top of page

איך העולם עובד - איך עובד רכב אוטונומי?

מכוניות אוטונומיות, כלומר מכוניות שנוהגות בעצמן, בלי שאף אדם יחזיק בהגה ,כבר בדרך. ישנן חברות ברחבי העולם שעובדות כבר הרבה זמן על פיתוח של מכוניות מהסוג הזה, ומכוניות ניסיוניות כאלה כבר נוסעות בכמה ערים בעולם. כל החברות מבטיחות שבתוך כמה שנים נוכל כולנו לנסוע בלי לנהוג. אז אין עובד רכב אוטונומי?


תאריך עליית הפרק לאוויר: 15/07/2018.

[חסות]

ג'ינגל: "חינוכית".

[מוזיקת פתיחה]

קריין: "איך העולם עובד" עם ארנון זמיר.

[מכוניות נוסעות וצופרות ברקע]

[כועס] אוף, אני אומר את זה כל פעם מחדש. אנשים פשוט לא יודעים לנהוג! הם נדחפים, הם לא מנומסים, הם חסרי סבלנות, הם צופרים כמו משוגעים, והכי גרוע - הם עושים תאונות.

אבל לכל זה, כידוע, יש פתרון. המכוניות האוטונומיות - מכוניות שנוסעות בעצמן.

כפי שאתם בטח יודעים, מכוניות אוטונומיות, כלומר, מכוניות שנוהגות בעצמם בלי שאף אחד יחזיק בהגה, מכוניות כאלה הם כבר בדרך. ישנן חברות בכל רחבי העולם שעובדות כבר הרבה שנים על פיתוח מכוניות כאלה. ומכוניות ניסיוניות כבר נוסעות בכמה ערים בעולם.

כל החברות גם מבטיחות שבתוך כמה שנים נוכל כולנו לנסוע בלי לנהוג. כמה זמן בדיוק זה ייקח? את זה אף אחד לא יכול להבטיח, אבל אפשר בהחלט לצפות שלא יעברו הרבה שנים עד שכולנו ניסע במכוניות שנוסעות, עוקפות, עומדות בפקקים וחונות, בלי שאף אחד ישים יד על ההגה.

אבל איך כל זה עובד? אז למצוא את הדרך למקום כלשהו, זו לא בעיה. את זה מחשבים כבר יודעים לעשות. יש לנו אפליקציה כמו Waze ובה יש מיפוי של כל הרחובות והיא יכולה לחשב ולמצוא את הדרך המהירה ביותר ולהסביר לנו איך מגיעים מכאן לאן שאנחנו רוצים להגיע. אבל כדי לבצע את ההוראות האלה, בשביל זה עדיין יש אדם שיושב ליד ההגה ושולט ברכב.

המכוניות האוטונומיות פשוט מוציאות את הבן-אדם מהתמונה ונותנות למחשב ישר לשלוט באוטו. זאת אומרת, למה אתה כל הזמן אומר לי, "פנה ימינה"? תפנה אתה בעצמך ימינה. [רכב חולף]

אבל כמובן, לא כל מכונית יכולה פשוט לנהוג בעצמה. בשביל שזה יקרה, צריך מכונית עם כמה מרכיבים נוספים שלמכונית רגילה אין.

[מכוניות נוסעות ברקע]

כשאני נוהג במכונית, הידיים על ההגה, הרגליים על הדוושות, הפודקאסט ברמקולים, איך אני יודע מה קורה בכביש סביבי? זאת כמובן שאלה קלה. אני רואה. יש לי עיניים, אפילו שתיים מהם, ואני רואה דרך השמשה מה קורה מִקדימה, אני יכול להסתכל לצדדים דרך החלונות, ויש לי אפילו מראות כדי שאני אראה מה קורה מאחוריי.

אבל אני לא רואה הכל כל הזמן. אם אני מסתכל במראת הצד, באותו רגע אני לא רואה מה קורה לפניי. וכשאני מסתכל קדימה, אני לא רואה באותה שנייה מה קורה מאחוריי. וכמובן, אם במקרה יורד גשם או שמזג האוויר מעורפל או שפשוט יש חושך בחוץ, שדה הראייה שלי עוד יותר מוגבל.

כאן היתרון הראשון של מכונית אוטונומית - היא רואה יותר טוב.

