top of page

אבא למה - למה שלא נחקה את הטבע?

בפרק זה נסקור פיתוחים והמצאות להן הטבע היה מקור השראה.


תאריך עליית הפרק לאוויר: 28/06/2018.

‏ג'ינגל: "חינוכית".

‏קריין: הופק על ידי "פודקאסט ישראל מדיה בע"מ".

‏[מוזיקת רקע]

‏[צלילים עדינים של פכפוך מים, צעדים, ציוץ ציפורים ורחש עלים]

‏קריין ילד: "אבא למה?" עם אורן פרבר וביתו.

‏הבת: אבא, תראה את השלדג על הענף.

‏אורן: שימי לב, הוא יושב שמה ומחכה למשהו.

‏הבת: מחכה למה?

‏אורן: אה, לדג.

‏הבת: יש דגים בירקון?

‏אורן: אם יש שלדגים, בטוח יש גם דגים.

‏הבת: הנה עכשיו! וואו, איזה מהירות, תראה, הוא צולל למים.

‏אורן: נראה שהפעם הוא לא תפס משהו.

‏הבת: אבל הוא יתפס בפעם הבאה.

‏אורן: הוא חייב. החיים שלו תלויים בזה.

‏הבת: תראה איזה מקור חד יש לו.

‏אורן: כן. את יודעת, הרבה אנשים ראו את המקור של השלדג, אבל רק אחד קיבל מהמקור השראה.

‏הבת: השראה למה, אבא?

‏אורן: לבנות משהו. איזה דבר אפשר לבנות שיהיה דומה למקור של שלדג?

‏הבת: אולי מה שטס מהר מאוד, כמו מטוס או טיל או…

‏אורן: מה דעתך על רכבת?

‏הבת: רכבת בצורת שלדג?

‏אורן: לא, לא כל הרכבת. רק החלק הקדמי שלה.

‏הבת: מה? מי המציא דבר כזה?

‏אורן: מהנדסים יפנים. הם ניסו לשפר את הרכבת המהירה שלהם, שנקראת שינקנסן.

‏הבת: מה זה אומר?

‏אורן: ביפנית זה אומר רכבת קליע.

‏הבת: קליע? כמו קליע שיוצא מרובה?

‏אורן: כן. את יודעת, הרכבת מגיעה למהירות של כמעט 600 ק"מ בשעה.

‏הבת: מה, הם הסתכלו כמונו בשלדגים וככה עלה להם הרעיון?

‏אורן: ממש כך. קראתי שהמהנדס הראשי שלהם הוא גם צפר חובב, והוא שילב בתכנון של הרכבת עוד רעיונות מעולם הציפורים.

‏הבת: וואו, יפה!

‏אורן: כן. קוראים לזה ביומימיקרי.

‏הבת: ביו-מה?

‏אורן: מימיקרי. באנגלית, מימיקרי זה חיקוי, וביו - פירושו עולם החי.

‏הבת: ביו - כמו בביולוגיה?

‏אורן: נכון, מדעי החיים.

‏הבת: תן לי עוד דוגמה לביומימיקרי.

‏אורן: תסתכלי במכנסיים שלך.

‏הבת: יש חיה שנראית כמו מכנסיים?

‏אורן: לא, לא. תסתכלי על מה שנדבק למכנסיים.

‏הבת: זרעים. [שפשוף בד]

‏אורן: בדיוק. במאה הקודמת חי מהנדס, ששמו ז'ורז' לה מסטראל [כך במקור], שהלך לטייל עם הכלב שלו.

‏הבת: בירקון?

‏אורן: לא, לא. הוא היה שוויצרי.

‏הבת: ומה הוא גילה?

‏אורן: הוא גילה שכל הזמן זרעים של צמחים נדבקים לפרווה של הכלב שלו.

‏הבת: כמו אלו שנדבקו לג'ינס שלי?

‏אורן: דומים. זה עורר בו רעיון מדהים. להמציא דבק שאפשר להדביק ולהפריד הרבה מאוד פעמים.

‏הבת: מה, כמו סקוטש?

‏אורן: בדיוק סקוטש, [בהתלהבות] הוא המציא את הסקוטש.

‏הבת: מגניב, אבל איך זה קשור לביומימיקרי?

‏אורן: אה, מסתבר שאם מסתכלים בזרעים במיקרוסקופ, רואים שהמעטפת שלהם, היא מורכבת מהמון ווים זעירים עם פתח, משהו שמזכיר את האות הא.

‏הבת: ואיך נראה הבגד במיקרוסקופ?

