top of page

מתלבשות על זה | אופנה, היסטוריה, חברה - עונה 2, פרק 57: מחיר הרשת

זה לא סוד שאנחנו חיות בעולם קפיטליסטי, וכבר התרגלנו לזה שכל אחד מנסה למכור לנו משהו. אבל האינטרנט כמו האינטרנט, מטשטש את הגבולות: בפרק הזה נרד לשורש התופעה של משפיעניות הרשת שמוכרות לנו מוצרים במסווה של תוכן, איך הלחץ של הסיילים משפיע עלינו, נדבר על הטריקים הפסיכולוגיים ועל המחיר האמיתי שאנחנו משלמות.


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 22/12/2022.

[מנגינת פתיחה]

רעות: [שרה] פה פה פה פה פה פה פה פודקאסט "מתלבשות". מה לעשות אני ב-good vibes, אני שומעת את הפסקול הזה, פסקול אומרים? את הפתיח, אני שומעת את הפתיח, משהו קורה לי בגוף, אני מתחילה לזוז…

רחל: כן.

רעות: כיף לי איתך.

רחל: האמת שהרבה אומרות את זה. [רעות צוחקת] ראית את ה… שיתפתי איזה סטורי לא מזמן…

רעות: כן! התינוק.

רחל: איזה חודש. של תינוק שזז, אימא שלו מכורה…

רעות: יואו!

רחל: והוא מת על זה.

רעות: והוא מת על הפתיח ועל הסגיר. הפתיח והסגיר - פודקאסט "מתלבשות על זה". אני ר', רעות תורג'מן… באתי להגיד ר' תורג'מן…

רחל: ואני ר' גץ סלומון…

רעות: רעות תורג'מן, איתי האחת שלי רחל גץ סלומון, יש דוקטור או אין? יש דוקטורטה?

רחל: עוד לא.

רעות: עוד לא, עוד לא, אנחנו נחכה, בסוף אני אצטרך… בסוף אני אצליח להגיע לרגע הזה, [רחל צוחקת קלות] של להגיד "ואיתי ד"ר רחל גץ סלומון". מה קורה וזה?

רחל: בסדר, מצוין.

רעות: בסדר, מצוין.

רחל: מה אצלך?

רעות: אצלי…

רחל: אצלך חגיגות. אנחנו נקדיש את הפרק לחגיגות האלה…

רעות: אצ…

רחל: …שמתרחשות אצלך.

רעות: שמתרחשות אצלי בסטורי. אז באמת, את רוצה… אני אגיד על מה אנחנו מתלבשות? הפעם?

רחל: הפעם אני אשאל. רגע. שלוש…

רעות ורחל: ארבע ו…

רחל: אז רעות, תני לנו את זה, [רעות צוחקת] על מה אנחנו הולכות להתלבש הפעם?

רעות: אז באמת, היום אנחנו הולכות להתלבש על משהו שהגדרתי כ… כשופוהוליקה החדשה. כל הנושא הזה של קניות ברשת ה… "ברשת" [מגחכת]. בפלטפורמת האינסטגרם.

רחל: דרך פלטפורמת האינסטגרם.

רעות: נכון, דרך פלטפורמת האינסטגרם. אני רוצה להתחיל ב… דווקא ממה הוביל אותי ואותנו לחשוב, באמת, לשוחח על זה בפרק. אז לפני כחודש בערך, אפילו יותר, שיתפתי בסטורי שלי באינסטגרם, הגיעה אליי, עשיתי הזמנה אונליין, הגיעה אליי חבילה. חבילה מנומרת של מותג מאוד-מאוד ידוע, אני במקרה לובשת את החולצה של… שבאמת החבילה שהגיעה לי. ואז, זה היה מאוד פשוט - צילמתי את החבילה ואמרתי… שיתפתי עם הנשים שב… שחברות בקהילת האינסטגרם. אמרתי: "אני לא יודעת איך אתן עומדות בזה, זה מוציא מאיזון בריא, הרעיון הזה של לקבל חבילה באמצע היום".

רחל: למה?

רעות: כי זה סיקרן אותי. הייתי באמצע העבודה, ופתאום מגיעה חבילה, ואותי זה הוציא מאיזון. מה יש שם, זה יתאים לי, זה לא יתאים לי, זה מסקרן אותי, יאללה, לפתוח, יאללה, להרגיש…

רחל: כל הריגוש.

רעות: הריח, ה… זה. כאילו, כל זה. פשוט… וחשבתי שזה יסתכם בזה, אבל מה שקרה, פשוט הפיל לי את הלסת. נפתחה תיבת פנדורה, כאשר כל העיסוק הוא סביב הרעיון הזה של ה… קודם כל של האנבוקסינג, של פעולת הקנייה דרך האינסטגרם, של הרעיון הזה, של קניון…

רחל: בואי נסביר מה זה אנבוקסינג, למי שלא…

רעות: …וירטואלי. אז אנבוקסינג… קודם כל יש תופעה מאוד-מאוד ידועה, מי שלא מכיר, מכיר, מכירה, קנייה דרך משפיענים. היום כבר יש לה שם, 'משפיעני מכר'. זה משפיענים… אני אדבר עכשיו בלשון נקבה, כדי שאני לא אסרבל את זה. משפיעניות…

רחל: תתארי מה זה משפיעניות.

רעות: משפיעניות שמתרגמות את עולם התוכן שלהם, יכולות להמיר את עולם התוכן שלהן, למכירה.

רחל: זאת אומרת, נגיד אני עוקבת אחרי מישהי שמעניינת אותי: שחקנית, דוגמנית, זמרת, סתם איזה איט-גירל אחת, או לא יודעת מה…

רעות: חובבת אופנה…

רחל: כל אחת שהייתה בבית של האח הגדול או משהו.

רעות: בלוגרית אופנה…

רחל: כן.

רעות: והיא מתרגמת את עולם התוכן שלה למכירה. הליפסטיק שהיא שמה, האודם, המסקרה, קרם הגוף, קרם הפנים, היא מקבלת מחברות שהיא עושה איתם שת"פים.

רחל: זאת אומרת, את מעריכה אותה בגלל האישיות שלה, את מתחילה לעקוב אחריה, התכנים שלה מדברים אלייך. ויום אחד, פתאום את שמה לב שהליפסטיק שהיא משתמשת ביום-יום, היא גם אומרת לך מאיפה היא רכשה אותו.

