תאריך עליית הפרק לאוויר: 11/07/1976.
[הקלטה] הופעה חיה, פול מקרטני שר Yesterday, צרחות מהקהל.
[אפקט קולי התנגשות מכונית, שברי זכוכית]
[הקלטה מושמעת הפוך] מילים לא ברורות
פול מקרטני מת
1996, הביטלס בשיא הצלחתם, הביטלמאניה בעיצומה, ופתאום רק שלושה. פול מקרטני מת בתאונת דרכים. אגדת הביטלס על סף תהום. הוחלט להסתיר את הפרשה כולה, מוצאים כפיל לפול מקרטני. מזה עשור בשמו חוסה איש אחר. בתוכנית היום נחשוף את כל האמת על מותו של פול מקרטני.
1:29- 2:13 [קטע מהשיר Elinor Rigby]
[השיר עדיין מתנגן ברקע] 1966, בסוף העבודה על תקליטם Revolver, הפסיקו הביטלס את הופעותיהם הפומביות באורח פתאומי. עד היום לא ניתן שום הסבר רשמי לכך.
1966, הביטלס מתפרקים למעשה, כל אחד פונה לדרכו: ג'ון לנון מפסיק להקליט מוסיקה ומגלה עניין בסרטים, ומשחק בסרט "כיצד ניצחתי במלחמה". רינגו סטאר גם הוא פורש מתחום המוסיקה ומשתתף בסרט בשם "קנדי". ג'ורג' הריסון נוסע אל המאהרישי שלו בהודו ומגלה עניין בגלגול נשמות. פול מקרטני נעלם מן האופק לתקופה ארוכה, השמועות יודעות לספר כי הוא מצוי אי שם באפריקה ומלחין מוסיקה לסרט.
דצמבר 1966, ראיין אפשטיין, אמרגן הביטלס, מכריז על תחרות האדם הדומה ביותר לפול מקרטני. מרחבי ארה"ב מגיעות אלפי תגובות אולם תוצאות התחרות לא פורסמו מעולם והסיבה ברורה: בתחרות נמצא כפיל הדומה בצורה פנטסטית לפול מקרטני. האמרגן רוצה להסתיר את העובדה.
דצמבר 1966, אנשי חברת התקליטים של הביטלס מתאמצים להוכיח כי הלהקה עדיין קיימת. הם ממהרים להוציא לשוק את Oldies but Goldies, המכיל רק חומר ישן. השיר "עליי להכניסך לתוך חיי" אמור היה לחתום את התקליט Revolver ובו שר מקרטני "הייתי לבדי, יצאתי למסע ולא ידעתי מה אמצא שם"
4:30- 4:42 [קטע מהשיר Got to get you into my life]
[השיר עדיין מתנגן ברקע] ג'ון לנון, בשיר שצרף במיוחד לתקליט לאחר מותו של פול מקרטני, עונה לו "המחר לא ידוע", שיר בשם Tomorrow never knows. בשיר הזה, אומר ג'ון לנון, הוא מורה לפול מקרטני באיזו דרך עליו ללכת בעולם שכולו טוב. השיר, שהוא הקטע הפסיכדלי הראשון של הביטלס, מבוסס על עיבודו של טים לירי לספר המוות הטיבטי. הוא מהווה ללא ספק את התגובה הראשונה למותו של פול. אין ספק שסגנונו המוסיקלי ומילותיו חריגים בהחלט מאופיו של התקליט כמכלול, ושהשיר הזה Tomorrow never knows, סופח אליו, אל התקליט, לאחר השלמתו.
5:23- 6:20 [קטע מהשיר Tomorrow never knows]
פברואר 1967, לשוק יוצא תקליטון, שלמרות שיצא בזמן העבודה על האלבום סרג'נט פפר, לא נכללו בו, בסרג'נט פפר, שיריו של התקליטון. זהו תקליט פרידה וזיכרון לפול מקרטני והוא מכיל שני שירים.
6:38- 6:53 [קטע מהשיר Penny Lane]
Penny Lane, סמטת פני, שהוא המקום שבו נולד פול מקרטני.
[השיר ממשיך להתנגן]
ועוד בהיותו תקליט פרידה וזיכרון לפול מקרטני, שיר שהוא שיר זיכרון מסובך במילותיו, נושאו, ומשמעות החיים: שדות תות לנצח.