[צליל מעבר]

גם למכוניות אוטונומיות יש עיניים, זאת אומרת יש לה מצלמות. והם מותקנות ומעבירות למחשב מידע על כל מה שהם רואות. ובניגוד אליי, המחשב לא מפסיק להסתכל קדימה כשהוא מסתכל אחורה. העיניים שלו, המצלמות, מכוונות לכל הצדדים כל הזמן. אז הוא לא יפספס את הרכב הזה שהגיח במפתיע מהנתיב הימני, כי הוא בדיוק הסתכל אחורה. [רכב חולף במהירות]

אבל זה לא הכל. המחשב מקבל מידע לא רק ממצלמות רגילות, אלא גם מחושים אחרים, שלי, בתור נהג אנושי, פשוט אין. המכונית משדרת כל הזמן אותות מכ"ם שמאפשרים לה לראות את העצמים שסביבה גם בחושך. [צלילים של סונאר]

נוסף על כך, היא משתמשת גם בלידאר, מכ"ם לייזר, שהוא כמו סורק תלת מימדי - מכשיר שמשדר מיליוני קרני לייזר בשנייה לכל עבר, מודד את הזמן עד שהם חוזרות, וכך שוב מאפשר לעצמו ליצור מודל של הסביבה. [לייזר סורק]

השילוב בין כל החושים האלה מביא לכך שהמחשב רואה את מה שמתרחש בכביש הרבה יותר טוב ממני. תמונת הכביש שהוא יוצר לעצמו מקיפה יותר ממה שיהיה לכל נהג אנושי. [פלאש של מצלמה]

דבר נוסף שמכוניות אוטונומיות יכולות לעשות הוא לתקשר אחת עם השנייה. נגיד שאני נוסע בכביש החוף ולפתע הרכב שלפניי בולם [צליל בלימת חירום] כדי לא לפגוע בתרנגולת שחצתה את הכביש. [קרקור תרנגולת]

אני, כמובן, בתור נהג עירני ואחראי וסתם בתור אחד שלא בא לו לעשות היום תאונה, בולם מייד. אבל מה זאת אומרת מייד? המייד הזה כולל את הזמן שלקח לי לזהות [תקתוק שעון] שהרכב שלפניי האט, והזמן שלקח למוח שלי לעבד את המידע הזה ולהחליט לבלום, ואת הזמן שלקח להודעה הזאת להגיע לרגל שלי וללחוץ על הברקס ולאוטו לעצור. כל זה לא הרבה זמן. אפשר, נניח, לעשות את זה בשנייה אחת. אבל כשאתם נוסעים ב-100 קילומטרים לשעה, במשך כל שנייה המכונית עוברת מרחק של כמעט 28 מטרים. ו-28 מטרים זה הרבה. יכול להיות שהנקודה שנמצאת 28 מטרים ממני נמצאת כבר בתוך הבגאז' של הרכב שלפניי.

מכונית אוטונומית לא רק מגיבה יותר מהר, אלא גם קולטת הרבה יותר מהר. המכוניות יכולות לתקשר זו עם זו ולעדכן אחת את השנייה בנתוני הנסיעה. כלומר, המכונית לא צריכה לחכות לראות את המכונית שלפניה בולמת. היא תקבל את ההודעה על כך שהיא בולמת ברגע שהמכונית התחילה לבלום, אולי אפילו לפני זה. ככה היא מרוויחה שניות יקרות שיכולות להיות פשוט ההבדל בין תאונה לבין טלטול קטן בדרך. [צליל של מכונית על מהמורה]

הנהג האוטומטי גם לא מתעייף אף פעם, הוא לא נרדם תוך כדי נסיעה, הוא לא מסמס תוך כדי נהיגה והוא לא עצבני והוא לא מאבד ריכוז ואין לו את כל מצבי הרוח הקטנים האלה שהופכים בני-אדם לנהגים לא מי יודע מה אמינים.

[צליל מעבר]

הוא גם נהג מאוד מאוד חנון, הנהג הווירטואלי שלנו, כי הוא נוסע רק לפי חוקי התנועה. הוא לא גונב רמזורים, הוא לא עובר את המהירות המותרת והוא לא עוקף כשמסוכן, אפילו לא "רק הפעם הזאתי כי אני ממש ממהר". [קול צעקה - אֶהההה!] התוצאה היא שמכוניות אוטונומיות הן בטוחות הרבה יותר ממכוניות עם נהגים אנושיים.