רעות: אומרת… לא רק אומרת. אז אני רוצה להסביר. התופעה הזו, זה באמת יש… קודם כל, זה להיות חלק מקהילה של אלפי נשים. זה לא כמו… חייבים להבין…

רחל: עשרות אלפי נשים.

רעות: עשרות אלפי נשים, מאות אלפי, חלק גם מאות אלפי נשים. נטע אלחמיסטר לצורך העניין, מיליון, מעל מיליון עוקבות.

רחל: וואו.

רעות: אז מאות אלפי נשים, באמת, מי שעובדות בזה, וחשוב להגיד, זו עבודה לכל דבר…

רחל: כן.

רעות: הם מתפרנסות מזה.

רחל: אירחנו פה את דנית…

רעות: את דנית. גם דנית.

רחל: …גרינברג בזמנו…

רעות: נכון.

רחל: ואפשר לגשת ולהאזין לפרק הזה, ולהבין איך העולם הזה של משפיעניות עובד בעצם.

רעות: נכון. אבל אנחנו ניגע בצד השני, כלומר, דיברנו עם דנית, אנחנו היום ננסה לגעת בצד השני…

רחל: כן.

רעות: בצד שאיך שאני חוויתי אותו, איך שהקהילה שלי חוותה אותו. אני הרי מובילת טרנד של מינימליזם צרכני. אני אנטי תופעת השופוהוליקה, והקהילה שלי חוותה את התופעה הזו של המכירה דרך משפיעניות כמאוד-מאוד מורכבת, מאוד קשה. חלק השתמשו בביטויים כמו של "כת", ואני חושבת שצריך לעשות… לשים דברים על דיוקם.

רחל: כי למה? כי מה קורה? אוקיי, היא מפרסמת את הליפסטיק שהיא משתמשת בו, ואז מה קורה?

רעות: זה לא סתם. כי אם אני הייתי נכנסת לפני חמש שנים, בלי עולם האינסטגרם, היום אני חלק מהאינסטגרם, אבל לפני חמש שנים הייתי נכנסת, והייתה המוכרת של הסופר פארם, או אם הייתי רוצה בגדים, הייתי הולכת לאחת מהרשתות, והייתה מוכרת, ולא היה לי שום בונדינג עם המוכרת, או עם מי שמתווכת לי את הבגד.

רחל: או במקסימום היא הייתה אומרת לך: "הגוון הזה לא מתאים, יש לי את זה בכחול".

רעות: אפילו להפך. הייתי אוכלת עליה קצת סיבוב, כאילו היא לא באה לי טוב. שאני נכנסת לחנות, אל תפנו אליי.

רחל: כן, תעזבי אותי.

רעות: פה יש לנו מצב שקודם כל… אז ההבדלים. קודם כל את חלק מקהילה. את חלק מקהילה של מאות אלפי נשים, שזה כמו מועדון סגור ונחשק, שאם יש לך את ה-piece הזה, אם יש לך את ה… את… את…

רחל: מה שנגע בה. [בהדגשה]

רעות: משהו מהקולקציה שלה, מהקפסולה שלה.

רחל: כן.

רעות: אם יש לך את גוון האודם או הסומק…

רחל: או מה שהיא ממליצה עליו…

רעות: …או המייקאפ… בדיוק.

רחל: מה שהיא אומרת: "בנות, זה הדבר הבא, זה מה שצריך ללבוש עכשיו".

רעות: זה הדבר. עכשיו, זה לא רק זה, היא גם משתפת… ברגע שאת קונה היא גם משתפת אותך בסטורי. כלומר, את מתייגת אותה והיא משתפת. ונשים ממש רשמו לי שהרגע הזה…

רחל: 15 דקות התהילה.

רעות: בדיוק, את מדייקת. הרגע הזה של השיתוף, זה פשוט הפך לשובר שגרה מבחינתן. זה פשוט איזשהו רגע…

רחל: נוצץ.

רעות: הן רואות אותה כהתגלמות השלמות, ופתאום את [בהדגשה] מופיעה…

רחל: אצלה!

רעות: אצלה! בהיכל התהילה. וזה נותן איזושהי… כמו כרטיס… נותן איזשהו כרטיס כניסה…

רחל: לעולם בלתי מושג.

רעות: לעולם שאת לא יכולה לעולם להיות חלק ממנו.

רחל: כן.

רעות: אז קודם כל, הרעיון הזה שאת חלק מקהילה, חלק ממועדון סגור ונחשק. אם היא המליצה ולך יש, ולא לכולן יש - אז את חלק ממשהו שהוא גדול יותר מהיום-יום שלך. הדבר השני, זה כמובן היעדר הממד הפיזי. אין להחנות, אין ללכת… דיברנו על זה בפרקים הקודמים.

רחל: נכון.

רעות: אבל פה זה אפילו יותר…

רחל: ברכישה אונליין.

רעות: זה לינק, זה אפילו לא באתר, היא מצרפת לך לינק, זה לא אתר.

רחל: את לא טורחת ולא כלום. מוכן.

רעות: את לא טורחת להיכנס ולסנן, לפי מחיר או לפי סייל, את לא. הכל בקליק, הכל מוזן עם קוד הקופון, עם ההנחה.

רעות: וזה… בואי נתעכב רגע על קוד הקופון, בסדר?

רחל: כן.

רעות: מה זה אומר בעצם? איך זה עובד?

רעות: אוקיי, אז למשל יש לה שת"פ…

רחל: משפיענית, יש לך עשרות אלפי עוקבים.

רעות: נכון, יש לה שת"פ עם רנואר, ועל פריט X, Y, Z…

רחל: איך יש לה שת"פ עם רנואר?

רעות: אז קודם כל, רנואר פונים אליה, היא משפיענית מכר. היא… לא כל משפיענית יכולה להיות משפיענית מכר. היא מישהי שמסוגלת לתרגם את עולם התוכן שלה למכירה.

רחל: לכסף.

רעות: לכסף. אז הם מציעים לה שת"פ על כל X… על כל לקוחה שתשתמש בקופון, בקוד הקופון הספציפי הזה, את תקבלי X אחוזים.

רחל: אחוזים. וואו.

רעות: ואז קוד הקופון מוגש לך, היום את שמה אותו כלינק, קוד קופון להנחה. הקוד… הקוד קופון כבר מוזן.

רחל: כבר מוזן.

רעות: עכשיו, את גם לא צריכה לבחור את הבגד, את רואה אותו עליה, היא מתארת לך את התחושה, היא מתארת לך את הריח, היא מתארת לך את המגע שלו, היא עושה שילובים עם הבגד, היא ממש מכניסה אותך לחוויית הלבישה עצמה, לא כאוואטר.

