top of page
רעיה אב-שלום

The Community Factor- קהילות שעושות הבדל - קהילות ככלי לעידוד למידה בארגונים / רינתיה ברוכים לוין - מנכ"לית limi

בפרק זה רות עדן, מנכ״לית ומייסדת שותפה בקומיוניטי פורוורד, מראיינת את רינתיה ברוכים לוין, מנכ"לית ומייסדת limi, הבית למקצוע הלמידה הארגונית, יועצת אסטרטגית להנהלות ול-HR בתחום פיתוח ההון האנושי, מרצה בארגונים ומנהלת קהילת "למידה ארגונית".


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 14/09/2023.

[מוזיקת רקע]

קריינית: "The Community Factor", קהילות שעושות הבדל, הפודקאסט מבית "Community Forward".

[מוזיקה]

רות: היי לכולם, אתם מאזינים לפודקאסט שלנו, "The Community Factor", הפודקאסט שייקח אתכם אל מאחורי הקלעים של קהילות בחברות וארגונים.

אני רות עדן, מנכ"לית ומייסדת-שותפה ב-"Community Forward", ואיתי נמצאת היום רינתיה.

רינתיה: היי.

רות: היי. מנכ"לית ומייסדת-שותפה של "limi", שזה?

רינתיה: בלי שותפה, אני רק מייסדת, [צוחקת] אצלי אין שותפים. אבל סבבה.

רות: [צוחקת] אני אומרת את זה באוטומט.

רינתיה: כן, כן, אני רואה. [ממשיכה לצחוק]

רות: כי ככה אני, אני מנכ"לית…

רינתיה: ושותפה.

רות: …ומייסדת-שותפה.

רינתיה: ברור.

רות: אוקיי, אז מנכ"לית ומייסדת של "limi".

רינתיה: נכון.

רות: שזה?

רינתיה: "limi" זה בַּיִת למקצוע הזה ולתחום הזה, שנקרא "למידה בארגונים", יש חיה כזאתי. בתוך ארגונים - אנשי מקצוע שזה מה שהם עושים, מקדמים את התחום הזה של הכשרות של עובדים, של פיתוח מקצועי של עובדים, גם פיתוח אישי, וזה עולם ומלואו.

רות: אז בואי תקחי אותנו רגע אל העולם הזה. מה זה אומר, למידה בארגונים?

רינתיה: שאלה מעולה, רות. [רות מהמהמת] רגע, אני אגיד שמה-זה כיף.

רות: נכון?

רינתיה: נכון?

רות: נכון?

רינתיה: רגע, כאילו, את ישר צוללת איתי לָזה. כיף!

רות: בואי גם נגיד לחבר'ה שמאזינים וצופים בנו, שזה פעם שנייה שאנחנו מקליטות פודקאסט.

רינתיה: נכון.

רות: ואיך שהחלטנו להשיק את הפודקאסט הזה, היית בטופ… ברשימה של לתאם איתה.

רינתיה: [בקול דק] אוֹוֹוֹוֹ…

רות: גם תכף ישמעו קצת יותר, אבל בעצם את המרואיינת הראשונה שלנו שבאה על תקן מומחית. [רינתיה מהמהמת] זאת אומרת, בדרך כלל אנחנו מראיינים פה…

רינתיה: אנשים שזה כאילו ה…

רות: שעושים את זה בפועל, שמנהלים קהילות בחברות וארגונים, וכדי לפתוח את העולם הזה של למידה רציתי נורא להביא אותך…

רינתיה: מגניב.

רות: …שתתני את האימפקט שלך. וגם שוב, כבר היה לנו פודקאסט אחד…

רינתיה: נכון.

רות: …שיצא פיגוזים, טרילילי-טרילליי, אז אמרתי, אוקיי, נשחזר את זה.

רינתיה: נכון, באת להתראיין אצלי, וזה היה…

רות: בקורונה.

רינתיה: קצת א… כאילו אחרי ה… כן, וואי, היינו עוד בהלם אז.

רות: זה היה, נראה לי, אחרי הסגר הראשון.

רינתיה: כן, משהו כזה.

רות: ואני זוכרת, יש שם חלק ש… [צוחקת]

רינתיה: אני זוכרת אותו טוב. [צוחקת]

רות: יש שם חלק שאני מדברת על זה, שאני רוצה לאמץ…

רינתיה: נכון.

רות: …את מה שהקורונה נתנה לנו…

רינתיה: נכון, נכון.

רות: ושיהיה יום אחד שאני לא אעבוד… איזה לא אעבוד יום בשבוע?

רינתיה: תדעי לך שאני יום אחד לא עובדת.

רות: אין לי מושג איך את עושה את זה. אני להיפך. [רינתיה נאנחת] כאילו, אם הקורונה לקחה אותי להיות יותר מהבית, היום רק תני לי פיזי. לקוחות רוצים לקבוע איתי פגישה - זום או פיזי? פיזי.

רינתיה: כן?

רות: כן.

רינתיה: אני, תלוי במה. תלוי במה. [בשקט] תלוי במה.

רות: כן, בואי, אם זה חור, ברור שזה…

רינתיה: לא, וגם חור, וגם, כאילו… זה. קיצור, תלוי במה, וגם כמה פקקים וכזה, אבל כן, זה…

רות: לא, אבל אין ספק שלשמוע עכשיו את הפרק ההוא…

רינתיה: כןןן.

רות: …של הקורונה, אתה מבין…

רינתיה: איזה, איזה… וואו.

רות: כן. טוב, ועכשיו אנחנו נפגשות שוב פעם.

רינתיה: נכון.

רות: במציאות אחרת, לא פשוטה בכלל…

רינתיה: נכון.

רות: …כשהמדינה סוערת.

רינתיה: נכון.

רות: אני מקווה שעוד שנתיים, כשנשמע את הפודקאסט הזה…

רינתיה: נגיד אהה…

רות: …אז גם זה יהיה [בטון נוסטלגי] "וואי, את זוכרת, איזה בלגן היה, ותראי איך"…

רינתיה: [ממשיכה בטון נוסטלגי] "ואיך יש עכשיו שלום עולמי"…

רות: "נכון, הכל טוב".

רינתיה: [באותו טון] "וכבר אנחנו ב-mindset אחר, אנחנו עשירות".

רות: "ממשלת אחדות"…

רינתיה: כן.

רות: וא-האו, עשירות. לקחתי. [צוחקות] עזבי שלום עולמי, לקחתי.

רינתיה: טוב, בואי נצלול רגע. אני רגע אגיד בשביל ה-setting שבעצם, כאילו, "limi", החברה שלי, אז היא עושה שני דברים: [רות מהמהמת] אחד זה שירותים לארגונים בתחום הזה בעצם של למידה. אנחנו עושים ייעוץ אסטרטגי ליחידות למידה והדרכה, והַכְשָׁרוֹת לאנשים שזה חלק מהעיסוק שלהם. אגב, מנהלי קהילות בתוך ארגונים זה חלק מהאורחים שלנו, הרבה פעמים בתוך הכשרות כאלה.

והחלק השני של מה ש-"limi" עושה, זה בעצם מעין גילדה מקצועית לתחום הזה, שנקרא "למידה בארגונים". באים ללמוד אצלנו, יש לנו קורסים בתחום הזה, אנחנו חוקרים אותו, מסקירת תעשייה וכזה, ואני מנהלת קהילה בתחום הזה, אז כאילו גם עולם הקהילות, ומשם בעצם אנחנו מכירות - מהריטריט המדהים והמופלא, שכל מי שרק שוקל אם לבוא או לא לבוא לריטריטים או לדברים שלכם, זה כאילו, לא לחשוב פעמיים בכלל. אז אני מנהלת קהילה שנקראת "למידה ארגונית", ובזה היא עוסקת.

רות: אני זוכרת שאחרי הריטריט ה… שהיית בו, באת אליי ואמרת לי: "אני עכשיו קולטת כמה אנחנו ארגוני מראה אחד לשני".

רינתיה: נכון.

רות: זאת אומרת, גם אנחנו, יש לנו גילדה למנהלי קהילות, ואנחנו נותנות שירותים לחברות וארגונים…

רינתיה: נכון.

רות: …ומלמדות אותם איך להקים קהילות, אנחנו מעבירות קורסים והכשרות.

רינתיה: ממש. החברות שלנו מאוד דמות.

רות: כן.

