פרק מאה שמונים ושלושה ובו נחדד עט ומחשבה ונבצע כיבוי צופי על מוסדות מפוארים.
תאריך עליית הפרק לאוויר: 07/02/2024.
קריין: האחיות גרים, נועה מנהיים ואיילת טריאסט יוצאות לתרבות רעה.
פרק 183 ובו נחדד עט ומחשבה ונבצע כיבוי צופי על מוסדות מפוארים.
נועה: "סוחרינו הבטיחו לי כי ילד או ילדה מבני 12 ומטה אינם מוצר בר מכירה. אפילו בהגיעם לגיל זה, ערכם אינו עולה על שלוש לירות, או שלוש לירות וחצי, לכל היותר, סכום אשר אינו עומד ביחס להוצאותיהם של ההורים או של הממלכה, או להוצאות על מזון וסחבות, שעשויים להגיע עד פי ארבעה לפחות מסכום זה.
עתה, אם יותר לי להציג בצניעות את מחשבותיי, כולי תקווה כי הן לא תעוררנה ולו את ההתנגדות המועטה ביותר. כפי שהובטח לי על ידי אמריקאי מנוסה מבין מכריי בלונדון, תינוק צעיר ובריא בן שנה הוא מזון טעים מאוד, מזין ובריא. בין שהוא מבושל, צלוי, אפוי או שלוק. ואין לי ספק כי באותם ידיים יכולים להיות בסיס טוב לפריקסה או ראגו". בתיאבון איילת.
(נועה ואיילת מצחקקות)
איילת: אני לא יודעת איך להמשיך מפה פשוט נועה… כן, היי נועה מנהיים.
נועה: היי, איילת טריאסט.
איילת: אנחנו לא בדרך כלל מכות במאזיננו בתכנים כה בוטים על הפסקה הראשונה. השנייה, ליתר דיוק.
נועה: אבל אין ברירה.
איילת: אבל אין ברירה. האיש שלו אנחנו חייבות… באמת נתנו לכם על קצה המזלג, אם אפשר לומר זאת כך…
נועה: (צוחקת) רק טעימה קטנה.
איילת: רק טעימה קטנה מאוד.
נועה: מאוד.
איילת: מההצעה הצנועה מאוד הזו הוא ג'ונתן סוויפט.
נועה: או יונתן, כמו שקראו לו בתרגומים הישנים.
איילת: או אם תלכי לאריך קסטנר, בתרגום של 'אריך קסטנר מספר', מתברר שהוא יוחנן סוויפט.
נועה: יוחנן סוויפט!
איילת: אני לא יודעת איך הוא הגיע להיות יוחנן, אבל כן.
נועה: אוקיי! טוב.
איילת: אז זהו האיש שכתב את גוליבר, מסעות גוליבר.
נועה: שעליהם עוד נרחיב.
איילת: שעליהם נדבר רבות, אבל אנחנו… פתחנו בהצעה הצנועה הזו כדי באמת, אולי, להסביר מי האיש שעומד לפנינו.
(נועה נאנחת)
איילת: לא פשוט. לא פשוט האיש הזה.
נועה: לא. זה האיש שביקש שעל קברו, הוא הכין את כל העניין גם לפני כן, הוא נתן הוראות מאוד מדויקות איפה, איך לקבור אותו, הוא כתב את ההספד על עצמו. זה לא בן אדם שנתן לשום דבר…
איילת: להפתיע אותו.
נועה: להפתיע אותו, לעשב לצמוח מתחת… לרגע, שום דבר. אז הוא נתן את ההנחיות למצבה שלו, והוא ביקש שיכתבו עליה 'הוא הלך למקום שבו חמת זעם לא תוכל עוד לפצוע את ליבו'.
איילת: זה יפה.
נועה: זה יפה.
איילת: הפצע שלו היה פנימי.
נועה: הפצע שלו היה פנימי, והוא היה אדם מאוד זועם. מאוד.
איילת: היה לו על מה?
נועה: זאת הייתה התקופה שבה, אם היית אדם שאכפת לו, אז היו לך הרבה מאוד סיבות לכעוס.
איילת: האם יש תקופה שאינה כזו?
נועה: אני לא בטוחה. (שתיהן צוחקות)
איילת: לא יודעת אם זו הייתה התקופה, אלא אולי איזה נסיבות שאיפשרו את הביקורת.
