top of page
נטלי אליהו

היסטוריה לילדים - מגלן

Updated: Aug 15

האזינו לסיפורו של אחד ממגלי הארצות המפורסמים בהיסטוריה - פרדיננד מגלן - האיש שרצה להקיף את העולם. הוא הצליח אבל גם נכשל.


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 25/07/2019.

[מוזיקת פתיחה]

קריין: אתם מאזינים ל"כאן הסכתים", "כאן הסכתים", הפודקאסטים של תאגיד השידור הישראלי.

קריין: "היסטוריה לילדים" עם יובל מלחי.

פרדיננד מגלן, האיש שהוכיח שהעולם עגול.

אז מה אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים?

מפתחי אפליקציות? כלומר, יישומונים? מטיסי רחפן? רופאה? אח? שחקנית כדורסל? במאית קולנוע? נהגת משאית?

אולי כמה מכם אמרו "שדרן הסכתים", פודקאסטים, כמוני? [קול צרצור צרצרים] לא? טוב. [בחיוך]

לפני 500 שנה, כל המקצועות הללו לא היו. מי שרוצה להיות נהג משאית היום, היה יכול להיות פעם עגלון, שנוהג כרכרה וסוס. בעבר, שום ילד לא היה יכול לומר שהוא רוצה להיות אסטרונאוט, פשוט כי עוד לא היה דבר כזה.

[מוזיקת רקע]

אבל באותה תקופה ממש, היו מקצועות אחרים, שהיום כבר אינם קיימים. למשל, מגלה ארצות. המקצוע הזה, קצת כמו אסטרונאוט, הצריך תעוזה והרפתקנות, יכולת ניווט, ושאיפה מתמדת לחקור ולגלות דברים חדשים.

היום אני רוצה לספר לכם על אחד ממגלי הארצות המפורסמים בהיסטוריה: פרדיננד מֵגֶלַן, האיש שרצה להקיף את העולם.

[פעמון בית ספר]

מורה: טוב, ילדים, שקט בכיתה. פרדיננד, מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול? אולי כומר? אולי מורה?

פרדיננד: לא, אהה… אני רוצה להיות אהה… מגלה ארצות. אני רוצה להפליג מסביב לעולם.

מורה: מסביב לעולם?! אתה השתגעת? אין דבר כזה בכלל. איש אינו מקיף את העולם.

פרדיננד: אבל אני רוצה.

מורה: אז אתה רוצה. ואני רוצה ארטיק, אבל עוד לא המציאו את זה.

פרדיננד: אני רוצה להיות מגלה ארצות! מגלה ארצות, אני רוצה להיות!

מורה: פרדיננד? אתה מדבר שטויות, לך למנהלת.

[פעמון בית ספר]

לפני קצת יותר מחמש מאות שנה, פורטוגל הייתה המעצמה הכי מתקדמת באירופה. כמו שהיום, המעצמות הכי מתקדמות בעולם בונות חלליות ומעבורות שיטוסו אל מחוץ לכדור הארץ, בעבר, פורטוגל היא שפיתחה ספינות חדשות.

בזכות הספינות הללו, ובזכות ידע מתקדם בניווט, יכלו הפורטוגלים לשוט מערבה באוקיינוס האטלנטי, ולגלות איים שאיש לא ידע עליהם קודם לכן. הם גם הצליחו להקיף את כל יבשת אפריקה בדרכם אל המזרח הרחוק, וכך גילו דרך ימית מאירופה לאסיה.

[מוזיקה]

בכל מקום שאליו הגיעו, הקימו הפורטוגלים נקודות סחר ובסיסים צבאיים, ולאחר מכן, הקימו גם מושבות בכמה מהארצות שגילו. מסעות הגילוי הללו נתנו לתקופה את שמה: "עידן התגליות".

בעיצומו של עידן התגליות, נולד בעיירה סברוסה בצפון פורטוגל, פרנאו דה מגאליַאֵש. הוא נולד בשנת 1480, כנראה למשפחת אצולה, שהייתה קרובה למשפחת המלוכה של פורטוגל. בילדותו הלכו הוריו לעולמם, והוא עבר לחסותה של משפחת המלוכה הפורטוגלית.

פרנאו הקטן, ככל ילדי האצולה הפורטוגלית, נשלח לבית ספר מיוחד, שבו הוא למד לקרוא ולצייר מפות, לנווט באמצעות הכוכבים, ואסטרונומיה, או - מדע גרמי השמיים. גרמי השמיים הם השמש, הירח, כוכבי הלכת, אסטרואידים, מטאורים ועוד.

