ירון וילנסקי ודוקטור גיא טל על "השגרירים הצרפתיים" של הנס הולביין.
תאריך עליית הפרק לאוויר: 09/05/2019.
[מוזיקת פתיחה]
ירון: שלום, אני ירון וילנסקי, מזמין אתכם למסע אל מה שאני כל כך, כל כך אוהב, אמנות. בכל פרק נהיה עם יצירת מופת. נלמד אותה, נחווה אותה מחדש. מתחילים.
[מוזיקה]
ירון: Hans Holbein זה הצייר שבו נעסוק בפרק הזה. ד"ר גיא טל, שנקר, שלום גיא,
ד"ר טל: אהלן.
ירון: איזה ציור זה שאנחנו צופים בו ביחד עם המאזינים שלנו?
ד"ר טל: ציור גדול ומאוד מרשים בערך שני מטר על שני מטר שנקרא The Ambassadors, נמצא ב-National Gallery בלונדון, אתה נכנס לחדר והוא ממש תופס ככה חצי חדר עם אפילו ספסל ממול כדי שתוכל לשבת ולהסתכל הרבה בציור כי הציור הזה מצריך התבוננות ארוכה.
ירון: זהו, במבט הראשון כשבחרת את הציור הזה והסתכלתי, אמרתי למה הוא בחר את הציור הזה. שני אנשים עומדים ומסתכלים עלינו ויש כל מיני פיצ'פקעס בחדר כזה,
ד"ר טל: [צוחק]
ירון: כמו שוק פשפשים. כזה, אספו כל מיני חפצים והם עומדים ומסתכלים עלינו.
ד"ר טל: נכון, דבר ראשון מי שקצת מכיר תולדות האמנות זה מזכיר לו העמידה הזו עם הפיצ'פקעס את 'נישואי הזוג ארנולפיני' שם יש לך גבר ואישה שמחלקים את הקומפוזיציה לשניים…
ירון: וגם אותה שפה של צבע שם, הירוק הזה והארגמן הזה.
ד"ר טל: נכון, נכון גם אותה שפה של צבע, גם הפרטים של הטקסטורה שמאוד חשובה לאמנים הצפוניים האלה הנס הולביין מגרמניה, Jan van Eyck צייר את אותו ציור בברוז' כן, זה אותה שפה של אמנות צפונית שכל כך נבדלת מאמנות איטלקית כאן זה לא גבר ואישה, כאן זה שני גברים - Jean de Dinteville ו-Georges de Selve. הימיני הוא הכומר והשמאלי הוא איש נדל"ן. בקיצור יש לך חלוקה כאן לדת ולמדינה.
ירון: ואלה שגרירים של צרפת באנגליה.
ד"ר טל: שמתארחים באנגליה, בדיוק בחצר של הנרי השמיני.
ירון: אוקיי, בוא נתחיל לעבור לפיצ'פקעס.
ד"ר טל: לפיצ'פקעס, ועכשיו לפיצ'פקעס.
ירון: מה יש לנו כאן?
ד"ר טל: כן, יש שידה, שני מדפים, אם קודם כל, אולי אחד הדברים שתופסים ישר את המבט זה המפה הטורקית או בוא נגיד מאיפשהו במזרח, שישר מראה שהם באמת שגרירים, הם עוברים ממקום למקום.
ירון: זה מפה או יותר שטיח, זה יותר שטיח, נכון?
ד"ר טל: כן, קוראים לזה כן, באותה תקופה המפה והשטיח נראים פחות או יותר אותו דבר ועשויים באריגה, אז המפה לפעמים נראית כמו שטיח באותה תקופה וזה מראה לך ישר שהם באמת אנשי העולם הגדול, הם נוסעים לכל מקום, קונים שטיחים בטורקיה, פיצ'פקעס בעוד כל מיני מקומות, כן, אם אתה מסתכל מה קורה מעל המפה אתה רואה גלובוסים, יש לך למעלה גלובוס של השמש עם סימני הזודיאק. עם גלגל המזלות
ירון: זה מצד שמאל הכחלחל הזה.
ד"ר טל: כן, העליון מצד שמאל ולמטה ליד הלאוטה ליד הכלי המוזיקלי, אנחנו רואים עוד גלובוס של העולם, ובחלק העליון, אנחנו רואים עוד הרבה מאוד כלים גיאומטרים. זאת אומרת, הם לא רק אנשי העולם הגדול במובן הזה שהם מסתובבים בעולם,
ירון: מדענים?
ד"ר טל: אלא הם אינטלקטואלים. אני לא יודע עד כמה כל אחד מהם באמת יודע להתעסק עם הכלים המסובכים האלה, אבל הולביין, והם עצמם כמובן, רוצים להראות שהם אינטלקטואלים. שהם מבינים דבר אחד או שניים. בחלק התחתון אנחנו רואים את כלי הלאוטה אנחנו רואים גם ספר תפילות פתוח,
ירון: ספר של הכומר.
