יום בהיר אחד צצה ביוטיוב הקלטה לא מוכרת של השיר "ליל חניה". מי המבצעת המסתורית? ומה הביצוע הזה יכול לגלות לנו על הגלגולים שעבר השיר ועל המלחין שלו - יאיר רוזנבלום?
תאריך עליית הפרק לאוויר: 17/01/2024.
אתן מאזינות ואתם מאזינים ל'כאן הסכתים', הפודקאסטים של תאגיד השידור הישראלי.
ניר: (צליל של מסרון, סמס) הכול התחיל מהודעה שקיבלתי מיובל ניב.
יובל: מה שאני שולח לך עכשיו זה גרסה לא מוכרת של 'ליל חניה'.
[מתנגן השיר]
לֵיל חֲנָיָה. בְּקוֹל דְּבָרִים, בִּשְׂחוֹק, בְּגֶדֶף,
בַּהֲמֻלַּת מְלָאכוֹת הוּא קָם. הִנֵּה הִנּוֹ.
יובל: הסיפור של השיר הזה, זה לא נגמר. מתברר שהוא לא הביא את זה רק לפיקוד מרכז ולרונית אופיר. הגרסה הזאת הוקלטה, לא עלתה על תקליט, על שום דבר, זה הסיפור וזה רוזנבלום, ואם אתה רוצה תעשה המשך לפודקאסט ההוא. ושתהיה לנו שנה יותר טובה מהקודמת. ביי.
[השיר ממשיך]
לֵיל חֲנָיָה, לֵיל זֶמֶר, לֵיל שְׁחָקִים רָקוּעַ,
לֵיל רֹב מְלָאכוֹת חוֹפְזוֹת, לֵיל אֵד מִן הַדְּוָדִים,
לֵיל שֶׁמּוֹסֵךְ אֶת כִּשּׁוּפָהּ שֶׁל רְעוּת רוּחַ
בְּבִנְיָנָהּ שֶׁל מַמְלָכָה, לֵיל נְדוּדִים
נִצָּב פָּרוּשׂ עַל הַיָּחִיד וְהַגְּדוּדִים.
ניר: היי, אני ניר גורלי, אתם ואתן על 'שיר אחד', וזה פרק בונוס מיוחד בהמשך לפרק על 'ליל חניה'. אם עוד לא שמעתם את הפרק המלא, אני ממליץ לעצור כאן, לגלול בפיד של התוכנית, להאזין, ורק אז לחזור.
זאת פעם ראשונה שאנחנו מקליטים פרק המשך ב'שיר אחד', והאמת שגם אותנו זה הפתיע, שזה קרה דווקא לשיר שיצא לפני למעלה מ-50 שנה. ביום בהיר אחד בסוף דצמבר 2023, צץ ביוטיוב ביצוע ישן ולא מוכר של השיר 'ליל חניה'. מילים: נתן אלתרמן, לחן: יאיר רוזנבלום. הגילוי עורר סערה בקרב קהילת חובבי הזמר העברי, ועוד יותר בין הקבוצה המצומצמת אך נאמנה של מעריצי השיר. עד היום חשבנו שהביצוע המוקלט הראשון היה של חנן יובל, ירדנה ארזי ואפרים שמיר, במסגרת פסטיבל הזמר והפזמון של 1973. אם הגרסה המסתורית הזו יצאה עוד לפני כן, אולי היא יכולה ללמד אותנו משהו על הגלגולים שעבר השיר. ואולי גם על הדרך שהעביר אותו המלחין שלו.
יובל: יום רביעי שעבר, 27 בדצמבר, אני מקבל וואטסאפ מיוני אילת, חבר שלי. הוא מכיר את האובססיה שלי ליאיר רוזנבלום, לפסטיבלי זמר, ל'ליל חניה', והוא שולח לי את ההקלטה הזאת שעלתה ליוטיוב יום או יומיים קודם. הוא אומר לי, אתה מכיר את זה? אמרתי לו לא.