פרנאו דה מגאליאש: עכשיו אני אנווט באמצעות הכוכבים. אני רואה את הכוכב הזה, אז אני פונה ימינה. רגע, עכשיו אני בכיוון צפון? דרום? צרום? מִזרָב? מֵחרָב? אה, אוי, התבלבלתי לגמרי. אוף, למה לא המציאו עוד את הנווטן, ה-GPS? או את הווייז?

מורה: פרנאו, זאת לא התשובה הנכונה. חשב מסלול מחדש.

פרנאו דה מגאליאש: אבל המורה, הצפון זז לי, הכלב שלי אכל את הדרום.

מורה: פרנאו, למנהלת.

יובל: המיומנויות הללו, של ניווט ומיפוי, היו חשובות מאוד למי שנועד לשרת את ממלכת פורטוגל בתפקיד רב חובל, מפקד של ספינה.

[מוזיקה]

כשהיה פרנאו בן 25, הוא הצטרף לצי פורטוגלי, והפליג לאפריקה. הוא השתתף בכמה קרבות ימיים, ואז יצא להפלגה ארוכה עד לדרום מזרח אסיה, לאיים שכונו "איי התבלינים". האיים הללו נקראים כיום איי מאלוקו, והם בתחומה של אינדונזיה.

לפני כמה מאות שנים, כינו אותם "איי התבלינים", מפני שרק בהם היה אפשר להשיג תבלינים מסוימים כמו אגוז מוסקט וציפורן, שני תבלינים יקרים מאוד, שיובאו אחר כך לאירופה.

לאחר שמגלן חזר לביתו ונח קצת, הוא תהה אם יש דרך אחרת להגיע לאיי התבלינים, שבדרום מזרח אסיה. הוא חשב לעצמו שאולי במקום להקיף את כל יבשת אפריקה, ולהפליג מזרחה דרך האוקיינוס ההודי, אפשר להגיע לאותה נקודה במסע מערבה דרך האוקיינוס האטלנטי, המפריד בין אירופה לאמריקה.

שנים אחדות קודם לכן, חיפש דרך חדשה כזאת מאירופה לאסיה, מגלה הארצות הנודע כריסטופר קולומבוס. אולם כשאוניותיו של קולומבוס חצו את האוקיינוס האטלנטי, הן הגיעו ליבשת שלא הייתה ידועה קודם לכן, יבשת שלימים תקרא "אמריקה".

מגלן ידע שיש יבשת גדולה במערב כדור הארץ, ושהיא עדיין לא נחקרה עד תום. הוא תהה, האם יש ביבשת הזאת מעבר ימי שיאפשר לאונייה להפליג מאירופה מערבה לאסיה? ואם כן, האם יוכל להגיע מאסיה בחזרה לאירופה, ולהוכיח לעולם שכדור הארץ עגול? פרנאו היה להוט לצאת למסע הזה.

פרנאו דה מגאליאש: כן, אבל תראה איך אני אומר את זה יותר טוב: אני חייב לצאת למסע הזה!

יובל: מה פתאום יותר טוב? אני מספר.

פרנאו דה מגאליאש: טוב טוב, תספר. גם ככה אני הולך.

יובל: לאן אתה הולך, פרנאו?

פרנאו דה מגאליאש: אני צריך לשכנע את המלך הפורטוגלי שייתן לי לשוט מסביב לעולם.

יובל: בטוח הוא ייתן לך פרנאו, בטוח, בטוח.

פרנאו פנה אל מלך פורטוגל, מנואל הראשון, ושטח באוזניו את הרעיון. לצאת למסע לגילוי נתיב שחוצה את היבשת החדשה, או מקיף אותה.

תארו לעצמכם שאתם המלך מנואל, הוא בא אליך עם מישהו שאומר שהוא רוצה לצאת לחקור אזור שמעולם לא נחקר, שיעלה הרבה מאוד כסף לצאת לחקור אותו, ושהמסע הזה מסוכן כל כך, שיכול להיות שהוא ואנשיו לא יצליחו לחזור הביתה בשלום.

הייתם מסכימים למסע הרפתקני כזה? למלך מנואל זה נשמע לא הגיוני.

[מוזיקת רקע]

המלך מנואל: תן לי להבין, אתה רוצה לנסות לגלות מעבר מהיבשת החדשה הזאת לאסיה?

פרנאו דה מגאליאש: כן.

המלך מנואל: מה אנחנו יודעים על המעבר?

פרנאו דה מגאליאש: שום דבר.

