top of page

אחד ביום: מה שקורה ב-X

אילון מאסק, הבעלים של רשת X, הבטיח להפוך אותה למגדלור של חופש ביטוי ואמת. ועכשיו, במיוחד סביב המלחמה של ישראל בחמאס, מאסק מתמודד עם טענות שהיא הפכה לזירה מלאה בפייק ניוז, בשנאה, אפילו בעידוד טרור - עד כדי כך שהאיחוד האירופי הודיע שהוא פותח נגדה בחקירה. אז ביום ה-76 למלחמת אוקטובר 23, אנחנו עם עמרי ברק - על מה שקורה באחת הזירות החשובות והעוינות, של מה שאנחנו הישראלים אוהבים לקרוא דעת הקהל העולמית - רשת X.



 

אלעד: היום יום חמישי, 21 בדצמבר, ואנחנו אחד ביום, מבית N12.

אני אלעד שמחיוף ואנחנו כאן כדי להבין טוב יותר מה קורה סביבנו, סיפור אחד ביום, בכל יום.

לפני כמה שבועות העליתי ציוץ בטוויטר. סליחה, היום זה נקרא "העליתי פוסט ב-X". אז לפני כמה שבועות עשיתי את זה, ואחת התגובות שקיבלתי שם הייתה תמונה של דגל ישראל, רק שבמקום מגן הדוד באמצע הופיע צלב קרס.

עכשיו, אני לא בחור מאוד רגשן מטבעי, אבל אמרתי, יאללה נגיש תלונה. יש כפתור כזה שאפשר לדווח בעזרתו על פוסטים לא ראויים, מכל מיני טעמים. נדמה לי שבחרתי במה שנקרא "הייט ספייץ'.

בכל זאת, לפי הגדרת האנטישמיות של הארגון הבינלאומי לזכר השואה, להשוות את ישראל למשטר הנאצי, זו אנטישמיות.

אז דיווחתי, ואחרי לא הרבה זמן, הגיעה גם תגובה. לא התבצעה עבירה על הכללים של X. הפוסט תקין.

עכשיו, מרוב עצבים, העליתי את התגובה של X, גם כפוסט, והוא הפך לויראלי, ומאות משתמשים הבינו שזה סבבה לגמרי, להעלות תמונה של דגל ישראל עם צלב קרס, והתחילו להפציץ אותי בתמונה הזו.

אפילו היו כמה גופי תקשורת בטורקיה, שעזרו להפיץ את הבשורה.

אז אם במקרה אתם נכנסים ל-X ורואים שם את התמונה הזו, את הדגל עם צלב הקרס, זה כנראה בגללי.

טוב, אולי אני קצת מגזים, זה לא בגללי, זה בגלל האנטישמי, כמובן, אבל לא פחות חשוב, זה בגלל איש אחד, הבעלים של X, מי שרכש את הרשת החברתית הזו בהמון כסף, הבטיח לשנות אותה, להפוך אותה למגדלור של חופש ביטוי, של שקיפות, של אמת, ועכשיו, במיוחד סביב המלחמה של ישראל בחמאס, האיש הזה מתמודד עם טענות ש-X הפכה לזירה מלאה בפייק, בשינאה, אפילו בעידוד טרור. עד כדי כך שהאיחוד האירופי הודיע השבוע שהוא פותח בחקירה נגד X, ויכול להטיל עליה קנסות ענק.

אז ביום ה-76, במלחמת אוקטובר 23, אנחנו עם עמרי ברק, איש תוכן אינטרנטי שמסקר עבור חדשות 12 את הרשתות החברתיות, על מה שקורה באחת הזירות החשובות והעוינות של מה שאנחנו הישראלים אוהבים לכנות דעת הקהל העולמית, מה שקורה ב-X.

שלום עמרי.

עמרי: שלום אלעד.

אלעד: אני אשתדל מאוד לזכור שהשם של החברה היום הוא X ולא טוויטר, מדי פעם יתפלק לי ככה איזה טוויטר, אז אני מתנצל מראש. ראינו את האיחוד האירופי מודיע שהוא פותח בחקירה. מה זה אומר?

עמרי: זה בעצם אולי אחד הצעדים הרגולטוריים הכי משמעותיים שנעשים נגד רשת חברתית.

