top of page

התמונה המלאה - החתונה של בני הזוג ארנולפיני - דוקטור גיא טל

ירון וילנסקי ודוקטור גיא טל על החתונה של בני הזוג ארנולפיני של יאן ואן אייק.


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 09/05/2019.

[מוזיקת רקע]

ירון: שלום, אני ירון וילנסקי, מזמין אתכם למסע אל מה שאני כל כך, כל כך אוהב, אמנות.

בכל פרק נהיה עם יצירת מופת, נלמד אותה, נחווה אותה מחדש.

מתחילים.

[מוזיקה]

יאן ואן אייק הוא הצייר, והציור היוצא דופן ונפלא הזה, "נישואי הזוג ארנולפיני". דוקטור גיא טל, שנקר, שלום.

ד"ר טל: אהלן.

ירון: מה זו הסצנה הזאת, קודם כל?

ד"ר טל: סצנה שגבר ואישה, ג'ובאני ארנולפיני וג'ובנה צ'נאמי, עומדים בחדר, אולי בחדר הפרטי בבית שלהם, ומתחתנים. אנחנו רואים שג'ובאני ארנולפיני, שהיה סוחר בברוז' של משפחת המדיצ'י המפורסמת באיטליה, לוקח לאישה את ג'ובנה…

ירון: היא כבר בהריון?

ד"ר טל: עוד מעט. לאט לאט, עוד מעט נגיע להריון שלה, זה כבר סיפור יותר מורכב. אתה רואה אבל את היד שלו, איך יד ימין כאילו זזה ליד ימין שלה, וברגע שיד ימין שלו תהיה על יד ימין שלה, זה בעצם יהיה כריתת ברית הנישואין. זה הסמל של הנישואין, יד ימין ביד ימין.

ירון: כלומר אנחנו שנייה לפני.

ד"ר טל: ממש כך.

ירון: עכשיו, אם מתקרבים אליהם, הם נראים אנשים מדוכאים, לא אנשים [צוחק] שהולכים להתחתן.

ד"ר טל: [צוחק] כן, הם לא נראים בהיי כל כך.

ירון: הוא בכלל, הוא נראה כמו איזה… אני לא יודע איך לקרוא לזה, מומיה או משהו.

ד"ר טל: אחד הסטודנטים שלי אמר שהוא נראה כמו פוטין.

ירון: [מגחך] נכון.

ד"ר טל: יש משהו בדבריו.

ירון: נכון.

ד"ר טל: יש קצת 'פוטיניות'.

ירון: נכון, אם מגדילים, זה המבט של פוטין לגמרי.

ד"ר טל: נכון. אבל ככה הם תיארו, זאת אומרת, אין הרבה ציורים, באותה תקופה לפחות, באמנות צפונית, בהולנד, בלגיה, שמתארים הבעות פנים קיצוניות. זה מגיע מאה שנה יותר מאוחר. במאה ה-16 אתה רואה שם כבר הבעות פנים יותר קיצוניות.

ירון: אוקיי, אז בוא נתחיל להתעסק עם כמה פרטים כאן בציור הזה.

ד"ר טל: ויש המון.

ירון: המון המון המון. קודם כל, זה חתונה?

ד"ר טל: זו חתונה. באותה תקופה מותר להתחתן בבית, אם אתה מביא עדים. את העדים אתה רואה, יש את המראה מאחור…

ירון: זהו, עכשיו אנחנו נכנסים, ומי שמאזין לנו ומצא את הציור הזה במנוע חיפוש, ויכול להגדיל את הציור, להגדיל, ביניהם ברקע, יש מראה עגולה.

ד"ר טל: [מהמהם בהסכמה] עגולה וקמורה. זו מראה שנעשתה בונציה, ונציה הייתה המקום לעשות כל דבר מזכוכית, ומראות קמורות כאלה בעצם הובאו לכל מקום באירופה.

ירון: עכשיו, מה שרואים שם, קודם כל רואים את הגבות שלהם.

ד"ר טל: נכון, את הגב של הזוג המתחתן.

ירון: מה עוד רואים שם?

ד"ר טל: ורואים עוד שתי דמויות, אישה בכחול, לובשת כחול, וגבר באדום. לפי מומחים, הגבר באדום הוא ככל הנראה האמן, אי אפשר לזהות אותו לפי הפרצוף, אבל אם אתה רואה מעל המראה, יש חתימה בהולנדית וכתוב "יאן ואן אייק היה כאן 1434".

ירון: כתוב פה יאן…?

ד"ר טל: "יאן ואן אייק היה כאן".

ירון: [צוחק] ברוך ג'מילי.

ד"ר טל: ממש ככה. זה איזה מן גרפיטי של ערס באוטובוס.

ירון: בדיוק.

