאזינות שלנו מנהלת שיווק, אפשר גם מנהל, אבל מנהלת שיווק של חברת תרופות, מה היית רוצה להגיד לה? איזה ערך, איזה טיפ, איזה input יש לך לתת למישהי שמקשיבה עכשיו?
יעל: אני יכולה שניים?
רות: את יכולה.
יעל: טוב. אאמ… זה מאוד מאוד תלוי מה, מה המטרות האסטרטגיות שמציגים לך, אבל אם רוצים לעשות פעילות מטופלים, זה כאילו טריוויאלי, אבל זה כל כך לא. יש לך רעיון מדהים, מנהלת שיווק בחברת תרופות יש לך רעיון מדהים. תעשי לך… דברי איתם. דברי איתם. אנחנו למדנו כל כך הרבה, וזה לא… בנינו אסטרטגיה, ועשינו קבוצות חשיבה בתוך החברה, וידענו בדיוק מה אנחנו רוצות לעשות, ואז הלכנו ודיברנו איתם…
רות: עם המטופלים.
יעל: …עם המטופלים. וכל שיחה הייתה מאירת עיניים.
רות: וואו.
יעל: כל שיחה הייתה פשוט, קיבלנו עוד ועוד נדבך ודייקנו את הפעילות הזאת, א… פשוט ברמות מאוד מאוד גבוהות. [רות מהמהמת] אז זה דבר ראשון. דבר שני, תכירי היטב את הביזנס שלך. תכירי היטב את הביזנס שלך, כי את מקימה משהו שהוא כמו אורגן חי, ואת צריכה לדעת מה גבולות הגזרה שלך ולאן את רוצה להגיע, אבל קחי בחשבון שברגע שפתחת דבר כזה, זה מתנהל מעצמו וזה יעשה לך המון המון דילמות, חדשות לבקרים, וצריך לשים לב לזה. אם אנחנו רק… תחשבי מה אנחנו עברנו, רק צריך להגיד, הקהילה הזאת קיימת, הושקה בסוף יוני 2024, [רות מהמהמת בהסכמה] וכמו שאמרת, חברים בה כבר 400 מטופלים, שזה הישג מאוד מאוד גדול.
רות: מטורף.
יעל: כי לא חשבנו שנִגדל בקצב הזה, כשעשינו לעצמנו את החישובים.
רות: אני זוכרת את היעדים, נכון, אני זוכרת את היעדים ששמנו בהתחלה, אנחנו, כבר סיימנו את היעדים השנתיים שלנו, and then some.
יעל: נכון, כי א… עשינו איזושהי אקסטרפולציה על כמה מטופלי אימונותרפיה יש, ומתוך זה כמה אנשים ימצאו בזה עניין, ודיברנו עם אנשים, כמה אתם נעזרים בדברים כאלה, ועשינו איזשהו תחשיב מאוד מאוד א… שמרני, כמה מפתיע.
רות: נכון. [צוחקת]
יעל: כן? שמרנות ואנחנו, איך זה יכול להיות, מה הקשר? מאוד שמרני, של איך הדבר הזה יצמח ויגדל. וזה היכה לנו את כל התחזיות. וזה, אגב, למה זה משמח, מעבר לעובדה שאיזה כיף שמצטרפים וזה מצליח ויופי? כי אנחנו באמת רוצים לתת ערך.
רות: נכון.
יעל: אנחנו באמת רוצים להרגיש שזה, שזה אמיתי, שאנחנו לא מספרים לעצמנו סיפורים שהנה עשינו משהו.
רות: אז באמת השאלה האחרונה שלי על הפרק הזה, איך אתם מבחינתכם מודדים את ה… את ההצלחה? זאת אומרת, אני יודעת את התשובה, כי אני שמתי את היעדים, [צוחקת] אבל ליתר ששומעים עכשיו, איך מבחינת חברת MSD, עכשיו עוד שנה את צריכה לשבת מול הבורד, ואת צריכה להראות להם מה הקהילה השיגה. מה את מראה מבחינתך כהצלחה של הקהילה?
יעל: קודם כל, אא… אני רוצה להגיד שהמדידה של ההצלחה, יש לה… יש לה כמה רבדים.
רות: נכון.
יעל: אוקיי? את דיברת על ה-KPIs שאנחנו שמנו על הקהילה. יש לה את המדדים שהם מאוד מאוד ברורים, שזה כמות המצטרפים והקצב שלהם, המדדים הדיגיטליים הברורים…
רות: נכון.
יעל: …והקצב שלהם…
רות: זה מה שנקרא המדד הכמותי.
יעל: בדיוק, והמדדי engagement.
רות: נכון.