רינתיה: אהה וזה גם כיף, כי אנחנו מתייעצות מלא. [צוחקת]

רות: נכון.

רינתיה: טוב, אז אני… אז למידה. אוקיי, למידה בתוך ארגון. באופן כללי למידה, אני רגע יתחיל מההגדרה המחקרית. [רות מהמהמת] שימי לב, חפירה לפנייך.

רות: כן. תמרור.

רינתיה: כן. כדי שכאילו, רגע ניישר קו. בסדר? למידה זה שינוי התנהגותי, אוקיי? יחסי, לאורך זמן, כתוצאה מניסיון.

רות: אוקיי.

רינתיה: אוקיי? זאת אומרת, המהות של מה זה למידה, זה זה שאנחנו משנים משהו או ב-mindset שלנו, או בהתנהגות היומיומית שלנו, כתוצאה, בסופו של דבר, או מניסיון של אחרים, או שלנו, חוויות חיים, דברים כאלה. בסדר?

רות: אז, בעצם, למידה לא מתייחסת ל-process, אלא מתייחסת לתוצאה.

רינתיה: נכון.

רות: לשינוי התנהגות.

רינתיה: נכון, נכון. עכשיו, שאנחנו מדברים על process, יש לזה אלף ואחד וריאציות בעולם החינוך וההוראה וזה. אנחנו נתמקד בעולם הארגונים יותר, בסדר? כי זה ה… זה. בתוך ארגונים, זה בא באיזשהי, בדרך כלל, קונסטלציה מאוד ברורה, של הגעה ליעדים הארגוניים, שיפור אישי ומקצועי של העובד כעובד, או עובדת כעובדת, ואז, בעצם, שמה הלמידה מתקיימת בכמה אופנים.

אם רגע אני סתם לוקחת חברה גדולה, חברת הייטק גדולה, חברת ביטוח, לא משנה, בסופו של דבר יהיה לזה כמה דברים, לאיך זה נראה בתוך ארגון. זאת אומרת, אנשי למידה בפועל, כאילו, מה הם עושים? הם יעשו כל מה שקשור ל-on-boarding לארגון, נהלים, הדרכות של נהלים, רגולציה, כזה. הם יעשו פרויקטים ארגוניים, אם נגיד עכשיו מחליפים מערכת מאוד גדולה, שינוי תפיסה בארגון, אז יש לזה גם הדרכות מסודרות. יש את כל העולם של שיפור ביצועים, זאת אומרת, אנשי מכירות, אנשי זה, כל הזמן לשמר ולשפר את הביצועים.

אלה אזורי הלמידה המאוד-מאוד פורמליים והמאוד מסודרים, שמישהו בא מלמעלה ומכוון ואומר: "חבר'ה, זה התהליך, זה מה שצריך לקרות", טה-טאם.

ללמידה בש… ב… בערך עשור-15 שנה האחרונות - בלימודים… בארגונים, התחיל ליפול איזשהו אסימון, באמצעות איזשהו מחקר, לא משנה, אבל שבגדול הלמידה מתקיימת גם, מן הסתם, בכל הבלתי פורמלי. ופה גם הסיפור של הקהילות מאוד-מאוד תפס תאוצה.

רות: זהו, כאילו, אני לוקחת את עצמי רגע לגלגול הקודם שלי [רינתיה מהמהמת] כעורכת-דין, או כמנהלת שיווק במשרד עורכי-דין, בסוף, הניסיון - זה מה שלימד אותי. ככה הייתי…

רינתיה: בדיוק, וזה מה שמחזיר אותנו גם להגדרה הראשונית, כאילו, של מה המהות באמת של למידה. ואז יש עולם שלם של למידה בתוך מרחב העבודה, בסדר? זה יכול להיות דרך הקולגות שלי, זה יכול להיות המידע שאני מחפשת ואיפה אני מוצאת אותו, זה יכול להיות קהילות, זה יכול להיות המון-המון דברים שבעצם עוזרים למטרה הראשונית שדיברנו עליה, ומקדמת אותה. אוקיי?

עכשיו, האנשים שבמקצוע שלי, אנשים שאמונים על למידה, זה אחד האתגרים הכי גדולים שלנו. כי למידה פורמלית זה נורא קל להגיד: "חבר'ה, מתחיל קורס, בואו תירשמו, זה, בתוך הארגון, הנה"… כאילו, זה האזורים היותר "קלים" במרכאות.

רות: גם לא כזה בעיה למדוד אם התבצעה למידה או לא, כי אתה פשוט עושה, נגיד, סקר…

רינתיה: אתגר, אבל פחות ניכנס אליו. אתגר.

רות: אוקיי.

רינתיה: אתגר אהה… אתגר רציני, אפילו. בטח למדוד אותו בהיבטי ביזנס ואימפקט ממש על ה… זה כמו שיווק, שזה לפעמים נורא…

רות: אמורפי.

רינתיה: …לא כמית. כן, בדיוק. אבל יש לזה מודלים, יש לזה כלים, כזה. אז זה האזור של למידה במרחב העבודה, והוא ממש ממש תפס תאוצה בשנים האחרונות, גם בגלל הדינמיות של השינויים. שכאילו, הלמידה, ההדרכה הפורמלית, המסודרת… אגב, אנחנו רואים את זה גם כאילו בתמונת ראי עם מערכת החינוך, השכלה גבוהה, לרדוף אחרי כל השינויים שקורים למערכות כבדות שהם מאוד פורמליות בהוויה שלהם…

רות: קשה.

רינתיה: זה כמעט בלתי אפשרי. הם לא מצליחות לעשות את זה, ולמידה בארגונים…

רות: כאילו, את אומרת שלאט לאט אנחנו מתרחקים מהלמידה הפורמלית [רינתיה מהמהמת] ושמים יותר זרקור על הלמידה הא-פורמלית. אבל אז, בעצם, איך אתה מעגל את…

רינתיה: אהה, זה בדיוק מה שקורה כאילו ב… אני חושבת, ב-15 שנה האחרונות. המחקר הזה שאני מדברת עליו, קוראים לו 70:20:10, בגדול מראה, כאילו, תמונת… הכי פשוט, זה, איך אנשים לומדים בארגונים.

רות: אני זוכרת את זה.

רינתיה: שאלו עובדים…

רות: אני לקחתי את ה-70:20:10 הזה…

רינתיה: נכון.

רות: …למצגות שלי אז.

רינתיה: נכון.

רות: אוקיי.

רינתיה: אז איך אנשים לומדים בארגונים? אם אני שואלת כל אחד, אז הוא יגיד, בגדול, מהיום-יום. בסדר?

אז אם מכמתים את זה רגע באחוזים מחקריים, אז אנחנו מגלים שזה 10% למידה פורמלית, 20% למידה מעמיתים - מקולגות, ו-70% זה בעצם למידה מהחיים עצמם, מההתנסויות וכזה.

אז זה, אגב, חשוב להגיד, זה לעובדים שהם לא טירונים במה שהם עושים. כשאתה טירון אתה צריך שיותר יחזיקו לך את היד. אחרי זה, שאתה כבר בתוך ה… שאת מנהלת שיווק כבר, וכזה, אז זה בעצם פלוס-מינוס התמהיל, בסדר? [רות מהמהמת] המחקר הזה כאילו שם תמונת ראי, ואומר לארגונים: "תקשיבו, אתם נורא התמקדתם ב-10, אבל בעצם יש עוד עולם שלם אדיר של למידה, שזה כאילו הכי גם גולמי, הכי טבעי, כי בסוף ככה אנחנו לומדים", רק כנראה היינו צריכים איזה מחקר בשביל להסביר את זה, ששמה באמת למידה מתקיימת. ועכשיו, בעצם, ה… מה שאת מדברת עליו זה, בעצם, בהגדרות שלי - זה כאילו לעבור מעולם ההדרכה, שעולם ההדרכה הוא מאוד-מאוד פורמלי, מאוד מסודר, מאוד מובנה, יותר ויותר לאזורים של למידה שיש בה עולמות הרבה יותר רחבים, שהיא יותר מופשטת אפילו באיזשהו מובן ואז, כאילו, לֵךְ תנהל את זה. אבל…

רות: אז איך את רואה את הדבר הזה באמת מתנהל בתוך העולם של קהילות, בתור מנהלת קהילה בעצמך?

רינתיה: קהילה זה ה-דבר בשביל ה… בשביל האזורים האלה. אגב, זה תומך גם בתהליכי למידה פורמליים, גם בהדרכות מסודרות, קורסים, עניינים, טה-טה.