ד"ר טל: או של מישהי בקולוסאום. והחתימה היא "יאן ואן אייק היה כאן", למה? כדי להראות שהוא עד לחתונה הזו. הוא נותן את הגושפנקה הרשמית שהחתונה הזו אכן מתרחשת. זה לא הופך את הציור לאיזשהו דוקומנט, לאיזה מסמך רשמי, אבל זה נותן לך את הרעיון הכללי הזה שבאמת הייתה חתונה.

ירון: מה עוד יש בקיר הזה?

ד"ר טל: אנחנו רואים, קודם כל המראה, מסגרת המראה, אם מסתכלים טוב, צריך להגדיל נורא את הציור למי שמסתכל במחשב, אנחנו רואים מדליונים קטנים עם סצנות מהפסיון, מדרך הייסורים של ישו. ליד אתה רואה שרשרת שתלויה, וזה שרשרת החרוזים של התפילות של מריה, ואתה רואה, טוב, אתה רואה עוד המון המון סימנים, אבל אולי כדאי שנתרכז עכשיו בהריון הזה ששאלת…

ירון: כן.

ד"ר טל: כדי להבין את שאר הסימנים…

ירון: מה זה ההריון הזה?

ד"ר טל: כן. אז קודם כל, הכלה באותה תקופה מתחתנת בשמלה ירוקה, ולא לבנה.

ירון: זה נהוג.

ד"ר טל: כן. שמלה ירוקה היא ירוק כי פריחה וצמחייה וזה מביע פריון. שמלה לבנה זה רק מהתקופה של המלכה ויקטוריה מהמאה ה-19. ואם אתה מסתכל טוב, היא נראית כאילו היא בהריון, אבל היא לא באמת בהריון.

ירון: אה, היא לא בהריון?

ד"ר טל: היא לא בהריון. אבל האמן רצה שאתה תחשוב שהיא בהריון. אתה רואה איך היא מחזיקה את הקפל של הבד, היא מרימה את הבד למעלה כדי ליצור את השכבה הכפולה הזו של הבד בבטן שלה, כדי שיהיה איזה מן סמל של הריון.

ירון: סליחה, רגע, רגע. איך אתה יודע שהיא לא בהריון? [צוחק]

ד"ר טל: קודם כל, כמו שאמרתי, יש כאן את הקפלים הכפולים האלה…

ירון: אוקיי, זה גם יכול להיות על בטן.

ד"ר טל: סבבה. דבר שני, אם אתה מסתכל על נשים אחרות באותה תקופה, עירומות, למשל חווה או נשים אחרות, אתה רואה שיש להן בטן בולטת, וזה היה חלק מאידיאל היופי באותה התקופה. הבטן הבולטת מבטאת או מדגישה את הרחם, כדי להראות שאותה אישה פורה. זאת אומרת, גם אם אתה לא משוכנע לגבי הבד הכפול הזה, יכול להיות מאוד שהבטן שלה בולטת, אתה רואה גם שהחזה שלה קטן, זה ממש אידיאל היופי…

ירון: עד לרגע זה הייתי משוכנע שהיא בהריון.

ד"ר טל: כן, זה… זה חלק מהעניין של הפריון.

ירון: אגב, כף היד שלה כמו שלד כמעט. דקה וארוכה ומתעקלת, נורא מוזר.

ד"ר טל: כן, יש שם כמה אצבעות, כן, כמה אצבעות שמתעקלות.

ירון: מה זה הכלב הזה? זה כלב, זה חתול, מה זה?

ד"ר טל: לא, כלבלב קטן, הוא מביע נאמנות, ואתה רואה שהקומפוזיציה, הוא נמצא במרכז הקומפוזיציה, והקומפוזיציה מחולקת לשניים, יש לך את הצד של הגבר ואת הצד של האישה. שים לב שמבחינתם, הגבר נמצא בצד ימין והאישה נמצאת משמאלו, כי צד ימין הוא הצד החשוב ביותר, והמכובד, והצד השמאלי הוא הצד הפחוּת, ואנחנו רואים גם שהגבר נמצא ליד החלון, בגלל שהוא הביזנס מן, הוא איש העולם הגדול שיוצא החוצה ועושה עסקים, והיא נמצאת ליד המיטה, כי היא נמצאת בבית והיא מטפלת בילדים ואחראית על זה.

ירון: למה ואן אייק משאיר את הנעליים האלה כאן מצד שמאל למטה, מה זה קשור?

ד"ר טל: כן, אלה הנעליים של הגבר, וכאן אנחנו נכנסים לסימבוליקה. או יותר נכון לשאלה האם יש בציור הזה סימבוליקה דתית או לא. אם אנחנו הולכים על סימבוליקה דתית, ויש כאן בלי סוף, הנעליים האלה של הגבר והנעליים של האישה ברקע, אתה רואה איזה מן כפכפים אדומות…

ירון: אה, מתחת ל…

ד"ר טל: מתחת ל…

ירון: מיטה? מה…? כן, מיטה כזו.

ד"ר טל: כן, בדיוק, בדיוק, ממש במרכז מאחוריהם.

