פרק מאה ושמונים ובו נרים אף, נשחיז שנינויות ונאכל כריכי מלפפון.
תאריך עליית הפרק לאוויר: 17/01/2024.
[מנגינת פתיחה. קריין כריזמטי עם קול נעים על רקע מנגינה קסומה, שובבית עם נגיעה של אפלה אגדתית]
קריין: האחיות גרים: נועה מנהיים ואיילת טריאסט יוצאות לתרבות רעה.
פרק 180 ובו נרים אף, נשחיז את לשוננו ונאכל כריכי מלפפון. בון אפטיט.
[איילת ונועה מקריאות]
איילת: "ילדי הקט, אני מאוד נהנה לשמוע השמצות על קרובי המשפחה שלי. אחרת לא הייתי מסוגל לסבול אותם בכלל. קרובי משפחה אינם אלא חבורה של אנשים מייגעים שאין להם צל של מושג כיצד לחיות ושמץ של חוש מתי למות."
נועה: "שטויות."
איילת: "לא נכון."
נועה: "טוב, אני לא אתווכח איתך על הנושא, אתה תמיד רוצה להתווכח על הכל."
איילת: "בדיוק לשם כך נוצר הכל."
נועה: "אני נשבע לך שאילו זו הייתה דעתי, הייתי יורה בעצמי. אתה לא חושב שיש סיכוי כלשהו שגוונדלין תדמה לאמא שלה בעוד 150 שנה בערך? הא, אלג'י?"
איילת: "כל אנשים דומות לבסוף לאימותיהן. זו הטרגדיה שלהן. גברים, לא. זו הטרגדיה שלהם.
נועה: זה אמור היה להיות מבריק?"
איילת: "הניסוח היה מושלם, ולא רחוק יותר מהאמת מהנדרש מכל אבחנה אחרת בחיי התרבות."
נועה: "נמאס לי לגמרי מהברקות. כולם מבריקים בימינו. אתה לא יכול ללכת לשום מקום בלי לפגוש אנשים מבריקים. זה כבר הפך למטרד ציבורי. אני מקווה בכל ליבי שנותרו עוד כמה טיפשים לרפואה."
איילת: "מממ... נותרו."
נועה: "הייתי שמח בהחלט לפגוש אותם. על מה הם מדברים?"
איילת: "הטיפשים? על המבריקים, כמובן."
נועה: "איזה טיפשים."
איילת: "אגב, האם סיפרת לגוונדלין את כל האמת על כך שאתה ארנסט בעיר וג'ק בכפר?"
נועה: "יקר שלי, האמת איננה מסוג הדברים שמספרים לנערה נחמדה, מתוקה ומעודנת. יש לך רעיונות משונים ביותר על הדרך שבה צריך להתייחס לאישה."
איילת: "הדרך היחידה להתייחס לאישה היא לחזר אחריה אם היא יפה ואחרי מישהי אחרת אם היא מכוערת."
נועה: "שטויות."
[סוף הקראה]
נועה: כן, אלג'רנון.
איילת: כן, Jack in the city and Ernest in the country, [מבטא בריטי] או איך שלא יקראו לך.
נועה: [צוחקת]
איילת: שלום לך נועה.
נועה: שלום, איילת.
איילת: אז אנחנו מדברות על האיש שלא יכול היה לשאת יותר אנשים מבריקים.
נועה: מרוב שהוא היה מבריק בעצמו.
איילת: מרוב שהוא הבריק מדי בסביבה.
נועה: באמת, רואל לא יכול היה לשאת את עצמו בשלבים מסוימים של חייו.
איילת: כן, לא קל היה לשאת אותו. אמ... אבל... אבל בעיקר קשה להתמודד עם סיפור חייו. זה אחד העצובים.
נועה: נכון.
איילת: הטרגיים. בנה את עצמו כגיבור טרגי והפיל את עצמו בהיבריס מושלם לכל המלכודות שאפשר יהיה לייצר.
נועה: איי, אכן, כן.
איילת: אז אנחנו מדברות...
נועה: אוס... אוסקר אהובי.
איילת: על האיש שלא קראו לו ארנסט.
נועה: לא, למעשה קראו לו אוסקר פינגאל או'פלאהרטי וילס ויילד.
איילת: שם קליט.
נועה: אכן.
איילת: קליל.
נועה: שמתגלגל על הלשון, מה שנקרא.
איילת: שניתן לו על ידי הוריו...
נועה: בעיקר... כן,
איילת: שהיו שני טיפוסים לא פשוטים.
נועה: בעיקר אמו. איי, איי, איי.
איילת: אמו הייתה אישה מאוד מרשימה.
נועה: כן.
איילת: הוא אהב אותה מאוד.
נועה: כן.
איילת: ושבר את ליבה.
נועה: שבר את ליבה, בגללה הוא גם נכנס לכלא. אה... כן.
איילת: כן.
נועה: היו להם... הייתה להם מערכת יחסים מורכבת.
איילת: היא כתבה.
נועה: היא... נכון.
איילת: היא היתה... הוא ירש את כישרון הכתיבה ממנה.