פה זה בעצם, כמו שאמרת, האיחוד האירופי נגד X לשעבר טוויטר. בעצם הם טוענים שהיא צמצמה את כל המדיניות בקריאת התכנים שלה, מאז שרכש אותה אילון מאסק בשנה שעברה. וזה בעצם מה שהוביל גם לעלייה בתוכן מאוד, תוכן מסית, תוכן אנטישמי, מה שגורם גם ללא מעט מותגים להפסיק לפרסם בפלטפורמה. וזה בעצם החקירה הראשונה והיא תהיה חקירה מאוד משמעותית.

האם בעצם האיחוד האירופי יכול לגרום לרגולציה על רשת חברתית, וזה יכול להגיע עד לקנס של כ-6% מההכנסות העולמיות של טוויטר, שזה יכול להגיע למיליארדי דולרים.

אלעד: כלומר, האיחוד האירופי בעצם אומר, אנחנו חוקרים חשד לקורלציה ברורה בין השינויים שאילון מאסק הכניס ל-X, לבין שיח שנאה, תוכן מסית, פייק ניוז שם בפלטפורמה. החשד שלהם הוא שיש קשר בין הכל.

עמרי: ממש ככה. האם השינויים שאילון מאסק עשה מאז שהוא נכנס לפלטפורמה, מאז שהוא הפך להיות הבעלים של X, לשעבר טוויטר, האם זה הוביל לעלייה באנטישמיות, לעלייה בפייק ניוז, לעובדה שאין מספיק שקיפות בפלטפורמה, וגם הם קוראים לזה עיצוב מטעה.

האם העובדה שהאימות חשבונות המשתמשים, שעוד נגיע לזה כנראה בהמשך, העניין הזה שכל אחד יכול לקנות וי כחול, מה המשמעות עלינו, המשתמשים בפלטפורמה הזו, ואיך זה משפיע על התכנים שאנחנו צורכים מטוויטר.

אלעד: תסביר לי, או ליתר דיוק למאזינים שלא נמצאים שם, למה בכלל מה שקורה בטוויטר חשוב? יש הרי פלטפורמות פופולריות, גדולות ממנה, בטח בישראל טיק טוק ואינסטגרם נהנות מיותר משתמשים, אז למה זה בכלל חשוב?

עמרי: טוויטר מאז ומעולם הייתה בעצם המקום לצרוך חדשות. היא הייתה המקום של עיתונאים, של פוליטיקאים, של מובילי דעת קהל, המקום שלרוב שם התפרסמו הידיעות הראשוניות, הוא מקום שהוא כל כך אינסטנט בעצם, מאיך שהיא נולדה, היא נולדה עם 140 תווים, העובדה שכל אחד מיד יכול לצייץ ומיד זה יוצא לעולם הרחב, ולעוקבים של אותם אנשים, אז כדרך זה, מיד היא הפכה להיות המקום שבו צורכים בו חדשות, והמקום שבו הולכים אליו כדי להתעדכן במה שקורה בעולם.

אלעד: וזו בין היתר הסיבה, שאילון מאסק רכש את טוויטר מתוך ההבנה שזה המקום שבו נמצאים מקבלי ההחלטות ומעצבי דעת הקהל, הוא רצה להגיע, רצה להשפיע על השיח שהם חלק ממנו, ולעשות את זה באמצעות שינוי הפלטפורמה.

עמרי: כן וכדי להבין את זה אולי צריך להבין קודם כל מי זה אילון מאסק.

הוא בן 52, אב ל-11 ילדים, מספר נשים שונות, הוא במקור מדרום אפריקה, ואילון מאסק הוא ממש לא רק טוויטר, הוא מנהל מספר מאוד גדול של חברות, בהן אנחנו מכירים לא מעט מהן, טסלה וספייס איקס שאחראית לשלוח לוויינים לחלל, טוויטר כמובן, סטארלינג שמחברת מדינות לאינטרנט, עוד שלל חברות שיש בהן בינה מלאכותית, וכמובן זה האיש העשיר ביותר בעולם, שמצד אחד עושה הרבה מאוד בשביל העולם, אחראי לכניסתם של רכבים חשמליים, ספייס איקס דוחפת את כל תעשיית החלל קדימה, מהצד השני מדובר באדם, איך נקרא לזה, חם מזג, מאוד מאוד מוזר, כזה שמעידים עליו, סם אלטמן שעבד איתו, מי שעומד מאחורי OpenAI וצ'אט ג'יפי טי שהוא רוצה נואשות שהעולם ינצל, אבל רק אם הוא יהיה האיש שיציל אותו, וגם הוא מעיד על עצמו, שמה שקורה במוח שלו זה כמו סערה, הוא אומר שהוא לא חושב שרוב האנשים רוצים להיות.

