top of page

שיר אחד - לאורך הים | עפרה חזה

Writer's picture: מיכל כהןמיכל כהן

שיר שהפגיש בין שתי נשים, האחת מדרום תל אביב והשניה ממרכזה. האחת, הזמרת הישראלית הכי מצליחה בעולם והשניה, אילה אשרוב, כותבת צעירה ומלחינה שחלמה גם לשיר


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 04/03/2024.

[חסות]

אתן מאזינות ואתם מאזינים ל"כאן הסכתים", הפודקאסטים של תאגיד השידור הישראלי.

[הקלטה] עפרה: "כששואלים אותי למה הצלחתי, זה מאוד קשה. זה מוזיקה טובה, קול טוב, מזל משמיים, טיימינג נכון."

[השיר "לאורך הים" בביצוע עפרה חזה]

"תגיד לי איך לעצור את הדמעות

תגיד לי איפה יש עולם אחר לחיות

תגיד לי למה אין אמת, רק הזיות

אז למה לנסות ולהמשיך עכשיו לבכות?"

איל: הסיפור הזה מתחיל לאורך הים של תל אביב, שם נולדו שתי ילדות שאהבו לשיר. כל אחת מהן גדלה בחלק אחר של העיר, למציאות חיים אחרת, עד שהשיר, שאחת מהן כתבה והשנייה ביצעה, הפגיש ביניהן.

[הקלטה] עפרה: "כששמעתי את השיר מאוד מאוד אהבתי, הוא מאוד ריגש אותי. הוא מבטא את האווירה שלנו כאן בארץ, ולצערי הרב הוא מאוד אקטואלי בימים אלה."

[השיר "לאורך הים" בביצוע עפרה חזה]

"תגיד לי איך עם המוות אתה חי

מסתיר הדמעות בכל לילה תגיד לי עד מתי"

איל: היי, אני איל שינדלר, אתם ואתן על "שיר אחד", והפעם הסיפור מאחורי "לאורך הים" ששרה עפרה חזה. שיר, שכמו תנועה של גלים, נע בין אהבות ופרידות, בין הרצון להצליח לבין הצורך למצוא את הקול שלָךְ, שלְךָ, וגם את הדרך להגיע בחזרה אל הבית, אל החוף.

[השיר "לאורך הים" בביצוע עפרה חזה]

"לאורך הים

אין גלים יש עולם

שנשבר לרסיסים על המזח

לאורך הים

אין גלים יש עולם

שנשבר לרסיסים על המזח."

איל: בשנת 1957 נולדה בשכונת התקווה תינוקת, בת שביעית להוריה, לכן הם קראו לה בת שבע. האחיות שלה לא אהבו את השם, ושינו אותו לעפרה.

[הקלטה] עפרה: "המשפחה הייתה מאוד שמחה, תמיד מוזיקה. אימי הייתה זמרת בתימן, וכשהם הגיעו לארץ, אבי גם הרשה לה והוא נתן לה ללכת ולשמח את החתן ואת הכלה. וכל היום שמענו מוזיקה בבית. במוצאי שבת, כשעשינו את ההבדלה וגם בזמנים של פסח שהיינו צריכים לקרצף את הבית. מאימא אני למדתי את כל המוזיקה התימנית."

איל: כשעפרה הייתה בת עשר, בצד אחר של תל אביב, נולדה תינוקת בשם אילה, בת יחידה להוריה. מישה אשרוב, שחקן תיאטרון הבימה, ודליה פרידלנד.

[השיר "זרעים של מסטיק" בביצוע דליה פרידלנד]

"זרעים של מסטיק, זרעים של מסטיק."

איל: גם היא שחקנית והבת של שניים ממייסדי תיאטרון הבימה.

אילה: הייתי יורדת עם אבא שלי לנגריה בהבימה לראות איך בונים תפאורה להצגה זו או אחרת. העובדה שהם כולם היו בתחום הזה של תיאטרון, כמובן פתח לי שביל להיות אדם שמתעסק ביצירה ובאמנות, אבל, דבר מעניין שאני מבינה אותו רק היום בבגרותי, בעצם הם לא היו אנשים יוצרים.

[צליל דפיקות על דלת]

איל: יום אחד בשנות השישים, אביה של אילה נפגש עם שחקן, יוצר צעיר מדרום העיר שחיפש בית למחזות שכתב. השם שלו הוא בצלאל אלוני.

