top of page

האזנה מודרכת - האזנה מודרכת - השיר החדש והאחרון של הביטלס (Now and Then )


תקציר: היום בהאזנה מודרכת, נקודת אור בימים קשים: הביטלס שחררו שיר חדש, ודוקו קצר אודותיו, "Now and Then": שיר חדש ישן, שמחבר בין עבר, הווה ועתיד, בין קלטות ישנות ל-AI ולקדמת הטכנולוגיה, ובין עולם החיים לעולם המתים. על השיר החדש בן ה46, והדילמות המוסריות שמביאה איתה הטכנולוגיה.

 

פתיח: האזנה מודרכת האזנה מודרכת.

היום בהאזנה מודרכת פרק מיוחד , במובן שהוא מוקדש לשיר שיצא רק אתמול. אבל מצד שני הוא קלאסיקה עוד לפני שהוא יצא . שיר שמחבר בין עבר הווה ועתיד.

בין קלטות טייפ ישנות ל AI ולקדמת הטכנולוגיה.

בין חברי נפש שלא התראו כבר יותר מ-40 שנה.

בין המתים לבין החיים …

אני מדבר כמובן על השיר האחרון של הביטלס נובמבר 2023. now and than.

נצא עכשיו לאיזה סיפור עם השיר הזה בעקבות סרט דוקומנטרי שיצא יחד עם שחרור השיר.

חוזרים יותר מ- 50 שנים אחורה.

הביטלס מתפרקים בסוף שנת 69. הלהקה הגדולה החשובה והאהובה בכל הזמנים איננה.

וארבעת המופלאים יוצאים לקריירות סולו . פול שבהמשך גם הקים את wing, ג'ורג שחרר את אחד האלבומים היפים ביותר של שנות ה-70.

וג'ון שהמשיך את החיים האישיים והאומנותיים שלו לצידה של יוקו אונו אשתו.

והקליט גם לא פעם עם ג'ורג ועם רינגו .

אם אתם רוצים בהמשך להתמקד , ישנו עוד פרק שעשינו על imagine שמספר על התקופה הזאת.

בשנת 73 ג'ון ויוקו נפרדים ליותר משנה. ההתמכרות של ג'ון לאלכוהול מגיעה לשיא או לשפל חדש והשניים מתפצלים.

הוא עובר לחוף המערבי, משתכר ,מבלה ועושה לעצמו שם רע.

גם אומנותית - מקליט עם מיק ג'אגר .. אלטון ג'ון …

אבל בסופו של דבר חוזר לזרועותיה של יוקו.

בשנת 75 נולד הבן היחיד שלהם ביחד- שון ,וג'ון יוצא להפסקה של חמש שנים מתעשיית המוזיקה ומקדיש את כל תשומת ליבו למשפחה.

הוא נשאר בבית לגדל את הבן שלו ,ולפצות על טעויות העבר שעשה עם בנו הבכור ג'וליאן שהוא לא באמת היה שם בשבילו.

בדצמבר 80 , חודש אחרי שחזר מהפרישה עם אלבום דאבל "פנטזי" הוא נרצח בכניסה לבית שלו . ג'ון לנון איננו . כותב השירים ,הזמר, המבצע ,הנביא ,גם האבא והבעל, וגם החיפושית … הכל נגמר.

בשנת 1994 , 14 שנים אחרי הרצח של לנון, יוקו מוצאת בבית שלוש קלטות טייפ.

קלטות שג'ון הקליט בשנת 77 במהלך שנות הפרישה . שלוש קלטות עם שלושה שירים שלא נשמעו מעולם עד אותו הרגע. רק ג'ון ופסנתר בסלון הבית שלו בניו יורק.

היא פונה לפול מקרטני ומעבירה לו את הקלטות.

פול מזמין אליו הביתה את ג'ורג' ואת רינגו , והביטלס יוצאים לפרויקט חדש ראשון ביחד מזה 25 שנה.

בעזרתו של המפיק המוזיקלי הוותיק והנערץ הגאון שלהם ג'ורג' מרטין , וגם מפיק חדש שנכנס לצוות ג'פ לין מ ELO הם דוגמים את קלטות הטייפ מנקים את הקול של ג'ון לנון , כותבים עיבודים חדשים והופכים את הדמו עם השירים הישנים של ג'ון - לשירים חדשים של הביטלס.

הראשון נקרא free as a bird שברקע.

"the real love" זה השיר השני שהם מצליחים לעבוד עליו ,

הקלטת השלישית הכילה את הדמו לשיר נוסף.

אבל בין אם בגלל מצב הקלטת או הדרך שבה ג'ון הקליט אותה ספציפית אי אז רבע מאה לפני,

התהליך שעבד בשני השירים הקודמים לא הצליח באותו אופן בשיר הזה.

הם לא הצליחו להפריד את הקול של ג'ון מהפסנתר , לא הצליחו לנקות ולבודד אותו באופן שיאפשר להם להפוך אותו לשיר באיכות מספיקה, כמו בשתי הדוגמאות הקודמות.

למרות שהם הקדישו לו המון זמן עבודה, הקליטו כלי נגינה, כתבו עיבודים, תזמורים, מה לא, השיר הזה נזנח בסופו של דבר, ולא נכלל בהוצאה המיוחדת של הלהקה משנת 95, The Anthology, שכללה גם את שני השירים החדשים.

בשנת 2001, ג'ורג' הצטרף לג'ון והלך לעולמו בגיל 58 בלבד, אחרי שחלה בסרטן, ונותרו בעולם רק שתי חיפושיות.

גם ג'ורג' מרטין, המפיק האגדי, מת ב-2016, והחלומות על שיר נוסף רק הלכו והתרחקו.