נועה: גם את כישרון הכתיבה,
איילת: ו...
נועה: וגם הרבה מהנושאים שהוא עסק בהם.
איילת: ואת הכישרון להסתפק במשפטי דיבה, מאביו,
נועה: [צוחקת]
איילת: בשערוריות ציבוריות.
נועה: כן,
איילת: כן. ממש יפה הגנטיקה, איך היא עובדת. כן.
נועה: אוי.
איילת: זו טרגדיה יוונית, בואי.
נועה: ממש. ממש, ממש. במיוחד כי אנחנו מדברים, מדברות למעשה, על מישהו ש... כאילו כשאומרים נועד לגדולות, אז אנחנו מדברים על סוג כזה של אדם. זאת אומרת, אמא שלו, ג'יין, שחתמה על יצירותיה בשם ספרנצה,
איילת: [מגחכת]
נועה: שזה 'התקווה', כי היו לה איזה שהן אשליות שהיא...
איילת: מעוררת תקווה? [צוחקות]
נועה: נצר... נצר לשושלתו של דנטה. אה...
איילת: אַה, כן, נכון. היה גם העניין הזה.
נועה: היה גם העניין הזה. אז היא, כמו שאמרת, המשוררת, ופולקלוריסטית, ופעילה פוליטית, תמכה מאוד במפלגות איריות ריאקציונריות.
איילת: הוא היה אירי, חשוב לציין.
נועה: הוא היה אירי. נכון.
איילת: כן,
נועה: נכון. כמו הרבה יוצרים גדולים.
איילת: מן הטובים. [מצחקקת]
נועה: כן, כן. והיא נישאה לאדון ויילד, שהיה...
איילת: שהיה רופא.
נועה: וואו. זה... הוא היה רופא והיה באמת ראוי לשמו. He was wild.
איילת: לגמרי.
נועה: הוא נכנס לתוך הנישואים כבר עם שלושה ילדים לא חוקיים, מנשים אחרות. ואגב, שתיים מהן, אחיותיו למחיצה של אוסקר,
איילת: נורא, הסיפור נוראי.
נועה: מתו בתאונה איומה. הן עמדו קרוב מדי לאש, והשמלות שלהם התלקחו והן מתו ב... בשריפה.
איילת: סליחה על ה... זה, אבל כשמדברים על קורבנות אופנה...
נועה: אאוצ'! איילת!
איילת: זה... כן.
נועה: [צוחקת] איה!
איילת: זה היה בהומור ויילדי,
נועה: אבל...
איילת: אך לא באמת. כי...
נועה: נכון, לא באמת.
איילת: כי באמת נשים נפלו קורבן לאופנות מגוחכות שסיבכו אותן, באמת. ב... זה לא... זה כאילו מטורף לומר את זה, אבל הדבר הזה הוביל למוות של נשים. הקרינולינות המטופשות האלה, ו... וכל מיני דברים שגרמו להם להילכד מתחת גלגלי עגלות ולהישרף באח, כי הם לא הרגישו את הגודל של השמלות שהיה מאחוריהן.
נועה: ואגב, אחר כך, בשלב מאוחר יותר של חייו, כשויילד ערך את התשובה הבריטית לעיתון 'לאישה',
איילת: כן,
נועה: 'עולם האישה', הוא פרסם לא מעט מאמרים, נגד הביגוד המגוחך הזה של נשים,
איילת: והוא ידע כמה דברים על...
נועה: ובעד ה-sensible dress, מה שנקרא.
איילת: ... ביגוד מגוחך, אבל...
נועה: כן, כפרה עליו. [מגחכת]
איילת: Dandy.
נועה: אבל באותם ימים ראשונים, באמת, כבן טיפוחיה של אמו, ומי שנודע כבר בצעירותו, ב... כבעל שכל מבריק וחוש הומור מאוד מאוד מחודד, כולם צפו לו קריירה מזהירה, ואכן, הוא במהרה טיפח כזו. בעיקר על ידי כך שהוא היה מין... סליחה, לא אומרת את זה ב... בשום סוג של זלזול כלפי אף אחד מהנידונים, סוג של קרדשיאן של זמנו,
איילת: [צוחקת]
נועה: בהתחלה. כלומר, הוא היה מפורסם מכך שהוא היה מפורסם. כולם הכירו אותו, כולם ידעו את שמו, עוד לפני שהוא ממש עשה בפועל משהו בשדה התרבות הבריטי.
איילת: וזה נובע מזה שאנחנו נמצאים באיזה מין עידן שבטח במעמד הגבוה, מתנהל בטרקלינים וסלונים ומסיבות וארוחות ערב שכולם מכירים את כולם,
נועה: [המהום הסכמה]
איילת: כולם משעממים את כולם, ואז מגיע מישהו עם כל כך הרבה ברק ו-flair, כאילו של זוהר כזה,
נועה: כן,
איילת: שפשוט מאיר את ה... את חיי החברה. וכולם רוצים לדבר עליו, לדבר איתו, להיות שם, לרכל עליו, להיות מרוכלים על ידו. ובאמת כאילו הוא מסמר המסיבה בכל מובן.