המלך מנואל: אז אם אתה לא מוצא מעבר, אני מפסיד הרבה כסף.

פרנאו דה מגאליאש: כן!

המלך מנואל: ולא בטוח שתחזור.

פרנאו דה מגאליאש: נכון!

המלך מנואל: ואולי הספינות יטבעו?

פרנאו דה מגאליאש: נכון!

המלך מנואל: תגיד, אה, אתה אוהב לגלות דברים?

פרנאו דה מגאליאש: מאוד אני אוהב לגלות דברים חדשים, מאוד!

המלך מנואל: יופי, אתה רואה את הדלת הזאת?

פרנאו דה מגאליאש: כן, אני רואה את הדלת.

המלך מנואל: לך תגלה מה יש מאחוריה! [קול טריקת דלת]

פרנאו דה מגאליאש: [דופק על הדלת] הלו? הלו? תנו לי להיכנס, עוד לא סיימתי להסביר. אוף, אני לא מאמין, זרקו אותי מהארמון!

פרנאו היה מאוכזב. אך למזלו, בדיוק באותה תקופה, עלה כוחה של הממלכה השכנה, ספרד. גם היא הייתה מעצמה מובילה בעידן התגליות. ספרד ופורטוגל התחרו ביניהן איזו ממלכה תגלה יותר ארצות בלתי מוכרות, ותשלוט בהן ובאוצרות שלהן, כמובן.

[מוזיקה]

ממלכת ספרד היא שתמכה במסעו של קולומבוס. למעשה, הוא לא השיג את מטרתו המקורית, אך גילה יבשת חדשה. היה הגיוני שהיא תתמוך במסע נוסף שכזה, לגילוי דרך חדשה מאירופה לאסיה.

מלך ספרד, קרלוס הראשון, הסכים לממן את המסע. באותו הרגע, אימץ לעצמו מגלה הארצות שם ספרדי: פרדיננד מגלן. כעת, בשליחות הכתר הספרדי, מגלן החל לארגן את אחת ההפלגות החשובות ביותר בתולדות האנושות.

גילוי נתיבים ימיים חדשים, פיתוח המסחר הבינלאומי, הרחבת השליטה של הממלכות האירופיות בארצות רחוקות - כל אלה היו מטרות חשובות בעידן התגליות, והן היו משותפות לכל המסעות של כל מגלי הארצות באותה תקופה.

אבל המסע של מגלן היה מיוחד. הייתה בו חשיבות עצומה למדע, משום שמגלן תכנן להקיף את העולם. הוא למד את כל מפות הניווט שהיו אז, קרא טקסטים ביוונית, והשקיע מאמצים אדירים כדי להתכונן למסע.

[מוזיקה]

לפני מאות ואלפי שנים, לפני שיכולנו לשגר לוויינים לחלל, לבני האדם לא היה מושג איך נראית הארץ שעליה אנחנו עומדים. בכל מיני תרבויות קדומות, רווחו אגדות עם שלפיהן הארץ שטוחה.

חוקרים משכילים עקבו אחר תנועת הכוכבים בשמיים, והם האמינו כי העולם שלנו הוא למעשה כדור, כדור הארץ, אולם איש לא יכול היה לקבוע זאת בוודאות. הוכחה ניצחת לכך הייתה יכולה להיות רק מסע להקפת כדור הארץ.

מגלן תכנן את מסעו בדיוק כך; הפלגה מאירופה מערבה אל היבשת החדשה הזאת, אמריקה. שם ימצא מעבר ימי לאסיה, ואז המשך הפלגה מערבה, עד החזרה לאירופה.

אבל האם יימצא המעבר הזה?

האם מגלן ואנשיו ישרדו את המסע המסוכן?

איש שמחפש עבודה: אני מחפש עבודה, בוא נראה כאן במודעות. "דרוש ספן אמיץ למסע של כמה שנים טובות". כמה שנים טובות… "לא בטוח שתחזור בריא ושלם". לא בטוח שאני אחזור בריא ושלם! "המשכורת, לא משהו, תצטרך לנקות ולקרצף את הספינה". לנקות כל הזמן ולקרצף את ה… ‫"האוכל יהיה מגעיל, ‫אין הרבה מים לשתיה, ייתכנו מחלות". מה זה, כל המודעה… נהדר! אני רוצה… ‫מתי מתחילים? סליחה, אני ראשון! ‫אני אמרתי ראשון, מתי הם מתחילים?!

