top of page

The Community Factor- קהילות שעושות הבדל - בין דיסקורד לטיקטוק - קהילות דור ה-Z | שירה יתיר דונרשטיין

בפרק זה רות עדן מראיינת את שירה יתיר, תלמידת תיכון, בת 16, מדריכת צופים, ולוקחת חלק בנבחרת של סוכנות הנוער Teenk.

בפרק, שירה ורות עוסקות בשאלה איך דור ה-Z חווה את עידן הקהילות, באיזה פלטפורמות הם נמצאים, וכיצד הכוח הצרכני של העתיד מתקהל ומקבל החלטות? והאם קהילות דיגיטליות כפי שאנו מכירים אותן היום ימשיכו להתקיים בעוד מספר שנים?


תאריך עליית הפרק לאוויר: 14/08/2025.

[מוזיקת פתיחה]

קריינית: "The Community Factor - קהילות שעושות הבדל", הפודקאסט מבית "Community Forward".

רות: היי לכולם. אתם מאזינים לפודקאסט שלנו "The Community Factor". הפודקאסט שייקח אתכם אל מאחורי הקלעים של קהילות בחברות. מה שאנחנו בעצם עושות בפודקאסט הזה, זה שמות spotlight על השאלה איך קהילות, קהילות מותג, קהילות עובדים, קהילות בוגרים, קהילות מוצר, עוזרות לחברות שמקימות אותם לממש את המטרות העסקיות שלהם. אבל היום יש לנו אורחת ממש שונה ומיוחדת בנוף. היום אנחנו נמצאות עם שירה יתיר דונרשטיין.

שירה: שלום.

רות: היי. בחורה בת 16, נכון? [שירה מהמהמת בהסכמה] תלמידה במגמת תיאטרון בתיכון "אלון" ברמת השרון, שאני גם אגיד שגם אני בוגרת של המגמה. אהמ… הסיבה שהבאנו אותך, אה… זה כי בסוף אנחנו עושות את מה שאנחנו עושות, אנחנו מלוות חברות וארגונים ומקימות להם קהילות מפה ועד הודעה חדשה, ובאמת, מאוד בטוחות ב… באג'נדה שלנו ובאני מאמין שלנו, אבל העולם מתקדם, ואנחנו מתבגרים ומתבגרות, ובסוף אני מסתכלת עלייך, בחורה בת 16, שמבחינתי מייצגת את דור העתיד. ומה שרצינו לעשות בפרק הזה, זה שנייה רגע לשים זרקור, לא על חברות, אלא עליכם, החבר'ה הצעירים, שאתם הולכים להיות הכוח הצרכני, אתם הולכים להיות הכוח שמצביע ובוחר לנו את הממשלה הבאה. אתם הולכים להיות הכוח, אהמ… עבור כל המשק הזה. ומעניין אותי לשמוע אתכם, אותך, איך אתם חווים את הדבר הזה שנקרא קהילות ופלטפורמות וסושיאל מדיה וכולי וכולי. אבל לפני שנצלול להכל, כי ככה קצת דהרתי, בואי תגידי לנו בכמה מילים שנייה, מי את?

שירה: אוקיי, אז אה… אז אני שירה, כמו שאמרתי, אממ… ואני בדיוק התחלתי תיכון, אני באמצע כיתה י'. אממ… אני בתיכון לאמנויות, אני במגמת תיאטרון, זה מה שאני עושה ביום-יום שלי. אני נמצאת בלהקת תיאטרון, אממ… להקת מחזות זמר, אז אני שרה, רוקדת, אני משחקת, את כל הדברים, את כל התחומים אני עושה. אממ… ומאוד חשוב לי הדור שלנו. אני מאוד מאמינה בדור שלנו, אני מאוד חושבת שהוא… שיש בו משהו שבאמת יכול לשנות את העולם, ו… ומאוד חשוב לי להגיד את זה לאנשים, ומאוד חשוב לי לפעול בשביל זה.

רות: שגם המקבלי החלטות ישמעו אותך, ו…

שירה: נכון, נכון.

רות: מהמם. טוב, אז בוא רגע ניקח צעד אחד אחורנית. מעניין אותי, כשאת שומעת את המילה "קהילה", איך את מגדירה את זה?

שירה: אממ… אני חושבת שאני מגדירה קהילה כאיזשהי קבוצה עם נושא או תכונה או… או רגש שגורם לדברים לפעול, משותף, כאילו של אנשים. ואם אני ייתן דוגמה, אז אני יכולה לתת דוגמה הכי פשוטה כמו… רשתות חברתיות. נגיד טיקטוק יכולה להיות קהילה של אנשים מגילאי 10 עד נגיד 30, ופייסבוק יכולה להיות קהילה בשביל אנשים בני 35 עד אממ… אני יודעת? [צוחקות] מי שמשתמש בפייסבוק. אממ… ואני יכולה גם להיכנס, כאילו, לפינצטות ולהגיד… נגיד בטיקטוק אני נמצאת בקהילה שנקראת "בוקטוק", אם את מכירה.