נועה: שילוב של נסיבות.
איילת: כולל, אגב, נסיבות מאוד טכניות, שהיה קל, זאת אומרת, עלויות הדפוס ירדו מאוד, ואפשרו להרבה מאוד אנשים להביע את דעתם על מגוון נושאים, במגוון פמפלטים, בעילום שם, יש צורך לומר, או בשמות בדויים. הוא אהב את זה.
נועה: הוא אהב את זה, ובאמת...
איילת: בתוקף תפקידו הוא היה דיקן בכנסייה האנגליקנית.
נועה: הייתה לו משרה מכובדת, היה לו...
איילת: תלוי את מי שואלים.
נועה: לא אותו, הוא התלונן כל הזמן, כמובן. אבל הייתה לו לכאורה משרה מכובדת בכנסייה, היו לו חברים במקומות גבוהים שברגע האמת, כמובן, לא עזרו לו והפנו לו את גבם, היו לו קשרים, אפילו בבית המלוכה, שאחר כך בגדו בו והפקירו אותו. יש פה דפוס, יש פה דפוס.
איילת: הדפוס הזה מאוד מזכיר לי את מקיאוולי.
נועה: (מהמהמת בהסכמה) כן.
איילת: הנאמנות הזאת לשלטון שכל פעם מצליחה לעקוד אותך מהצד השני, כי כל פעם איכשהו הנסיבות הפוליטיות דופקות אותך.
נועה: כן.
איילת: או לפחות כך אתה רואה את המציאות. ואז אתה יושב לבד, בחדר, בחושך, וכותב את 'הנסיך' או את 'מסעות גוליבר'.
נועה: או את 'הצעה צנועה'.
איילת: או את 'הצעה צנועה'. כאילו, אתה זועם לך בחושך, אתה אדם חכם מאוד, שלא לומר חכם יותר מרוב בני תקופתך.
נועה: חכם מדי.
איילת: חכם מדי.
נועה: לטובתך שלך.
איילת: לטובתך שלך, כן. ולכן רוב האנשים לא מסוגלים לשאת אותך, והם מעדיפים שתשב בבית, רצוי בדבלין, או באיזו גלות כלשהי...
נועה: רחוק ממוקדי הכוח.
איילת: רחוק ממוקדי הכוח, בדיוק כמו שאת אומרת, כן.
נועה: ובשלב הזה באמת הוא הוסר מהזירה המרכזית של לונדון. בגלל זה, הוא צריך להזכיר שהוא פוגש את האמריקאי הזה בלונדון, כי הוא כבר לא חי שם באופן סדיר.
איילת: זה כמובן גם ירידה על אמריקאים.
נועה: גם. למה לא? הוא לא מפסיד הזדמנות לרדת על כולם.
איילת: זה יותר מזה. הרמות, כאילו השכבות האינטלקטואליות והקומיות שיש בטקסט הזה...
נועה: אני ממליצה לקרוא אותו. הוא לא קריאה קלה. אנחנו חוסכות מכם את ההצעות העוד יותר צנועות שלו לאיך אפשר באמת לנצל עד תום, עד כפפות ומגפיים, את ההצעה הזו. אבל זה באמת טקסט מדהים, פיסה קשוחה של סאטירה, שאז מעלה את השאלה של האם הטקסט הוא קשה מדי מכדי לקרוא אותו, האם הוא בכלל יכול להיות אפקטיבי. זה לא ההצעה הטובה ביותר שתשמעו, כמו שאומרים.
איילת: אבל בואי ניתן לה רקע.
נועה: האנשים גם לא באמת הבינו אותה.
איילת: כן. רגע, מישהו התייחס אליה ברצינות?
נועה: לא, אבל ממילא היו אנשים שהאמינו שהאירים, שעליהם הוא כותב כאן, הם קניבלים.
איילת: אגב, זו הירידה גם על האמריקאים, כי מבחינתו גם האמריקאים, זאת אומרת, הירידה היא על… לא ירידה, אלא… זה יושב על עוד סט של דעות קדומות ביחס לילידים האמריקאים.
