top of page

היסטוריה לילדים - אלכסנדר מוקדון

אלכסנדר מוקדון היה מצביא ומדינאי גדול שלרגע אחד שלט בעולם ולכן נקרא גם "אלכסנדר הגדול".


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 04/10/2018.

קריינית: אתם מאזינים ל"כאן עוד".

[פתיח מוזיקלי] היסטוריה לילדים עם יובל מלחי - אלכסנדר מוקדון.

[מוזיקה]

לכל אחד מאיתנו יש חלום קטן: לכבוש את העולם, לפרוץ לתודעה, לזכות בתהילה ושכולם ירצו ללכת בעקבותינו. ברור לנו שזה חלום, פנטזיה, אבל עדיין, כיף לדמיין מה יהיה קורה לו היינו מלכי העולם.

[מוזיקה דרמטית]

לפני אלפיים שנה, חי אדם שהיה לו חלום דומה וכבר בשנות ה-20 לחייו הוא הגשים אותו, מאז הוא מקור השראה למנהיגים רבים שרוצים גם הם לזכות בתהילת עולם. שמו של האיש הזה היה אלכסנדר. הוא היה גם מלך מקדוניה וכינויו אלכסנדר מוקדון. בזכות תהילתו הוא כונה גם אלכסנדר הגדול. זהו סיפורו של האיש שכבש את העולם בסערה.

[מוזיקה דרמטית]

[נגינה שקטה בנבל]

אלכסנדר, ילד כהה עיניים ובעל תלתלים, נולד בממלכה היוונית הקדומה מקדוניה, ששכנה בצפון יוון.

הוריו היו המלך והמלכה של מקדוניה, המלך פיליפוס השני והמלכה אולימפיה.

אלכסנדר זכה לראות את אביו רק לעיתים רחוקות. האב, המלך, היה עסוק בענייני מלחמה ועניינים אחרים של גדולים.

אלכסנדר התגעגע לאביו וכעס על היעדרו מחייו. מאחר שהיה בן למשפחת מלוכה, זכה הנסיך אלכסנדר לחינוך הטוב ביותר שהיה אז ביוון העתיקה.

הוריו הכינו אותו ליום שבו ירש את כס המלך וישלוט בממלכת מקדוניה ולכן היה להם חשוב שילמד אצל המורים הטובים ביותר.

[נגינה בפסנתר]

אבל לאלכסנדר היה קשה לשבת וללמוד כל היום, היו לו תוכניות אחרות.

אלכסנדר: (מפהק) אוי, משעמם!

מורה: (צועק) אלכסנדר שב ישר! למה אתה מפהק בכיתה!? תתעורר! (קול הולך ונחלש כשהוא מתרחק) אלכסנדר לאן אתה הולך!? לאן אתה הולך אלכסנדר!? הי אלכסנדר, לאן אתה הולך? לאן אתה הולך? אלכסנדר!

[מוזיקה קלילה]

אחד ממוריו השתמש במשחקי תפקידים כדי לעניין אותו בלימודים, ודרך משחקי התפקידים לימד אותו את סיפורי המיתולוגיה היוונית. אלכסנדר שמע את סיפורה של אנדרומדה שנכבלה לסלע בים, על הגיבור אכילס שמכל גופו רק העקב שלו לבדו היה פגיע, ועוד כל מיני סיפורים מגניבים. הנסיך אלכסנדר היה מקשיב בקשב רב לאגדות הללו, מגלם את הדמויות שבהן, ומדמיין שהוא בעצמו לוחם מהולל.

אלכסנדר המשיך בלימודיו ולמד חשבון, רכיבה על סוסים וירי בחץ וקשת. הוא הפך לתלמיד חכם ולוחם מצטיין.

אביו של אלכסנדר לא חסך דבר, ואף הביא לבנו מורה שנחשב לאדם החכם ביותר שחי באותם ימים, הפילוסוף או המורה הנודע אריסטו. במשך שלוש שנים חנך אריסטו את הנער הצעיר, ולימד אותו את כל תחומי הידע החשובים: פילוסופיה, שירה, ספרות, מדעי הטבע, מדעי המדינה ותורת המוסר.