ירון: במרכז.

ד"ר טל: אז אנחנו יכולים לדבר על העניין הזה של חתונה, היא אחד משבעת הסקרמנטים, ומדובר כאן על אדמת קודש, ולכן הם מורידים את הנעליים כדי לתת כבוד לאותו טקס של חתונה. יש עוד, דרך אגב, בלי סוף סמלים, אתה יכול לראות בצד שמאל למשל שלושה תפוזים.

ירון: נכון, סמל למה?

ד"ר טל: סמל לשילוש הקדוש, תפוח על אדן החלון - סמל לאדם וחווה, נר אחד דולק בשנדליר - סמל לנוכחות אלוהית, יש כל כך… אפשר בלי סוף. אפשרות אחרת לגבי הנעליים זה שהם לא הלכו עם נעליים בבית כי הבית היה, הרצפה הייתה עשויה רצפת פרקט והם לא רצו לפגוע ברצפה, אז הם פשוט…

ירון: עד היום, באירופה יש מקומות שאומרים לך תוריד את הנעליים כשאתה נכנס.

ד"ר טל: נכון. אז זה חלק פשוט מהפרקטיקה היומיומית שלהם. וכך אתה בעצם נמצא בין סימבוליקה דתית, שבעצם מכפרת או מחפה על זה שהחתונה לא נעשתה בכנסייה אלא בבית, אז צריך להוסיף לך הרבה דת מסביב כדי שתבין שזה חתונה, לבין פרקטיקה יומיומית שלהם.

ירון: הזכיר לי גם ורמיר [צוחק] החלון, הם צריכים את החלון הזה מצד שמאל? תמיד יש… חלון שיביא אור?

ד"ר טל: נכון, נכון. כן, זה… תשמע, כשאתה… כשהצייר מצייר בתוך בית פרטי הוא צריך, בגלל שהוא רוצה לעשות איזשהו חלל שנותן אשליה תלת מימדית, הוא צריך להביא לך מאיפשהו את האור, ושיהיה אור שמגיע ממקור משכנע. אז יש לך את החלון בצד שמאל, כמו שאתה אומר, 200 שנה אחרי זה ורמיר הופך את זה לממש מוטיב.

ירון: חשיבות של הציור הזה?

ד"ר טל: הציור הזה בעיקר מראה את התפקיד המגדרי של הגבר ושל האישה. הוא מגדיר את זה בצורה מאוד ברורה, מה האישה צריכה לעשות בבית, ילדים, פריון, לעבוד בבית, לבין מה הגבר צריך לעשות, הוא צריך להיות בחוץ ולהביא כסף. ואני חושב שזה ממש איקונה של חיים זוגיים במאה ה-15.

ירון: ואני עדיין, כשמגדילים מאוד מאוד את הפרצוף שלו, זה הדבר שאני לוקח מהציור הזה. המבט הזה שלו מקפיא.

ד"ר טל: כן. יש איזה משהו במבטים שלהם באמת. אה, טוב, אל תשכח שהם לא מסתכלים על הציור הזה בהגדלה, אלא [צוחק] מסתכלים ככה, קצת יותר כללי על הציור, אבל כן, יש משהו במבט.

ירון: מה שהפתיע גם הגודל של הציור הזה. הוא קטן ממה שנדמה.

ד"ר טל: הוא פיצי, הוא…

ירון: 60 על משהו.

ד"ר טל: כן, נדמה לי 80 סנטימטר גובה, משהו כזה, הוא ממש קטן, מן מונה ליזה קטנה כזאת, כן. וכשאתה נכנס ב-National Gallery בלונדון לאולם שבו הציור הזה נמצא…

ירון: כן?

ד"ר טל: הוא פשוט בולע אותך הציור הזה, אתה פשוט נמשך אליו, כמו…

ירון: כל כמה שהוא קטן, הוא בולע אותך.

ד"ר טל: כן, כן, וכל האנשים מסביבו, כן, אתה צריך למצוא את המקום שלך שמה כדי להסתכל על הציור.

ירון: יאן ואן אייק, "נישואי הזוג ארנולפיני". ליאור ארליך, העורכת שלנו, בחרה את Lalena של Deep Purple.

[השיר Lalena של Deep Purple מתנגן]

When the sun goes to bed

That's the time you raise your head

That's your lot in life Lalena

Can't blame ya, Lalena

Arty tart, la de da

Can your heart get much sadder

That's your lot in life Lalena

Can't blame ya, oh Lalena

Run your hands through your hair

Paint your face with despaire

That's your lot in life Lalena

Can't blame ya, oh Lalena

When the sun goes to bed

That's the time you raise your head

That's your lot in life Lalena

I can't blame ya, oh Lalena

Arty tart, oh so la de da

Can your heart ever get much sadder

That's your lot in life Lalena

I can't blame ya, oh Lalena

Lalena, I can't blame ya Lalena

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

10 views0 comments

Comments


bottom of page