ניר: זה יובל ניב, עיתונאי 'ידיעות אחרונות', חוקר מוזיקה ישראלית, ולדבריו מעריץ מספר אחד של השיר. שמענו אותו גם בפרק המקורי של 'ליל חניה'. יום אחרי ששלח לי את ההודעה עם החדשות, כבר הייתי אצלו בבית ברמת גן.
יובל: הקשבתי לזה, מאוד מאוד הופתעתי, כי זה הקלטה שאני לא מכיר.
[שיר] מִתּוֹךְ אַשְׁמֹרֶת רִאשׁוֹנָה, בֵּין חוֹף וָגֶבַע,
יובל: ואני חשבתי שאני כבר מכיר את כל ההיסטוריה של השיר הזה, שהיא לא בלתי מסועפת. פתאום, עוד הקלטה.
ניר: הביצוע עלה בערוץ יוטיוב שנקרא "אוצרות ארכיון ישראלי - רון בכר", ובטקסטים שליוו את הקליפ לא היו פרטים מזהים. רק הכיתוב:
יובל: "נשמח לדעת מי הזמרת". ככה כתבו שם. גרסה נדירה של 'ליל חניה'. כאילו הבחור שהעלה את זה ליוטיוב ביקש בעצם את עזרת הציבור לפענח מה זה הגרסה הזאת ומי זו הזמרת.
ניר: יובל זיהה שהעיבוד הוא של רוזנבלום, והוא גם הבין עוד משהו.
יובל: היה משהו בדיקציה שלה, באופן שבו היא שרה, שאמרתי זאת זמרת של להקה צבאית והיא מאוד מאוד צעירה, אבל לא יכולתי לדעת מי זאת. היה לי ברור שזו לא מישהי ידועה שזה לא מירי אלוני ולא ירדנה ארזי ולא רבקה זוהר.
ניר: לפני המלחמה ולפני החגים יובל הפיק איחוד של להקת חיל האוויר לכבוד הפרמיירה של הסדרה 'האחת' שעלתה בכאן 11. אז הוא כתב להם בוואטסאפ המשותף:
יובל: שלום ללהקת חיל האוויר 74'. עלה עכשיו איזה ביצוע חדש לא מוכר ל'ליל חניה'. זה נשמע להקה צבאית בתקופה שלכם. אולי אתם תוכלו לדעת מי זאת. דני בשן אמר: אני אשלח את זה לחנן יובל. דגנית קריב מיד כתבה: זאת נשמעת לי דורית שדה.
[קטע מ'שיר הרעות' בביצוע להקת הנח"ל]
כבר שנה לא הרגשנו כמעט
איך עברו הזמנים בשדותינו
יובל: ואמרתי כן, זאת דורית שדה, נכון. דגנית צודקת, זו דורית שדה. היא בינתיים שלחה את זה לשמעון ויצמן, שהוא היה בלהקת הנח"ל, והוא ההיסטוריון של להקת הנח"ל, הוא כתב עליהם ספרים, וכל פעם שיש משהו עם להקת הנח"ל בתקופה ההיא פונים אליו. בינתיים שמעון ויצמן שולח לדגנית וואטסאפ: "זאת לא דורית שדה, זאת רוני יוניש".
[קטע מהשיר 'ים השיבולים' בביצוע הגבעטרון]
ים השיבולים שמסביב
על גליו לשוט יצא הרוח.
יובל: הסולנית שלה הגבעטרון.
ניר: בדיעבד, שום דבר לא היה נכון.
יובל: עכשיו, אני בשלב די מוקדם של הסיפור הזה, נזכרתי במעורפל שפעם מישהו אמר לי שהלהקה הצבאית שלו הקליטה את 'ליל חניה'. לא זכרתי מי זה, אבל חשדתי שזה שמוליק בילו.
ניר: שמוליק בילו היה חבר בלהקת 'חלב ודבש', והוא נפטר ארבעה ימים לפני הפגישה של יובל ושלי. אבל אנחנו יודעים באיזו להקה צבאית הוא היה חבר. להקת גייסות השריון.