רחל: ואז זה כבר ברור לך שזה מה שאת רוכשת…

רעות: כן.

רחל: ושזה מה שמתאים לך?

רעות: בדיוק, אז… אז בקליק זה ממש מוזן. עם ההנחה, אם הכל. היעדר ממד פיזי…

רחל: ואז בעצם באותו קליק את מפרנסת אותה.

רעות: נכון, באותו קליק את מפרנסת אותה. אבל הקלילות שבה ה… כלומר - קליק. זה ממש ככה.

רחל: זאת אומרת…

רעות: זה קליק, רחל!

רחל: את לא רק עוקבת אחריה, את לא רק מחבבת את התוכן שלה, את בעצם מפרנסת אותה.

רעות: נכון, וכאן הרבה משפיעניות לא מדברות על החלק הזה, שזו הפרנסה שלהן, מן הסתם. אז הן מציגות לנו עולם של שפע…

רחל: תוכן.

רעות: …ותוכן. עכשיו, בין לבין, היא גם מצלמת את החבר שלה, ואת הכלב שלה, ואת המסיבות…

רחל: הבית שלה.

רעות: …ואת המסיבות שהיא יוצאת, ואת הבית, ואת המתכונים שלה, וזה נהיה פשוט פסיכוטי, כי את חלק מזה. את מרגישה כמו מעין חברה טובה. עכשיו, אני לא אומרת את זה… כלומר, רק מהניסיון שלי. זה העדויות שקיבלתי. כלומר, ממש…

רחל: כן, את שיתפת באמת עשרות…

רעות: את חלק…

רחל: …אם לא מאות, עדויות.

רעות: מאות, יש לי שני היילייטס, שאני קראתי להם "שופוהוליקה", של עדויות, שנשים… שפשוט באיזשהו מקום איבדו את הצפון סביב קודי הקופון האלה, וסביב הרכישות הווירטואליות האלה. התסכול של לקבל את כל החבילות האלה. הרי היא מתפרנסת מזה, אבל את לא מתפרנסת מזה. את הצד שמקבל, מקבל את חבילות הקוסמטיקה. וזה כל… כל שבוע זה גם מותג אחר. אז יש… נוצרת איזושהי אי-הפרדה בין עולם התוכן שלה, שהיא מקדמת, לבין השאר. כלומר, יש דברים שאת תשלמי עליהם כסף, אבל יש דברים שאת תצרכי בחינם, סביב עולם התוכן שלה. עכשיו, ישנו הממד השלישי, שזה מימד הלחץ, הסמנטיקה. את צריכה להיות שם כדי להבין עד כמה זה משפיע על נשים. כל הרעיון הזה של "שעתיים אחרונות למבצע", "מבצע שלא יחזור", "שעתיים אחרונות לקוד הקופון", "24 שעות", "עד חצות".

רחל: מטורף.

רעות: מ-טו-רף. עכשיו, נשים נפלו שדודות לדבר הזה, רחל. עשרות עדויות על הקלות הבלתי נסבלת, שהן פשוט… עכשיו, מצד אחד, זו ה-BFF שלהם, הבסטי שלהם, אז אפקט המכירה מאוד מאוד מיטשטש כאן, ולכן הגדרתי את זה כמעין קניון וירטואלי. כי היום כמעט כל מאזינה, כמעט כל, סליחה… עוקבת, כל מי שברשת, אפילו, באינסטגרם, לא יכולה שלא להיתקל בסטורי עם קוד קופון. אני יכולה לדפדף שלוש… אחרי שלוש סטוריז, אבל בסטוריז… בסטורי הרביעי…

רחל: הרביעי…

רעות: בום, קוד קופון.

רחל: …בום, קוד קופון. מדהים, זה פשוט מדהים. אני מחפשת פה עכשיו ממש אונליין…

רעות: כן.

רחל: בתוך האינסטגרם שלך, כדי לקרוא. אני רוצה…

רעות: אז אני יכולה להגיד בינתיים, עד שתמצאי…

רחל: כן.

רעות: אני יכולה להגיד שיש את… יש את לירז, שם בדוי, נגיד, שהעידה שהיא ממש כבר הגיעה למצב שהיא מחביאה שקיות על גבי שקיות, גם מהבעל. כלומר, זה מערער גם את המערכת יחסים הזוגית. היא מחביאה את הקופסאות שמגיעות. עכשיו, אנחנו חייבות להבין שאנחנו מדברות על מסה אדירה של רכישות. כלומר, אם את עוקבת אחרי משפיענית שאת אוהבת, מכבדת, רוצה להיות חלק מעולם התוכן שלה, כמעט ואין מצב שאת לא תרכשי סביב קודי הקופונים, סביב הטרללת הזו של קוד הקופון. זה עד כדי כך חזק, השלושה ממדים האלה, גם כשאת רוצה… שאת רוצה להיות חלק מהקהילה, גם הלחץ הבלתי נסבל הזה, מבחינתי, וגם היעדר הממד הפיזי. שהכול מאוד-מאוד נגיש, מאוד מאוד במרחק נגיעה, מאוד מאוד - קליק, ואני שם.

אז זה משהו שבאמת חגנו בו ודשנו בו, ואני חושבת שזה איזושהי תופעה שראוי לדבר עליה. כלומר, דיברנו עם דנית, ואני מבינה את הצד של המשפיעניות, כי הן בהחלט מתפרנסות מזה. אבל גם אנחנו כנשים, מחובתנו לפתח עמוד שדרה צרכני, מחובתנו לפתח עמוד שדרה אופנתי. כלומר, את יכולה להעיד על עצמך שאת מוצאת את עצמך בבליל השופוהוליקה הזה, כלומר…

רחל: תראי…

רעות: …את לא קונה, אני יודעת שאת לא קונה רשתות, ולא קונה רנואר, זארה, מנגו, TERMINAL X וכולי, אבל גם בעולמות ה… בוא נגיד, מותגי פרימיום יש את זה?

רחל: ברור, ובעולמות היד שנייה… וברור. אבל זה כאילו הרבה יותר מנחם אותך לדעת שאת קונה בעצם יד שנייה, שזה הרבה יותר זול ממה שזה עולה באמת, שאת לא באמת תורמת לתעשייה לפתח עוד, וכל מיני דברים שאולי נעים לנו…

רעות: מרגיע.