בצלאל: פגשתי אותו, לא יצא שום דבר מהפגישה, מה מדבר איתו איזה בחורצ'יק צעיר… ואז אמרתי, "אני אעשה", וככה התחלתי עם הסדנה אצלנו בבית, ירדנו למקלט למטה.

איל: בצלאל לא התייאש והקים בביתו את סדנת התיאטרון של שכונת התקווה. הוא אסף שחקנים ומוזיקאים חובבים מהשכונה.

[השיר "עורי צפון ובואי תימן"]

"עורי צפון ובואי תימן

בואי בואי תימן."

בצלאל: ואז איזה יגאל אחד מהסדנה, כשכבר הייתי בחזרות, אמר לי שהוא היה אתמול באיזה אירוע והוא שמע ילדה שרה. אמרתי לו שתבוא. היא הגיעה אלינו לארוחת צהריים. טוב, נכנסת ילדה עם בגדי בית ספר, חולצה כחולה והחצאית כחולה. והיא הייתה כזו ביישנית ו… אנחנו יושבים ואז באופן טבעי אמרתי לה, "מה, מה את יודעת לעשות?" היא אומרת לי "אני יודעת לשיר". ואז אמרתי לה תשירי. והילדה הזו פתאום פתאום הזדקפה והתחילה לשיר "אם תשוב, אם תשוב, אם תשוב אליי", שיר של עדנה לב. והקול שלה גרם לי לצמרמורת.

איל: כך, בתחילת שנות השבעים עפרה חזה, ילדה בת 12 עם קול פעמונים הצטרפה לסדנת התיאטרון של שכונת התקווה, שזכתה לאט לאט להכרה.

[השיר "מוכר פרחים" בביצוע עפרה חזה]

"בוא אלי מוכר פרחים

בכמה זאת השושנה

היא תהיה לאהובי

משכב דודים לראשונה"

[הקלטה] מנחת הטקס: "זוכי הפרס הבא צמחו מתוך מחאה. הם ביטאו את המציאות העגומה של פער חברתי, של מה שאנחנו קוראים לפעמים נוער המצוקה. הצגתם "חשוד תמיד חשוד" זיכתה אותם בתואר "הצגת התיאטרון המיוחדת של השנה". סדנת התיאטרון של שכונת התקווה." [מחיאות כפיים]

[השיר "בוא אבא בוא" בביצוע סדנת שכונת התקווה]

"אז בוא, אבא בוא

ואל תעזוב אותי

בוא אבא בוא

ואל תחזיר אותי."

איל: הממסד תפס אותם כתיאטרון חתרני משכונה מוחלשת, אבל בתור ילדה, עפרה לא ידעה שהיא גדלה במקום שנחשב כזה.

[הקלטה] עפרה: "לא ידעתי עד שהגעתי לסדנה שבצלאל הקים. אני גדלתי במשפחה מאוד שמחה, אומנם לא היה לנו כסף ללכת לסרט או לקנות בגדים חדשים, תמיד קיבלתי מאחיותיי את הבגדים."

איל: בזמן מלחמת יום כיפור עפרה הייתה רק בת 16, וכבר היא נסעה עם חברי הסדנה להופיע לפני חיילים בסיני. באותו הזמן, במרכז העיר, ברחוב בלוך, אילה אשרוב הייתה עדיין ילדה קטנה. את הזיכרונות שלה ממלחמת יום כיפור מלווה רגע קשה בתא המשפחתי הקטן.

אילה: הוריי נפרדו בערב מלחמת יום כיפור. כילדה בת חמש, יום כיפור היה תמיד מין יום מאוד מאוד שחור. סבא וסבתא סידרו את המקלט והייתה אזעקה. וסבתא נעמי, שגרה בקומה הראשונה, לא יכלה לרדת. למה סבתא לא יורדת? הסבירו לי, היא חולת לב, היא לא יכולה לרדת, זה מסוכן שהיא תרד. ואני הייתי מאוד קשורה אליה. ואימא ירדה ואמרה "בואי תרדי, וסבתא לא". ואני זוכרת ירדנו למקלט ואני צרחתי מבכי "סבתא לא יורדת, סבתא לא יורדת". ואבא שלי עזב את הבית.

