top of page
ענת כהנא

עושים תוכנה - גוד דאמיט, למה לא גיביתי?

גיבוי הוא מסוג הדברים שאף פעם לא עומדים בראש סדר העדיפויות. אבל כמו בסרטי אימה, מה שהתעלמנו ממנו עלול לצוץ ולרדוף אותנו, בדיוק ברגע הכי לא מתאים. איך מונעים מראש את הקטסטרופה שכולנו חוששים ממנה? איך מוודאים שכל מה ששמרנו דיגיטלית, לא יעלם? לרן בר-זיק יש הרבה מה לומר על גיבויים, גם ברמה המקצועית, כמפתח וארכיטקט, וגם ברמה האישית, כעיתונאי, כאדם פרטי וכאיש משפחה. שוחחנו על סיפורי אסונות בז'אנר הגיבויים, על האחריות של בוני אתרים ביחס לגיבוי, על מה זה Disaster Recovery, על גיבוי קר ועל גיבוי חם, על פרוטוקול הגיבוי האישי אצל בר-זיק בבית, על מה לא לגבות ואפילו לבער ולהשמיד, ועל למה כדאי לכתוב דוקומנטציה רק אחרי שאוכלים ארוחת צהריים.


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 16/07/2024.

[מוזיקת פתיח]

קריינות: רשת "עושים היסטוריה".

[מוזיקה שקטה ברקע]

בועז: גיבוי הוא מסוג הדברים שאף פעם לא עומדים בראש סדר העדיפויות. אבל כמו בסרטי האימה, מה שהתעלמנו ממנו עלול לצוץ ולרדוף אותנו בדיוק ברגע הכי לא מתאים. איך מונעים מראש את הקטסטרופה שכולנו חוששים ממנה? איך מוודאים שכל מה ששמרנו דיגיטלית לא יעלם?

לרן בר-זיק יש הרבה מה לומר על גיבויים, גם ברמה המקצועית כמפתח וארכיטקט, וגם ברמה האישית, כעיתונאי, כאדם פרטי וכאיש משפחה. שוחחנו על סיפורי אסונות בז'אנר הגיבויים, על האחריות של בוני אתרים ביחס לגיבוי, על מה זה disaster recovery, על גיבוי קר וגיבוי חם, על פרוטוקול הגיבוי האישי אצל בר-זיק בבית, על מה לא לגבות ואפילו לבער ולהשמיד, ועל למה כדאי לכתוב דוקומנטציה רק אחרי שאוכלים ארוחת צהריים.

אני בועז לביא, ואתם מאזינים ומאזינות ל"עושים תוכנה".

[מוזיקה]

קריין: "עושים תוכנה".

בועז: אהלן בר-זיק.

רן: היי היי.

בועז: אנחנו נדבר היום על נושא… אני לא יודע איך להגדיר אותו בדיוק. כאוב, מלא בצלקות, קטסטרופות, מורשת קרב. נושא הגיבויים. לכל אחד ואחת יש איזה סיפור, של איזה מין זוועה שקרתה… לא עוֹלָה… לפעמים זה בסדרי גודל עצומים של מיליארדי דולרים, לפעמים משהו בקטנה, איזשהו… איזשהו וידאו. אז נתחיל עם סיפור, ככה לצלול אל הנושא המורכב והבעייתי הזה.

רן: כן, אז בוא נספר סיפור על מישהי, לא נגיד את השם שלה, כי גם השם שלה לא נודע ברבים, שהיא אישה רגילה. יש לה עסק, יש לה google suite. והיא עובדת, כרגיל, כמונו, עם מיילים והכל. ויש לה עסק, והיא כותבת בגוגל דרייב, כמו רובנו, והיא כותבת שמה ספר. ספר שהיא כותבת כבר 6 שנים.

ויום אחד היא שלחה כמה מיילים, כנראה לא… בכמות, אבל לא כמות גדולה, וחסמו לה את חשבון גוגל. והיא נכנסה שמחה ומאושרת לכתוב את הספר שלה, ומגלה שהספר נמחק, כי החשבון נחסם, ובעצם כל התוכן שלו נמחק. והיא פונה לתמיכה, וכלום. וכל הספרים, וכל החיבורים, כל הדברים שהיו…

בועז: 6 שנים של עבודה, והגוגל דרייב שם…

רן: נמחקו.

בועז: ירדו לטמיון. אז זו דוגמה, סיפור קורע לב, אבל מאוד אישי, מאוד קטן. בגלל שאנחנו מדברים בעיקר על… בעיקר על תוכנה, גם על עוד דברים, ועל קוד. הסיפורים האלה יכולים להתרחש, כמובן, לא רק כאשר כותבים את סיפור חייך במשך שנים ב… על הדרייב, אלא בהמון מקומות ואתרים והקשרים אחרים.

רן: נכון. אז יש לנו גם את ההקשר המקצועי, ויש לנו את ההקשר האישי. אולי נחלק עכשיו… היום את הפרק ל-2. נעשה את ההקשר המקצועי, ואז נדבר גם על ההקשר האישי, כי כולנו יודעים שהסנדלרים…

בועז: הולכים יחפים.

רן: מה זה יחפים? לפעמים גם זוחלים…

בועז: והמתכנתים, מה… איך, איך נמשיך את המטאפורה הזאת לגבי מתכנתים? המתכנתים…

רן: הולכים בחול הלוהט, ועליהם לא ירחם איש עוד. [מגחך]

בועז: שותים… לא שותים ג'אווה, כאלה.

רן: [צוחק] They don't see sharp.

בועז: [מגחך]

רן: אוי, אלוהים. טוב, זהו, כל המאזינים נטשו, הלכו. אנחנו רק שנינו עכשיו פה.

בועז: כן, אנחנו ועוד כמה אבות, כאילו, חובבי בדיחות.

רן: או אימהות.

בועז: אז אנחנו, כן, אז יש את האישי ויש את המקצועי.

רן: נכון.

בועז: כן.

רן: אז בוא, בוא נתחיל עם המקצועי, כמובן, ונלך דווקא, אולי, מהקטן לגדול. בסדר? כי… בוא נתאים את זה לקהל הרחב, כי לא כולנו מתכנתים באנטרפרייז עם מיליארד ג'יגות של מידע שנוצרו בשנייה, אלא יש לנו גם בוני אתרים, ואנשים שמפעילים אופרציות קטנות יחסית, או אפילו סטארט-אפים שכרגע ב-stealth mode, והם בונים משהו כרגע, וגם הם צריכים לחשוב על גיבוי. אז בוא נתחיל עם הקטנים דווקא, בוא נתחיל עם בוני אתרים.

בוני אתרים זה אנשים שהם בונים אתרים, בונים מערכות. שוב, אתרים זה לא דווקא אתר תדמיתי או זה… אתרים שהם קצת אולי אפילו יותר גדולים, אתרים שמשרתים חנויות. עכשיו, אנחנו מאוד נוטים לזלזל בפלח הזה, דרך אגב. [בועז מהמהם]

אני אספר דווקא, מתוך… כתבתי ספר בעוונותי, על jQuery. עכשיו, חלק מהמאזינים, אם איבדנו אותם עוד קודם בבדיחות אבא, עכשיו…

בועז: [צוחק] עוד חצי ירד, כן.

רן: עוד חצי ירד. כאילו, מה jQuery עכשיו? מה, אתה בימי הביניים? אבל…

בועז: כמה מילים, כן, על הקונטקסט פה…

רן: אז jQuery זה ספרייה של JavaScript, שהיא באמת לפני איזה 15 שנה הייתה הו הא רציני. זה היה JavaScript מודרני, שקל לכתוב אותו… ה-framework הראשון… לא הראשון, כי היה את ה-mu-tools לפני, אבל, היה אחד מהפריימוורקרים הראשונים והכי פופולרי שהתפוצץ. עם השנים, כמובן, הועם זוהרו בצורה די רצינית, והיום, מי משתמש בו? אז מי שמשתמש בו זה… הוא נמצא ב-WordPress, ובוורדפרס משתמשים בו המון.

עכשיו, אומרים, "וורדפרס, מה זה?" 60% מהאתרים בעולם [צוחק] נמצאים על וורדפרס. אתרי סופר, אתרי קניות, אתרים… של מוכר הירקות שלי, למשל, שאני קונה. מוכר ספרים שאני קונה ספרים נדירים או זה… האתרים האלה מבוססי וורדפרס. והאתרים האלה, זה חלק מאוד נכבד מהחוויה שלנו, והיא מונעת ב-jQuery. ויש אנשים שבונים את זה. חלק מהתעשייה. נכון, אולי לא החלק הכי נוצץ של התעשייה, אבל חלק חשוב.

בועז: מאוד חשוב, בוודאי. זה מין חלק תשתיתי כזה של החיי היומיום. לא אפליקציות, לא Meta, ולא גוגל, ולא AI, כן?

רן: נכון, אנשים שבאים… דרך אגב, גם חלק מהם מרוויחים ממש לא רע, וחלק מהם מרוויחים מאוד מאוד טוב, דרך אגב. יש הרבה כסף בתחום הזה. שבאים ויוצרים אתרים ומערכות ומתחזקים אותן. ואז הם צריכים לחשוב על גיבוי. כי בוא נספר סיפור שקרה באמת, לא נגיד, בלי שמות, על יום אחד… אנשי עסקים, אתה יודע שיש להם, הם חיים מזה, וזה בתקופת הקורונה. קמים בבוקר, ומקבלים מיילים מלקוחות, "האתר שלכם לא זמין."

