ירון וילנסקי ודוקטור גיא טל על האקסטזה של תרזה הקדושה של ג'ובאני לורנצו ברניני
תאריך עליית הפרק לאוויר: 24/02/2019.
[מוזיקת פתיחה]
ירון: שלום, אני ירון וילנסקי, מזמין אתכם למסע אל מה שאני כל כך, כל כך אוהב, אמנות. בכל פרק נהיה עם יצירת מופת, נלמד אותה, נחווה אותה מחדש. מתחילים.
[מוזיקה]
דוקטור גיא טל, שנקר, שלום.
ד"ר טל: אהלן.
ירון: לוקח אותנו עכשיו אל אחד המקומות המופלאים ברומא, יש שמה הרבה מקומות מופלאים, אבל זה מקום של אקסטזה. "האקסטזה של תרזה הקדושה", פסל של ברניני.
ד"ר טל: כן, הכי מפורסם שלו, וגם ברניני עצמו אומר שזה הפסגה של היצירות שלו, והוא עשה הרבה מאוד, הבן אדם הזה.
ירון: כל מי שיחד איתנו עכשיו ותוך כדי שמאזין לנו גם צופה בצילום הזה של הפסל, בוא נתחיל לתאר ולפרק אותו למה שאנחנו רואים כאן.
ד"ר טל: כן, תרזה הקדושה היא קדושה ש… היא הייתה בעצם נזירה ספרדיה, והיא התקדשה, היא נכנסה לקאנון של הקדוּשה ממש בתחילת המאה ה-17, והפסל הזה הוא הפסל הראשון של תרזה ברומא. ובפסל הזה אנחנו רואים את אחד מהחזיונות שלה, היא מתארת את החזיונות שלה ביומן שהיא כתבה, "יומני שלום".
ירון: אה, זה מבוסס על יומן שלה.
ד"ר טל: כן. כן, כן. היא כתבה יומן על החזיונות האלוהיים שלה, אני לא יודע בדיוק מה היא לקחה, אבל באחד החזיונות היא מתארת שמלאך הגיע אליה משמיים, אנחנו רואים את המלאך עומד, והמלאך הזה החזיק חץ, והוא דוקר אותה בלב שלה שוב ושוב.
ירון: זה לא קופידון?
ד"ר טל: לא קופידון, מלאך, מלאך אלוהי, והיא נדקרת מהחץ והיא מרגישה את הרוך האלוהי. זאת אומרת היא מתמלאת בחזיון האלוהי הזה, לכן היא נמצאת שרועה על ענן. ואנחנו רואים את קרני האור האלה משמיים.
ירון: אוקיי. ועכשיו ברניני הגאון לוקח את החזיון הזה של תרזה והופך את זה לפסל.
ד"ר טל: כן.
ירון: ומה הוא עושה לה בפסל?
ד"ר טל: מדהים. קודם כל, אתה רואה את הוירטואוזיות של ברניני באיך שהוא משתמש בשיש. תראה איך שגם הדמות שלה וגם הבגד, אבל גם הענן, הם כולם עשויים מאותו חומר, אבל הענן נראה ספוגי כמו איזה מן צמר גפן, והבגדים, גם שלה וגם של המלאך, נראים כמו איזה להבה. זאת אומרת, הוא יוצר כאן איזושהי דרמה בפסל הזה.
ירון: מה עובר עליה כאן?
ד"ר טל: כן, זה שאלה טובה, כי מצד אחד אנחנו רואים את הראש שלה מופנה לאחור והפה הפתוח עם העיניים העצומות, אז זה נראה שהיא באקסטזה. מצד שני, אתה רואה את היד הרפויה, ואם מסתכלים יותר למטה, אנחנו רואים את כף הרגל שלה, המאוד מתוחה.
ירון: נכון.
ד"ר טל: זאת אומרת שברניני רומז כאן שהאקסטזה שלה הוא אולי אורגזמה.
ירון: אין מצב.
ד"ר טל: בחיי שכן. השאלה…
ירון: זה כנסייה…
ד"ר טל: זה כנסייה.
ירון: זו כנסייה [צוחק], זה מוזמן על ידי משפחה מכובדת…
ד"ר טל: קורנרו, פדריקו קורנרו, הקרדינל מוונציה.
ירון: וברניני ישים כאן אישה…
ד"ר טל: כן.
ירון: במצב כזה?
ד"ר טל: כן.
ירון: איך זה מתחבר?
ד"ר טל: קודם כל, תראה שזה מאוד מרומז, ואם לא הייתי אומר כלום, אולי לא היית שם לב לזה, למרות שיש לנו תיירים במאה ה-17 וה-18, אחד מהם כתב: "אה, אם זה אקסטזה, אני מכיר את זה". [ירון צוחק] זאת אומרת שהרעיון של ברניני היה לחבר את האנשים לכנסייה. הוא רוצה שהכנסייה תהיה התיאטרון הכי מופלא שיש, הכי דרמטי, והוא אומר לעצמו, "אוקיי, הם לא יודעים, הקתולים שמגיעים לכנסייה, איך מרגיש אקסטזה. הם כן יודעים איך אורגזמה מרגישה". ואז הוא אומר, "בוא נחבר את שני הדברים האלה ונראה להם ש… ה… כן? הנזירה הזו, האקסטזה שלה, זה בעצם איזשהו, איזושהי אורגזמה".