נועה: יש איזו ציטוט של המלך, שמדבר על כך שאם אוסקר ויילד לא מדבר עליך, אז אתה לא קיים. הוא חייב שאוסקר ויילד ידבר עליו, כן?
איילת: הוא לא נפגש איתו עדיין, הוא רוצה לפגוש אותו.
נועה: נכון. והוא גם מאוד מאוד...
איילת: יורש העצר.
נועה: ... שנון, כן, זה עוד לפני,
איילת: כן, כן, הוא עוד לא מלך אז.
נועה: עוד בריג'נסי. והוא גם מאוד מאוד שנון, וגם מאוד flamboyant, כן?
איילת: כן!
נועה: הוא מאוד ראוותני,
איילת: הוא טווס!
נועה: בעין ובאלף, אגב, הוא מאוד אהב לאכול. הוא טווס לחלוטין. הוא לובש מכנסי ברך שיצאו מהאופנה כבר לפני מאה שנה, ומקטורנים מקטיפה, ותמיד פרח בדש הבגד שלו.
איילת: עוד נעמוד על פרח הציפורן...
נועה: כן,
איילת: ... הירקרק הזה.
נועה: אכן. ולפעמים גם חמניה,
איילת: [המהום הסכמה]
נועה: לא רק ציפורן ירקרק.
איילת: כן,
נועה: כפפות בצבע לוונדר, גרבי משי, עניבות שלו תמיד קשורות בקשרים הכי מפותלים [איילת מצחקקת] ומורכבים שיכולים להיות. הוא באמת הופך את עצמו ליצירת אמנות. הוא מתחיל לאסוף גם כל מיני חפצי אמנות, ומרפד את המגורים שלו עם כל הפאר והמותרות שהוא יכול היה להרשות לעצמו. הוא לא יכול היה להרשות לעצמו הרבה.
איילת: כן. את הזכרת קודם את הקרדשיאנס,
נועה: [המהום מחוייך]
איילת: אני אזכיר את בנות גילמור. [צוחקת]
נועה: [צוחקת] וואו, אנחנו הולכות...
איילת: בהקשר מאוד מוזר,
נועה: ... להקשרים מעניינים היום.
איילת: לא, אני סתם חשבתי על זה שבאמת יש משהו, נגיד, באופן שבו הם מחזות מנוסחים שהם כאילו וויילד משחק פינג פונג עם עצמו.
נועה: כן.
איילת: זה קצת... כי... כי, למה אני אומרת גילמור? כי יש איזה ז'אנר כזה של כתיבה תסריטאית שבו הכותב כותב את כל הדמויות, זאת אומרת, כל הדמויות מדברות מפיו.
איילת: [המהום הסכמה]
איילת: הן שוננות שנינויות אחת לשנייה, מה שנקרא...
נועה: אז הסוציאציה שלי...
איילת: ... להבדיל... כן.
נועה: היא יותר קומדיות הסקרובול של הוליווד הישנה, אבל כן, זאת אומרת, זה כאילו יש כאן עשר שנינויות לשנייה, פחות או יותר.
איילת: כן, זה יריות. כאילו אנחנו באמת בקצב ירייה.
נועה: נכון.
איילת: יש דמויות שהן ממש התג... כאילו התגלמותו של ווילד, אבל יש דמויות...
נועה: בדרך כלל יוצר...
איילת: גם נראה אותן בדוריאן גריי, נראה אותן במקומות רבים, אבל שבאמת כאילו, בוא נגיד שבתור עורכת, [מחייכות] את בטח יכולה לזהות את הרגעים האלה בתור רגעים שאת אומרת, אוקיי, הוא איבד את הקול האותנטי של הדמות והוא מדבר עם עצמו. זאת אומרת, הוא באמת עכשיו כל כך מאוהב בהומור, בברק שלו משתקף מהמראה שהוא מחזיק,
נועה: [המהום מחוייך]
איילת: והאמת שאין מה לעשות, גם אנחנו מ... מורידים את כובענו, כי האיש היה מבריק, ועדיין כל כך מצחיק. זאת אומרת, לקרוא או לראות את The Importance of Being Earnest, ממנו קראנו, זה פשוט עדיין עובד. זה שנון וקומי, וזה לקחת הרבה מאוד נושאים לכאורה רציניים, כמו השקרים בין גברים לנשותיהן, ולהפוך אותן לאידיאל. אה...
נועה: הצביעות החברתית...
איילת: כן,
נועה: ... והמעמד, שהוא אחד הדברים...
איילת: כן,
נועה: ... המרכזיים באותה תקופה בחברה הבריטית. אה...
איילת: דוד שטיינברג תרגם את הנוסח שקראנו...
נועה: תרגם את זה נפלא, הגם שיש לציין שאין שום דרך,
איילת: לתרגם,
נועה: לתרגם את הכותרת של המחזה הזה בלי לאבד משהו מאוד מאוד מהותי.