והם נכנסים לאתר ולא מצליחים להיכנס. הם פונים לבעלי האתרים, נכנסים לבעלי האתרים. בעלי האתרים נכנסים לאתר ולא מצליחים להיכנס אליו. הם לא מצליחים להיכנס. ואז הם פונים לספק האינטרנט, ספק האחסון שלהם, ששוב, לא אציין את שמו. ואז הם לא מצליחים להיכנס למערכות הפנימיות. הם מנסים לפנות ולא מצליחים. עכשיו, פה הם מבינים שמשהו לא טוב קורה. אלה מהם שהם חכמים, הם מפעילים את הגיבויים שלהם, ומיד מעבירים את האתרים של הלקוחות שלהם למקום אחר [בועז מהמהם] כדי שיוכלו להריץ אותם. שוב, זה אתרים שמייצרים כסף כל הזמן. נכון, לא מיליון… מיליוני דולרים, אבל כסף. עכשיו, נניח אדם שמפעיל חנות, ונניח מייצר לו 100,000 שקל מכירות, לא… בחודש. זה כל עולמו, ה-100,000 שקל האלה. מזה הוא מצליח לייצר משכורת לו ולעוד עובד בשווי מסוים. עכשיו, אין את זה.

אז פה מי שדאג לגיבוי מספיק ולא סמך על ספקית האחסון, אז במקרה הזה הוא הצליח להינצל. מי שכן, אז הבין בדיעבד שהחברה אכן גיבתה את כל האתרים שלה, אבל להארדיסק באותה מכונה. [בועז מהמהם] אוקיי? באותו מחשב, ואנחנו… חונים כמה הארדיסקים, בדיוק כמו בכל מחשב אחר. הם שמו את כל האתרים על שרת, וגיבו את זה להארדיסק בשרת אחר… סליחה, באותו שרת, להארדיסק נוסף, ושני ההארדיסקים התקלקלו. קורה.

בועז: כן.

רן: ולא היה גיבוי. והאתרים בעצם הלכו לטמיון.

בועז: כן, כן. הכל אבד.

רן: הכל אבד, וזה נזק משמעותי.

בועז: כן.

רן: היו כמובן תביעות, בגלל זה גם אנחנו לא אומרים את השם, אבל מי שמכיר מכיר. ומי שלא, יכול לחפש בגוגל, ואנחנו מעדיפים שלא. אבל היו כמה וכמה מקרים כאלה, לא רק מקרה אחד כזה. וזה למשל… בוני אתרים צריכים לגבות. עכשיו, כשאנחנו מגבים, מה אנחנו צריכים לגבות? גם את המידע, וגם במקרה הזה את המערכת התפעולית, שכאן יהיה לנו disaster recovery, DR, איך אני אוהב את הראשי תיבות האלה.

בועז: [מהמהם]

רן: שנוכל… עכשיו, אתה אומר disaster recovery, בדרך כלל אנחנו מקשרים את זה ל-corporations ענקיים. איך אני אוהב את ה-ר' המתגלגלת הזאתי.

בועז: [צוחק]

רן: אז ב-corporations ענקיים, זה… זה באמת תחום, תחום ענק. אבל זה גם חשוב, גם במיוחד, לעוסקים… לבוני אתרים. עכשיו, מה הם צריכים? הם צריכים גם לגבות את המידע, וגם את הקבצים, וגם לבנות איזושהי תוכנית, מה קורה אם ספק אחסון הולך, או ספק ה… שם המתחם הולך, מה קורה אז? עכשיו, זה משהו שמאוד קל לדאוג לו. רק צריכים לחשוב על זה מראש, והיו כאלה שחשבו על זה מראש, דרך אגב, והלקוחות שלהם רק הרוויחו, ויש כאלה שפחות. ועכשיו, על הדבר הזה אפשר כמובן לגבות אקסטרה. וזה גם הפואנטה, כי אנחנו הולכים פה מהקטן לגדול.

בועז: כן.

רן: כשאנחנו חושבים על זה, כשאנחנו ב-scale… ב-scale הקטן…

בועז: מה ה-best practice זה… ב-scale קטן, כאילו, כמה להשקיע בדבר הזה?

רן: אז לא משנה כמה אתה משקיע, תשקף את זה ללקוח, ותשקף את זה בהוצאות. עכשיו, אם מתכנת של corporations, חושב… כאילו, עכשיו שמקשיב לדבר הזה, אומר, "טוב, מה זה, העולם הזה רחוק ממני". אבל רגע, אם אתם מבינים מספיק בגיבויים ובניהול מידע, זה משהו שאפשר לשים אותו בקורות חיים, זה משהו שאתה, איתו אתה בא לשולחן בין שאר הכישורים שלך. [בועז מהמהם]

ודרך אגב, בעולם ה-AI של היום, כישורים כאלה רוחביים, הבנה מערכתית כוללת… הרי כל אחד יכול לכתוב קוד, כאילו… AI יכול לכתוב קוד יותר מהר ממני, אבל אני צריך לבוא ולהנחות אותו. כבר דיברנו על AI לא מעט פעמים, זה משהו שמעסיק את כולם. הנה, הנה יתרון משמעותי, כי AI אולי יכול לכתוב לי את הקוד, או אפילו כבר מדברים על AI שיכול לבנות את המערכת, אבל צריך מישהו שגם מוודא מה קורה כשיש אסון, ולבקש מה-AI שיתכנן איזושהי פעולה מסוימת. כי לא תמיד הם עושים את זה, ויש לי מספיק דוגמאות.

בועז: כן, פה צריך איזושהי מחשבה שהיא גם high level, גם איזשהו ניסיון בקטסטרופות ספציפיות. כאילו אפילו מה ה-prompt פה בדיוק קשה… קשה להגדיר. אתה צריך להכיר את הדבר הזה על בשרך בעצם.

רן: כן, וזה שוב תורה שלמה.

בועז: כן.

רן: עוד פעם, אנחנו נשארים בחלק הקטן כרגע של וורדפרס, אז יש לנו פה מידע ויש לנו מערכת. המערכת זה בעצם קוד האתר, והמידע זה הדאטה-בייס. עכשיו, וורדפרס עובד באמת עם PHP ש… יחסית קל לגבות אותו, וקל להפעיל אותו מחדש. אין לך פה יותר מדי זה… ועם דאטה-בייס שהוא MySQL, שאותו… איתו קצת יותר קשה לעבוד, אבל הוא לא כזה נורא. וגם, שוב, יש לו תיעוד מפה עד קטמנדו. ואלה שדאגו למשל לגיבוי יומי, שנשלח למייל, או נשמר במקום אחר, לא על… לא באותו מקום.

עכשיו, אנחנו רואים הרבה פעמים גיבויים שנעשים לאותו site, לאותו מקום. לא רעיון כל כך טוב. במיוחד ב-scale קטן שהמשמעות היא לא גדולה. אני למשל, הוורדפרס שלי, יש לי וורדפרס, הבלוג שלי, אני מגבה אותו לדרופבוקס.

בועז: [מהמהם]

רן: אז… את שני הדברים, גם את המידע וגם את הקוד. ואז… עכשיו, איך אני עושה את זה? אני לא בונה איזשהו סקריפט, יש בוורדפרס, היום יש… גם רוב הגיבויים, כיוון שזה משהו שהוא מאוד מוכר, רוב הפרקטיקות ורוב הדברים, יש מלא מוצרים ופרקטיקות והכל, אז לא צריכים עכשיו להמציא את הגלגל מחדש. אם אתם כותבים קוד גיבוי, משהו לא טוב, [צוחק] אתם לא עושים משהו טוב. בדרך כלל, אלא אם כן שוב יש איזה business case.

אבל אם האופרציה שלכם קטנה, אתם כותבים את הקוד גיבוי בעצמכם, כנראה שאתה לא צריך. צריכים לגבות את הנתונים. צריך לגבות את הקוד התפעולי.

בועז: אמרת שני דברים, אני מגבה את המידע ואת הקוד. אבל גם נשאלת השאלה, האם נדרש לגבות קוד, האם… לגבות את התוכנה או רק את המידע? איך, איך מבדילים ואיך עושים פה priorities של, אתה יודע, כשהסדרי גודל נהיים יותר משמעותיים?

רן: ברגע שאנחנו מתחילים לעלות בסדרי הגודל… כי אם נניח אתר וורדפרס קטן, זה מאוד מאוד קל. אפילו גדול. אוקיי, כמה זה כבר, ג'יגה, 2 ג'יגה, זה לא משהו משמעותי. כשאנחנו צריכים לעלות בסדרי הגודל, אנחנו צריכים לבוא ולהחליט לעשות מה שנקרא דיפרנציאציה בין המידע שלנו. גם ככה אנחנו צריכים לעשות את זה, כי יש לנו תקנים.

למשל, יש מידע שאני אגן עליו בחירוף נפש, כמו למשל מידע רפואי. מידע רפואי, אני לא אתן אפילו למתכנתים שלי לגשת אליו ככה סתם עלא באב אללה. או לפחות, אם אני אתן להם לגשת לשם, אז אני ארשום טוב טוב מי מגיע לשם. לעומת זאת, לוגים של כניסה לשרת שאני נדרש להחזיק מבחינה חוקית, למשל x זמן, זה לא בדיוק ה-first priority שלי. אוקיי?

