top of page
מיכל נוימן

היסטוריה לילדים - ההיסטוריה של הרכבות

הרכבת שינתה את העולם שלנו מקצה לקצה. אבל מי המציא את הרכבת? כמה מהר היא נסעה לפני מאה וחמישים שנה? מתי בנו את הרכבת הראשונה בארץ ישראל, מה הרכבת הארוכה בהיסטוריה  וגם האם יש רכבת מהירה יותר ממטוס?


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 31/10/2023.

אתן מאזינות ואתם מאזינים לכאן הסכתים.

כאן הסכתים הפודקאסטים של תאגיד השידור הישראלי.

היסטוריה לילדים עם יובל מלחי.

ההיסטוריה של הרכבת

צליל של רכבת.

שיר:

כבר סידרנו כאן רכבת, בואו ילדים לשבת.

הקטר כבר מצפצף, לא ייסע מי לא ישב.

או, שלום ילדים.

מה, כולכם כבר יושבים ומחכים רק לי?

אני מאוד אוהב לנסוע ברכבת.

אפשר להגיע במהירות ממקום למקום, לשוחח אחד עם השני בנחת, לקרוא, לשחק, ולא צריך לעמוד בפקקים.

אבל מי המציא את הרכבת?

כמה מהיר היא נסעה לפני מאה וחמישים שנה?

מתי בנו את הרכבת הראשונה בארץ ישראל?

מה הרכבת הארוכה בהיסטוריה?

וגם, האם יש רכבת מהירה יותר ממטוס?

ווי, כמה שאלות!

ילדים, שבו, שבו.

נהג קטר, תן לנו בצופר

- צליל של רכבת.

כבר לפני אלפי שנים, האדם חיפש דרך להוביל סחורה ולהגיע ממקום למקום ביעילות.

במקומות שונים בעולם העתיק, נבנו דרכים שעליהן נשאו עגלות וכרכרות

לפני כ-500 שנה, נבנו מסילות עץ שעליהן נשאו קרונות קטנים שנשלחו למכרות בבטן האדמה, וחזרו מלאים בפחם, ברזל ובעופרת.

סביב שנת 1790, החלו לבנות את המסילות במקום בעץ מברזל.

בשנת 1798 נבנתה מסילה בת חמישה קילומטרים במרכז אנגליה.

בעלי עגלות הגיעו למסילה ויכלו לנסוע עליה בקלות תמורת השלום. הייתה זו המסילה הציבורית הראשונה בעולם, וכמובן שהעגלות נמשכו בידי סוסים. פשוט על מסילה זה היה קל יותר.

יתכן, ועד היום המצב היה נשאר בדיוק כך, אלמלא הומצא מנוע הקיטור.

- הוי, לא נוח פה.

- היי, פיצקי.

- שלום, יובל.

- חם פה.

- אתה בסדר?

- לא, אני רעב וצמא.

- אה, אתה רוצה אוכל?

- לא, הנעליים שלי לוחצות.

- פיצקי, מה קורה בדיוק?

- התחפשתי, מה, לא שמת לב?

- לא, למה בדיוק התחפשת?

- מה, למה?

- למנוע קיטור.

- מנוע קיטור?

- כן. אני כל היום מקטר. חם לי, צמא לי, לא בא לי.

- לא, פיצקי. מנוע קיטור זה מנוע הפועל על אדים. ומקור המילה היא בכלל בתנ"ך. קיטור הארץ כקיטור הכבשן. או התנור. משמעות, המילה קיטור היא עשן.

- קיטור זה לא מישהו שמקטר כל הזמן? כי אני ממש טוב בזה.

לא, אלא אם אתה מכונת עשן.

- לא, אני, אני שונא עשן. טוב, אני הולך ואני אחזור. כמו רכבת.

בסוף המאה ה-18, שמסתיימת בשנת 1800, יפה, חוותה אנגליה תקופה של שיגשוג ופריחה תעשייתית. תקופה שהשפיעה בעצם על כל העולם.