איילת: כמובן,
נועה: בסיפור שלו, כן? המחזה נקרא The Importance of Being Earnest, כלומר, להיות רציני או להיות כן בכוונותיך. ולדמות הראשית השקרנית של המחזה קוראים ארנסט, והוא שקרן. אמ...
איילת: כן, וכל הנשים מאוהבות באידיאל של חיים משותפים עם ארנסט.
נועה: עם ארנסט.
איילת: זאת אומרת, כאילו, הן התאהבו, בשני המקרים,
נועה: [המהום הסכמה] כן,
איילת: כי כולם משקרים על היותם ארנסט, בסוף רק מתברר שבטעות הם אמרו את האמת. זה כאילו הפואנטה של ה... זה, והאם אפשר לסלוח להם על זה. [צוחקת] והיא אמרה שאם הוא לא ימשיך כך, היא תסלח לו.
נועה: היא תסלח לו.
איילת: כן.
נועה: אמ... אבל, יש גם לציין שכשהוא מגיע לכתוב את המחזות הללו, שהביאו לו באמת תהילה, ויש תקופה ש...
איילת: וסוף סוף עושר גם.
נועה: קצת עושר, זה לא מזיק. יש תקופה שבה שלושה מחזות שלו מציגים בו זמנית בתיאטראות הגדולים ביותר של לונדון. אבל לפני כן הוא עשה כל מיני ניסויים. כלומר, הוא כתב טרגדיות, והוא כתב את סלומה,
איילת: [מהמהת בעניין] שלא הוצג...
נועה: שאולי היה הניסיון הכי אומנותי שלו בתחום המחזאות.
איילת: כן. הוא הוצג רק בצרפת, כי... בפריז. (קול מזועזע) כי באנגליה אי אפשר היה לשאת את ה...
נועה: זה מאוד מוזר.
איילת: ... ריקודי הצעיפים האלה.
נועה: ולא רק זה, באנגליה אסור היה להעלות מחזות שהנושא שלהם הוא נושא דתי. כלומר, אפשר להעלות אותן במה שנקרא pantomime, שזה הצגות במסגרת שנים-עשר הימים של חג המולד.
איילת: כן,
נועה: ואז אפשר להכיל את זה. זה בפירוש לא היה מסוג המחזאות האלה,
איילת: [צוחקת] שאפשר להכיל אותן,
נועה: שאפשר להכיל אותן.
איילת: לא.
נועה: הוא גם נכתב במקור בצרפתית. שרה ברנר, האלוהית,
איילת: כן,
נועה: גילמה את התפקיד של סלומה. אבל...
איילת: סלומה זה דמות של נסיכה... הנסיכה שלומית לבית הורדוס.
נועה: שביקשה את ראשו של יוחנן המטביל.
איילת: שביקשה את ראשו.
נועה: החתיך מאוד...
איילת: היא בקשה אותו בשביל...
נועה: ... יש לציין.
איילת: ביקשה... ביקשה אותו בשביל אמא שלה,
נועה: כן.
איילת: שהייתה חייבת ליוחנן על כמה דברים שהוא עשה לה.
נועה: אה... אז המחזה הזה מעולם באמת לא עלה, ועד נקודה מסוימת הוא לא מצליח בקריירה התיאטרלית שלו. אבל שהוא מחליט להפנות לבסוף את העט המאוד רעיל פוטנציאלית שלו, [איילת מהמהמת בהסכמה] אל החברה הגבוהה, הצבועה, השקרנית והמעמדית באופן כמעט ממאיר של בריטניה באותה תקופה, הוא מצליח להוציא תחת ידו פשוט שורה של להיטים בגם מהירות שלא הייתה כמוה,
איילת: כן,
נועה: חשיבותה של רצינות, כמו שהזכרנו, בעל אידיאלי, מניפתה של ליידי וינדרמיר...
איילת: הוא מצליח גם לעשות כל מיני וריאציות על אותו נושא בעצם.
נועה: כן. כן.
איילת: פעם טרגי יותר, פעם קומי יותר, פעם מלודרמטי יותר... זאת אומרת, הוא ממש משחק במינונים, [נועה מהמהמת בהסכמה] חוזר על שנינויות, בואי נו... נודה על האמת,
נועה: נכון.
איילת: יודע למחזר יפה מאוד את ההצלחות.
נועה: אם זה עובד, למה להחליף?
איילת: וברור לי, ובאמת ברור שהוא עשה על זה חזרות, מול...
נועה: מול המראה. [צוחקת]
איילת: לא רק מול המראה, אלא גם מול הקהל הפרטי. זאת אומרת, הוא כאילו, האיש הריץ את הדחקות האלה, ועשה זאת בהצלחה כל כך מרובה, שאז הוא פתאום כאילו אמר, אוקיי, למה שזה יבדר רק ברמת הסלון? אפשר להרוויח מזה יותר כסף.
נועה: כן. ואכן, ואכן הרוויח, הרוויח לא רע.
איילת: והפך להיות באמת סלב.
נועה: ממש.
איילת: סלב מושלם של תקופתו.