(נועה מהמהמת בהסכמה)
נועה: הוא מזכיר כאן גם את הילידים של איי ברבדוס. כלומר, יש לנו כאן הרבה מאוד גם גזענות, לצד מיזוגניה ולצד שנאת האדם הכללית.
איילת: ושנאת העניים, למה לא?
נועה: שנאת העניים, הוא לא מפלה, הוא באמת שונא את כולם. הוא כועס על כולם בשלב זה של חייו. הוא, כמו שהזכרת, גם את הטקסט הזה כמו את רוב הטקסטים שהוא פרסם בימי חייו הוא מפרסם, במקרה הזה בעילום שם ובמקרים אחרים בשם בדוי, וזה חלק מאיזשהו מהלך יותר כללי שנקרא מלחמת הקונטרסים או הפמפלטים, שבאמת בו אנשי האותיות, מה שנקרא, כלומר אנשי הדעת ורהוטי הדיבור והמחשבה, מפרסמים את דעותיהם בפוסטים.
איילת: זה הטוויטר של...
נועה: זה טוויטר, זה פוסטים בפייסבוק. הם פשוט מדפיסים אותם ומחלקים אותם.
איילת: זה טוויטר בגלל שזה האינטלקטואלים המעצבנים והאינטליגנטים.
נועה: זה נכון, אבל זה יכול להכיל יותר מילים ולכן זה איפשהו באמצע (צוחקות). ומחלקים אותם בבתי הקפה, שהם מקומות המפגש של האינטליגנציה. לפעמים תולים אותם על דלתות של כנסייה, כמה שנים קודם לכן.
איילת: מה שעובד.
נועה: מה שעובד, מה שיכול לייצר ויראליות יותר גדולה.
איילת: תקופתית.
נועה: והוא חבר במועדון גם של אנשים כמוהו, מה שנקרא, מועדון סקריבלרוס.
איילת: סקריבלרוס.
נועה: זה מאוד קשה להגות את זה. שגם אלכסנדר פופ, עוד עט שנון ומושחז אחר בן תקופתו, הוא חבר בו. והוא מגיע לחברות במועדון הזה כי הוא באמת מפרסם שני פמפלטים מאוד מאוד מצליחים. אחד שהוא ביקורת נוקבת וצורבת על הכנסייה, ואחר על המלוכה.
איילת: כן.
נועה: ובכך הוא הופך להיות ראוי להיות חבר במועדון הזה שמקבל אנשים כמוהו.
איילת: אבל חשוב לומר - הוא איש המלוכה והכנסייה.
נועה: מי אם לא הבן אדם מבפנים שמכיר את המערכות האלה יכול לבקר אותם באופן היעיל ביותר.
איילת: נכון, שזה עוד… טוב, אנחנו באמת עומדות לעסוק פה, או כבר מתחילות לעסוק באיש שהוא כולו סתירות מסוגים שונים.
נועה: כן.
איילת: הוא איש קשה, והוא איש שלא… באמת היחס שלו לבני אנוש הוא קשוח במיוחד. אבל יש פה גם סתירות ביחס לבני אנוש ספציפיים שמקיפים אותו. ובאופן כללי, יש בו את הדאבל הזה של התפקיד הציבורי שלו, ומה שהוא הרשה לעצמו להגיד בתור פסבדונים כזה או אחר.
נועה: כן, כן.
איילת: זאת אומרת, הוא, כאמור, היה בכיר בכנסייה האנגליקנית.
נועה: הוא גם היה בריטי.
איילת: הוא היה בריטי באירלנד.
נועה: סליחה, כן, הוא היה בריטי באירלנד, שזאת עמדה מאוד בעייתית בתקופה שבה הוא נולד.
איילת: הוא בעצם שייך למיעוט קטן של… הוא בן להורים אנגליים באירלנד, וזה הופך אותו לחלק, הוא גם חלק מהכנסייה האנגליקנית, זאת אומרת הוא בעצם נועד למסלול של, סוג של אצולה, כמורה...
נועה: שירות, נקרא לזה.
איילת: אבל גבוה.
נועה: כן.
איילת: והוא מבחינתו מייעד את עצמו להיות ארכיבישוף של קנטרברי. כאילו, אם היו שואלים אותו איזה מינוי הוא היה צריך לקבל, זאת אומרת, המינוי הבכיר ביותר בכנסייה האנגליקנית.
נועה: כן, אבל...