מכונות חדשות הומצאו, בתי חרושת נפתחו, ומיליוני אנשים הלכו לעבוד במפעלים שיצרו מוצרים שונים.

כדי להפעיל את המכונות החדשות, עשו שימוש בהמצאה חדשה יחסית, בשם מנוע קיטור.

המנוע פועל על ידי הרתחה של מים במיכל סגור. המים הרותחים מייצרים אדים, שנורא רוצים לצאת החוצה. ולבסוף, מתפרצים.

ומניעים גליל שיושב בתוך צינור. הגליל נע קדימה ואחורה, קדימה ואחורה. ברגע שחיברו את הגליל לגלגל, הוא סובב את הגלגל, הלוך ושוב, הלוך ושוב.

את המים הרותחים חיממו בעזרת פחם. בתחילה, המנוע היה עצום בגודלו, וכבד מאוד. והוא הפעיל בעיקר מכונות במפעלים.

ממציאים שונים עבדו על המנוע, והצליחו להקטין אותו יותר ויותר ויותר... ויותר.

ריצ'ארד טרוויטיק, האנגלי, נמשך למנועים והחל ללמוד אותם, לתפעל אותם ולשפר אותם.

בשנת 1804, הוא בנה קטר רכבת קטן, ובעזרתו משך קרונות שהכילו כעשרה טון ברזל ועשרות נוסעים.

הרכבת נסעה מאוד לאט, בערך ארבעה קילומטרים בשעה. אך הייתה זו, למעשה, נסיעת הרכבת הראשונה בהיסטוריה.

הרכבת הייתה כבדה מדי לפסים, ונסעה בסך הכל שלוש פעמים לפני שנזנחה. אבל הראתה למה מסוגלת הרכבת.

ריצ'ארד בנה קטרים נוספים. וכדי להרוויח כסף, הוא הקים את קרקס הקיטור, מין מסלול עגול, שאיפשר לאנשים לנסוע בפעם הראשונה ברכבת תמורת כסף. הם לא באמת הגיעו לשום מקום. הם נסעו במהירות, מהירות, כן? הם נסעו במסלול עגול, כמו בלונה פארק.

באותן שנים ממציאים רבים באנגליה בנו קטרים, בעיקר להובלת פחם. אך הייתה זו משימה קשה.

בשנת 1829, המציאו ג'ורג' סטיבנסון ובנו רוברט את הרוקט, טיל, קטר רכבת שנבחר להוביל נוסעים בין שתי ערים באנגליה.

בשנת 1830, נפתח קו הרכבת הראשון בעולם בין הערים ליברפול ומנצ'סטר באנגליה.

נהג הקטר היה לא אחר מאשר ג'ורג' סטיבנסון בעצמו, ועל הרכבת נסע גם ראש ממשלת אנגליה.

קו הרכבת נבנה במשך שבע שנים, וכלל הקמה של 63 גשרים ומנהרות. שישים ושלושה?

הקו היה באורך של 45 ק"מ, כמו מבאר שבע לשדה בוקר. והרכבת עשתה את דרכה במשך שעתיים וחצי.

בתחילה, הרכבת נאלצה לעצור כל 15 ק"מ כדי למלא מים. ובכל זאת, היא הייתה מהירה הרבה יותר מסירות ומכרכרות.

בשנה הראשונה, נסעו בקו חצי מיליון איש, והרכבת גם נשאה כותנה מנמל ליברפול למפעלים במנצ'סטר, וסחורה ממנצ'סטר לספינות בנמל ליברפול.

הרכבת חוללה שינוי עצום באנגליה, ותוך כמה שנים, כבר היו מעל עשרת אלפים ק"מ של פסי רכבת במדינה.

הרכבות הלכו והשתכללו, וקרון מיוחד נוסף, נוסף לרכבת, נוסף, קרון נוסף, נוסף, לרכבת, כדי לשאת מים ופחם.

וכך, הרכבת יכלה לנסוע 200 ק"מ מבלי לעצור! היא הפכה לכלי תחבורה יעיל מאוד, ששינה את העולם.