[קטע מהשיר 'פשוט שריונר' בביצוע להקת גייסות השריון]
הוא פשוט שריונר לא פחות ולא יותר
קצת נחמד קצת נבזה זה הכל זהו זה...
ניר: אז יובל המשיך לחפש ופנה למקורות.
יובל: יש אתר שנקרא 'שרים במדים', שזה אתר מאוד מאוד טוב. אז בדקתי, ראיתי שרוזנבלום עבד איתם, אבל לא ראיתי שם ברשימת השירים את 'ליל חניה'. ולא מצאתי את 'ליל חניה' בשום להקה צבאית, אבל אמרתי כמה חבל ששמוליק בילו נפטר ואני לא יכול לצלצל אליו.
ניר: בינתיים, דגנית קריב מלהקת חיל האוויר, שלקחה על עצמה את משימת הפיצוח, התייעצה עם עוד מומחה ללהקות צבאיות, שהיה לו זיכרון דומה.
יובל: והוא אמר לה שהוא זוכר ששמוליק בילו פעם אמר לו שהלהקה הצבאית שלו הקליטה את 'ליל חניה'. ואז נדמה לי שאו שהוא אמר לה או שהיא חשבה שזאת חני בודגוב, שהיום בלהקת סקסטה.
[קטע מהשיר 'אני נולדתי לשלום' בביצוע להקת סקסטה]
אני נולדתי לשלום שרק יגיע
יובל: ודגנית דיברה עם חני בודגוב וחני בודגוב אמרה "זו לא אני".
ניר: אבל חני ידעה לזהות את הזמרת. סוף סוף יש לנו פיצוח. העניין הוא ש...
יובל: זה שם שאף אחד לא מכיר כי היא פרשה לחלוטין מהצבא ומהמקצוע והכול, ודגנית אחר כך סיפרה לי, שהיא הייתה מאוד מאוד חשדנית בפעם הראשונה שהיא דיברה איתה, אבל היא אישרה שזו היא.
ניר: יובל ישר התקשר גם.
יובל: שאלתי אותה - ואיפה את גרה? היא אומרת לי ברמת גן. אמרתי לה גם אני ברמת גן. איפה ברמת גן? ברחוב אלכסנדר. רחוב אלכסנדר זה הרחוב פה מולי. אנחנו קונים באותה מכולת, כנראה שנפגשנו, ראינו זה את זו אינספור פעמים ואני הרגשתי שזה סרט, הרגשתי שזה סרט הדבר הזה.
ניר: למחרת השיחה הראשונה שלהם, יצאנו שנינו לפגוש אותה.
[הקלטה של הפגישה ביניהם]
רבקה: כן, זה, תקשיב, אני מבינה שזה הבייבי שלכם. זה הבייב שלכם. אני לא ידעתי שיש כזה דבר שקודם סביב 'ליל חניה'. זה הפתעה גמורה כי אני לא זכרתי בכלל שהקלטנו את זה. חשבתי זה משהו שעבדנו עליו וזה הלך לאיבוד ואין, אין לזה מזכרת. דגנית שלחה לי את ההקלטה. הדבר הראשון זה היה שבכיתי. כל כך התרגשתי. הקשבתי לזה עוד פעם ועוד פעם ואמרתי יואו איזה היסטוריה, זה ממש היסטוריה, ואיזה גחמות זה עבר השיר הזה. איזה גחמות.
ניר: זו רבקה מרקוביץ' פוקס.
רבקה: אז נקראתי מרקוביץ', היום אני פוקס. התגייסתי ב-1971 נדמה לי. ואני באתי מבית דתי, מבית מסורתי יותר נכון, ואני הייתי ילדה תמימה, ויודעת מה מותר, מה אסור. ומה אני אגיד, אני הייתי כמו השוטרת של הלהקה.
ניר: רבקה התבלטה בשירה מהרגע הראשון, וגם הפכה להיות סולנית הלהקה.