רות: אה, שמעתי על זה! שמעתי על זה! אני לא כזאת זקנה. הוו! [צוחקת]

שירה: זה, זה בעצם אני קוראת ספרים לכיף שלי ואני, זה תחביב שאני מאוד מאוד אוהבת. ובטיקטוק יש ממש קהילה שנקראת "בוקטוק" שאנשים…

רות: מעלים סרטונים של עצמם עם סקירות של ה… ספרים.

שירה: של ספרים. הם ממש… ויש קהילות לספר מסוים ו… וזה הפך להיות כל כך גדול שאם תיכנסי עכשיו ל"בארנס אנד נובלס" בארצות הברית, את תראי section שלם של ספרים מ"בוקטוק".

רות: וואו.

שירה: הכוח שיש לזה ל… לאנשים שמתחילים לכתוב ספרים, ועכשיו הוציאו ספר, והוא מתפוצץ להם ב"בוקטוק" והופך להיות רב מכר עולמי, זה, זה…

רות: מטורף.

שירה: עצום.

רות: את יודעת מה מעניין? אה… אמרת בעצם שאת, שאת רואה קהילה כאנשים שיש להם איזשהו עניין משותף. עכשיו, בחוויה שלי, קהילה זה משהו שהוא גם מגודר. זאת אומרת, אתה נכנס לקהילה ואתה יוצא מקהילה. אה… וכשנתת את הדוגמה של טיקטוק, אז בעצם אין, אין, אין group.

שירה: נכון.

רות: אם אני רגע לוקחת את זה לרמת הפלטפורמה, אין, אין group. זה בעצם כל אחד יכול להעלות סרטון ולדבר, ואז אני רגע שואלת את עצמי, איך אבל הם יודעים לזהות אחד את השני כחברי קהילה? זאת אומרת, אם עכשיו, סתם, אני רגע אפתח קבוצת וואטסאפ, או קבוצת פייסבוק או וואטאבר, אהמ… או אפילו פיזי, בסדר? עכשיו, יהיה לנו קהילה שנפגשת פעם ב… בחודש, או הקבוצת מגמת תיאטרון, או מה שזה לא יהיה. את יודעת לזהות את האנשים, את יודעת להרים את המבט ולהגיד היא חברה איתי בקהילה, והיא חברה איתי, והיא חברה איתי בקהילה. בדוגמה שנתת בטיקטוק, זה לא קיים, אבל את עדיין חווה את זה כקהילה. אז מעניין אותי לשמוע למה את חווה את זה כקהילה. שוב, אין פה נכון או לא נכון, כן? אני… מעניין אותי, איך את רואה את הדברים.

שירה: אני אומרת זה פשוט שפה משותפת ש… [רות מהמהמת בהסכמה] שלאורך הזמן שלנו בטיקטוק יצרנו. שאם עכשיו אני, אממ… יילך עם חברות שלי לתל אביב, ויתנגן שיר מסוים ש… שהוא שיר מפורסם פופולרי מאוד, שעכשיו יצא, אבל בטיקטוק יש ריקוד אליו ויש טרנד ששייך אליו. אז אוטומטית אם אני אהיה עם אותם בנות, שאיתי בטיקטוק ואיתי באינסטגרם…

רות: מכירות את ה…

שירה: ואנחנו עוקבות אחת אחרי השנייה, אנחנו… אם זה יהיה ריקוד, אז כולנו כנראה נעשה את אותם תנועות לצלילי השיר הזה…

רות: כן.

שירה: וזה, וזה ממש שפה משותפת שיוצרת איזשהו חיבור, שהוא כאילו מעבר ל… נושא משותף. כי הטיקטוק שלי הוא, הוא חצי "בוקטוק", וחצי תיאטרון וחצי חדשות. אבל הטיקטוק של חברה שלי הוא בכלל רכילות ו-וולוגים ו… ואיפור. אבל עדיין כאילו השפה המשותפת של טיקטוק יוצרת איזשהו קהילה.

רות: אז בעצם את אומרת שמבחינתך, הדור הצעיר חווה קהילה לא בהכרח לפי ה… המרחב שהוא משתייך בו, זה משהו שהוא פחות צריך, זה יותר לפי הסמלים.

שירה: נכון.

רות: לפי השפה, לפי הסממנים שאתה יודע להציג. את לוקחת היום חלק בקהילות דיגיטליות? את יודעת לזהות את… חוץ מ"בוקטוק"?

שירה: כן, אני נמצאת בקהילה של "טינק", קהילת הנוער של "טינק".

רות: רגע, רק אה… תסבירי רק מה זה "טינק" למי שלא מכיר.

שירה: אז "טינק" זה חברת פרסום בהנהלה של יניב ויצמן, אממ… שהוא בן אדם מדהים ו… ומאוד אכפת לו מהדור העתיד, מדור ה-Z. והוא בעצם פתח קהילה של בני נוער שהוא מאמין בהם, ו… ונותן להם להשפיע. ובעצם לוקח נגיד, אממ… "מילקי" עכשיו רצו להוציא פרסומת, ורצו דעה כנה. הקהל יעד שלהם הוא ילדים ובני נוער, ורצו דעה כנה של ילדים ובני נוער על הפרסומת שלהם ועל האג'נדה של המותג שהם עכשיו מחדשים, שכל מי שבטיקטוק ובאינסטגרם, אני מאמינה שראה לפחות פעם אחת את המיתוג שהם עושים, על זה ש… רגעים שמחים של לשתף אותם עם "מילקי". [רות מהמהמת בהסכמה] אממ… ו… אז נגיד שולחים לנו סרטון, ואנחנו מביעים את הדעה, מה לשנות, האם אנחנו אוהבים. ואתה רואה שם דעות כל כך שונות ו… כל אחד את האג'נדות שהוא מביא ו…

רות: מהמם.