.Elon Musk: In my mind there’s a storm. I don't think most people want to be me. They might think they want to be me but they don’t. They don’t know. They don’t understand.

אלעד: אין ספק שבקריירה העסקית שלו מאסק כבר הוכיח שיש לו חזון, יש לו נחישות מהשנים הראשונות בפייפל לדוגמה אחר כך עם המון אתגרים וגם כישלונות בספייס איקס גם בטסלה.

הוא היה ממש קרוב לאבד את הכל אבל הלך עם האמונה שלו והצליח לעשות, מהפכות בשורה של תחומים וענפים עוד דורות קדימה, ולטוויטר, עמרי, מאסק הגיע בהתחלה לא כמשקיע או כבעלים פוטנציאלי, אלא כמשתמש מה שנקרא צייצן כבד.

עמרי: כן, מההתחלה הוא מכור של טוויטר, הוא מעיד את זה על עצמו, מצייץ בשעות הקטנות של הלילה, הוא כל כך מכור שפעם אחת חבר שלו אמר שנאלץ לקחת לו את הטלפון ולנעול אותו בתוך כספת כדי שהוא יפסיק לצייץ ואילון מאסק לא מוותר בשלוש לפנות בוקר הוא מצלצל, לביטחון של המלון ודורש יפרצו לו את הכספת כדי שהוא יוכל לצייץ בעצמו.

עד הקורונה, נקרא לזה, הוא מצייץ הרבה מאוד שטויות, ממים, בדיחות, בן אדם שכיף לעקוב אחריו, אבל משהו סביב הקורונה משתנה.

עצם העובדה שאילצו את מאסק ולסגור את המפעלים של טסלה בזמן הקורונה, זה הוציא אותו משלוותו, והפכו אותו גם לפתאום צייצן הרבה יותר פוליטי. הוא מצייץ ציוצים כמו: הוציאו לחופשי את אמריקה, החזירו לתושבים את החופש שלהם.

Elon Musk: If somebody wants to stay in their house, that’s great, they should be allowed to stay in their house. They should not be compelled to leave. But to say that they cannot leave their house, and they’ll be arrested if they do… This is, this is fascist. This is not democratic.

עמרי: הוא אפילו קורא לעובדים שלו לא להקשיב להוראות של המדינה ושיחזרו לעבודה, ואם מישהו יעצר הוא מצייץ "אז זה יהיה אני" וזה הופך אותו פתאום להיות מאוד אנטי ממסדי, אנטי ביידן, שגם בשלב מסוים הוא לא, ביידן בעצמו עורך ממש מעין ועידה על הרכבים חשמליים בתוך הבית הלבן, הוא לא מזמין את אילון מאסק ואילון מאסק זוכר לו את זה עד היום.

אלעד: זהו, אולי שווה לציין כאן לפי הביוגרפיות שלו ונדמה לי שגם הוא מודה בזה בעצמו. הוא דורש מהעובדים טוטאליות מוחלטת, רמת הציפיות שלו גבוהה בטירוף, מציב דד ליינים, הוא מבטיח חלומות גדולים ואז הוא פשוט מצפה שהעובדים שלו יגשימו אותם.

להגנתו הוא גם כזה בעצמו, כלומר לא פעם הוא ישן בלילות במשרד או במפעל מתוך תפיסה, שצריך לעבוד על משהו כמה שאפשר עד שהוא מוכן.

ופתאום כשבחסות הקורונה כפו עליו לסגור את העסקים שלו אז הוא התחיל למתוח ביקורת מאוד קשה, מן הסתם זה צעד שגם פגע בו כלכלית, והציוצים שלו עברו מהסרטונים של צב על גלגלים וכל מיני בדיחות אבא כאלה לטקסטים פוליטיים נוקבים. ועדיין הפער שבין להיות צייצן לבין לרוץ ולקנות את הרשת זה פער די גדול לא?