אגב, הקהילה שלי הוקמה ב-2012, שאני עוד לא הבנתי אפילו מה זה קבוצה בפייסבוק, אבל היא הוקמה לבוגרים שלי של הקורסים. [רות מהמהמת] אנשים באו ללמוד אצלי, כאילו, ניהול, הדרכה ופיתוח הדרכה, וחיפשתי מקום. אז עוד לא היה וואטסאפ, וחיפשתי מקום שכאילו נוכל להמשיך להתייעץ בו ויוכלו להמשיך לשאול שאלות, וגם תוך כדי הקורס יהיה להם עוד networking, וככה הקהילה הזאת נולדה. אז… יש בְּקהילה משהו שגם תומך בתהליכי הדרכה מאוד מאוד פורמליים…

רות: שבעצם, אנחנו יוצרים מרחב, שאחר-כך הם יכולים להמשיך…

רינתיה: בדיוק.

רות: …לדבר אחד עם השני, ולתמוך את מה שהם למדו. אוקיי.

רינתיה: בדיוק. וגם באזורים הבלתי פורמליים, שאין תהליך למידה בהכרח מסודר, אנשים… ואנחנו רואים את הפריחה המטורפת. אנשים צריכים… רוצים להתייעץ, לשתף, לפרוק, לראות עוד תכנים, ואז הפלטפורמה הזאת, שנקראת קהילה, בטח ובטח בכל הפלטפורמות הדיגיטליות שצמחו ב-20 השנה האחרונות, היא נותנת מענה פסיכי לאזורים האלה של למידה במרחב העבודה, שכאילו, לך תבין איך אתה מנהל את זה. קהילה היא דרך מדהימה לעשות את זה, ואני חושבת שבגלל זה יש נהירה כל-כך כל-כך גדולה בתוך ארגונים לזה.

זה, אגב, גם מאוד מתכתב עם כל מה שקורה בַּמשבר אמון שלנו מול ההיררכיה וארגון, ומה זה עכשיו אהה… כאילו, הדברים כבר פחות עובדים בצורה לינארית, אז קהילה נותנת מקום אפילו קצת לכאוס המסודר, כאילו, ל…

רות: ל… כן.

רינתיה: לארגן את הכאוס הזה.

רות: מתי אז היית, באמת, ממליצה לארגון לעשות את הצעד הזה? זאת אומרת, עכשיו את… לא יודעת, מלווה ב-"limi", ארגון מסוים. מה הנקודה שבה תגידי: "חבר'ה, אתם חייבים שתהיה לכם פה קהילת L&D".

רינתיה: כן. יצא לנו לא מעט המלצות כאלה לארגונים. אני אסביר רגע, בייעוץ אסטרטגי שאנחנו עושים, אז אנחנו בעצם באים ליחידת למידה, ממפים שנייה את כל העשייה שלה והכל, ואז בעצם בודקים מה שלושת הצעדים שנכונים, בטווח הקרוב והטווח הרחוק. אחרי הממצאים שהגענו אליהם והתובנות וזה, זה הליך סופר-ממוקד, אז לדוגמה, אחד הארגונים… [רות מהמהמת] אחד הדברים שראינו זה שאנשי הלמידה, אין להם את היכולת להגיע לכזאת… לכזה capacity של אנשים. בסדר? זה ארגון של 4.5 אלף עובדים. כאילו, מי יכול להגיע עכשיו? רק 25% באמת מגיעים לאזורים של הלמידה הפורמלית, וכאילו ליתר אין מענה.

עכשיו, הסיפור הזה של… שָׁמָה זה ארגון שגם מורכב מסוג של חטיבות, לא משנה, אני לא… זה, זה… לא משנה, זה בכלל אוניברסיטה, עובדים של אוניברסיטה, מורכבים מפקולטות, זה. אבל בכל אחת מהדברים האלה יש מה שנקרא גילדה מקצועית. זאת אומרת, יש אנשים, אנשי שיווק בכל הזה, אנשי משאבי אנוש, ב… קלאסיקה…

רות: היה לנו פרויקט כזה באחת מהאוניברסיטאות, שהקמנו להם קהילה לאנשי השיווק.

רינתיה: וואלה, [צוחקת] מעניין על מי אנחנו מדברים, זה אותו ארגון, חמודה.

רות: שנכבה את ה… את המיקרופון אז נבדוק.

רינתיה: לא, לא, זה אותו ארגון, זה אותו ארגון. משמה זה נולד.

רות: כן.

רינתיה: כי בעצם, אתה מגיע לאוכלוסיות שאתה לא תייצר עבורם עכשיו הדרכה פורמ… אז מה שאני אומרת זה, ברגע שיש מכנה משותף שהוא מאוד-מאוד מובהק, מקצועי, שנדרש לתת עליו צורך שהוא… מענה שהוא צו… לצורך רוחבי, לא רק משהו עכשיו אד-הוקי, כי אד-הוקי, קהילה…

רות: נכון.

רינתיה: …לא יודעת כמה זמן היא תשרוד, זה.

רות: נכון.

רינתיה: היא יכולה להיות מאוד נקודתית, עם אימפקט מיידי ומגניב, זה גם סבבה, אבל קהילה באמת לאורך זמן, וזה, שזה כמובן עולם ומלואו, להחזיק אותה, לטפח אותה, לבנות אותה וכזה, אבל שמה בעצם הופך להיות מרחב למידה. וגם לא רק למידה, לעוד מלא דברים אחרים של גיבוש ו… אפשר, כאילו…

רות: נכון.

רינתיה: מי כמוך יודע, לכמה מטרות קהילה בעצם נותנת מענה. ואז זה כאילו win-win situation, אז ברגע שאני לא מגיע לכמויות של אנשים, ברגע שאני מבין שזה משהו גם שהארגון קצת מסוגל לעכל, כי זה לא דבר פשוט עבור ארגונים שהם מאוד מסודרים, מאוד סכמטיים, מאוד מוּבְנִים, זה קצת לשבור את התבנית שבה הם עובדים.

רות: אני חושבת שאחד מהאתגרים, לפחות שאני חווה מול הלקוחות, או אפילו עם לקוחות פוטנציאליים שמתעניינים, זה הפחד של - אבל מה יקרה אם בתוך הקהילה יהיה שיח שהוא… הוא לא מק… זאת אומרת, שהוא טעות. [רינתיה מהמהמת] את עכשיו תשאלי אותי, סתם, מה זאת קהילה?…

רינתיה: אבל זה מה שקורה בכל מקרה.

רות: זה בדיוק מה שאני אומרת.

רינתיה: זה פשוט מוציא את זה על…

רות: זה בדיוק.

רינתיה: ל… על פני השטח…

רות: לגמרי.

רינתיה: ואז הפוך. זה בעיניי, זה עוד יותר טוב, כי אז זה לא קורה ב…

רות: מחשכים.

רינתיה: קפיטריה…

רות: נכון.

רינתיה: …או באיזה open space, כשמישהו אמר, כאילו, זה מה שיקרה.

רות: נכון.

רינתיה: עכשיו יש לי… אני יכולה באמת לראות את זה וגם, וואלה, לטפל בזה. אגב, אצלי בקהילה זה קורה… זה קרה כבר כמה פעמים, שאנשים שהם מובילי דעה, לכאורה, כתבו פוסטים או דברים עם טעויות מקצועיות בפנים. ממש, טעויות מקצועיות.

רות: ואז בעצם שם מתנהל השיח…

רינתיה: נכון, נכון.

רות: …שאנחנו מתקנים את זה והלמידה היא פומבית.

רינתיה: וזה צריך להתנהל שיח…

רות: נכון.

רינתיה: מאוד מאוד נעים, ומכיל, ויפה, וטה-טה-טה, וזה גם בסדר שיהיו כמובן דעות אחרות ודברים אחרים. אז כזה, בעיניי, זה מצוין דווקא. עוד פעם, כאילו, האימפקט פה הוא הרבה יותר גבוה, כי היישור קו הופך להיות יישור קו הרבה יותר חזק, מסודר, מאשר אם זה קורה בקפיטריה או ב-open space.

רות: אז איך בודקים את זה, את האימפקט? בסוף, זה המטרה של הפודקאסט, לדבר על זה.

רינתיה: אז הכל [מושכת את המילה, רות צוחקת] חוזר למטרה.