ההשפעה של הרכבת על ההיסטוריה העולמית הייתה עצומה.

כעת אנשים יכלו לנסוע ממקום למקום, בזמן קצר, הרבה יותר מסוסים וכרכרות, ובנוחות גדולה יותר.

במקום לרכב בכרכרה מתלתלת שקופצת מכל עבר, איי, הגב. הרכבת נסעה באופן די יציב על הפסים.

בנוסף, היכולת לנסוע ממקום למקום גרמה לכך שהחלו להיבנות יישובים באזורים שעד אז לא היו מיושבים כלל. כמו שפעם ערים נבנו סביב נהרות כדי שיהיה לתושבים מקור מים, כך החלו להיבנות יישובים סביב תחנות רכבת.

תחשבו על זה, שאתם גרים בעיר מסוימת באנגליה, ויכולים רק לחלום לבקר בלונדון.

זה כל כך רחוק!

אבל לפתע, הרכבת מאפשרת לכם להגיע למקומות שיכולתם רק לחלום עליהן.

תארו לכם שאתם חוואים , וצריכים לטפל במשק שלכם. אתם צריכים לעדור, להשקות, אהה, לחלוב את הפרות.

אתם לא יכולים לעזוב את המשק יותר מכמה ימים, ובעזרת עגלה, אתם יכולים להגיע למרחק של כמה עשרות קילומטרים בלבד. אבל בעזרת הרכבת, אתם יכולים להגיע למקומות במרחק של מאות קילומטרים.

לראות מקומות שכמה שנים קודם לכן, יכולתם רק לחלום עליהן. ואז, אחרי שביקרתם במקום, אתם שבים לחווה שלכם במהירות. והכל בסדר. הפרות בסדר, השדה בסדר, הכל בסדר.

בשנת 1850, הרכבות כבר נסעו במהירות של כ-70 קילומטרים בשעה.

בעוד עגלות סוסים, נסעו במהירות של כ-7 עד 10 קילומטרים בשעה בלבד.

אתם מבינים את ההבדל?

הרכבת הייתה פי עשר יותר מהירה.

ולא כמו עגלה עם סוס שצריך לעצור, כי הסוס יכול ללכת רק כמה שעות כל יום וצריך להאכיל אותו.

פה אפשר לשבת ברכבת ופשוט ליהנות מהנסיעה.

הרכבת הביאה לפריחה במקומות שונים בעולם.

רכבות החלו לחצות מדינות ענק, כמו ארצות הברית, רוסיה וסין.

ובעזרתן, אפשר היה ליישב אזורים מרוחקים.

היכולת לסחוב מסעות כבדים מאוד למרחקים ארוכים, חשפה אנשים למקומות חדשים, למוצרים חדשים ולטעמים חדשים.

היא אפשרה להניע סחורות ממקומות מרוחקים בקלות. היא הביאה לתחרות בין עסקים שיהיו בכלל ממדינות שונות. והפגישה בין אנשים ממקומות שונים מאוד.

עד לשנת 1900 נבנו מסילות רכבת בכל יבשות העולם. ורכבות נסעו באפריקה, דרום אמריקה, ברחבי יבשת אסיה, ואפילו כאן, בארץ ישראל.

הרכבת הגיעה לישראל בתקופת השלטון האות'מני. בשנת 1892 נחנך קו הרכבת יפו-ירושלים.

הנסיעה ארכה כמעט ארבע שעות, כמו היום בפקקים...

אבל לכלי התחבורה עוד לא הומצא שם. אליעזר בן יהודה, מחיה השפה העברית, יצר את השם "רכבת" על משקל 'חמרת', שיירה של חמורים, ו'גמלת', שיירה של גמלים.

ולכן, פירוש המילה "רכבת" הוא "שיירה של רכבים".

אולי בגלל שיש קרונות? שיירה של קרונות. קרנת J

בעשור הראשון של המאה ה-20 נבנתה מסילת רכבת בין חיפה לסוריה.

היא עברה בעמק יזרעאל ונודעה בתור "רכבת העמק".

