top of page

איך העולם עובד - למה רכבת צריכה נהג ומה הוא בעצם עושה?

רכבת, איך לומר, נוסעת על פסים. זה לא שאפשר להגיד לרכבת בנתניה: את שומעת: יש פקקים בכביש החוף, תיסעי דרך כביש שש. אני אפילו לא בטוח שיש לה הגה, אז בשביל מה צריך נהג?


תאריך עליית הפרק לאוויר: 08/07/2018.

[חסות]

ג'ינגל: "חינוכית".

[מוזיקת פתיחה]

קריין: "איך העולם עובד" עם ארנון זמיר.

[מוזיקה מסתיימת]

שמעתי לא מזמן פרסומת ברדיו לקורס נהגי רכבות ברכבת ישראל. "מקצוע מבוקש", אמרו שם. "מסלול מיוחד להכשרת נהגים. נרשמים לקורס ובתוך שנה אתם נוהגים ברכבת ישראל".

אני מאוד אוהב רכבות. אחרי אופניים, אוטובוס וטרקטור, זה כלי התחבורה החביב עליי [צפירת מכונית ישנה]. אז חשבתי לרגע על קורס הנהגים. ואז, חשבתי על זה שוב.

רכבת, איך לומר, נוסעת על פסים. זה לא שאפשר להגיד לרכבת בנתניה, 'את שומעת? יש פקקים בכביש החוף, תסעי דרך כביש 6.' אני אפילו לא בטוח שיש לה הגה, אז למה צריך נהג? [צפירת קטר]

חמוש בשאלה זו, לבשתי את כנפיי הצבעוניות ועפתי לי לחפש סיפורים. [משק כנפיים]

אז קודם כל, רכבות באמת נוסעות על פסים. בזה אני בטוח, בדקתי. זה אומר, שאין לה באמת הרבה אפשרויות לטעות בדרך. הפסים קובעים לאן היא תגיע והיא לא פונה בצמתים ולא יורדת מהכביש. אבל יש הרבה מסילות וכדי להגיע, נניח, לחיפה, כדאי מאוד לוודא שהרכבת לא נמצאת על הפסים לאשקלון. [שקשוק גלגלי רכבת וצפירת קטר]

נוסף על כך, מסתבר שיש לרכבת תא פיקוד שלם. זה לא ממש תא נהג ואין בו הגה כמו של מכונית, אבל יש בו די הרבה כפתורים ומסכי מחשב ושעונים וידיות, וזה נראה יותר כמו תא טייס [צליל מטוס ישן] מאשר מושב נהג. אז אני רוצה לספר לכם מה עושה מי שאחראי לרכבת, הבחור הזה שיושב מקדימה, אבל קודם לכן, אני לא כל-כך בטוח שהמילה שמתאימה פה היא "נהג". כי יש לו המון אחריות, אבל אין לו באמת הגה.

חיפשתי איך קוראים לתפקיד הזה במדינות אחרות, שלא מדברות עברית. בארצות הברית לקטר קוראים פשוט "מנוע", "Engine", ולאחראי לו קוראים בדרך כלל "מנוען" או "Engineer", האיש של המנוע. אל תתבלבלו עם מהנדס, שזה גם Engineer אבל המשמעות אחרת. [קול אישה "וו-הו!"]

בעבר הרחוק היו עוד כמה בעלי תפקידים שהפעילו את הקטר. המנוע היה מנוע קיטור והיה, למשל, אחד שאחראי על האש, שקראו לו "Train Fireman" [צפצוף], שהזין את המדורה בפחמים והיה אחראי שהאש תישאר חמה [מים מבעבעים] והמים יישארו רותחים. לידו היה האחראי על המנוע שנותר גם היום "Train Engineer".

לעומת זאת בהודו, המקצוע נקרא "טייס". קטר הרכבת נקרא "לוקומוטיב", או בקיצור, "לוקו", ולמפעיל שלו קוראים "טייס הלוקו", "Loco Pilot" [שתי צפירות]. בהודו מדברים אנגלית, נוסף על הרבה מאוד שפות מקומיות, ויש לה מערכת רכבות שהיא השנייה בגודלה בעולם, כך שיש בה הרבה-הרבה טייסי קטר. [צפירת קטר]

לעומת זאת, באנגלית של אנגליה, קוראים לאיש הזה פשוט "מפעיל רכבת", "Train Operator". התיאור המדויק ביותר בעולם, ככל הנראה.

ובישראל? "נהגוס! [שריקות ברקע] היי, נהג, הלו!"

בכל מקרה, איך שלא קוראים למי שמפעילה או שמפעיל את הרכבת, מדובר בעבודה עם המון אחריות. לפעמים יש מאחוריך אלפי טונות של סחורה [רכבת נוסעת] - פחם, חיטה, דלקים, צעצועים, מכוניות, בטון, לוחות, עץ, פָּה, טָה. הדרך הזולה ביותר, ולמרות שלא תמיד המהירה ביותר, להעביר סחורה מהנמל למחסנים היא להעמיס אותה על רכבות משא ארוכות וליסוע לאט-לאט לאורך המסילה.

במקרים אחרים יש מאחוריך לא אלפי טונות של ציוד, אלא אלפי אנשים שרוצים להגיע לעבודה בזמן ומהר, ואם אפשר גם עם מזגן עובד ושהשירותים יהיו נקיים, ו"למה ה-WiFi פה לא עובד?" [שריקה אלקטרונית]

כדי לעשות את כל זה, הרכבת היא מכונה מורכבת מאוד. בעצם, זה לא מדויק. היא אוסף של הרבה מכונות מורכבות, כי כל קרון לבדו הוא מכונה שלמה. את כל זה צריך להפעיל מתא אחד שנמצא בקצה הרחוק - תא הנהג.