[מוזיקה דרמטית]

בן 18 סיים אלכסנדר את לימודיו והצטרף לצבא המקדוני. בקרב הראשון שלו הוא עמד בראש חיל הפרשים, לוחמים רכובים על סוסים, והסתער עימם על צבאותיהם של הערים היווניות אתונה ותבאי, או תבס ביוונית. המקדונים ניצחו ואיחדו את ערי יוון ומקדוניה חוץ מספרטה, לברית אחת תחת שלטונו של מלך אחד, הוא פיליפוס השני.

[מוזיקת רקע וקולות מלחמה]

לאחר הקרב הזה, הבין אביו של אלכסנדר שבנו לא רק חכם, אלא גם לוחם מצטיין ומנהיג. הוא החל לחשוש שאלכסנדר ינסה למרוד בו ולתפוס את השלטון. לכן החליט לגרש אותו ואת אשתו, אמו של אלכסנדר, מהארמון. אולם עד מהרה התפייסו השניים, ואלכסנדר ואמו חזרו לארמון המלכות.

לאחר איחוד יוון, היה המלך פיליפוס השני מאושר מנצחונו המזהיר. באוירת הניצחון הוא חגג גם את חתונת בתו במשתה מפואר. אנשי חצר המלך היו עסוקים בחגיגות וכולם שתו לשוכרה מהיין הטוב ביותר בממלכה.

[מוזיקה דרמטית]

אחד מבני האצולה במקדוניה שהתנגד לשלטונו של המלך, ניצל את שעת הכושר, התגנב לחצר והרג את המלך פיליפוס השני. אלכסנדר הוכתר מיד במקומו, אבל האיחוד של ערי יוון שוב היה בסכנה.

הערים שלפני זמן קצר בלבד כרתו ביניהן ברית, ביקשו לפרק ולפרוש, משום שלא האמינו שאלכסנדר, שהיה רק בן 19, יצליח לתפוס את מקום אביו, פיליפוס השני, ולהנהיג אותן.

עוד באותו הזמן, שבטים נודדים ששהו מצפון למקדוניה, התכוננו לפלוש על הממלכה, לבזוז ולמוטט אותה. שלטונו של המלך הצעיר היה בסכנה.

[מוזיקה דרמטית]

אמנם אלכסנדר היה רק בן 19, אבל לא רבים היו מוכשרים ומוכנים כמותו לתפקיד. הוא גייס שוב את החיילים שלצידם נלחם לא מזמן, ובעזרתם הצליח להכניע את המתנגדים. לאחר מכן הוא שלח את צבאו להכות בשבטים הפולשים שמצפון למקדוניה, ועד מהרה תושבי הממלכה התייצבו מאחוריו. אבל אז הגיעו ידיעות כי אתונה ותבאי שוב מורדות. אלכסנדר לא חשב פעמיים והוביל את צבאו העצום שמנה אז כ-3,000 פרשים חמושים ועוד 30,000 חיילי רגלים, אל הערים הללו. אלכסנדר מחץ את המורדים במערכה קצרה ומהירה, ובהיותו בן 20 הפך למלך הבלתי מעורער של מקדוניה ויוון.

בשלב הזה, אלכסנדר יכול לחזור לארמונו ולנוח. אבל הוא היה צעיר, ושאיפותיו הלכו והתעצמו. הוא חשב לעצמו, נו זה היה קל, למה לא להמשיך עוד קצת במסע הכיבושים? לכבוש או לא לכבוש? זאת השאלה.

קריין משחק כדורגל: (קהל מריע) לכבוש! לכבוש! אלכסנדר פורץ מימין, הוא פורץ משמאל ואלכסנדר כובש! והוו! אלכסנדר כובש!!

יוון, שוכנת לחופו של הים התיכון. תיכון בעברית פירושו אמצעי, והים נקרא כך משום שהוא נמצא בין שלוש היבשות שהיו ידועות בעת העתיקה: אירופה, אסיה ואפריקה.

[מוזיקה מהמזרח]

לפני אלפיים שנה, היוונים לא ידעו בדיוק היכן מתחילות והיכן נגמרות היבשות, והאמינו כי יוון נמצאת במרכזו של העולם. ולכן הים התיכון הוא הים שבמרכזו של העולם.

[מוזיקה]

לאחר שאלכסנדר יצא מיוון, הוא הגיע לטורקיה ואל המזרח התיכון של ימינו. על האזורים הללו שלטה ממלכת פרס. מלכה של הממלכה הזאת היה דֵרְיָוֵוש השלישי. הוא לא היה עוד מלך, אלא מנהיג צבאי מעולה, שהפך למלך. הוא היה בן 40, מצביא מנוסה ואימתני, שהפך את פרס למעצמה אדירה, שחלשה על כל המזרח התיכון, ועל חלקים מאסיה.