היא לא הייתה מהירה במיוחד, וסיפרו עליה בדיחות.

למשל, יום אחד יוסף נסע ברכבת, ולפתע ראה, מבעד לחלון, את אברהם שכנו רוכב על חמור.

"היי, אברהם", קרא יוסף, "למה אתה לא נוסע ברכבת?" "מצטער", השיב אברהם, "היום אני ממהר".

בתקופת מלחמת העולם הראשונה, הטורקים סללו עוד ועוד מסילות ברזל בארץ ישראל, ומסילת הברזל הגיעה מתורכיה עד לחצי האי סיני.

לאחר שהבריטים כבשו את ארץ ישראל, הם בנו מסילות שחיברו בין ישראל למצרים, ואפילו קו רכבת ללבנון.

עם קום המדינה, הוקמה רכבת ישראל, חברה שאחריותה לפתח את תחבורת הרכבות בארץ.

רק בשנות ה-90 של המאה ה-20, חלה פריחה בתנועת הרכבות, ומספר הנוסעים גדל פי יותר מחמש מהרגע שבו החלו לפתח את מסילות הברזל.

אם בשנת 1998 נסעו ברכבת ישראל כ-6 מיליון נושעים, שבע שנים מאוחר יותר, בשנת 2005, כבר נסעו בה 27 מיליון נושעים.

כיום, נוסעים ברכבת ישראל למעלה מ-70 מיליון נושעים בשנה.

הרכבת בישראל מסייעת להפחתת מספר כלי הרכב בכבישים, הפחתת תאונות, זיהום אוויר, ולמעשה, היא כלי התחבורה הבטוח ביותר.

בשל העומס במכוניות ובתנועה, החלו להפעיל בארץ גם רכבות עירוניות, הפועלות בתוך הערים.

הרכבת הקלה בירושלים, הכרמלית בחיפה, ולאחרונה גם הרכבת הקלה בגוש דן.

נסעתם כבר ברכבת הקלה?

פיצקי: נסעתי ונסעתי, ואני רוצה להגיד לך, יובל, זה רמאות.

- היי, פיצקי, מה, אתה שוב מנוע קיטור?

- לא, לא, הפעם אני רציני ממש.

- מה קרה בדיוק?

- עבדו עליי, רימו אותי.

- מה? מה קרה?

- אמרו לי שהרכבת קלה. ניסיתי להרים אותה, ואתה יודע מה? היא ממש כבדה.

- ניסית להרים? לא, פיצקי, זה ממש לא מומלץ.

- אז למה קוראים לה רכבת קלה? למה?

רכבת קלה זהו מונח.

מונח? מונח על הפסים כמו רכבת?

- לא, פיצקי, תראה.

רוב סוגי הרכבות נחשבות כבדות, כי הן נוסעות מטען כבד, ונעות במהירות גבוהה.

רכבת קלה, היא רכבת להסעת נוסעים בתוך העיר. ולכן אין לה את אותו משקל של רכבת גדולה, היא לא נוסעת משאות כבדים, היא לא נעה במהירות מאוד גבוהה, ויש בה הרבה פחות נוסעים.

הדבר הזה מאפשר בעצם לבנות פסים גמישים יותר, עם פניות ושיפועים, מה שאי אפשר לעשות עם רכבת רגילה, שנחשבת לרכבת כבדה.

- אההה, הבנתי עכשיו. פעם אחרונה שאני מנסה להרים רכבת קלה. פעם אחרונה.

המצאת הרכבת השפיעה רבות על מלחמות ברחבי העולם.

בעזרת הרכבת, חיילים, אוכל, כלי נשק, ואפילו תותחים וטנקים, הובאו לחזיתות השונות.

זה קרה לראשונה במלחמת האזרחים האמריקנית, שהחלה בשנת 1861.

צבא הצפון הניע כוחות רבים וציוד בין החזיתות בעזרת הרכבת.

במלחמות העולם, רכבות שימשו להובלת חיילים רבים, כלי נשק ואספקה אל החזית, וגם פינו פצועים.