שירה: וזה קהילה שמאמינה כל כך בדור שלנו ש… זה, זה נורא כיף לראות.

רות: מה לדעתך הופך את זה ל… קודם כל, שנייה רגע, אנחנו מדברות על קבוצת וואטסאפ שזה נמצא בה?

שירה: נכון, אנחנו נמצאים בקבוצת וואטסאפ.

רות: ומה לדעתך הופך את זה לקהילה?

שירה: אממ… אני חושבת א', שכולם רוצים להיות שם, וכולם פעילים מאוד בקבוצה, כי מי שלא פעיל כנראה יוצא, או יוציאו אותו. וגם… אנחנו מגיעים לאירועים ביחד, כאילו אני נכחתי באירוע מול אה… חברות גדולות שדיברנו על איך זה להיות… הדור שלנו בתקופת המלחמה, ואיך זה משפיע על, עלינו כצרכנים של אותם חברות. אממ… ובין אם זה מפגשים בזום של דברים כאלה, שלאט לאט אני נכנסתי לשם, ו… לאט לאט נוצר לי חיבור, א', אישי עם אנשים שפגשתי שמה…

רות: מהמם.

שירה: באינסטגרם ובוואטסאפ גם, כאילו קבעתי עם אנשים ודברים כאלו.

רות: זה מטורף.

שירה: [מהמהמת בהסכמה] ו… אה… גם זה שכולנו… לכולם חשוב מאוד, כולם באים עם אותה אג'נדה. אממ… העובדה שהם שם.

רות: וחוץ מ"טינק", יש עוד קהילות דיגיטליות שאת לוקחת בהם חלק?

שירה: נגיד באינסטגרם, לא יודעת אם כל כך לקרוא לזה קהילות, אבל זה פיצ'ר חדש שאינסטגרם פתחו, של מפורסמים נגיד, אם ברגע שאתה עוקב אחריהם, יופיע לך… הצעה אם אתה רוצה להיות חלק מהקהילה שלהם. [רות מהמהמת בהסכמה] שזה מין כמו…

רות: channel כזה.

שירה: כזה כמו צ'אט בוואטסאפ…

רות: כן.

שירה: צ'אט באינסטגרם כאילו, Messengers כזה, ש… עם כל מיני סקרים וזה כאילו פשוט לצלול יותר לחיים האישיים של מי שאתה אוהב. נגיד נועה קירל עכשיו פתחה, אתמול לפי דעתי…

רות: גדול!

שירה: היא הציעה לי בקשת מעקב בשבילה, [רות מצחקקת] זה היה נורא נחמד. אבל… נגיד ליאור מארס, אני מאוד אוהבת אותה ו… ויש לה קהילה ממש כיפית.

רות: כי מה? מה, מה היא עושה? מה קורה שם?

שירה: אממ… אני יכולה להגיד גם יוחנן, נגיד יוחנן טווינה, ה… הקהילה שלו, הוא פשוט שולח סרטונים מצחיקים, הוא בן אדם נורא מצחיק, אז בקהילה שלו הוא פשוט שולח סרטונים מהיומיום ושולח סקרים, שאפילו לא קשורים לאיזה תוכן הוא רוצה ש… שנעשה, ואיזה דברים כאלה. סתם, לשתף מהחיים היומיומיים שלו לקהל ה… מי שבחר בו ממש בפינצטה.

רות: כן?

שירה: ש… לא סתם לחץ עוקב, אלא לחץ גם עוקב על העמוד… הערוץ שלו.

רות: אבל יש לי שאלה אלייך, זה לא קצת מעייף מבחינתך? אהמ… אולי לא, אולי כאילו זה, זה לא עם ביקורת, זה באמת, באמת שאלה. מה שאת מתארת, זה שם אותך במקום מאוד פסיבי. זאת אומרת, איפה… איפה המקום שלך לייצר engagement, שיח, להביע את הדעה שלך? את בעצם רק צורכת את מה שהם רוצים לתת לך.

שירה: נכון. אבל א', זה אני בוחרת להיות בקהילה הזאתי, ו… לפי דעתי אותם משפיענים ש… שאני תופסת קהילות אחרת, כי אצלי בראש קהילות זה לאו דווקא בדו-שיח…

רות: כן.

שירה: ב… שאני שותפה לקהילה הזאתי, אלא אם כן אנחנו באמת מדברים על טיקטוק וזה, שאני לוקחת חלק בטרנדים ו… ושותפה לכל מה שהקהילה הענקיסטית הזאתי עושה. אבל מבחינת קהילות כאלה, או ערוצים בוואטסאפ או דברים כאלה, אני עוקבת אחריהם כי זה משהו שמעניין אותי, ואני רוצה לצרוך אותו עוד יותר ברמה יותר אישית, ביני לבין היוצר תוכן.