[קטע מהשיר 'הרצל' בביצוע להקת גייסות השריון]
הרצל וכל האדונים הנכבדים
בבאזל יסדו את מדינת היהודים
ניר: היא הייתה במסלול להפוך להיות כוכבת. אבל השאיפות שלה היו אחרות.
רבקה: כבר בגיל 17 אני אמרתי לכל החברים שלי, לכל החברות שלי, שאני הולכת ללהקה צבאית, ואחרי זה אני מתחתנת, וזהו. זאת אומרת, אני רציתי משפחה.
ניר: כשרבקה הגיעה לאודישנים, היא ראתה מולה -
רבקה: עדת קשוחים, ואני פחדתי והתרגשתי. אחד הבוחנים היה יאיר רוזנבלום. מה זת'אומרת? (מצחקקת) הוא היה המנהל, הבמאי. הוא היה קשוח. אבל אני, אני גם ידעתי לשמור על עצמי. הסתדרנו, אבל בזכות זה שלא הסתכלתי אליו בעיניים כל השירות. פשוט לא ישרתי מבט.
ניר: יאיר רוזנבלום עבד עם הלהקה על התוכנית שיר-יון-הרצל, שגם יצא בתקליט ב-1973. השיר 'ליל חניה' לא נכלל בתוכו. אז מה הוביל את יאיר להלחין את השיר הזה? ועבור מי בעצם? האגדה שיאיר תחזק בעצמו בחייו, הייתה שהשיר הולחן לבקשתו של יהורם גאון עבור פסטיבל הזמר והפזמון. יהורם עצמו הודה שוויתר על השיר, אבל הכחיש שהוא זה שהזמין אותו. לדבריו, יאיר הלחין את המילים של נתן אלתרמן, ופשוט הזמין אותו לשמוע.
יהורם גאון: ואני התאהבתי מאוד בסיפור, וקבענו שניפגש ואו שהייתי עסוק, או בהופעות, או שלא ייחסתי לזה חשיבות יתרה, למבוכתי הגדולה, לא באתי להפגישה.
ניר: בפרק גילינו שהשיר עבר תחנה נוספת בדרך לפסטיבל - אצל להקת פיקוד מרכז והסולנית רונית אופיר.
רונית: זאת הייתה שעת ערב, או אפילו לילה, אולפני קולינור, קצין החינוך שלנו, איצ'ה גולן, נכנס לאולפן ואומר: חברים, לעצור את הכול, לא ממשיכים להקליט, יאיר רב עם הפיקוד, ולקח את השירים.
ניר: רונית ולהקה לא הספיקו להקליט את הגרסה שלהם, ונשארו מאוכזבים.
יובל (בהקלטה של 'שיר אחד'): איך הרגשת?
רונית: וואו, תשמע, זה חמישים שנה עוד מעט. אבל הרגשתי החמצה עצומה, כשהיה לי ביד אוצר, ושזה כבר לא שלי.
יובל: זה כנראה היה דפוס, הוא כנראה עשה ניסיונות. ניסה את זה איתנו, ניסה את זה איתם, עד שהוא קיבל החלטה. לך תדע, אולי הוא ניסה את זה עם עוד אנשים.
ניר: זה שוב יובל, היום.
רבקה: אני מבינה את הרעיון העסקי שהוא לקח אותנו, להקה אחת, ואחר כך להקה שנייה, ואחר כך להקה שלישית, והוא בדק, הוא רצה לראות איפה זה נשמע אחר, הכי טוב. ובסוף הוא נתן לירדנה ארזי, ומטורף כמה שזה חבל, אבל הם זכו, ואנחנו הפסדנו (צוחקת).
ניר: אנחנו לא יודעים איזו מהלהקות קיבלה את השיר קודם, אבל הגרסה המוקלטת של 'גייסות שריון' מלמדת אותנו משהו על האבולוציה שעבר השיר.
יובל: אתה משווה בין הגרסה הזאת לגרסה שאנחנו מכירים, אתה יכול לראות את התהליך שהוא עבר תוך כדי עבודה. קודם כל, הטקסטים. יש שם בתים שלמים שאנחנו לא מכירים בגרסה הסופית.
