top of page

האזנה מודרכת A-ha take on me


תקציר: 4 גרסאות, 3 הוצאות רשמית ו-2 קליפים נדרשו לא-הא כדי להפוך מנגינה אחת להמנון בלתי נשכח.

 

האזנה מודרכת

עומר גפן: בפרק של היום הסיפור מאחורי אחד השירים הכי גדולים והכי מייצגים של ה-80's

עם להקה שמגיעה לא מאנגליה או מארצות הברית אלא מנורבגיה.

עם להיט עצום.ענק. גדול מהחיים אבל כזה שעבר הרבה גלגולים ופיתולים עד שהוא הפך להיות כזה גדול. אנחנו עם אהה ועם שירי עשור שלכם לשנות ה-80's "Take On Me" וכמו תמיד אנחנו את הסיפור שלנו מתחילים בהתחלה …

אז אהה הם מורטן הרקט הסולן, פול וקטר הגיטריסט ומגנה פורולהורמן הקלידן

נערים בני 15-16 מאוסלו הקרה והאפורה לומדים כולם באותו בית ספר, פול ומגנה הגיטריסט והקלידן היו הראשונים שהתחילו לנגן ביחד בשנת 78', הם הקימים הרכב שנקרא "ברידג'ז" שאתם שומעים ברקע.

הם מאוד הושפעו מרוק על הצד היותר פסיכדלי שלו דורס (להקת הדלתות), הנדריקס וכל הענף, הזה והפאנק שהיה חזק בשנים האלה בדיוק.

יום אחד במקלט שהם ניגנו והתאמנו בו הם חשבו על מנגינה חדשה

הקלטה של קטע מדברי אחד מחברי הלהקה- תרגום מאנגלית .

"השיר הספציפי הזה הגיע בגן ילדים במקלט הייתי בן 15 ופול בן 16… והשתעשענו עם זה והתגובה הראשונה של פול הייתה זה כל כך דביק, זה כל כך פופי.. אנחנו לא יכולים להשתמש בזה…

עומר גפן: הם מסכימים שהמנגינה חזקה אבל הסגנון פחות מתאים והקטע הזה נזנח בשלב הזה, והם ממשיכים להופיע ולהקליט חומרים אחרים.

מורטן הרקט שיהפוך לימים לסולן, רואה אותם מופיעים בתיכון שבו הם למדו כולם, מתאהב במוזיקה שלהם, הם נתקעים בלי זמר, הכל מתחבר.

בשנת 81 הוא מגיע בפעם הראשונה לחזרה בבית של ההורים של פול והוא שומע אותם מנגנים את הקטע הזה, "Misery"

ברקע - קטע מתוך השיר

הקלטה של קטע מדברי אחד מחברי הלהקה- תרגום מאנגלית .

"הלכתי לשמוע אותם מנגנים בבית הוריו של פול. הקטע הראשון ששמעתי הוא הריף שהתנגן על הפסנתר ופול הצטרף עם הגיטרה. ומיד הבנתי שזהו זה - זה המפתח לכבוש את העולם …"


עומר גפן: הם עוד לא בני 18 בזמן הזה, אבל בעזרתו של הזמר החדש הם מבינים שהמנגינה שיש להם ביד חזקה מספיק כדי לכבוש את העולם.

הכמה צלילים האלה הם המפתח לתהילה "Bridges" הופכת להיות "AHA" שם שאפתני בינלאומי, סאונד קליט בכוונה שבכל העולם יוכלו להגות. הם מנסים לפתח את השיר, אבל כמו בפעם הראשונה אז במרתף משהו לא מסתדר. הריף אומנם חזק ותופס את האוזן אבל דורש מהעיבוד ללכת למקומות מתוקים וקיטשיים שהם הרגישו לא נוח איתם, כמו פרסומת אמריקאית הם חשבו

ברקע - הקלטה של ראיון עם הלהקה באנגלית (כולל פרסומת לקוקה קולה ) תמצית מתוארת בהמשך

עומר גפן: החיפוש הזה אחרי הסאונד הנכון לשיר, יהפוך להיות הרבה יותר ארוך ומייגע ממה שהם יכלו לדמיין , ובדקות הקרובות אנחנו נצלול אל התהליך הזה ונשמע את כל הגרסאות השונות שיצאו ל"Take On Me" עד שהוא הפך להיות מה שהוא.