התפקיד הראשון במעלה והחשוב ביותר של נהג רכבת הוא לדאוג לבטיחות. לוודא שהוא מציית לתמרורים ולוודא שהנוסעים שלו מגיעים ליעדם בשלום. רכבות נוסעות מהר והם כבדות מאוד. וככל שהדבר הוא כבד יותר ונע מהר יותר, ככה קשה יותר לעצור אותו [בלימה ממושכת של רכבת], אם צריך לעצור. נגיד שאני מגלגל אליכם כדור טניס על הרצפה [צליל של כידרור]. גם אם אני אגלגל אותו מהר מאוד, כנראה שתוכלו לעצור אותו עם הרגל. אם אני אגלגל באותה מהירות כדור באולינג, עדיף שתזיזו את הרגל. חבל. [קולות אנשים מדברים וחבטות ברקע]

הרכבת היא כדור באולינג של עשרות אלפי קילוגרמים. וכשהיא נוסעת במלוא המהירות, בישראל קרוב ל-150 קמ"ש, נדרשים לה הרבה קילומטרים רק כדי לעצור. זה אומר, שנהג הקטר צריך להיות סופר-ערני למה שנמצא על המסילה ולא רק לזהות סימנים למשהו שחוסם אותה, אלא גם להקשיב למערכות הבקרה שלו, ולאיתותים שהוא מקבל מתחנות מיוחדות באזורים שבהם הרכבת חוצה כביש [פעמון התרעה על רכבת מתקרבת] או הולכת לעצור בתחנה.

ותתפלאו, במסילת רכבת יש גם רמזורים. זה לא אותם רמזורים שיש בכביש, אבל הם מורים לנהג הוראות דומות מאוד. איפה אפשר לנסוע, מתי צריך להאט ולאיזו מסילה הוא לא אמור לעלות. למשל, בכניסה לתחנה, לפעמים הנהג צריך להתחיל להאט הרבה לפני שהוא אפילו רואה את התחנה באופק. כדי שיצליח לעצור בקו של הרציף, הוא חייב לקבל איתות ממערכת הבקרה. [קולות איתות]

ובכלל, כל בעיה שעלולה לקרות, החל בפרה שנחה על הפסים וכלה בנוסעים שצריכים עזרה או במצב חירום כלשהו שעלול להתפתח, נהג או נהגת הקטר, הם שאחראים לטפל בהם.

הרכבות שנחשבות לבטוחות ביותר בעולם הן ביפן. שם יש בתא הניהוּג לא נהג אחד אלא שניים, מפעיל ראשי והסגן שלו [שני צלצולים]. הנהג שנמצא כרגע בתורנות מחויב להצביע ביד על כל תמרור שהבחין בו, על כל מכשול בכביש או על כל דבר אחר שהוא חושב שראוי לציון. זה נראה מצחיק, הנהג והעוזר לבד בתא הפיקוד וכל חצי דקה מישהו מהם מצביע החוצה ושניהם מחכים שזה יעבור [צליל אלקטרוני]. אבל ככה מפעיל אחד משגיח על השני ושניהם נותרים כל הזמן מרוכזים.

כל זה, אגב, לא הפריע לנהג קטר יפני, לפני כמה שנים, להפוך רכבת על הצד. הנהג הגיע לתחנה אבל החמיץ את נקודת העצירה. ביפן יש נקודות מסומנות על הרציף, ככה שהנהג ממקם את הדלתות בדיוק על הסימן. כיוון שהוא סירב להיות פחות מנהג מושלם, הוא הסיע את הרכבת כולה חמישה מטרים אחורה לפני שפתח את הדלתות [צליל מתכתי]. זה כשלעצמו לא מזיק, אבל זה גרם לעיכוב של בערך שבע דקות בלוח הזמנים. כדי לצמצם את הפיגור ולא לאחר לתחנה הבאה, האיץ הנהג הדייקן [תקתוק שעון ברקע] בקטע הרכבת הבא וניסה פשוט להגיע לתחנה הבאה בפחות זמן. המהירות המרבית שמותר היה לו ליסוע בה חושבה בהתאם לתוואי המסילה, וקילומטרים ספורים לפני התחנה היה עיקול במסילה. הסיבוב בתוספת המהירות המופרזת פשוט השליכו את הרכבת אל מעבר לפסים. [קולות שבר ושעון קוקיה מאט ונעצר]

ומה עם רכבות אוטונומיות? הרי מטוסים טסים עם טייס אוטומטי כבר הרבה שנים. מכוניות אוטונומיות כבר יש בכמה כבישים בעולם, ורכבות זה נשמע הרבה יותר פשוט. אז תשמחו לדעת, כי בכמה מקומות בעולם יש רכבות אוטונומיות. אין בהם נהג בכ-לל. זה כמעט תמיד במקומות שבהם מסילת הרכבת כולה היא מגודרת או מורמת מעל הקרקע, ככה שיש מעט מאוד דברים בלתי צפויים. בדרך כלל זה גם במסילות די קצרות.

היה יכול להיות מאוד מעניין לעלות על רכבת בתל אביב וליסוע בלי נהג עד באר שבע. למרות שכשאני חושב על זה, לא באמת ראיתי את הנהג ברכבת מעולם, אז אני באמת לא בטוח שהוא שם. [קול גבר - "המממ"]

ג'ינגל: "חינוכית".

קריין: הופק על-ידי "פודקאסט ישראל מדיה בע"מ".

[חסות]


Comments


אוהבים פודטקסטים? הישארו מעודכנים!

הרשמו וקבלו עדכונים לכל תמלולי הפודקאסטים

תודה שנרשמת

  • Whatsapp
  • Instagram
  • Facebook

כל הזכויות שמורות © 

bottom of page