רות: אם עכשיו מותג היה מחליט להקים קהילה, משהו שברור שזה של מותג, זה משהו שהיית לוקחת בו חלק? או עצם העובדה שמותג מקים אותו זה היה גורם לך turn off?

שירה: אני חושבת שאם מותג היה רוצה להקים בשביל הדור שלנו, אה… מותג, אני הייתי מאוד שמחה מזה, כי זה מראה על הרצון של אותו מותג… לאו דווקא להשתפר, אבל לנסות להכיר אותנו יותר. זה ישר רושם ראשוני, זה… זה כאילו להתקרב אלינו. וזה, וזה משהו שאני מאוד מכבדת וכאילו, ומאוד עושה כזה…

רות: כן.

שירה: התרגשות בגוף, "אה, אוקיי, אני יכולה להשפיע על דברים שהוא רוצה, נגיד, איזה מוצר חדש להוציא עכשיו, אותו או אותו?" אה… וואו… אני יש לי את הזכות להחליט, איזה כיף לי.

רות: גדול.

שירה: ו… וזה יגרום לי להיות פעילה בו יותר ו…

רות: אז כאילו את אומרת שאם מותג היה מקים קהילה, היית לוקחת בזה חלק…

שירה: נכון.

רות: ו… אבל, יותר מזה, אם זה היה בעצם מקום שנותן לך להשמיע את הקול שלך.

שירה: נכון.

רות: זאת אומרת, אם זה היה סתם צ'אנל ששולח לך "אלה המבצעים" וזה, זה, זה פחות, פחות מדבר אלייך.

שירה: נכון.

רות: ובאיזה פלטפורמות בעינייך זה צריך לעבוד?

שירה: בעיניי, באינסטגרם.

רות: כן?

שירה: ובטיקטוק, שהוא מאוד, אני מקווה שהוא ישאר מאוד חזק עכשיו, כל מה שקורה עם ארצות הברית, יו…

רות: וואו. זה מפחיד אותך שלא יהיה טיקטוק יותר?

שירה: זה מפחיד מאוד. מאוד. למרות שעכשיו הוא חזר.

רות: כן?

שירה: אבל אה… אני ממש לא לוקחת את זה ברצינות, כי אמרתי, אוקיי, כאילו… אמנם חוסמים לנו את זה עכשיו, אבל עד שיקרה משהו זה יהיה רחוק. ופתאום חסמו ו… ועכשיו, כמה בדיחות יש עם זה, וכמה זה כאילו פתאום מקרב את כל ה… את כולם ביחד.

רות: כן, ברגע שכאילו לקחו לכם את זה, אתם פתאום עוד יותר רוצים.

שירה: וזה מוזר, כי יש כאילו, אני… מיליוני אנשים בפלטפורמה הזאתי, מאות מיליוני אנשים מכל העולם. ו… ומשפיען אחד מעלה סרטון שלו, אחרי שחסמו לו את זה, ושהוא חוזר לטיקטוק. נגיד, ה… בארצות הברית, יצרו מין טרנד כזה של משפיענים, עם הרבה מאוד עוקבים, לפני שנחסם הטיקטוק, הם כאילו מספרים… כאילו פייק ניוז שהם עשו בטיקטוק. כי כאילו הופצה עליהם השמועה הזאתי, אבל זה באמת הייתה השמועה האמיתית שקרה, זה לא כאילו זה סתם שקר שקרה או משהו שהם לא הראו לקהל שלהם. ואז הפלטפורמה נחסמה ל-12 שעות, ואז היא חזרה. ועכשיו צחקו על כאילו… כולם, כל שאר העולם צוחק על זה שהם פרסמו את הסודות שלהם, ועכשיו הם כאילו חזרו לפלטפורמה…

רות: יו, מטורף.

שירה: הם לא יצאו ממנה. עכשיו, זה כאילו בדיחות שנגיד את לאו דווקא תביני.

רות: נכון.

שירה: אבל, אבל זה כאילו שיח שלי ושל חברות שלי בבית ספר על הדברים האלה.

רות: וזה גם דברים שמותגים צריכים להכיר, כי בסוף הם צריכים לפנות אל הקהל הזה.

שירה: יצחקו על זה.

רות: כן.

שירה: והרבה חברות מתחילות להבין את זה, ואם תגללי בטיקטוק ויהיה טרנד, אז את לאט לאט תראי חברות שעולות על הטרנד הזה. נגיד, אה… "לנדוור" ורוזלך, את מכירה את הטרנד שלהם?

רות: בטח. אני מכירה את רוזלך, ואני מכירה את "לנדוור", לא מכירה את הטרנד.

שירה: אז הטרנד היה של… היה סאונד כזה של [מזמזמת] "או-לה-לה-לה-לה-לה", משהו כזה, והיו מצלמים ואומרים כזה, "עונת החורף התחילה, ואיתה רוזלך וניחומים", משהו כזה. ו… פשוט כולם הלכו ל"לנדוור", הזמינו רוזלך, צילמו את הסרטון הזה.

רות: עם הסאונד.

שירה: עם הסאונד הזה, וזה התפוצץ.