7:35- 11:00 [השיר Strwberry Fields Forever]
והנה, שימו לב, אתם המאזינים, לסוף השיר הזה, למילים שאומר כאן, בסוף השיר ג'ון לנון, הוא אומר:
I buried Paul "אני קברתי את פול" I buried Paul [סוף השיר ממשיך להתנגן]
I buried Paul
אני קברתי את פול, נשמע זאת פעם נוספת [סוף השיר מתנגן שוב]
[הקלטה מושמעת הפוך, מילים לא ברורות]
פול מקרטני מת.
1967, הפרופסור הנרי טרובי מאוניברסיטת מיאמי שבארה"ב, שהוא מומחה בעל שם עולמי לזיהוי קולות, ערך ניסוי בן 20 שעות באיתור קולות מתקליטי החיפושיות. הלהיט האחרון של הלהקה לפני התאונה, היה Elinor Rigby, והראשון אחרי התאונה Penny Lane. הפרופסור טרובי [Penny Lane חוזר להתנגן ברקע] הגיע למסקנה שקולו של פול מקרטני ב- Penny Lane אינו זהה לקולו של מקרטני ב- Elinor Rigby.
וזו אחת ההוכחות העיקריות למותו של פול ולהחלפתו ע"י כפיל. כפיל הדומה לו מבחינה חזותית אך שונה מן הבחינה המדוקדקת של הקול, והרי קולו של אדם ניתן לאפיון מדעי מדוייק.
[השיר Elinor Rigby ממשיך להתנגן ברקע] 1967, ללא ספק בשנה זו חל שינוי מוחלט בסגנון החיים והמוסיקה של החיפושיות. מן הבחינה המוסיקלית הפכו יצירותיהם מפזמונים פשוטים בעלי תוכן חסר חשיבות, ליצירות מורכבות מבחינה מוסיקלית, בעלות תוכן מילולי עמוק יותר וקליט הרבה פחות. לעומת שירים כמו Good day sunshine, Got to get you into my life, Paper back writer, Yellow Submarine, שהם השירים האחרונים שהוקלטו לפני מותו של פול, אנו מוצאים שירים כמו Strawberry fields forever, Day in a life, Lucy in the sky, פזמונים שהוקלטו אחרי המוות. [Lucy in the sky מתחיל להתנגן ברקע] ללא ספק שינוי חד, שינוי חריג בסגנון תוך זמן קצר מאוד. שינוי שחל כתוצאה מגורם חיצוני- מותו של פול מקרטני.
13:53- 14:28 [קטע מהשיר Lucy in the sky]
כך אחרי, וכך לפני:
14:32- 15:20 [קטע מהשיר Paperback Writer]
1967, השינוי בסגנון החיים: הביטלס שינו את תדמיתם בעיני הקהל- מהופעה מסודרת וחיים מהוגנים, להופעה פרועה. התסרוקות המאופיינות שלהם, אלה שהפכו לסמל בעולם, נזנחו לטובת שיערות ארוכות, שפמים וזקנים. הביטלס אשר שמרו תמיד על תדמית של ילדים טובים החלו להתנהג בצורה מוזרה, להשתתף באורגיות וסמים, התרחקו מרחק נוסף מאור הזרקורים, ולאחר שהפסיקו את הופעותיהם, נמנעו ממגע עם מעריציהם, חדלו להשתתף אפילו במסיבות עיתונאים.
הלהקה יצאה באותה שנה למסע ארוך להרי ההימלאיה, והתבודדה במנזרו של המאהרישי יוגי, במטרה לעסוק במשמעות החיים ובגלגול נשמות. השינוי בסגנון החיים לא היה הדרגתי אלא מהיר וקיצוני מאוד. כל התנהגותם מורה על ניסיון לברוח מן המציאות המרה שכפה עליהם מותו של פול מקרטני.