ד"ר טל: בדיוק, וזה ספר תפילות של אה… או בנוסח של מרטין לותר. כי אנחנו עכשיו בתקופה כבר אחרי הרפורמציה, ובעצם כל המדפים האלה, עם כל החפצים האלה, מתארים באופן כללי יותר, בוא נצא רגע מ"השגרירים הצרפתים" את ההישגים של הבן אדם בעולם. שזה כולל תפילה. זאת אומרת חיבור לאלוהים, ומוזיקה, וגיאוגרפיה, ואסטרונומיה, גיאומטריה, מתמטיקה, ואמנות, בגלל השטיח, או craftsman, זאת אומרת כל ההישגים, למה האדם הגיע עד עכשיו.
ירון: זאת אומרת, אם היה צריך ציור לתלות בועדה שבוחרת את פרס נובל, זה הציור.
ד"ר טל: כן, זה בדיוק הציור הנה מה שה-achievement, כל ההישגים.
ירון: ואז אתה מגיע לכתם הארוך הזה שבמבט ראשון נראה לי כמו מן… לא יודע אפילו איך לקרוא לזה, מן איזה…
ד"ר טל: משיכת מכחול.
ירון: משיכת מכחול, או חפץ כמו עצם או משהו כזה שנהב ארוך.
ד"ר טל: נכון.
ירון: מה זה?
ד"ר טל: החפץ הזה הוא חפץ מעוות, למי שלא הבין איפה הוא נמצא, הוא בין שני השגרירים בחלק התחתון,
ירון: ממש על הרצפה.
ד"ר טל: ממש על הרצפה,
ירון: באלכסון.
ד"ר טל: בדיוק, אם מסתכלים, הדרך הנכונה להסתכל באובייקט הזה הוא מהפינה הימנית למעלה כשאתה מגיע לציור בעצם באלכסון בזווית לא ממול אלא בזווית ואז אתה רואה שהאובייקט הזה הוא גולגולת אנושית.
ירון: אני ממליץ עכשיו למי שמאזין לנו לעשות רגע, לעצור אותנו עכשיו, לגשת ליוטיוב, יש שם סרטון שמכניסים את השם של הציור הזה, סרטון שממש מתקדם, מתקדם, מתקדם ואז אתה רואה את הגולגולת.
ד"ר טל: כן, זה באמת מדהים, זה באמת יפה. זה מפתיע.
ירון: איך קוראים לדבר הזה?
ד"ר טל: לדבר כזה קוראים Anamorphosis שזה מילה מסובכת שפשוט אומרת צורה מעוותת ומה שיותר מעניין באנמורפוזיס זה שמי שהמציא את הצורה הזו, זה לאונרדו דה וינצ'י. עכשיו, כשאני אומר המציא צורה, זה לא שהוא המציא את הגולגולת, אלא הוא המציא את הדרך של לשרטט או לצייר איזושהי צורה מעוותת שנעשית הגיונית או שמקבלת את ה…
ירון: מזווית אחרת.
ד"ר טל: מזווית אחרת, בדיוק. זה לאונרדו…
ירון: למה להמציא את זה, למה צריך את זה?
ד"ר טל: קודם כל, כי זה לאונרדו אז למה לא? בוא נמציא משהו מוזר. הוא משחק עם פרספקטיבות, והוא מגלה שעם כל מיני נוסחאות מתמטיות, הנדסיות, שהוא יכול לצייר משהו שנראה בפרספקטיבה לא נכונה מצד אחד, מזווית אחרת בפרספקטיבה נכונה.
ירון: הוא המציא אז את ההולוגרמה, יש לזה אפקט של הולוגרמה בעצם, כזה מין...
ד"ר טל: זה מפתיע כמו הולוגרמה, כן, זה עושה איזה מין אפקט וואו.
ירון: אבל מה הציירים עשו עם השיטה הזו, כלומר, הם רצו לצייר משהו שממבט ראשון לא תראה, אבל אנחנו כן מכניסים את זה, דברים שאסור לעשות גם?
ד"ר טל: בדיוק. אז קודם כל, לא היו המון אמנים שעשו את זה, אבל מי שעשה את זה, המאה ה-16 בזה באמת היה טרנדי. הולביין מכניס את האנמורפוזיס הזה מכמה סיבות. סיבה אחת, הוא רוצה להראות שהוא יכול. זאת אומרת, הוא אמן, הוא וירטואוז, אני יודע לעשות אנמורפוזיס. הדבר השני, וגם חשוב, זה ששני השגרירים האלה שנמצאים בציור, מבינים עניין. הם מבינים מה זה האנמורפוזיס הזה, כי אל תשכח שביניהם יש הרבה מאוד כלים מתמטיים והנדסיים וגיאומטריים, שכנראה בעזרתם אפשר לעשות את האנמורפוזיס הזה.
ירון: אז הם ממתיקים את הסוד הזה ביניהם.
ד"ר טל: בדיוק, בדיוק, זה בין האמן לבין השגרירים, הם כולם יודעים מה זה האנמורפוזיס הזה. השאלה הגדולה היא למה דווקא גולגולת.
ירון: למה?
ד"ר טל: הגולגולת, באופן די מסורתי באמנות, מזכירה לך את המוות.
ירון: נכון, אז למה לדחוף אותו לפה, כשזה הכל על דברים טובים והמצאות ומדע וזה?