ירון: ולכל אנשי הדת ולאפיפיור ולכל זה, זה לא מפריע? הם לא אומרים "קחו את השיש הזה ותהרסו אותו"?
ד"ר טל: לא, אני חושב שלהפך. אני חושב שזה כל כך מרומז שהם הסכימו שהפסל הזה יישאר, לא הייתה צנזורה, ואני חושב שהם הבינו את הערמומיות הזו של ברניני…
ירון: ברניני, כן.
ד"ר טל: למשוך את האנשים לתוך הכנסייה.
ירון: עכשיו, מדובר בברניני שהוא ארכיטקט, פסל, צייר, מחזאי, במאי, שחקן…
ד"ר טל: כן.
ירון: אומן רב-תחומי.
ד"ר טל: הוא גם עושה אירוויזיונים [ירון צוחק] וערוץ ילדים.
ירון: איפה זה בא פה עוד לידי ביטוי? מה זה הדברים הצהובים, הפסים האלה, האור שמגיע מלמעלה, איך הוא יוצר את כל זה?
ד"ר טל: כן, אנחנו רואים את קרני האור המלאכותיים האלה, אבל אנחנו גם רואים תאורה טבעית שמתחבאת מאחורי הארכיטקטורה. הוא בונה בעצם במה שעליה נמצאת תרזה והמלאך, ומאחורי הארכיטקטורה יש חלון קטן, רק מי שמגיע לקפלה יכול להסתכל על החלון ממש מלמטה, הוא מחביא את החלון הזה. הכנסייה נותנת לו אישור לעשות חלון, לשבור את הקיר, כדי לשלב בין התאורה הטבעית לתאורה המלאכותית. הפואנטה שלו הייתה פשוט ליצור תיאטרון. יש לך את התפאורה, יש לך את התאורה עם הספוטלייט הזה, שמאיר בצורה מאוד דרמטית את הדמות. תחשוב על זה שהכנסייה באותה התקופה חשוכה לחלוטין, אולי קצת אור נרות פה ושם.
ירון: נכון.
ד"ר טל: אבל זה נותן איזה אפקט מאוד דרמטי עם הפסל שיש הזה ועם… עם הקרניים הצהובות האלה שמאירות אותה.
ירון: אני חוזר למה שאמרת בהתחלה על השימוש בשיש, כי ככל שאתה מסתכל על זה יותר, אתה אומר "איך יוצרים את זה מאבן?". זה מטורף.
ד"ר טל: מדהים, מדהים. שני רק למיכלאנג'לו, כן. אנחנו ממש רואים את ה…
ירון: אי אפשר לטעות כאן.
ד"ר טל: את הכישרון, כן.
ירון: כי טעית, אתה צריך חתיכת אבן חדשה.
ד"ר טל: ממש. כן, כן. הוא… תשמע, הפסלים שלו, אנחנו מכירים את הפסלים שלו, מגיל 21, 23 הוא עושה פסלים, חלק אנחנו מכירים היטב, "אפולו ודפנה" ו"דוד", והוא וירטואוז, אפשר להגיד, מלידה, כן. ואני חושב שהוא ראה הרבה פסלים של מיכלאנג'לו כשהוא היה קטן וגדל בפירנצה.
ירון: יש עדויות על אנשים שמגיעים לשם ומגיעים לאקסטזה רק מלהסתכל על זה?
ד"ר טל: [צוחק] לאקסטזה אני לא יודע אם הם מגיעים, אבל אולי הם מגיעים לאורגזמה.
ירון: דוקטור גיא טל, תודה רבה.
ד"ר טל: תודה.
ירון: אנחנו מסיימים את זה עם סרז' גינסבורג וג'יין בירקין.
ד"ר טל: יפה.
[מתנגן השיר - "Je t'aime… moi non plus"]
Je t'aime, je t'aime
Oh oui, je t'aime
Moi non plus
Oh, mon amour
Comme la vague irrésolue
Je vais, je vais et je viens
Entre tes reins
Je vais et je viens
Entre tes reins
Et je me retiens
Je t'aime, je t'aime
Oh oui, je t'aime
Moi non plus
Oh, mon amour
Tu es la vague, moi l'île nue
Tu vas, tu vas et tu viens
Entre mes reins
Tu vas et tu viens
Entre mes reins
Et je te rejoins
Je t'aime, je t'aime
Oh oui, je t'aime
Moi non plus
Oh, mon amour
Comme une vague irrésolue
Je vais, je vais et je viens
Entre tes reins
Je vais et je viens
Entre tes reins
Je me retiens
Tu vas, tu vas et tu viens
Entre mes reins
Tu vas et tu viens
Entre mes reins
Et je te rejoins
Je t'aime, je t'aime
Oh oui, je t'aime
Moi non plus
Oh, mon amour
L'amour physique est sans issue
Je vais, je vais et je viens
Entre tes reins
Je vais et je viens
Je me retiens
Non, maintenant
Viens
לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה
Comments