עמרי: אז כנראה שאצל אילון מאסק הפער הזה הוא מאוד מאוד קטן כי הוא פשוט עם משהו שהוא לא אוהב הוא מחליט שהוא משנה את זה והוא טוען שהדרך לשנות את העולם זה גם לקנות את טוויטר, מבחינתו זו כיכר העיר החדשה כזאת שבה כל אחד יכול לומר את כל מה שיש לו על ליבו, הוא מחליט לקנות אותה במחיר ממש אסטרונומי 10% מעל מחיר השוק ב-44 מיליארד דולר, אנחנו זוכרים את התמונה המפורסמת שלו שהוא מגיע עם כיור, למטה החברה עם המשפט let that sink in תנו לזה לשקוע מה שנקרא, ומיד העובדים בלחץ מבינים שהדברים הולכים להשתנות, האידיאולוגיה שלו של חופש הביטוי, העובדה שצריך לשחרר כמו שהוא קורא לזה את הציפור החופשי הציפור של טוויטר, וזה מה שקורה, מיד הוא מחליט לפטר 80% מהעובדים. בתוך זה הוא מפטר את כל העובדים שאחראים על ניטור תכנים ובטיחות בתוך האפליקציה, וגם הוא מחליט לעשות שינויים שיש להם, אחר כך תהיה להם משמעות מאוד מאוד משמעותית, הוא מחליט לבטל למשל את ה-V הכחול כזה שניתן רק למפורסמים, לעיתונאים, לפוליטיקאים, כזה שבטוויטר החליטו מי יקבל אותו ומי לא, הוא מחליט אין כזה דבר מעתה כולם יאבדו את ה-V הכחול שלהם ומי שירצה ויכול יוכל לרכוש אותו ב-8 דולרים בחודש, מאסק גם מבטיח לאותם רוכשים שיקבלו חשיפה גדולה יותר וזה רק קצה של קצה של מה שמאסק עושה בפלטפורמה.

אלעד: אבל תסביר לי מה הוא בא לתקן, כלומר אני מבין שהוא דוגל בחופש ביטוי במינימום התערבות ממשלתית במינימום רגולציה והפרעות, בסדר, אחרי הקורונה תפס קו שהוא גם פוליטי ותקיף אוקיי, אבל מה הוא טען שלא עובד בטוויטר?

עמרי: לטענתו יש מישהו שהוא מין פאפט מאסטר, שולט בחוטים מאחורי הקלעים, שממש לא הכיכר העיר הזו, היא מוטה לכיוון מאוד חד צדדי מאוד לצד השמאל של המפה מאוד מה שנקרא תרבות הווק, והוא בא לשנות את זה. הוא רוצה לתת קולות לכולם, בין היתר גם זאת אחת הסיבות שהוא מחליט לשנות את השם מטוויטר לאיקס הוא רוצה לתת בעצם מותג אחר לגמרי, הוא ממש מאמין שצריך גם להוריד את החשיפה לכלי תקשורת אמינים, לעיתונות הממסדית ומאמין ממש שמי שצריך לעקוב אחריהם הם כל אחד בעצם יכול להיות עיתונאי.

אלעד: וזה בא אחרי שהוא ראה לחשוף את המסמכים הפנימיים של החברה מהימים שלפני הרכישה, מה שנקרא טוויטר פיילס, שעסקו במשתמשים שהורחקו מהפלטפורמה ונושאים שנטו יותר לצד הליברלי פרוגרסיבי ,לכאורה זכו ליותר חשיפות, על פני ציוצים שמרנים יותר זו לפחות הטענה אבל תסביר לי רגע, מאסק אומר אני עושה את כל זה אני הופך את הקוד של טוויטר לקוד פתוח וחשוף, אני עושה את כל הדברים האלה למען חופש הביטוי? אני עושה את זה כאקט נגד תרבות הווק הפרוגרסיבית הליברלית השמאלנית? גם וגם?

עמרי: הוא מנסח את זה כחופש הביטוי, כהדרך שלו לפרי ספיץ (Free speech), שאם תשאל אותי לדעתי זה שילוב של השניים ורצון קצת להתחבב אולי על צד אחר במפה שפחות אולי פעיל בטוויטר עד עכשיו אולי קצת לפגוע בעיתונות שהוא יש לו איתו קשרים מאוד סבוכים ומעניינים לאורך השנים, ואחת הדרכים שהוא עושה את זה זה גם הדרך שלו למשל להילחם בכל מה שקשור למה שאנחנו נגדיר פייק ניוז ומיסאינפורמציה, אילון מאסק נותן לכיכר העיר את הכלים להילחם בזה. הוא קורא לזה קומיוניטי נוטס, הערות הקהילה מעין ויקיפדיה לטוויטר, זאת אומרת אם אתה אלעד תצייץ עכשיו איזה שהוא ציוץ שאין לו שום קשר למציאות, מה שיקרה זה שהוא מצפה, אילון מאסק, שהמשתמשים שעוקבים אחריך, יוכלו לתקן ולכתוב מעין הערה מתחת לציוץ שלך, שמה היא האמת, לא נמחוק את מה שכתבת גם אם אין לו שום קשר למציאות גם אם מדובר בפייק ניוז מוחלט והתיקון יבוא מתחת, הבעיה היא האיטיות בתגובה הזו והעובדה שכבר לפייק ניוז, למיס-אינפורמציה שרץ בטוויטר, הוא מגיע לעשרות מיליוני אנשים ולהערות הקהילה יש פחות משמעות וזה יוצר מאוד בעייתיות בתכנים שיוצאים לאור.