רחל: …להזין את עצמנו בהם…

רעות: כן.

רחל: ולהירגע על ידן. כמו גם, אני בטוחה, שאותן נשים שרוכשות באמצעות משפיעניות יגידו לעצמם…

רעות: כן.

רחל: אני חלק מקהילה, זה חלק ממה שאני חיה אותו, זה… מסט הערכים שלי, אני אתפרסם בסטורי שלה, תהיה לי יותר חשיפה…

רעות: כן.

רחל: יהיו לי יותר עוקבות, אני אפתח בעצמי איזשהו מקום של תודעה ציבורית. כל מיני דברים שאנחנו נגיד לעצמנו כדי לתרץ את הרכישה הזאת במשהו שהוא הרבה מעבר לסתם לקנות בגד.

רעות: כן, כן.

רחל: עכשיו, אני רוצה רק להזכיר לנו את ה… היה לנו פרק, אני חושבת שאחד מהפרקים הראשונים, למה בכלל אנחנו קונות.

רעות: על אופנה, נכון.

רחל: למה אנחנו קונות בגדים…

רעות: למה נשים קונות.

רחל: וקניות נותנות לנו תחושת חופש וביטחון - אני אדם, אני סובייקט בפני עצמו, אני יכולה לבחור מה אני רוצה, ואני עצמאית, ויש לי כסף, ואני יכולה לנהל את עצמי נכון, ואני קונה. וזה באמת נותן תחושת שליטה כזאת, שרק קניות מאפשרות. ובאמת מחקרים מצאו שדופמין מופרש במוח בשלבי קנייה שונים, והוא מחבר את החוויה של הרכישה לחוויה טובה.

רעות: כן.

רחל: והמוח זוכר את זה, אנחנו זוכרים את זה, אנחנו רוצים לחזור על זה. וכמובן שיש גם את הממד הפסיכולוגי. אנחנו נרכוש כשאנחנו רוצות לפצות את עצמנו, ובגד לפעמים יכול למלא מקום של בשר ודם. בכלל חפצים…

רעות: כן.

רחל: בגד אולי זה הברור מתוכם. אבל כמובן שאחת הסיבות בהקשר של בגדים ושל עולם האופנה, זה להיות מעודכנת, להיות "אִין"…

רעות: כן.

רחל: להיות בפנים, בתוך הדבר שקורה. ולמה שאת מתארת כאן, ולתופעה שאת מדברת עליה, יש חיבור בין כל הדבר הזה…

רעות: כן.

רחל: באמת לתוך הקשר חברתי מאוד-מאוד ברור. כי אם אני רוצה להיות "אין" אופנתי, אבל מצטרף לזה גם "אין" חברתי, להיות חלק מאותה קהילה, להיות דומה לזאת שמשפיעה עליי.

רעות: כן.

רחל: לקבל ממנה את הגלאם הזה שדיברנו עליו, להיות… לנצוץ, ולו לרגע, באמצעות הדבר הזה.

רעות: כן, יש בזה משהו מאוד עצוב.

רחל: עכשיו, בחיים שמחוץ לאינסטגרם, אף אחת לא יודעת שמה שאת לובשת עכשיו זה מה שלובשת גברת X, Y, Z…

רעות: כן.

רחל: …שמשפיעה עלייך. אבל את כל כך אחוזה בתוך העולמות האלה, שזה ברור לך שכולם מבחינים ויודעים בזה. זה… זה לא…

רעות: כן, אז זה סרט משל עצמך, ואת הזכרת גם את הדופמין, אבל באמת מהשיתופים שאני קיבלתי, הדופמין הזה מהר מאוד, מהר מאוד מתמסמס, מתמוסס.

רחל: מתמוסס.

רעות: וכשאת נשארת עם האריזות, ושאת כבר לא יודעת איזה קרם מתאים לאיזה… וזה מה שהן מתארות, רחל! הן כבר לא יודעות מה הן הזמינו, איזה קרם מתאים לאיזה… ותחשבי איזה כוח יש בידיים של משפיעניות המכר! ברמה כזו שאפשר לשכנע שבוע אחרי שבוע.

רחל: מטורף.

רעות: מחסלים, וגם כל הזמן המלאים מתחדשים.

רחל: ואנחנו שוכחות שבעצם מה שגורם לאותן משפיעניות, so called, שהן בעצם מוכרניות.

רעות: זה משפיעני… זה לא משפיעני… זה ממש מוכרנית.

רחל: ממש. מה שגורם להן להלחיץ ככה, זה בעצם שזאת הפרנסה שלהן.

רעות: נכון, זה כמו שאני…

רחל: זה המשכורות שלהן.

רעות: בדיוק, ונשים מ… לא שהן לא מבינות, אבל אני לא חושבת שהן מבינות עד כמה הפרנסה שלהן תלויה…

רחל: עד כמה הן תלויות כזה…

רעות: ולכן הלחץ, ומישהי רשמה: "חסר ולא תיכנסו!", כלומר, ממש סמנטיקה ש… מי משתמש במונחים האלה?

רחל: כן.

רעות: "אני אכעס", "זה יאכזב אותי". כלומר, גם הן, משפיעניות המכר, מתחילות להשתמש במונחים של לחץ מסיבי…

רחל: נכון.

רעות: אפילו לא מתון, כי ממש חשוב לציין…

רחל: ו… ו…

רעות: פרנסה!

רחל: וכמו שאת אומרת, זה כל סטורי רביעי, אז אין לדבר הזה סוף. הוא לא נגמר.

רעות: אין לו סוף.

רחל: ואני רוצה לקרוא באמת, מתוך ההיילייט בעמוד האינסטגרם שלך, איזושהי תגובה שמישהי שעוקבת אחרייך כתבה לך: "רוצה סיפורים מביכים? כל ההתנהלות היא מביכה ומביישת. זה מתחיל בזה שיש לי בטלפון שמורים את שמות השליחים, שכבר מכירים את הקוד לבית, ויודעים איפה להחביא את חבילת הקניות, כדי שבעלי לא יראה. כשאני חוזרת עם השקיות המוגזמות הן נשארות באוטו, וכל הקניות, אם חזרו איתי הביתה, עברו מיד לשקית אחרת של סופר או משהו. אני משקרת באופן תמידי לגבי מה חדש ומה נקנה. מסתירה. פעם אחת נגמרה לי מסגרת האשראי, והתקשרתי במיוחד שיאשרו לי חריגה בשביל מבצע. ובסוף הארון… ארון הבגדים עמוס עמוס עמוס בבגדים שלעולם לא אלבש, חלקם לא במידתי, עם הטיקטים עליהם. זה מביך, זה עצוב, זה מחבל במערכות יחסים, וזה רעיל. אבל ככל שמדברים על זה יותר בגלוי, ככה מגיעה ההתפכחות. אני כבר כמה חודשים מתנהלת בלי כרטיסי אשראי, בגלל שהפיתוי הזה גדול לי מדי".