נועה: שום מסיבה לא הייתה שלמה בלי נוכחותו, ואף יצירת אמנות לא הייתה שווה שום דבר, עד שהוא בא ופסק את פסיקתו עליה. אמ...
איילת: [מהמהמת בהסכמה] הוא היה גם מבקר. הוא היה תיאורטיקן של אמנות.
נועה: נכון,
איילת: אולי אפילו עוד לפני שהוא כתב.
נועה: נכון. ה... המתווך הגדול של התנועה האסתטית, שהייתה אז אה... בשיא כוחה, בעיקר בצרפת. משוררים כמו בודלר, ותאופיל גוטייה, שהיה אחד הסופרים הבולטים שלה, ואת כל העושר הקונטיננטלי הזה, הוא בעצם מביא לבריטניה. שיש לו גם את האיריות הזו שלו.
איילת: זהו, האחרות.
נועה: כן.
איילת: האחרות.
נועה: גם בנראות...
איילת: כן.
נועה: ... שלו. גם...
איילת: הוא גבוה, הוא בולט, הוא גדול... כן.
נועה: הוא עם שיער ארוך, הוא מתלבש באופן שכמו שאמרנו, אי אפשר בכלל להחמיץ אותו. והכמעט ה... ידוענות לשמצה שלו היא כל כך גדולה, עד שמזמינים אותו לעשות סיבוב הופעות בארה"ב, עוד לפני שהוא ממש מספיק לעשות משהו.
איילת: [מהמהמת בהסכמה] סלב. כן.
נועה: זאת אומרת, רק על עצם שנינותו, יכולתו לתווך את התנועה האסתטית. הוא מגיע כמובן לארה"ב עם חמש מזוודות של בגדים, [איילת מצחקקת] ובלי נאום מוכן אחד לרפואה.
איילת: ככה צריך.
נועה: ומה שנורא מצחיק, זה שבאותה תקופה, גילברט וסאליבן, יוצרי האופרטות הגדולים של אותם ימים, כותבים אופרה שהגיבורים שלה הם מין יוצרים אסתטיים דקדנטיים כאלה, 'דנדיז'.
איילת: כלומר, הוא.
נועה: הוא וחבריו. הוא בהחלט נתן את ההשראה לאחת הדמויות שם. עכשיו, האמרגן שלהם, של גילברט וסאליבן, שהיה גם הסוכן של ויילד, מתאם שמסע ההופעות שלו בארה"ב יהיה במקביל לכך שהאופרטה עולה בארה"ב, כדי שהקהל...
איילת: [צוחקת] יוכל להשוות.
נועה: [צוחקת] יוכל להשוות ולראות את הנושא ואת המושא [איילת צוחקת] בעת ובעונה אחת.
איילת: זהו, כן.
נועה: ומספרים שאח שלו, שהיה הרבה פחות מוכשר ממנו, התפרנס איזו תקופה בתור מין כתב רכילות כזה, אבל של... 'ציפורה', אבל לעניים. לא מאוד... ובכל פעם שהוא לא היה מוצא מספיק חומר לכתוב עליו, הוא היה קופץ לאחיו לאיזה שעה, שעתיים, פשוט יושב אצלו בבית, שומע את מה שיש לאחיו לאמר, רואה את האנשים שמגיעים לבקר אותו, מתעדכן בכל הרכילות החדשה, ואוגר מספיק חומרים, לכנראה שבועות [צוחקות] של פרסומים, בסמרטוטון שלו הוא כתב.
איילת: כן. אבל אם נלך רגע להיסטוריה המשפחתית, שכבר רמזנו עליה [נועה מהמהמת] בקטנה, אז דוקטור ויילד שלנו, אבא של אוסקר, [נועה מהמהמת בהסכמה] שהיה מין... הוא היה איש קטן לעומ... ואשתו, הייתה אישה ענקית ומרשימה.
נועה: כן,
איילת: זאת אומרת הם היו זוג שמשהו בנראות שלו גם היה ככה מעניין.
נועה: כמו סימן קריאה. [צוחקת]
איילת: ואז, בגיל... כשאוסקר היה בן עשר, התנהל משפט שהיה סנסציוני מאוד באירלנד.
נועה: [מהמהמת בהסכמה] כן.
איילת: שבעצם היה משפט דיבה, אחרי שהוא הואשם באונס,
נועה: כן,
איילת: של אחת המטופלות שלו.
נועה: זה מתחיל כשבעצם דוקטור ויילד מקבל את תואר האצולה שלו. הוא היה בן השאר הרופא של המלכה ויקטוריה, והוא היה מי שסייע לעשות את הסקר, הצנזור הגדול באירלנד. כלומר, היה איש בעל מעמד מאוד מכובד בקהילה. מקבל את תואר האצולה שלו, ואז מקבל גם מכתב ממטופלת לשעבר שטוענת שהוא לא סתם אנס אותה, הוא סימם אותה בכלורופורם,
איילת: כלורופורם.
נועה: ואנס אותה. כלומר, זה ממש כמו סם אונס.
איילת: כן.