קרונות מיוחדים נבנו כבתי חולים קטנים, ופצועים שכבו על מיטות שהיו תלויות באוויר.

על רכבות אחרות הותקנו תותחי ענק, שנסעו על מסילות רכבת וירו פגזים עצומים אל עבר שטח האויב.

במהלך מלחמת העולם הראשונה, נבנו גם מסילות לרכבות קטנות, שהסיעו חיילים ממקום אחד לשני, ונראו ממש כמו רכבות קטנות של פרקי שעשועים, והמון המון חיילים נדחסים לקרונות הקטנים.

רכבות נבנו גם מתחת לאדמה, ובשנת 1863 נחנכה הרכבת התחתית הראשונה בעולם, בעיר לונדון.

הרכבת התחתית השנייה בעולם נחנכה בעיר איסטנבול שבטורקיה.

בתחילה פעלו הרכבות הללו בעזרת מנוע קיטור מזהם, אך עד מהרה עברו למנוע חשמלי, ורכבות תחתית נבנו בכל רחבי אירופה, ומאוחר יותר גם בצפון אמריקה.

כיום פועלות בעולם יותר מ-170 רכבות תחתית.

הרכבת של העיר שנחאי בסין היא הארוכה ביותר, עם יותר מ-800 ק"מ של פסים תחת האדמה, ונוסעים בה קרוב ל-3 מיליארד נושעים בשנה.

הרכבת התחתית של העיר ניו יורק מחזיקה בשיא התחנות, עם יותר מ-470 תחנות. וואו, זה הרבה תחנות?

פיצקי: אתה בטוח?

- היי פיצקי, מה העניינים? אההה, מה, איך אתה?

- איך אתה יודע שיש כל כך הרבה תחנות? אתה בטוח שזה יותר מ-470?

- האמת שספרתי, או קראתי, ויש 472 תחנות.

- וואו, זה המון. אבל, אבל יש מפה, אז בעצם זה ממש קל.

הנה, בוא נראה לך, תראה. למשל, רכבת M עוצרת ברחוב 23, בשדרה השישית.

אה, ויש עוד תחנה 23, שהיא בשדרת קווינס.

רכבת 5, הנה, היא עוצרת בתחנת גן היל בשדרות דייר. ויש גם תחנת גן היל בדרך ווייט פליינס.

מה, אותו שמות? לא, זה לא טוב.

הנה, תחנת 36, אה, יש כמה כאלה. 86, גם הוא כאלה.

רגע, רגע, סליחה, אדוני, אם אני רוצה לעצור בכל התחנות של הרכבת התחתית של ניו יורק, כמה זמן זה ייקח לי?

- או, אם אתה רוצה לעצור בכל התחנות, זה ייקח לך בערך שבוע ימים. בלי לצאת מהרכבת, אז כדאי שתביא איתך אוכל ושתייה ואוהל קטן. חה חה חה

- יא בבוי!

לאחר מלחמת העולם השנייה, יוצרו מכוניות רבות וזולות, שאפשרו לנסוע בחופשיות ולא רק על גבי מסילה.

אוטובוסים ומטוסים החלו להתחרות ברכבות, ותפקיד הרכבות הלך ודעך.

מסילות ברזל רבות הוזנחו וננטשו.

אבל עם הזמן, כלי הרכב הציפו את הכבישים וגרמו לפקקי תנועה. אנשים החלו לחזור לרכבות שהשתפו, פעלו באמצעות מנועים יעילים יותר ומזהמים פחות, ואנשים רבים חזרו לרכבת.

אם נסעתם פעם ברכבת ישראל, אתם יודעים שיש קטר וקרונות ומקומות ישיבה.

אבל יש רכבות במדינות אחרות שנוסעות למרחקים ארוכים במיוחד, ואנשים שנוסעים ימים שלמים ברכבת צריכים לישון ולאכול.

בדיוק בשביל זה נבנו רכבות שיש בהן מסעדות ותאי שינה. ברכבות הללו אוכלים, שותים וישנים עד שמגיעים לתחנה הרצויה.

