top of page

התמונה המלאה - המדונה בעלת הצוואר הארוך - דוקטור גיא טל

Updated: Jul 25, 2024

ירון וילנסקי ודוקטור גיא טל על המדונה בעלת הצוואר הארוך של פארמיג'אנינו.


תאריך עליית הפרק לאוויר: 24/02/2019.

[מוזיקת פתיחה]

ירון: שלום, אני ירון וילנסקי מזמין אתכם למסע אל מה שאני כל כך, כל כך אוהב - אמנות. בכל פרק נהיה עם יצירת מופת, נלמד אותה, נחווה אותה מחדש. מתחילים.

פרמיג'אנינו. דוקטור גיא טל, שלום.

ד"ר טל: שלום שלום.

ירון: מי זה פרמיג'אנינו?

ד"ר טל: פרמיג'אנינו, אהה… היה אמן מפארמה, אבל הוא היה גמד, ולכן קראו לו פרמיג'אנינו, שזה בעצם…

ירון: אה, זה הקטן, הקטנה.

ד"ר טל: הפרמזן, הפרמזן הקטן. כן, קראו לו…

ירון: כל ה-נינו זה הקטנה באיטלקית.

ד"ר טל: ה-נינו, בדיוק. זה ההקטנה.

ירון: הטלפונינו, טלפונינו זה…

ד"ר טל: טלפונינו. בדיוק.

ירון: הבנתי.

ד"ר טל: זה ההקטנה של פרמיג'יאנינו.

ירון: ואתה לוקח אותנו למסע אל ציור שנקרא "המדונה בעלת הצוואר הארוך".

ד"ר טל: הציור הכי מפורסם שלו.

ירון: של פרמיג'יאנינו.

ד"ר טל: כן.

ירון: ואני מסתכל על הציור הזה, ואני אומר, מה זה הדברים המעוותים האלה?

ד"ר טל: לגמרי.

ירון: מה אנחנו רואים כאן?

ד"ר טל: מריה, הציור עצמו, הנושא עצמו, הוא נושא מאוד מסורתי. אנחנו רואים את מריה יושבת על הכס ומחזיקה על ברכיה את ישו העולל. הנושא הוא נושא מסורתי, רגיל, אלא שמה שפרמיג'אנינו עושה הוא מאריך ומעוות את הדמויות, גם של ישו וגם של מריה, במין סגנון כזה שאנחנו קוראים לו מנייריזם, שזה אומר סגנון שהוא לא טבעי, שהוא לא… שהוא מלאכותי מאוד, כן? כשאומרים על בן אדם שהוא מנייריסט, זה אומר בן אדם שיש לו תנועות מלאכותיות, משהו שהוא לא טבעי. מה שפרמיג'אנינו…

ירון: הגוף של התינוק כאן ארוך בצורה יוצאת דופן, הוא נראה כמעט כמו גופה.

ד"ר טל: כן. אנחנו רואים שמריה לא מושיבה אותו, את ישו, על הברכיים, אלא ישו שוכב על הברכיים שלה, והעיניים שלו עצומות, וזה נכון גם שהוא… הוא נראה גם קצת מבוגר, גמד בן 50.

ירון: נכון. [צוחק קלות]

ד"ר טל: נראה גם… נראה גם מת, בגלל שיש לנו כאן בעצם איזושהי נבואה על העתיד להתרחש. מריה בעצם משכיבה אותו על הברכיים, כמו בסצנות מפורסמות שנקראות "פייטה".

ירון: כן.

ד"ר טל: למיכלאנג'לו יש אחד מפורסם כזה בוותיקן, של מריה שמקוננת על מות בנה.

ירון: עכשיו, בוא ניכנס, ומי שיחד איתנו ו… וצופה, מסתכל עכשיו על הציור הזה, עליה, על המריה הזאת.

ד"ר טל: כן.

ירון: גם כן, מה הוא עושה לגוף הזה שלה?

ד"ר טל: היא ענקית. יש לה ראש פיצי בגודל של פיסטוק. אם אנחנו מסתכלים על הכתפיים, הכתפיים צרות מאוד מאוד מאוד, ואז מהכתפיים ועד לרגליים הגוף מתרחב, וברגליים אנחנו רואים שהרגליים נפגשות ביחד. וכל הצורה הזו, המאוד מעוותת והגדולה הזו, דומה מאוד לכד, לאמפורה. והאמפורה הזו, הכד יין, מתואר גם הוא בציור. אם אנחנו מסתכלים על צד שמאל, יש מלאך…

ירון: נכון.

ד"ר טל: שמחזיק את האמפורה, ואנחנו ממש יכולים להשוות בין האמפורה לבין הגוף של מריה.

ירון: אז מה לפרמיג'אנינו עם הכד והאישה? מה, מה הוא רוצה להגיד בזה?

