בפרק זה נסקור פיתוחים והמצאות להן הטבע היה מקור השראה.
תאריך עליית הפרק לאוויר: 28/06/2018.
אות מוזיקלי: "חינוכית".
קריין: הופק על ידי "פודקאסט ישראל מדיה" בע"מ.
[מוזיקת רקע]
[לאורך הפרק כולו - קולות עדינים של פכפוך מים, צעדים, ציוץ ציפורים ורחש עלים]
קריין - ילד: "אבא למה?", עם אורן פרבר וביתו.
הבת: אבא, תראה את השלדג על הענף.
אורן: שימי לב, הוא יושב שמה ומחכה למשהו.
הבת: מחכה למה?
אורן: אה, לדג.
הבת: יש דגים בירקון?
אורן: אם יש שלדגים, בטוח יש גם דגים.
הבת: הנה עכשיו! וואו, איזה מהירות, תראה, הוא צולל למים.
אורן: נראה שהפעם הוא לא תפס משהו.
הבת: אבל הוא יתפס בפעם הבאה.
אורן: הוא חייב. החיים שלו תלויים בזה.
הבת: תראה איזה מקור חד יש לו.
אורן: כן. את יודעת, הרבה אנשים ראו את המקור של השלדג, אבל רק אחד קיבל מהמקור השראה.
הבת: השראה למה, אבא?
אורן: לבנות משהו. איזה דבר אפשר לבנות שיהיה דומה למקור של שלדג?
הבת: אולי מה שטס מהר מאוד, כמו מטוס או טיל או…
אורן: מה דעתך על רכבת?
הבת: רכבת בצורת שלדג?
אורן: לא, לא כל הרכבת. רק החלק הקדמי שלה.
הבת: מה? מי המציא דבר כזה?
אורן: מהנדסים יפנים. הם ניסו לשפר את הרכבת המהירה שלהם, שנקראת שינקנסן.
הבת: מה זה אומר?
אורן: ביפנית זה אומר רכבת קליע.
הבת: קליע? כמו קליע שיוצא מרובה?
אורן: כן. את יודעת, הרכבת מגיעה למהירות של כמעט 600 ק"מ בשעה.
הבת: מה, הם הסתכלו כמונו בשלדגים וככה עלה להם הרעיון?
אורן: ממש כך. קראתי שהמהנדס הראשי שלהם הוא גם צפר חובב, והוא שילב בתכנון של הרכבת עוד רעיונות מעולם הציפורים.
הבת: וואו, יפה!
אורן: כן. קוראים לזה ביומימיקרי.
הבת: ביו-מה?
אורן: מימיקרי. באנגלית, מימיקרי זה חיקוי, וביו - פירושו עולם החי.
הבת: ביו - כמו בביולוגיה?
אורן: נכון, מדעי החיים.
הבת: תן לי עוד דוגמה לביומימיקרי.
אורן: תסתכלי במכנסיים שלך.
הבת: יש חיה שנראית כמו מכנסיים?
אורן: לא, לא. תסתכלי על מה שנדבק למכנסיים.
הבת: זרעים.
[שפשוף בד]
אורן: בדיוק. במאה הקודמת חי מהנדס, ששמו ז'ורז' לה מסטראל [כך במקור], שהלך לטייל עם הכלב שלו.
הבת: בירקון?
אורן: לא, לא. הוא היה שוויצרי.
הבת: ומה הוא גילה?
אורן: הוא גילה שכל הזמן זרעים של צמחים נדבקים לפרווה של הכלב שלו.
הבת: כמו אלו שנדבקו לג'ינס שלי?
אורן: דומים. זה עורר בו רעיון מדהים. להמציא דבק שאפשר להדביק ולהפריד הרבה מאוד פעמים.
הבת: מה, כמו סקוטש?
אורן: בדיוק סקוטש, [בהתלהבות] הוא המציא את הסקוטש.
הבת: מגניב, אבל איך זה קשור לביומימיקרי?
אורן: אה, מסתבר שאם מסתכלים בזרעים במיקרוסקופ, רואים שהמעטפת שלהם, היא מורכבת מהמון ווים זעירים עם פתח, משהו שמזכיר את האות הא.