רעות: וואו, אז כן, אז יש באמת… זה באמת אחד מני עשרות, ואני חושבת שבאמת היעדר הממד הפיזי, והעובדה שאת באמת חלק ממשהו פסיכולוגי, כמו שאמרת, חברתי, משהו שאת מרגישה שהוא גדול ממך - גורם לנשים להישאב. ומבחינתי זה כמו להישאב לחור שחור. אז אני יכולה להעיד שאני הייתי בצד האפל של עולם הצרכנות, אבל אף פעם המכירה… כלומר הייתי צריכה להתניע את האוטו, ללכת לקניון, כלומר, התקופה שאני הייתי…

רחל: כן.

רעות: בתקופת הקניות כאילו, האפלה, [רחל צוחקת קלות] זה שלוש פעמים בשבוע בקניון, או פעמיים בשבוע בקניון. כאן יש איזה תופעה שהיא יחסית חדשה.

רחל: את לא צריכה להיות בשום מקום.

רעות: היא יחסית חדשה, את לא צריכה…

רחל: אפס מאמץ.

רעות: אפס מאמץ! את לא צריכה להיות בשום מקום, את לא תלויה באף גורם, הכל בקליק ובמרחק נגיעה, ואני חושבת שיש בזה משהו מאוד-מאוד הרסני, גם למערכות היחסים, אבל לא פחות חשוב - לך. כלומר, זה… יש בזה משהו, כמו שקראת, יש בזה משהו מאוד-מאוד מעציב, מאוד-מאוד… שגורם לתחושה של אפילו, כמו אכזבה, את מגיעה ואת פותחת, ואיזשהי תחושת תיעוב.

רחל: תיעוב עצמי.

רעות: תיעוב עצמי. זה כמו ש…

רחל: כן, איך נפלתי לזה?

רעות: איך נפלתי לזה שוב.

רחל: איך עשיתי את זה לעצמי?

רעות: אז להבדיל…

רחל: איך הוצאתי כסף.

רעות: זה כמו להמר. כמו מהמר, כאילו, הוא עושה את זה, וכך… ואלו התיאורים שקיבלתי, שזה ממש התמכרות לכל עניין ודבר. ואני פה רוצה לצאת גם באיזושהי קריאה: גם אנחנו, לפתח קצת ביקורתיות סביב הנושא הזה. כלומר, הרי לא הגיוני שכל שני, שלישי… חייבים להבין שהמשפיעניות המכר האלה, זה לא… אנשים רגילים לא מקבלים או מתחדשים בכל כך הרבה דברים. כלומר, לא יכול להיות… זה לא החיים האמיתיים. בן אדם לא משתמש בכל כך הרבה מוצרי קוסמטיקה, לא לובש כל כך הרבה בגדים.

רחל: בגדים.

רעות: לא… מוצרים לבית, היום זה כבר מברשות שיניים.

רחל: כל כך הרבה שואבי אבק. [מגחכת]

רעות: שואבי אבק. בן אדם רגיל…

רחל: כן, כן.

רעות: …כמוני וכמוך, לא משתמש, וגם בעוד 50 שנה לא ישתמש, בכל כך הרבה מוצרים. אז קודם כל להבין שזה לא מ… זה לא ריאלי מה שאנחנו רואות.

רחל: זה לא אמיתי.

רעות: זה פייק.

רחל: כן.

רעות: אין לי עוד איפה לצרוח את זה. אני קצת מתבאסת שהקהילה שלי כאילו רק… פחות מ-5,000 נשים. אין לי עוד איפה לצרוח את זה שזה פייק! שאנשים רגילים לא מתחדשים בכל כך הרבה מוצרים. לא בבגדים ולא בקוסמטיקה, ו… להבין שזה פייק. וגם קצת, קצת אנחנו. כאילו, הקהילה שלי היא מאופיינת בגילאי 30-50 כזה, קצת לפה קצת לשם. אבל לא נשמע לך לא הגיוני שיום אחד זה TERMINAL X, יום שני זה… זה רנואר, יום שלישי, זה… כלומר, כל הזמן… זה בובי בראון ואז מאק, וכל הזמן הקוד-קופון מתחדש וההמלצות מתחדשות. לא הגיוני להזמין, הלוא, מכל כך הרבה מותגים, סביב אותו עולם תוכן.

רחל: כן.

רעות: אז אני יוצאת כאן גם בקול קורא גם להפעיל חשיבה ביקורתית. אנחנו, בכל זאת, יש… נכון שיש נשים צעירות, אבל גם נשים מבוגרות ובשלות יותר, בהחלט נופלות ללופ הזה של הקניון הווירטואלי. אני גם זוכרת שאת השתמשת במונחים כמו "אורבת", שאת ממש… יש פריטים שאת…

רחל: מחכה להם, ברור.

רעות: את מחכה להם, את אורבת להם.

רחל: אני אורבת להם.

רעות: את ממש…

רחל: אבל פה אני קצת הופכת את המשוואה. זאת אומרת, הם לא אורבים לי. כאילו, בעניין הזה של המשפיעניות, הכול אורב לנו. כאילו, רוצים לקפוץ עלינו, הן קופצות עלינו, ממש. אבל כשאת רואה פריט ואת חושקת בו, ואת ממתינה חודש, חודשיים, שלושה…

רעות: כן.

רחל: זה מה שקרה לי עם הנעליים של אלבר אלבז, המהממות שלי.

רעות: כן.

רחל: שעלו המון כסף, ואני ארבתי וחיכיתי בהמון סבלנות.

רעות: נכון.

רחל: ובסוף יכולתי לרכוש אותם בכמה מאות שקלים.

רעות: זה באמת שונה ממשפיעני…

רחל: כן.

רעות: אבל יש איזו משפיענית רשת שאת עוקבת? כלומר, את כן… את חשופה לעולם הזה?

רחל: אני כמעט ולא.

רעות: איזה כיף זה.

רחל: אבל יש מישהי שאני…

רעות: איזה כיף זה.