לקראת המסע, רכש מגלן חמש ספינות ‫וגייס 270 יורדי ים. ‫בחודש ספטמבר 1519, ‫ממש לפני 500 שנים, ‫הוא נתן את הפקודה והמסע יצא לדרך, ‫מחופי ספרד. ‫האוניות שטו באוקיינוס האטלנטי ‫והמשיכו לכיוון דרום-מערב, ‫אל אמריקה הדרומית.

‫ספינות פורטוגליות שלטו ‫על הדרך הימית הזאת, ‫והייתה סכנה שמגלן ייתפס ‫ויואשם בבגידה במולדתו. ‫בעוד מגלן הצליח לחמוק מסכנה זו, ‫התנאים הקשים של המסע ‫הפכו את החיים בספינות לבלתי נסבלים. ‫עוד יום על הספינה, ועוד יום. ‫לא יודעים מתי, ‫ואם בכלל נגיע ליבשה.

‫הייאוש!

רגע, רגע…

‫יבשה! [צועק]

[מוזיקה ברזילאית]

‫לאחר כמעט חודשיים בים, ‫בדצמבר 1519, ‫הגיעו מגלן וספינותיו לדרום אמריקה, ‫לברזיל של ימינו. ‫הספינות המשיכו לשוט דרומה ‫לאורך חופי יבשת אמריקה ‫וחיפשו מעבר ימי לצד השני של היבשת, ‫משם יכלו להמשיך לאסיה.

‫בעודם חונים במחנה ארעי, או זמני, ‫על החוף בדרום אמריקה, ‫החלו כמה מאנשיו של מגלן למרוד ‫ולדרוש לחזור הביתה. מגלן היה נחוש בדעתו ‫להשלים את המשימה. ‫רוב אנשיו נותרו נאמנים לו, ‫והוא הצליח להכניע את המורדים. ‫חלקם הוצאו להורג ‫וחלקם הושארו על החוף. ‫כעת היה עליו למצוא את המעבר הימי ‫שיאפשר לו להגיע לאסיה.

[מוזיקה]

‫יותר משנה אחרי תחילת המסע, ‫אחרי שחמק מהניסיון לתפוס אותו, ‫אחרי שהתגבר על מרד המלחים ‫ואחרי שאחת מספינותיו טבעה, ‫מגלן מצא סוף סוף את שחיפש.

‫בקצה הדרומי של היבשת התגלה מצר, ‫כלומר, מעבר ימי צר. מצר. ‫האוניות התקשו לעבור במצר ‫בגלל מזג האוויר הסוער. ‫באחת האוניות החליטו המלחים ‫שהם לא מוכנים להסתכן ‫ושבו על עקבותיהם.

‫חודש שלם נדרש לשלוש האוניות שנותרו ‫כדי לעבור במצר, ‫אבל בסופו של דבר הן הצליחו. ‫כשהגיעו לסוף המצר מזג האוויר נרגע ‫והמים נעשו רגועים ושקטים. ‫לכן קרה מגלן לאוקיינוס החדש ‫שהגיע אליו, האוקיינוס השקט. ‫והמצר שבו עבר נקרא לימים על שמו: ‫"מצר מגלן".

‫אך המסע עוד היה רחוק מסופו. ‫מגלן ואנשיו חצו את האוקיינוס השקט ‫במסע דילוגים בין איים. ‫שוב ושוב הם נדרשו לחדש ‫את מלאי המים והמזון. ‫מתוך 270 המלחים, ‫רק 150 שרדו במסע ליבשת אסיה.

‫לאחר כשנה וחצי של הפלגה ‫הגיעו מגלן ואנשיו אל איי הפיליפינים ‫בדרום-מזרח אסיה. ‫הם היו האירופים הראשונים ‫שהגיעו לאיי הפיליפינים.

‫למגלן זו הייתה סגירת מעגל, ‫במלוא מובן המילה, ‫הוא עצמו השלים כאן ‫הקפה של כדור הארץ. ‫הוא הגיע לדרום-מזרח אסיה, ‫אל האזור שהגיע אליו בצעירותו ‫בהפלגה מזרחה, ‫ועתה בבגרותו הגיע אליו ‫בהפלגה מערבה.

‫זה היה קצת מורכב? ‫פעם אחת הוא הגיע אליו מצד הזה, ‫ופעם אחרת הוא הגיע מהצד השני.

[מוזיקה]

‫באיי הפיליפינים התיידד מגלן ‫עם שליט מקומי, ‫ויצא איתו לקרב נגד שליט מקומי אחר. חוש ההרפתקנות של מגלן הכריע אותו. ‫הוא נהרג בקרב בחודש אפריל ‫שנת 1521.