בעבר אנשים התלבשו באופן חגיגי כדי לאכול ארוחת ערב יחדיו, ואפילו המלצרים ברכבת לבשו חליפות.

ברכבות הללו היו קרונות שינה, וגם כיום ברכבות למרחקים ארוכים אפשר להזמין מקום בקרון שינה.

אני עוד לא נסעתי ברכבת כזאת, אבל סיפרו לי שהמיטה לא כל כך נוחה וגם לא תמיד נעים לישון ליד אנשים זרים, אבל זה בטח עדיף על ישיבה בכיסא במשך שלושה ימים רצופים.

אז בואו נדבר על כמה מהרכבות המפורסמות בהיסטוריה.

ונתחיל עם...

כרוז: 'הגענו לתחנת הרכבת הטראנס סיבירית. כל הנוסעים, כל הנוסעים. הרכבת הטראנס סיבירית. נא להיזהר בירידה'.

הרכבת הטראנס סיבירית חוצה את אזור סיביר שברוסיה, אזור מאוד מאוד קר.

למרות שמה לא מדובר על קו אחד, אלא על ארבעה נתיבי נסיעה שכולם חוצים את רוסיה, ומחברים בין המזרח, סין ומונגוליה, למערב, ליבשת אירופה.

המפורסם מבין הנתיבים הוא הנתיב שמחבר בין סין לבריטניה.

אורך המסילה הוא 12 אלף קילומטרים.

ולוקח שמונה עשר יום, כדי להגיע מההתחלה ועד הסוף.

זה חתיכת טיול.

הקמת הרכבת החלה בשנת 1891, וכדי שהרכבת תוכל לעבור ממזרח ומערב, נבנו עבורה כמה וכמה גשרים.

אבל מה עושים אם פתאום יש אגם עצום באמצע המסילה?

זה בדיוק מה שקרה כאשר בנו את הרכבת הטראנס סיבירית.

ימת בייקל היא אגם באורך 640 קילומטרים, יותר מאורכה של מדינת ישראל.

לא ניתן היה לבנות גשר ארוך כל כך, שיאפשר לרכבת לחצות את האגם.

אז מה עושים?

עד שהושלמה בניית המסילה, כאשר הרכבת הגיעה אל הימה, הנושעים ירדו ממנה וחצו את האגם במעבורת.

בחורף הרוסי הם חצו אותו במזחלות שלג, וכאשר הם הגיעו לצד השני של הימה, הם עלו לחלק ב' של הרכבת עד שהגיעו ליעדם.

אבל הרוסים הבינו שאין ברירה, והם בנו מסילת רכבת סביב האגם.

הפרויקט הזה דרש 200 גשרים ויותר מ-30 מנהרות.

בניית הרכבת הטראנס סיבירית, לא הייתה פרויקט של פעם אחת וזהו.

עם השנים, נבנו קווים נוספים לנתיב העיקרי, נוספו להם תחנות רבות, ומיליוני אנשים התיישבו לאורך המסילות.

גם כיום, הרכבת הטראנס סיבירית, היא נתיב תחבורה מרכזי לא רק ברוסיה, אלא בעולם כולו.

מאז שעברה הרכבת לעבוד על חשמל, היא יכולה לשאת מטען במשקל של 6,000 טון. במילים אחרות, הרכבת יכולה להעביר קרוב ל-10,000 פרות בנסיעה אחת.

כרוז: תחנה הבאה: האוריינט אקספרס. תחנת האוריינט אקספרס. להיזהר בירידה.

האוריינט אקספרס היה קו רכבת שהוביל מאיסטנבול שבטורקיה לפריז שבצרפת.

הרכבת פעלה בין השנים 1883 ל-1977, ונסיעה בה נחשבה למותרות, כמו לשוט ביאכטה.

המיוחד בקו הרכבת הזה, היה יכולת לעבור בין מדינות, בלי לעצור במעברי גבול ולהחליף רכבות.