כבר אמרנו שאלכסנדר מוקדון החליט להמשיך בכיבושיו, ולהפוך את יוון למעצמה עולמית. אלכסנדר הוביל את צבאו גם אל מעבר לים התיכון, מיוון אל אסיה הקטנה, הלא היא טורקיה של ימינו.

הכוחות הפרסיים לא היו מוכנים והם הובסו במהירות בקרב שהתרחש בסמוך לעיר איסוס, וכונה קרב איסוס.

המלך דריווש החל לצאת אל המערכה בעצמו ולפקד על כוחות הצבא שלו באופן אישי, צבאו של אלכסנדר התקדם במהירות באסיה הקטנה, דריווש רצה להפתיע את אלכסנדר והתקדם עם כוחותיו באגפים, מהצדדים. בשנת 333 לפני הספירה נפגשו שני הצבאות באזור הגבול של טורקיה עם סוריה של ימינו לחופי הים התיכון. במהלך הקרב ספג צבאו של אלכסנדר אבידות קשות.

אך חייליו המשיכו להילחם בשיטת הלוחמה הייחודית שלהם, ה"פלנקס", בשיטה זו, החיילים הצטופפו, יצרו מעין מרובע, והגנו על עצמם מלמעלה ומהצדדים בעזרת המגינים הארוכים שלהם.

הלוחמים היו מצוידים בחניתות ארוכות או בחרבות, כך שאי אפשר היה להתקרב אליהם, והחצים שנורו לעברם פגעו במגינים שסוככו על ראשי החיילים.

אלכסנדר ידע כי, כדי לנצח בקרב הזה, עליו להפתיע את הפרסים, עם פרשיו, הוא חצה את הנהר הסמוך, באזור שנחשב קשה מאוד לחצייה, הפרסים לא הבחינו בהתקפת הפתע של אלכסנדר ופרשיו, שתקפו לפתע מצידי המחנה. ההפתעה הייתה גדולה כל כך, עד שהחיילים הפרסים נאלצו להימלט לאחור. גם המלך דריווש מצא עצמו בסכנת חיים והוא נאלץ לברוח משדה הקרב. הנטישה של המלך את שדה הקרב תרמה לתבוסה הקשה של הפרסים, כלי הנשק שלהם נבזזו ורבים מהם נפלו בשבי, בהם גם בני משפחתו של דריווש.

ניצחונו של אלכסנדר על האימפריה הפרסית בקרב איסוס פתח את השער לכיבושיו הבאים. הוא כבש את כל חוף הים התיכון, המשיך וכבש את ארץ ישראל ואת מצרים. במצרים הוא הקים את עיר הנמל החשובה אלכסנדריה, המוכרת לנו עד היום. אלכסנדריה סימלה את שאיפותיו של אלכסנדר להקים מרכזי תרבות ומסחר בכל העולם ברוח התרבות היוונית. בכיבושיו הוא הקים עוד עשרות ערים חדשות ורבות מהן נקראו על שמו.

[מוזיקה]

לאחר הכיבושים במזרח התיכון ובהם כיבוש ארץ ישראל, החל צבאו של אלכסנדר לצעוד מזרחה, אל לב ליבה של האימפריה הפרסית. בינתיים, המלך הפרסי דריווש גייס חיילים רבים בממלכתו, בשנת 331 לפני הספירה, התרחש קרב מכריע בין הפרסים והיוונים. הקרב, קרב גאוגמלה או ארבלה, התרחש בצפון עיראק של ימינו והשתתפו בו עשרות אלפי חיילים, פרשים, סוסים וכנראה גם פילי מלחמה.

זה היה הקרב הכי חשוב של מלך פרס שכבר הפסיד כמעט הכל, ויצא לקרב שמשמעו להיות או לחדול. הוא הכין את הקרקע לקרב איתנים עם אלכסנדר והורה לחייליו להישאר דרוכים כל הלילה למקרה של התקפת פתע בחסות החשיכה. אולם אלכסנדר שוב הפתיע והורה לחייליו ללכת לישון. הפרסים חיכו כל הלילה לצבא המקדוני-יווני, אך הוא לא הופיע.