עוד התייחסויות שונות למידע. למשל, יש מידע שלקוחות צריכים אותו עכשיו ומיד. ומידע של… אני לא בטוח שהם עכשיו צריכים אותו עכשיו ומיד. למשל, אם אני מפעיל תוכנה להנהלת חשבונות, אז מידע של השנה הזאתי ושנה קודמת זה משהו שהלקוח לוחץ על כפתור, צריך לקבל אותו. מידע של לפני 6 שנים, יכול להיות ש…

בועז: אז איך זה בא לביטוי בשאלת הגיבוי? כאילו, למתי צריך את ה…

רן: אז ש… אז קודם כל, שאלת הגיבוי זה לשאול… זו שאלת תדירות הגיבוי, שאלת איפה אני שומר את הגיבוי וכמה זמן ייקח לי לשחזר את הגיבוי ב-Data Recovery. והרי, שוב, זה שאלות כבר שיש במערכות יותר גדולות. וזה שאלות שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו, כל אחד בהתאם למערכת שלו. אפילו אם זה סטארט-אפ קטן, גם לסטארט-אפ קטן, ברגע שיש… מתחיל להיות לו… מתחילים להיות לו לקוחות, זה גם שאלה שהוא צריך לשאול את עצמו, "איזה מידע הוא חשוב לי ואיזה מידע לא?" עכשיו, אם יש לכם ערימה של מידע, ואתם לא יכולים לעשות דיפרנציאציה, עד scale מסוים זה אחלה, אבל מ-scale מסוים זה מתחיל להיות בעייתי, כי ההוצאות הולכות וגדלות. פוסט שהתפרסם לא מזמן, של ערן שפירא, אנחנו ניתן קישור…

בועז: כמובן.

רן: בזה. הוא בא ומספר איך הם חסכו כסף באמזון. עכשיו, הוא בחברה גדולה יחסית, אבל לא corporation ענקי. והוא מראה, למשל, איך הם חסכו כסף באמזון, ואני מדבר איתך על סדרי גודל של באמת אלפי דולרים בחודש. משהו שהוא משמעותי במיוחד לסטארט-אפים קטנים. מ-10,000 דולר ל-1,000 דולר בחודש, באמצעות שינוי מדיניות גיבויים.

בועז: [מהמהם]

רן: ממש ככה, הוא נותן קישור. אז הוא… למה? כי יש מקומות שאתה צריך לשמור עותקים לנצח, ויש מקומות שאתה צריך לשמור עותקים ל-5 שנים, ויש מקומות שאתה צריך לשמור עותקים לשבוע. אוקיי? למשל, אם אתה עושה גיבוי, נניח, לאתר תדמית, אני צריך רק, נניח, 3 עותקים אחורה, של שבוע. מה עכשיו, אני צריך את הגיבוי לפני 10 שנים, למי אכפת בכלל? מה, מה אני אעשה איתו? אני מדבר על המידע. קוד, כמובן, בדרך כלל קל לנו לשמור את גיבויים, כי אנחנו משתמשים ב-Git, ב-GitHub, או ב-BitBucket, או בכל חבריהם ה…

בועז: אתה בעצם מגובה כבר מה… from the get-go, באיזשהו מובן.

רן: נכון. וזה כבר גיבוי… אפילו שגם פה יש כאלה ש… שוב, תלוי מאוד, כי אם יש נניח ליקוי, אז… ויש פעמים גם כאלה שמאפשרים address set, ואז נורא קשה למחוק. אז אנחנו פה בבעיה. אבל בוא לא ניכנס לזה. אבל הרבה פעמים בקוד יש לנו גיבוי כזה בגיט, יש כאלה שמגבים את הגיט גם למקום אחר, וזה גם זה בסדר. אבל גם פה, לא צריכים לשמור את זה ל-10 שנים אחורה. יש לנו תוכניות, יש לנו הכל.

המידע, לעומת זאת, שוב, תלוי במידע, וצריך לעשות דיפרנציאציה של מידע, גם מבחינת אבטחת המידע, סליחה שעוד פעם אני מגיע לזה. כי יש מידע לפעמים שצריך להגן עליו מאוד, ויש גם מידע שצריך להגן עליו פחות. אוקיי.

בועז: אבל יש קשר, כאילו, השאלת הגיבוי קשורה לשאלת אבטחת המידע, כן?

רן: כן.

בועז: זה כמה, כמה קריטי הדבר הזה, כמה צריך להגן ולשמור עליו. באופן טבעי, זה, יש פה איזושהי קונוטציה בין הדברים.

רן: כן, קודם כל יש לנו מידע שאנחנו צריכים לשמור עליו, לפעמים לפי רגולציה, וגם לפי, נניח לוגים של שרת, אתה אומר, אוקיי, למה בכלל שאני אשמור את זה בכלל? אוקיי, נגמר המקום, נמחוק. אבל אם אחר כך יש פריצה, נניח לפני… יש פריצה, והפורץ ישב לך בשרת, למשל חודש, אתה כן תרצה את הלוגים שלפני חודש, למשל, בשביל הפורנזיקה. אז פה, פה זה שוב תלוי. עכשיו… ויש גם כמובן רגולציה. יש למשל מקומות שאתה חייב, יש לך מה שנקרא "WORM"…

בועז: [מהמהם]

רן: "Write Once, Read Many", מקום שאתה חייב לכתוב… שאסור למחוק אותו. לפי הרגולציה… אסור! שוב, תלוי ברגולציה. דיברנו על FedRAMP, יש אפילו פרק…

בועז: נכון, נכון.

רן: שדיברנו על FedRAMP.

בועז: מאוד מומלץ.

רן: כן, מאוד מומלץ. דרך אגב…

בועז: נושא לכאורה, משעמם, ובעצם מרתק.

רן: מרתק, כן. אז גם פה, גם הגיבויים, כי הגיבויים נורא משעממים. Data recovery זה אחד הדברים הכי משעממים שיש. עד, עד שקורה משהו, אז פתאום זה הופך להיות נורא מעניין. [צוחק]

בועז: [צוחק] כן.

רן: מרתק אפילו.

בועז: כן, עניין של חיים ומוות.

רן: כל אחד, האמת שכאילו… שוב, אותי זה נורא שעמם, עד שזה קרה לי מ… אסון. עד שבאמת מחקתי קוד.

בועז: כן.

רן: מחקתי קוד בשרת מסוים. ולמזלי אחד היה בגיט, אז יכולתי פשוט לעשות גיט זה, וזה עבד מעולה. אבל וואו! עשר שנים שירדו לי מהחיים.

[פרסומת]

בועז: אתה יודע, יש את הביטוי שנוגע למלחמות, האמת, שאומר שזה שעות רבות של שעמום ושניות של בעתה. אז אני חושב הנושא הזה הוא קצת ככה. זה נושא משעמם, משמים. עד השניות האלה של הרגע הזה, שכמו שתיארת קודם, הכול נופל. אין יותר, אין זכר למה שאתה עבדת עליו 6 שנים.

רן: נכון. אז בגלל זה צריכים לחשוב. אז למשל, אוקיי, בגיט, אז באופרציות, עד גבול מסוים, לשמור את הקוד בגיט זה בסדר. אבל מה קורה עם המידע? צריכים גם לחשוב על זה. במיוחד אם משתמשים… דרך אגב, גם אם משתמשים בשירותי ענן. יש לנו נטייה לחשוב, "אה, אני משתמש באמזון". אה, יש… בסדר, יש את הגיבויים, יש את ה-snapshot של EC2, אם אני משתמש ב-EC2 .EC2, למי שלא יודע, זו מכונה וירטואלית שרצה בענן. ויש לנו כמובן את הענן של אמזון, את הלאמדות, כל המשחקים האלה, את ה-serverless, מה שנקרא.

גם פה וגם פה, עדיף… ושימו לב שלאמזון, בתנאי השימוש שלהם, יש הסברים מתי המידע עלול להימחק, וצריכים לדאוג לזה. פה אנחנו בדרך כלל דואגים לקוד שמייצר את הלאמדות עם CDK, שהוא אמור להיות או, וואטאבר, Terraform, כל אחד… וה-Pulumi, וחבריהם. אני משתמש ב-CDK פשוט. ושמים את זה-GitHub, הכל בסדר, כל אחד עם הטעם שלו.

אבל יש גם את המידע שעובר, ולא תמיד הוא נשמר. צריכים לחשוב איך שומרים אותו. עכשיו, גם פה, אם אתה שומר אותו יותר מדי, יש לך פה עלויות. אני דיברתי על אמזון, אבל כמובן שזה נוגע לכל ספקי הענן. ודרך אגב, גם אם אני דיבר… יש את אלה שעכשיו יש את תנועת ה-anti-serverless, כאילו…

בועז: בחזרה, כאילו.