הרכבת עברה בצרפת, בגרמניה, באוסטריה, בצ'כיה, בטורקיה, בשוויץ, באיטליה, ואפילו הגיעה עד יוון, ובעזרת מעבורת גם לאנגליה! קו רכבת מיוחד שנוסף למסילה המקורית.

הנסיעה באוריינט אקספרס, כללה קרונות שינה, בעלי כיורים וארונות, מיטות ושמיכות מפנקות, ולא פלא שבני מלוכה, ראשי ממשלות, ואנשי אצולה רבים, היו רוב הנוסעים ברכבת.

גם כיום, כמעט 50 שנה, לאחר שהאוריינט אקספרס אינה פעילה, הרכבת עדיין מככבת בסרטים ובספרים, הידוע שבהם הוא הספר "הרצח באוריינט אקספרס" מאת אגאתה כריסטי.

כרוז: התחנה הבאה, שינקאנסן.

בשנות ה-30 של המאה ה-20, קם רעיון להקים ביפן רכבת מהירה.

בגלל שתוואי הקרקע של יפן הוא הררי, רבות מהרכבות עד אז נאלצו להקיף הרים ומכשולים אחרים.

הרעיון היה להקים שינקסן, קו ראשי חדש, או "בולט ריין", רכבת קליעה, רכבת צרה, בעלת חזית עגולה, שתחבר בין הערים הראשיות ביפן.

לשם כך נבנו מנהרות וגשרים שיצרו מסילה ישרה, שעליה תוכל הרכבת לא רק לנסוע, אלא ממש לטוס.

כיום הרכבת ביפן נוסעת במהירות של כ-320 ק"מ בשעה, ערך פי שלוש ממהירות של רכבת בישראל.

הרכבת הזו פופולרית מאוד בגלל שהיא נוסעת מהר כל כך ויכולה להעביר כמות נושעים עצומה.

בקו שינקסן נוסעים כיום כ-200 מיליון נושעים בשנה.

ממשלת יפן ממשיכה להשקיע במערך הרכבות שלה, ובעוד כמה שנים תופעל רכבת אלקטרומגנטית, שתופעל על מגנטים, והיא תיסע במהירות של יותר מ-500 ק"מ בשעה.

כשאתם מסתכלים על רכבת, אתם יכולים לספור קרונות. הנה אחד, ועוד אחד, ועוד אחד, שמונה.

והנה רכבת מסע. ועוד אחד, ועוד אחד, ועוד אחד. שלושים קרונות.

אבל מה השיא של הרכבת הארוכה ביותר אי פעם?

באוסטרליה פעלה רכבת שהיו לה שמונה קטרים שפוזרו בין 682 קרונות.

ואורכה היה 7,300 מטרים.

רכבת באורך של כמעט שבעה ק"מ וחצי!

הרכבת הזו נשאה עופרת במשקל של 99 אלף טון, שזה בערך 220 אלף דובי קוטב, או 530 מטוסי בוינג, או 3,000 אוטובוסים.

כיום יש כמה סוגי רכבות, וחלקן מהירות מאוד.

בסין, יפן, גרמניה וצרפת, ישנן רכבות הנוסעות במהירות של יותר מ-300 ק"מ בשעה.

אבל השיא שייך לרכבת המגלב בעיר שנחאי.

מגלב הוא למעשה הלחם של שתי מילים, "מגנטיק לביטיישן", או בעברית, "רכבת ריחוף מגנטי".

הרכבת הזו מונעת באמצעות מגנטים, ללא גלגלים, והיא כאילו מרחפת מעל המסילה.

היא מסוגלת להגיע למהירות של 450 ק"מ בשעה.

תארו לכם נסיעה מהחרמון המושלג לחופים החמים של אילת בשעה אחת בלבד.

פיצקי: וואי, איזה כיף לנסוע ברכבת המיוחדת והחדישה הזאת, ועוד מהחרמון לאילת.

רגע, רגע, אני אמצא מקום לשבת. רגע, פה, הנה, יש מקום לשבת.