בזריחה, לאחר לילה שלם בלי שינה, היו החיילים הפרסים רעבים ועייפים. לעומתם, חייליו של אלכסנדר קמו בבוקר מלאי מרץ והסתערו על הצבא הפרסי בכל הכוח, זה היה סופה של האימפריה הפרסית.

אחרי הקרב הזה, המליך עצמו אלכסנדר למלך בבל, מלך אסיה ומלך ארבע קצוות תבל. הוא המשיך להתקדם מזרחה, כבש את איראן והגיע עד להודו של ימינו. הוא הפך בעיני רבים למלך העולם.

[מוזיקה מסתיימת בדרמטיות]

במהלך כיבושיו, שאף אלכסנדר ליצור תרבות בינלאומית של כל העמים ששכנו באימפריה שלו: המצרים, הבבלים, הפרסים ואפילו היהודים שחיו בארץ ישראל.

[מוזיקה]

אלכסנדר רצה שכולם יקבלו עליהם את התרבות ההלנית, היוונית. ועודד את מפקדי צבאו להתחתן עם נשים מקומיות. זה היה דבר לא מקובל, משום שבדרך כלל נחשבו העמים שנכבשו לנחותים. אולם אלכסנדר רצה להפיץ את התרבות היוונית, ובעצמו התחתן עם רוקסנה, נסיכה ממרכז יבשת אסיה, היא הייתה בת לאחד העמים המקומיים בעומק השטח שכבש אלכסנדר, באזור אפגניסטן של ימינו. זו הייתה דרכו המתוחכמת לאחד את האימפריה החדשה שיצר, באמצעות קשרי נישואין בין עמים.

בשלב הזה אלכסנדר רצה להמשיך מזרחה, אבל חייליו כבר היו עייפים, אלכסנדר וצבאו חזרו מערבה והתיישבו בעיר בבל, במרכז עיראק של ימינו, בתום מסע הכיבושים המזהיר שלו שנמשך עשר שנים, הוא החל להרהר: 'מה הלאה?'.

דווקא אז, בן 32, הוא מת במפתיע, כנראה ממלריה. המלך הצעיר שהיה למלך העולם הלך לעולמו.

כמה חודשים לאחר מכן, נולד בנו. אולם האימפריה של אלכסנדר מוקדון לא שרדה, וזמן קצר לאחר מותו השתלטו מפקדים מצבאו על חלקים שונים של האימפריה. אלכסנדר זכה בתהילת עולם והפך לדמות נערצת ברחבי העולם הישן.

סיפורי מסעותיו שילבו אמת ואגדה ושלהבו את דמיונם של עמים רבים, גם את זה של היהודים.

בתלמוד נכתב כי אלכסנדר ביקש עצות מהיהודים ומחכמי הנגב בעניין כיבושיו. סביר להניח כי אלה היו משלים ולא סיפורים היסטוריים. אחת האגדות היהודיות מספרת על אלכסנדר שהגיע למקומות מרוחקים בהם פגש גמדים, ענקים בעלי ראש אריה, אנשים בעלי ראש של כלב שעיניהם ופיהם נמצאים באזור החזה, ועוד כל מיני פלאים.

[מוזיקה]

אמנם האימפריה של אלכסנדר מוקדון לא האריכה ימים, אבל היא סימלה את האיחוד של מזרח ומערב תחת תרבות אחת מתקדמת. זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה כולם דיברו בשפה אחת, יוונית, כדי לנהל קשרי מסחר ותרבות, כמו שקורה היום פחות או יותר לשפה האנגלית.

היסטוריונים שמעולם לא ראו תופעה כזאת, העריצו את אלכסנדר מוקדון וכינו אותו "אלכסנדר הגדול".

[מוזיקה]

עד היום, הוא נחשב לאדם היחיד שהצליח לכבוש את העולם ולהראות כבוד לאנשים שכבש. יותר מ-2,000 שנים מאוחר יותר יש לאלכסנדר מעריצים גם כיום.

אז מעניין, מה אתם חושבים על אלכסנדר?

[מוזיקה סיום]

מחקר כתיבה וכיבושים - תומר שלוש.

עריכה וקריינות - יובל מלחי.

עריכת לשון ומלכת מקדוניה - סמדר כהן.

מיקס ותופי מלחמה - אסף רפפורט.

הפקה וניסיון לכבוש את העולם - רני שחר ואייל שינדלר.

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

129 views0 comments

Comments


bottom of page