top of page

האזנה מודרכת - Led Zeppelin - Whole Lotta Love

הסיפור מאחורי Whole Lotta Love אחד השירים האהובים של לד זפלין, על המקורות הבלוזיים האמריקאיים שלו וההפקה פורצת הדרך שזפלין העניקו לו, ננסה להבין למי באמת שייך השיר, ואיך קאבר יכול להיות לפעמים אפילו יותר מקורי מהמקור.

 

פתיח: האזנה מודרכת

בפרק של האזנה מודרכת היום (השיר Whole lotta love של לד זפלין מתחיל להתנגן ברקע) אחד מהריפים הכי איקוניים אי פעם, אחד הסולואים הכי גדולים בקריירה של לד זפלין, אחד מקטעי השירה הכי מפורסמים של רוברט פלאנט, כמה ממעברי התופים הכי איקוניים של ג'ון בונהאם - כל זה בשיר אחד, השיר שפותח את האלבום השני של לד זפלין, Whole Lotta Love. נדבר היום על השיר, נכנס לעומק שלו ברמת הערוצים והסאונדים, קצת על המקורות שלו ועל מקורות ההשראה של לד זפלין בכלל. בואו נתחיל קודם כל בהתחלה.

(השיר Good Times, Bad Times של לד זפלין מתנגן ברקע)

עכשיו, זו לא הפעם הראשונה וגם לא השנייה או השלישית שאנחנו מדברים פה על לד זפלין בסדרה. בפרק שעשינו על "Good Times, Bad Times" שברקע סיפרנו על תחילת הדרך, על הגיבוש וההיווסדות של לד זפלין, על המיסוד של הסאונד שלהם, בלוז-רוק קשוח, סוער, גיטרה-אוריינטד, אבל גם ג'אזי במובן שמדובר ממש באנסמבל. לא כותבי שירים גדולים בשלב הזה, ונרחיב על זה גם בהמשך, אבל פשוט ההרכב הכי טוב בביזנס.

האלבום הראשון, "לד זפלין", יוצא בינואר 69', הוא הצלחה ענקית, ומזניק את הקריירה של זפלין גם מעבר לאוקיינוס בארצות הברית, יוצאים לטור ארוך שלא נגמר פלוס מינוס כל השנה הם בלייב, ועד סוף 69' הם עושים חמישה טורים שונים, שלושה מהם בארצות הברית, מאה הופעות רק באמריקה.

Interviewer: Did you expect this kind of appreciation of what you do?

The Band: Not to begin with, not to this extent. We knew we were appreciated by the fact that people were coming along to see us in such great vast numbers all over the place, in London, the continent, and wherever, but no one expected this.

רק באמריקה זפלין מוכרים כמויות אדירות של כרטיסים, סדרי גודל של הביטלס מגיעים לאמריקה. ההופעות שלהם הופכות לאחד המופעים הכי מעניינים בעולם בעקבות זה, כשהסטליסט מורכב בסך הכל מעשרה קטעים, אחד עשר קטעים. אבל ההופעה נמשכת בין שעתיים לשלוש, מצד שני. כל שיר שהם עובדים עליו הוא בעצם הבסיס, המצע לג'אם סשן ארוך שקורה בלייב - אילתורים, סולואים חדשים, הקסם קורה מעצם הנגינה, לא מאיזה שיר מנגנים.

Interviewer: Do you think of musicians you'll be able to last, do you think about being able to whistle a tune? i dont think its how many of your stuff

John Bonham: No, but I think he’s changing it, that's the main thing, because the kids are changing for a start and so is the music changing. I think these days they’re coming to listen to what you’re playing and not just to look at you and see what you are, I mean if i would come and see ‘The Beatles’ it was to look at them, you know you didn’t bother with what you're listening to. And today it's not what you are, it's what you're playing.

זה היה ג'ון בונהאם, המתופף. לד זפלין מופיעים נונסטופ עם השירים של לד זפלין אחד, בוחנים פה ושם קטעים חדשים, מפתחים רעיונות חדשים שיהפכו להיות האבנים שמהם ירכיבו את לד זפלין 2. בין ההופעות, הם נכנסים לאולפנים ביעדים השונים שלהם, פעם בניו יורק, פעם בלונדון, פעם בקנדה אפילו, עושים חזרות, מקליטים דברים חדשים לפעמים חצאי שירים, לפעמים קטעי גיטרה קטנים.