נהגים עושים תאונות. זאת עובדה מצערת, אבל בכל יום מתרחשות תאונות דרכים. כי אנחנו, בני-האדם, טובים בהמון דברים, אבל לשלוט במכונה שדוהרת בדרכים בין המון מכונות אחרות, ולהגיב לפעמים בעשיריות בודדות של שנייה לתנאים שהשתנו - בזה אנחנו טובים פחות, או לפחות טובים פחות מהמחשב.

כשיעבור כל העולם למכוניות אוטונומיות, מספר התאונות צפוי לפחות בהרבה. אמנם, אי-אפשר אף פעם להבטיח שלא יקרו תאונות, אבל במכוניות אוטונומיות אפשר לצפות שהן תהיינה נדירות בהרבה ממה שהן היום. [קול קריאה - יאי!]

אז אם מכוניות אוטונומיות הן כל-כך טובות וחכמות ובטוחות, למה לא מחליפים את כל המכוניות הרגילות לכאלה - עכשיו?

הבעיה היא, שיש מקרים שבהם עדיין נחוץ שיקול דעת של אדם.

אחת הבעיות היא העובדה שהמכוניות האוטונומיות, כמו שאמרנו, הן נהגות מאוד-מאוד ממושמעות, הן לא מפרות את חוקי התנועה לעולם. אז נגיד שאנחנו נוסעים בכביש, ולפנינו עבודות בכביש [רעשי חפירה בכביש], חופרים מנהרה לרכבת התחתית. הציבו שלט "אין כניסה" וכדי לעקוף צריך לרדת קצת לשוליים, לנסוע כמה מטרים ולחזור. אני, בתור נהג אנושי, מבין את זה. אבל הנהג האוטומטי? הוא רואה מולו שלט "אין כניסה", לכן, מבחינתו, אין כניסה. לא נוסעים קדימה. מנגד, לרדת לשוליים - גם זה אסור. יש חוק, "לא יורדים לשוליים". קו השוליים הוא כמו קיר! אז לדעתו של הנהג האוטומטי הגענו למבוי סתום. הוא עוצר והוא לא נוסע הלאה. מבחינתו הוא יחכה עד שיגמרו לסלול את הרכבת התחתית.

[צליל מעבר]

זה, כמובן, רק מצב אחד. יכולים להיות המון מצבים שונים ומשונים שמתרחשים בדרך ומצריכים טיפה יכולת אלתור, משהו שחורג מחוקי הדרך הסטנדרטיים, דברים שאנחנו, בני-אדם, עושים ממש בקלות ורובוטים ממש-ממש לא. אנחנו רוצים שהמכונית שלנו תדע להתמודד עם כל האפשרויות כדי שנוכל להיות בטוחים שבאמת נגיע מהבית לים או לעבודה או לבית-הספר ובחזרה, ולא פשוט נישאר לעמוד בדרך כי מישהו שכח להוריד תמרור.

וזאת הבעיה במכוניות. הן צריכות להיות מבוססות על תוכנה שעובדת 100 אחוזים מהזמן. לא 99 אחוזים, ולא 99 אחוזים וחצי.

כי אם יש לכם משחק בטלפון שלפעמים נתקע או מפסיק לעבוד, אה, שום אסון גדול לא יקרה. אבל אם המחשב במכונית שלכם ייתקע, זה עלול להיות הרבה יותר גרוע [צליל דרמטי של תקלה]. בגלל זה עדיין עובדים על כל העניין הזה עם מכוניות אוטונומיות. נכון לרגע זה אי-אפשר עוד לקנות מכוניות שנוסעות בלי נהג, אבל חכו, רק עוד קצת. בקרוב סביר להניח שיהיה אפשר. ואז בזמן נסיעה לא נצטרך יותר להסתכל על הכביש וכולנו, גם הנהג, נוכל לעשות מה שאנחנו רוצים [תקתוק על מקלדת] לקרוא, לשחק, אפילו לראות טלוויזיה. ואז נצטרך להתמודד עם הבעיה הכי קשה במכוניות אוטונומיות. אם כולנו נוכל לראות טלוויזיה באוטו, מתי נקשיב לפודקאסטים?

ג'ינגל: "חינוכית".

קריין: הופק על ידי "פודקאסט ישראל מדיה בע"מ".

[חסות]


Comments


אוהבים פודטקסטים? הישארו מעודכנים!

הרשמו וקבלו עדכונים לכל תמלולי הפודקאסטים

תודה שנרשמת

  • Whatsapp
  • Instagram
  • Facebook

כל הזכויות שמורות © 

bottom of page