top of page

איך העולם עובד - מטוסים, חלק ב' - זנבות ומעצורי אוויר

אם יצא לכם לבקר פעם בנמל התעופה, או אפילו רק לנסוע במכונית בכביש ליד נמל התעופה, ודאי הבחנתם בכך שמקרוב מטוסים נראים הרבה יותר מסורבלים וכבדים מכפי שהם נראים כשמסתכלים בהם כשהם בשמים. למטוסים יש גוף ממתכת ודלתות עבות. הם מכילים כיסאות, עגלות של אוכל ותאי שירותים. , וגם בתינוק הזה שהיה מאחוריכם ובכה כל הטיסה. ועוד לא הזכרנו את משקל המנועים, את הדלק ואת הגלגלים. איך מטוס כבד וגדול כל כך מסוגל לעוף באוויר בלי ליפול?


‏תאריך עליית הפרק לאוויר: 02/07/2018.

‏[חסות]

‏ג'ינגל: "חינוכית".

‏[מוזיקת פתיחה]

‏קריין: "איך העולם עובד", עם ארנון זמיר.

‏[מוזיקת רקע]

‏[רחש תא מטוס]

‏[נושף אוויר] היי. טוב שבאתם. בדיוק קמתי לחלץ עצמות והלכתי רגע לשירותים. טיסות ארוכות הם די משעממות [בקול עייף], ועם כל המים ששתיתי קודם, כבר פשוט הייתי חייב פיפי.

‏טוב, אולי אתם זוכרים שבפרק הקודם על מטוסים השארתי אתכם באוויר, צופים בסרט. אם אתם לא זוכרים, עכשיו הוא זמן מצוין להאזין לפרק שנקרא "מטוסים חלק א': איך ממריאים ומה מחזיק אותם באוויר". שם דיברנו על מבנה הכנף ועל יצירת כוח עילוי, ועל כך שמטוסים צריכים להגיע למהירות גבוהה כדי לטוס. הסברנו גם איך המאזנות משמשות להיגוי וסיימנו בשאלה, בשביל מה למטוס יש זנב?

‏[רחש תא מטוס מסתיים]

‏היום ננסה לענות על תפקיד הזנב. הוא לא מכשכש. [הלחתת כלב] ואם אנחנו כבר כאן, ובדיוק אני יצאתי מהשירותים של המטוס, אז איך בעצם הם עובדים? הרי המטוס לא סוחב אחריו צינור ביוב, ומה בעצם קורה עם ה… [שריקת נפילה מגובה] לא יכול להיות ש… הרי זה יכול ליפול… על… [שריקה מתרחקת, נפילה על הקרקע]

‏טוב, טוב. בואו נתחיל.

‏[רחש מנוע מטוס]

‏אנחנו באוויר. המטוס כבר במהירות מספיקה והוא פונה לכיוון הנכון. תדמיינו רגע איך נראה מטוס מבחוץ. הוא גלילי, יש כנפיים גדולות בחלק הקדמי, ומה יש בחלק האחורי? בחלק האחורי של מטוס יש את מה שאנחנו קוראים זנב, אם כי השם האמיתי שלו הוא הגה כיוון. זה המשולש הגדול שניצב בקצה של המטוס ויש עליו לוגו, הסמל של חברת התעופה. מתחתיו יש מין מדף שנראה כמו הכנף של המטוס אבל קטן יותר. הוא נקרא הגה גובה. והנה רק מהשמות, הגה כיוון והגה גובה, אתם כבר יודעים די הרבה על מה שהם עושים.

‏[רחש מנוע מסתיים]

‏עכשיו, להטיס מטוס זה די מסובך. אם במכונית יש לנו רק קדימה, אחורה, ימינה או שמאלה, במטוס יש גם למעלה ולמטה, וזה עושה את כל הסיפור קצת יותר מורכב.

‏[דיבור במערכת הקשר]

‏זו הסיבה שלמטוס יש כמה סוגים של הגאים. הטייסים מפעילים את כולם ביחד כדי לשמור את המטוס לא רק בגובה ובכיוון הרצויים, אלא גם בזווית הרצויה. תארו לכם שהמטוס יטוס למקום הנכון, אבל על הצד וכל הנוסעים יהיו על הראש. [רחש מנוע המטוס מתגבר ואז נחלש]