‫אז מה עלה בגורלה של אחת ‫ההפלגות החשובות ביותר בתולדות האנושות?

‫אחד ממפקדי המשלחת, ‫חואן סבסטיאן אלקנו, ‫תפס את מקומו של מגלן. ‫מעט אנשי צוות נותרו, ‫ורב החובל החדש נאלץ לזנוח את אחת האוניות.

‫בשתי האוניות בלבד, ‫הוא יצא להשלים את המסע. ‫אלקנו הוביל את המשלחת ‫לאיי התבלינים. ‫שם רכש את התבלינים היקרים ‫שהעניקו לאיים את שמם. ‫הפורטוגלים תפסו את אחת האוניות, ‫ורק אונייה אחת, "ויקטוריה", ‫המשיכה במסע.

‫צוות האונייה חצה את האוקיינוס ההודי ‫והגיע ליבשת אפריקה. ‫הספינה חצתה את כף התקווה ‫הטובה המסוכן, ‫הקיפה את כל יבשת אפריקה. ‫ובחודש ספטמבר 1522, ‫לאחר שלוש שנות מסע, ‫חזרו האונייה וצוותה לספרד. ‫על סיפונה היו רק 18 אנשים ‫מהצוות המקורי. ‫אלה היו האנשים הראשונים ‫שהקיפו את כדור הארץ ‫במסע מייגע של יותר מ-70 אלף קילומטרים.

[מוזיקה מתגברת ונעצרת]

‫מגלן יצא לגלות דרך חדשה ‫מאירופה לאסיה, ‫אבל היא הייתה ארוכה ומסוכנת מאוד, ‫ושנים רבות חלפו עד שמשלחת נוספת ‫תצא למסע דומה. ‫עם זאת, למשלחת של מגלן ‫נודעה חשיבות עצומה בתרומתה למדע.

[מוזיקה]

‫היא הוכיחה מעל לכל ספק ‫שצורתו של העולם שלנו ‫היא כדור, ושאפשר להקיף אותו הקפה מלאה. המשמעות של הקפה כזאת התבררה ביומן המסע של האונייה "ויקטוריה". פער של יממה בין התאריך ביומן האונייה לבין התאריך בספרד, הוביל לגילוי שהקפה מלאה של כדור הארץ כרוכה במעבר מתאריך אחד לאחר.

בעקבות זאת נמתח קו דמיוני באוקיינוס השקט מזרחית לניו זילנד, שנקרא "קו התאריך הבינלאומי". מי שחוצה אותו עובר יום אחד קדימה, או חוזר יום אחד אחורה.

[מוזיקה]

תייר: טסתי עד לקו הזה, והנה אני עומד ממש לידו, הנה אני קופץ! אוי, אני, אני כבר מחר, מה אני אעשה?! אני במחר ולא הספקתי… הופ, הופ, הנה אני היום, הוי, קפצתי להיום! הופ, הוי, חזרתי למחר, הופ, עכשיו אני היום. וּואוו, אני נוסע בזמן, עכשיו אני אקפוץ אפילו יותר רחוק, אולי אני אגיע לשלשום. ב-1, 2, 3! וּואוו! [קול קפיצה למים וקולות דיבור מתחת למים]

כיום אין לנו מקצוע כזה, מגלה ארצות. אבל יש לנו הרבה מקצועות שבהם אנו יוצאים לגלות את הלא נודע. ארכיאולוגיה, היסטוריה ותחומי מדע שונים ומשונים. גם כיום אנחנו עדיין יכולים לחקור, לגלות ולהעז.

אבל לפני הכל, כפי שעשה מגלן, יש להתכונן היטב.

[מנגינת סיום]

מגלן הראה לנו שכאשר מתכוננים היטב למשימה כלשהי, הסיכויים שלנו להצליח גדלים. ואז הרבה יותר קל לצאת לחקור, לגלות ולשנות את העולם.

ישנו ציטוט המיוחס לנגרים - "מדוד פעמיים, נסר פעם אחת".

אתם הבנתם את זה?

מחקר כתיבה וניווט בעזרת הכוכבים - תומר שלוש.

עריכה וקריינות - יובל מלחי.

עריכת לשון ומנהיגת מרד המלחים - ד"ר סמדר כהן.

מיקס, אפקטים ותוכי על הכתף, רב החובל - אסף רפפורט.

הפקה ומימון המסע להקיף את העולם, המלך והמלכה - רני שחר ואיל שינדלר.

אני יובל מלחי. "היסטוריה לילדים".

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

59 views0 comments

Comments


bottom of page