אלעד: אז זהו שהאיחוד האירופי, אפרופו החקירה, בודק גם את העניין הזה את האפקטיביות או את חוסר האפקטיביות של הקומיוניטי נוטס, של הערות האלה, כי יחד עם הטענה שהן פחות אפקטיביות מהשקר שפורסם לפניהן, יש גם טענה שזו פשוט הדרך של מאסק ושל אקס להתחמק מעיסוק בכלל, בניטור ובסינון מידע כי אין לדוגמה אפשרות לדווח על ציוץ שמפיץ פייק ניוז, אין קטגוריה כזו בכלל בדיווח שמאפשרת הרשת וזה הקומיוניטי נוטס באמת הוא שינוי אחד דיברנו גם על שינויים אחרים, אבל מעניין אותי מה ראינו בפלטפורמה בעקבות הכניסה של מאסק וכל השינויים שהוא התחיל שם ברשת?

עמרי: אז קודם כל אנחנו יכולים לראות מיד, שיש תכנים שעד עכשיו היו מוסרים, ושהיו לא מקבלים חשיפה מאוד גדולה, שפתאום מקבלים חשיפה כמו תכנים טרנסופוביים באופן ספציפי זה סרט דוקו, שאפילו אילון מאסק, מקדם בעצמו נגד הקהילה, נגד קהילת הטרנס, סרט שעד עכשיו צונזר מטוויטר ופתאום חוזר לפלטפורמה. הוא מחזיר חשבונות של תומכי ימין קיצוני באמריקה, באופן ספציפי כאלה שתומכים בעליונות הגזע הלבן, נלחם בצורה ישירה עם הליגה נגד ההשמצה שמאשימה אותו בכך שהוא מאפשר תכנים אנטישמיים בפלטפורמה, ומהם לתבוע אותם וזה ככה מתחיל איזה שהוא עימות מאוד מאוד משמעותי, בהחלט אנחנו רואים, איך הפלטפורמה פתאום נותנת מקום הרבה הרבה יותר משמעותי לתכנים הרבה יותר קיצוניים הרבה יותר מיסאינפורמציה והרבה יותר פייק ניוז.

אלעד: בעיצומו של התהליך הזה, בשבעה באוקטובר התחילה מלחמה בין ישראל וחמאס וכמו בכל רשת אחרת בעולם גם ואולי אפילו במיוחד באקס, זה הפך להיות הנושא הכי דומיננטי. מה ראינו שם?

עמרי: קודם כל אנחנו רואים זינוק אדיר בתכנים מלאים בשנאה באנטישמיות בפייק ניוז, יש מחקר שפורסם ממש בחודש הראשון של המלחמה והוא הראה איך 74% מהפוסטים השקריים הויראליים ביותר בפלטפורמה, עודדו על ידי אותם חשבונות מאומתים עם וי כחול, כאלה ששילמו לטוויטר.

אנחנו רואים ממש איך הנרטיב השקרי מקודם קודם כל בטוויטר ואז מקבל חשיפה בפלטפורמות אחרות כמו טיק טוק ואינסטגרם, חלק מהדוגמאות אנחנו רואים שקרים נוראים כמו את אותו כלוב מפורסם שבו ילדים לכאורה נמצאים בו בתוך עזה וזה בכלל שקר, או אנחנו רואים שקרים כמו שאוקראינה מכרה נשק לחמאס, ובנוסף אנחנו רואים גם דו"ח אחר שמפרסם את הליגה נגד ההשמצה שמראה שיש זינוק של יותר מ-900% בתכנים האנטישמיים בפלטפורמה, בהחלט אנחנו רואים איך טוויטר הופכת להיות או איקס הופכת להיות כר פורה לכל מה שקשור לאנטישמיות.