אחד הקטעים שזפלין עובדים עליהם בתקופה הזאת (ריף הגיטרה מהשיר Whole Lotta Love מתנגן) - ריף גיטרה בשלב הזה, חזק וכבד. מצד אחד הוא כל כך פשוט ורפטטיבי וקל שהוא נכנס לראש בשנייה, מצד שני יש בו איזה סערה כזאת, איזה מתח גדול כזה, שהגוף מין מצטמרר בשנייה שהוא שומע אותו. Whole Lotta Love, כמובן. בואו נשמע איך ג'ימי פייג' מספר על הכתיבה של הריף.

Jimmy Page: I had the riff and the sort of framework of the song that became ‘A Whole Lotta Love’. I wanted a riff that really moved, you know? that people would really get, and it would bring smiles to their faces, you know? but when I played it with the band I just went into overdrive and that's how it went.

פייג' טוען בתוקף שהוא כתב את הריף בבית, ג'ון פול ג'ונס הבסיסט דווקא זוכר שזה התחיל על הבמה באיזה ערב, כך או כך, העוגן הענק הזה מחולל סביבו את יתר השיר, שלפייג' כבר יש איזו תוצאה סופית רצויה בראש עוד לפני שהם נכנסים להקליט צליל אחד.

Jimmy Page: On the second album, we go in to record at “Olympic”. The first album’s done at “Olympic”, so , but we go in there. The thing we’re gonna record there, ‘A Whole Lotta Love’, but we’ve actually rehearsed those tracks at my house, and the set that we were gonna take out there to do some gigs before we go into the studio for the first album. There was a serious plan ahead all this stuff

ולכן, למרות כל התכנונים והעובדה שכבר יצא להם לשחק טיפה עם הקטע על הבמה, בשלב די מוקדם יש דמו לשיר (גרסת הדמו מתחילה להתנגן ברקע) שנשמע די קרוב לשיר המקורי, לשיר הסופי, נאמר, כמו שאתם מכירים אותו.

(נפתח חלק השירה בשיר -)

You need coolin’

Baby I’m not fooling

I’m gonna send ya

Back to schooling


A-way down inside

Baby you need love

A-honey you need love

Baby you need love

לא גדול כמו בגרסה שאנחנו מכירים מהאלבום או מהרדיו, אין פזמון כמו שאתם שומעים, המילים והשירה לא בדיוק אותו דבר, אין כל כך הכפלות של הגיטרות אבל הבסיס ממש שם ואפילו מעבר לבסיס. אז מה שאתם שומעים עכשיו היא הגרסה הראשונה של לד זפלין ל- Whole Lotta Love, אבל היא ממש ממש לא הגרסה הראשונה של Whole Lotta Love אי פעם.

(מתחיל להתנגן שיר בלוז)

Baby way down inside

Woman you need love

Woman you need love

You gotta have some love

I’m gonna give you some love

מה שהופיע, בסופו של דבר, באלבום 'לד זפלין 2' בתור שיר מקורי של לד זפלין בשם Whole Lotta Love התחיל בפועל את הסיפור שלו בערך עשר שנים לפני כן, בהקלטה הזאת של מאדי ווטרס - You Need Love. מאדי ווטרס, שם שחוזר הרבה בפינות שלנו, מענקי הבלוז ומאבות המזון של הרוקנרול, הקליט את הגרסה שלו למילים של עוד ענק בלוז, ווילי דיקסון, עוד בשנת 62', הסינגל הזה היה מהאהובים על ג'ימי פייג' בילדותו.

אוקיי, המילים של Whole Lotta Love באמת די דומות לזה, אבל מי ישמע איזה מילים עמוקות אלו. הסאונד של Whole Lotta Love שאני מכיר זה בדיוק, זה זפלין… זה, הם לא העתיקו מאף אחד…

אה…

(שיר נוסף עם מנגינה דומה ל-Whole Lotta Love מתחיל להתנגן ברקע)

התיאוריה הזו קצת נסדקת כשאתה שומע את השיר הזה.