נועה: כאילו מין סיפור כזה. כמובן, מעילה מאוד גדולה באמון, רופא שכופה את עצמו על מטופלת שלו. ומי שמיירטת את המכתב הזה זו הליידי החדשה, ליידי ויילד, אמא של אוסקר. והיא זועמת, כותבת מכתב לאבא של הנערה הזאת.
איילת: מטופלת. כן.
נועה: וטוענת שהסיבה היחידה שהיא בכלל באה עכשיו והתלוננה על משהו שלדבריה קרה שנתיים קודם לכן, זה כי הוא עכשיו קיבל את תואר האצולה שלו,
איילת: כן,
נועה: והיא רוצה ללכלך את המוניטין שלו. אותה שאלה שנואה ואיומה שאנחנו מכירות לצערנו מהתקשורת של ימינו, של למה בדיוק עכשיו את מתלוננת? למה לא באת קודם לכן? ואז הצעירה הזאת, דרך אביה, טוענת שליידי ויילד ידעה כל הזמן שהדבר הזה התרחש. לראייה מכתבים שהוחלפו בין דוקטור ויילד ובינה, שבהם הוא מצהיר על אהבתו, הנרגשת...
איילת: בין דוקטור ויילד למתלוננת. למטופלת.
נועה: למטופלת. למתלוננת. ולטענתה, לידי ויילד ידעה מכל הסיפור הזה. הליידי לא מוכנה לשתוק ותובעת אותם בתביעת דיבה. וזאת הייתה טעות. מכיוון שהם מפסידים, משפחת ויילד מפסידה. המטופלת, המתלוננת, מנצחת בתביעה. אמנם השופטים מסיקים ש... הם יוצאים מנקודת הנחה שלא היה כאן אונס,
איילת: כי בואי, ה...
נועה: אלא רומן בהסכמה, כי אנחנו במאה ה-19.
איילת: כן. ולא התקדמנו יותר מדי מאז.
נועה: לא, היא כנראה ביקשה שיסממו אותה בכלורופורם ויאנסו אותה.
איילת: או שלא, או שהם מוחקים את האלמנט הזה והם חושבים שפשוט היא...
נועה: הם מתייחסים לזה כרומן.
איילת: כן, כרומן.
נועה: אבל מאחר והרומן אכן התקיים,
איילת: אז,
נועה: אז אין כאן דיבה. [איילת מהמהמת בהסכמה] כלומר, טענתה היא טענת 'אמת דיברתי', והם פוסקים לטובת המתלוננת. אבל פוסקים לה רק שילינג אחד כפיצוי על ייסוריה, מכיוון שבאמת היא התנהגה באופן שלא היה...
איילת: מופקר, מבחינתם.
נועה: כן, לא היה מתאים לאותם... מוסר של אותם ימים.
איילת: והמוסר של אותם ימים ילווה אותנו, אני חושבת, לאורך כל הסיפור הזה.
נועה: [מהמהמת בהסכמה]
איילת: זאת אומרת, המוסר והמוסרנות של התקופה הוויקטוריאנית...
נועה: אלליי.
איילת: בואכה האדוארדיאנית. זאת אומרת, אנחנו נעים מהשקרים, שהם... שבעלים יספרו לנשותיהן, לאורך כל... באמת, אין פה מחזה אחד או יצירה אחת שלא עוסקים בשקר, או באיזושהי כסות או 'פסדה' שהדמויות עוטות על עצמן.
נועה: כן, במסכה. כולם במסכה.
איילת: זה... זה בעצם הנושא. זה הנושא שילך איתנו, אני חושבת, לאורך כל היצירות שנדבר עליהן. ואם היום אנחנו ככה נוגעים, נוגעות יותר ב...
נועה: בפן הקומי, המשעשע,
איילת: כן. בפן החד והשנון והתיאטרלי כל כך,
נועה: כן,
איילת: שמלווה את המחזות, אמ...
נועה: ויש לציין שהם מצחיקים מאוד עד היום.
איילת: במיוחד, חשיבותה של רצינות, כן. שבאמת נחשב ככה לממתק, שגם זכה לפחות לשתי גרסאות...
נועה: כן,
איילת: ... קולנועיות, שאני עד היום אקח מהן את "A Handbag!" [צוחקות] של ליידי ברקנל [מבטא בריטי כבד], שמזועזעת...
נועה: מזועזעת, [אומרות ביחד]
איילת: ... מהמוצא המשפחתי של הגיבור שלנו, ג'ק,
נועה: ג'ק, שמצאו אותו,
איילת: שהוא ארנסט בכפר, או ההפך.
נועה: מצאו אותו כתינוק בתוך מזוודה.
איילת: בתוך מזוודה. הוא כמו פדינגטון, [נועה מתפרצת בצחוק] הוא פחות או יותר... וזכה בשמו גם,
נועה: אוי, נכון.
איילת: בגלל שמי שמצא אותו נסע לוורת'ינג, כאילו זה,
נועה: כן,
איילת: לכן קוראים לו וורתי'נג. והיא אומרת לו, [צוחקת] אתה לא חושב שלורד ברקנל ואנוכי ניתן לבת שלנו שגידלנו בכזו הקפדה, להינשא למשפחה של...