‏שניים מההגאים האלה הם המשטחים שהזכרתי - הגה הכיוון והגה הגובה. הגה הכיוון הוא לוח אנכי שמחובר לציר, והוא עוזר למטוס לתקן טעויות בזמן פנייה באוויר. רוב הזמן הגה הכיוון מאונך וחותך את האוויר כמו סכין, בלי הרבה התנגדות. הרוח שנושבת על גוף המטוס מתחלקת משני צידי הגה הכיוון וכמעט שלא מזיזה אותו, לא לכאן ולא לכאן. אבל כשהטייס או הטייסת רוצים להפעיל אותו, הוא עושה את זה ברגליים, כי הידיים מחזיקות את הסטיק ששולט במאזנות. הדוושות של המטוס הן שמפעילות את הגה הכיוון. לחיצה על דוושת ימין - ההגה יטה ימינה, ומכיוון שעכשיו הוא כבר לא חותך כמו סכין, הרוח תדחוף אותו ואיתו את החלק האחורי של המטוס לצד שמאל. ואם החלק האחורי פונה שמאלה, המטוס יפנה ימינה. ביחד עם המאזנות, זו דרך הרבה יותר נעימה להתחיל בפנייה. בלי זה המטוס כאילו מחליק באוויר, כמו מכונית על כביש רטוב, והנוסעים עלולים להטלטל בתא הנוסעים. [צליל עולה ויורד מהיר]

‏גם הגה הגובה, הכנף הקטנה שמתחת להגה הכיוון, עוזר למטוס בהיגוי מדויק. הוא מתפקד כמו כנף ומייצר עילוי, אבל מכיוון שהוא מאחור, ההשפעה שלו הפוכה. כשהזנב יורד, האף עולה, והמטוס פונה לכיוון השמיים. אתם יכולים לחשוב על זה כמו נדנדה בגן שעשועים. אם לוחצים על צד אחד למטה, הצד השני עולה. ולא רק זה, הגה הגובה מפעיל מנוף חזק מאוד, פשוט כי הוא בקצה, הוא רחוק מנקודת הסיבוב של המטוס. זה כאילו הייתה לנו נדנדה [חריקת נדנדה] שבה צד אחד הוא באורך הרגיל, אבל הצד האחר הוא באורך 10 מטר. הילד שבקצה הקצר היה מבלה את כל זמנו למעלה באוויר. [ילד צוהל]

‏אז על אף שהגה הגובה קטן, כשהוא מייצר יותר או פחות עילוי, ההשפעה שלו על המטוס היא ממש גדולה. מתי זה טוב? למשל, בזמן ההמראה, [רעש המראה ברקע] כשהמטוס צריך כל עזרה שהוא צריך לקבל כדי לעלות כמה שיותר מהר, כלומר, לפני שייגמר לו המסלול. אז מאיצים הכי הרבה שאפשר. ומורידים מדפים הכי הרבה שאפשר, ובמקביל מעלים את הגה הגובה הכי הרבה שאפשר. [רעש המראה מסתיים]

‏אגב, הסיפור הזה של סוף המסלול המתקרב חוזר על עצמו גם בנחיתה. הטיסה עברה, צפיתם בסרט, קיבלתם מהדייל ארוחת ערב של מטוסים. אני לא יודע למה אנשים מתלוננים על זה, אני די אוהב אוכל של מטוסים. הכל מגיע בקופסאות האלה הקטנות מכוסות, וזה חם, וזה נחמד, עם סכו"ם נחמד ומלחייה. [צהלת "יאמי!"] ועכשיו מתחילה תכונה במטוס. האורות נדלקים, הדיילים מבקשים מכולם לחזור למקומות ולהדק חגורות ואנחנו מתכוננים לנחיתה. [רחש מנוע מטוס] המטוס מתיישר. הוא נוגע במסלול ועכשיו צריך לבלום אותו כמה שיותר מהר. אחרת הנוסעים יגיעו לדיוטי פרי אבל דרך הקיר. [רחש מנוע מתגבר] למזלנו, יש לנו מעצורי אוויר. אלה מפרשי מתכת גדולים שהטייס פורש בשנייה שנגע במסלול. הם גם בולמים את המטוס, פשוט בהתנגדות לרוח, וגם מועכים אותו כלפי מטה אל הרצפה, ככה שהברקסים, הבלמים בגלגלים, עובדים ממש ממש חזק. [רחש מנוע מסתיים]

‏עכשיו, עוד משהו על אוכל של מטוסים. בעצם לא ממש על האוכל, אלא על מה שקורה לאוכל אחרי האוכל. או בקיצור, אחרי שגמרנו לאכול סלט מתוך קופסה ולנגב חומוס עם פיתה קטנה, מה קורה כשהולכים לשירותים? [צליל פריטה קצרה על נבל]

‏אז למקרה שאתם לא זוכרים, השירותים במטוס נראים כמו שירותים די רגילים, יש אסלה, וכיור, ונייר טואלט, וכפתור להוריד את המים. הכל אמנם טיפה יותר קטן, אבל בסך הכל אם השירותים נקיים, זה לא נורא בכלל.

‏כשנכנסים לשירותים של המטוס כתוב על הדלת "נא לסגור", [סגירת דלת] וברגע שסוגרים אותה, נדלק אור קטן כדי שנדע שהדלת ננעלה וגם כדי שלא נשב בחושך. האסלה היא כמעט בגודל של אסלה רגילה, ויש למטה מים, כמו בכל אסלה.

‏אהה… רגע, עצור. משהו פה מריח לי חשוד. מאיפה מגיעים המים לצינור בשמיים? הרי המטוס לא מחובר ל"מקורות". ואם אנחנו כבר מדברים על זה, הוא גם לא מחובר לביוב המרכזי ואין לו בור בחצר. אז מה הולך לקרות?