איל: הוריה של אילה נפרדו ולא חזרו לחיות ביחד. תחושת האובדן נחרטה לא רק בזיכרון, אלא גם בלב של אילה הצעירה.

אילה: ואולי משם באיזשהו מקום התחיל זרע של שבר, שבאותו רגע שאתה הכי צריך את אבא שלך ויש אזעקות, הוא עוזב.

איל: בינתיים השנים עוברות ועפרה חזה, הנערה הצעירה משכונת התקווה, הפכה כוכבת ענקית ולצידה בצלאל אלוני כמנהל אמנותי ושותף ליצירה. היא הוציאה אלבומי סולו מצליחים.

[השיר "גבריאל" בביצוע עפרה חזה]

"לנער הזה התפללתי, גבריאל"

איל: כיכבה במופעי ילדים.

[השיר "תפילה" בביצוע עפרה חזה]

"אלוה, שמור נא עלינו כמו ילדים

שמור נא ואל תעזוב."

איל: ייצגה את ישראל באירוויזיון על אדמת גרמניה.

[השיר "חי" בביצוע עפרה חזה]

"חי, חי, חי

כן, אני עוד חי.

זה השיר שסבא

שר אתמול לאבא

והיום אני."

איל: ובצעד נועז לזמנו, הקדישה אלבום להורים שלה וחזרה למקורות באלבום "שירי תימן" מ-1984.

[השיר "גלבי" בביצוע עפרה חזה]

איל: האלבום "שירי תימן" לא זכה להצלחה בישראל, אבל עורר עניין בעולם. יזהר אשדות הפיק רמיקס לשיר "גלבי" שנמכר לחברת תקליטים באנגליה והפך לנקודת הפתיחה של קריירה בינלאומית.

[הקלטה]

Speaker: “Ofra Haza, is coming up next, the Israeli star.”

[הקלטה]

Ofra: “I recorded the Yemenite album especially for my parents as a present for them. The Yemenite Jewish song, they are my roots, heart, my soul.”

[הקלטה] אהוד מנור: "מעטים יודעים שהשיר "גלבי" זוכה להשמעות די תכופות ב-BBC באנגליה."

[הקלטה] עפרה: "קודם כל יש התפתחויות בכיוון הרצוי, בחו"ל, אבל אני עדיין מהססת. מאוד קשה לי להיפרד מהארץ. אני מאוד מאוד משתדלת שיצליח לי גם שם וגם פה, זאת עבודה כפולה."

איל: אבל הניסיון לשמור על הפופולריות בישראל, תוך כדי ניהול קריירה בינלאומית, לא הצליח. ב-1986 יצא האלבום "ימים נשברים", שהיה האלבום האחרון של עפרה חזה בעברית לתקופה ארוכה.

[השיר "ימים נשברים" בביצוע עפרה חזה]

"ימים נשברים, רוצה רק מרגוע"

איל: בינתיים במרכז תל אביב, אילה אשרוב, הילדה הקטנה מהמקלט, היא כבר תיכוניסטית שאוהבת לכתוב, לנגן ולשיר, וחולמת להיות זמרת.

אילה: בגיל 17 חנכו חדר חזרות על שם סבא שלי, צבי פרידלנד.

איל: אילה הלחינה מקאמה שכתב יעקב אורלנד על סבא שלה לכבוד האירוע, וביצעה אותה בטקס חנוכת חדר החזרות לפני כל נכבדי הבימה וגם לפני אבא שלה, השחקן מישה אשרוב.

אילה: אבא שלי, אני זוכרת שהוא היה בשוק, כי אני לא חייתי עם אבא שלי. אני מתארת לעצמי, לאדם שקם ועוזב ילדה בת חמש ושומע בגיל 17 את העומק הזה, זה בטח היכה בו. ואז הוא אמר, "אני רוצה שתלכי לרחל הוכמן, שהיא תעבוד עלייך".

איל: רחל הוכמן היא מורה מיתולוגית לפיתוח קול, שעובדת עם זמרים וזמרות רבים. אילה התחילה ללמוד אצל רחל וגם להשמיע לה שירים שכתבה. ובעוד עפרה חזה לא התקבלה ללהקה צבאית, אילה הצליחה להתקבל ללהקת הנח"ל.