רחל: שפשוט קראה את הספר שלי והתלהבה ממנו נורא, והיא תייגה אותי, ואז נחשפתי אליה וראיתי, אמא'לה, מה זה, מה קורה פה? יש לה עשרות אלפי נשים עוקבות אחריה וזה. והיא בכלל באה מעולמות של אוכל וזה וזה. ונשארתי, המשכתי לעקוב אחריה, כי היא באמת מקסימה, ממש מדהימה. אבל לאט-לאט את מבינה שכאילו כל דבר שהיא עושה הוא בעצם מבוסס העסק שלה. עכשיו, זה לא נסתר, היא כל הזמן אומרת את זה וכל הזמן דואגת לזה. אבל ניסיתי לבחון מה קרה לי. ואני רואה איך אני נכנסתי בעצם ללופ שלה. איך אני חלק מהשמחה שהזמינו ממנה עוד סיור אוכל, ועוד דבר כזה, ועוד דבר כזה.

רעות: כן.

רחל: כאילו, את הופכת להיות באמת חלק מהדבר הזה.

רעות: נכון.

רחל: ומי שלא מכירה את העמוד שלה, היא לא מבינה בכלל על מה את מדברת.

רעות: נכון.

רחל: זה כאילו רחוק ממנה, ממש.

רעות: וכאן אבל לפחות זה… אני קצת מוצאת נחמה, שזה סביב העסק שלה. ואז יש לך את הנושא הספציפי.

רחל: נכון. וזה גם סוג של 'על השולחן'.

רעות: נכון.

רחל: היא קודם מנהלת עסק.

רעות: נכון. וכאן, הנושא הזה של משפיעניות מכר, זה אף פעם לא 'על השולחן'. וזה תמיד דבר רודף דבר. כלומר, אין שובע, זה באר.

רחל: זה נורא.

רעות: חייבים להבין שזו באר ללא תחתית. זה כמו איזה… זה מפלצת, שמה שלא תגישי לה על השולחן..

רחל: ממש, וזה נוגע גם בכל הגילאים, רעות, אני חייבת לציין…

רעות: …היא תזלול.

רחל: …שהבת שלי היא בת 12. אין לה אינסטגרם, אנחנו לא מרשים. אין לה פייסבוק, כי זה של זקנים. אבל יש לה וואטסאפ. ומה שקורה היום ב… לא קוראים לזה סטורי, קוראים לזה סטטוס.

רעות: יש…

רחל: בסטטוסים…

רעות: זה על משקל סטוריז.

רחל: זה לא נורמלי. אני לא יודעת אם מי שמאזינה לנו חשופה לזה, אבל זה לא נורמלי.

רעות: זה לדתיות… להרבה דתיות יש את זה, סטוריז… וואטסאפ.

רחל: היא אומרת לי, אימא, יש מישהי אחת… נכון, חרדיות גם, שאין להם… זה.

רעות: [מהמהמת בהסכמה] אני יודעת.

רחל: היא אומרת לי: "אמא, יש מישהי אחת שהיא… אני לא יודעת, אבל כבר התחילו לצמוח לה מלא חצ'קונים על הפנים, כי כל יום היא מפרסמת קרם אחר".

רעות: וואו.

רחל: הבת שלי כאילו, היא ההפך ממני, מאוד אוהבת איפורים וזה, ודברים וטיפוחים וזה, והיא אומרת: "כל יום היא מפרסמת קרם אחר". והיא אומרת: "איך זה יכול להיות? כאילו, למה שהבן אדם ירצה… למה שמישהי תרצה למרוח על עצמה כל כך הרבה דברים". והיא אומרת לי: "אמא, זה גם דברים מסין, כל מיני דברים גרועים כאלה".

רעות: יפה שהיא…

רחל: "היא שמה על עצמה ומתקלקל לה העור, מה אנשים…", וככה היא אמרה לי: "מה אנשים מוכנים לעשות בשביל כסף?".

רעות: וואו, אז קודם כל, שאפו, שהיא מפעילה חשיבה חיובית.

רחל: שיש לה מודעות.

רעות: ושיש לה מודעות. אני יכולה להגיד, כל הנושא של קוסמטיקה, בדרך כלל המשפיעיניות זה בנות ה-20, וזה כזה מצחיק אותי שבת 20…

רחל: תמליץ לך.

רעות: …ומדברת איתי על גלואו, ותמליץ לי על מונחים, [רחל צוחקת] ומדברת איתי על חיות של העור, ועל גלואו…

רחל: כן, אנטי-אייג'ינג.

רעות: ועל ברק, ועל תחושה של מוצקות.

רחל: בואי.

רעות: ובא לי… כל מה שבא לי להגיד לה: "נשמה דברי איתי עוד 15 שנה".

רחל: תנגבי את החלב.

רעות: קחי כרטיס, בואי נדבר עוד 15 שנה. כאילו, והיא מסבירה… ומן הסתם, נשים… מן הסתם שהכל יהיה גלואו, היא עובר בת 20! איזה מוצקות, [רחל צוחקת] איזה… ברור שיהיה לה גלואו. היא ישנה עד שעה 8: 00 בבוקר או 10: 00… היא רק עכשיו התעוררה.

רחל: 12: 00.

רעות: יש לה גלואו, יש לה רוז' טבעי! אז זה פשוט מחריד, כאילו גם העובדה הזו של מי משווק לנו את הדברים.

רחל: נכון.

רעות: הם בדרך כלל גם מאוד רזות, בדרך כלל מבנה גוף שהוא מאוד צמוד לאידיאל היופי. הרבה פעמים נשים מזמינות משהו, מקבלות אותו, ו…

רחל: יושב עליהם זוועה.

רעות: ולא מבינות איך זה יושב. הם דמיינו את זה כל כך כמו על המשפיענית האהובה שלהם. אבל זה לא ככה. אני יכולה להגיד, הנה, באתי במיוחד, לבשתי לפרק את החולצה הזו ממותג ישראלי, אני לא אציין את השם כי אני לא… לא, כאילו, לא בענייני שיימינג.

רחל: כן, כן.

רעות: אבל, באמת, מותג ישראלי שפיתח סביבו קהילה, שמהעדויות שאני קיבלתי…

רחל: זה מותג אינסטגרמי. יש להם חנויות ממשיות?

רעות: אינסטגרמי. לא, לא.

רחל: כלום.

רעות: הכול באינסטגרם. התופעה הזו של קניון וירטואלי זה אינסטגרם.