איילת: והוא לא מקבל את זה, הוא גולה בעצם בחזרה לדבלין, כאילו מוקע מהצנטרום הלונדוני.
נועה: כי כדי להגיע למעמד שהוא קיווה אליו לא מספיק רק להיות דמגוג, לא מספיק רק להיות בן אדם שיכול, את יודעת, לנסח את המשפט המושלם ביותר. אתה צריך להיות פוליטיקאי והוא היה פוליטיקאי קטן מאוד. זאת אומרת, היכולת שלו לגייס אנשים אחרים למטרותיו ולהנהיג צוותים, כמו שהיינו קוראים לזה היום, הייתה קטנה מאוד.
איילת: זאת אומרת, זה לא עוזר כשאתה אומר למישהו, 'אה, אם יש לך בעיה עם הרעב האירי, בוא, תתחיל לאכול את הילדים שלך?' זה לא מעורר אמפתיה למטרה?
נועה: פחות מגייס.
איילת: הבנתי אותך. אוקיי, אני רושמת לעצמי. (שתיהן צוחקות)
נועה: הוא גם סבל ממחלה שליוותה אותו רוב חייו, ואני שואלת, כל מי שמכיר אפילו חלק מהתופעות לוואי שלה כמו סחרחורת וטינטון באוזניים, יודע שזה מצב שיכול להפוך אותך להיות אדם מאוד מאוד רוגז.
איילת: מריר.
נועה: מריר, עצבני, כמו היתוש של טיטוס. כל הזמן משהו מציק לך. וזה מדהים שזה מה שתקף אותו, זה נקרא מחלת מנייר, אז לא ידעו מה זה. רק במאה ה-19, בעצם, איבחנו אותה לראשונה, אבל העובדה שזו מחלה כל כך מטאפורית היא ממש מוגזמת.
איילת: כן.
נועה: הרי היה כל הזמן משהו שהציק לו. כל הזמן, לא משנה מה. ממש חי עם איזשהו טינטון פנימי, לא רק באוזן, אלא גם בהווייה שלו.
איילת: כן אני, באמת, יש משהו באמת בלא לשמוע. כאילו, בטח כשאתה אדם של מילים, יש בזה באמת איזה משהו שמרגיש לך נגדך, העולם נגדך.
נועה: כן, ממש.
איילת: אנשים מתעללים בך באיזשהו אופן, הם לא ברורים.
נועה: גם לקראת סוף חייו הוא הלך ואיבד את שפיותו, זאת אומרת, הוא ממש הלך והידרדר קוגניטיבית וזה היה מאוד מאוד קשה לו.
איילת: הבנתי, שעל ערש דווי, הוא תרם דווקא לבית החולים סנט פטריק, שהיה ברובו אז לחולי נפש. וזה גם אולי תשובה למשהו שנדבר עליו בהמשך, שזה המסע שלו לבדלאם, לבית החולים הנורא, הידוע לשמצה, שבאמת הפך את משוגעי אנגליה…
נועה: לקרקס.
איילת: לסנסציה קרקסית.
נועה: שבאים לצפות בהם.
איילת: כן.
נועה: אז הוא באמת מתחיל דרכו לכאורה במקום מאוד מבטיח. כשהוא היה בן 21 הוא כבר היה בן טיפוחיו של אחד הפוליטיקאים הוותיקים של אנגליה, שבאותה עת כבר היה בפרישה. הוא עזר לו לכתוב את זיכרונותיו, לארגן את הארכיון שלו, ישב וקרא בספרייה שלו, השלים את ההשכלה שלו.
איילת: (לוחשת) מקיאוולי.
נועה: כן. פגש את בת חסותו, הצעירה, מאוד…
איילת: אה, מוכר, לא יודעת, Rings a bell.
נועה: בת כמה הייתה אז, שבע, שמונה…
איילת: שמונה.
נועה: אסתר, ו...
איילת: גם זה Rings a bell, אבל ממקורות אחרים. (צוחקות)
נועה: הוא הוצג בפני המלך, כלומר, הוא היה באמת באיזה מסלול זינוק, אבל הוא הצליח לעצבן את כולם. אחרי שהפטרון שלו מת, הוא כתב עליו ביוגרפיה שעצבנה את כל קרוביו, בחצר המלוכה הוא כתב טקסטים מאוד מאוד נוקבים על הכמורה הגבוהה ועל האצולה, ובאמת מצא את עצמו בחזרה באירלנד. בהתחלה נתנו לו לנהל קהילה שכשהוא הגיע אליה הסתבר שכבר היה לה כומר, (שתיהן מצחקקות), שזה באמת...