[קטע מהשיר 'ליל חניה' של אלתרמן, בביצוע הלא מוכר של להקת גייסות השריון]
פְּנֵי עִיר־נִבְנֵית בְּחֶשְׁכָתָהּ וְהִבְהוּבֶיהָ,
בְּעִסּוּקָהּ הָאָץ חוֹפֵז מִתָּג אֶל תָּג.
לֵיל חֲנָיָה. פְּנֵי נַפָּחֶיהָ וְאוֹפֶיהָ
וְעֶגְלוֹנֶיהָ שֶׁל חֶבְרָה בְּטֶרֶם גָּג.
פְּנֵי הַכּוֹכָב הַקָּם וְהַמֶּרְחָב הָעָג.
הרי השיר של אלתרמן הוא ארוך כאורך הגלות, ובגרסה של גייסות השריון יש אותם, ואחר כך הוא הוריד אותם. יכול להיות שאמרו לו, או שהוא עצמו הרגיש, שזה ארוך מדי. גם מבחינה מוזיקלית, יש שם איזה מוטיב בקולות רקע, אה… כשהוא חוזר על זה שוב ושוב ושוב, שכנראה הוא אהב את זה, אבל בגרסה הסופית זה לא קיים.
רבקה: כן, זה שיר מאוד מיוחד, זה שיר עם המון משמעות, ושיר קשה, צריך לשבת עליו, להבין אותו, זה לא פשוט.
ניר: כמה זמן עבדתם על השיר הזה?
רבקה: המון. המון. אני לא יכולה להגיד לך, אבל המון. הוא היה בשתיים בלילה, אחרי שנשים כבר מתפשטות, מלבישות פיג'מה, שמות רולים, שמות משחות, כל מיני, שתיים בלילה הוא מגיע, הוא אומר לבילו, תקרא לכולם לעלות לבמה. הוא היה קצת משיגנע.
ניר: ורבקה, שנבחרה לשיר את הסולו, קיבלה מרוזנבלום בקשה אישית.
רבקה: הוא עשה חזרות, והוא אמר "בואי אליי הביתה, אני רוצה לעבוד איתך על השיר הזה." ואמרתי "לא. אני לא הולכת אליך הביתה, אתה תעבוד איתי פה." הייתי קשוחה לא קטנה. הוא אמר "לא, אני לא אוכל לעבוד פה, צריך לעבוד בבית, עם פסנתר וזה." אז סיפרתי את זה לקצין שלנו, והוא אמר לי, "רבק'לה, תלכי. אם יקרה משהו, תרימי לי טלפון." ואז הלכתי, ואני זוכרת שהוא ישב על הפסנתר, ואני עמדתי מאחורי הפסנתר, לא לידו, חס וחלילה. אני אמרתי לך, הייתי דתייה, אני לא יודעת בכלל את הקונצים של החילונים (צוחקת), ואז הוא עבד איתי, והוא עשה איתי פיתוח קול. פתאום הוא קם, ואני ברחתי לצד שני. (צוחקת) הייתי כזאת ילדה תמימה, כזאת, בסדר, ואז הממה, ממה את פוחדת, בואי בואי אני אקח אותך חזרה לבסיס, ראה שאין עם מי לדבר. הוא רק הבטיח לנו שאנחנו נופיע בפסטיבל.
ניר: וואו.
רבקה: הוא אמר שאנחנו כנראה שנופיע בפסטיבל, ואחרי תקופת-מה שעבדנו על זה הוא הפסיק לעבוד איתנו, ואחרי זה, פשוט הוא לא סיפר לנו, פשוט שמענו בפסטיבל הזמר את ירדנה ארזי.
[ביצוע השיר בפסטיבל הזמר והפזמון]
של איש זונק ואיש יורה ואיש נופל
של איש זונק ואיש יורה ואיש נופל...
ניר: אבל כשהשיר עלה ביוני 1973, רבקה ממילא כבר לא הייתה חלק מהלהקה. אחרי אותה הקלטה של 'ליל חניה', היא קיימה את ההבטחה שלה לעצמה.