רחל: כן, כן.

רעות: והן, הן קיבלו… כלומר שהתחלתי את השיח סביב השופהוליקה, באמת המותג שלהם חזר ועלה ועלה. ונשים אמרו שזה כמו סוג של כת. יש 'דרופ'. דרופ זה קולקציה שנוחתת מידי יום חמישי, דרופ של מספר פריטים, מלאי מוגבל. במשך ראשון עד רביעי יש טיזרים ליום חמישי…

רחל: למה הולך להיות.

רעות: למה הולך להיות. הלוגו שלהם זה… כאילו חלק מהלוגו זה: "תהיו ראשונות".

רחל: וואו.

רעות: ופשוט… ואין להם סיילים. והן באמת כבר כמה שנים רצות, אין סיילים חוץ מפעם אחת בשנה. הן גאונות שיווק, יש סייל אחד בשנה, אין סיילים. ופשוט התחושה של נשים להיות חלק מהדבר הזה. אז…

רחל: לא, וגם הדחיפוּת.

רעות: הדחיפות והדרופ.

רחל: זה ייגמר!

רעות: יום חמישי בעשר! יום חמישי בעשר! בום, דרופ!

רחל: עשר בבוקר?

רעות: עשר בבוקר. ונשים אומרות: "אני ב… אני דוחה ישיבות", "איך עשיתם לי את זה על ישיבה?", "איך אני מספיקה?"

רחל: וואו.

רעות: את מבינה אבל את הלחץ ואת 'הסורים על הגדרות' ואת הסמנטיקה?

רחל: בטח.

רעות: אז גם אני התחדשתי בחולצה הזו, כי קודם כל אני מאוד אוהבת אסימטריות, מאוד אוהבת ניוד, אבל גם אני התחדשתי בה, כי…

רחל: היית בלחץ.

רעות: הייתי בלחץ. [רחל צוחקת קלות] נשבעת… ואני הכי כאילו, מי יפעיל לחץ עליי?

רחל: מי יכול עליי?

רעות: כאילו, על מובילת טרנד המינימליזם. והנה אני מודה, קבל עם ועדה.

רחל: ואת מרוצה?

רעות: אני… אני… הלסת לא נפלה לי. כאילו, החולצה בסדר.

רחל: חמוד.

רעות: העיצוב בסדר, זה בסדר. אבל אחרי… אני אגיד לך מה, רציתי לשתף ולפרגן, אבל אחרי שקיבלתי את… המון-המון עדויות על הכת so called הזו, לכאורה, לכאורה…

רחל: את עוקבת אחרי המותג?

רעות: אני עוקבת אחרי כולם רק כדי לשתף כ… כריקושטים לקהילה שלי, את מה… ממה אתן צריכות להיזהר. אבל מה שאני רוצה להגיד זה שהאיכות לא בשמיים. הבד לא, כאילו, לא יוצא מהרגיל. זאת אומרת, יכולתי לקבל את זה בזארה או במנגו או בכל…

רחל: זה פשוט העטיפה.

רעות: זה בכל רשת אחרת, אבל פתאום להיות חלק מה… יש להם גם קופסה שהם עיצבו עם הפרינט שמזהה אותן, הריח, עם הריח…

רחל: וואו.

רעות: …שמזוהה עם המותג, ואני פשוט רציתי להיות חלק מזה. ואני זוכרת שבהתכתבות עם שירות הלקוחות, אמרתי לה: "אני… איזה כיף, אני שמחה להצטרף למשפחת פיפ-פיפ".

רחל: וואוו.

רעות: אני השתמשתי בניואנס הזה של: "איזה כיף להצטרף למשפחת טה-טה-טה". אז אם זה עובד עליי, שאני באמת עובדת הרבה שנים וברמה היום-יומית על עמוד שדרה צרכני, קל וחומר… כלומר, לא קל וחומר, איך זה אמור לעבוד על נשים שבאמת מטוּר… שזה עושה להם טריגר…

רחל: כן.

רעות: שיש להם כזה שקצת מעקצץ…

רחל: מטורגטות את יכולה להגיד.

רעות: מטורגטות, מטורגרות על ידי הפרסומים האלה. אז באמת הנה, אז הזמנתי, והדופמין התפוצץ, ואני יכולה להגיד שאולי זה היה שווה את זה, כי זו החולצה שהציתה את כל טרפת…

רחל: ההתלהבות.

רעות: בדיוק, את כל טרפת השיח הזה סביב השופהוליקה, וסביב משפיעניות המכר. וזה אפילו לא משפיעניות שיווק, צריך לשים את ה…

רחל: נכון.

רעות: לקרוא לילד בשמו.

רחל: מוכרניות.

רעות: זה מוכר… מוכרניות, זה מרגיש לי כאילו זה קצת… לא יודעת למה יש בזה משהו שאולי קצת מקטין, אבל הם משפיעניות מכר! ו…

רחל: כי זה מאוד קטן, רעות. הם פשוט על כל מכירה שהם מצליחות בה, כל קליק שלך, הן מרוויחות כסף.

רעות: נכון.

רחל: זה כמו ששואלים אותך בקסטרו בקופה: "מישהי עזרה לך?", ואת אומרת: "כן", והיא מרוויחה את השני אחוז שלה.

רעות: נכון.

רחל: זה בדיוק אותו דבר.

רעות: אבל בקסטרו… יאמר לזכותן, בקסטרו את באה למשמרת שבע… פה…

רחל: ברור. בקסטרו, זה ברור לך, הכל בסדר.

רעות: אבל… אבל פה…

רחל: זה החוק, ואת נורא רוצה גם לפרגן למוכרת החמודה…

רעות: נכון.

רחל: …שסייעה לך ועזרה לך. אבל למה שתעשי את זה למישהי שמוכרת לך עולם תוכן? מישהי שאת פה בכלל לא בשביל לקנות, את פה בשביל לראות איך היא…

רעות: אין היום…

רחל: מה יש לה להגיד לך.

רעות: אין היום עולם תוכן. כמעט ואין היום פרופילים שמציעים לך תוכן.

רחל: זה ממש פייק. תוכן זה פייק.

רעות: אין היום תוכן כתוכן! אני חושבת שרק אני או את… אני ואת, או אנשים כאילו רגילים. [צוחקת]

רחל: רק אנחנו, אחרונות בעולם.