שמענו קודם את "Misery" שהוא ההקלטה הראשונה עוד מימי "Bridges". בשנת 82 הם כבר "Aha" עם מורטן מאחורי המיקרופון. הם מקליטים שיר חדש שבעצם שומר על אותו הריף המילים חדשות חלקים בלחן שונים, אבל הריף הוא אותו ריף זה נקרא "Lesson 1" .

ברקע - קטע מהשיר

עומר גפן: חמושים בלהיט הזה שלהם מוקלט, ועם ההבנה שבנורבגיה שום דבר גדול לא יכול לקרות, הם אורזים את החפצים עוזבים את הלימודים ועוברים ללונדון, העיר הגדולה, איפה שהחלומות מתגשמים.

הם מפיצים את הקלטת שלהם, מחפשים חברת התקליטים. בוורנר ברדרס הגדולים שומעים את הסקיצה שולחים צייד כישרונות לראות אותם, הוא מבין מיד שעם כל הכבוד למוזיקה יש פה חבר'ה חתיכים ברמה של כוכבי הוליווד, והם חותמים איתם על חוזה.

החלום עומד להתגשם, הם לא האמינו שזה יהיה עד כדי כך קל. חברת התקליטים הגדולה מחברת להם מפיק נחשב טוני מנספילד והם מתחילים לעבוד על השיר.

מנספילד היה מאוד מושקע בדיגיטציה בעבודה עם סינטיסייזרים ומחשבים, פחות עם כלים חיים ולוקח את השיר למקום מאוד שונה מאיך שהלהקה דמיינה ומאיך שהיא הקליטה אותו בפעמיים הראשונות. תחת ידיו יוצאת ההקלטה השלישית של הקטע הזה שלא שוחררה רשמית, אבל בפעם הראשונה נקראת "Take on me"

*מוזיקה ברקע*

אההה לא משתגעים על הגרסה הזו. אחרי עוד כמה שיפורים קלים בסאונד יש גרסה רשמית ראשונה של "Take on me" הם מצלמים איזשהו קליפ זריז לא מושקע במיוחד, שונה מאוד ממה שאנחנו מכירים, ומשחררים את שניהם לתחנות הרדיו וערוצי הטלוויזיה.

אז יש חברת תקליטים יש מפיק חשוב יש גרסה סופית ואפילו קליפ והכי חשוב יש את המנגינה שהם הרי כבר יודעים מגיל 15 שהולכת לכבוש את העולם.

* מוזיקה ברקע מתנגן Take on me*

למרבה הצער, הלהיט שהם כל כך האמינו בו נכשל. רק בנורווגיה יש די מעט עניין ההשקעה הכספית הגדולה והקרדיט שקיבלה הלהקה האנונימית מנורווגיה, לא מצדיקים את עצמם.

היה נראה שחברת התקליטים מתחילה לאבד עניין והסיפור עומד להיגמר לפני שהוא באמת התחיל …..

קטע מראיון עם הלהקה - הקטע לא מתורגם תמצית מובאת ע"י עומר גפן

עומר גפן: הם כל כך האמינו בשיר והרגישו שהגרסה שיצאה לה לא עשתה איתו צדק ומתחננים לנסות שוב עם מפיק אחר וורנר ברדרס משתכנעים לתת עוד צאנס, רק עוד כמה שעות אולפן עם המפיק אלן טרני.