רות: אוקיי.

רינתיה: אוקיי? לשם מה…

רות: של השינוי התנהגות.

רינתיה: כן, לשם מה הקמנו את הדבר הזה? מה… זה. נגיד, אם אנחנו חוזרות לקהילת אנשי שיווק באוניברסיטת אהה… שקר כלשהו, אז מה הייתה המטרה? בסדר? עכשיו, המטרה שמה הייתה לתת מענה שוטף לדילמות, לאתגרים, לדברים שיש להם, המטרה הייתה ליישר קו בדברים. כאילו, זה אני ממציאה…

רות: כן.

רינתיה: …אני לא באמת זוכרת מה הייתה המטרה שם, אבל כאילו, ליישר קו בנהלים, נגיד, לקדם בצורה הרבה יותר מהירה פרויקטים שהיו לפני זה. עכשיו, כל דבר כזה, אני יכולה למדוד. מה זה לקדם בצורה מהירה פרויקטים שהיו לפני זה? כאילו, אם בעבר לקח לי להודיע לכולם, לסנכרן את כולם, נה-נה-נה, לקח לי, לא יודעת, חודש. בסדר? עכשיו, כשיש קהילה ויש מקום אחד מרכזי שבו כולם רואים הכל, לוקח שבועיים. וואלה, חסכנו זמן עבודה. בסדר? [רות מהמהמת] כאילו, זה יכול לבוא לידי ביטוי בכל מיני דברים, זה הכול חוזר ל-לְשֵׁם מה בכלל…

רות: יש עוד דברים שאת יכולה להגיד, איך… ש… בעיה כזאת אפשר למדוד כך וכך?

רינתיה: בגדול, אני מחלקת את זה ל… באופן כללי, כאילו, מדידה של אימפקט ל… נראה לי שני דברים מרכזיים. אחד זה מה ה-ROI פה, כאילו, איזה החזר על ההשקעה אני בעצם יקבל, אני עשויה לקבל, שלדוגמה, זה קיצור זמן עבודה, זה למשל חיסכון במשאבים, דברים כאלה.

והשני זה ה-ROV - Return Of Value - איזה ערך אני מקבלת פה, שהוא לא בהכרח מדיד מספרית. [רות מהמהמת] אני יכולה גם להגיע למדוד אותו מספרית, אבל הוא לא בהכרח מדיד מספרית. למשל - אוקיי? - תחושת מחוּברוּת. בסדר?

אנחנו יודעים לפי מחקרים, שעובדים שהם מחוברים יותר, יש להם יכולת ביטוי, הם מובילים דברים, הם חלק מ… הם, השימור שלהם יהיה גבוה יותר, הם יהיו יותר מבסוטים מבחינה מקצועית, אפשר לכמת את זה בימי מחלה, אפשר לכמת את זה ב… שוב, זמן שימור שלהם, אפשר, אם אנחנו רוצים…

רות: נכון.

רינתיה: …מאוד-מאוד זה, בטח בהשוואה למחקרים עולמיים וישראליים. אבל זה, לדוגמה, ה-ROV, בסדר? זה… למשל, זה יכול להיות… יש, למשל, אחד הדברים שאנחנו עושים המון פעמים בארגונים, זה להקים קהילה של מובילי למידה. בסדר? אנשים שהם מובילי למידה. עכשיו, קחי ארגון כמו, לא יודעת, סתם, מכבי. בסדר? וואלה, ארגון של יותר מ-10,000 עובדים, יש מלא אנשים, יחידת הלמידה לא יכולה להגיע לכולם, יש מלא אנשים בכל סקטור שהם אחראים גם על להיות מובילי למידה. עכשיו…

רות: שזה בעצם אנשים שזה on top לתפקיד שלהם.

רינתיה: בדיוק.

רות: יש להם… הם לצורך העניין, סתם אני אומרת, מנהלי שיווק, נגיד, והם בתוך היחידה שלהם אחראים על הלמידה.

רינתיה: כן. סקטור הרופאים, אחיות, מְרַפְּאֵי בעיסוק, כל זה - יש מישהו שהתפקיד שלו, נוסף לתפקיד שלו, זה להיות בעצם אחראי על התוכניות למידה המקצועיות של אותו סקטור. עכשיו, החבר'ה האלה, אנחנו הכשרנו אותם, היינו חלק מההכשרה שלהם וזה. עכשיו, בוא נעשה מהם גם קהילה. ואז… החבר'ה האלה, זה הרבה פעמים חבר'ה שהם מאוד-מאוד-מאוד מוכשרים במה שהם עושים, מקצוענים, אפילו מובילים מקצועית, מומחי תוכן במה שהם עושים, והם קצת… [נאנחת]

רות: כן.

רינתיה: וזה מאוד עוזר, כאילו, לקבל את ההוקרה הזאתי ולעשות עוד משהו שהוא לא רק בעולם הספציפי הזה שלך, זה כאילו משהו שנותן לי, כאיש שעובד בתוך ארגון, אוהב את הארגון, להימנע משחיקה, אפילו. אז יש המון המון מטרות ב-added value הזה, של מה אנחנו יודעים לתת.

רות: אני חושבת שגם חשוב לזכור שב… בעבודה היומיומית אתה הרבה פעמים, בסוף, יש לך את הצוות שלך, את ה-3-4 חבר'ה שאיתם אתה מתייעץ, וזה מעגל הידע שלך. אבל once אתה נכנס לתוך קהילה ואתה פותח את הדלת, פתאום אתה… קודם כל מקבל מיתוג עצמי. [רינתיה מהמהמת] דבר שני, אתה נחשף לדברים שאולי לא היית יודע ב-day-to-day…

רינתיה: נכון.

רות: …כי בסוף זה ארבעה אנשים שאתה מתייעץ איתם בשוטף. זה סולל לך את הדרך לקריירה בתוך הארגון.

רינתיה: לגמרי.

רות: ובאמת, כמו שאמרת, זה מקום שגם מחבר אותי. [בעייפות] כמה בן אדם יכול ללכת ולעבוד ולעשות את אותו הדבר?

רינתיה: נכון.

רות: פתאום, כשאתה מייצר מרחב שהוא א-פורמלי, שפתאום השיח… אני זוכרת, אגב, יש לנו לקוח שאת גם מכירה [צוחקות] שזאת בעצם חברה גלובלית, ויש להם הרבה אנשים שנמצאים ב-site-ים, כאילו, אוסטרליה, הכי… הכי לא קשורים שיש, והם נמצאים שם, כאי בודד. הם לא קשורים בכלל לעשייה שיש. ופתאום החברה הזאתי רוכשת סטארט-אפ. אז יש עכשיו טכנולוגיה חדשה, והבחור…

רינתיה: אחלה דרך לְחַבֵּר.

רות: הבחור באוסטרליה, או הבחורה בהודו, בכלל לא מחוברים - עזבי לאנשים - לטכנולוגיה…

רינתיה: כן.

רות: …שיכולה לגמרי לשפר את ה… את הביצועים שלהם.

רינתיה: זה גם… תשמעי, זה גם הופך להיות, כאילו, אני רואה את זה אצלי בקהילה, בסדר? בקהילה של למידה ארגונית, זו קהילה של 17 וחצי אלף איש. רוב האנשים עוסקים ביום-יום שלהם באיזשהו הקשר, באזורי הלמידה, בארגונים. [רות מהמהמת] מי יותר, מי פחות, אבל זה בגדול ה… זה.

עכשיו, סתם לדוגמה, כל הסיפור הזה של חיפוש עבודה, אוקיי? או, לדוגמה, ניידות פנים-ארגונית, בסדר? אם אני רגע מקבילה את זה לתוך ארגונים. זה משהו שאשכרה מפחית כאבי לב, בסדר? כאילו, אנשים עושים חיפוש על פוסטים שהעלו, הם מעלים לפעמים פוסט אנונימי עם שאלות מאוד…

הנה, מישהי עכשיו העלתה פוסט אנונימי דרכי, כאילו, אין לנו… לא משנה, דרכי. והיא כאילו מאוד הייתה מתוסכלת מזה שהיא מרגישה שהיא, כאילו, עם המון ניסיון וזה, אבל לא בעולם של ארגונים, והאם היא באמת תצליח למצוא עבודה או לא, וטה-טה. עכשיו, היא ניסחה את הפוסט בצורה מאוד מסוימת, כמובן העליתי אותו כמו שהיא ניסחה. ואז האנשים כתבו לה, כאילו, בצורה מאוד נעימה, אבל כתבו לה: תשימי לב, כאילו, איך את מנסחת את ה… זה. את כאילו באה, כאילו, את under… ואת לא, את עם מלא ניסיון, לפי מה שתיארת. כאילו, תשני בכלל את כל המטבע לשון שאת משתמשת בו, את השפה החיובית וזה, והיא כאילו… [לוקחת נשימה עמוקה]

רות: נפתח לה הלב.