Woah you foolin'

Come and get coolin'

חמש שנים אחרי הגרסה ההיא של מאדי ווטרס ולפני שלד זפלין קמו בכלל, להקה מלונדון בשם Small Faces עשתה איזה שהיא עיבוד משלהם עם טוויסט לשיר של מאדי ווטרס, זה נקרא You Need Loving, זה מה שאתם שומעים ברקע. פייג' ופלנט ראו אותם לא פעם בהופעה, את Small Faces, אז גם אם נלך על האנדרסטייטמנט ונניח שזה אולי נכנס להם לתת-מודע ואין איזה… זה לא העתקה, אז אתה שומע עוד קצת מהשיר ואתה מגיע גם לקטע הזה:

Woman you need loving, yeah

כן. אז אלה Small Faces והגרסה שלהם. אה טוב, כך או כך, בואו נחזור לנקודה שבה פתחנו את הסוגריים האלה, היינו בדמו ל-Whole Lotta Love. אנחנו, כזכור, לקראת סוף שנת 69' במהלך הטור בארצות הברית, כשפייג' מחליט שיש להם כבר מספיק חומרים בשביל להקליט אלבום נוסף ולהתחיל לחבר את הקטעים הקטנים שיש להם מפה ומשם לאלבום ולרוץ איתו קדימה.

Eddie Kramer: They came to America in ‘69 for their first tour, and they had brought with them Zeppelin 2, and they had this huge stream of trunk full of tapes cause they would record some in England and Vancouver and we mixed it over the weekends, it took two days.

הם מחליטים לעבוד עם הטכנאי אדי קריימר, שכבר הקליט את רוב הלהיטים של הנדריקס, עבד עם הקינקס, עם הרולינג סטונס, כל מי שצריך באנגליה, אפילו פייג' וג'ון פול ג'ונס הבסיסט כבר הקליטו איתו בלונדון בעבר בתור נגני אולפן בכמה הפקות, והם מגיעים אליו לניו יורק להקלטות אחרונות ולמיקסינג. ושם הדמו Whole Lotta Love יקבל את הביגוד הסופי שלו וכמה מהאלמנטים הכי חשובים שלו. עכשיו, מצאתי בשיטוטיי באינטרנט את הערוצים המבודדים של השיר, אז בואו ננקה דברים ונתמקד בכמה מהאלמנטים הכי בולטים. בואו נתחיל בהתחלה.

(ריף הגיטרה החשמלית המבודד מתנגן)

ריף הגיטרה החשמלית - בלי שטויות, בלי פשרות, אחד הריפים החזקים והמפורסמים בהיסטוריה, הוא זכה באיזה מצעד שעשה ה-BBC על הריפים הגדולים אי פעם במקום הראשון, רפטטיבי, גדול, הגוף כולו ישר מתחיל לזוז, הבס מצטרף בהמשך, בואו נשמע רגע את הבס מבודד

(הבס המבודד מתנגן)

כבד, מצטרף לתפקיד הראשי… הוא מנגן פה, אגב, עם מפרט. הוא פורט על כמה מיתרים מקבלים, מה שנותן את הסאונד הכבד הזה. ואז נכנס רוברט.

(השירה המבודדת מתחילה - You need coolin', baby I'm not foolin' I'm gonna send you back to schoolin')

מיליון ביטחון, אינסוף כריזמה (השירה ממשיכה להתנגן ברקע), ורק בפזמון התופים נפתחים. גבירותיי ורבותיי, ג'ון בונהאם. (התופים מתחילים להתנגן ושומעים את כל הכלים והשירה ביחד)

What a whole lotta love

What a whole lotta love

What a whole lot of love

בואו ננקה רגע ונשאר רק עם התופים. (התופים נשמעים במבודד) שימו לב, יש להם כמו איזה ערוץ דיליי כזה, הכל נשמע כאילו כפול… כל פעם זה מכה אחת וזה אפקט דיליי בדיעבד שכל הזמן מכפיל את הדברים, מרחיב, כאילו, את הספקטרום של התדרים… לא את הספקטרום, אבל את הרפטטיביות שלהם. ואז אנחנו מגיעים לגשר. קצת יותר מדקה לתוך השיר, שרובו המוחלט היא חזרה על הריף המקורי, ההילוך משתנה, אנחנו נכנסים לפרק חדש ולשיא האולפני של השיר - הגשר המטורף הזה שם באמצע… בוא נשמע רק את הפרקשנס שיש כאן (כלי ההקשה שבגשר מתנגנים במבודד)

בהובלה בעיקר של בונהאם עם ההיי האט הפתוח והקונגות האלה, השיר עובר לאיזה מימד ניסיוני, האווירה נעשית שבטית, פראית כזאת, מתכתב עם הרצון של ג'ימי פייג' לעשות לרדיו ולמבקרים את החיים קצת יותר קשים.

Jimmy Page: I wanted to have something that was really radio unfriendly. Singles always had like a time limit. In the middle of "Whole Lotta Love" there was this whole section - just absolute magic, I mean it's a brilliant, radical, avant garde point. So it was either going to be played like that, or they don't play it at all.