רות: מטורף. איך? אני חייבת שנייה רגע להבין. איך?! זאת אומרת, אני בתור מנהלת קהילה, אני עכשיו יודעת להגיד לך בדיוק מה צריך לעשות בשביל לייצר engagement בתוך קבוצת פייסבוק או קבוצת וואטסאפ או מה שלא יהיה. אבל בפלטפורמה כמו טיקטוק זה קצת מרגיש לי כמו… לשלוח את לחמי על פני המים, ולקוות שזה יתפוצץ או לא יתפוצץ. כאילו… לא יודעת, מפחיד קצת.

שירה: אז זה הבעיה, ש… אני עדיין לא מצליחה להבין איך טרנדים נהיים לפועל. זה, זה בדרך כלל נגיד משהו קטן כאילו שפשוט מתפוצץ, מתפוצץ, מתפוצץ, ואז את רואה אותו, וכל סרטון בסאונד שלו מגיע למיליוני לייקים. אממ… פשוט צריך לתת לטיקטוק לעשות את שלו, ולאו דווקא להיות אלו שעושים את הטרנד ראשון, כי זה כנראה לא יעבוד.

רות: לחפש את מה שעובד.

שירה: אלא לקחת טרנד שפעיל, ושאם תשתמשי בהאשטאג עכשיו הספציפי הזה, הוא יעלה לך את ה…

רות: כן.

שירה: את הסרטון בגלל שנוצר סביבו המון buzz. ו… ואז הפרסומת שלך גם תהיה רלוונטית לקהל. כי הוא יראה, וזה יהיה כמו חלק מהטרנד. שאת תיגללי עוד שתי סרטונים ותראי את אותו סרטון ב… בפונקציה אחרת של אנשים שונים, על נושא קצת שונה ממה שאת דיברת עליו.

רות: אני רוצה רגע לשאול אותך, הזכרת מקודם את הסיפור של הפייק ניוז עם הבדיחה של ה… [צוחקות] אממ… זה לא מפחיד אותך? כאילו… כל ה… כל הפלטפורמות האלו שבסוף מעודדות דברים ש… לא יודעת, זה, זה יכול אשכרה לפגוע, לייצר פה פייק ניוז ו… וזה יכול להיות, להיהפך להיות ויראלי. אנחנו נמצאים פה בימים של מלחמה ואה… נאבקים בעצמנו ב… בשקרים שמופצים על המדינה שלנו. בסוף איפה את מותחת את הגבול או… או רואה את הסכנות של זה, למול התועלות?

שירה: אממ… א', אם צריך, אני יכולה להעלות סרטון. אם אני רואה משהו שלא בעיניי, נגיד, על הפרשה של אייל גולן, אז את רואה סרטון שבעד אייל גולן…

רות: סרטון ש…

שירה: ואז את רואה סרטון נגד. ולא משנה באיזה צד אני מסכימה, ואני מסכימה שאייל גולן צריך להיכנס לכלא, [רות מגחכת] ו… אממ… היופי הוא שלשני הצדדים, הם יכולים להגיב את מה שהם רוצים להגיב. ואני בתור צופה יכולה ללכת למקום שאני מסכימה איתו ולדבר עם אנשים ש… מסכימים איתי ו… וחושבים את אותה דעה ואפילו ללמוד. ואם אני רוצה דווקא להכיר את הצד השני ולראות מה הוא חושב ולמה הוא חושב את מה שהוא חושב, אני יכולה גם להיכנס לצד השני.

רות: כן.

שירה: לפרו-פלסטינים אני יכולה ללכת, ולשאלוני רחוב, ולראות מה הם מרגישים, למה הם חושבים ש… שישראל כל כך פוגעת בעולם.

רות: למרות שכאילו כל הסיפור של האלגוריתם, זה שהוא חושף אותך רק לדברים שהוא רואה שאת יותר אוהבת, ואז זה מנסה, יוצר לך כזה איזושהי בועה שאת חושבת…

שירה: של ה-For You.

רות: כן, בדיוק, שאת מאמינה שהדעה שלך זה הדעה הרווחת. את בכלל לא יודעת שיש For You אחר לגמרי, כמו שאמרת מקודם על החברה שלך…

שירה: נכון.

רות: שיש… לה יש פרופיל אחר לגמרי. יש For You אחר לגמרי של כאילו אנטי ישראל, סתם, סתם כרגע לקחתי את ה… את הדוגמה הזאתי.

שירה: כן.

רות: אממ… מעניין אותי כאילו אם את חושבת שהדור שלך באיזשהו שלב יתנגד לזה, ויהיה זה שמותח את הקו… את הגבול, ואומר no more, או להפך? כמו שאמרת מקודם, free speech ושכל אחד יגיד את הדעה שלו ויאללה, זה הריזיקה שאנחנו לוקחים, שיהיה פייק ניוז.

שירה: אני חושבת שכל הקטע של הפלטפורמות החברתיות והרשת החברתית, היא שאתה יכול לפתוח את הטלפון שלך, לפתוח מצלמה ולהעלות את מה שאתה רוצה, גם אם זה סרטון של שנייה שאתה אומר שלום. ולא משנה, גם אם יקבלו את זה וגם אם לא, זה יכול להגיע ללייק אחד וזה יכול להגיע למלא צפיות.

רות: את אומרת, עצם העובדה שאני, יש לי את היכולת להביע את דעתי…

שירה: נכון.