רינתיה: ממש!

רות: אם היא… ואם ז… שוב, אם השיח הזה היה מתקיים עם בן-אדם אחד מול…

רינתיה: בדיוק, בדיוק.

רות: כשהוא מתקיים בקהילה שלמה זה אימפקט אחר לגמרי.

רינתיה: בדיוק, אז זה כאילו באמת יכול להפחית כאבי לב, זה יכול… זה כאילו יש בזה משהו נורא… שוב, כשזה מנוהל טוב, בסדר?

רות: נכון, זה מאוד חשוב.

רינתיה: זה אצלי, תודה לאל, זה קהילה של סאחים, [צוחקות] כולם כאילו חננות, אין לנו יותר מדי בעיות, וצעקות וכל מיני שטויות כאלה.

רות: כן.

רינתיה: אבל זה גם, אגב, לייצר את התרבות הזאתי וזה. זה באמת, כאילו, אתה מקבל הצצה מאוד מאוד מהירה לתרבות, ל… וגם לתוכן, כאילו, פשוט לתוכן. אני רוצה עכשיו לפתור בעיה. סתם לדוגמה, אני רוצה למצוא את התוכנה הספציפית שְׁ-בלה-בלה-בלה. וואלה, או שאני מעלה חיפוש או שאני מעלה שאלה. אני אקבל תשובה מאוד-מאוד מהר.

רות: נכון.

רינתיה: ואפילו מאוד ממוקדת. הזמן שחסכתי פה, וגם הכאב לב הרבה פעמים, הוא מדהים.

רות: אז בואי רגע נצלול בדיוק לזה, לעובדים. בסוף, אני שמוליק, עובדת…

רינתיה: [פורצת בצחוק] שמוליק… אני יששכר, נעים מאוד.

רות: [צוחקת] אני יש…

רינתיה: כן, בבקשה.

רות: [צוחקת] נעים מאוד, יששכר.

רינתיה: נעים מאוד.

רות: אז כשמוליק, אני פותח את המחשב, או פותחת, אני… ויש לי את העבודה שלי, ויש לי את המשימות שלי, ואני מאוד… [רינתיה מהמהמת] תקתקנית, ואני בסוף גם אבא מעורב.

רינתיה: תקשיבי, אם זה… אני… נכון. [צוחקת] אהבתי, גם יששכר, מאוד מעורב. מאוד מעורב.

[צוחקות]

רות: שמוליק צריך לצאת בארבע להוציא את הילדים, כי אשתו קרייריסטית.

רינתיה: בסוף, אם זה קהילה שנותנת לי ערך, אוקיי? אז אני יסתכל בה, כי אני יודע שיש שם משהו… יש את החננות שבאמת עושים לעצמם איזה פעם-פעמיים בשבוע, שהם נכנסים באופן מסודר כזה.

רות: רגע, אני אגיד לך למה אני שואלת.

רינתיה: למה?

רות: אנחנו העברנו ממש לאחרונה קורס בחברת הייטק ענקית [רינתיה מהמהמת] והם עובדים עם "Slack", ואמרו לי בצורה הכי פשוטה שיש… "תקשיבי, ה-"Slack" שלי מתפו…"

רינתיה: מפוצץ.

רות: מה-זה מפוצץ! "אני יכול גם להגיע למצב שאני מפספס משימות שהן work-related על מלא". עכשיו, הקורס בסוף היה מיועד למנהלי הקהילות הללו, ואחד מהאתגרים שהם הציפו בפניי זה: "איך אני גורם לעובדים להיכנס לתוך הים הסוער הזה?"

רינתיה: טוב, אני מבינה… זה אחד האתגרים הכי גדולים שאנחנו מתמודדים איתו, זה לא קשור רק לקהילות, וזה… גם… זה בטח באזורי הלמי… זה בכל דבר, הפניוּת שלנו היום לעשות דברים היא אפסית, [רות מהמהמת] אפסית. הקשב שלנו… אנחנו חיים בעולם מטורלל, בסדר? באמת מטורלל. אנחנו עוד עם פוסט-קוביד, כאילו, זה, זה… זה אחד האתגרים הכי גדולים, אני חושבת, שזה. אני מאמ… כאילו, ברור שאם הקהילה יוצרת ערך וטה-טה-טה, אנשים ייכנסו וזה. אבל, עם כל היופי של הדבר הזה, באמת כשאני עד לפה, on top of, אז יכול להיות שאני אגיד: "תשמעו שנייה, כאילו, אז בואו לא עכשיו נעשה קהילה". כאילו, זה מראש נידון ל… זה.

רות: כישלון.

רינתיה: או ששנייה לשבת באמת לעומק עם העובדים, ולהבין מה, מה, מה, מה כן יעבוד פה, מה כן ייצר עבורם פניוּת. עכשיו, לפעמים אתה תגיד, אני מקבלת תשובות כאלה שעשיתי קבוצות מיקוד עם עובדים על זה ש… תקשיבי, זה לא… זה מדהים מה שאתם רוצים לעשות, אני מת, מת, כאילו, זה, אבל אני מרגישה שגם ככה אני עוד שנייה נחנקת. אז כאילו, לא יודעת איפה להכניס את זה. אז אם רגע אני מתעמקת… [צוחקת]

רות: כן.

רינתיה: בשמוליק וביששכר, אז הסיפור הזה של פניוּת הוא באמת-באמת סופר מורכב, וכאילו, צריך להבין עם העובדים - אם באמת זה אין, אין מצב, אין מצב, אין מצב - שחרר. אם כן יש קצת מצב, אז יכול להיות, אגב, שהם יגידו: את יודעת מה? כאילו, בואי נייצר את הקהילתיות הזאתי, אבל בצורה אחרת, בסדר? יותר פרונטלי דווקא. כאילו, תשחררי אותי מהמשרד לשעתיים ב… לא יודעת, רבעון, חודש, לא משנה.

רות: נכון.

רינתיה: מה שאפשרי ורלוונטי, פלוס עוד ערוץ "Slack" שהוא שקט. בסדר?

רות: נכון.

רינתיה: סתם דוגמה. זה צריך להבין את ה… כאילו, אי-אפשר בכוח. אנחנו באמת בתקופה פסי-כית, פסיכית. אז צריך להבין רגע מה כן…

רות: יכול לעבוד.

רינתיה: יניע אותם…

רות: נכון.

רינתיה: …ויעזור להם לעבוד.

רות: אז אני רוצה להגיד על זה שני דברים: דבר ראשון, באמת צריך שנייה להשתחרר מהקונספציה, שקהילה משמעה בהכרח ערוץ "Slack" שעכשיו רץ ומפוצץ בהודעות.

רינתיה: וואי, ממש לא. זה כאילו, עושה לי… [משמיעה קול של הקאה]

רות: "Slack", וואטסאפ ופייסבוק, זה יכול להיות. [רינתיה מהמהמת] יש לי לא מעט קהילות וארגונים, וקהילות בתוך ארגונים, שעובדים ככה וזה עובד מצוין. אחלה. צריך לבדוק האם זה מתאים באמת לחבר'ה אצלכם. זה דבר ראשון.

דבר שני, זה אם באמת הארגון רואה את הערך בלמידה, תשחררו את האנשים לזה. תנו את הזמן, כהחלטה ארגונית, שמוּקְצֶה 10% מהזמן…

רינתיה: כן.

רות: להשתתפות אקטיבית בקהילה.

רינתיה: [בקול עגום] מה, לבאס אותך ממש?

רות: וואו. לא, אבל כן. [צוחקת קלות]

רינתיה: אוקיי. תקציב הלמידה בישראל…

רות: כן?

רינתיה: אוקיי? וגם השעות - נמוכות בכמה אחוזים, לדעתך, מהעולם?

רות: מה, בישראל?

רינתיה: [מהמהמת]

רות: 30.

רינתיה: טה-רה [בטון של מגישת שעשועונים] [רות צוחקת] ברוכים הבאים לשעשועון "רות מנחשת אחוזים"!