אילה: אימא שלי הלכה ברחוב, פגשה את צדי, צדי צרפתי שגר לא רחוק מאיתנו, והיא אמרה "הבת שלי מתגייסת". "מה, מתגייסת?" הוא אמר לה. "יש בחינות עכשיו ללהקות, תגידי לה שתבוא". ואני פתאום באתי ושרתי שיר שלי, והם היו בשוק. זה היה צדי צרפתי ואהוד מנור, ואז הם נתנו לי לכתוב שיר לתקליט של הלהקה, "אהבה סודית".

[השיר "אהבה סודית" בביצוע אילה אשרוב]

איל: אבל המילים שאילה כתבה הוחלפו במילים שכתב למנגינה שלה אהוד מנור. אולי כי הטקסט המקורי היה קודר מדי.

אילה: אצלי זה היה משהו עם מוות, כמובן. הוא נתן לזה מילים של בחורה בת 18 שמאוהבת.

איל: אלו היו סוף שנות השמונים בתל אביב, העיר שהוקמה עם הגב לים.

אילה: הרומן שלי איתו, עם הים, היה שנסעתי המון לאורכו כי היה לי חבר שגר באיזושהי דירה שם, הרברט סמואל או ברחובות הקטנים, ואז נסעתי המון על אופניים.

איל: הנסיעה לאורך הים ליוותה את אילה לתוך סיפור אהבה חדש.

אילה: בבת אחת, בתחילת היחסים, הוא חווה מוות פתאומי של אחותו. באותו רגע של ההתאהבות או הקשר החזק הזה שנוצר בין שני אנשים, בן אדם שאתה פתאום הכי נקשר אליו בעולם, מאבד. אני חושבת שאני הלכתי חסרת אונים הביתה להגיד, איך אני יכולה לתת לו משהו שיחזק אותו? אבל אני חושבת שזה היה לחזק אותי. כי כשאתה כל כך רוצה מישהו והוא פתאום צריך להתפנות לאובדן של עצמו, אתה לרגע מאבד אותו.

איל: אילה חזרה הביתה והתיישבה ליד הפסנתר.

אילה: [מדקלמת]

"תגיד לי איך עם המוות אתה חי,

מסתיר הדמעות בכל לילה תגיד לי עד מתי,

האש שקוראת לי לא נמצאת שם באמת,

וזה שנעלם, הוא לא יחזור כי הוא כבר מת.

[שרה] לאורך הים אין גלים יש עולם

שנשבר לרסיסים על המזח,

לאורך הים אין גלים יש עולם שנשבר…"

כשהיינו ילדים היינו שוחים עד המזח והיינו מגיעים למזח והייתי אומרת, מה יקרה אם אני אעבור את המזח, מה, אולי יקרה לי משהו? אתה יודע, לילדים צעירים זה כזה וואו, אולי אני אעבור את המזח ואף פעם לא ימצאו אותי וכל מיני דברים כאלה.

איל: המורה לפיתוח קול, רחל הוכמן, שלחה את אילה לאולפן של אחיה כדי להכין קלטת עם "לאורך הים" ושאר השירים שהיא כתבה והלחינה.

[סקיצה "לאורך הים" בביצוע עפרה חזה]

איל: בין הזמרות הרבות שלמדו אצל רחל הוכמן, גם עפרה חזה הייתה מגיעה לשיעורים, ולפעמים בצלאל אלוני היה מתלווה אליה.

בצלאל: היא אמרה לי, "יש לי תלמידה שהיא כותבת שירים והיא רוצה להציע". אמרתי אין בעיות. נסעתי אליה הביתה ברחוב שלמה המלך והתחלנו לשמוע שירים, היא הייתה משמיעה מהקלטת.

[הקלטה של שיר בביצוע אילה אשרוב]

בצלאל: שיר ועוד שיר ועוד שיר.

[הקלטה של השיר "מקיץ אל החלום" בביצוע אילה אשרוב]

בצלאל: פתאום…

[הקלטה של "לאורך הים" בביצוע אילה אשרוב]

בצלאל: היה שיר שאמרתי לה תעצרי, את זה אני רוצה. ורק את זה אני רוצה.

אילה: קיבלתי טלפון, והיא אמרה, בצלאל שמע את זה והם נורא רוצים את "לאורך הים". עפרה חזה רוצה את זה. ואני חושבת שעבר בי את העניין הזה של מה, מה "לאורך הים"? אני רוצה לשיר את זה.