איילת: כן.
נועה: אתה מבין שאתה לא רצוי כשאתה מגלה שנתנו למישהו אחר את המשרה שהבטיחו לך. אז הוא מתיישב באירלנד, ובאירלנד הוא מוצא הרבה מאוד דברים להמשיך ולהתעצבן עליהם. כלומר, זה ממש אחד המקומות שאם אתה רוצה להיות זועם, אתה רוצה שיהיה לך על מה, בוא לאירלנד.
איילת: כן.
נועה: כן. האנגלים מנצלים את אירלנד עד דק באותה תקופה, ממסים את הקתולים כדי לממן את הפרוטסטנטים...
איילת: את הרוב, את הרוב הקתולי.
נועה: כן.
איילת: ומנסים להשליט מטבע נפרד באיזשהו שלב.
נועה: כן.
איילת: הוא מבין בעצם שזה הולך להיות עוד הרעה ביכולת… בכלל, יש כל מיני מגבלות סחר, ומייצרים איזושהי תלות באמת מוחלטת של האירים, כפיפות לבריטים, וזה מגדיל כמובן את העוול שממילא שורר שם ואת העוני שהולך וגובר, ובסוף מוביל למה שפתחנו בו, שזה הרעב הגדול שאלפי עניים מתים בו.
נועה: יש לציין...
איילת: ונאלצים גם להגר לארצות הברית.
נועה: אחד מגלי הרעב הגדולים. כלומר, אנחנו עדיין לא ברעב תפוחי האדמה הגדול שמתרחש, שעוד נכון לנו, אבל העניים באירלנד במצב שבו יש באמת בעיתונות כמה דיווחים על אנשים שאוכלים את ילדיהם מרוב רעב.
איילת: כן. וזה באמת יושב על הסטיגמות, הסטריאוטיפים, של הבריטים על הברברים האירים, הקלטים הפרועים…
נועה: כן, הקלטים הפרועים…
איילת: הדרואידים….
נועה: שותים את הדם של המתים שלהם, שבהיותם קתולים הם באמת אכן סוג של שותים את הדם של המת שלהם כל יום ראשון. אז יש כאן תערובת של גם באמת דעות קדומות, גם מצב כלכלי מזעזע. התגובה שלו לזה, עוד לפני 'הצעה צנועה', היא לכתוב סדרה של פמפלטים שנקראים 'מכתבי דרייפיאל', כמו 'מוכר וילונות', שמובילים את מי שמדפיסים אותם לכלא.
איילת: אני ישר דמיינתי "דון דרייפר", אבל זה לא…
נועה: הממ… (איילת צוחקת). אבל שימי עליו פאה מפודרת.
איילת: כן, כן.
נועה: אז הם באמת חומר נפץ פוליטי וכלכלי, כי הוא חושף בהם את ה… נקרא לזה המניפולציות הכלכליות שהאנגלים מנסים לחולל באירלנד. הם מנסים לגלות מי כתב אותם, זה לא מצליח, מכניסים את המדפיסים שלו לכלא כדי ללחוץ עליהם, לגלות מי משלם להם, הם לא מגלים, כי הם אירים, והם רואים במי שזה לא יהיה שכותב את הפמפלטים האלה כלוחם למען עצמאות אירלנד, כמי שמגבה את התוכניות שלהם כגיבור לאומי, ללא ספק.
איילת: מכאן ועד לחשוב שהוא באמת היה גיבור לאומי, או באמת כל כך פרו-אירי, אי אפשר לגמרי ללכת לשם. זאת אומרת, אם מסתכלים על חלק מהדרשות שלו ועל חלק זה, ובכלל היחס שלו לעניים היה מאוד מאוד נוקשה. וזה מוביל אותי למחשבות קצת מורכבות על האופן שבו אנחנו היום מתייחסים למי הקורבן, כאילו לקורבנוּת. מבחינתו, העובדה שיש פה עוול לא פוסל את אשמת הקורבן, זאת אומרת… והדאבל הזה הוא דאבל שאיבדנו קצת. כאילו, היכולת להגיד, כן, גם אתה… זאת אומרת, בואי, אני, לא שאני איתו במחשבות שלו על עניי אירלנד אבל הוא מתייחס אליהם בזלזול, בבוז, בהאשמות...