רות: [בהיסוס] 30%?

רינתיה: 74%.

רות: מההההה????

רינתיה: true story.

רות: אני לא מאמינה לך!

רינתיה: אמיתי לגמרי. אוקיי? התקציב של למידה וגם השעות למידה בעולם…

רות: אגב, את רק עושה לי פה אחלה pitch לכל מְכִירָה שהיא, של למה חשוב להקים קהילה, כי אם אתם נעדרים תקציבים…

רינתיה: נכון, נכון, נכון.

רות: אז דווקא קהילה יכולה לחלוטין…

רינתיה: נכון, נ-כון.

רות: לעבוד ב… בהקשר הזה.

רינתיה: נכון. אגב, בטח בעידן הזה, של…

רות: נכון.

רינתיה: התייעלות, ושמחפשים לעשות דברים in house. סופר חשוב.

רות: נכון.

רינתיה: אנחנו רואים את הפריחה של מובילי למידה פנים ארגוניים, במקום לש… במקום לצאת החוצה. כן, אנחנו… בישראל ההשקעה בלמידה היא השקעה מאוד-מאוד-מאוד נמוכה, ברמה קיצונית, לעומת העולם. זה הולך ומחמיר. זאת אומרת, לפני כמה שנים היינו ב-60%, עכשיו אנחנו ב-74, כי התקציבים בעולם עלו בצורה מאוד-מאוד משמעותית.

רות: בעוד שאצלנו יורד.

רינתיה: בדיוק. אני אתן רגע… כאילו, את הנאום הקבוע שלי לדבר הזה. אנחנו חיים בעולם, עוד פעם, מאוד-מאוד דינמי. דברים משתנים בקצב מאוד גבוה, בטח לעומת מה שהיה בעבר, והצורך הזה בלמידה ובהתפתחות כל הזמן, וגם, מה… כאילו, גם בלהתעדכן, הוא מאוד מאוד קריטי.

בעולם, ברוב הארגונים הם מאוד על זה, זאת אומרת, כל הזמן שיפור יכולות של העובדים, שידרוג יכולות של העובדים, טי-טי-טי-טי-טי, בישראל אנחנו חיים את הכאן ועכשיו ברוב הארגונים, בתרבות, בהוויה, ונותנים מענה לכאן ועכשיו. בסדר? כשבעולם כבר אנחנו רואים אנשי למידה שיותר ויותר מתעסקים, מה שנקרא, בלמידת עתיד ובלמידה שבעצם עושה הכנה, כל הזמן, לשינויים התמידיים האלה שאנחנו מקבלים.

אז זה… זה רגע בגדול. אז יש פה פער מאוד-מאוד גדול, ואז כאילו, זה ה-pitch שלי גם ב… הרבה פעמים בארגונים. כאילו, מה למידה בסופו של דבר תיתן לכם, גם מבחינת ביזנס, מחר בבוקר. מִסְפָּרִים.

אגב, רואים את זה בצורה מחקרית מאוד מאוד ברורה, אולי נשים את הלינק הזה למאמר אחר-כך, של מה האימפקט של למידה על ארגונים. ארגונים שמשקיעים בלמידה, הרווחים שלהם בבורסה גבוהים יותר. בסדר?

רות: די!

רינתיה: כאילו, כן, היה המחקר הזה של… היה… היו כמה מחקרים על זה, וכמה… זה. העובדים מדווחים שהם מבסוטים יותר, רוב הארגונים שעושים את זה - שימור עובדים גבוה יותר. זאת אומרת, אנחנו ממש רואים את האימפקט של הדבר הזה. פשוט, בישראל אנחנו במצב הרבה יותר מאתגר.

רות: אני חושבת שה… יכול להיות שהבעיה העיקרית זה שבסוף הארגון לא באמת רואה את האימפקט, המ… את השקל, שהוא יודע לצבוע…

רינתיה: נכון.

רות: …ולהגיד: זה קשור ללמידה. ואותו דבר גם…

רינתיה: בקהילות.

רות: …מתקיים בקהילות. אבל אני חושבת שזה, זה מאוד-מאוד חבל, כי אולי לפעמים קשה לצבוע את השקל ולשייך אותו לקהילה או לקהילת למידה לצורך העניין, אבל זה ברור שהוא קיים. ואם זה לא השקל הזה, אז זה השקל ההוא.

רינתיה: אז… אני רגע כאילו בביקורת עצמית, [רות מהמהמת] אני חושבת שזה… ותמיד אני אומרת את זה וזה מבאס להגיד את זה, אבל, אבל יש בזה משהו שזה חוזר אלינו, אנשי המקצוע. כאילו…

רות: נכון מאוד.

רינתיה: זה כמו איש שיווק שלא יודע להגיד, כאילו…

רות: נכון מאוד.

רינתיה: …מה האימפקט שהוא יודע לייצר, אז אותו דבר. אנחנו אנשי למידה. אני. כאילו, זה, אנחנו מאוד חננות, חמודים, הִי-הִי, [רות צוחקת] באנו לעשות… זה, וזה כאילו…

רות: אבל אתם שוכחים…

רינתיה: …לבוא ולדבר על האימפקט, ולבוא ולדבר על: הנה, זה קרה בזכות זה וזה וטה-טה-טה-טה-טה, זה כאילו: נשמה, איפה אני ואיפה זה?

רות: אז אני יכולה להגיד לך שאנחנו…

רינתיה: שזה מלכתחילה לא מעניין הנהלה.

רות: אז אני יכולה להגיד לך שאנחנו ב-Community Forward, אחרי שנה או שנתיים של עשייה - אנחנו כבר בחמש, עוד מעט שש שנים - מהר מאוד הבנו את זה ועשינו פשוט שינוי באסטרטגיה [רינתיה מהמהמת] באותה תוכנית שאנחנו מלוות את החברות והארגונים, ויש פרק שלם שמוקדש למדידה. בואו נמדוד ונבדוק בדיוק את זה: מה היה משך הזמן, לצורך העניין, של פרויקט בדרך כלל להתקיים? מהי רמת שביעות הרצון של העובדים?

רינתיה: בדיוק.

רות: מה ה-retention שלהם?

רינתיה: הכלים פה, זה כלים מדהימים. הם לא שונים מכל מקצוע…

רות: נכון.

רינתיה: …או מכל תחום, או מכל זה, שהוא לא הלוחמים בתוך הארגון, אלא התומכי לחימה.

רות: את יודעת גם למה זה קורה?

רינתיה: למה?

רות: כי בעיניי, אני יודעת להגיד את זה לפחות על קהילה: בקהילה יש משהו שהוא נורא נורא שוקק. והוא נורא…

רינתיה: [בציניות] שוקק, כפרה, איזה מילה. וואי, שוקק.

רות: מאוד חַיּוּת שיח, engagement, אם אנחנו בעולמות של פייסבוק, אז לייקים, ונה-נה… וכשאתה חי את זה ואתה נמצא בתוך הקהילה, אתה מרגיש: מה? זה עובד! כאילו, לא רואים שזה עובד? זה עובד. אבל הם שוכחים שבסוף, מי ששם את הכסף על הפרויקט הזה…

רינתיה: נכון.

רות: הוא לא חלק מהקהילה.

רינתיה: נכון.

רות: הוא נמצא למעלה. ומה שהוא רואה, סליחה, ואני כנראה מכלילה כרגע, ויש מנהלות ומנהלים שהם לא כאלו, אבל על פי רוב [רינתיה מהמהמת] היא רואה אקסלים.

רינתיה: נכון.

רות: והיא… ובסוף, when shit hits the fan, ואני צריכה עכשיו להחליט את מה אני… [רינתיה צוחקת, רות מגחכת] את מה אני מקצצת…

רינתיה: נכון.

רות: …ובעידן שאנחנו נמצאים כרגע…

רינתיה: נכון.

רות: …אנחנו לגמרי בעידן של קיצוצים. אז ה-nice to have הזה הולך. ואנשי למידה ואנשי קהילות חייבים ב-real time…

רינתיה: נכון.

רות: …למדוד את ההצלחה וכל הזמן להדהד אותה כלפי מעלה לבוסיות ולמנהלות ולמנהלים שלכם, ולהראות להם: הנה, בזכות הקהילה…

רינתיה: אחת, שתיים, שלוש…

רות: נוצר תהליך הַאֲבָקָה ממחלקה א' למחלקה ב', והנה, תראו, יש לנו עכשיו פרויקט סינרגטי, והפרויקט עצמו הכניס לחברה א', ב' וג'. הוא נוצר בזכות ה… בזכות הקהילה הזאת.