רות: זה, זה מה שחשוב לי ב… בתוך הדבר הזה.

שירה: וזה גורם לך גם להרגיש הרבה יותר שייך. אני, שיש לי פלטפורמה ש… שלא משנה מה קורה, אני יכולה להגיד את מה שאני חושבת…

רות: כן.

שירה: גם אם מדינה שלמה לא חושבת ככה, וגם אם עולם שלם לא חושב ככה. אני יכולה לפתוח מצלמה ולעשות את זה, ואני יכולה גם לקבל על זה תגובות שנאה, ואני יכולה, אממ… לקבל קללות ודברים כאלה. אבל בסופו של דבר, זאת הייתה החלטה שלי לפתוח את המצלמה וליצור את התוכן.

רות: [מהמהמת בהסכמה] מה מותגים… עושים לא נכון, לדעתך, עבור הדור שלך? כאילו, מה, איזה מהלכים את רואה שמותגים עושים, שמבחינתך, זה לא מדבר אלייך, את לא אוהבת את זה?

שירה: אני חושבת ש… כשהם לא כשהם לא מבינים את השפה שלנו, הם, הם לא יצליחו לדבר אלינו בחיים. כי אם אתה לא מבין את הפרטנר שלך, אם אתה לא יודע מה אנחנו רוצים לראות, אם אתה לא תראה את הטרנד ותבין את ההומור שלנו…

רות: כן.

שירה: אתה תשים את ההומור שלך, ואז אנחנו נסתכל ונגיד…

רות: ונצחק עליך.

שירה: "אמא שלי מדברת, זה ההומור של אמא שלי", לא רוצה לראות את ה… סרטון הזה.

רות: אני מכירה את אמא שלך, ואני לא אוהבת את ההשוואה הזו. [צוחקת]

שירה: אמא שלי הכי מגניבה בעולם הזה, ואמא שלי היא האייקון של חיי, ואני שרופה עליה בכל, בכל כוחי.

רות: הבנתי. אבל עדיין מותגים, אם אתם רוצים לדבר אלינו אתם צריכים לדבר אל ה… אל… אל גיל 16 בעצם.

שירה: נכון. אתם צריכים לגלול בפיד קצת ולראות, אוקיי, אז עכשיו הם עושים את הטרנד הזה, וכל ארצות הברית נחסמת. אז אם נעשה סרטון שקשור לזה שארצות הברית נל…

רות: נחסמת.

שירה: נחסמת, אז אולי ייצא מפה משהו, ו… וגם אם לא נקדם את זה, אנשים יסתכלו עד הסוף, וזה יביא לנו עוד צפיות, ואפילו הם יכולים לעשות לייק, ואפילו הם יכולים להגיב, ולשלוח את זה לחברים שלהם, והסרטון יגדל יגדל יגדל, כי הוא מדבר על משהו שרלוונטי אליהם כרגע, ועל משהו שהוא בשפה שלהם, של טיקטוק, כי את, את לא בטיקטוק, ואת לא יודעת על מה אני מדברת.

רות: נכון.

שירה: אבל אם הייתה יושבת לידי מישהי בת 16, היא הייתה ישר יודעת על מה אני מדברת.

רות: נכון. את יודעת, זה… טיפה מלחיץ אותי, כי אני שומעת אותך מדברת עם כזה passion לגבי פלטפורמה שהיא, בחוויה האישית שלי, היא מאוד אה… חד צדדית, כמו שאמרת, כאילו אני פותחת את המצלמה, אני מדברת, והמקסימום אינטראקציה שיכולה להיווצר לי זה ביני לבין מי שעוקב אחריי. זאת אומרת, ה… העוקבים עצמם לא יודעים לתקשר אחד עם השני. ואני קצת מרגישה שאולי… אני לא יודעת אם להספיד זאת המילה, אבל כאילו אולי הסיפור של קהילות, לדור שלכם, הוא או לא יהיה, או שהוא יהיה ממש אחר.

שירה: אממ… אני, ואני מסכימה איתך, כי אני עוד לא נחשפתי לקהילה ש… שהייתה… הייתי חלק פעיל בה עם עוד אנשים מהקהילה.

רות: כן, זה תמיד כאילו חד צדדי.

שירה: כן, אלא אם כן זה קהילות ספציפיות מאוד שב"טינק" זה קורה, כי בטינק אנחנו מנהלים דיון אחד עם השני, והולכים לכנסים, כנסים ביחד, ודברים כאלה. אבל זה קהילה אחת, ויש עוד מלא כאלה. [רות מהמהמת בהסכמה] ויש הרבה קהילות שהם גלובליות. אז… אז אני לא, אני מסכימה איתך בזה ש… שעכשיו שאני חושבת על זה, הדור שלנו יותר…

רות: סוליסטי.

שירה: נכון.