יעל: כי גם אם יהיו לי עכשיו 5,000 איש בקהילה, אבל ידברו שניים, לא ממש עשיתי את שלי, כי אני רוצה לראות שהם נותנים אחד לשני ערך, [רות מהמהמת בהסכמה] שיש איזשהו הון חברתי שנוצר בתוך הקהילה הזאת, וזה הסיפור של מדדי ה-engagement. אבל זה בפן אחד. בפן השני, כשאני אשב בבורד בעוד שנה, אני אצטרך להבין האם מבחינת החברה, כן? הקהילה הזאת לימדה אותנו משהו.
רות: ברור.
יעל: לימדה אותנו משהו על הכוח הקצה שלנו. איפשרה לנו, בסופו של דבר, להבין את האנשים האלה, שכאמור אנחנו לא בקשר ישיר איתם, יותר טוב. האם הצלחנו לייצר כל מיני בייפרודקטים של הדבר הזה. הבנו איזשהו צורך, נתנו מענה, אולי במקום אחר לגמרי, שהוא לא בקהילה. [רות מהמהמת בהסכמה] ובסופו של דבר, זה מה ש… מבחינתי זה כוכב הצפון. אם אני בסוף, ממה שאני מוציאה מהקהילה הזאת, מהתובנות שאני יכולה להבין מהם, היא יודעת לתרגם את זה לערך ממשי. זאת השורה התחתונה.
רות: מהמם, שורה תחתונה מצוינת, ואני כמובן חותמת עליה. יעל, אני רוצה ממש להודות לך על הפתיחות והשקיפות. זה בעיניי מעורר השראה שבאת וחלקת, ואני מאוד מקווה שעוד חברות, לא משנה מאיזה סקטור, ילכו בדרך הזאתי, ולא… לא יחששו. כי כמו שאמרת, באמת, הקמה של קהילה מעוררת כל מיני דילמות שאתה צריך ככה חדשות לבקרים לפתור, אבל בסוף, הערך, ההצלחה שאת מציינת, בעיניי שווה את זה. אז תודה, ושרק נמשיך לפגוש עוד מטופלים ולעזור להם ולתת להם ערך. וזהו, תודה לכם שהקשבתם לנו.
יעל: תודה, רות, ואם אני יכולה להגיד עוד משפט?
רות: כן.
יעל: אני חושבת, שוב, הקהילה הזאת לא קיימת הרבה זמן, זה לא שעכשיו אני באה עם 20 שנות ניסיון בקהילה.
רות: נכון.
יעל: אז אני רוצה לסייג גם את כל מה שאמרתי. זה מאוד מאוד נכון לשלב הראשון שבו אנחנו נמצאים, אבל אני חושבת שכבר עכשיו ההתעסקות בדבר הזה עשה אותנו יותר טובים. את יודעת, כי את חווה את זה ביומיום, כמה השתפרנו בקצב.
רות: נכון.
יעל: בקצב העבודה. חברות תרופות הן מנגנונים, קורפורטים מאוד כבדים, שמרנים, שעם תהליכים ארוכים, מטבע הדברים, כי בכל זאת אנחנו עוסקים בדיני נפשות, כן? אבל זה גרם לנו להיות הרבה יותר רספונסיבים, להסתכל על מקרים ותגובות ולהיות הרבה יותר יצירתיים.
רות: נכון.
יעל: ובאיזשהו מקום, אני חושבת שההתעסקות היומיומית שלנו עם הקהילה, עם מתן ערך, עם הכאבים של אנשים אמיתיים, הפך את כל העבודה שלנו ליותר tangible בשבילנו. כי אנחנו… בסוף, בקצה, יש בן אדם.
רות: נכון.
יעל: והבן אדם הזה צריך עזרה, הוא צריך אותה עכשיו, ואם אנחנו יכולים להקל במשהו, זה נותן כל כך הרבה משמעות לעבודה שלנו, שזה הרבה מעבר ל-להקים קהילה, לנהל קהילה.
רות: כן.
יעל: זה באמת באמת משהו שאתה יכול לקום בבוקר ולהגיד, יש reason why.
רות: נכון. אני חותמת על זה לגמרי.
יעל: אז זהו.
רות: תודה רבה, יעל.
יעל: תודה לך שהזמנת אותי.
[מוזיקה]
רות: נשארתם עם טעם של עוד? זה הזמן להזכיר שאנחנו מלוות חברות וארגונים בהליכי הקמה של קהילות ובפעילויות תוכן מבוססות קהילה, וכמובן מרצות ומעבירות הכשרות בתחום. תוכלו למצוא הכל ב-communityforwardil.com.
לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה
Comments