רן: בחזרה. זה איזה יופי… [צוחק] אז עכשיו אנחנו חוזרים. אז אלה שאומרים, "אה, טוב, אין לי ענן", אבל גם ב… יש מחיר… כאילו, "אני יכול לעשות הכל בלי עלות". לא, המכונות האלה עולות כסף, ההארדיסקים עולים כסף, הנפח הזה עולה כסף. אז פה צריכים לעשות דיפרנציאציה ולהחליט מה לשמור, מה לא לשמור, איזה גיבויים. וככל שעושים את זה יותר מוקדם, פשוט זה חיסכון. נכון, אפשר תמיד בכל נקודת זמן לבוא לעצור ולהתחיל לעשות את החושבים ולראות איפה אני יכול לחסוך בעלויות, אבל עדיף לעשות את זה עכשיו.

חוץ מזה צריכים לחשוב ולעשות אפילו תרגילים, "מה קורה כשזה הולך, איך אני מחזיר את זה", שזה בדוקומנטציה. למה זה חשוב? כי קודם כל, הרבה פעמים הפונקציות האלה של מי שמעלה ומי שמחזיר ומי שמשחזר, נמצא אצל בן אדם אחד או שניים. אלה שעשו את זה בעבר, או אלה שאפילו הקימו את זה, ולא תמיד הם זמינים, לפעמים הם יוצאים ליפן לטיול, ולא זמינים.

בועז: [מהמהם בהסכמה] יפן עוד יחסית כן אפשר להגיע אליך. אני חושב שיש מקומות יותר… יותר נידחים, עם כל הכבוד.

רן: בכל מקרה, לפעמים זה בן אדם אחד. עכשיו, גם בן אדם אחד, כשזה קורה, אני יכול להגיד מניסיון, זה מלחיץ. אז אם יש לך איזשהו טקסט קצר, "אוקיי, איך אני עכשיו מעלה מגיבוי", שאתה כותב בשלווה ונחת. אני תמיד משתדל לעשות את כל משימות הדוקומנטציה, כשאני, מיד אחרי ארוחת הצהריים, כי גם ככה שום דבר לא עובד.

בועז: אה, זה טיפ חשוב מאוד, בפרק הזה, כן.

רן: נכון.

בועז: דוקומנטציה אחרי ארוחת הצהריים.

רן: כן, כי כש… גם ככה אתה אוכל, הבטן מלאה. אתה… לכתוב קוד, כאילו, זה צריך להיות באמת איזה שהוא עילוי. בטוח שלא אחרי גיל מסוים. כשזה קורה, כשעניין ה… כשהכל נופל, זה נורא מלחיץ. ואז אפילו מישהו שהוא מנוסה, הוא נראה… [נושם במהירות] יש את ה… זה, מה אני עושה עכשיו? ואם יש לך איזה משהו שאתה כתבת, או שאת כתבת, לא משנה, אני מדבר על עצמי בתור זכר, אבל… אז אפשר לשחזר את זה במהירות.

אז יש את הדבר הזה. אז כאן, data recovery, וזה שוב חשוב בכל scale שהוא, כל אחד עם היחידה העסקית שלו. מה קורה עם הגיבויים? מה קורה עם המידע? איזה מידע אני יכול לוותר עליו? כי אם באמת יש איזשהו אסון באמזון והלך ה-bucket, אוקיי? לא כל ה-bucket-ים מגובים, או לא כל ה-bucket-ים יש להם זה… וזה הלך. מה קורה עכשיו?

בועז: דברים שקורים? ב…

רן: כל דבר…

בועז: כן, סיפורי זוועות כאלה על buckets באמזון…

רן: סיפורי… מה, ברור… במקרה שמחקו bucket, עכשיו צריך לשחזר אותו. או מקרה… שוב, לא רוצה לדבר על אמזון ספציפי, אבל, או על מוצרים ספציפיים של אמזון…

בועז: כן, אבל אני מדבר על מוצרים כבדים מהסוג הזה. זה לא איזשהו שרת בחברה בפתח תקווה, עם כל הכבוד.

רן: עם כל הכבוד. אני רק רוצה להגיד ש…

בועז: אמזון, כאילו עד כמה אני אומר, אתה יכול… אתה צריך להיות גם אפילו… לא חשדן, אבל גם ערני לאפשרות האיבוד מידע. דיברנו מקודם על סיפור גוגל דרייב, אבל אז שם, לצורך העניין, היא עשתה איזושהי פאשלה נאמר, שגם גרמה לאיזה דומינו כזה ש…

רן: אני רק רוצה להגיד שבנושא של גוגל, בנושא שלה, זה לא רק פאשלה שלה. באופן עקרוני, אם תהיה… אם יהיה לך מספיק דיווחי ספאם על מישהו…

בועז: הבנתי, כן. אז אתה אומר, זה לא… אי אפשר לתלות את האשם רק באיזו התנהלות של האשם. זאת אומרת, במובן הזה, לגורם, לסיפור הזה.

רן: כן, נורא קל לנו…

בועז: כן.

רן: תמיד שומעים על איזשהו אסון, באופן אנושי, מאוד קל להגיד, "אה, כן, זה באשמתו. הוא הלך באיילון ב-2 בלילה בסומבררו", "הוא זה, אני לא הייתי עושה את זה", אבל זה יכול לקרות לכולם. והנטייה, ו-key factor בגיבוי נכון, זה לא אבל להגיד, "אוקיי, זה קורה לי".

עכשיו, דרך אגב, גם בתשתיות רציניות וכבדות, יש להם SLA. יש להם SLA ויש להם תנאי שירות, וצריכים להסתכל על זה. זה לא טריוויאלי. ואני הופתעתי שהסתכלתי, ראיתי כמה דברים. אמרתי, "מה, באמת? הם לא מבטיחים לי availability zone? זה ו… אה, וואלה, אוקיי, לא ידעתי".

בועז: כן יכול להיות שאיזה מסמך בגוגל דרייב ייעלם. כאילו, יש סבירות שדבר כזה, אולי מאוד זעירה, אבל זה יכול לקרות.

רן: כן, אולי מישהו מחק ועברו 30… יותר מ-60 יום.

בועז: כן.

רן: זאת אומרת, כל… כל שירות… שוב, לא רוצה להגיד שירותים ספציפיים, יש תנאי שימוש לשירות, שעליהם אנחנו…

בועז: צריך להכיר אותם אם עושים דברים רציניים.

רן: צריך להכיר וצריך לראות, ואז לבנות את מדיניות הגיבוי בהתאם להם. עכשיו, אולי הגיבוי יהיה פעם בחודש, לקחת את זה ולשים אותו במקום אחר. אולי זה פשוט לסמן איזשהו צ'ק, ולשלם טיפה יותר, לפעמים, אוקיי? שוב, בגלל שזה מידע, בגלל שזה כל כך הרבה, יש כל כך הרבה סוגים של מידע, וכל כך הרבה מידע… לא רק בדאטה בייס… מידע על משהו שהוא כרגע עם טרנזישן, אוקיי? או טרנזקציה מסוימת שצריך גם לפעמים לעשות לה rollback. זה… עכשיו, מה קורה אם פתאום כל המערכת שלי נופלת בזמן שיש rollback?

יש פה דברים שהם… המון שאלות, כל אחד עם הזה שלו… אנחנו מדברים בצורה נורא נורא כללית. מן הסתם חוטאים לאמת, כי יש המון המון use case-ים כאלה.

בועז: כן. לא, אבל ברור, ככל שזה… ה-scale גדל, החברה גדלה, השירות גדל, וואטאבר, אז התסריטים הולכים ומתגוונים…

רן: כן.

בועז: ויש יותר ויותר אסונות באופק של דברים שלא גובו כמו שצריך.

רן: נכון. ואז כל אחד, בגלל שזה scale גדול, כל אחד בזווית הקטנה שלו צריך לבוא ולהגיד, "אוקיי, במערכת שלי, במה שאני מפתח, איפה הגיבוי פה? מה קורה אם הדאטה בייס הזה פתאום נעלם? אוקיי, אני אלך ואני אסתכל בתנאי שימוש, לראות אם הוא, אם יש סיכוי ש… אוי ואבוי, יש סיכוי שיעלם. טוב, בוא נגבה אותו. כל כמה זמן? טוב, תלוי במידע. זה לוגים? פעם בחודש נזרוק את זה באיזשהו מקום."

עכשיו, דרך אגב, יש פה גם סוגים שונים של גיבויים. AWS למשל, יש סוגים שונים של גיבויים שאני יכול לשמור אותם, שהעלות שלהם משתנה בהתאם למתי שאני צריך אותם. כי אם למשל משהו שאני צריך אותו מיד, זה עלות יותר גבוהה מאשר משהו שאני יכול לקבל אותו עוד 6 שעות.

בועז: מיד לאחר קריסה והניסיון לשחזר את זה.

רן: או הניסיון לשחזר, או הקריאה אליו.

בועז: הקריאה, כן.

רן: אוקיי, כי לפעמים אנחנו כן מגבים והכל בסדר, אבל אנחנו גם צריכים לשמור את המידע הזה באיזשהו מקום. גיבוי זה… למשל, אוקיי, נניח, הנהלת חשבונות מלפני יותר מ-7 שנים. באופן חוקי אני לא צריך לשמור את זה. באופן מעשי, אני שומר את כל המשכורות שלי, גם 20 שנה אחורה. למה? כי סיבות. כי היו מקרים. כי אני חי במקום מסוים, אני יודע. זה, למשל, המידע שאני שומר עליו.