רבקה: עזבתי, עזבתי כי התחתנתי, היה לי חבר מגיל 17. בסדר, אי אפשר היה נגד אהבה כזאת לעמוד. אז היו ימים, היו ימים. ואחרי זה, אחרי איזה כמה חודשים, צלצל אליי איזה מפיק. הוא מזמין אותי לאודישן, להיות החברה של יהורם גאון ב'קזבלן'. ואני אמרתי, "לא, אני לא מוכנה, אני גמרתי." וזה מצחיק אותי היום, כי זה כמו סגירת מעגל. הרי השיר הזה נטען ליהורם גאון, נכון? זה מצחיק, זה מצחיק, החיים מצחיקים.
ניר: 'ליל חניה' עשה סיבוב שלם מיהורם גאון דרך הביצוע בפסטיבל, ועד הגרסה הנדירה שצצה עכשיו וחושפת עוד שלב בעבודה על השיר. ואולי דרכה, אפשר לחשוף גם את האופן שבו שיר המלחמה שכתב אלתרמן והלחין רוזנבלום יצר נזק היקפי בקרב האנשים שביצעו אותו עם השנים.
יובל: ברור שרוזנבלום בעצם עשה ניסויים בבני אדם דרך השיר הזה. ורונית אופיר התבאסה, ולהקת פיקוד מרכז התבאסה, וכנראה שגם הלהקה הזאת התבאסה. על פניו הוא היה יכול לקחת אותם לפסטיבל הזמר. הרי הזמרים שהוא בחר בסופו של דבר הם לא היו מפורסמים. הם היו בתחילת הדרך, כבר היו אז זמרים במדים בפסטיבל הזמר. אז ברור שנעשו כאן דברים מכוערים, ונשארו, אנשים נשארו עם טעם מר פה.
ניר: אבל רבקה דווקא לא נוטרת טינה.
רבקה: הרבה פעמים ששמעתי את השיר הזה אחר כך ברדיו, אמרתי וואי, זה הרבה יותר יפה משלנו. זה מה שהרגשתי. אני אף פעם לא חשבתי שאני יכולה להיות משהו גדול, תמיד ראיתי פגמים בשירה שלי. אני חושבת שבגלל זה לא נהייתי זמרת. אני שמעתי את ההקלטות שלי, ולא הייתי בוואו. לא. היום אני חיה לי בשלווה. הילדה הזאת, שמרתי עליה נורא כך שלא ישמעו.
יובל: תחשבי כמה בחורות היו רוצות להיות במקומך.
רבקה: כן, והיום כמה בחורות רוצות להיות במקומי. יש לי שלושה ילדים ברוך השם טובים, נחמדים, שמונה נכדים. אח, זה אושר, זה אושר. אני אומרת, אני מרגישה שבלעדי זה, אני הייתי כלום. כלום.
ניר: בינתיים, הקרדיט של רבקה התווסף לקליפ ביוטיוב. אבל התעלומה מאיפה צצה ההקלטה המקורית נשארה לא פתורה. בדקנו עם המשפחה של יאיר רוזנבלום אם המקור הגיע מהארכיון הפרטי שלהם, אבל הם הופתעו מהגילוי בדיוק כמונו. יובל ואני מצאנו בפייסבוק את אותו רון בכר שמפעיל את ערוץ היוטיוב, כתבנו לו, אבל עד כה לא קיבלנו תשובה. אם אתם יודעים מאיפה הגיעה הגרסה או שאתם מחזיקים הקלטות או עדויות נוספות על השיר, ספרו לנו.
האזנתם והאזנתן ל'שיר אחד'. הפקתי את הפרק עם יובל ניב, ערכתי אותו עם מאיה קוסובר, עיצוב סאונד ומיקס - אסף רפפורט. בצוות התוכנית - תומר מולוידזון ואייל שינדלר. פרקים נוספים מחכים לכם באתר וביישומון 'כאן' ובכל יישומוני ההסכתים. ביום שני נעלה עם פרק חדש מהעונה הנוכחית. אני ניר גורלי, תודה על ההאזנה.