נועה: בגועל.
איילת: בגועל, כן, הוא רואה בהם מכי נשים… עכשיו, כנראה שחלק מהדברים גם מבוססים על דברים אמיתיים, אבל מן הסתם הוא, כאילו, באמת הגועל הזה שאת מדברת עליו, הוא כאילו נוכח שם ביחס שלו, כולל בטקסט הסאטירי של 'הצעה צנועה', שבאמת גם כל הזמן מייצר איזה סוג של בלבול. מי מדבר אלינו? סוויפט, הדמות העלומה שבשמה הוא כותב? זה קיים, אנחנו נדבר על זה הרבה יותר, אני חושבת, בגוליבר, כאילו, מה הפער, בעצם, בין דעותיו של סוויפט עצמו, וכמה הדמות הדוברת היא בעצמה סאטירה ומושא ללעג ודמות שהיא כאילו מהתלה.
נועה: הוא מצליח לשכנע במידה מסוימת את עצמו בטקסט הזה.
איילת: כן.
נועה: ובאמת הייתה לו תפיסה מאוד אמביוולנטית כלפיהם, שהיא גם תפיסה מאוד מאוד פרוטסטנטית, שרואה בהצלחה כסימן לחסד האל.
איילת: קלוויניזם?
נועה: כן, נכון.
איילת: הוא לא בדיוק קלוויניסט…
נועה: אבל זה נמצא בבסיס של הרבה תפיסות פרוטסטנטיות, גם אוונגליסטים, כאילו, זאת אומרת, לא זר לחלוטין. ואלוהים עוזר לאלה שעוזרים לעצמם, ואם הם ממשיכים להתגולל ברחובות כמו חזירים ולהתרבות בלי הפסקה ובלי שום שליטה, אז כנראה שכל מה שהם מקבלים מגיע להם, במידה מסוימת. וזו הייתה כן תפיסה שהרבה בריטים בני תקופתו יכולים היו להזדהות איתה.
איילת: סליחה, זאת תפיסה שרווחת עד היום.
נועה: נכון.
איילת: אם נתבונן נכוחה למציאות בעיניים.
נועה: לצערנו הרב זה נכון. הייתה בו מעט מאוד חמלה, בעיקר, כלפיהם, אבל גם כלפי כל השאר.
איילת: כן.
נועה: לא אדם ששריר החמלה שלו היה מפותח במיוחד.
איילת: להפך.
נועה: כן.
(צוחקות)
איילת: השריר הקפוץ ביותר בגוף האדם היה השריר החמלה שלו. הוא פשוט נטול רחמים. הוא אדם כל כך נוקב וכל כך… (איילת נוהמת, שתיהן צוחקות)
נועה: עד כדי כך שלאיילת אין מילים והיא חייבת להשמיע קולות.
איילת: תודו, שבשביל זה אתם כאן. (צוחקת)
נועה: ולכן, זה לא מפתיע שהיו לו מעט מאוד מערכות יחסים אינטימיות, היו לו...
איילת: זה מפתיע שהייתה לו אחת או שתיים.
נועה: היו לו מעט חברים טובים, שכולם מתו לפניו. הוא ממש נשאר כזה הדינוזאור האחרון, כולם מתו, כולל האישה שהייתה כנראה אהבת חייו, אותה בת חסות שהזכרנו קודם, אסתר, קטנה. הוא נתקל בה שוב כעבור כמה שנים כשהיא עדיין צעירה מאוד, אבל מופתע מכמה שהיא התבגרה ויפתה, ונוצרת איזה שהיא מערכת יחסים שעליה הביוגרפים שלו מאוד חלוקים, האם הם באמת היו זוג, האם הוא נישא לה בסתר, האם הם סתם היו חברים טובים? היא עוברת יחד איתו.
איילת: היא חיה איתו.