כנ"ל גם מידע של לקוחות. יש מידע של לקוחות שאנחנו נדרשים… שהלקוח עכשיו ירצה אותו. אבל יש, אולי הוא רוצה אותו עוד… הוא מוכן לחיות עם זה. נניח, מידע שלו לפני 10 שנים. עכשיו, גם בפייסבוק, למשל, אם אני בא ורוצה את כל המידע שלי ולוחץ, זה לא יוצא מיד. זה לוקח כמה ימים, כי פשוט מוציאים את זה.

בועז: אותו קובץ מפורסם של 700 ג'יגה בייט.

רן: בדיוק. כשאתה רואה אותו ואתה מתחרפן.

בועז: כן.

רן: אז… או בטוויטר. כל רשת, אני סתם נדבקתי לפייסבוק. אבל יש גם בטוויטר, סליחה, ב-X.

בועז: X, כן.

רן: גם בגוגל אפשר לקבל את הקבצים. אז כל מקום מאפשר לך לקבל את הקבצים האלה, אבל לוקח זמן. למה?

בועז: כן.

רן: כי הם שמים את זה באחסון מאוד מאוד קר. יש שם כל מיני סוגים של אחסונים.

בועז: קר.

רן: כן, אחסון… זה נקרא אחסון קר, זה לא אחסון הקר שאנחנו חושבים עליו. זה אחסון, באמזון יש glacier, יש ultra-cold.

בועז: שנפתח פה את התנור? את המקרר, קר וחם, גיבוי קר, גיבוי חם.

רן: נדבר על זה באישי יותר.

בועז: אוקיי, אז נחכה עוד עם זה.

רן: נחכה עם זה. באמזון, אני חושב שגם במקומות אחרים, יש לך אחסון שהוא… שוב, גיבוי, הוא גיבוי חם, אבל גיבוי שהקור שלו משתנה. מה זאת אומרת? יש לי גיבוי שאני לוחץ על הכפתור, מקבל אותו. יש גיבוי או מידע שאני לוחץ על הכפתור, מקבל אותו תוך שעה. ויש כאלה תוך 6 שעות. אבל העלות שלהם היא לפעמים דרמטית. אז פה עוד פעם, בגיבוי אנחנו לא יכולים לגבות את הכל כל הזמן, כי אז אנחנו נטבע בעלויות. יש פה גם עניין של כסף.

אז א', עושים… מה מגבים ומה לא, מה כן מגבים למתי, איך וכמה. זה נורא חשוב. וככל שאנחנו עושים את זה יותר מוקדם כמובן שלא צריכים להגיע, ל-overengineering. יש לך לקוח וחצי אתה לא צריך לעשות את זה. אבל אם יש לך scale שמתחיל לרוץ והלקוחות מתחילים לזרום, תודה לאל, ויש פתאום כסף שמתחיל, זה הזמן להתחיל לחשוב על זה, כי פשוט זה חוסך הרבה מאוד כסף. ממש ככה. אז זה עד לכאן גיבויים של זה, שבגדול זה דיפרנציאציה של מידע, מה לגבות.

בועז: מה לגבות, כן.

רן: כן, כאשר, דרך אגב, גיבויים… דיברנו על גיבויים של מידע עסקי. יש גם גיבויים של… במחשבים של המתכנתים. מתכנתים כותבים, אז יש לנו כמובן את ה… פקודת גיט המפורסמת של מה קורה אם יש שריפה בבניין, git commit -m [צוחק], ואז git add ו-git push כדי לדחוף מהר את כל העבודה.

אבל יש לנו לפעמים גם מידעים אחרים. למשל, נניח מחשב של מתכנת הולך. עכשיו, מתכנת שצריך להרים סביבה מאפס, זה עדיין לוקח הרבה מאוד זמן. הוא צריך להתקין את ה-node שלו, את ה-Pyenv ואת הוואטאבר כל ה… קללות אחרות, את ה-IDE שהוא אוהב. טוב, IDE זה כלום, אבל הקובץ הסופי. להתקין את הגיט… וואי, זה המון המון כאב ראש, פה דרך אגב אפשר לפתור את זה, כי גם זה סוג של גיבוי.

בועז: כן, איך זה קשור באמת? לא נשמע לי כמו משהו שקשור לגיבוי, מה פה… מה צריך לגבות פה בדיוק? תסביר לי…

רן: גיבוי זה, עוד פעם, זה לא רק עניין חוקי, זה גם דאטה ריקה.

בועז: אתה צריך לגבות גם את מה שאני שם על השולחן, את הפוסטר על הקיר…

רן: לפעמים, כן…

בועז: מה, איפה הגבול עובר?

רן: אז זהו, פה למשל, עדיין, האם אנחנו צריכים לגבות את המחשב של המתכנת? יש פה שאלות, דרך אגב, לכאן ולכאן. הרבה פעמים אומרים שלא. אבל למשל, אתה כן יכול לבוא ולגבות את האופן שבו הוא מתקין דברים.

בועז: [מהמהם]

רן: אפשר לכתוב סקריפט גיבוי אחיד לכל המתכנתים בחברה. זה גם מאוד עוזר ל-onboarding, אבל גם אם מישהו הולך לו המחשב, אני מריץ את הסקריפט, הוא מתקין לי את כל התעודות, את כל הזה, את כל מה שצריך, את ה-serve, את החיבור ל-artifactory של החברה.

בועז: כן.

רן: את החיבור לזה של החברה, את הכל. בום, וזה מוכן. הוא מריץ את זה, הולך, שותה קפה, חוזר, אחרי רבע שעה יש לו תחנת עבודה מוכנה. נכון, לא עם הטוויקים שלו הקטנים. ודרך אגב, אפשר גם להכניס טוויקים קטנים, אם ממש רוצים להתקין oh my zsh. טיפ, אם אתם מתקינים oh my zsh בסקריפט התקנה, שימו לב שה-oh my zsh הנוראי הזה, הוא מוחק את ה-zshrc, שימו לב להחזיר אותו חזרה מן המתים. סליחה, זה הכי טכני שנכנס. [צוחק]

בועז: אין יותר טכני מזה, אבל זה חשוב. נשמע לי כמו משהו מאוד חשוב.

רן: כן, אני יכול להיכנס ל-oh my zsh וזה שמה… אבל לא משנה, כל אחד עם הווריאנטים שלו. שים לזה שהסקריפט הזה עובד. זה נהדר. א', זה ב-onboarding זה עוזר פלאים, וב', הולך לך המחשב, זה דבר שקורה. חרב… לא עבדת עם קונטיינרים כמו שצריך, חרבשת את המחשב, הוא לא עובד כמו שצריך, אתה רוצה לעשות לו ריסטרט, factory reset, בום. אתה יכול לעשות את זה בקלות, במקום עכשיו, להיגרר חודש עד ההחלטה הכואבת לעשות factory reset, ואז עוד חודש. וגם זה סוג של גיבוי…

בועז: כן.

רן: שמאפשר לך לחזור, לעמוד על הרגליים, אפילו שזה מפתח אחד. עכשיו, אתה מפתח אחד שהולך לו המחשב בדיוק בפיק. איזה נורא זה. איזה נורא. יש את הספר הזה, Project Phoenix, דרך אגב. זה ספר ניהול, שמספר על כל מה שיכול להשתבש בתוכנה. הוא ספר נהדר. לפי דעתי must. מי ש…

בועז: איך לא המלצת עליו עד היום? כן.

רן: נכון, לא…

בועז: נכניס את זה ל…

רן: לא המלצתי עליו? אוקיי, אז בכל מקרה, ספר שכתוב כמו… הוא לא ספר טכני, שאתה יודע, עם עצות לחיים מאת מאסטר שיפו, אלא ממש ספר עלילתי, שמספר על מנהל בחברת IT שקיבל קידום, ונכנס לתוך ביצת ה… תובענות. כל אחד יזהה שם משהו, במיוחד מתכנתים יותר ותיקים. כתוב כזה ספר עלילתי. מי שהמליץ לי עליו, דרך אגב, זה דניאל שוורצר מ-CyberArk. הוא הביא לי אותו אפילו, ולא נתתי לו את זה חזרה.

אז הלקח הוא א', אל תשאילו ספרים, וב', כדאי לקרוא את הספר. ושם, באמת, המחשב שלו הולך, של המנהל הולך, ועכשיו צריך להסתדר עם מחשב אחר. ואיזה אימפקט זה עושה עליו, איזה מצוקה נפשית זה עושה עליו, כולנו יודעים. אז הנה למשל, דוגמא לגיבוי מהזווית שלא חשבתם. תכתוב סקריפט יצירה, במיוחד זה אם יש לך יותר מ-10 עובדים בחברה, זה מאוד עוזר ב-onboard, ואתם גדלים בצורה מסיבית. onboarding… עוזר ל-onboarding, ועוזר ל-disaster recovery. פרטי.

עכשיו, עשינו ככה מהקטן לגדול, חפרנו על סוגי מידע.

בועז: לעָצוּם, כן, ואז חזרה למתכנת, ועכשיו…

רן: בוא נדבר על האישי?

בועז: כן, יורדים בחזרה למטה לבסיס, וזה האישי, כן.