אלעד: זהו, אתה מדבר על המשתמשים עם ה-V כחול ובניגוד לעבר שטוויטר היא זו שהייתה מעניקה את הסמל הזה סמל סטטוס אולי אבל יש לו גם משמעות, למשתמשים שעומדים בקריטריונים, אז ברגע שכל אחד יכול לרכוש אותו את ה-V כחול בעלות של כמה דולרים בסך הכל, כל צייצן יכול לקבל עדיפות לתכנים שלו גם אם הם תכנים קיצוניים ושקריים וככה לקדם את עצמו. יש כמה משתמשים שמאסק אפילו קידם באופן אישי, הוא לא פעם ממליץ לעקוב אחרי משתמשים שהפיצו פייק ניוז הוא משתתף מדי פעם במה שנקרא ספייסים מפגשי אודיו באקס, כשלצידו שם משתתפים גם משתמשים שידועים בעמדות קיצוניות אנטי ישראליות אפילו אנטישמיות.

עמרי: אחת הדוגמאות הכי טובות שאפשר להראות לזה, זה למשל, משתמש בשם ג'קסון אינקל שונא ישראל אנטישמי שם לו עצמו למטרה להפיץ דיסאינפורמציה, באמת את התעמולה השקרית של חמאס. והוא באמצעות ה-V הכחול הזה מצייץ בלי הפסקה מכפיל את עוקביו פי שניים בזמן המלחמה, אפילו מרוויח מזה כסף, וחלק מסתכלים עליו כאל מקור מידע אמין.

אלעד: וזה יהיה נכון לומר, עמרי, שלא רק פלטפורמה הקצינה אלא גם מאסק עצמו הקצין את הפוסטים שלו בתקופה שמאז שהפך לבעלים של טוויטר?

עמרי: : אני חושב שאנחנו בעיקר רואים את אילון מאסק הופך להיות הרבה יותר פוליטי, כבר לא איזה שהוא טרול. מצחיק אלא מביא עמדה הרבה יותר ברורה בכל מה שקשור לפוליטיקה הוא מבין את המשמעות שיש לקהל שלו ולתהודה שיש בדברים שלו ולהשפעה שלו על כל דבר שהוא כותב בטוויטר ולפעמים הוא גם מנצל את זה לטובתו האישית.

אלעד: כן ולפעמים הוא גם מנצל את זה באופן שפוגע בעסקים שלו ובפלטפורמה שלו כמו למשל. משבר הפרסום באקס. גל של חברות שהודיעו שהן מפסיקות לפרסם בפלטפורמה הכל בגלל פוסט של מאסק שהוגדר ממש כפוסט אנטישמי.

עמרי: כן ובמהלך המלחמה בעזה אילון מאסק בעצמו מקדם תיאוריית קונספירציה הזויה. מישהו משתמש שכותב איזושהי תיאוריה שטוענת שהקהילות היהודיות בארצות הברית ובמערב ממש מעודדות שנאה נגד נבלים. מאסק עונה לו 'אמרת את האמת לאמיתה.' וזה בשילוב עם אותו קמפיין שדיברנו עליו קודם של הליגה נגד ההשמצה על כך שיש הרבה יותר תכנים אנטישמיים ותכני שנאה בטוויטר. בעצם זה הקש ששבר את גב הגמל ומוביל לא מעט מפרסמים להפסיק לפרסם בפלטפורמה ולצאת בצורה ישירה נגד אילון מאסק אפילו הביידן והבית הלבן מזדעזעים מהאמירה הזאת.

Speaker: Also today, The White house condemned Elon Musk for what it called the abhorrent promotion of antisemitism. Now that was in reaction to a tweet posted by Musk, endorsing a conspiracy theory that Jewish communities push “hatred against whites”.

עמרי: מה שמוביל להרבה מאוד מפרסמים פשוט להודיע שהם מפסיקים לפרסם בפלטפורמה, בהם אפל, דיסני, וורנר בראדרס, אייבי אם, לטענתם איקס לשעבר טוויטר הפכה להיות כר פורה לשיח אנטישמי והסתה והם טוענים שמפסיקים לפרסם בפלטפורמה.

אלעד: ותגובתו של מאסק לעניין הזה הייתה ציורית כדרכו.

עמרי: מאסק מגיע לראיון בכנס של הניו יורק טיימס ושם הוא נשאל על אותו חרם של מפרסמים ובעצם הוא עונה להם בצורה מאוד מאוד ברורה עם מילים מאוד מאוד גסות.