רינתיה: אני חותמת על כל מילה, במיוחד על המילה "שוקקת". [רות צוחקת] לגמרי. לגמרי, לגמרי. סופר, סופר, סופר מסכימה… זה.

אני כן יגיד שפנימה בתוך הקהילה, כאילו, מי כמוך יודע את זה, יש עולם שלם, של איך מנהלים את הידע, [רות מהמהמת] ואיך מקדמים את הלמידה, ומה באמת עושים, וטה-טה-טה.

אני אגיד שכאילו… איזשהי… כאילו, משהו שלמדתי אותו דווקא, ב… בז… ידעתי את זה, אבל כאילו, בזמן האחרון זה עוד יותר אהה זה… אני יודעת שזה נשמע מוזר, אבל לשים לקהילה גבולות מבחינת הזמנים שבה היא פועלת.

רות: הופה!

רינתיה: [בקול מאנפף] הופהההה.

רות: יש לי שאלה של איזה טיפים יש לך, אז הנה, קפצת אליה.

רינתיה: אז הנה טיפ. אוקיי.

רות: אוקיי.

רינתיה: בטח ובטח, אם זה בוואטסאפ, "Slack" וכאלה, כאילו, בטח וואטסאפ שחודר לחיים הפרטיים שֶׁלְּךָ גם. יש איזה קהילה בוואטסאפ שאני מנהלת כבר איזה חצי שנה, משהו כזה, 50 אנשים. אוקיי? מאוד קטנה, סופר סופר סופר איכותית. כאילו אנשים… אנשי מקצוע. פנימה, כאילו, זה כל המנהלי למידה בהייטק בישראל. אוקיי? עכשיו, אני, כל קבוצת… יש לי המון המון המון מיני קהילות כאלה בוואטסאפ, כל קבוצת וואטסאפ שאני מקימה, יש כללים מאוד ברורים: עד חמש או חמש וחצי כותבים פה. אחרי זה לא כותבים.

רות: נייס.

רינתיה: לא כותבים. בין שמונה לחמש, זה השעות פעילות של הזה. עכשיו, כאילו, זה נהיה… את יודעת, חדשים, נגיד, שנכנסים ופספסו איכשהו את הדבר הזה, אז הם כאילו כותבים אחרי חמש. דממה!

רות: וואו.

רינתיה: דממה! עכשיו, אני כותבת לבן אדם בפרטי: היי, זה, איזה כיף שכתבת, לה-לה, תקשיב, כאילו, זה פשוט לא כותבים פה אחרי חמש, אהה זה.

או שיש לי כבר מדבקה שכאילו אני שולחת, או מישהו שולח בשישי בבוקר, ואני חושבת…

רות: לשים גבולות?

רינתיה: וכמה ש… יש שם חבר'ה שכאילו התבאסו על זה, כי כאילו, אחרי חמש זה הזמן שלי שנייה להרים את הראש ורגע להסתכל על מה קורה מחוץ למשימות היומיומיות שלי.

אני חושבת, שגם כדי שאני, כמנהלת קהילה, ישמור על האנרגיה שלי, וגם כדי שאנשים ישמרו על האנרגיה שלהם, יש משהו ב… א-פרופו הפניוּת הזאתי, של לשים את הגבול הזה, שהוא מאוד מרגיע. הוא מאוד, כאילו… והקהילה פועלת בזמן הזה. וזהו. כאילו, גם בפייסבוק, אגב, בקהילה שלנו, היה לי דיון על כל האישורי פוסטים וכל הזה. זה קהילה שכל הזמן קורים בה דברים, אישורים של אנ… היום אנחנו כבר במקום מאוד מאוד מתוקתק ומאוד מסודר, אחרי מלא דברים שלמדנו והבנו וזה, אבל כאילו עדיין… וגם הקבוצת פייסבוק… ה… קבוצת וואטסאפ שלנו, מנהלי הקהילה, אנחנו שבע מנהלי קהילה של הקהילה ב… של למידה ארגונית, לא כותבים שם אחרי שש.

רות: מדהים.

רינתיה: כי, כאילו, בואי, אני לא מנתחת מוח.

רות: שהצוות שלי לא ישמע את זה, כן? [צוחקת]

רינתיה: לא, אז אני נותנת לך נוּ נוּ נוּ ממש גדול. אוקיי? [רות מהמהמת] כי בעיניי יש פה גם עניין של מודלינג מאוד מאוד רציני. אני חושבת שאנחנו שורפים את עצמנו לדעת.

רות: נכון.

רינתיה: אני רגע אומרת מהמקום שלי, כמנהלת קהילה…

רות: אבל זה התרבות בישראל.

רינתיה: לא, אז לא. אז אני מנהלת קהילה כבר 11 שנה, בסדר? אחד הדברים ששרפו לי את הצורה, זה כל הזמן התחושה הזאת ש… [בטון לחוץ] מה זה, זה הקהילה, אני צריכה להיות זמינה, אני צריכה… לא, כפרה, יאללה, מה עכשיו מישהו פה… כאילו, מה קרה? זה למידה בארגונים! הכול בסדר!

רות: נכון.

רינתיה: כאילו, זה לנהל קהילות. הכול טוב…

רות: נכון.

רינתיה: …שום דבר לא קרה. אז מישהו שרוצה שהפוסט שלו יאושר עכשיו, בשמונה וחצי בערב. אוקיי, בסדר, מחר על הבוקר, הכול בסדר. כאילו, ואני חושבת שיש משהו בזה, א-פרופו הפניוּת ללמידה והפניוּת לקהילה, שהוא…

רות: מרגיע.

רינתיה: כן. ואתה אומר: אוקיי, לא מחפשים אותי פה כל הזמן.

רות: גם לא מחפשים אותי, וגם לא הוסיפו לי עוד עבודה. שזה גם איזשהו משהו…

רינתיה: נכון.

רות: …שלפעמים אני שומעת: [בטון עייף] "מה, עכשיו על כל המשימות שלי, עכשיו אני גם צריך להיות חלק מקהילה?"

אז קודם כל, וזה משהו שחשוב לי רגע לשים פה על השולחן [רינתיה מהמהמת] כשקהילה מוקמת בתוך ארגון, וזה כביכול מנדטורי, קל וחומר כשמדובר בקהילה שהיא מקושרת לעולמות הלמידה, ואתה כביכול צריך את הקהילה הזאתי בשביל להיות טוב בעבודה שלך, אתה לא יכול לחייב את חברי וחברות הקהילה להיות אקטיבים בה. זה לא הולך!

רינתיה: נכון.

רות: אני זוכרת עם הבן הבכור שלי, הוא לא היה ישן…

רינתיה: [בהזדהות] וואאא…

רות: זה היה ילד ער חצי שנה שלמה, היית רואה אותי קופצת על כדור פיזיו 24/7…

רינתיה: וואו.

רות: משהו, כאילו, נוראי. אחרי איקס זמן הלכתי ליועצת שינה - [בטון מרגיע] לא לדאוג, אי-מענה לבכי, לא נתתי לילד שלי לבכות במיטה, כולם יכולים להירגע. הייתה לי איתה פגישה ראשונה…

רינתיה: גם אם כן, הכל בסדר. [צוחקות]

רות: לא, יש כאלה שיאכלו אותי על זה.

רינתיה: אני פשוט… שלושה ילדים, שיבכה קצת, מה קרה? [צוחקת]

רות: היום, בילד השלישי, אני יכולה להגיד את זה.

רינתיה: כן, כן.

רות: בילד הראשון זה היה אחרת.

רינתיה: ברור.

רות: בקיצור, הגעתי ליועצת שינה, ואז היא אמרה לי: "רות, אין דבר כזה להשין ילד".

רינתיה: מממ… נכון.

רות: תחשבי על זה, אין פועל "להשין". [לאט ובהדגשה] "בסוף הוא צריך להרפות, לעצום את העיניים ולהיכנס לשינה". ואותו הדבר בקהילה. אתה לא יכול "לאקטב" אותם…

רינתיה: נכון.

רות: …ולגרום להם להיות אקטיבים. אתה כן יכול לייצר מרחב שרואה אותם, כמו שאמרת, נגיד, על שעות הלמידה… אהה, שעות הפעילות של הקהילה, [רינתיה מהמהמת] שנמצא בפלטפורמה שמתאימה להם, שנותן ערך.