רן: וואו, נכון, אישי זה נורא מלחיץ. עכשיו, שוב, בביזנס נורא קל לבוא ולהגיד למה אנחנו צריכים את המידע הזה. כי באמת, אם עכשיו נכנס לאתר, לאמזון, ולא נמצא שם את כל המידע על הספרים שאנחנו אוהבים, זה יהיה אסון, להם וגם לנו. במיוחד לבעלי החברה. כולנו מכירים את סיפורי הזוועה, ויש את HUG ו-OPS. כל פעם שיש נפילה, אז יש השטאג של HugOps#, לחבק את ה-Operations, כי הם צריכים לדאוג ל…

בועז: חבקו את ה-Ops, כן.

רן: כן, ובחברות יש Ops. מה קורה אם בבית הולך לי המחשב? אז עכשיו, עכשיו אני אוציא את כובע המתכנת…

בועז: אין לך Ops בבית? אין לך את מי לחבק בהקשר הזה בבית? [צוחק]

רן: בטח, הילדים שלי מטפלים ב-Operations. מה אתה חושב שאני מטפל ב-Operations? אמיתי זה נכון, דרך אגב, הם מטפלים ב-Operations. אבל בוא, אני דקה אוציא את כובע המתכנת, או הארכיטקט, או הנודניק התורן, ואשים את כובע העיתונאי. אתה יודע כמה פניות אני מקבל, באמת קורעות לב של אנשים, שהיה להם מידע חשוב, למשל תמונות של יקיר שלהם, שכבר לא איתנו. הקלטה, צילום וידאו… ואז המחשב הולך, או הטלפון נגנב. כולנו מכירים את זה. אני חושב שכולנו ראינו את זה. שמבקשים, והמשטרה מבקשת, "זה הטלפון, זה התמונות האחרונות, הגנב יקבל פרס, יקבל זה… לא ישאלו, בלי שאלות, רק תחזירו." כמה פעמים. עכשיו, יש לי שאלה אליך. התמונות של הילדים שלך…

בועז: אוי, זאת שאלה, כן.

רן: איפה הם, התמונות?

בועז: איפה זה יושב, איך, מתי? יום אחד אני אגבה את זה. זה יגובה מתישהו.

רן: כן, זה מה שכולם… זה מה שאומרים גם, דרך אגב, בביזנס, שאני תמיד בא לחברות, שזה… ואוקיי, איפה הגיבוי שלכם? "אה, אמרנו שיום אחד זה יקרה". כן, יופי. אז ככה, הרבה פעמים התמונות… שאנחנו סומכים על שירותים חיצוניים, ולא חושבים על גיבוי. מה קורה למשל, אם חשבון הג'ימייל שלכם, הגוגל שלכם, הולך. מה קורה? ואז מחזירים לכם אותו, אבל בלי התמונות. זה יכול לקרות, זה קרה להמון אנשים. המון, תחפשו בגוגל, חפש בגוגל.

שזה מצחיק כבר, אבל עוד פעם, דברים… כשלים יכולים לקרות. בדרופבוקס למשל, חברת גיבוי, שאני משתמש בה, גיבוי חם. היתה להם תקלה לפני כמה שנים טובות, ודברים נמחקו. מה קורה אז? זאת אומרת, יש לנו… והמידע הזה הוא יקר. אתה לא יכול לשחזר אותו. אוקיי, מניח. מסמכים חשבונאים, יאללה, בסדר. אפילו שגם זה אפשר, דרך אגב. אבל תמונות של הילדים שהם היו קטנים, מה, אני מבקש עכשיו מה-AI לייצר את זה? כאילו אפשר, אבל…

בועז: [מגחך] עוד מעט יהיה אפשר, אולי.

רן: כן. זה יהיה מחריד. או ספר שכתבתי, מאמרים שכתבתי, עבודות מהתואר שלי, שלא… שכתבתי ואני רציתי פתאום לשמור. שירים אולי שחיברתי. דברים… כאילו, המידע שלי, זה הכל.

בועז: זה גם יותר ויותר, המימד הזה של… הכל מה שהוא שלנו, שיושב על עננים בחברות שונות בכל מיני מקומות, זה נהיה הזיכרונות שלנו, החיים שלנו, אהובנו, הכל נמצא שם כבר.

רן: נכון. ה…

בועז: התלות היא כל כך עצומה. ואולי בגלל זה גם שאלת אותי יפה, "מה, איפה זה, מה אני עושה עם זה, איפה זה שמור?" יש אפילו, הייתי אומר, איזושהי חרדה סביב העסק הזה, כן. זה נמצא שם, אני בטוח, וזה רק להתחיל להיכנס ולהתעסק בזה ולגבות. כבר אז אני אגלה אולי שחלק מהדברים לא שם, חלק כבר נעלמו, חלק נשכחו, כי גיביתי שם ולא העברתי לשם. זאת אומרת, זה כבר מייצר איזה משהו, כי אין איזה… אין process, אין פרוטוקול ברור. הנה, בשביל זה אתה פה עכשיו.

רן: נכון, זה בדיוק.

בועז: מה לעשות באמת, כאילו, לא בשעת מצוקה.

רן: זה בדיוק עם השקעות. לא מעט אנשים, שיש להם… הצטברו להם סכומים בחשבון, אוקיי? בעובר ושב הצטבר, אתה יודע, הכנסת יותר משהוצאת, ולאט-לאט פתאום אתה רואה שיש לך שם סכום נכבד. ואז אתה אומר, טוב, אני צריך להשקיע. ואז אתה מורח את ההחלטה, ונמרח עם ההחלטה, ואפילו אם היית משקיע את זה במשהו שהוא פחות טוב, זה היה כבר יותר… ההימנעות הזאת מההחלטה, זה משהו שקורה לכולם, כמובן גם לי.

בועז: כן, "יום אחד אני אחקור את זה. אני אעשה research איפה לגבות מה…"

רן: איפה לגבות…

בועז: אתה יודע, בפסח הבא, כאילו.

רן: אז בוא, אז בוא ונעשה עכשיו סדר. בוא נגיד מה עושים, בסדר? קודם כל, מגבים מידע של הבית, מכיוון שמדובר בסדרי גודל קטנים, מגבים הכל. אוקיי? גם את המסמכי… חשבונאים שיש לי משנת אנו באנו, וגם את התמונות של הילדים שלי. הכל הוא מגובה. הכל הוא חשוב. מה שבדרך כלל אני לא מגבה בסביבה ביתית, זה את מערכות ההפעלה, אוקיי?

בועז: [מהמהם]

רן: בניגוד לעבודה ששם, דיברנו על הסקריפט, פה, אוקיי, הלך המק, הלך הווינדוס, נעשה factory reset, נתקין עוד פעם את התוכנות, אני לא אשבור על זה את הראש. שם את זה בצד. ביי, אוקיי? לא רוצה. המפתחות מגובים. המפתחות של תוכנות שרכשתי, כן מגובים באיזשהו קובץ טקסט שנמצא באיזושהי תיקייה. הגיבוי הזה, קודם כל, אני דואג שיהיה לו גיבוי חם. מה זה גיבוי חם? אני מצלם משהו, זה עולה.

לאן זה עולה? כל אחד עם ההעדפה שלו. יש כאלה שישתמשו בגוגל דרייב, יש כאלה שישתמשו בענן של נו… של מק, של אפל, ב-iCloud. ויש כאלה שישתמשו בדרופבוקס, למשל. מוצר שאני פשוט ממליץ עליו כי אני נורא אוהב אותו. יש להם גם מרכז פיתוח בארץ, דרך אגב. אז בכלל, בוא נהיה פטריוטים…

בועז: פטריוטים, כן.

רן: כן. אבל לא, אני השתמשתי בהם הרבה לפני שידעתי שיש בהם… [צוחק] באמת אחלה מוצר. לא עולה הרבה כסף. וקודם כל אבל שיהיה מגובה, אוקיי? אני יודע שזה מגובה. כל דבר. עכשיו אם יש לך את הגוגל דרייב של התמונות, תדאגו שהוא יהיה מגובה, גם שהמסמכים יגובו לשם. איכשהו באיזושהי דרך.

עכשיו, זה אחד. עכשיו שימו לב להכיר, ולפעמים זה גם כרוך בתוספת תשלום מסוימת, שאפשר לשחזר או לבחור בשירות שמאפשר לשחזר אם מחקת. אם זה נמחק. ויותר מזה, תסנכרנו. שיהיה עותק באיזה שהוא מחשב בבית.

[פרסומת]

בועז: יש לנו את הגיבוי חם קודם כל. חם זה בדרופבוקס, בענן, בזה.

רן: כן. עכשיו בדרופבוקס, בענן וכולי… בדרייב, בוא נגיד בענן, שגם אחרי שאני שולח את זה לענן, שהענן ישלח את זה למחשב אחר.

בועז: אה, אוקיי. מהענן לעוד מחשב.

רן: כן, בדרופבוקס זה די seamless, אבל גם אפשר לעשות את זה בקלות במחשבים אחרים, בשירותים אחרים, אין עם זה שום בעיה. פשוט לעשות את זה. עכשיו, אם אין לכם… בדרך כלל לכולם יש איזשהו מחשב אחר, אתה… מחשב שני בבית. אם אין מקום, פשוט תקנו הארדיסק ותדחפו את זה לשם. שיהיה מגובה. למה? שאם יש איזושהי תקלה בענן, יכול להיות… יכול להיות שיש תקלה בענן. יכול להיות שפתאום, בום, הענן קרס לגמרי, ואחר כך כשהוא חזר, אז הזה שלכם לא קיים. או שסגרו לכם את החשבון. מישהו דיווח על החשבון שלכם. לפני שתוכלו להסת… לא עשיתם כלום!