1967, יוני, Sargent Pepper
17:03- 18:13 [קטע מהשיר Within You Without You]
חבורת מועדון הלבבות הבודדים של הסמל פפר. ארוך הנגן הראשון של החיפושיות שיצא עם כפילו של פול מקרטני, ואף הוא מהווה תקליט זיכרון לפול. ההוכחות והרמזים למותו של פול נמצאים גם במוסיקה, וגם מעל מעטפת התקליט. אנחנו נפתח בעטיפה: קודם כל, כל המעמד של העטיפה הקדמית הנו טקס קבורה שבו נקברת להקת הביטלס הישנה. באמצע העטיפה עומדת הלהקה בלבושה הפסיכדלי החדש, כאשר מאחוריהם ניצבים עשרות אורחים מפורסמים. ההוכחה לכך שהקבורה היא לא של הביטלס בכלל אלא של פול מקרטני בפרט, היא בעובדה שהגיטרה, הגיטרה עשויית הפרחים שעל הקבר, היא בעלת ארבעה מיתרים. כלומר, גיטרה בס. כלומר, זו של פול מקרטני, הוא הקבור, כיוון שהוא היה נגן הבס של הלהקה.
ועוד: מעל ראשו של מקרטני מונפת יד פתוחה. יד פתוחה הוא כידוע סמל מוות מזרחי מקובל.
וכאן, יש לנו המאזינים הוכחה מעט מסובכת, אתם נדרשים לשתף פעולה. נספר לכם שמתחת לתמונתם של הביטלס מונח תוף, עליו, מעטפת התקליט, כתוב שמו של התקליט- Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, כאשר המילה Hearts- לבבות, מתחת לפול מקרטני. וכאן הסבר מעט מסובך, אנא שימו לב: כאשר נוטלים מראה, נוטלים מראה ומניחים אותה במאוזן בזווית ישרה לתקליט, בדיוק באמצע המילה Hearts. ושוב, מחזיקים את התקליט במאונך, נוטלים מראה ושמים אותה בניצב לפני התקליט, כלומר המראה היא מאוזנת בזווית ישרה לתקליט ובדיוק באמצע במילה Hearts, כאשר הצד המראה במראה מופנה כלפי מעלה, הרי משתקף במבט עליון אל המראה והתקליט גם יחד, החלק העליון של המילה, ואם אנחנו נקרא את הכתוב במציאות ובהשתקפות גם יחד, הרי אנחנו נגלה דבר מדהים: האות H מהמילה Hearts, האות H החצויה, יוצרת מחדש יחד עם התשקיף את האות H. האות E האנגליה יוצרת שוב מחדש את האות E. האות A בנויה כך שע"י החציה במראה והמבט במראה שבו רואים את המחצית המציאותית והמחצית הדמויה, נוצר חץ קטן. האות R יוצרת את האות D. האות T יוצרת את האות I. האות S יוצרת בהשתקפות ובמציאות גם יחד, כאשר מביטים מלמעלה אל התקליט, ואל המראה הניצבת לו, נוצרת האות E. כלומר, וזוהי ללא ספק הוכחה מדהימה, אנחנו מקבלים בהשתקפות שתי מילים חדשות, וחץ ביניהן. המילים הן H E-- D I E, he die, הוא מת. והחץ הקטן שנוצר מורה על פול מקרטני.
22:12-22:44 [קטע מהשיר Mysterious Semblance at the Strand of Night- Tangerine Dream]
והנה עוד: על העטיפה האחורית של התקליט, נראים הביטלס כאשר פניהם אל מול המצלמה, יוצא דופן אחד- פול מקרטני. הוא מצולם מאחור. הסבר נוסף מיותר.
עטיפת התקליט המקורית בחו"ל נפתחת, ובתוכה רואים את הביטלס, על שרוולו של מקרטני בעטיפה מחוץ לארץ ישנו תג הנושא את האותיו O.P.D, פירושתן של האותיות הללו בסלנג משטרתי זהו בעצם ראשי תיבות של המשפט Officially Pronounced Dead: נפטר באופן רשמי.
ועוד אם תרצו: הנה הביטלס מופיעים עם שפמים בתמונה, זאת כדי להסתיר ניתוח פלסטי שעבר כפילו של פול.
[הקלטה מושמעת אחורנית]
פול מקרטני מת.