נועה: כן, היא עוברת יחד איתו לאירלנד, ויחד עם בת הלוויה שלה, מתגוררת בביתו. הוא כותב מכתבים רבים. כלומר, יש ממש מין יומן במכתבים כזה שהוא כותב לה, ושם הצדדים היותר רכים שלו כן מצליחים לבוא לידי ביטוי. היא מהרבה בחינות הייתה סוג של המלאך הטוב שלו. זה צד שחשף בו אולי ילדותיות ומשחקיות שיבואו לידי ביטוי גם כן בגוליבר, אנחנו נראה את המקומות שבהם הוא מבטא גם רגשות כאלה. והוא ללא ספק מאוד מאוד מאוד אהב אותה. והיא מתה זמן קצר לפני שהוא כותב ומפרסם את 'הצעה צנועה', זה כאילו, כמעט מרגיש כאילו שהמוסרות הוסרו ממנו. הבן אדם הזה שהוא יכול היה לדבר איתו וירגיע אותו ויתן לו פרספקטיבה אחרת וינסה לנהל איתו איזשהו דיאלוג, נעלם. היא כנראה הייתה אישת שיחה מבריקה, היא אספה ממש חוג.
איילת: היה לה מין סלון….
נועה: סלון כזה ספרותי בדבלין. חיה חיים מאוד עצמאיים כי הוא גם לא היה כל הזמן בבית, זאת אומרת, הוא עשה נסיעות כל הזמן בין ביתו בדבלין לבין לונדון, המשיך להיות מאוד עסוק בעניינים של פוליטיקה ופרסום, אז היא חיה חיים יחסית עצמאיים ממנו ובכלל, אבל ההיעדר שלה שחרר איזשהו זרם זועם של רעל שיצא ממנו בצורה של הטקסט הזה.
איילת: כן. אם נחפש קצת מהדברים שהוא כתב לה.
נועה: מהציטוטים? כן.
איילת: כאילו, כן, היה שם באמת כל מיני כינויים, "עדיין קר להחריד, הלוואי ויכולתי להניח את ידיי הקרות במקום החמים ביותר שלך".
נועה: מה שמוזר זה שהיא לא הייתה יכולה לקרוא. העיניים שלה היו מאוד חלשות, והיא לא קראה בעצמה את המכתבים, מי שהייתה קוראת אותם זאת בת הלוויה שלה.
איילת: זה בת הלוויה? אוי!
נועה: כן, רבקה, רבקה שהייתה בת לווייתה הנאמנה שנים.
איילת: היא כונתה סטלה, נכון?
נועה: נכון.
איילת: וזה חשוב כי תהיה עוד סטלה.
נועה: כן. אז הוא היה לפעמים מפנה את המכתבים שלו לשתיהן, כלומר, גם לסטלה וגם לרבקה, הוא היה קורא להן 'נפקניות חצופות', זאת אומרת, הוא היה מאוד מודע לכך שהיא לא קוראת את המכתבים שלו, אלא שמקריאים לה אותם. הסיפור הכי מצחיק פה זה שהוא היה...
איילת: וואו. מנאז' א-טרואה…
נועה: כן. הוא היה משתמש במשהו שהמון שנים חוקרי סוויפט חשבו שהוא צופן.
איילת: כן.
(צוחקות)
נועה: עד שפרופסור לאנגלית שחקרה את סוויפט ביקשה מהבן שלה להקריא כמה מהכינויים האלה בקול. וכשהוא עשה את זה וביטא את המילים היא הבינה שסוויפט בעצם מדבר בבייבי טוק. בשפת תינוקות.
איילת: בתינוקית.
נועה: בשפת תינוקות, בתינוקית. למשל, הצירוף PPT שאף אחד לא הצליח לפענח, אז PPT זה פשוט פופט. קצת כמו שהיום כותבים כאילו בקיצורים.
איילת: כן.
נועה: ועד שלא מישהי חשבה, בואו ננסה לשמוע איך זה נשמע בכל ועוד מפיו של ילד בן שלוש, אז לא הצליחו להבין את הכינויים האלה. (איילת מהמהמת בהסכמה) אז, הייתה להם התכתבות באמת מאוד חמימה ומשחקית שחשפה צד שאף אחד כנראה לא זכה לראות ממנו, בטח שלא האסתר האחרת. אוי, אסתר. אסתר'קה.