אז במהלך ההזיה הזו שנמשכת יותר משתי דקות, זפלין חוקרים מקצבים וצלילים שלהם ולרדיו אין שום קשר - כלי ההקשה נכנסים חזק למיקס, גיטרות שרצות ברוורס, כל מיני דברים בסגנון הזה - (מושמע קטע נגינה על כלי נגינה לא מוכר) פייג' מנגן שם בטרמין, כלי נגינה אלקטרוני כזה שמשפיעים על הצליל מלקרב ולהרחיק את כפות הידיים באזור האנטנה, אווירת מדע בדיוני פסיכדלית לגמרי, הקולות גם, הדברים המוזרים שקורים ברקע… (שומעים את קולות הרקע של רוברט פלאנט) גם פלאנט מוסיף את הקסם שלו מלמעלה וכשהכל מתחיל לרתוח הוא מתפוצץ סופית אחרי מעבר תופים ענק של בונהאם (מתנגן מעבר התופים והסולו של ג'ימי פייג' על הגיטרה שלאחר מכן והמשך השיר).

זה אחד הסולואים הגדולים בקריירה של ג'ימי פייג', גם הסאונד של הגיטרה כל כך מיוחד, כאילו מוגברת עד הסוף אבל יוצא גם קול קטן קטן כזה, קצת סאונד מגפון… גיבסון לס פול, כמובן, שהפכה להיות הגיטרה הכי מזוהה עם ג'ימי פייג'. משם הולכים לעוד בית ולעוד ברייק כלשהו שהוא רגע השיא של רוברט פלאנט בשיר, בואו נשמע את זה (שומעים את הערוץ המבודד של השירה, פלאנט שר - Way down inside | Woman, you need…) אתם שומעים את ההד של רוברט פלאנט שם לעצמו שכאילו מבשר על הקטע הבא שעומד לבוא… זו לא החלטה אומנותית, זה יותר כסת"ח של הסיקסטיז. בואו תשמעו את המפיק, את הטכנאי מספר על זה.

Sound technician: I guess at this point in the song where you hear Robert go, “woman…”, and I'm putting a little bit of reverb on, and I'm hearing another voice. Track 8 was the main voice and track 7 was another take. I couldnt get rid of it. And literally as I was gonna reach for the echo sound, Jimmy was reaching for it at the same time, we were both laughing cause we were both gonna do the exact same thing, we just soaked it and reverb, and that’s why you hear this “woman” and in the background you hear this other one- because i couldn't get rid of it

בגלל שהשיר הוקלט טלאים-טלאים בכל מיני אולפנים, פעם בניו יורק, פעם בלונדון, כשבאו לחבר את הכל בשלב המיקסינג גילו שבאחד מהערוצים שאי אפשר בלעדיהם נכנסה, זלגה בטעות פנימה קצת שירה של רוברט פלאנט. אי אפשר למחוק בלי למחוק את כל הערוץ, אז במקום למחוק אמרו יאללה, בואו נקשט - הוסיפו הד, ריוורב, והתקלה הפכה להחלטה אומנותית.

משם ועד הסוף, פלאנט ובונהאם לא מפסיקים להתעלות על עצמם, כל מה שיוצא לרוברט מהפה בשלב הזה זה פשוט מדהים (שומעים קטעי שירה במבודד של פלאנט), כל מה שבונהאם מנגן ברקע, פשוט כל מעבר תופים פה יותר אייקוני מהמעבר הקודם (מעבר התופים מתנגן ברקע), תשמעו גם איך הוא צורח ברקע, הוא פשוט בטירוף (שומעים את בונהאם צורח תוך כדי נגינה על התופים). גם בהמשך השיר, זה פשוט, זה לא נגמר הקטע הזה. גם המעברים הכבדים, הבונהאמים האלה הפה-פה-פה, מה שנקרא מאחרים מהקצב, וגם טריולות כאלה טה-טה-טה-טם… תענוג.

אז Whole lotta love מוקלט ופותח את האלבום השני של לד זפלין, כשבאלבום, ברשימת הקרדיטים, כתובים רק חברי הלהקה - לא מאדי ווטרס, לא Small Faces, ולא מי שכתב את המילים של השיר, ווילי דיקסון שתבע את לד זפלין וזכה בשנת 85' ורק אז, בעצם, קיבל, בזכות בית המשפט, את הזכות להיכלל ברשימת הכותבים של השיר.