Elon Musk: Ahh.. don’t advertise.

N.Y Times: You don’t want them to advertise?

Elon Musk: No.

N.Y Times: What do you mean?

Elon Musk: If someone is gonna try to blackmail me with advertising, blackmail me with money, go fuck yourself.

גם למנכ"ל דיסני, ממש נכנס בו ראש בראש ואומר בעצם שאם טוויטר תיפגע ובעצם טוויטר או איקס תיפול בעקבות חרם המפרסמים הזה, אז הציבור ידע לשפוט שזה קרה בזכות אותם מפרסמים ושוב הוא אומר על כמה המשמעות יש לקהל שלו ולקהל שעוקב אחריו ולקהל שרוצה טוויטר והוא ידע להאשים את מי שצריך להאשים במידה וטוויטר תיפול.

אלעד: הוא התנצל אחר כך על הציוץ האנטישמי אמר שזה היה ציוץ טיפשי. אבל זה לא נגמר שם כי כשברקע השערה הזו מאסק הגיע לביקור בישראל ואפשר אני חושב לומר אני לא אטעה, שיש קשר בין השערה והפגיעה בעסקים שלו לבין ההחלטה שלו להגיע לביקור מאוד מתוקשר בארץ.

עמרי: כן לגמרי לא למרות שאם תשאל את אילון מאסק בעצמו הוא יגיד לך שזה ממש לא היה איפולג'י טור זה לא היה ביקור התנצלות הוא טוען שהוא בא כי הוא באמת גם מצייץ את זה ואומר למעשים יש משמעות יותר גדולה מדיבורים, ובאמת אילון מאסק מתקבל פה בכבוד שלדעתי מעטים אם בכלל התקבלו פה. זאת אומרת הוא מגיע לפה פותח את הבוקר בסיור בעוטף עם ראש הממשלה.

Speaker: Terrorists infiltrated into this Kibbutz itself.

עמרי: משם נוסע איתו ביחד לכנסת. הם מנהלים ביחד ראיון ספייס ראיון אודיו בתוך הפלטפורמה בתוך איקס. צופים ביחד בסרט הזוועות בגרסה מקוצרת שלו, הוא פוגש את גנץ ואז הולך לפגוש את נשיא המדינה ואז ביחד עם נשיא המדינה גם פוגש משפחות חטופים.

רק שברקע באמת כמו שאמרנו, אותו ציוץ אנטישמי אותה סערה ונתונים ואין ספור מחקרים שמראים עד כמה שהפלטפורמה שלו מקדמת אנטישמיות, ובעצם פה לאורך כל הביקור הזה אנחנו לא שומעים ממנו אמירה, הבטחה או משהו שהוא יעשה כדי לטפל בפייק ניוז ובאנטישמיות שמופצת בפלטפורמה שלו, וגם אני חייב להודות לא שמענו יותר מדי מהמנהיגים שלנו איזושהי ביקורת עליו אולי במעומעם מנשיא המדינה הרצוג.

Hertzog: You have a huge role to play, and I think we need to fight it together, because under the platforms which you lead, unfortunately there is a harboring of a lot of old hate, which is Jew hate, which is antisemitism. So I think we need to discuss..

אלעד: והייתה השפעה, כלומר ראינו השפעה על ההתבטאויות של מאסק אחרי שהוא סיים את הביקור בישראל?

עמרי: אז מצד אחד אנחנו באמת רואים שהוא באמת באמירות מאוד חד משמעיות על כך שבאמת ישראל צריכה לחסל את חמאס.

Elon Musk: I mean there’s no choice but to kill those who insist on murdering civilians. There's no choice.

עמרי: הוא גם, הוא ממשיך לענוד את דיסקית החטופים שהוא מקבל על ידי מלכי שם טוב, אביו של אחד החטופים שעדיין בעזה, והוא הולך איתה גם ומציג אותה לראווה גם באותו כנס בניו יורק טיימס שבו הוא מתראיין. באמת אנחנו רואים שזה כן מזיז אצלו משהו מצד אחד.

מצד שני כל מה שקשור לתוכן של שנאה נגד ישראל, תוכן אנטישמי ברשת, אותם משתמשים שמפיצים נגדנו הרבה מאוד פייק ניוז, אנחנו לא רואים שום שינוי בפלטפורמה, ואם תשאל אותי, אני לא חושב שגם אי פעם נראה. שוב, זה נוגד את האמונות שלו של Free speech ואיך שצריכה הפלטפורמה הזאת להיות בעצם כיכר העיר הציבורית.