בצלאל: והיא לא הסכימה, אגב, שעפרה תשיר. היא רצתה להיות זמרת, ומתוך הגינות אמרתי לה, תקשיבי, אם עפרה חזה תשיר את השיר הזה, הוא יישאר לנצח. אם את תשירי, אף אחד לא יקשיב לו.

אילה: ואז לא היה בן אדם אחד סביבי שלא אמר לי, "אילה, אם היא תשיר ותעשה מזה שלאגר, את תוכלי לשיר את זה". ככה נעמי שמר, קיבלתי את כל הדוגמאות הכי גדולות.

איל: אחרי התלבטויות, אילה הסכימה להעביר את השיר לידי עפרה חזה, אבל הוויתורים לא נגמרו שם.

אילה: כשאני נתתי להם את השיר, היו שם שני משפטים שבצלאל ביקש שהם ישנו.

[השיר "לאורך הים" בביצוע אילה אשרוב]

"אז למה לנסות ולהמשיך עכשיו לחיות"

אילה: בצלאל אמר, "כל העניין הזה של למה להמשיך לחיות", זה משהו שהוא אמר, היא לא יכולה לשיר אותו, ובאיזשהו מקום הוא אמר, זה חריף מדי. עכשיו, יכול להיות שבצלאל צדק, שאם היה את החריפות הזאת, לא היה קורה מה שקרה עם השיר.

איל: המשפט השני שאילה התבקשה לשנות הוא זה שסוגר את השיר.

[השיר "לאורך הים" בביצוע אילה אשרוב]

"וזה שנעלם הוא לא יחזור כי הוא כבר מת"

אילה: המשפט האחרון, "וזה שנעלם הוא לא יחזור כי הוא כבר מת", והוא אמר לי, "היא לא יכולה לשיר את זה, זה פסימי, מוכרחים שהוא יחזור". "וזה שנעלם, האם יחזור או כבר מת?" אין תקווה גדולה מזה שהאנשים שאינם באמת יחזרו.

בצלאל: אני שיניתי מילים, היא קצת התנגדה. השיר הזה הוא סיפור. הכתיבה המקורית זה כנראה מתוך חוסר ניסיון. ופתאום אני בא מהצד, מסתכל על השיר וזה לא נכון, אז שיניתי את השורות. "וזה שנעלם, האם יחזור או כבר מת?" נשאר סימן שאלה, אתה מבין?

אילה: היום לא הייתי משנה, ואני באיזשהו מקום כועסת על עצמי שאני נתתי לשנות, וזה היה חלק מזה שהייתי בחורה צעירה ומה הבעיה לשנות? לא הייתי משנה.

איל: אחרי שמונה שנים של אלבומים באנגלית, השיר הזה החזיר את עפרה לשפה העברית, והיא נכנסה לאולפן כדי להקליט אותו.

אילה: בצלאל הזמין אותי לאולפן. באתי לשם, ירדתי למטה. אני זוכרת ששמעתי את זה…

[השיר "לאורך הים" בביצוע עפרה חזה, אקפלה]

"תגיד לי איך לעצור את הדמעות

תגיד לי איפה יש עולם אחר לחיות

תגיד לי למה אין אמת, רק הזיות

אז למה לנסות ולהמשיך עכשיו לבכות?"

אילה: זה היה כמו פטיש על הראש. זה היה כמו בוקס בבטן. אין לי מילים לתאר, אני ישבתי ומיררתי בבכי. אני לא האמנתי.

[השיר "לאורך הים" בביצוע עפרה חזה]

"לאורך הים

אין גלים יש עולם

שנשבר לרסיסים על המזח

לאורך הים

אין גלים יש עולם

שנשבר לרסיסים על המזח"

בצלאל: הקול של עפרה נותן למילים האלה וללחן הזה, נותן לו כוח חיים. ופתאום כשאיזו זמרת כמו עפרה שרה את השיר הזה, הוא פתאום מתרומם לגבהים בלתי מובנים. בלתי מובנים.

אילה: אני חושבת שזה הקול של עפרה, ואני לא יודעת אם השיר היה מושר כמו שאני שרתי, אם הוא היה חודר כל כך עמוק.