ותראו, אם להיות כנים, זאת לא הפעם הראשונה שהם עשו את זה. (מתחיל להתנגן ברקע השיר How many more times בביצוע לד זפלין ולאחר מכן בביצוע מוקדם יותר של Howlin' Wolf). כן, האמת זה גם לא הפעם השנייה שהם עשו את זה. (מתנגן ברקע השיר You Shook Me בביצוע לד זפלין ולאחר מכן בביצוע של מאדי ווטרס) ואפילו לא הפעם השלישית. (Stairway to heaven מתנגן ברקע, בביצוע זפלין) בקיצור, הבנתם למה אני מתכוון, אבל Stairway to Heaven הגדול מוטל בספק במידת האותנטיות שלו… אלה ספיריט והשיר נקרא Taurus (השיר Taurus מתחיל להתנגן), שנחשד ש-Stairway בוסס עליו.

זפלין, כמו הרבה להקות באותה תקופה, במיוחד להקות בלוז, היו משאילים, מפתחים, משכללים דברים של אחרים בלי לבקש רשות, ובלי שגם למישהו יהיה מה להלין. להפך, כמעט כל שיר מהדהד איזשהו סטנדרט מוזיקלי או משפט מילולי או אסתטיקה שכבר הייתה בשיר אחר בעבר. לפעמים הקרדיט היה רשום באופן שהיה מספק אותנו היום, אבל ברוב המקרים זה לא המצב.

ברור, יש פעם אלמנט של טעם לפגם עם זה שמדובר בחבר'ה אנגלים, לבנים שנכנסים למשחק המאוד אפרו-אמריקאי הזה בבסיס שלו, ומרגישים בבית להלאים ולשאול נכסים, וביקורת נשמעה עליהם לא פעם ובאותו אופן שהיא הושמעה על הסטונז, ועל אלביס ועוד. צריך לזכור שבלוז היא מוזיקת עם, וכמוזיקת עם אין לה כותב אחד, יש לה אבולוציה.

אז סבבה, ווילי דיקסון כתב את המילים ומאדי ווטרס הקליט את הגרסה הראשונה, ולהקת ה- Small Faces נתנו לו איזשהו עיבוד בלוז-רוק יפה, נכון, אבל אז אנחנו עולים לרמה שהיא רמה יותר גבוהה של דיון לדעתי, מה עושה את Whole Lotta Love ל-Whole Lotta Love (השיר מתחיל להתנגן ברקע), האם זה הטקסט או הביצוע? האם זה הלחן הבסיסי הזה או הריף גיטרה? האם זה הסולו?

ככה זה המוזיקה של לד זפלין בכלל, היא הרבה מעבר למילים, מעבר לאקורדים של השירים. אי אפשר לקרוא טקסט כזה על הדף ולהתרגש. זה המעוף בנגינה, זה המעוף בהפקה, זה הדמיון, זו הכימיה שנוצרת בכל רגע בין כל אחת מהצלעות של המרובע הזה, וזה הדרייב הכל כך חזק של לד זפלין שיהפוך אותם ללהקת האצטדיונים מספר אחת בעולם. לד זפלין, Whole Lotta Love.

(השיר מתנגן במלואו)

You need cooling

Baby I'm not fooling

I'm gonna send ya

Back to schooling

A-way down inside

A-honey you need it

I'm gonna give you my love

I'm gonna give you my love

Want to whole lotta love

Want to whole lotta love

Want to whole lotta love

Want to whole lotta love

You've been learning

Um baby I been learning

All them good times baby, baby

I've been year-yearning

A-way, way down inside

A-honey you need-ah

I'm gonna give you my love, ah

I'm gonna give you my love, ah oh

Whole lotta love

Want to whole lotta love

Want to whole lotta love

Want to whole lotta love

You've been cooling

And baby I've been drooling

All the good times, baby

I've been misusing

A-way, way down inside

I'm gonna give ya my love

I'm gonna give ya every inch of my love

I'm gonna give ya my love

Hey!

Alright! Let's go!

Whole lotta love

Want to whole lotta love

Want to whole lotta love

Want to whole lotta love

Way down inside

Woman, you need, yeah

Love

My, my, my, my

My, my, my, my

Lord

Shake for me girl

I wanna be your backdoor man

Hey, oh, hey, oh

Hey, oh, hey, oh

Ooh

Oh, oh, oh, oh

Cool, my, my baby

A-keep it cooling baby

A-keep it cooling baby

Ah-keep it cooling baby

Ah-keep it cooling baby

Ah-keep it cooling baby

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

3 views0 comments

Comments


bottom of page