‏אורן: הבגד נראה כמו המון חוטים.

‏הבת: אז הווים נתפסים בחוטים.

‏אורן: וקיבלנו סקוטש. את מבינה? צד אחד של הסקוץ' הוא הווים, וצד אחד הוא השערות.

‏הבת: כשאתה מסביר, זה נשמע כל כך פשוט.

‏אורן: נכון, אבל כל החוכמה היא לדעת להסתכל, מנקודת מבט חדשה במשהו שכולם מכירים.

‏הבת: איך עושים את זה?

‏אורן: צריך לדעתי להיות עם חשיבה של ילד ושל מבוגר בעת ובעונה אחת.

‏הבת: למה?

‏אורן: כי, ילדים, רואים דברים בדרך מקורית וחדשה, ובהרבה מקרים מבוגרים יודעים לקחת רעיון, משהו מעולם הדמיון, ולהפוך אותו למשהו שממש עובד.

‏הבת: תן לי עוד דוגמה.

‏אורן: [פכפוך מים] עוד דוגמה… אה. את רואה את העלים שצפים על המים?

‏הבת: זה עלי לוטוס.

‏אורן: לא בדיוק לוטוס, אלה עלי נופר. גם הם צפים על המים.

‏הבת: הם ממש יפים.

‏אורן: נכון, אבל שמת לב, שלמרות שהם כל הזמן במים, הם בכלל לא רטובים.

‏הבת: וואו, זה נכון, אבל איך זה קורה?

‏אורן: כי טיפות המים מתגלשות מעליהם. תגידי, זה נותן לך איזשהו רעיון?

‏הבת: אה, אולי בגדים שלא נרטבים?

‏אורן: רעיון מעולה.

‏הבת: נעליים שלא נרטבות.

‏אורן: מצוין!

‏הבת: מה עוד?

‏אורן: שימי לב שהעלה נשאר תמיד נקי, כי המים שמחליקים מעליו, אוספים את כל הלכלוך שהצטבר.

‏הבת: למה זה יכול לתת רעיון?

‏אורן: תתארי לך, אממ… בגדים שלעולם לא מתלכלכים?

‏הבת: או מכונית שתמיד נשארת נקייה? היי, זה החלום שלך!

‏אורן: הא, את ממש אלופה בביומימיקרי.

‏הבת: זה מעניין, זה כמו משחק כזה שצריך לגלות איזה רעיון מתחבא מאחורי כל יצור.

‏אורן: נכון. רוצה לדעת איך ביומימיקרי שינתה את ההיסטוריה?

‏הבת: אממ… אתה לא קצת מגזים?

‏אורן: על הוויקינגים שמעת?

‏הבת: כן, יש עכשיו סדרה כזאת, הם היו מזה מפחידים.

‏אורן: זה בוודאי עזר להם לכבוש את אירופה, אבל… אם ראית את הסדרה, אני בטוח ששמת לב שהיה להם יתרון גדול נוסף.

‏הבת: הקסדות שלהם?

‏אורן: לא, משהו גדול יותר.

‏הבת: אולי… הספינות שלהם?

‏אורן: בדיוק.

‏הבת: אבל איך זה קשור לביומימיקרי?

‏אורן: עד היום, לא הצליחו להבין, איך אנשים פשוטים כמותם הצליחו לבנות ספינות מהירות כל כך, בעלות יכולת תמרון שפשוט לא תאמן, ועוד לפני אלף שנים. לאף אחד לא היה סיכוי נגדם בקרבות ים.

‏הבת: אז אתה אומר שהם קיבלו רעיון מהטבע.

‏אורן: מתברר, שהשלד של הספינות, מזכיר מאוד את מבנה השלד של דגים.

‏הבת: אה! אז ככה הספינה נעה במים טוב יותר?

‏אורן: לגמרי ככה. היא ממש חותכת את המים שהיא נעה בהם. הצורה שבה הספינה נעה במים נקראת צורה הידרודינמית. הידרו זה מים, ודינמיקה זה פעילות או תנועה.

‏הבת: זאת אומרת, התנועה שלה במים.

‏אורן: בדיוק. הצורה ההידרודינמית של הדגים, מאפשרת להם לנוע בקלות במים. הוויקינגים חיקו את הצורה הזו, והשאר - היסטוריה.

‏הבת: וואו, אז הטבע מלא ברעיונות.

‏אורן: מלא. שמעת על מייקל פלפס?

‏הבת: נשמע מוכר. הוא ספורטאי או משהו, לא?