קטע מראיון עם הלהקה - הקטע לא מתורגם תמצית מובאתע"י עומר גפן

עומר גפן: טרני אוהב את הגרסה המקורית שלהם של ברידג'יז זאת ששילבה בין הסינתי לבין כלים חיים זאת שקרובה יותר ללב שלהם והוא חשב שזה היה נשמע ככה. הם עובדים יחד על כל התפקידים השונים שהיו בטייק המקורי במיוחד הריף האלמותי שלו ומחפשים להם סאונדים מודרניים ומרגשים, עם כמה מהכלים שהכי מזוהים עם שנות ה-.80

קטע מראיון עם הלהקה - הקטע לא מתורגם תמצית מובאת ע"י עומר גפן

עומר גפן: הריף האיקוני מוקלט, מנוגן על שתי מקלדות איקוניות לא פחות במקביל, מגנה מנגן על ה-Roland Juno-60, פאול במקביל, את אותו קטע בדיוק על ה-Yamaha DX7 ואז הם משלבים את הביט ממכונת התופים המפורסמת, ה-. Lean Drum משלבים את כל זה עם כלים חיים, גיטרות אקוסטיות, עוד שכבות של סינטיסייזרים, וככה נוצרת הגרסה שאנחנו מכירים היום.

כמובן, התוספת האחרונה שהייתה חסרה- היא הביצוע הבלתי נשכח של מורטן….

* מוזיקה ברקע מתנגן Take on me*

בחלק ממדינות העולם השיר יוצא כסינגל, אבל גם עכשיו הוא עוד לא מתפוצץ. חברת התקליטים שוברת הראש, מנסה לתקוף את זה עכשיו מהזווית השיווקית ומצרפת לצוות את איש הקריאיטיב ג'פ אירוף.

הוא מבין שיש פה שיר חזק, סולן ענק, שהוא במקרה גם דוגמן אז כנראה לשיר הזה מגיע קליפ אמיתי

קטע מראיון עם ארוף - הקטע לא מתורגם הסיכום מובא עי עומר גפן בקטע הבא

אירוף מבין שהדרך להפוך את השיר להיט בינלאומי עוברת דרך MTV כלומר, לשיר מגיע קליפ כל כך גדול שלא תהיה להם ברירה אלא לשדר אותו פעם אחר פעם שוב ושוב ועל הדרך השיר יהפוך ללהיט.

הוא לא הבין בשלב הזה שהוא מפיק את אחד הקליפים החשובים בכל הזמנים

קטע מראיון עם ארוף - הקטע לא מתורגם - הסיכום מובא עי עומר גפן בקטע הבא

עומר גפן: הם פונים לסטיב ברון מי שביים את הקליפ של בילי ג'ין, את הקליפ של השיר הטוב ביותר בעולם, אפריקה של טוטו ועוד רבים וטובים כשהמחשבה היא לעשות קליפ שמשלב בתוכו אנימציה וציורים.

ברון מציע להשתמש בטכניקה שבה מאיירים בדיעבד על גבי פריימים של סרטון וידאו מצולם. טכניקה חדשנית שוונר קנתה את הפטנט עליה ונקראת רוטוסקופינג.

קטע מראיון עם דוברים שונים - הקטע לא מתורגם - הסיכום הובא עי עומר גפן בקטע הקודם ובקטע הבא

תמצית - סטיב ברון צילם וערך את הקליפ, מייקל פאטסון נכנס ובעזרת בטכניקה הנקראת רוטוסקופ אייר עליה. במקור חשבו שעשו את האנימציה בשבועיים בלונדון …. בפעל זה לקח 16 שבועות.

עומר גפן: הרגע הזה בזמן הוא אולי הרגע הכי מדהים בסיפור של "אהה" בזמן שהלהקה עוד לא הכניסה סנט אחד מהמוזיקה שלה, הם ישנים במוטל עם קירות מתקלפים בשכונת עוני באנגליה, ועשרות אנשים המקצוענים ביותר שיש לביזנס להציע, עובדים על אחד הקליפים הכי יקרים שנוצרו עד היום. יותר משלושת אלפים פריימים אוירו ביד, זה ממש הכל או כלום בשלב הזה. אחרי חצי שנה של עבודה, הקליפ מוכן וכל מי שצופה בו פשוט לא מאמין.