אלעד: ואתה יודע שווה להגיד אנחנו מתמקדים פה בטוויטר אבל היא לא הרשת היחידה שסובלת מבעיות כאלה, אפילו אפשר לטעון שהיא לא הרשת במצב הכי גרוע, כי התפרסם לאחרונה מחקר שמדבר על טיק טוק ועד כמה המצב שם חמור על זה שמספיק לבלות חצי שעה בממוצע ביום בטיק טוק, כדי להעלות את הסיכוי להחזיק בעמדות אנטישמיות. והנה האיחוד האירופי החליט דווקא להתמקד בטוויטר אחרי שכבר פעלו שם נגד אפל וגוגל ופייסבוק בעניינים אחרים, עכשיו פותחים בחקירה נגד טוויטר.

עמרי: כי שם אפשר לראות ממש את ההוכחות בצורה מאוד מאוד חד משמעית, במיוחד סביב המלחמה בעזה, אולי מאסק הוא רק הסנונית הראשונה ומיד נראה עוד תביעות כאלה ועוד חקירות כאלה גם נגד גופים אחרים, החוק הזה שבו השתמשו, בעצם הוא רק עבר בחקיקה בשנה שעברה ולכן אנחנו רק בתחילתו וזה ממש הניסוי הראשון, האם לקנס, לא משנה מה סדר הגודל שלו יהיה, יהיה באמת משמעות על אילון מאסק, האם זה באמת יזיז אותו מנקודה כזו או אחרת?  אני לא בטוח, גם אם זה יהיה קנס של מיליארדים, כי בסוף אנחנו מבינים, הוא לא עושה את זה ממש בשביל כסף, ונראה שטוויטר היא גם איזשהו כלי שהוא משתמש בו כדי לקבל השפעה מאוד מאוד דרמטית.

אלעד: תשמע, הם יכולים להטיל קנס על אקס, הם יכולים להגיד נו נו נו, בסוף עומד מולם האיש העשיר ביותר בעולם, איש שהוא לא צפוי, חובב גדול של דרמות ובאופן כללי לעשות בלאגן, מאוהב בתדמית הילד הרע, כמו שהזכרת בתחילת השיחה, איש שאמרו עליו אנשים שמכירים אותו, שהוא באמת מונע מרצון להציל את העולם, אבל בתנאי שהוא זה שיציל אותו.

אז אני בספק אם את כל הדבר הזה, חקירה של האיחוד האירופי ואפילו קנס יכולה לשנות.

עמרי: כן, ואפילו אם נשים בצד את הצורת התנהגות שלו, האם אנחנו לא צריכים רגע לחשוב, ולחשוש אולי מהעובדה שהוא, הבן אדם הזה, שבאמת ההשפעה האדירה שיש לו, משתף תיאוריות קונספירציה, מאפשר לאנשי ימין קיצוני, לחזור לפלטפורמה ונותן להם תהודה מאוד רחבה. זאת אומרת, בואו רגע נגביל את זה, ואיך אנחנו היינו מרגישים, אם היה קם בבוקר, מנכ"ל של חברת נשק ישראלית, והיה מפיץ תיאוריות קונספירציה הזויה. קחו את זה ושימו, ואיך אתם הייתם מרגישים? זאת אומרת, אף אחד לא משגר כל כך הרבה לוויינים או חלליות כמו לאילון מאסק. החברות האלו, יש להן תלות מאוד מאוד משמעותית באילון מאסק, אפילו תלות של מדינות, ולכן נשאלת השאלה, האם מאסק יכול, צריך, חייב, לשלוט בכל כך הרבה מוצרים, שיש להם כל כך הרבה משמעות על העולם?

אלעד: עומרי ברק, תודה.

עמרי: תודה אלעד.

אלעד: וזה היה אחד ביום של N12, אנחנו מחכים לכם בקבוצה שלנו בפייסבוק, חפשו "אחד ביום", הפודקאסט היומי.

העורך שלנו הוא רום עתיק, תחקיר והפקה, רוני הרניב, עדי חצרוני , שירה הראל ודני נודלמן, על הסאונד ספיר רוזנבלט, יאיר בשן, יצר את מוזיקת הפתיחה שלנו.

אני אלעד שמחיוף אנחנו נהיה כאן גם בשבוע הבא.


6 views0 comments

Comments


bottom of page