איל: לקח זמן בין ההקלטה ועד שיצא האלבום, ובינתיים אילה השתחררה מהלהקה הצבאית. תוך כדי לימודים ב"רימון" היא השתתפה בתוכניות טלוויזיה כמו "תוסס" ו"מוצ"ש" עם ספי ריבלין ואלי יצפאן הצעיר.

[הקלטה] אילה: "אבא, המורה אמרה שהשיעורים שעשית לי, קיבלת 4."

איל: היא שיחקה ב"קאמרי", ב"הכבש השישה עשר". היא אפילו הקליטה דואט וצילמה קליפ עם אריק איינשטיין.

[השיר "אל נא תאמר לי שלום" בביצוע אריק איינשטיין ואילה אשרוב]

"אל נא תאמרי/תאמר לי שלום,

אמור/אמרי רק להתראות"

אילה: הקריירה הייתה סלולה. יותר סלולה מזה אין. גמרתי את "רימון", עשיתי ערב, אמרו לי "את צריכה להתחיל". חווה אלברשטיין ניגשה אליי, לקחה אותי הצידה ואמרה "את צריכה לעלות ולשיר, את צריכה לצאת בערב". מה עשיתי? לקחתי מזוודה ונסעתי.

איל: אילה הרגישה שהיא צריכה להוכיח את עצמה רחוק מהחיבוק התל אביבי, והיא נסעה ללמוד מוזיקה והלחנה בארצות הברית. השנה היא 1994, חודש מאי, ועפרה חזה מוציאה אלבום בעברית שנקרא "כל הנשמה". "לאורך הים" הוא השיר שפותח אותו.

[הקלטה]

יאיר לפיד: "עפרה חזה, "לאורך הים" זה מילים ולחן של אילה אשרוב, נכון?"

עפרה: "כן, זה מתוך התקליט העברי האחרון שלי."

יאיר לפיד: "החדש."

אילה: אני לא הייתי בארץ כשהוא יצא. אני חושבת שקיבלתי את הסינגל, קיבלתי, "כל הנשמה", עפרה חזה.

איל: האלבום והשיר אומנם לא זכו להצלחה במכירות ולהשמעות ברדיו, אבל באמצע שנות התשעים המעמד של עפרה היה בלתי מעורער. היא הייתה ה-סמל של ישראל בעולם.

[ברקע "אם ננעלו" בביצוע עפרה חזה]

[הקלטה] עפרה: "אני התחלתי את הקריירה הבינלאומית שלי ב-87', תחילת האינתיפאדה. הגעתי כזמרת לאירופה, לאמריקה, וכולם שאלו אותי שאלות פוליטיות, כאילו אני שגרירה או נשלחתי מטעם המדינה. והיה עצוב לי לשמוע שאנשים פשוט שופטים את ישראל דרך השלט בטלוויזיה. ותמיד אמרתי להם, תשמעו, אתם כאן חיים בכיף, לא הולכים לצבא, לא דואגים, אין דאגות, ואנחנו גם רוצים את זה."

איל: בסוף 94' היא הופיעה באוסלו במסגרת הענקת פרס נובל לשלום, שהוענק ליצחק רבין ושמעון פרס.

[הקלטה] עפרה: "אני בעד השלום. אני לא רוצה שהילדים שלי ילכו לצבא, למלחמה. אני לא אומרת אני שמאלנית, אני לא אומרת אני ימנית. מאוד היה חשוב לי שהם ידעו שאנחנו בעד השלום ואנחנו רוצים את השלום."

[הקלטה] דובר: "עפרה חזה, קובי אשרת, מקהלת עפרונים."

[הקלטה] חיים יבין: "הזמרת עפרה חזה תבקר בתימן כנראה בחודש הבא. הביקור אורגן מטעם צמרת השלטון בצנעא."

איל: ב-1995, בתמיכת ראש הממשלה יצחק רבין, בצלאל ועפרה תכננו הופעה היסטורית בתימן.

בצלאל: התכוונו להגיע לתימן עם הוריה של עפרה. זה היה מבצע.

[הקלטה] עפרה: "אבא שלי לא כל כך היה בעד, אבל הם מאוד רצו להראות לי איפה הם גרו, איפה הם התחתנו. אתה יודע, בכל אופן הילדות, השורשים."

בצלאל: וקבלת פנים ממלכתית בצנעא וליצור את השלום.