ד"ר טל: בדיוק. קודם כל, לא לקלקל לך, שתתלהב מההישגים האנושיים, בלי שתראה את הגולגולת מול הפרצוף. זאת אומרת, כדי לחשוב על מוות, אתה צריך לתפוס זווית אחרת בציור, או זווית אחרת בראש שלך, במחשבות.
ירון: אבל אני עדיין לא יודע למה, אני מתאר לעצמי את הציור הזה בלי הגולגולת, בלי האלמנט הזה.
ד"ר טל: כן, והכל סבבה.
ירון: בדיוק.
ד"ר טל: אוקיי, הענין של לזכור את המוות, כל הרעיון הזה של לזכור את המוות, שהציור מזכיר את המוות, זה שאתה תתכוונן לתפילה כדי לדאוג לגאולה שלך בעולם הבא. זאת אומרת, הציור יכול להגיד לא משנה כמה הישגים יש לך בעולם הזה, וכמה חפצים יש לך, וכמה דברים אתה המצאת וניגנת, בסופו של דבר תמות. ולכן, מה שחשוב בסופו של דבר, זה שתדאג לגאולה שלך בעולם הבא.
ירון: סיימנו עם פיצ'פקעס בציור הזה, או יש עוד משהו?
ד"ר טל: יש עוד פיצ'פקעס אחד קטן.
ירון: איפה?
ד"ר טל: בצד, יש עוד דבר שמתחבא בצד שמאל למעלה אתה רואה את הווילון ברוקד הירוק בצד שמאל למעלה בפינה ממש השמאלית העליונה אתה תראה שאלוהים מסתתר בציור הזה.
ירון: איפה?
ד"ר טל: אנחנו רואים…
ירון: מה, בקפל השחור הזה?
ד"ר טל: בקפל השחור, מאחורי הוילון.
ירון: מה יש שם?
ד"ר טל: אתה רואה שם את הצלב של ישו, אתה רואה את פסל הצלב וזה אומר שהדיוקן הזוגי הזה הוא לא רק לדיוקן אלא כדי להעביר מסר של גאולה בעולם הבא. זה מתחבר, האלוהים הזה שמתחבא, מתחבר עם הגולגולת שמתחבאה בקומפוזיציה.
ירון: אז אני חייב עוד שאלה - אז למה הוא לא שם צלב על הקיר?
ד"ר טל: לא, זה מקלקל, זה מקלקל. אתה רוצה, כל הציורים האלה של האומנות הצפונית זה ציור שלכאורה הוא ציור רגיל ויומיומי ואז ככל שאתה מסתכל עליו דרך מחשבה והרהור, אז אתה מוצא את כל ה… מוצא בעצם את אלוהים. מה שאנחנו קוראים "אלוהים נמצא בדברים הקטנים".
ירון: אבל כמה אנשים, נניח אז כשזה צויר, אנשים שעברו, יש אנשים שעברו ליד הציור הזה ולא יודעים על השלד, וזה…
ד"ר טל: קשה לי להאמין כי כל ה…
ירון: היום כן, כי היום אתה מגיע כבר והכל מוסבר.
ד"ר טל: באותה תקופה…
ירון: באותה תקופה יכול להיות שאנשים לאורך השנים ראו את הציור הזה ולא היה להם מושג על השלד.
ד"ר טל: אז אני אגיד לך.
ירון: או שהוא אמר תסתכלו ו…
ד"ר טל: הוא גם אמר וגם הציור היה תלוי במקום מאוד אסטרטגי, בגלל שאת הגולגולת אתה רואה רק מצד ימין למעלה, ציור שני מטר. אתה צריך סולם כדי לראות את הגולגולת בצורה מדויקת. ככל הנראה הציור היה תלוי מעל גרם מדרגות ואז כשאתה עולה את גרם המדרגות…
ירון: אה.
ד"ר טל: ונמצא למעלה, אתה רואה אותו. אתה מסתכל על הציור מלמעלה מעל הציור, בזווית ואז אתה רואה את הגולגולת. אני חושב שהם היו כל כך גאים בציור הזה, הוא היה ממש מאסטרפיס, שהם אמרו למבקרים שלהם להסתכל על זה.
ירון: וגם זה בנשיונל גלרי בלונדון.
ד"ר טל: כן, כן, כן ממש חדר ליד ה"נישואי הזוג ארנולפיני".
ירון: הולביין, גרמני שחי בלונדון בבריטניה.
ד"ר טל: נכון.
ירון: יפה, אז אנחנו נסיים עם עוד גרמני שמאוד מאוד הצליח באנגליה. הנדל.
[מוזיקה]
George Frideric Handel / Lascia ch’io pianga
Lascia ch'io pianga mia cruda sorte
E che sospiri la libertà
E che sospiri
E che sospiri la libertà
Lascia ch'io pianga mia cruda sorte
E che sospiri la libertà
Il duolo infranga queste ritorte
De miei martiri sol per pieta
De miei martiri sol per pieta
Lascia ch'io pianga mia cruda sorte
E che sospiri la libertà
לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה
Comments