נועה: למשפחה של מזוודות.
איילת: כן, לייחוס של מלתחה, כאילו, ולא משנה איזו תחנה זו, [צוחקות] כאילו, או משהו, אני עושה פראפרזות, כן.
נועה: אני חושבת שאנחנו נִתָּקֵל בבעיה הזאת בכל הפרקים שבהם נעסוק בווילד,
איילת: אי אפשר לא לצטט אותו. [צוחקת]
נועה: הצורך פשוט... בדיוק. זאת אומרת, באיזשהו מקום אני מעוניינת לא לדבר, [איילת צוחקת] אני יודעת שזה נשמע לא אמין לכל מי שמכירים את הפודקאסט הזה,
איילת: כן,
נועה: אבל לא לדבר ופשוט לצטט, פשוט לקרוא,
איילת: [צוחקת] אפשר. אפשר היה.
נועה: עוד ועוד משנינותיו, האפוריזמים ה... המדהימים שלו, הם באמת...
איילת: כן, זה כזה מין, ההימור הזה שאם אתה מצטט איזה ציטוט נורא מוצלח, אז זה כנראה או ווילד, או שו,
נועה: או שו, או טווין,
איילת: או צ'רצ'יל. [נועה צוחקת] פחות או יותר בזה סיימנו. הם חייבים להיות בריטים, ו... כן.
נועה: כן.
איילת: לא, אבל זה באמת כאילו היסוד לכל מה שאנחנו מזהים כהומור בריטי. והוא אירי בכלל, כאילו...
נועה: הבריטים הטובים ביותר היו אירים.
איילת: היו אירם... אירים, כן.
נועה: כן. ג'יימס ג'ויס. יש רבים וטובים מאוד.
איילת: כן, היכולת הזאת להיות... ללכת עם להרגיש בלי, או ההפך, [נועה צוחקת] אני לא יודעת, כן. אבל כן, זה כאילו ההסתכלות החיצונית הזאת, להיות הזר המוכר, [נועה מהמהמת בהסכמה] להצליח להיטמע, אבל רק במידה מסוימת. ובמקרה של ווילד זה היה אפילו נכון כפליים, כי המימד הטרגי כמובן,
נועה: כן, עוד מחכה לנו.
איילת: קשור ב...
נועה: בזרות הזאת, במסכה...
איילת: במוסר, שאילץ אותו בעצם להיות פורע חוק. שלא לדבר על זה שברמה האישית, זה... השקר הזה בין נשים לגברים, בכל ה... זה התיאור של זוגיות מבחינתו. זאת אומרת,
נועה: כן,
איילת: זה התחיל אצל ההורים שלו, שדווקא בתוך עולם הטרוסקסואלי, עסקו בבגידות ובהסתרות...
נועה: לחלוטין,
איילת: ... וכן הלאה. אבל זה ממשיך באמת, אצלו, שלא רק שזו הייתה בגידה, שזה כאילו הייתה הנורמה המקובלת, נגיד בצרפת לפחות, אפשר היה להכיר בזה [נועה צוחקת] ולחיות עם זה בשלום, אבל באנגליה זה כל הזמן כאילו...
נועה: אוקי...
איילת: ... זעזע את אמות הסיפים.
נועה: אבל כשאת מדברת על 'זה',
איילת: מה הוא 'הזה'?
נועה: אנחנו לא אמרנו מה הוא 'הזה'.
איילת: אני יודעת. אני עושה בילד-אפ אין סופי, נועה.
נועה: אני רואה.
איילת: כן, לא, זה סוד גלוי מה שלא נקרא.
נועה: אה... נכון, אבל אנחנו כן צריכות לציין שהוא נישא.
איילת: לגמרי.
נועה: נישא אחרי, שאגב, הוא חיזר אחרי היפות והטובות של תקופתו,
איילת: [מהמהמת בעניין] ספרי לנו על זה!
נועה: ביניהן פלורנס בלקומב, אני מקווה שאני הוגה את שמך נכון, שאם לא כן...
איילת: תתנצלי בפניה אם לא כן,
נועה: קללת ערפדים תנוח על ראשי,
איילת: הו!!
נועה: כי בסופו של דבר, למרות שהיא מאוד אהבה את אוסקר, והוא אותה, היא הלכה ונישאה לה לבראם סטוקר.
איילת: ואחר כך גם תבעה את... [צוחקת]
נועה: תבעה את אולפני פראנה, אבל זה כבר סיפור אחר שגם דיברנו עליו.
איילת: שסופר פה.
נועה: שסופר פה.
איילת: כן.
נועה: אבל היא הייתה אמורה להיות באמת מרהיבה ביופייה. ואחר כך הוא חיזר אחרי אחת מבנותיה...
איילת: [מהמהמת בהערכה] "לו הייתי רוטשילד". [שרה]
נועה:. ..של משפחת רוטשילד, שדחתה אותו, הלכה והתחתנה עם דוד שלה. אוקי.