רות: אבל… הסיפור של קהילות, בסוף, זה לא משהו שהומצא בגלל שיש פייסבוק. בסוף קהילות זה משהו שהוא שורשי. אה… מ… את יודעת, שחר האנושות, ככה אנחנו גדלנו. ככה, ככה האנושות התפתחה, לקטים, ציידים, אחר כך קהילות אתניות וכולי וכולי. והיום, כשיש לנו פייסבוק ויש לנו וואטסאפ, ויש לנו סושיא… סושיאל מדיה, אז יש גם את הפלטפורמות הדיגיטליות. אבל בסוף זה משהו שהוא מאוד… נדרש מהבפנים כן להתלכד. מה שאני לוקחת מהשיחה איתך, זה שמותגים לא צריכים לכפות עליכם את ה… את הקהילה במובן ה… של היום, אלא יותר להתחבר לאופן…

שירה: לשפה שלנו.

רות: לשפה שלכם. בדיוק. אתם יותר שפה… רואים קהילה לפי סממנים, אה… לפי סמלים, לפי דרך לזהות את זה בצורה ויזואלית ולא בהכרח בתוך…

שירה: אינטראקציה עם אנשים.

רות: כן.

שירה: ויש לזה גם הרבה ביקורת לדור שלנו… שאומרים שאנחנו דור ש… האינטראקציה היחידה שלו היא בין מסך לבין עצמו.

רות: נכון. אני רואה את זה אגב היום אצל הבן שלי, סליחה שאני יוצאת רגע זקנה, שהוא יושב עם חבר, [מגחכת] הם יושבים אחד ליד השני, אבל כל אחד מחזיק מסך ביד. הם משחקים אותו משחק, אבל הם לא רגע מרימים את העיניים ומדברים אחד עם השני.

שירה: עכשיו, יכול להיות על זה הרבה ביקורת ואפשר גם להסתכל על זה בצורה של… איזה קטע זה שיש לבן שלך ולחבר שלו…

רות: את הקשב.

שירה: לאו דווקא את הקשב, אבל הם שניהם ביחד, הם לא מדברים אחד עם השני, אבל הם בתכלס, הם ביחד, כי באותו משחק, יכול להיות, אני לא יודעת אם הם משחקים, נגיד, באותו משחק ספציפי ביחד, כאילו באותו… קרב או משהו, ואם זה גם שניהם משחקים "בראול סטארס" או משהו…

רות: כן, כן, את צודקת, את צודקת, תמשיכי. אוריה, אני מדברת אליך מתוק שלי.

שירה: [צוחקת] אז, אז שניהם משחקים את זה, וכשמישהו ינצח, אז, אז הוא כנראה יעשה את אותה תנועה כמו חבר שלו ו… והניצחון שלהם יהיה כזה גדול, וזה שפה משותפת שלהם.

רות: כן.

שירה: אמנם זה לא שפה שאני מדברת איתך עכשיו דו-שיח, אבל זה גם דרך, אחד עם השני, להתחבר וליצור קהילה.

רות: את אומרת, אל תשימו אותנו בתוך התבניות שאתם יצרתם.

שירה: נכון.

רות: אנחנו, התקשורת שלנו והקהילתיות שלנו נראית אחרת.

שירה: היא שונה משל כל… אנחנו הדור היחידי שגדל לרשתות החברתיות מ… מאז שנולדנו.

רות: נכון.

שירה: כאילו, את כשהיית קטנה, לא היה לך את זה. אנחנו הדור הראשון שמאז שהוא בערך בכיתה ד', מקבל טלפון לידיים שלו, ומתחיל ליצור תוכן בטיקטוק ומתחיל להיות עם חברות שלו, וכשאני עושה בייביסיטר על ילדות קטנות, אני… אני יכולה לעשות איתם טיקטוק, והם ידעו את אותו ריקוד כמו שאני יודעת את אותו ריקוד, ויש בינינו הפרש של עשור, אפילו יותר.

רות: נכון. יואו, זה מטורף. אלוהים. [צוחקת] זה ממש mind blow. לאן את רואה את ה… את הסיפור הפוליטי דווקא, הולך בהקשר של הדור שלכם? את מרגישה שהפוליטיקאים מצליחים לדבר אליכם? את מבינה את המסרים? זה משהו שבכלל הדור שלכם מתעניין בו? כי עוד שנתיים זה את עומדת בקלפי.

שירה: נכון. אני, אני מאוד חושבת, נגיד, בבחירות בארצות הברית, אוקיי? בקמפיין בחירות של גם קמלה וגם טראמפ, שניהם השתמשו בטיקטוק, ושניהם הביאו, לפי דעתי, הרבה הרבה מאוד…

רות: מצביעים?

שירה: מצביעים מטיקטוק. קמלה, שנכנסה לבחירות תוך שנייה, הפכה לטרנד מטורף בטיקטוק, והיה לה שיר ספציפי של צ'ארלי XCX, את יודעת מי זאת?

רות: לא.

שירה: היא כוכבת פופ היסטרית כזאתי והיא משוגעת, ואני… באמת, היא מצחיקה כזאתי, יש לה שירי פופ כאלה, פופ רוק, אלקטרוני כזה. ועשו עליה edit-ים, אוקיי? מכל מיני… Edit זה, זה מין סרטון של מלא קטעים ביחד עם שיר, משהו חמוד כזה, אממ…

רות: Google it. [צוחקות]

שירה: ממש, Google it. ואה… ופשוט הפכו אותה לטרנד. הפכו את קמלה האריס לטרנד. ו… וזה היה מגניב באותה תקופה, ויכול להיות שבאותה תקופה שהצביעו, בגלל שקמלה האריס הייתה טרנד והייתה מגניבה כל כך, אנשים הצביעו לה.