הבת: ואיך נראה הבגד במיקרוסקופ?
אורן: הבגד נראה כמו המון חוטים.
הבת: אז הווים נתפסים בחוטים.
אורן: וקיבלנו סקוטש. את מבינה? צד אחד של הסקוץ' הוא הווים, וצד אחד הוא השערות.
הבת: כשאתה מסביר, זה נשמע כל כך פשוט.
אורן: נכון, אבל כל החוכמה היא לדעת להסתכל, מנקודת מבט חדשה במשהו שכולם מכירים.
הבת: איך עושים את זה?
אורן: צריך לדעתי להיות עם חשיבה של ילד ושל מבוגר בעת ובעונה אחת.
הבת: למה?
אורן: כי, ילדים, רואים דברים בדרך מקורית וחדשה, ובהרבה מקרים מבוגרים יודעים לקחת רעיון, משהו מעולם הדמיון, ולהפוך אותו למשהו שממש עובד.
הבת: תן לי עוד דוגמה.
[פכפוך מים]
אורן: עוד דוגמה… אה. את רואה את העלים שצפים על המים?
הבת: זה עלי לוטוס.
אורן: לא בדיוק לוטוס, אלה עלי נופר. גם הם צפים על המים.
הבת: הם ממש יפים.
אורן: נכון, אבל שמת לב, שלמרות שהם כל הזמן במים, הם בכלל לא רטובים.
הבת: וואו, זה נכון, אבל איך זה קורה?
אורן: כי טיפות המים מתגלשות מעליהם. תגידי, זה נותן לך איזשהו רעיון?
הבת: אה, אולי בגדים שלא נרטבים?
אורן: רעיון מעולה.
הבת: נעליים שלא נרטבות.
אורן: מצוין!
הבת: מה עוד?
אורן: שימי לב שהעלה נשאר תמיד נקי, כי המים שמחליקים מעליו, אוספים את כל הלכלוך שהצטבר.
אורן: למה זה יכול לתת רעיון?
הבת: תתארי לך, אממ… בגדים שלעולם לא מתלכלכים?
הבת: או מכונית שתמיד נשארת נקייה? היי, זה החלום שלך!
אורן: הא, את ממש אלופה בביומימיקרי.
הבת: זה מעניין, זה כמו משחק כזה שצריך לגלות איזה רעיון מתחבא מאחורי כל יצור.
אורן: נכון. רוצה לדעת איך ביומימיקרי שינתה את ההיסטוריה?
הבת: אממ… אתה לא קצת מגזים?
אורן: על הוויקינגים שמעת?
הבת: כן, יש עכשיו סדרה כזאת, הם היו מזה מפחידים.
אורן: זה בוודאי עזר להם לכבוש את אירופה, אבל… אם ראית את הסדרה, אני בטוח ששמת לב שהיה להם יתרון גדול נוסף.
הבת: הקסדות שלהם?
אורן: לא, משהו גדול יותר.
הבת: אולי… הספינות שלהם?
אורן: בדיוק.
הבת: אבל איך זה קשור לביומימיקרי?
אורן: עד היום, לא הצליחו להבין, איך אנשים פשוטים כמותם הצליחו לבנות ספינות מהירות כל כך, בעלות יכולת תמרון שפשוט לא תאמן, ועוד לפני אלף שנים. לאף אחד לא היה סיכוי נגדם בקרבות ים.
הבת: אז אתה אומר שהם קיבלו רעיון מהטבע.
אורן: מתברר, שהשלד של הספינות, מזכיר מאוד את מבנה השלד של דגים.
הבת: אה! אז ככה הספינה נעה במים טוב יותר?
אורן: לגמרי ככה. היא ממש חותכת את המים שהיא נעה בהם. הצורה שבה הספינה נעה במים נקראת צורה הידרודינמית. הידרו זה מים, ודינמיקה זה פעילות או תנועה.
הבת: זאת אומרת, התנועה שלה במים.
אורן: בדיוק. הצורה ההידרודינמית של הדגים, מאפשרת להם לנוע בקלות במים. הוויקינגים חיקו את הצורה הזו, והשאר - היסטוריה.