איילת: כן, קראת לי אסתר. (נועה צוחקת) קראת לי איך, במקרה הזה? ונסה.
נועה: כן, אז האסתר השנייה התאהבה בו ב-1707. היא הייתה הרבה יותר צעירה ממנו.
איילת: להבדיל מכמה צעירה הייתה ממנו האסתר הראשונה. (נועה מצחקקת)
נועה: והיה ביניהם קשר שאנחנו לא בדיוק יודעות מה טיבו, אבל הוא היה מאוד אינטנסיבי עד נקודה מסוימת, ואז הוא פשוט הלך והתרחק ממנה. היא כתבה לו מכתבים מעוררי רחמים באמת, אבל, כמו שאמרנו, לא היו בו רחמים ולא חמלה, והוא חתך את הקשר ביניהם. הוא לא היה מוכן לגלות לאסתר הראשונה על אסתר השנייה.
איילת: אבל הוא כן גילה לשנייה על הראשונה בשביל להכאיב לה?
נועה: כן, כן, היא ידעה.
איילת: בשביל… לפ, כן?
נועה: היא ידעה, כן.
איילת: והיא חלתה?
נועה: ומתה.
איילת: ומתה בגיל 35, נכון? כן?
נועה: כן. היו האשמות כלפיו, אני חושבת שהן נבעו יותר מהעובדה שהאופי שלו היה כל כך ארסי ופחות מאיזושהי מעורבות אמיתית. הם אמנם רבו, הייתה מריבה מאוד קולנית לפני שנפלה למשכב, אבל אני לא חושבת שבאמת היה בסיס להאשים אותו במוות שלה חוץ מזה שהוא כנראה שבר את ליבה. אבל מצד שני, אם את נותנת את ליבך לסטיריקן נוקשה ואכזרי, אולי אל תתלונני כשהוא שובר לך… אם את כבר מעזה בנו להטיל איזושהי מידה של אחריות לפתחו של הקורבן.
איילת: כן. אבל אפשר אולי לחתום את הפרק האסתרי הזה במה שהוא כתב, בהספד שהוא כתב לאסתר הראשונה, כפי שקראנו לה, "החברה האמיתית, הטובה ויקרת הערך ביותר שאני או אולי כל אדם אחר התברכנו בה אי פעם". ומה שמדהים זה שהוא חלה בעקבות ליל השימורים שליווה את מותה.
נועה: כן, הוא היה בלונדון כשהיא חלתה, הוא רץ מיד חזרה לדבלין כדי להיות ליד מיטתה, אבל ממש בשעות האחרונות, כשכבר היה ברור שהיא הולכת, הוא לא היה מסוגל לעמוד בזה, חזר הביתה וכתב את מה שקראת עכשיו, והוא מספר שהוא הרגיש כל כך נורא פיזית שהמשרתים שלו הזיזו את המיטה שלו בחדר לנקודה אחרת כדי שהוא לא יראה את האור שבוקע מהכנסייה שבה נערכה האשכבה שלה. ממש נשבר לגמרי מזה.
איילת: כן. טוב, אנחנו… יש לנו, גוליבר עוד לפנינו.
נועה: כן, הרבה גוליבר, הרבה מסעות.
איילת: מסעות, מסעות רבים בימים ובארצות שלא ידעתם, או שהכרתם רק חלק מהם, כמו שרובנו כנראה הכירו. אני לא יודעת, אני כאילו, באמת יש משהו בדמות שלו ובתפקיד שהוא מילא שמעורר ככה סערות במחשבה, כאילו, על התפקיד הזה שאינטלקטואל או סטיריקן לוקח על עצמו, וכמה אימפקט יש לזה, ומה נשאר בסוף מהמסרים או מהמחשבות.
נועה: במקרה שלו, לא הרבה, שזאת אולי הטרגדיה הגדולה. אז אנחנו נוכל לשמוע מה נשאר ומה נעלם בפרק הבא שלנו.
איילת: אז עד כאן האחיות גרים, ונשתמע בשלל יישומוני ההסכתים ובגלי צה"ל, מתי וכאשר שנחזור…
נועה: אי פעם, כשנשוב אי פעם…
(צוחקות)
איילת: ביי ביי, נועה.
נועה: להתראות איילת.
(מוזיקת סיום)
לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה
Comments