רות: כן.

שירה: וזה השפיע לה על הקמפיין בחירות, כי בסופו דבר היא הייתה חדשה, והיא קיבלה הרבה מאוד קולות.

רות: היא הצליחה לצמצם את הפער בצורה מטורפת.

שירה: מאוד. באיזשהו שלב אני לא ידעתי מי הולך לנצח, כאילו, אני…

רות: כן. היא הפכה…

שירה: היא הרגע הגיעה, והיא משתלטת על כולם, בתור אחת שראתה את זה בטיקטוק.

רות: נכון.

שירה: וגם טראמפ, יש לו עמוד, עם לפי דעתי, איזה כמה מיליוני עוקבים, והוא מעלה שם תכנים לטיקטוק כמו… כמו יוצר תוכן, וזה קורע, כי הוא עושה טרנדים.

רות: מטורף.

שירה: הוא ממש עושה… נשיא, באותו תקופה זה נשיא ארצות הברית לשעבר, עושה טרנדים בטיקטוק!

רות: כן.

שירה: ואתה רואה את זה, ואתה ישר עושה לייק כי זה כל כך מצחיק, והוא מדבר בשפה שלך, ופתאום אתה אומר…

רות: ואתה גם מרגיש שאתה מתחבר אליו.

שירה: נכון, והוא נשיא ארצות הברית, הוא כל כך רחוק ממך, אבל באותו רגע שאתה רואה אותו בסרטון, הוא מדבר בשפה שלך, הוא ממש קרוב אליך.

רות: את יודעת, זה קטע ש… שאת אומרת את זה ואולי גם עם זה נסגור את ה… את הפרק. היופי של קהילה זה שזה בעצם משַטח, אוקיי? הוא מאפשר לי ולך, ששתינו חברות באותה קהילה, לנהל דיאלוג בצורה שוויונית. למרות שאנחנו יכולות להיות ממעמדות שונות, גילאים שונים, תפקידים שונים, אם זה מקום עבודה. ופתאום עכשיו שאמרת את זה, ונתת את הדוגמה של טראמפ, אני, פתאום נופל לי האסימון, שזה גם מה שקורה לצורך העניין בטיקטוק. זה מייצר פלטפורמה שהיא שוויונית לכולם, שכל אחד יכול להעלות בו את הסרטון, בין אם אתה נשיא ארצות הברית, או ילדה בת 16 שעושה איזשהו טרנד, והאלגוריתם יעבוד כנראה באותה צורה, ואתם שניכם תתמודדו עם אותם בעיות, וזה ה… השפה והסממנים יהיו זהים, וזה יגרום לכם להרגיש את הקירבה. מהמם.

שירה: זה ייצר את הקהילה הזאתי, שהיא כל כך גדולה, והיא כל כך לא מצומצמת ואישית ופרטית ומלטפת, אה… אבל זה מה שהדור שלנו רוצה, ומה שהדור שלנו אוהב, ולמה שהדור שלנו גדל אליו.

רות: ושוב, כמו שאמרנו מקודם, בסוף אם רוצים לדבר אל הדור שלכם, אז צריך להבין אותו, ולא לנסות לעצב אותו למה שאנחנו מכירים, כי כנראה שזה הרבה פחות עובד.

שירה: נכון, ממש. זה ממש חשוב, כי, כי חברה שמנסה לעצב את הדור שלנו, רק תיכשל. כי אנחנו ממש נגד הדברים האלה. כאילו, אנחנו לא… ממש לא נתונים לשינויים וכאילו… אנשים שלא מגניבים בטיקטוק, הם, הם… יצחקו עליהם.

רות: כן.

שירה: ממש יצחקו עליהם, ויהפכו אתכם, אותם, לטרנד. לא בקטע טוב.

רות: נגטיבי.

שירה: ממש. אבל אם מורה בבית ספר, ואני יכולה לתת הרבה דוגמאות למורים ש… שהם הפכו לכוכבי רשת, כי הם דיברו בשפה שלנו, ו… והם התייחסו אלינו בצורה מאוד, בצורה שוויונית. אנחנו באותה רמה…

רות: בגובה העיניים.

שירה: ממש בגובה העיניים. נתנו להם את האהבה של טיקטוק.

רות: מהמם. שירה, תודה רבה רבה שבאת. היה לי סופר מעניין, מאיר עיניים, לימדת אותי דברים שלא ידעתי, אז תודה רבה שבאת.

שירה: תודה רבה שאירחת אותי.

[מוזיקת סיום]

קריינית: נשארתם עם טעם של עוד? זה הזמן להזכיר שאנחנו מלוות חברות וארגונים בהליכי הקמה של קהילות ובפעילויות תוכן מבוססות קהילה, וכמובן מרצות ומעבירות הכשרות בתחום. תוכלו למצוא הכל ב-communityforwardil.com.


Comments


אוהבים פודטקסטים? הישארו מעודכנים!

הרשמו וקבלו עדכונים לכל תמלולי הפודקאסטים

תודה שנרשמת

  • Whatsapp
  • Instagram
  • Facebook

כל הזכויות שמורות © 

bottom of page