איילת: את יודעת, הכסף...
נועה: משאירה את הכסף במשפחה,
איילת: כן,
נועה: והוא מאוד הצטער על כך ואמר לה שזה מאוד מאוד חבל, במשפט שאני חושבת אחר כך ייחסו...
איילת: אפשר לצטט.
נועה: ... לג'ורג' ברנרד שו, שעם ה...
איילת: עם הכסף שלך. [צוחקת]
נועה: שעם הכישרון שלו והכסף שלה היו יכולים להיות שידוך מעולה.
איילת: נכון. לכבוש את העולם.
נועה: אבל בסוף הוא ניסה לקונסטנס. וקונסטנס,
איילת: כן,
נועה: הייתה מאוד ראויה לשמה. היא הייתה מאוד, בניגוד לארנסט, שלא היה ארנסט, קונסטנס הייתה קונסטנס. היא הייתה מתמידה, נאמנה, היא ילדה לו שני ילדים, תמכה בו, אהבה אותו מאוד. וגם...
איילת: היא הדמות הטרגית, באמת, אולי, כאילו...
נועה:... את ליבה הוא שבר, כן. כן.
איילת: כן. לא יודעת, מה זה באמת. הוא והיא דמויות טרגיות בסיפור הזה,
נועה: היא...
איילת: רק שהיא באמת הקורבן האולטימטיבי של כל האירוע.
נועה: כן.
איילת: הוא באיזשהו שלב התחיל לממש את תשוקותיו כלפי גברים, מה שהיה כמובן באמת אסור חוקית, וניתן היה לתבוע אותו. ובסוף הוא מצא את עצמו בכלא. אנחנו עוד נעסוק במשפט, שגם פה התחיל כמשפט דיבה, [נועה מהמהמת בהסכמה] ורק אחר כך הפך להיות משפט...
נועה: משפט פלילי. כן.
איילת: משפט פלילי כנגדו, על שידול של נערים, בעצם. והמקרה הזה זה עוד אחד מהאילוצים שהיום פשוט לא היו צריכים לקרות. שזאת כמובן מין שאלת ה-'מה היה קורה אילו'.
נועה: כן.
איילת: אם הוא לא היה כותב, או אם הוא לא היה צריך להתמודד עם הסוד הזה, האם היצירה שלו בכלל הייתה מתקיימת באותו אופן? זה מין שאלות כאלה שלא באמת נוכל לענות עליהן, אבל הן סתם מעניינות בהקשרים שבהם הנורמה התקופתית מייצרת בעצם את הטרגדיה של הביוגרפיה. [נועה מהמהמת] במקרה הזה זה פשוט כל כך בולט וכל כך עצוב. יצא לי לראות שוב סרט שמאוד אהבתי ב... יצא בשנות ה-90, אני חושבת, עם אלברט פיני, "איש ללא חשיבות".
נועה: כן.
איילת: שגם מערב כאילו... כרטיסן אוטובוס [נועה מהמהמת בהסכמה] בדבלין, שהוא הומוסקסואל, אבל הוא לא... מעולם לא ניסה או לא מימש, זה רק תשוקה כזאת, וזאת תשוקה לווילד. זה בעצם איזה ניסיון...
נועה: כן,
איילת: ... לתעל את ווילד ולהכניס אמנות,
נועה: לחייו.
איילת: ! Art! it's art. לחיים.
נועה: אבל זה לא רק אמנות, זה אמנות...
איילת: את היופי, את האסתטיקה, את ה... את ה-passion הזה.
נועה: וזה אמנות בטהרתה.
איילת: כן.
נועה: כלומר, זה אמנות למען האמנות. זו לא אמנות...
איילת: אהבה שלא ניתן לקרוא בשמה.
נועה: זה לא אמנות שימושית. זה האידיאל של הדבר. זה לאו דווקא מימוש של אמנות כאיזושהי פונקציה בעולם, אלא רק היופי. היופי לשם היופי.
איילת: ועל היופי הזה, אנחנו נאלץ להמשיך לדבר בפרק הבא.
[ברקע מתחילה להתנגן נעימת הסיום]
נועה: ממ... בהחלט.
איילת: טוב, רק התחלנו.
נועה: יש עוד הרבה.
איילת: ויש לנו עוד דרך עם אוסקר.
נועה: כן.
איילת: אז תודה לדניאל שבתאי, תודה לך נועה מנהיים.
נועה: תודה, איילת טריאסט
איילת: אנחנו האחיות גרים, ואתם יכולים למצוא אותנו גם בפייסבוק וגם בשלל יישומוני ההסכתים
נועה: יישומוני ההסכתים, [אומרות ביחד] כן.
איילת: וגלי צה"ל כמובן. עד הפעם הבאה. ביי ביי.
נועה: ביי.
[מנגינת סיום- כמו מנגינת הפתיחה מנגינה קסומה, שובבית עם נגיעה של אפלה אגדתית, נחתמת בתו סיום נמוך והחלטי]
לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה
Commentaires