‏אחרי שסיימנו מה שסיימנו, צריך להוריד את המים ולשטוף ידיים. [רעש חזק של מים קולחים] אל תיבהלו, כשמורידים את המים במטוס יש המון רעש, הרבה יותר מאשר בבית. לשנייה אחת קצרה כל החדר רועד, ואז כל מה שהיה באסלה נעלם והמים שוב-פעם נקיים.

‏איך זה קורה? קודם כל, אני רוצה להגיד, המערכת היא מערכת סגורה. כלומר, המים שממלאים את האסלה מגיעים ממיכל של מים נקיים, ומה שנשטף החוצה, נשאר בתוך מיכל אחר. זאת אומרת, שלא, המטוס לא זורק פסולת אנושית מהשמיים, וכן, יש איפשהו במטוס מיכל מלא קקי. [מקהלת "אוווו!"]

‏למעשה, תכולת האסלה לא נשטפת אל המיכל, היא נשאבת אליו. זו הסיבה לרעש החזק, ולכך שהדלתות קצת רועדות בזמן ההדחה. [צליל דלת רועדת] כדי לחסוך במי שטיפה ועדיין לוודא שהאסלה התרוקנה, הפינוי נעשה בלחץ, כאילו יש למטה שואב אבק חזק.

‏ואיך יוצרים את כל הלחץ הזה? אז הדרך הכי פשוטה היא באמת לחבר שואב אבק חזק מתחת לאסלה. באמת יש אחד כזה, אבל הוא פועל רק אם משתמשים בשירותים כשהמטוס עדיין על הקרקע. באוויר יש פתרון חסכוני בהרבה.

‏האוויר שמחוץ למטוס נמצא גם ככה בלחץ נמוך בהרבה מזה שבפנים. אז למה שלא נשתמש בזה? ככל שעולים בגובה, לחץ האוויר יורד. אתם מרגישים את זה בצורה של לחץ באוזניים. זה לא קורה רק במטוסים, לפעמים מספיק לנסוע באוטו במעלה הר. בגובה שיוט רגיל של מטוס נוסעים, בערך 11 קילומטר מעל פני הים, לחץ האוויר נמוך מאוד. נמוך מכדי שבני אדם ירגישו בו בנוח. לכן בתוך המטוס צריך לשמור על לחץ גבוה, שהוא די דומה למה שקורה על פני הקרקע.

‏אבל אם כבר דחסנו אוויר לתוך המטוס, כולל לתוך השירותים, למה שלא נשתמש בהפרש בין הבפנים לבין הבחוץ כדי לשאוב פיפי? זה בדיוק מה שעושים. בחלק העליון של מיכל הפסולת מותקן צינור, והקצה השני שלו מסתיים בחור קטן בדופן המטוס. הצינור הזה יוצא מתקרת מיכל הפסולת, ככה שפסולת, בין אם נוזלית ובין אם מוצקה, לא יכולה להישאב דרכו. מה שכן, אוויר בהחלט נשאב. אז לחץ האוויר במיכל הוא נמוך מאוד. כל מה שצריך לעשות, זה לפתוח את שסתום הפינוי והלחץ החזק בפנים דוחף את כל מה שבאסלה ישר למיכל הפסולת. [צליל יניקה]

‏"אבל", אני שומע אתכם שואלים. "כשהמיכל הזה מתמלא, בטוח שפשוט מרוקנים אותו מהאוויר. מה עוד אפשר לעשות עם זה?", אז… לא. גם אם ראש צוות הדיילים ממש מעוצבן על מישהו, השסתום לפינוי הפסולת נמצא בצד החיצוני של המטוס, ומפנים אותו רק בנמל התעופה. עושה את זה משאית גדולה עם משאבה גדולה ומסריחה במיוחד. באותה הזדמנות, אגב, גם ממלאים את מיכלי המים לשתייה, ועושים את זה עם משאית גדולה, עם משאבה גדו… אני בטוח שהם כמעט אף פעם לא מתבלבלים.

‏מה שכן אגב, יש בשירותים של המטוס גם כיור, שבו שוטפים ידיים בגמר הפעילות. המים בכיור הזה זורמים מפתח הביוב, עוברים בצינורות ארוכים, מסוננים בפילטר ומושפרצים בלחץ החוצה לאוויר הפתוח. לא חשבתם שאנחנו יכולים באמת לוותר על להתיז משהו החוצה!

‏ג'ינגל: "חינוכית".

‏קריין: הופק על ידי "פודקאסט ישראל מדיה בע"מ".

‏[חסות]

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

Comments


אוהבים פודטקסטים? הישארו מעודכנים!

הרשמו וקבלו עדכונים לכל תמלולי הפודקאסטים

תודה שנרשמת

  • Whatsapp
  • Instagram
  • Facebook

כל הזכויות שמורות © 

bottom of page