[הקלטה] עפרה: "בעצם הם פנו אליי, הם הגיעו אליי, מאחר ואני שרה מוזיקה תימנית. הם יודעים שאני שרה מוזיקה תימנית יהודית, לא מוסלמית, הם יודעים שאני ישראלית, אני תמיד מציינת זאת."

בצלאל: עכשיו, דיברתי עם רבין בעניין הזה, שאנחנו נוסעים. ואז הוא אמר "תסעו ושיהיה לכם בהצלחה".

[הקלטה] עפרה: "אני זוכרת שקראתי באיזה כתבה שהוא אמר שהוא מאוד גאה שעפרה מצליחה ונוסעת לתימן."

איל: אבל ממש כמה ימים לפני הטיסה המתוכננת לתימן, המציאות בישראל השתנתה.

[הקלטה] עפרה: "אנחנו היינו אמורים להיות שם בנובמבר, ב-19, ביום הולדתי, ואז ברביעי רבין נרצח."

[הקלטה] איתן הבר: "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה על מותו של ראש הממשלה ושר הביטחון, יצחק רבין."

בצלאל: לא היינו בארץ. אנחנו בדיוק נחתנו, ובניו יורק שמענו שרבין נרצח. פשוט ביטלנו את התוכניות והגענו לפה.

[הקלטה] עפרה: "וכמובן בוודאי לא יכולנו לעשות את המסע הזה. לא יכולנו רגשית לעשות את זה, וחזרנו לארץ."

בצלאל: איך שנחתנו, היה מופע לזיכרו של רבין בתל אביב.

[השיר "כל הנשמה" בביצוע עפרה חזה]

"כל הנשמה שנתת בי"

בצלאל: אה… עפרה עלתה, שרה את השיר.

[השיר "לאורך הים" בביצוע עפרה חזה בהופעה]

"תגיד לי איך לעצור את הדמעות

תגיד לי איפה יש עולם אחר לחיות"

בצלאל: והיה מדהים, פתאום אלפים בכיכר העירייה שמה, מלכי ישראל, ופתאום אני שומע המונים שרים איתה את השיר הזה. וזה נכנס לנצח.

[השיר "לאורך הים" בביצוע עפרה חזה בהופעה]

"לאורך הים

אין גלים יש עולם

שנשבר לרסיסים על המזח

לאורך הים

אין גלים יש עולם

שנשבר לרסיסים על המזח."

איל: בשבועות לאחר הרצח ואחרי הביצוע בכיכר, הרדיו והטלוויזיה חיבקו את השיר, שנטען במשמעות חדשה. בינתיים בארצות הברית אילה מקבלת הודעות מישראל על ההצלחה של השיר שלה.

אילה: ואני לא אשכח את התגובה שלי. כמה שיותר להיעלם, כמה יותר שלא ידעו שזו אני, כמה שיותר לא לחשוב על זה. כאילו אמרתי לעצמי, "טוב, זה קורה, זה לא קשור אליי, זה השיר שלי". עדיין במוד של לברוח מזה.

איל: בחודש פברואר שנת 2000 הידרדר מצבה הרפואי של עפרה חזה והיא אושפזה בבית חולים.

אילה: הייתה במצב קשה, מה ישימו? "ימים נשברים"? "גבריאל"? את "שיר הפרחה"? אי אפשר לשים "שיר הפרחה" כשהיא בבית חולים. שמו את זה.

[הקלטה] קריין חדשות: "ערב טוב ושלום רב לכם. עפרה חזה זיכרונה לברכה הובאה למנוחות בבית העלמין ירקון בתל אביב. לפני מסע ההלוויה הוצב ארונה בשכונת התקווה, שכונת הולדתה."

אילה: ואז כשהיא נפטרה פרסמו את המילים של השיר הזה בדף הראשון של ידיעות אחרונות. ואז זה התחיל להיות קשור למוות שלה עצמה.

איל: אילה לא הפכה לזמרת שהיא קיוותה להיות כשהיא כתבה את השיר הזה. היום היא מוזיקאית ומלחינה וגם משדרת ברדיו בתחנת כאן קול המוזיקה. היא מצאה את ההצלחה בדרך שלה.