[השיר 'ליל חניה' של אלתרמן, בביצוע הלא מוכר של להקת גייסות השריון עם הסולנית רבקה מרקוביץ'-פוקס]
לֵיל חֲנָיָה. בְּקוֹל דְּבָרִים, בִּשְׂחוֹק, בְּגֶדֶף,
בַּהֲמֻלַּת מְלָאכוֹת הוּא קָם. הִנֵּה הִנּוֹ.
כְּמוֹ פְּנֵי עִיר־נִבְנֵית פָּנָיו שֶׁל שְׂדֵה הַקֶּטֶל
בְּהִתְפָּרֵשׂ הַמַּחֲנֶה אֲשֶׁר דִּינוֹ
לִהְיוֹת שׁוֹפֵךְ דַּם הָאָדָם וּמָגִנּוֹ.
פְּנֵי עִיר־נִבְנֵית בְּחֶשְׁכָתָהּ וְהִבְהוּבֶיהָ,
בְּעִסּוּקָהּ הָאָץ חוֹפֵז מִתָּג אֶל תָּג.
לֵיל חֲנָיָה. פְּנֵי נַפָּחֶיהָ וְאוֹפֶיהָ
וְעֶגְלוֹנֶיהָ שֶׁל חֶבְרָה בְּטֶרֶם גָּג.
פְּנֵי הַכּוֹכָב הַקָּם וְהַמֶּרְחָב הָעָג.
לֵיל חֲנָיָה, לֵיל זֶמֶר, לֵיל שְׁחָקִים רָקוּעַ,
לֵיל רֹב מְלָאכוֹת חוֹפְזוֹת, לֵיל אֵד מִן הַדְּוָדִים,
לֵיל שֶׁמּוֹסֵךְ אֶת כִּשּׁוּפָהּ שֶׁל רְעוּת רוּחַ
בְּבִנְיָנָהּ שֶׁל מַמְלָכָה, לֵיל נְדוּדִים
נִצָּב פָּרוּשׂ עַל הַיָּחִיד וְהַגְּדוּדִים.
מִתּוֹךְ אַשְׁמֹרֶת רִאשׁוֹנָה, בֵּין חוֹף וָגֶבַע,
הָיָה נִשְׁקָף פִּתְאֹם מַרְאֵה הַמִּלְחָמָה
כְּמוֹ הֲוָי צוֹעֵן, חֲבוּר יָתֵד וָחֶבֶל,
בּוֹ חֵרוּתָם שֶׁל מַסָּעוֹת וְחֵרוּמָם,
בּוֹ הַכֵּלִים וְהַחֻקּוֹת בְּעֵירֻמָּם.
בּוֹ חִשּׂוּפָהּ הַפִּתְאֹמִי וְהַפָּרוּעַ
שֶׁל הַבְּדִידוּת בֵּין הָרַבִּים וְהַזָּרִים.
בּוֹ הָרֵעוּת יְדֵי אָדָם בַּצַּר בְּרָאוּהָ,
לִהְיוֹת שׁוֹמְרָה בֵּין אִישׁ וָאִישׁ אֶת הַקְּשָׁרִים,
בְּהִשָּׂרֵף גִּשְׁרֵי שְׂכִירוּת וּמִסְחָרִים.
לֵיל חֲנָיָה, לֵיל זֶמֶר, לֵיל שְׁחָקִים רָקוּעַ,
לֵיל רֹב מְלָאכוֹת חוֹפְזוֹת, לֵיל אֵד מִן הַדְּוָדִים,
לֵיל שֶׁמּוֹסֵךְ אֶת כִּשּׁוּפָהּ שֶׁל רְעוּת רוּחַ
בְּבִנְיָנָהּ שֶׁל מַמְלָכָה, לֵיל נְדוּדִים
נִצָּב פָּרוּשׂ עַל הַיָּחִיד וְהַגְּדוּדִים.