רינתיה: וזה גם בסדר כל הזמן, כאילו, להיות שקוף עם הדבר הזה.

רות: נכון.

רינתיה: כאילו, כזה, אני…

רות: נכון. בסוף זה צריך להתאים להם.

רינתיה: בדיוק. ואני חושבת שדווקא זה שזה מקום שיש בו את ה"קאט" בשלב מסוים, על אחת כמה וכמה כשזה בענייני עבודה, אוקיי? זה קריטי. קריטי, קריטי, ואני חושבת שאפילו יש פה אלמנט מסוים של בשורה, שאתה אומר, כאילו: "חבר'ה, אנחנו משהו טיפה אחר מהתרבות הארגונית הרגילה פה"…

רות: יא, בול מה שרציתי להגיד.

רינתיה: …ששולחים וואטסאפים בשמונה בערב.

רות: זה כאילו מייחד… זה כמו כוכב צפון…

רינתיה: כן.

רות: …ב-"Slack" הרגיל שלכם אתם תקבלו הודעות באחת עשרה בלילה, הקהילה [פאוזה] מפסיקה בשש.

רינתיה: ש… תקשיבי, אני כאילו שומעת את זה, אני… זה מעצבן אותי ברמות…

רות: כן.

רינתיה: …שאני לא יכולה לתאר, באמת. זה כאילו, ה… וגם כולם כאילו כל-כך מאוהבים ב… [בכעס] "נשמה, תחכה למחר בבוקר, מה קרה"? מה - קרה? זה לא מייל שאתה אומר, אוקיי, בסדר, לא כולם מסתכלים על… גם למה להוסיף… כאילו, תחשבי עכשיו שאני רואה משהו, זה היה אחד הדברים שהבנתי. בגלל שאני כאילו מנהלת מיליון קהילות כאלה, פתאום מישהו שולח באיזה שבע, שמונה, תשע, בסדר? עכשיו היא עובדת על משהו, על איזה זה, והיא רוצה שנעזור לה. מדהים! [רות מהמהמת] אבל עכשיו זה מעסיק לי את המוח בתשע בערב. למה זה צריך להעסיק לי את המו… כי, כי לא נעים לי, כי אני רוצה לתת לה מענה, גם החבר'ה רוצים לתת לה מענה. למה זה צריך להעסיק לי את המוח בתשע בערב? אני לא באמת פנויה עכשיו…

רות: נכון.

רינתיה: …לְ-לתת לה את המענה לזה. אז היא תשאל מחר בבוקר, אני גם ככה על המחשב, טיק-טק אני שולפת לה קובץ, או מישהו אחר, והנה, היא קיבלה מענה איכותי באמת, הרבה יותר טוב. כאילו, הסיפור הזה של ה-כל הזמן להיות בטורים גבוהים…

רות: זה פשוט מאוד נוגד…

רינתיה: כל הזמן, כל הזמן…

רות: זה פשוט מאוד נוגד את כל הקונספט…

רינתיה: זה אנטיתזה בעיניי לקהילה וללמידה.

רות: נכון, אבל זה גם מאוד נוגד את ה… [פאוזה] את כל הקונספט של הסושיאל-מדיה, שהוא מאוד מיידי. הוא מאוד… זאת אומרת, עולה לי מחשבה, אני זורקת את זה בוואטסאפ.

רינתיה: נכון, אבל זה בדיוק הקטע. כאילו, יש פה קצת עניין של איפוק. אז הכל טוב.

רות: נכון.

רינתיה: תעשי שנייה חיפוש בוואטסאפ, את תמצאי גם תשובה, כנראה, שמישהו שאל לִפְנֵי, נכון?

רות: נכון.

רינתיה: זה כאילו חלק מהעניין. את רוצה לעבוד בערב? סבבה, תעבדי בערב, הכל טוב.

רות: כן.

רינתיה: למה זה קשור אליי עכשיו? [צוחקת]

רות: נכון.

רינתיה: כאילו, הכל בסדר. אני, כל המיילים שאני מוציאה, אני מתזמנת אותם, משתדלת לתזמן אותם לשמונה בבוקר. כאילו, למה שהעובדים שלי…

רות: אין על תזמוני מיילים.

רינתיה: נכון, למה שהעובדים שלי… אהה… רק שזה יגיע לוואטסאפ, אלוהים. אבל כאילו, למה?

למה צריך את הבאזז הזה? ואני חושבת שיש פה, זה חלק מהעניין, של פניוּת ללמידה, פניוּת לקהילה, פניוּת למשהו שהוא קצת אחר, והוא לא העוד משימה היומיומית שלי.

רות: בְּשׂוֹרָה. אז בואי ניקח את הבְּשׂוֹרָה הזאתי, ו…

רינתיה: הוּ הוּ.

רות: ואני אשאל אותך מה אני יכולה לאחל לך, מה הבְּשׂוֹרָה שלך?

רינתיה: נראה לי, חפרתי על זה עכשיו מספיק. כאילו, הסיפור הזה של קצת צ'יל, כאילו, באמת, למידה, קהילה, זה בעיניי אפילו משהו שצריך להיות אמ… מקום של שפיות. אהה…

רות: אהבתי.

רינתיה: אני אתן לך… זה, הרציתי בארגון, אני מרצה לעובדים על למידה ועל איך לעשות למידה ביומיום למרות כל הטרלול ולמרות כל הזה, איך ללמוד מהחיים עצמם, בגדול. באיזה כלים מחקריים אפשר ולמה זה כל כך קריטי. והרציתי ביום של החקיקה.

רות: וואו.

רינתיה: ביום של החקיקה הייתה לי הרצאה [צוחקת] באחד הארגונים הכי גדולים בארץ, לכל העובדים בארגון. [רות מהמהמת] וכאילו, אני כל הזמן חיכיתי שהם ידחו את זה, ביום של ה… עילת הסבירות. עכשיו, זה היה באיזה שתיים, משהו כזה, בשלוש הייתה חק… משהו בסגנון. ואני כאילו אומרת, איך הם לא מז…? והם התלבטו איתי, וזה, וזה, ובסוף הם החליטו החלטה שהם מקיימים את ההרצאה. [מרימה את הקול] דקה לפני ההרצאה, דממה באולם. אין בן אדם אחד. וזה היה היברידי, גם אונליין. אין.

רות: [בהפתעה] דיייי.

רינתיה: דקה אח… כאילו, כולם בזמן. תקשיבי, בסוף היו איזה, נראה לי, 60 איש כאילו, שהגיעו פיזית בזה, יותר מ-300 התחברו און-ליין. אני הייתי בשוק! [לאט ובהדגשה] והם כולם כתבו של איזה כיף שהיה להם אי של שפיות בתוך היום המטורלל הזה. אני לא האמנתי למה שאני רואה.

רות: הם היו צריכים את זה.

רינתיה: הם היו צריכים את זה, ואני חושבת שכאילו צריך להבין שקהילה ולמידה זה קצת הצידה, וזה טוב. אז כאילו צריך עוד יותר לשמר את זה ולא להפוך את זה לעוד משהו מעיק בחיים שלנו. כי, ברוך השם, יש [פאוזה] מלא…

רות: מלא.

רינתיה: מלא דברים שמעיקים עלינו בלי עין רעה.

רות: מלא, מלא, מלא.

[שתיקה]

כפרה עלייך.

רינתיה: כפרה עלייך, רות. שאני רק יגיד שאת עם חצאית מנומרת, שאני לא יכולה להתרכז בכל ה… זה. [צוחקות] לא רואים את זה, אבל היא עם חצאית מנומרת.

רות: תודה רבה שבאת.

רינתיה: תודה לך!

רות: היה לי שיא הכיף, כמו תמיד.

רינתיה: אוּוּוּוּוּוּ…

רות: נתראה בפרק הבא.

רינתיה: ביוש.

רות: ביי.

[מוזיקת רקע]

קריינית: נשארתם עם טעם של עוד? זה הזמן להזכיר, שאנחנו מלוות חברות וארגונים בהליכי הקמה של קהילות ובפעילויות תוכן מבוססות קהילה, וכמובן מרצות ומעבירות הכשרות בתחום. תוכלו למצוא הכל ב-communityforwardil.com.

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

12 views0 comments

Comments


bottom of page