הבת: וואו, אז הטבע מלא ברעיונות.
אורן: מלא. שמעת על מייקל פלפס?
הבת: נשמע מוכר. הוא ספורטאי או משהו, לא?
אורן: שחיין. השחיין הטוב ביותר בעולם.
הבת: גם הוא מחקה את הטבע?
אורן: אפשר להגיד. כשהיית בת… בוא נראה… כשהיית בת ארבע, הוא השתתף באולימפיאדת בייג'ין.
הבת: בסין?
אורן: כן. ומייקל פלפס, לא רק שזכה בשמונה מדליות, אלא גם שבר לא מעט שיאים אולימפיים.
הבת: טוב, כי הוא אלוף.
אורן: ברור. אבל כמו לוויקינגים, היה לו גם יתרון סודי. ביומימיקרי.
הבת: מה, הוא הסתכל על הדגים ולמד לשחות כמותם?
אורן: [מגחך] לא. היתרון שלו, היה חליפת השחייה שלו. שאף אחד לא ראה כמותה עד האולימפיאדה.
הבת: מה היה הסוד של החליפה?
אורן: כשמסתכלים בחליפה במיקרוסקופ, רואים שהמבנה שלה מזכיר מאוד עור של כריש.
הבת: כריש? מה זאת אומרת?
אורן: תראי, לעור הכריש יש מבנה מאוד מיוחד, של קשקשים זהירים, שגורם למים להחליק מעליהם כמעט בלי התנגדות.
הבת: אז מייקל פלפס שחה כמו כריש?
אורן: אפשר להגיד, כן.
הבת: אז הוא היה צריך לתת את המדלייה לביומימיקרי.
אורן: נכון, אני מסכים. את יודעת, יש עוד תכונה מעניינת לעור הכריש.
הבת: מה?
אורן: הוא מונע מחיידקים ומזיהומים להצטבר עליו. היום מחקים את המבנה הזה כדי לייצר סדינים וציוד סטרילי לבתי חולים.
הבת: תגיד, כמה המצאות של ביומימיקרי יש?
אורן: לדעתי יש כבר אלפי המצאות ורעיונות. את יודעת, כמעט כל דבר שרואים בטבע, יכול להיות שימושי למשהו.
הבת: באמת? הנה, תראה את העץ הזה. מה אפשר ללמוד ממנו?
אורן: המון, אני חושב שכדי לקבל רעיון טוב, אנחנו צריכים לחשוב אילו בעיות העץ פותר.
הבת: בעיות?
אורן: כן, למשל, איך להשתמש באור השמש כדי לייצר אנרגיה וחמצן.
הבת: זה תפקיד של העלים. היי, למדנו על זה בביולוגיה. הם מפיקים חמצן ואנרגיה מאור השמש וממים.
אורן: אז מה לדעתך אפשר כאן לחקות?
הבת: אולי אפשר לתכנן עלים מלאכותיים?
אורן: יפה. וזה, למשל, הדור הבא של קולטי השמש. אבל תראי, יש עוד משהו. העץ, הוא צריך להעביר מים ומינרלים מהשורשים לכל עלה ועלה, בלי להשתמש במשאבה.
הבת: ממ… אולי שיטה חדשה וחסכונית להעביר מים. מישהו כבר המציא דבר כזה?
אורן: אני לא יודע, אולי זו תהיי את.
הבת: אבא, אני רוצה להיות ביומימיקרית.
[מוזיקת רקע]
אורן: בהצלחה. זה בעצם להיות מהנדסת, עם עיניים של ביולוגית וסקרנות של ילדה.
הבת: אתה יודע, זה מתאים לי.
אורן: אז אהה… למה שלא תתחילי עכשיו?
הבת: איפה לומדים את זה?
אורן: יש המון אתרים, גם בעברית, עם דוגמאות ועם סרטונים.
הבת: איזה, למשל?
אורן: פשוט תכתבי "ביומימיקרי" בגוגל.
הבת: אבא, זה ממש מגניב.
[מוזיקת סיום מסתיימת בצליל פעמונים]
אות סיום: "חינוכית".
קריין: הופק על ידי "פודקאסט ישראל מדיה" בע"מ.
לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה
Comments