לֵיל חֲנָיָה. בְּקוֹל דְּבָרִים, בִּשְׂחוֹק, בְּגֶדֶף,
בַּהֲמֻלַּת מְלָאכוֹת הוּא קָם. הִנֵּה הִנּוֹ.
כְּמוֹ פְּנֵי עִיר־נִבְנֵית פָּנָיו שֶׁל שְׂדֵה הַקֶּטֶל
בְּהִתְפָּרֵשׂ הַמַּחֲנֶה אֲשֶׁר דִּינוֹ
לִהְיוֹת שׁוֹפֵךְ דַּם הָאָדָם וּמָגִנּוֹ.
בּוֹ מְלִיצַת סִיסְמוֹת הַזְּמַן, אֲשֶׁר לֹא פֶּרֶק ־
שִׁירָה צְרוּפָה בָּן יַעֲסֹק, חָלִילָה לוֹ –,
וְרַק הַזֶּמֶר הַנָּפוֹץ, שֶׁלֹּא דְבַר־עֵרֶךְ
וְלֹא שְׂכִיַּת־חֶמְדָּה הוּא, יִשָּׂאֵן בִּמְלֹא
צִוְחַת צְבָעָיו הַחֲרִיפִים עַל חֲלִילוֹ.
עַל אַהֲבָה הוּא מְדַבֵּר (בָּהּ הוּא פּוֹתֵחַ)
וְעַל חוֹבָה וּקְרָב וָעֹל. הַכֹּל בַּכֹּל.
אֵין הוּא אוֹמֵר אֶת זֹאת בְּכָל דַּקֻּיּוֹתֶיהָ
שֶׁל הַשִּׁירָה. אֲבָל אוֹמֵר בְּקוֹל גָּדוֹל
בְּלִי מֹרֶךְ לֵב וּבְלִי חֲשָׁשׁ מִפְּנֵי הַזּוֹל.
לֵיל חֲנָיָה, לֵיל זֶמֶר, לֵיל שְׁחָקִים רָקוּעַ,
לֵיל רֹב מְלָאכוֹת חוֹפְזוֹת, לֵיל אֵד מִן הַדְּוָדִים,
לֵיל שֶׁמּוֹסֵךְ אֶת כִּשּׁוּפָהּ שֶׁל רְעוּת רוּחַ
בְּבִנְיָנָהּ שֶׁל מַמְלָכָה, לֵיל נְדוּדִים
נִצָּב פָּרוּשׂ עַל הַיָּחִיד וְהַגְּדוּדִים.
עֵת מִלְחָמָה. גַּם צֶלֶם הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה
הָיָה צַלְמָהּ. לְקוֹל זִמְרַת־פִּזְמוֹן תּוֹעָה
עוֹד יִמְשְׁכוּ הֵמָּה, כְּמוֹ נִימָה מֵחֵלֶב,
נַפְשׁוֹ שֶׁל דּוֹר, גַּם בְּשָׂדֶה זְרוּעָה,
לִזְכֹּר, לֹא רַק לְרָע, יְמֵי רָעָה.
גַּם זֶה נִשְׁלַב בַּמִּלְחָמָה. כָּל זֶה גַם יַחַד
כְּמוֹ אִבְחַת אָבִיב נִמְסַךְ בָּעָם מִלֵּיל
וּמִשְּׁחָרִים. כָּל זֶה מִתֵּל וּמִגְּדוֹת נַחַל
יִהְיֶה עוֹלֶה בִּיעָף, וְשָׁב־נִקְטָע בִּילֵל
שֶׁל אִישׁ זוֹנֵק וְאִישׁ יוֹרֶה וְאִישׁ נוֹפֵל.
שֶׁל אִישׁ זוֹנֵק וְאִישׁ יוֹרֶה וְאִישׁ נוֹפֵל.
שֶׁל אִישׁ זוֹנֵק וְאִישׁ יוֹרֶה וְאִישׁ נוֹפֵל.
לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה
Comments