23:56- 25:49 [השיר A Day In The Life]
אשר למוסיקה של התקליט, כפי שצוין המוסיקה הזו מורכבת מאוד, חלק מהשירים עוסקים במהות החיים והמוות. שמענו קודם Within You, Without You שיר בסגנון הודי על החיים הזורמים להם הלאה, איתך ובלעדיך, אבל שיא התקליט הוא בשיר "יום בחיים"
[26:10- 27:50 מתנגן המשך השיר]
יום בחיים A Day In Life, קטע שהוקדש ע"י החיפושיות לאלמוני שנהרג בתאונת דרכים. "He blew his mind out in a car" פול מקרטני. [מתנגן סוף השיר]
1967, שבעה באוגוסט, אמרגנם של הביטלס, בריאן אפשטיין, מתאבד. זאת לאחר דיכאון ממושך. הדיכאון נבע ללא ספק ממותו של ידידו הקרוב היחיד, בן הביטלס, בן טיפוחיו, פול מקרטני. יש לזכור שהתאבדותו של אפשטיין באה לאחר הצלחה מסחרית מסחררת של סרג'נט פפר, אין לתלות על כן את ההתאבדות בשום שיקולים מסחריים.
1967, סוף השנה, ג'יין אשר, ארוסתו של פול מקרטני עוזבת אותו לאחר שכבר הכריזו קודם לכן על נישואיהם, הסיבה ברורה- כפילו של פול מילא את מקומו בלהקה, אך לא בליבה השבור של ג'יין אשר.
1967, סוף השנה, יוצא התקליט "מסע הקסם המסתורי" Magical Mystery Tour, ובו רמזים והוכחות נוספות למותו של פול- על עטיפת התקליט מופיעים הביטלס בתחפושות של חיות, פול מקרטני מופיע בתלבושת שחורה, הוא מחופש לארי ים, ארי ים- סמל מוות ויקינגי ידוע.
[30:23- 31:29- קטע מהשיר Blue Jay Way]
[השיר ממשיך להתנגן] מסע הקסם המסתורי.
בחוברת המצורפת לתקליט נראה פול מקרטני יושב כאשר מתחתיו השלט I was- הייתי.
מצידו האחורי של התקליט מופיעים הביטלס כאשר שושנים תקועות על דשי בגדיהם. פול מקרטני הוא היחיד העונד שושנה שחורה, שהיא כידוע סמל למוות. לאחרים- שושנים אדומות. בהדפסה הישראלית של התקליט אין צבעים אולם אפשר לראות שהשושנה כהה הרבה יותר.
[32:07- 32:31 המשך השיר]
1968, סוף השנה.
התקליט הלבן הכפול.
ושוב אנו מוצאים רמזים למותו של מקרטני, גורם שעדיין משפיע על הלהקה.
בצד השני של התקליט הראשון, בין השירים I'm So Tired- אני כה עייף, ו Blackbird- הכיחלי, נשמע מלמול בלתי מובן של ג'ון לנון, הבה ונשמע אותו
[33:05- 33:50 מתנגן הסוף של I'm So Tired, ואז תחילת השיר Blackbird]
[Blackbird ממשיך להתנגן ברקע] וכך בין שני השירים, בין "אני כה עייף" ל"כיחלי", תקוע לו אותו מלל בלתי מובן של ג'ון לנון. שימו לב, כאשר משמיעים את הקטע הזה לאחור, כאשר פשוט נוטלים את התקליט ומנגנים אותו לאחור, נשמע משפט מעניין ביותר, בתרגום עברי "פול מת עכשיו, מתגעגע אליו, מתגעגע אליו, מתגעגע אליו" או כפי שזה נשמע באנגלית "Paul is dead now, miss him, miss him, miss him"
[מושמע הקטע המדובר]
Paul is dead now, miss him, miss him, miss him
התקליט מנוגן הפוך, שימו נא לב שנית
[הקטע מושמע שוב]
ולקראת סופו של האלבום הלבן הכפול, מופיע הקטע המוזר ביותר של החיפושיות "מהפכה מספר 9" Revolution Number 9. לפני הקטע מופיע קטע קצרצר אחר ובו שר פול "התוכלו להחזירני למקום שממנו באתי, הוכלו להחזירני"
[35:20- 35:40 מושמע הקטע המדובר]
פול מקרטני הוא מעניין, הקטע הזה איננו כלל שיר רשמי של החיפושיות, איננו רשום אפילו על מעטפת התקליט.