בועז: ברור שלא עשיתם כלום.

רן: לא. אבל באמת, לפעמים אנשים לא עושים כלום, וזה נחסם. לפעמים הם הסתבכו עם האנשים הלא נכונים. לפעמים הם פעילים פוליטיים, והפעילים הפוליטיים בצד השני, או אפילו לפעמים באותו מחנה, תלוי באיזה מחנה, באים ומוחקים להם את חשבון הגוגל, למשל.

בועז: סיפורים שקרו, כן.

רן: סיפורים שקרו כל הזמן, כל הזמן. יש לכם את הגיבוי הזה. אוקיי, מהמחשב זה לא נמחק. ממש ככה. עכשיו, אם נמחק מהמחשב, ואתה איזה שהוא… לא נורא, יש את הגיבוי בענן, אפשר לשחזר את זה ממנו למחשב אחר. אם אין לכם מחשב יעודי, כדאי לקנות, אוקיי? יש מספיק מחשבים… זה לא מחשבים אפילו, זה שרתי קבצים. אפשר לקנות שרת קבצים, זה עולה באמת 1,000 שקל, ונותנים כזה… או פשוט ללכת להורים, ולגבות אצלם, אוקיי? להורים תמיד יש מחשב שולחני. גם ככה אתם עוזרים להם כל הזמן, [מחקה קול של ההורים] "המחשב התקלקל לי, הזה התקלקל…" דרך אגב, אני מדבר בתור זה שהולך לילדים שלו, כן? אני כבר עברתי…

בועז: כן.

רן: עברתי את השלב. אני… ההורים שלי מתקשרים לילדים שלי [צוחק] ואני גם מתקשר לילדים שלי, [משנה את הקול] "שומעים, זה לא עובד לי, מה, מה עושים?" כל כך מצחיק, כן, להיות בצד השני פתאום. אז גם ככה אתם משקיעים שם זמן. שימו להם עוד הארדיסק, ותדאגו שזה יגובה. תדאגו גם לגיבוי שלהם, דרך אגב, כי לאנשים מבוגרים זה עוד יותר כואב. וזה מה ש… סוגר לכם את הפינה של הגיבוי, מה שנקרא "גיבוי החם", ולבדוק גם שיש אפשרות שיחזור. למה? כי, למשל… אני נשמע כאילו אני נורא מפרסם את דרופבוקס, אבל…

בועז: אתה חוזר על עצמך כמה פעמים, אבל מן הסתם ב… יש סיבה, כנראה.

רן: כן, מניסיון.

בועז: אנחנו לא מקבלים, אנחנו לא מקבלים שום דבר.

רן: שום דבר, נכון.

בועז: לא אתה, לא אני.

רן: כלום כלום. אני חושב… כשרינה עבדה שם, אז הלכתי לשם פעם אחת ושתיתי שם קפה על חשבונה, אם זה נחשב משהו.

בועז: רינה ארטשטיין.

רן: רינה ארטשטיין, כן.

בועז: אורחת… אחת האורחות האהובות בפודקאסט.

רן: נכון, תמיד יש את זה… ופעם אחת הלכתי לבקר אותה בדרופבוקס ושתיתי שם קפה. ישבתי אצלה ושתיתי קפה. באתי לשם, נורא שמחתי לפגוש אותה פיזית ושתינו קפה. וזהו, זה הקשר. אמרתי, "אה, דרופבוקס זה פה? לא ידעתי, איזה יופי".

בועז: אז קיבלת קפה מדרופבוקס. יפה.

רן: כן, זה הגילוי הנאות. בכל מקרה אבל, יש את זה גם בשירותים אחרים, פשוט אני אומר על מה שאני מכיר, מה שאני משתמש בו. אז יש, למשל, באתי ואחד הילדים שלי כותב עבודה, כל הילדים יש להם… הם מחוברים לגיבוי הזה. אז כתב עבודה, והעבודה… הוא עשה את הטעות המרה של לעלות… לסמן את כל העבודה למחוק delete ואז לשמור. וסגר את התוכנה בטעות. ואז הוא פתח אותה, "אוי לא!" כל העבודה שהוא כתב נמחקה.

אז… זה עוד בתקופה שהוא כתב עבודות, לפני ה-AI. אני מדבר על הבן הקטן שלי. והוא נורא נורא התבאס. ואז הראיתי לו שיש בגיבויים, אתה יכול ללכת לגרסאות קודמות. כמה טוב. ובלי קינפוגים, ובלי בלאגנים, ובלי לתכנת ולבנות את המחשב. כולה להתקין איזה agent על המחשב בווינדוס או במק, וזה עבד לו. ללכת, לראות שיש גרסאות אחורה, ולראות אם זה מספיק לכם.

עכשיו, זה מעולה, כי לפעמים מוחקים דברים בטעות, לפעמים דברים נמחקים, או ערכתם בטעות את העבודה, ו"איי לא!" עכשיו גרסה קודמת. אפשר פשוט לוודא איך זה נראה ואיך זה… ממש, אותי זה הציל ממש. גם אותו, את הבן שלי ש… הקטן, שכל פעם נהג לעשות את זה בטעות לעצמו. או שהוא מחק קבצים והכל. כמובן שנותן לך עוד אפשרויות כמו לשתף וזה, אבל לזה אני לא נכנס.

אז הדברים האלה הם חשובים. להבין איך זה עובד, לבחור בשירות כזה, להבין שיש בו recovery גם לאחור, ולגבות למחשב נוסף. שאם יהיה אסון חלילה, יהיה לכם את זה.

בועז: יפה. זה גיבוי חם.

רן: זה גיבוי חם. עכשיו, אם אני רוצים לקחת את זה צעד אחד קדימה, יש גיבוי קר. עכשיו, למה גיבוי קר? בעולם של תוכנות כופר, בעולם של… שבאים מצפינים לך את התוכן של המחשב, ועכשיו לך תמצא אותו. וגם יש אפשרות תיאורטית, שמי שיצפין גם יתקוף את הענן, ואז תישאר גם בלי הגיבוי בבית ובלי הגיבוי בענן. אז… לדברים שהם חשובים, יש לי הארדיסק נייד, שאני מחבר אותו פעם בתקופה, יש לי פשוט event בקלנדר, כל… יום חמישי… ואני תמיד עושה את זה ביום חמישי, כי יש לי את הזמן לזה. יום חמישי האחרון של החודש, כל חודשיים, לחבר אותו.

בועז: 6 פעמים בשנה?

רן: כן, עוד פעם. ואז למשל משהו שנקרא למקרה חירום-חירום-חירום, חירומים.

בועז: כן.

רן: מעתיק את זה, וזה ההארדיסק הזה עולה, ממש 200-300 שקל, תמיד גם אפשר לקנות אותו בכל מיני מקומות, תמיד בכל מיני מבצעים וזה… חברים, מעתיקים, שומרים, וזהו. כל כמה שנים הוא קצת מתקלקל, הוא מתחיל לזייף, מחליפים אותו באחד אחר. זה הארדיסק נייד, אני… רוב האנשים… טוב אני מבין, הם חיים בעולם הסטרימינג. הם לא זוכרים מה זה.

בועז: יש את הדבר הזה, כן.

רן: כן, זה הארדיסק…

בועז: אבל לעשות… אפשר לראות ממנו סרטים, כמובן.

רן: [צוחק צחוק גדול] כן!

בועז: אפשר את הכל משם.

רן: כן, פעם היו משתמשים בזה המון. פתאום אני קולט שהילדים שלי מכירים את זה, כי אני מגבה לזה. אבל רוב האנשים לא מכירים את זה. זה פשוט הארדיסק, שאתה מחבר אותו ב-USB, ואז הוא מיד נדלק כזה. ואז פשוט מעתיקים, גוררים את הקבצים. ויש File Explorer כזה, כמו USB. שאפילו זה, רוב המאזינים בטח כבר לא זוכרים.

בועז: יש, יש מאזינים שכן.

רן: שכן, יש מערכות הפעלה…

בועז: סגמנט מסוים.

רן: לי יש USB על מערכת ההפעלה, אז אני משתמש בו המון.

בועז: לזה אי אפשר לגשת, אתה אומר. לכן זה קר. זה אף אחד לא יכול. זה לא, אי אפשר, זאת אומרת, לפרוץ את זה, צריך פיזית לקחת לך את זה מהבית, וכאילו לגנוב את זה ממש.

רן: בדיוק, ואז אתה שם את זה. עכשיו, פה דרך אגב, אם אתה מאוד פרנואיד, כמובן אתה יכול להצפין את ההארדיסק, אבל זה כבר…

בועז: זה רמות…

רן: זה רמות.

בועז: רמות גַּבָּאוּת מאוד גבוהות.

רן: כן, עכשיו… ופה גם נכנס האספקט של מה אני כן מגבה ומה אני לא מגבה, כי יש דברים שאני בכוונה לא אגבה.

בועז: מה לא מגבים?

רן: אז ככה, במובן העסקי, יש כמובן… הרבה מאוד פעמים צריך, במיוחד כשאנחנו מגיעים למידע אישי, במיוחד למידע רפואי כזה, שאם הוא יוצא החוצה אז זה… צריכים לחשוב טוב מאוד איפה מגבים, ויש מקומות שאנחנו נעדיף לא לגבות.