בשנה שעברה, גאון נוסף הצטרף למשפחת הביטלס, במאי הקולנוע פיטר ג'קסון, הבמאי מאחורי סאגת שר הטבעות , ועוד הרבה דברים אחרים.

ב-2022 הוא איתר תיעוד של שעות על גבי שעות מהחזרות וההקלטות של הביטלס לקראת ההופעה המפורסמת על הגג, והקלטת האלבומים האחרונים שלהם.

הוא התחיל להמיר את כל החומר האנלוגי לכלים דיגיטליים, ולהשתמש במיטב הטכנולוגיה של השנים שלנו עכשיו, לטובת פרויקט השימור המוזיקלי הענק שלו.

הסרט הדוקומנטרי "גט בק" יוצא בשלושה חלקים של שעתיים כל אחד, נותנים הצצה מדהימה, חסרת תקדים ללהקה, אחד מדוקואי המוזיקה המרהיבים והשאפתניים אי פעם.

בתהליך, וכדי להשמיש סרטים והקלטות במצב רע, דברים ישנים, הצוות של ג'קסון ממציא כלים חדשים, תוכנות חדשות, ושיטות עבודה חדשות שמבוססות על AI ומשין לרנינג, כל מיני תוכנות עריכה ואקיוליזרים חדשים, ועוד כל מיני ג'יברישים ודברים טכנולוגיים שאתם לא בהכרח מכירים, וכאילו שמים אותך איכשהו ממש בחדר שם איתם.

הטכנולוגיה הזאת אפשרה גם למקרטני בשנים האחרונות, להשתמש בקולו המבודד של ג'ון בהופעות שלו, לייצר דואט על הבמה בין מקרטני המבוגר לג'ון לנון הצעיר לנצח.

כל אלה הובילו את מקרטני לפנות לפיטר ג'קסון, עם הקלטת הישנה שעליה ויתרו לפני כמעט 30 שנה.

תוך דקות, המחסום שעמד בין העולם כולו, לבין שיר חדש של הביטלס, פשוט נפרץ.

זה כאילו ג'ון חזר אליהם לרגע, איתם בחדר, פה מעבר לזכוכית, שר.

הם חזרו להקלטות שהם עשו סביב השיר בשנות ה-90, לניסיונות שלהם שכשלו.

פול ורינגו מקליטים מחדש את הקטעים שלהם.

מקרטני גם מנגן סולו חשמלית שמבוסס על האילתורים שג'ורג' הריסון ניגן כשהם חזרו לחומרים האלה בפעם הראשונה.

הבן של גורג' , מרטין גיידס, שעבד על ההוצאות המחודשות של אלבומי הביטלס בשנים האחרונות, כתב לבקשתו של גורג' , קטע סטרינגס חדש לסוף, מיתרים.

הם הזמינו תזמורת והכל אבל חששו שמישהו מהנגנים ידליף החוצה קטעים מהשיר, או שאפילו שהשיר בעבודה ..

הנגנים חשבו שהם מקליטים שיר לאלבום חדש של מקרטני, ומדיניות העמימות הוכיחה את עצמה כאן, ודבר השיר נשמר בסוד.

והשיר מוכן.

שיר חדש, ואחרון בהחלט לביטלס.

שעון עצר שסופר לאחור הופיע פתאום בסטורי של מקרטני, והשמועות התחילו לרוץ, עד שאתמול הוא הורה אפס! והשיר יצא.


קלאסיקה מרגע שחרורה, רגע מיוחד גם ברמה המוזיקלית, שיר חדש לביטלס, גם ברמה ההיסטורית התרבותית שלהקה חוזרת לחיים אחרי כל כך הרבה שנים.

כמובן ברמה הטכנולוגית, אבל גם ברמה האתית, הפילוסופית.

רוצה לרמוז, או לומר שאם לנון היה רוצה לשחרר את השירים האלה, הוא היה עושה את זה, היו לו הזדמנויות.

אולי הוא העדיף שהקטעים האלה יישארו על רצפת חדר העריכה.

השאלה האתית של מה עושים עם עבודה של אומן מת אחרי שהוא הלך, נעשית מורכבת יותר ויותר בעידן שלנו, בעידן ה-AI, בעידן שאפשר לזייף, לייצר, לסנטז, קטעים לא אמיתיים שמבוססים על אומנים אמיתיים.

הביקורת נשמעה בצדק, והשימוש העיקרי של ה-AI במוזיקה הוא בעיקר גימיק מוזר, בעיניי.

למשל פרויקטים כמו זה עם עופרה חזה וזוהר ארגוב, בש"כופים" על עופרה וזוהר שיר חדש, שמעולם לא שמעו או נתנו את ההסכמה שלהם להשתתף בו.

יש גם דוגמאות של אלוויס שר "מקרנה", או כאילו אלבום חדש לאואזיס, שבעצם הכל מחשב גימיקים. טכנולוגיה.

במקרה של הביטלס אבל, הטכנולוגיה נרתמת בעיקר למקום אחר, של שימור, של הנצחה, ונותנת לכולנו במיוחד לנו הישראלים, הפתעה מנחמת ומרגשת, בזמן שבו אנחנו זקוקים במיוחד לנחמה ולחסד.


now and than :

"אני יודע שזה נכון

זה הכל בגללך

ואם אני מקבל את זה

זה הכל בגללך…

ועד היום הזה

אם אנחנו צריכים להתחיל עוד פעם

אז אנחנו יכולים לדבר בטוח

שאני אוהב אותך."


השיר האחרון של הביטלס.




12 views0 comments

Komentáře


bottom of page