‏אורן: שחיין. השחיין הטוב ביותר בעולם.

‏הבת: גם הוא מחקה את הטבע?

‏אורן: אפשר להגיד. כשהיית בת… בוא נראה… כשהיית בת ארבע, הוא השתתף באולימפיאדת בייג'ין.

‏הבת: בסין?

‏אורן: כן. ומייקל פלפס, לא רק שזכה בשמונה מדליות, אלא גם שבר לא מעט שיאים אולימפיים.

‏הבת: טוב, כי הוא אלוף.

‏אורן: ברור. אבל כמו לוויקינגים, היה לו גם יתרון סודי. ביומימיקרי.

‏הבת: מה, הוא הסתכל על הדגים ולמד לשחות כמותם?

‏אורן: [מגחך] לא. היתרון שלו, היה חליפת השחייה שלו. שאף אחד לא ראה כמותה עד האולימפיאדה.

‏הבת: מה היה הסוד של החליפה?

‏אורן: כשמסתכלים בחליפה במיקרוסקופ, רואים שהמבנה שלה מזכיר מאוד עור של כריש.

‏הבת: כריש? מה זאת אומרת?

‏אורן: תראי, לעור הכריש יש מבנה מאוד מיוחד, של קשקשים זהירים, שגורם למים להחליק מעליהם כמעט בלי התנגדות.

‏הבת: אז מייקל פלפס שחה כמו כריש?

‏אורן: אפשר להגיד, כן.

‏הבת: אז הוא היה צריך לתת את המדלייה לביומימיקרי.

‏אורן: נכון, אני מסכים. את יודעת, יש עוד תכונה מעניינת לעור הכריש.

‏הבת: מה?

‏אורן: הוא מונע מחיידקים ומזיהומים להצטבר עליו. היום מחקים את המבנה הזה כדי לייצר סדינים וציוד סטרילי לבתי חולים.

‏הבת: תגיד, כמה המצאות של ביומימיקרי יש?

‏אורן: לדעתי יש כבר אלפי המצאות ורעיונות. את יודעת, כמעט כל דבר שרואים בטבע, יכול להיות שימושי למשהו.

‏הבת: באמת? הנה, תראה את העץ הזה. מה אפשר ללמוד ממנו?

‏אורן: המון, אני חושב שכדי לקבל רעיון טוב, אנחנו צריכים לחשוב אילו בעיות העץ פותר.

‏הבת: בעיות?

‏אורן: כן, למשל, איך להשתמש באור השמש כדי לייצר אנרגיה וחמצן.

‏הבת: זה תפקיד של העלים. היי, למדנו על זה בביולוגיה. הם מפיקים חמצן ואנרגיה מאור השמש וממים.

‏אורן: אז מה לדעתך אפשר כאן לחקות?

‏הבת: אולי אפשר לתכנן עלים מלאכותיים?

‏אורן: יפה. וזה, למשל, הדור הבא של קולטי השמש. אבל תראי, יש עוד משהו. העץ, הוא צריך להעביר מים ומינרלים מהשורשים לכל עלה ועלה, בלי להשתמש במשאבה.

‏הבת: ממ… אולי שיטה חדשה וחסכונית להעביר מים. מישהו כבר המציא דבר כזה?

‏אורן: אני לא יודע, אולי זו תהיי את.

‏הבת: אבא, אני רוצה להיות ביומימיקרית.

‏[מוזיקת רקע]

‏אורן: בהצלחה. זה בעצם להיות מהנדסת, עם עיניים של ביולוגית וסקרנות של ילדה.

‏הבת: אתה יודע, זה מתאים לי.

‏אורן: אז אהה… למה שלא תתחילי עכשיו?

‏הבת: איפה לומדים את זה?

‏אורן: יש המון אתרים, גם בעברית, עם דוגמאות ועם סרטונים.

‏הבת: איזה, למשל?

‏אורן: פשוט תכתבי "ביומימיקרי" בגוגל.

‏הבת: אבא, זה ממש מגניב.

‏[מוזיקת סיום מסתיימת בדנדון פעמונים]

‏ג'ינגל: "חינוכית".

‏קריין: הופק על ידי "פודקאסט ישראל מדיה בע"מ".

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

Comments


אוהבים פודטקסטים? הישארו מעודכנים!

הרשמו וקבלו עדכונים לכל תמלולי הפודקאסטים

תודה שנרשמת

  • Whatsapp
  • Instagram
  • Facebook

כל הזכויות שמורות © 

bottom of page