למשל, אצלי, ב… יש… אני מוכר ספרים באתר, באחד האתרים שלי. הפרויקט של ה-JavaScript. כאשר אדם קונה, הוא נרשם. יש את woocommerce, זה פלאגין שמה, והוא נרשם. עם הכתובת שלו והזה שלו והפרטים שלו. אחרי 3 חודשים זה נמחק. זה נעלם. למה? אני לא רוצה את זה אצלי. זה כן נרשם במערכת החשבוניות, שהיא מערכת חיצונית…

בועז: כן, כן.

רן: אבל זה כבר העסק שלהם. של החשבונית הירוקה, בהצלחה לכם. יפרצו אליהם…

בועז: כן, אתה אמרת לי את זה. כן, האצלת סמכויות, זהו.

רן: כן, אני לא צריך… אני לא רוצה להיות אחראי. אני… אם מישהו יפרוץ את האתר שלי ואני יוצא מנקודת הנחה שכל אחד יכול לפרוץ. אכן, אנשים יפגעו, אבל זה 3 חודשים של אנשים.

בועז: כן, יפה.

רן: לא… לא כל האנשים שקנו באתר מתחילת קיומו. עכשיו, גם לוגים. לוגים באתר שלי, שאני לא נדרש מבחינה חוקית לשמור, אני מוחק אותם בכוונה. לא רוצה לשמור אותם. ויש לי משהו, זה שמוחק אותם. אם מישהו יפרוץ את האתר ויקח את הלוגים, הוא לא יקבל… פעם ביום זה נמחק.

בועז: יפה. זה ממש ה… זה יפה להגיע. הגענו בסוף הפרק, למה אתה עושה… ההפך מלגבות. יש מילה לדבר הזה? חוץ מלמחוק.

רן: לבער.

בועז: לבער מקרבך.

רן: כן, יש עניין שלפעמים, אני צריך לבער מידע. זה נורא נורא חשוב, איך אני מוחק את המידע הזה.

בועז: מעניין. יפה.

רן: זה מדיניות.

בועז: כן.

רן: בגיבויים, כשאני חושב מה לשמור, צריך גם לזרוק. דרך אגב, גם אצלי. גם כשאני עושה דברים אצלי, יש דברים שעדיף לבער.

בועז: לבער.

רן: ועוד פעם, כל אחד מאיתנו יש לו משהו להסתיר. למשל, ביקור בעיר שכנה בלי שאשתי יודעת.

בועז: אהה, עיר שכנה לפתח תקווה. על מה מדובר פה, בר-זיק? [צוחק]

רן: בית הכנסת בבני ברק, כמובן. מה חשבת שהתכוונתי? אני… או למשל, כתובת חנות העמבה. אשתי אסרה עלי לאכול עמבה אחרי תקלה מצערת, אך אני מפר את מה שהיא אומרת. אני מקווה שהיא לא מקשיבה לפודקאסט, יעל. זה למשל, דברים כאלה, למשל, עדיף לבער. גם את העמבה, [צוחק] וגם את הלוגים.

לכל אחד יש איתנו… יש דברים שאולי עדיף לא לשמור. למשל, דו"חות רפואיים על כל מיני דברים שאנחנו לא נדרשים לשמור אותם. מי צריך לדעת שלפני 5 שנים, היה לי את האירוע הרפואי הזה והזה. אני לא נדרש לספר את זה לפי חוק, אפשר למחוק אותו. דברים כאלה. דברים שעדיף לפעמים לא לשמור, למחוק אותם, כי מישהו… אם מישהו ישיג את המידע הזה, אז אני ארגיש במצוקה, אוקיי? תמונות עירום, למשל, שצילמתי בלהט הרגע. דברים אחרים. יש מדיניות שלמה של "ביעור מידע", אולי בפרק הבא, כי כבר חפרנו מספיק על גיבויים.

בועז: כן, זה נושא מפתיע. נשמע מפעים גם. הגענו אליו ככה, בלי הכנה.

רן: [צוחק] מי אמר שאין…

בועז: ביעור, זה פרק לפסח כזה, גם, ביעור… "ביעור החמץ והמידע והדת".

רן: מי אמר שאין דרמות בפרק הגיבוי? [צוחק]

בועז: [צוחק]

רן: אבל עוד פעם, מידע זה דבר שהוא הכל.

בועז: בטח, בטח. כן.

רן: היום זה הכל. ובכלל, יש גם מדיניות של מידע. איזה מידע אני צריך לבוא ולשמור עליו מ-AI, ואיך אני שומר עליו מ-AI, ואיך לחסן מידע. אבל זה כבר, בוא נגיד, נשמור את זה לפעם אחרת. אם אני יכול לצאת עם משהו מהפרק הזה, זה בבקשה, קודם כל, המידע האישי שלכם. בבקשה, אני מתחנן, תגבו. אל תהיו חלק את מהסטטיסטיקה העצובה. תמונות של הילדים, של ההורים, של יקירים, של חברים. תשמרו אותם. זה אחד. ומסמכים כמובן, לספר של הזה… אז לא רק בגוגל דרייב, שזה אחלה להשתמש בו. שימו את זה גם במקום אחר, ומדי פעם תורידו. תדאגו שזה יהיה במקום אחר.

דבר שני, בארגון שלכם, בתוכנות שאתם כותבים, לחשוב טוב טוב, לסווג את המידע. לשים לב גם ש… א', לגבות מה שצריך. וב', גם לא לגבות את מה שלא צריך, ואז הכל יתפוצץ. והביעור, אם יש מידע שלא צריך לשמור, אל תשמרו.

בועז: נפלא. למדתי המון. ואני בטוח שגם המאזינים והמאזינות. ובדרך כלל אנחנו מסיימים עם המלצה, אבל כבר הייתה המלצה בילט אין בפרק, עם ה-Project Phoenix, נכון?

רן: עם הזה… אבל אני יכול להמליץ על עוד משהו.

בועז: בודאי.

רן: אוקיי, אז יש את Project Phoenix, אבל משהו שבכלל לא קשור לתוכנה, יש את הספר "עוצמה שחורה", של רוני פנטנש מלכאי. שהוא מספר על יהודי אתיופיה. את ההיסטוריה שלהם, את האתגרים. את איך, איך הסיפור הציוני הזה נראה מנקודת המבט שלהם. ספר פוקח עיניים. ממליץ בחום רב לקרוא, באמת.

בועז: אני חושב שאני הולך לקרוא את זה, כן. המלצה, הבאת לנו פה המלצה, אפילו לא מעולמות הפנטזיה, וה-sci fi, שאנחנו רגילים כבר לשמוע ממך. אז המון תודה, בר-זיק, על השיחה הזאת בפרק הזה.

רן: ממש שמחתי להיות פה, תודה רבה.

בועז: אני אוודא שגיבינו אותו. אתה יודע, גם זה חשוב.

רן: [צוחק]

בועז: גם כבר קרו אסונות עם הדבר הזה, כמו שאתה יודע היטב מהניסיון הרב שלך כאורח בפודקאסטים.

רן: כן, היו פודקאסטים של פעמיים ושלוש. וגם אני, דרך אגב, הקלטתי פעם סרטון הדרכה [צוחק] ב-CyberArk, ונמחק לנו פעמיים.

בועז: אז פה זה לא יקרה, אני רואה, אני מציץ מהצד שהגיבוי עובד, הכל בסדר.

רן: נהדר.

בועז: להתראות.

רן: יום טוב.

[מוזיקה שקטה]

בועז: אם האזנתם לפרק הזה עד כאן, זה אומר שלשמחתנו, הוא לא נמחק מן השרת והזמן של בר-זיק לא בוזבז לריק. אבל כאמור, כבר היו דברים מעולם. וכשמדובר על קוד ומערכות תוכנה, כמעט תמיד עדיף ללכת על גישת ה-"better safe than sorry", או כפי שגוגל טרנסלייט מציע, "טוב יותר בטוח מאשר להצטער". כן, ל-AI יש עדיין על מה לעבוד, גם בתחום תרגום המכונה.

[מוזיקת רקע]

בועז: אני בועז לביא, ועד כאן הפרק הזה של "עושים תוכנה".

תודה לצוות רשת "עושים היסטוריה". להילה שמש, עורכת התוכנית. לדני טימור, המנהל העסקי. לשלי נוי, מנהלת ההפקה. לאביב שם טוב, סמנכ"ל התפעול. ולעמית חזזי, מצוות המכירות. בצוות התוכנית גם שלי גואטה, וכרמל קינר.

מוזמנים ומוזמנות לעקוב ולהאזין לפודקאסט שלנו בכל אפליקציות הפודקאסטים שבסמארטפון שלכם, ולהצטרף לקבוצת הפייסבוק של "עושים תוכנה". תודה רבה שהאזנתם, ונשתמע בפרק הבא.

[מוזיקה]

קריין: לפודקאסטים נוספים של רשת "עושים היסטוריה", ולהצטרפות לרשימת התפוצה של התוכנית בדואר האלקטרוני, בקרו ב-osimhistoria.com או הורידו את אפליקציית "עושים היסטוריה" בחנות האפליקציות של אנדרואיד.

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

13 views0 comments

Comments


bottom of page