אילה: גם אם אני אכתוב עוד 500 יצירות ותזמורת ושיתופי פעולה, בסופו של דבר אם יש דבר אחד שעשית שזוכרים, זה בסדר, כי מה, בן אדם של שיר אחד? אבל כמה אנשים יש להם שיר אחד?

איל: וגם עפרה חזה, אחרי שנים של הצלחה בינלאומית, הכניסה לקנון עוד שיר עברי אחד אחרון.

[הקלטה] עפרה: "זה בא לי כהפתעה. בעצם זה בא לי כמתנה. לא חשבתי שאי פעם אני אהיה באמריקה, אי פעם אני אהיה בלונדון, באירופה, אני אצליח. באמת שלא. ועשיתי את מה שאני יכולה. אין לי רצון יותר מדי, אני לא רוצה להיות מדונה. בכל מקום שאני אלך, תמיד אני אחזור וכאן זה הבית. המדינה שלנו, ארץ ישראל."

[ברקע השיר "לאורך הים" בביצוע עפרה חזה]

איל: האזנתם והאזנתן ל"שיר אחד". את הפרק הזה ערכתי יחד עם מאיה קוסובר. עיצוב סאונד ומיקס, אסף רפפורט. מוזיקה מקורית, דניאל שמר. תחקיר ארכיון, אוריה בן ברית, ארכיון כאן. בצוות "שיר אחד" חברים גם ניר גורלי ותומר מולוידזון. תודה גם לרועי שניידר. פרקים והסכתים נוספים מחכים לכם באתר וביישומון של כאן. אנחנו זמינים כמובן גם בכל יישומוני ההסכתים. בואו גם להגיד שלום בקבוצת כאן הסכתים בפייסבוק. אני איל שינדלר, ניפגש בפרקים הבאים.

"תַּגִּיד לִי אֵיךְ לַעֲצֹר אֶת הַדְּמָעוֹת

תַּגִּיד לִי אֵיפֹה יֵשׁ עוֹלָם אַחֵר לִחְיוֹת

תַּגִּיד לִי לָמָּה אֵין אֱמֶת, רַק הֲזָיוֹת

אָז לָמָּה לְנַסּוֹת וּלְהַמְשִׁיךְ עַכְשָׁו לִבְכּוֹת?


לְאֹרֶךְ הַיָּם

אֵין גַּלִּים יֵשׁ עוֹלָם

שֶׁנִּשְׁבָּר לִרְסִיסִים עַל הַמֵּזַח.


תַּגִּיד לִי אֵיךְ לַעֲצֹר אֶת הַדְּמָעוֹת

תַּגִּיד לִי אֵיפֹה יֵשׁ עוֹלָם אַחֵר לִחְיוֹת

כְּשֶׁאֲנָשִׁים רָצִים אֶל תֹּפֶת כְּמוֹ אֶל יָם

אֲנִי אָרוּץ אֶל תּוֹךְ הָאֵשׁ אִם יַחַזְרוּ מִשָּׁם.


לְאֹרֶךְ הַיָּם

אֵין גַּלִּים יֵשׁ עוֹלָם

שֶׁנִּשְׁבָּר לִרְסִיסִים עַל הַמֵּזַח.


תַּגִּיד לִי אֵיךְ עִם הַמָּוֶת אַתָּה חַי

מַסְתִּיר הַדְּמָעוֹת בְּכָל לַיְלָה תַּגִּיד לִי עַד מָתַי

הָאֵשׁ שֶׁקּוֹרֵאת לִי לֹא נִמְצֵאת שָׁם בֶּאֱמֶת

וְזֶה שֶׁנֶּעֱלַם, הָאֵם יַחֲזֹר אוֹ כְּבָר מֵת?


לְאֹרֶךְ הַיָּם

אֵין גַּלִּים יֵשׁ עוֹלָם

שֶׁנִּשְׁבָּר לִרְסִיסִים עַל הַמֵּזַח.


תַּגִּיד לִי אֵיךְ לַעֲצֹר אֶת הַדְּמָעוֹת

תַּגִּיד לִי אֵיךְ…"

[חסות]

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

91 views0 comments

Comments


אוהבים פודטקסטים? הישארו מעודכנים!

הרשמו וקבלו עדכונים לכל תמלולי הפודקאסטים

תודה שנרשמת

  • Whatsapp
  • Instagram
  • Facebook

כל הזכויות שמורות © 

bottom of page