ד"ר טל: כן, שתי אופציות. שאלה אם אנחנו הולכים לכיוון של מה זה אישה יפה באותה תקופה או מי זו מריה. אם אנחנו הולכים לכיוון של מי זו מריה, מריה נושאת ברחמה את ישו. אם אנחנו מסתכלים על האמפורה שמחזיק המלאך בציור, אנחנו רואים בעדינות יש ציור של צלב. זה אומר שהאמפורה הזו מלאה ביין או בדם של ישו. ומריה מושווית לאמפורה בגלל שהיא זו שנושאת ברחמה את ישו.

ירון: עכשיו, מאחור יש מן עמוד… צריך להגיד…

ד"ר טל: כן.

ירון: הוא נראה יותר כמו תחנת הכוח בחדרה, [צוחקים] מאשר עמוד. מה, הוא לא גמור, מה?

ד"ר טל: כי הוא לא גמור. הציור הזה לא גמור. אנחנו לא יודעים למה פרמיג'אנינו לא סיים את הציור הזה. אנחנו רואים גם את העמוד הלא גמור, למרות שבבסיס שלו אנחנו רואים שורה של עמודים.

ירון: וגם הדמות הקטנה הזאת מאחורה.

ד"ר טל: נכון.

ירון: מי זה?

ד"ר טל: יש עוד איזה נביא מהברית הישנה, אנחנו לא יודעים מי זה הנביא, הוא מחזיק מגילה. ואם אתה מסתכל טוב, אתה רואה למרגלות הנביא, מצד ימין למטה, יש איזה רגל קטנה מותחלת, והנביא עצמו מסתכל לאחור. זאת אומרת, היה אמור להיות שמה עוד איזה בחור, וזה מראה לנו באמת שפרמיג'אנינו לא סיים את הציור.

ירון: איך הוא לא פחד לצייר אז ככה?

ד"ר טל: הוא לא פחד לצייר כי הפטרונית שלו, המזמינה של הציור, קוראים לה Elena Baiardi, היא הייתה בת של משורר. זאת אומרת, היא באה ממשפחה הומניסטית, אינטלקטואלית, והיא יודעת לעשות את ההקשרים האלה שאנחנו עושים כאן. זאת אומרת, היא רואה את הציור והיא אומרת, "אוקיי, מריה בצורה של כד, גם בגלל שהיא נושאת את ישו". כד, דרך אגב, היה גם צורה מטפורית לתאר את יופיה של האישה. היה הומניסט אחד מפירנצה, Agnolo Firenzuola, שאומר שכמו שיש כדים בכל מיני צורות, כך יש נשים יפות בכל מיני צורות.

ירון: כן. הציור הזה נמצא ב"אופיצי", בפירנצה.

ד"ר טל: כן.

ירון: אבל אתה חושב שהוא היה מסכים שיפרסמו, יציגו ציור לא גמור שלו?

ד"ר טל: אנחנו יודעים בתור עובדה שהציור הזה נתלה בקפלה. כנראה ל-Elena Baiardi הציור הזה ממש הספיק והיא תלתה אותו. לא ברור למה פרמיג'אנינו לא סיים אותו. אנחנו יודעים שהוא עזב את פארמה מאיזושהי סיבה, ושנתיים אחר כך הוא מת. הממ… אנחנו ממש לא יודעים.

ירון: "המדונה בעלת הצוואר הארוך", פרמיג'אנינו. בילי ג'ואל חיברנו לזה.

[השיר "She's Always a Woman" מאת בילי ג'ואל מתנגן לסיום]

She can kill with a smile

She can wound with her eyes

And she can ruin your faith with her casual lies

And she only reveals what she wants you to see

She hides like a child but she's always a woman to me

She can lead you to love, she can take you or leave you

She can ask for the truth but she'll never believe

And she'll take what you give her as long as it's free

Yeah, she steals like a thief, but she's always a woman to me

Oh, she takes care of herself, she can wait if she wants

She's ahead of her time

Oh, and she never gives out and she never gives in

She just changes her mind

And she'll promise you more than the garden of Eden

Then she'll carelessly cut you and laugh while you're bleeding

But she'll bring out the best and the worst you can be

Blame it all on yourself 'cause she's always a woman to me

Mmm-mmm, mmm-mmm

Mmm-mmm, mmm-mmm-mmm-mmm

Oh, she takes care of herself, she can wait if she wants

She's ahead of her time

Oh, and she never gives out and she never gives in

She just changes her mind

She is frequently kind and she's suddenly cruel

But she can do as she pleases, she's nobody's fool

And she can't be convicted, she's earned her degree

And the most she will do is throw shadows at you

But she's always a woman to me

Mmm-mmm, mmm-mmm

Mmm-mmm, mmm-mmm-mmm-mmm

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

コメント


אוהבים פודטקסטים? הישארו מעודכנים!

הרשמו וקבלו עדכונים לכל תמלולי הפודקאסטים

תודה שנרשמת

  • Whatsapp
  • Instagram
  • Facebook

כל הזכויות שמורות © 

bottom of page