[קטע מהשיר Revolution Number 9]
זהו הקטע "מהפכה מספר תשע" והוא בעצם אורטורית מוות של פול מקרטני.
מספר האותיות בשמו- תשע. הקטע כולו עוסק באסונות ובמוות וכאשר משמיעים אותו לאחור מוצאים אין ספור הוכחות למותו של פול מקרטני- שאגרות, צריחות, תופת זעקותיהם של המועלים על המוקד, קולות אימים שמקורם בתהומות שאול [הקטע מושמע הפוך]
ואף המילים Number nine עצמן, כאשר מנגנים את התקליט לאחור, במילים Number nine, number nine, שימו לב מה שומעים [הקטע מושמע הפוך]
Turn me on, dead man
1969, דרך אבי.
על העטיפה החיפושיות צועדים בצורה המזכירה לוויה, וכמה הוכחות לכך: ג'ון לנון צועד בראש, לבוש לבן. הוא מסמל כביכול את האלוהים. אחריו רינגו סטאר, לבושו שחורים, הוא הכומר. מאחור ג'ורג' האריסון, לבושו בגדים מרופטים, כסמל לקברן. ביניהם פול מקרטני צועד יחף. האיטלקים נוהגים לקבור את מתיהם לבושים ויחפים.
ברקע, במעטפת התקליט, מכונית פולקסוואגן, עליה כתוב "אם 28" "28 If" באותיות האנגליות. דהיינן, אם פול מקרטני היה חי, הוא היה בדיוק בן 28 ביום הוצאת התקליט. ופרט אחרון ממעטפת התקליט- מאחור נראית מכונית של משטרת תאונות הדרכים הבריטית UD להזכירכם בתאונת בדרכים הטראגית מ-66'
[39:05- 40:46 קטע מהשיר The End ומיד לאחריו הקטע ההפוך Paul is dead now, miss him]
פול מקרטני מת.
[הקטע בו נשמע ג'ון אומר I buried Paul]
I buried paul - אני קברתי את פול
[הקטע בו נשמע Turn me on, dead man]
רבים התוהים איך כפיל שסופח למשפחה הטובה בזכות נתוני מראה יכול היה להכנס בנעליו של פול ג'יימס מקרטני מהבחינה המוסיקלית? ליצור תחת אותו שם אדירים המחייב כל כך, מקרטני?
ואמנם, מאז מותו ועד פירוק הלהקה כתבו את מוסיקת הביטלס ג'ורג' הריסון, ג'ון לנון, רינגו סטאר בהשאירם את יצירותיהם תחת כותרת שהתרקנה מתוכן "מקרטני", ולאחר התפרקות החבילה ב-1970, מצביעים על ירידה משמעותית באיכות יצירתו של פול.
1966, פתאום רק שלושה, פול מקרטני מת בתאונת דרכים.
[42:53- 43:51 קטע מהשיר Yesterday]
עד כאן תוכניתנו "פול מקרטני מת".
בשיא פריחת השמועות של מותו של פול בשנת 1969 כינסו החיפושיות מסיבת עיתונאים מיוחדת. את פני העיתונאים הנבחרים שהגיעו לפגישה, קידמו שלושת חברי החיפושיות- ג'ון לנון, רינגו סטאר, וג'ורג' הריסון- הם הובילו את העיתונאים לבית קברות קטן בפרבר לונדוני. כשהגיעו לתוך בית הקברות זזה לפתע אחת המצבות, הקבר נפתח ומתוכו יצא פול מקרטני כשהוא מאופר כמת ואמר "כל השמועות שאני חי הן שקר וכזב, אני מת!" וחזר לקברו
44:30- 48:04:
[הקלטה של הביטלס שרים Yesterday בצעקות וצחוקים]
[הקטע Can you take me back]
[קטע מהשיר Revolution Number 9]
[הקלטה מושמעת הפוך]
[מלמולים על רקע מוזיקה מושמעת הפוך]
[צחוקים]
[קטע Number 9 עם קולות של תינוק]
[צעקות]
[הקלטות של קטעים מעורבבים והקלטות מושמעות הפוך]
48:04 השיר Yesterday
לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה
Comments