בסוף 85 כשנה אחרי הקליפ הקודם וארבע שנים מאז הגרסה הראשונה של השיר הקליפ של "Take On Me" יוצא לערוצי הטלוויזיה.

קטע מראיון עם דוברים שונים - הקטע לא מתורגם - הסיכום הובא עי עומר גפן בקטע הקודם ובקטע הבא

תמצית : לא היינו מקבלים את הכמות המטורפת של ההשמעות השיר ברדיו ברחבי העולם אם השיר לא היה עובד אם השיר לא היה מוצלח. זה היה בשיר ב 100% אבל זה נמצא גם בוידאו. הוידאו הוא מה שנתן לעולם את הזמן להפנים ….

עומר גפן: אחרי כל כך הרבה ניסיונות, גרסאות, כישלונות, מתחים, סוף סוף הכל מתחבר הקליפ גדול מהחיים וכמו שחברת התקליטים קיוותה MTV מנגנים אותו בלי סוף.

ממש יצירת אומנות במונחים של וידאו קליפים. מניח שאנשים בגיל המתאים זוכרים איפה הם היו כשהם ראו את הקליפ הזה פעם ראשונה.

אז עם הקליפ הנכון השיר סוף סוף מגיע להמונים והמנגינה היא שהם כתבו כשהם היו בני 15 הופכת אותם מלהקה אנונימית להרכב במקום הראשון בבילבורד, מקום שני באנגליה ובכלל בראש המצעדים בכל אירופה בהולנד, אוסטריה, גרמניה, איטליה תוכניות אירוח, סיבובי הופעות הכל קורה להם.

השלישייה האנונימית הזאת מנורבגיה, הופכים לכוכבים בינלאומיים וככל שעוברות השנים והעשורים "אהה" והשיר הזה בכלל, הפכו שם נרדף ל-80's בפסקולים, בקולנוע, בסדרות במימס באינטרנט, בטיק טוק.

המעמד של השיר רק הולך ומתחזק.

בשנת 2020 הוא עבר את המיליארד צפיות ביוטיוב והוא היום הקליפ הכי נצפה ביוטיוב לשיר משנות ה-80.

מתנגן ברקע -"Blinding Lights" של The Weeknd

את הגל של השנים האחרונות של רטרו ל-80's מוביל השיר הזה "Blinding Lights" של The Weeknd שמשתמש גם ב-Juno 60 באותו סינטיסייזר בדיוק כמו "אהה", ועושה מחווה של ממש לסאונד של "Take On Me".

בשנת 2019 כשמאזיני גלגלצ הצביעו מחדש לשיר העשור של שנות ה-80,

הם החליפו את "Pink Floyd" ו"Another Brick In The Wall" ובחרו מתוך 500 שירים את השיר הזה בתור הגדול מכולם "Take On Me" ולכאורה הדיח את הרוק מהפסגה, שיר שהוא פצצת פופ אבל אני טוען דווקא שזה לא שיר קיטשי מוחלט והוא דווקא עושה קרוס אובר מעולה בין שני הסגנונות.

דווקא זה שחברי "אהה" לא הצליחו להתמסר עד הסוף באמת לקיטש, שמר בשיר הזה להבה, מנוע ואנרגיה של רוק.

והשילוב בין השניים האלה הם שמאפשרים לו להמשיך לגדול גם כמעט 40 שנה אחרי שיצא "אהה" - "Take On Me"

מילות השיר …

We're talkin' away

I don't know what I'm to say

I'll say it anyway

Today's another day to find you

Shying away

I'll be comin' for your love, okay?


[Chorus]

Take on me (Take on me)

Take me on (Take on me)


I'll be gone

In a day or two


[Verse 2]

So, needless to say

I'm odds and ends

But I'll be stumbling away

Slowly learnin' that life is okay

Say after me

"It's no better to be safe than sorry"


[Chorus]

Take on me (Take on me)

Take me on (Take on me)


I'll be gone

In a day or two

You might also like

“Take On Me” hit #1 in several countries (including the US in late 1985) and eventually sold over 7 million copies worldwide, making it one

7 views0 comments

Comments


bottom of page