אוי, איזה כיף, איזה כיף. אני כל כך אוהב לנסוע ברכבת.

הנחת הזאת.

אוי, איזה יופי.

עכשיו אני אהנה מהנוף.

הנה, מחולה, טבריה, בית שאן, קליה, עין גדי, עין חצבה... טוב, עכשיו אני אקרא. אה, הגעתי בעצם. אוי זה היה מהר.

טוב, ילדים, נו, באמת. זה היה כאילו, זה עוד חלום. אבל אולי יום אחד זה יקרה.

היום ישנה רכבת חדשה הנמצאת בתהליכי ניסוי.

לרכבת הזאת קוראים "הייפרלופ".

היא מונעת על מגנטים ונוסעת בתוך גליל שמקטין את החיכוך של הרכבת עם האוויר. הרכבת הזאת אמורה להגיע למהירות של כ-1200 ק"מ. יותר מהירה ממטוס!

תארו לכם לנסוע ממטולה ועד אילת ב-20 דקות בלבד.

תארו לכם שאתם יכולים לגור באילת ולעבוד בתל אביב.

או תארו לכם נסיעת רכבת מתורקיה לגרמניה בפחות משעתיים.

זה אומר למעשה שאפשר לגור בעיר אחת ולעבוד בעיר מרוחקת מאוד ממש בקצה השני של היבשת.

רכבת שכזו תאפשר לחצות את כל ארצות הברית בכמה שעות בודדות.

הרכבת הזו תעשה מהפכה של ממש בעולם שלנו.

עכשיו רק צריך לחכות בסבלנות. מי יודע, אולי כשתהיו גדולים תיסעו ברכבת "הייפרלופ" בין מדינות, אולי בין יבשות ואולי בין פתח תקווה לדימונה.

והעיקר שתזכרו!

שירים:

- כבר סדרנו הרכבת בואו ילדים לשבת הקטר פה מצפצף לא ייסע מי לא ישב.

- אני כל כך עצוב לי ושמש על העיר ודיזינגוף נראה לי כמו רכבת לילה לקהיר.

- על פי תנועת הרכבות, אני תכף אתחיל לרוץ לעבר הרכבת.

- אז מה עושות הרכבות על הפסים? ודאי אסור להן לרוץ בחושך שכזה בחוץ ודאי אסור להן לצפור בצופרים. אז מה עושים? אז מה עושים הקטרים?

- הרכבת מתקרבת, הרכבת מגיעה בואו ונצא לדרך, הצטרפו לנסיעה ובה הם נוסעים אל התחנה אין להם כרטיסים, רק ריקוד ומנגינה צ'יקי צ'אק על הפסים, הנה באה הרכבת וכולם נוסעים.

מחקר, כתיבה ונוהגים בקטר ריחוף מגנטי דינה בר-מנחם, יובל מלכי.

עיצוב פסקול, מיקס ואחראית פחם ומים רחל רפאלי

קריינות וניקיון, יובל מלכי (נקיון זה מאד חשוב)

עריכת לשון ובנאית גשרי רכבת דינה בר-מנחם

הפקה, ורוצים גם הם לנסוע מליברפול למנצ'סטר אייל שינדלר, טל ניסן ורני שחר.

אני יובל מלכי, היסטוריה לילדים וילדות.

רגע לפני שאתם הולכים, אני מקווה שנהנתם מהפרק וואו, כבר עונה עשירית נשמח מאוד אם תדרגו אותנו באפל ובספוטיפיי ואפילו כתבו משהו קצר על הפודקאסט זה עוזר לנו מאוד. נשמח לראות אתכם בקבוצת הטלגרם שלנו היסטוריה לילדים ואתם מוזמנים להאזין לפרקים נוספים של היסטוריה לילדים בכל יישומוני ההסכתים יישומון כאן וכאן לרכב תודה

'היי פיצקי, מה אתה עושה? זה התפקיד שלי. טוב עשית את זה כל כך יפה, נשאיר, נשאיר.

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

75 views0 comments

Comments


bottom of page