רעות: לא, באמת, כמעט ואין היום פרופילים… וזה יכול להיות, והכי מצחיק שמישהי שהפרופיל שלה מוקדש לכלי בית, או מישהי שהפרופיל שלה מוקדש ל… לאיפור, פתאום מתחילה להמליץ… הכלי בית מתחילה להמליץ על איפור. ואחרי האיפור היא מתחילה ל… בגדים לילדים. כלומר, יש גם ערבוב…

רחל: כן.

רעות: ערבוב בתכנים. בקיצור, מסה אדירה.

רחל: אני כל כך שמחה שאני לא עוקבת אחרי כאלה.

רעות: איזה כיף לך.

רחל: כן.

רעות: זה פשוט כיף לך. והיום, לא יודעת מתי תאזינו לזה, אבל אנחנו, פסיעה מנובמבר. שאנחנו יודעים שנובמבר…

רחל: וואו, הולך להיות טרפת.

רעות: טרפת, חודש המבצעים, סייבר מאנדיי.

רחל: איך קוראים את זה? לא בלאק פריידי.

רעות: בלאק פריידי.

רחל: אה, בלאק פריידי.

רעות: ויום הרווקים הסיני, ויום האחיות היפניות, ויום…

רחל: אה, וסייבר מאנדיי, נכון.

רעות: ואיפה לא. וההולנדים, ויום הגמדים, ויום ה… אין לי מושג כבר.

רחל: כן, יום האם, ויום האישה, ויום האהבה.

רעות: יום האם, ויום הבת, ורק תקני, ותקני, ותקני. וכאשר מדברים במונחים של פסיכולוגים להיות חלק מקהילה, וסמנטיקה שזה לחץ, שזה 'הסורים על הגדרות', ושאין את הממד הפיזי… אני ממש יוצאת בקריאה לנשים…

רחל: כן.

רעות: לפתח עמוד שדרה צרכני, כי אנחנו נתקעות עם זה בסוף.

רחל: לא, אבל גם תבינו שמה זה המשפיעניות האלה? מה אתן מקבלות מהן? מה התוכן? את רוצה תוכן שעוסק במה? לייף סטייל? לכי תעקבי אחרי עמודים שהם מעניינים וקשורים לייף סטייל, לא על מישהי שיצאה מהאח הגדול או מאלוהים יודע איפה.

רעות: לא…

רחל: זאת אומרת, ה… את רוצה תוכן? תחפשי תוכן. את רוצה בגדים? בואי, אני אראה לך, אני אדריך אותך…

רעות: כן.

רחל: תחפשי בגדים. תלכי למקומות איכותיים שמדברים איתך בגדים. שהם מראש מוכרים. שזה הקטע, את יודעת לאן את נכנסת, את פה בחנות. אבל לא ב… בכיסוי של תוכן…

רעות: נכון.

רחל: או איזה אישיות מפעימה, את מוצאת את עצמך כל הזמן במרדף אינסופי אחר הקנייה.

רעות: נכון. היום התוכן הפך להיות איזשהו עלה תאנה…

רחל: ממש.

רעות: …בתוך עולם שפשוט רוצה את… את כרטיס האשראי שלי.

רחל: בדיוק.

רעות: בדיוק.

רחל: אבל אם את עוקבת אחרי מישהי שיש לה תוכן, אבל את יכולה להעביר את כרטיס האשראי שלך אחר כך בללכת לאיזה תערוכה שהיא המליצה לך, ב… בלקרוא את הספר הזה והזה, בלראות את הסרט הזה והזה. זאת אומרת שיש התאמה, קורלציה, בין מה שהיא מספרת לך…

רעות: נכון, בין התוכן.

רחל: לבין מה שיכול לצאת מזה אחר כך…

רעות: נכון.

רחל: ולהתבטא אולי בסוג של רכישה, אבל שיש התאמה. את רוצה בגדים? תעקבי אחרי מישהי שקשורה לבגדים, וזה מה שהיא עושה, וזהו, וזה ברור לך, וזה ברור לה, ויש התאמה.

רעות: נכון, גם לא להאכיל את עצמנו ב… בחרטטת הזו שאת צורכת תוכן.

רחל: בדיוק, זה לא תוכן.

רעות: כי את לא צורכת תוכן,

רחל: זה לא תוכן.

רעות: את צורכת מכירה, את צורכת ערוץ קניות…

רחל: בדיוק.

רעות: את צורכת קניון וירטואלי.

רחל: לא, זה גם לא תוכן לראות את בעלה על הספה…

רעות: לא, לא…

רחל: …כמה הוא חתיך מהמם.

רעות: לא, יכול להיות שזה…

רחל: זה לא תוכן.

רעות: אני לא שופטת.

רחל: זה לא תוכן.

רעות: אני לא, יכול להיות שזה…

רחל: אני שו… זה לא תוכן.

רעות: יכול להיות שזה מעניין.

רחל: זה לא תוכן, זה מעניין, זה ג'וס, זה כיף…

רעות: נכון.

רחל: זה סבבה, זה לא תוכן.

רעות: אוקיי, אז אפשר להגדיר את זה אחרת, אבל זה משהו שנעים לך לצרוך, וזה משהו שהוא על תקן אסקפיזם.

רחל: כן, כן, בהחלט.

רעות: וזה משהו שהוא… לגמרי…

רחל: כמו, סבבה, לראות סדרות, לעשות…

רעות: לגמרי.

רחל: אבל זה לא תוכן ברמה גבוהה. בואי, זה לא תוכן.

רעות: אוקיי. אז רחל היא פה אמונה על מחלקת התוכן. [רחל צוחקת] ואני… מה זה כן תוכן. ואני פה זוקפת גב ואומרת: זה תוכן.

רחל: כן.

רעות: זה פשוט תוכן ב… שהוא…

רחל: בסדר.

רעות: כן, שהוא קצת, שהוא לא… כן, תוכן. לתוכן יש המון גוונים, ותוכן יכול להיות גם השראה, וגם כיף, וגם דיכאון, וגם פופ, וגם מוצרט.

רחל: אוקיי.

רעות: כן. רחל גץ סלומון, נראה לי שאנחנו סוגרות את הפרק הזה?

רחל: בהחלט.

רעות: איפה אפשר למצוא אותנו?

רחל: אנחנו בספוטיפיי, אנחנו ביוטיוב, אנחנו בגוגל פודקאסט, באפל פודקאסט, וגם באתר של "אודיותר".

רעות: ביי ביי.

רחל: ביי.

[מנגינת סיום]

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

Comentários


bottom of page